دوشنبه ۷ شهريور ۱۳۸۴ - - ۳۷۸۶
آثار هنرمندان ايراني در موزه امام علي (ع)به نمايش گذاشته شد
علي(ع) در غريبستان
000516.jpg
عكس : ساجده شريفي
سعيده امين
تابلوهاي شيشه اي، تصويري خيالي از زندگي علي، مرد خدا ارائه مي دهد. سفالينه هايي كه نام علي بر آنها شكل گرفته و اعداد مقدس و تابلوهاي نقاشي كه نام علي به شكلي زيبا بر آن تحرير و تذهيب شده.
نقش ها بر ديوار است و علي در تمامي آنها شبيه به هم. گويي همه دنبال علي، مولود كعبه مي گردند. علي از هزار توي اذهان مشتاق بيرون آمده و روي سفال يا تابلوهاي شيشه شكل مي گيرد. مگر او كيست كه صورتش در آثار هنرمندان به يك تصوير واحد بدل مي شود؟ علي در صلات است. علي به راز و نياز، علي شمشير به دست يا كوله اي از نان و خرما پشت در خانه نيازمندان. تابلوهاي شيشه اي، تصويري خيالي از زندگي علي، مرد خدا ارائه مي دهد. سفالينه هايي كه نام علي بر آنها شكل گرفته و اعداد مقدس و تابلوهاي نقاشي كه نام علي به شكلي زيبا بر آن تحرير و تذهيب شده. همه اينها در موزه امام علي (ع) جمع آوري شده اند تا در ايام رجب كه ماه ولادت مولود كعبه است، اداي ديني شود از سوي هنرمندان تصويرگر و سفالكار.
موزه امام علي (ع) حالا ديگر براي خود غريبستاني است و جلوه گري از غربت علي(ع) در ايام سكوت. امروز آنجا سراسر ارادت است و محبت. حب علي و دوستداران علي دست هاي هنرمندان را براي خلق آثار سفال و شيشه به كار انداخت.
امير رحيمي، هوشنگ سوري و مسلم سرلك هنرمنداني هستند كه در ايام رجب، حدود 60 اثر خود را به نمايش گذاشته اند. اين هنرمندان علاوه بر اين، تعدادي از آثار خود را به موزه بخشيده اند.
نقاشي پشت شيشه
امير رحيمي از 15 سالگي به صورت حرفه اي، نقاشي روي شيشه را آغاز كرده، زماني كه نزد پدرش روي صنايع دستي مطالعه مي كرد و حالا كه 45 سال دارد،
20 نمايشگاه نقاشي پشت شيشه را برگزار كرده است.20 اثر نقاشي او با موضوعات مذهبي مثل شمايل و تمثال مولي علي عليه السلام، نمايي از صحراي كربلا، داستان حضرت يوسف و ذبح اسماعيل در موزه امام علي (ع) به معرض ديد عموم گذاشته شده است.
وي اغلب آثارش را روي بوم، سنگ، كاغذ، پشت شيشه و چرم طراحي كرده و سعي دارد تا داستان هاي ايراني و مذهبي را دستمايه آثارش قرار دهد؛ سعي كردم به سمت سوژه هاي غربي نروم، چون بشدت تعصب دارم كه آثارم بر مبناي آداب و رسوم و خصوصيات فرهنگي خودم باشد.
نقاشي روي شيشه، هنري است بس دشوار كه امير رحيمي آن را از 15 سالگي نزد پدرش ياد گرفت: تا حالا 80 اثر پشت شيشه داشته ام كه همگي در حال حاضر در گنجينه نقاشي پشت شيشه نگهداري مي شود. كار روي شيشه بسيار منحصر به فرد و مشكل است. اين كار برعكس بوم، روي شيشه و به صورت برعكس، نقاشي مي شود و كوچكترين اشتباه، كار را خراب مي كند.آثاري با دستمايه هاي مذهبي براي رحيمي جذابيت ويژه اي دارد. وقتي يك كار مذهبي مي كني انگار كه نماز مي خواني. هميشه قبل از شروع به كار وضو مي گيرم. كافي است كار را شروع كنم، بقيه راه، خود به خود پيش مي رود،  هرگز هم در كارم اشكال جدي پيش نمي آيد.
غريبستان علي
غريبستان علي براي خود دنيايي دارد. اين بار آثاري از سفال و شيشه كه نه چهره اي از علي ردا بر تن، بلكه جلوه اي از نام علي است. منوچهري سوري خالق غريبستان است و بهانه ورودش به دنياي معنا. او مي گويد: انسان در مرز 40 سالگي بايد خود را پيدا كند. در همين حال و هوا هم وارد فضاي روحاني شعر و سفال شدم و اينها شد سرمايه من. او شب ها مثل يك غواص به دنياي روحاني خود فرو مي رود و آنقدر سفال ساخت تا شد غريبستان. دو سال طول كشيد تا مجموعه غريبستان به اتمام رسيد. در تمام اين دو سال تمام اجزاي كار به من الهام مي شد و من هميشه منتظر پيام بعدي بودم. براي ساخت سفال ها هميشه منتظر عوامل روحي و معنوي مناسب بودم، شايد به همين دليل است كه كارم دو سال طول كشيد. او شب ها را مقدس مي داند؛ كافي است وضو بگيري و به انتظار بنشيني...
000525.jpg
اثر غريبستان وقتي تمام شد، من احساس كردم كه اين دو سال مثل رويا گذشت. دنبال ردپاي ائمه روي اثرم مي گشتم. با توجه به اينكه محور اصلي كارم نام مبارك علي بود كه 4 بار در هر اثرتكرار شده، تصميم گرفتم آن را به صورت موقت به موزه امام علي(ع) هديه كنم و روز مبارك عيد غدير، آن را با مراسم خاصي به صورت دائمي به موزه آستان قدس رضوي هديه كنم.
موضوع اثر غريبستان اشاره به ولايت اميرالمومنين و غربت خاك مي كند. علي خود را ابوتراب مي نامد.
وقتي كار غريبستان تمام شد، دنبال ردپا گشتم. وقتي دقت كردم، در شمارش پلاك ها و طراحي زمينه سفال به صورت تفكيك شده 7 گروه عدد عرفاني را پيدا كردم. اعداد 110 (نام علي به حروف ابجد)، 72 (شهداي كربلا)، 12 (امامت)، 8 (امام هشتم)، 7 (هفتمين روز هفته)، 5 (آل عبا)، 4 (اركان كعبه) .
كارشناسان 12 تكنيك نوين را در حركت سفالگري وي تاييد كردند. كنده كاري هاي كليشه اي، معرق فلز، دوخت فلز روي سطح سفال، تلفيق و تركيب شيشه، فلز، سفال و ... همه از تكنيك هايي است كه در غريبستان مورد استفاده قرار گرفته.
يك تمثال و يك شمايل
دو تمثال زيبا از امام رضا(ع) و امام علي (ع) در دو طرف ستون موزه نصب شده است. اين تابلوها هديه مسلم سرلك نگارگر 31 ساله است كه به سبك رئال نگارگري شده است. اين دو تابلو به صورت موقت تا روز عيد غدير به موزه هديه شده است. دو پوستر بسيار زيبا از اين دو تصوير چاپ شده كه در سراسر كشور توزيع شد و در كشورهايي مثل سوريه، عراق و عربستان به فروش مي رسد. وي طراح جلد شاهنامه فردوسي و مثنوي معنوي مولاناست و آثارش مورد توجه هنرمندان نگارگر ايران.

سكوت عراق به روايت فيلمساز ايراني
محمدرضا آهنج در آخرين فعاليت خود در نظر دارد فيلم ويدئويي سكوت را در كشور عراق توليد كند.
اين فيلم كه متن آن به وسيله فرهاد توحيدي به نگارش درآمده، به بيان زندگي مردم كشور عراق و مسائل و مشكلاتي مي پردازد كه بر اثر اين اشغال، براي ساكنان اين كشور به وجود آمده است.
اين فيلم با استفاده از بازيگران عراقي تلاش دارد كه انعكاس كامل و دقيقي از مشكلات اجتماعي مردم عراق پس از اشغال آن توسط آمريكا داشته باشد.
اين فيلم در حال حاضر مراحل پيش توليد را سپري مي كند اما تلاش گروه بر اين است كه تا مهرماه اين فيلم در كشور عراق كليد بخورد. فيلم تلويزيوني- سينمايي سكوت محصول شبكه جهاني سحر است.
محمدرضا آهنج بتازگي فيلم سينمايي زخم زيتون را توليد كرده كه تمامي آن در كشور لبنان فيلمبرداري شده است. اين فيلم بر بستر حادثه و جنگ، يك داستان تغزلي و عاشقانه را بيان مي كند و اثري ملودرام اجتماعي و عاشقانه محسوب مي شود كه در بستر حملات نظاميان رژيم صهيونيستي عليه لبنان، در سال 1982 داستانش را روايت مي كند.
فيلم زخم زيتون نيز كه محصول شبكه جهاني سحر است، در بخش مسابقه جشنواره بيست و سوم فيلم فجر حضور داشت.

عصر خاطره آزادگان در خانه فرهنگ ميعاد
شب هاي يلداي بي مهتاب
افرادي كه از ميدان هاي جنگ به شهر و ديار خود بازمي گردند، حرف هاي زيادي براي گفتن به ساير شهرونداني دارند كه صحنه هاي خونين جنگ را از نزديك لمس نكرده اند. در اين ميان كساني كه از اردوگاه هاي اسراي جنگي دشمن، پس ازسالها به ميهن بازمي گردند حرف هاي به مراتب بيشتري براي گفتن دارند، آنها در فرصت هاي به دست آمده به نقل اين خاطرات مي پردازند. اگر فرصت مناسب تري در اختيار آنها قرار گيرد، شايد آنها بتوانند با صبر و حوصله بيشتر خاطرات شفاف و دقيق تري از آن روزهاي تلخ، اما به يادماندني را براي ساير شهروندان بازگو كنند.
چندي پيش، چنين فرصتي به آزادگان سرافراز منطقه 19 واقع در
جنوب غربي تهران بزرگ داده شد. در يك فضاي صميمي گروهي از آزادگان اين منطقه گردهم جمع شدند تا از خاطرات سالهاي اسارت خود براي ديگر حاضران، روايت هاي متعددي را بازگو كنند. اين نشست صميمي به همت
خانه فرهنگ ميعاد وابسته به منطقه جنوب سازمان فرهنگي- هنري شهرداري تهران صورت گرفت و در آن شش نفر از آزادگان به نقل خاطرات دوران اسارت خود پرداختند. اجراي اين برنامه به مجري خوش ذوق، كامران شرفشاهي شاعر معاصر سپرده شده بود. او در ابتدا با قطعه شعري به استقبال آزادگان رفت.
شرفشاهي در ادامه از سارا زارعي، مدير خانه فرهنگ ميعاد و مسئول اجرايي برنامه عصر خاطره ها دعوت كرد تا ضمن خيرمقدم گويي به حاضران، سخنان كوتاهي داشته باشد. زارعي در بخشي از صحبت هايش گفت: از چندي پيش كه تصميم گرفتيم اين برنامه را در ايام بازگشت آزادگان سرافراز به ميهن اسلامي مان برگزار كنيم، به شناسايي آزادگان مستقر در منطقه 19 پرداختيم. اين كار به همت بسيج پايگاه ابوذر صورت گرفت كه در اينجا من از تك تك اين عزيزان تشكر مي كنم. با اين حال در مجموع، 18 نفر از آزادگان ساكن در منطقه 19 در اين فرصت كوتاه شناسايي شدند كه براي همه آنها و خانواده هاي محترمشان دعوتنامه فرستاده شد. از ميان آنها امروز شش نفر براي نقل خاطراتي از سالهاي اسارت خود اعلام آمادگي كرده اند كه تا لحظاتي ديگر با هم خاطرات آنها از آن سالهاي پرمشقت را مي شنويم. طهمورث ملك خاني، معاون هماهنگي مراكز منطقه جنوب از حاضران در برنامه، جزو اولين كساني بود كه به آزادگان منطقه، خيرمقدم گفت.
سخنران بعدي مراسم جوادعلي گلي، فرمانده حوزه 267 شهيد قائمي نماينده بسيج ناحيه ابوذر بود كه ضمن خيرمقدم گويي به آزادگان منطقه، به نقش حضور معنوي آزادگان در اين ميان اشاره كرده و گفت: وجود اين عزيزان همواره در ميان ما مايه خير و بركت بوده و هست، چرا كه آنها سمبل استقامت و پايداري هستند و ملت مسلمان ما به وجود اين عزيزان در ميان خود همواره افتخار مي كنند. در ادامه كامران شرفشاهي اسامي و مشخصات آزادگان حاضر در برنامه را اعلام مي كند و از ميان آن جمع به شش آزاده اي اشاره مي كند كه قرار است خاطراتي از دوران اسارت خود را بازگو كنند. حيات الله محبي با 10 سال اسارت (مكان اسارت: جنوب فكه)، حميد رضا مجتهد سهرابي با 9 سال اسارت (محل اسارت: مهران)، اسلام نامدار فرزانه اقدم با 8 سال اسارت (محل اسارت: پنجوين)، اكبر كوهي با 5/2 سال اسارت (محل اسارت: نفت شهر)، علي كلاهي با 4سال و 3 ماه اسارت (محل اسارت: مهران) و سعيدالله اخلاقي با
۴ سال اسارت (محل اسارت: مهران زبيد). در فاصله هاي معيني يك يك افراد ياد شده به پشت تريبون مي روند و بخش هايي از خاطرات دوران اسارت خود را بازگو مي كنند و از بخش هاي شنيدني برنامه عصر خاطره ها در خانه فرهنگ ميعاد، روايت يكي از آزادگان منطقه از تشكيلات علني و سري در اردوگاه هاي عراقي در زمان اسارت بود: هر اردوگاه، ستادي اداره اي داشت كه به آن مقر مي گفتند و يك فرمانده در راس آن بود و با چند افسر و درجه دار، اردوگاه را مديريت مي كرد. در داخل اردوگاه ، دو تشكيلات حاكم بود؛ يكي تشكيلات عراقي ها كه تحت مديريت و مسئوليت ارشد نظامي اردوگاه قرار داشت. در زيرمجموعه اين تشكيلات، اسيران حاضر در هر يك از شش آسايشگاه با توجه به مختصات و مقياس هاي نظامي و فكري خود، ارشدي براي خود برمي گزيدند كه هماهنگ كننده و رابط بين افراد اتاق با ارشد اردوگاه بود. در طول 7 سال و اندي حضور ما در تكريت، سرهنگ مداري سرهنگ ب.ت و چندنفر در دوره هاي مختلف به ارشديت اردوگاه برگزيده شدند.
لحن آزادگان هنگام نقل خاطرات طوري بود كه هر شنونده اي تا ساعت ها بي اختيار پاي صحبت هاي آنها مي نشست. همين امر باعث شد كه برنامه به جاي ساعت 19، ساعت 20:30 با تاريكي هوا به پايان برسد.

درفرهنگسراها
كتابخانه پندار: مسابقه خاطره نويسي با عنوان زيباترين خاطره از دوران طبابتم به مناسبت روز پزشك در كتابخانه پندار برگزار مي شود. اين كتابخانه در فراخواني، از تمامي پزشكان مايل به شركت در اين مسابقه دعوت كرده است كه خاطرات خود را از يكم تا 16 شهريور ماه به نشاني شهرك راه آهن، انتهاي بلوار اميركبير، پشت دبيرستان هداوند، كوچه افرا ارسال يا به شماره 44729091 فكس كنند.
خانه فرهنگ زنجان: دوره هاي آموزشي براي كودكان سنين مهد و پيش دبستاني در خانه فرهنگ زنجان برگزار مي شود. اين برنامه ها شامل نقاشي، قرآن، كاردستي، سفال و كتاب هاي آموزشي و برنامه هاي تفريحي و اردويي و نمايشي است. علاقه مندان جهت ثبت نام و كسب اطلاعات بيشتر مي توانند به نشاني خيابان آزادي، ابتداي يادگار امام (ره)، ابتداي زنجان شمالي، خانه فرهنگ محله زنجان مراجعه كنند يا با شماره  تلفن هاي 66024777 تماس بگيرند.
فرهنگسراي چشمه: نمايشگاهي با عنوان عكس هاي تهران قديم در فرهنگسراي چشمه برگزار مي شود. اين نمايشگاه تا 18 شهريور ماه از ساعت 8 الي 20، ميزبان علاقه مندان است. در اين نمايشگاه CD عكس ها نيز به بازديدكنندگان ارائه مي شود. علاقه مندان مي تواند به نشاني ميدان دهكده المپيك، شهرك چشمه، خيابان  گل ها، خيابان پارك مراجعه كنند.
خانه فرهنگ: اگر مي خواهيد از فن آوري هاي گرافيك و ترفندهاي انيميشن ديدن كنيد، مي توانيد امروز به پارك تسليحات برويد تا در همايش يك روزه اي با عنون يك روز با IT شركت كنيد. اين همايش از ساعت 10 صبح تا 8 شب ادامه دارد و علاقه مندان مي توانند با شماره تلفن  77818842 تماس بگيرند.
سازمان فرهنگي - هنري شهرداري تهران:  فرهنگسراي IT و مراكز متعدد فن آوري اين سازمان دوره هاي تخصصي IT را برگزار مي كنند. اين امكانات پاسخگوي تمامي علاقه مندان به علوم رايانه و فن آوري اطلاعات از سطح مقدماتي تا پيشرفته و تخصصي است. علاقه مندان مي توانند با شماره تلفن 88405459 تماس بگيرند.
فرهنگسراي دانشجو: هر كس مايل است فيلم سرگيجه ،اثر آلفرد هيچكاك را ببيند، مي  تواند به سالن آمفي تئاتر فرهنگسراي دانشجو مراجعه كند. قرار است مسعود فراستي، كارشناس سينما و استاد دانشگاه نيز اين فيلم را نقد و بررسي كند.
فرهنگسراي نياوران: قرار است گنجينه هاي
12 نگارخانه در فرهنگسراي نياوران به معرض نمايش عموم گذاشته شود. در اين نمايشگاه بيش از يكصد اثر برجسته از نگارخانه هاي آتشزاد، الهه، درسا، سعد آباد، شاهد، شفق، لاله، مميز، هفت ثمر، قان بيگي، موسسه توسعه هاي تجسمي و فرهنگسراي نياوران در معرض ديد عموم و فروش قرار مي گيرد. اين نمايشگاه تا 28 شهريور داير خواهد بود.
شباويز: آثار 52 تصويرگر شباويز به بخش مسابقه چهل و سومين دوره دو سالانه تصويرگري كتاب كودك و نوجوان بلگراد راه يافت.
دو سالانه تصويرگري كتاب كودك بلگراد، از قديمي ترين و معتبرترين دو سالانه  هاي تصويرگري كتاب كودك در جهان است كه در چهل و سومين دوره خود ميزبان 260 اثر از 52 تصويرگر شباويز است. هيات داوران دو سالانه تصويرگري كتاب كودك بلگراد كه همگي از معتبرترين و شناخته شدن ترين تصويرگران كتاب در جهان محسوب مي شوند، تمامي 260 اثر ارسالي تصويرگراني را كه توسط شباويز به دوسالانه ارسال شده بود، شايسته حضور در نمايشگاه دو سالانه دانستند. دو سالانه تصويرگري بلگراد، قدمتي در حدود يك قرن دارد. چهل و سومين دو سالانه تصويرگري كتاب كودك و نوجوان بلگراد از 15 اكتبر (15 مهر ماه) فعاليت خود را آغاز مي كند و به مدت يك ماه ادامه خواهد داشت. برندگان جوايز نيز در همان زمان اعلام خواهند شد.

درشهر
نگارخانه لاله: نمايشگاه عكس اماكن مذهبي جهان با تكنيك رئال، اثر كمال الدين شاهرخ برگزار مي شود. اين نمايشگاه شامل 35 قطعه عكس رنگي در اندازه هاي مختلف از پنجم تا دهم شهريور طي ساعات 9 الي 13 و 15 الي 19 برگزار مي شود.
علاقه مندان مي توانند جهت بازديد از اين نمايشگاه به نشاني خيابان فاطمي، جنب هتل لاله، نگارخانه لاله مراجعه يا با شماره تلفن 88960492 تماس حاصل كنند.

بازتاب
در گزارشي كه روز پنج شنبه 20 مرداد 1384 در صفحه 22 (خبرسازان) با عنوان ضيافت شهاب ها چاپ شده است، مواردي به اشتباه درج شده كه با عنايت به مخاطبان اينگونه مطالب كه اكثرا نوجوانان و جوانان علاقه مند هستند، شايسته است با توجه به قانون مطبوعات، مطالب اصلاح شده در همان صفحه چاپ شود.
- ستون اول، سطر 27: آنها دو كانون دارند كه كانون اصلي آنها خورشيد است.
- ستون دوم، سطر اول: نوري را از خود به جاي مي گذارند كه به آنها شهاب يا شخانه مي گوييم.
- ستون سوم (در بخش عكاسي از شهاب): براي اين منظور بهتر است از فيلم هايي با حساسيت 200 يا 400 (ASA) استفاده كنيد.
- ستون چهارم، سطر پنجم: لنزهاي وايد مانند 37 و 28 ميليمتري با ديد بازتري به آسمان مي نگرد و ممكن است در آنها شهاب هاي بيشتري ثبت شود.

ذهن زيبا
براي زندگي فكر كنيد، ولي غصه نخوريد .
ديل كارنگي

عالم كسي است كه هميشه در صدد فراگرفتن چيزي باشد.
روسو

بهترين برنامه ريزي براي آينده، بهره گيري درست از زمان حال است .
آلبركامو

شبكه
مثل دوشنبه هاي چند هفته گذشته، امشب بعد از اخبار ساعت 21، قسمت ديگري از سريال روزهاي به ياد ماندني از شبكه اول پخش مي شود و حدود ساعت 19 هم براي آنها كه عاشق مجموعه هاي آلماني
پر زد و خورد هستند هشدار براي كبرا 11 از شبكه تهران روي آنتن مي رود.
اگر هم از سريال گل منگلي خوشتان مي آيد و جمعه هم فرصت نكرديد آن را ببينيد، امشب ساعت 23 تكرارش را از شبكه تهران نگاه كنيد. ساعت 21 هم
شبكه 3 يك سريال ايراني ديگر دارد به اسم پيدا و پنهان كه چند هفته اي بيشتر از آغازش نمي گذرد و اگر هنوز آن را نديده ايد، زمان براي جبران كردن باقي است.
اما آنها كه عشق سينما هستند و از فيلم هاي هاليوودي لذت مي برند، امروز دو گزينه جذاب دارند، هم مي توانند تكرار بخش دوم از سومين قسمت ارباب حلقه ها را ببينند كه بخش اولش شنبه شب از جشنواره فيلم هاي تابستاني شبكه 2 پخش شد و ديشب هم بخش دومش نشان داده شد و امروز ساعت 14 تكرار مي شود و هم مي توانند تا ساعت 11:30 شب صبر كنند و دوباره از طريق همين برنامه، يك تريلر جذاب به نام جاده آرلينگتون را تماشا كنند.
جاده آرلينگتون داستان يك استاد دانشگاه به نام مايكل فارادي است كه بتازگي همسرش را كه يك مامور FBI بوده، از دست داده و حالا با پسرش بتنهايي زندگي مي كند. با آمدن همسايه هاي جديدي به محل، زندگي فارادي و روابط گرمي كه ميان فرزندان آنها شكل مي گيرد، به روال عادي خود برمي گردد، اما فارادي پس از مدتي به اين همسايه هاي جديد مشكوك مي شود و سير داستان تغيير مي كند.
جاده آرلينگتون در سال 1999 ساخته شد و
جف بريجز و تيم رابينز نقش هاي اصلي آن را بازي كردند. كارگردانش هم مارك پلينگتون است كه اگرچه فيلمي با كليشه هاي ثابت تريلرهاي معمايي ساخته، اما در نهايت اثر سرگرم كننده  اي از آب درآمده كه در زمان نزديك به دو ساعتش تماشاگر را خسته نمي كند و به خاطر همين هم از تماشاگران نمره B گرفته كه معادل واژه خوب است.

خواندني ها
ناتور دشت‎/ جي. دي. سلينجر‎/ ترجمه محمد نجفي: ناتور دشت يكي از بهترين نمونه هاي ادبيات داستاني مدرن است كه مي توان خواندنش را به هركسي پيشنهاد كرد و مطمئن بود كمتر كسي پيدا مي شود كه از خواندن اين كتاب پشيمان شود.
داستان كتاب درواقع يك تك گويي بلند است از زبان پسركي 16، 17 ساله به نام هولدن كالفيلد كه دارد ماجراهاي سال گذشته اش را روايت مي كند. ماجرا از جايي شروع مي شود كه به هولدن خبر مي دهند ديگر جايي در دبيرستان پنسي ندارد و چون از ميان 5 درسي كه در ترم آخر داشته تنها موفق شده در يك درس نمره قبولي بگيرد، بهتر است براي ادامه تحصيل به دبيرستان ديگري برود؛ هما ن طور كه پيش از اين هم از چهار دبيرستان ديگر اخراج شده بود. اين اتفاق در يك روز شنبه مي افتد و تا مديران مدرسه بتوانند در روز دوشنبه و پس از پايان تعطيلات آخر هفته به والدين هولدن ماجرا را اطلاع بدهند، خودش از مدرسه مي زند بيرون و تصميم مي گيرد تا قبل از خبردار شدن پدر و مادرش از ماجرا مدتي را در دنياي بزرگترها تنها باشد.
ناتور دشت و شخصيت محوري داستانش بيش از اينكه ماجراي يك نوجوان عاصي باشد كه در برابر قوانين و آداب محدودكننده اطرافش واكنش نشان مي دهد، داستان پسرك تنها و بي پناهي است كه هيچ نسبتي با آدم هاي دور و برش ندارد و تنها انسان محبوب دوران زندگي اش خواهر كوچك و خردسالش است. در واقع علت اينكه او نمي تواند در مدرسه هاي محل تحصيلش و بعدتر در جامعه اي كه ناگهان واردش مي شود دوام بياورد، معصوميت و پاكي  وجودش است و اينكه هنوز آنقدر بزرگ نشده تا بتواند با كثيفي هايي دوروبرش كنار بيايد. شاخص ترين نكته داستان هم در نشان دادن همين تناقض است و مقطع حساسي كه هولدن در آن به سر مي برد.
كتاب را جي. دي. سلينجر نوشته؛ يكي از معروف ترين و در عين حال مرموزترين نويسنده هاي آمريكايي كه بيشتر شهرتش را هم مديون همين كتاب است؛كتابي كه در سال 1951 براي اولين بار به چاپ رسيد و آنقدر براي نويسنده اش محبوبيت و شهرت به ارمغان آورد كه مجله تايم در سال 1961 عكس سلينجر را روي جلدش منتشر كرد . خيلي ها معتقدند كه از بعد از جنگ جهاني دوم تا به حال، هيچ نويسنده اي به شهرت او نرسيده و آثارش اينقدر جنجال برانگيز نبوده است.
كتاب را محمد نجفي ترجمه كرده كه الحق هم برايش زحمت كشيده و اگر با نسخه اصل كتاب آن را مطابقت دهيد، مي بينيد كه براي درآوردن زبان عاميانه و نوجوانانه هولدن، عرق زيادي ريخته. چاپ اول كتاب هم به سال 1377 برمي گردد و نسخه اي كه الان در بازار موجود است، چاپ پنجم آن است، با اين تفاوت كه در اين سالها يك بار ديگر هم ويرايش شده و درواقع الان ويرايش دوم كتاب در دسترس است. البته يك تفاوت عمده ديگر هم در اين ميان هست و آن هم اينكه در ويرايش اول، پس از انتهاي داستان، مقاله بلندي از جيمز اي. ميلر در شناخت سلينجر و آثارش چاپ شده بود كه در نسخه جديدتر خبري از آن نيست. ترجمه ديگري هم از اين كتاب در بازار وجود دارد كه احمد كريمي حكاك آن را برگردانده و انتشارات ققنوس آن را به بازار نشر فرستاده است.
(انتشارات نيلا‎/ 207 صفحه‎/ 2200 تومان)

خبرسازان
آرمانشهر
دخل و خرج
در شهر
درمانگاه
علمي
شهر آرا
|  آرمانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  درمانگاه  |  علمي  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |