شبكه گازرساني ضدزلزله
ضد زلزله شدن شبكه گازرساني تهران يكي از راه هاي مناسب براي پيشگيري از اتفاقات ناگوار در زمان بروز زلزله به حساب مي آيد.بد نيست بدانيد كه مطالعات ژاپني ها درباره شبكه گاز تهران بزرگ به پايان رسيده است و در صورت به توافق رسيدن قرارداد آن تا 5 ماه آينده به امضا مي رسد. ضد زلزله شدن شبكه گاز تهران با همكاري يك شركت ايراني و يك شركت ژاپني درحال انجام است. محمدتقي عراقي در اين مورد گفت: ژاپني ها مطالعات تحقيقاتي خود را درباره وضعيت شبكه گاز تهران و مقاومت آن در برابر زلزله به پايان رسانده اند و بخشي از كار همچون جمع آوري علمك هاي گاز خيابان ها از يك ماه پيش توسط پيمانكاران ايراني آغاز شده است.
به گفته او مطالعات ضد زلزله شدن ايستگاه هاي تقليل فشار و تاسيسات گازي توسط ژاپني ها انجام شد، اما شركت هاي ايراني از چندي پيش، خود عمليات اجرايي بعضي از بخش ها را آغاز كرده اند.
او معتقد است كه هم اكنون وقوع زلزله يا وجود هرگونه مشكل در شبكه با مشاهده عواملي همچون تقليل فشار اعلام مي شود، اما بسيار كند است در حالي كه با اجراي اين طرح، سنسورها يا دستگاه هاي حساسي در شبكه نصب مي شود كه وجود هر گونه لرزش يا قطعي گاز را به صورت اتوماتيك اطلاع مي دهد تا فرمان براي جلوگيري از بروز حوادث بيشتر هر چه زودتر صادر شود.
ورود خودروهاي با عمر بالاي يك سال ممنوع
يــــك محدوديت خودرويي ديگر باعث شده است تا هر خودرويي از خارج روانه خيابان هاي كشور نشود.
معاون محيط انساني ســــــــازمان حفاظت محيط زيست، گفت: تنها ورود خودروهاي سواري كه بيشتر از يك سال از عمر آنها نگذشته باشد و در اتحاديه اروپا شماره گذاري شده باشند، به داخل كشور مجاز است. دكتر يوسف حجت، معاون محيط انساني سازمان حفاظت محيط زيست، گفت: اين تصميم در سال 83 طبق آخرين تصميمات سازمان حفاظت محيط زيست، وزارت بازرگاني و صنايع و معادن اتخاذ شده است.
او اضافه كرد: به دليل اينكه فقط در صورت رعايت موارد فوق، سازمان حفاظت محيط زيست از منطبق بودن خودروهاي مذكور با استانداردهاي يورو۲ اطمينان دارد، ورود خودروهاي سواري با ديگر شرايط، از نظر سازمان حفاظت محيط زيست مجاز نخواهد بود.
حجت در پايان خاطرنشان كرد: البته شرايط ورود خودروهاي سنگين و كار، مانند كاميون، بولدوزر و لودر فرق مي كند و بخش خصوصي مجاز به وارد كردن خودروهاي سنگين دست دوم با عمر بيشتر از يك سال است.
اختلال در پروژه هاي عمراني جنوب تهران
عبور خطوط راه آهن از مناطقي در جنوب تهران، اجراي پروژه هاي عمراني اين مناطق و روند ساماندهي آنان را مختل كرده است، از طرف ديگر مديريت شهري هم منتظر انتقال خطوط راه آهن از سطح به زيرزمين در اين مناطق است.
اما دو روز قبل، معاون فني عمراني شهرداري تهران خبر داد كه شركت راه آهن با بيان بهانه هاي مختلفي همانند فني نبودن، از انتقال خطوط راه آهن جنوب تهران به زير زمين طفره مي رود.محمد علي آبادي اضافه كرد: تا به حال شركت راه آهن توافقي با شهرداري در زمينه انتقال خطوط راه آهن به زير زمين انجام نداده است، ولي اميدواريم در دولت جديد اين كار انجام شود.
به گفته وي شركت راه آهن در زمينه انتقال خطوط با شهرداري هم عقيده نيست و با تمام مشكلاتي كه خطوط راه آهن براي شهروندان ايجاد مي كند، تا به اين لحظه، شركت راه آهن حاضر به انتقال خطوط راه آهن به زير زمين نشده است.
معاون فني عمراني شهرداري تهران گفت: طرح پيشنهادي شهرداري تهران براي انتقال خطوط راه آهن مورد تاييد گروه مشاور شهرداري و راه آهن قرارگرفته و مشاوران به اين نتيجه رسيده اند كه با انتقال خطوط به زيرزمين هيچ مشكلي ايجاد نمي شود، ولي راه آهن همچنان از انجام اين كار سرباز مي زند.
او با اشاره به اقدامات شهرداري در اين زمينه گفت: شهرداري به منظور افزايش امنيت و كاهش مشكلات شهروندان شهرداري تهران، اقدام به خريد منازل در دو طرف رفت و برگشت اتوبان نزديك راه آهن كرده است كه احداث اين اتوبان نقش موثري در دور شدن منازل شهروندان از راه آهن دارد. علي آبادي با تاكيد بر مزاياي اجراي اين طرح گفت: با اجراي اين طرح مشكلاتي همچون آلودگي صوتي، تصادف، راه بندان ، تجمع معتادان و ... از بين خواهد رفت.