شنبه ۱۲ شهريور ۱۳۸۴
مصاحبه ورد ساكر با ژاوي هافبك بارسلونا
پديده كاتالونيا
000627.jpg
000633.jpg
جهانگير كوثري : فوتبال اسپانيا هم طي يك قرن پرتلاش در فوتبال حكايت هاي خود را دارد. از آن روزي كه نطفه فوتبال در اسپانيا بسته شد، دو باشگاه بزرگ پديد آمد يكي در مادريد شهر ماتادورها رشد كرده و يكي هم در منطقه كاتالونيا.
از همان روزها كه لاليگا شكل گرفت، تماشاگران به سوي اين دو تيم متمايل شدند. بازي براي مادريدي ها كه امكانات امنيتي خوبي در ورزشگاه ها وجود نداشت، سخت شد و تماشاگران بارسلونا نيز عرصه را به روي بازيكنان و تماشاگران مادريدي تنگ نمودند. هر بازيكني پيراهن يكي از اين دو تيم را پوشيد، منفور ديگري واقع شد آنان كه از بارسلونا به مادريد يا برعكس نقل مكان كردند مورد لعن و نفرين و حتي دشنام تماشاگران مقابل قرار گرفتند. فيگو آخرين قرباني اين جريان بود. تعصب بازيكنان بارسلونا هميشه در بازي با مادريد مثال زدني بوده است. آنها كه در منطقه كاتالوني به دنيا آمده اند غيرممكن است به سمت مارديد بروند. خاوير ژاوي يكي از معدود بازيكناني است كه حرمت و عشق به لباس بارسلونا را حفظ كرده است و در اين تيم از سالها پيش مانده است. او را سمبل تعصب كاتالوني مي دانند. قدرت بدني، شوتهاي ناگهاني و توان و دوندگي او مثال زدني است. او مي خواهد امسال با فرانك ريكارد هلندي فاتح جام باشگاه هاي اروپا شود و در اين راه، تمرينات سختي را آغاز كرده است تا به آرزوهاي خود دست پيدا كند. گفتگوي او حاصل اين خواسته هاست.
* انتظارات شما در اين فصل در چه حد است؟
- خيلي زياد. در اين فصل انتظاراتمان حتي از فصل گذشته نيز بيشتر است. چون كار گروهي تيم بهبود پيدا كرده و در تابستان نيز تمرينات خوبي را پشت سر گذاشتيم. فكر مي كنم فصل گذشته تيم ما بازيهاي خوبي ارائه داد اما با ورود دو بازيكن جديد بارسا قدرتمندتر نيز خواهد شد. مارك ون بومل بازيكن فوق العاده و كاملي است، او در دفاع و حمله بسيار خوب عمل مي كند. او روحيه جنگندگي بالايي دارد و ذاتا يك بازيكن برنده است. يعني از آن جمله بازيكناني كه هر تيمي به آن نياز دارد. ديگر بازيكن تازه وارد تيم نيز تقريبا شرايط مشابهي دارد. اسكرو بازيكن قدرتمندي است كه قادر است در هر دو سمت راست و چپ بازي كند.
او مهارت بالايي در پيداكردن فضاهاي خالي بين مدافعان دارد.
* آيا ون بومل با توجه به اينكه در پست شما بازي مي كند براي شما يك تهديد محسوب مي شود؟
- هميشه رقابت بالايي براي بدست آوردن جايي ثابت در تيم وجود دارد بخصوص در خط مياني اما من به اين مسائل اهميت نمي دهم و فقط به فكر بازي هستم.
الان هشت فصل است كه در بارسلونا حضور دارم و هرچه بيشتر بازي كنم تجربه بيشتري بدست مي آورم. به نظر من رقابت بر سر جايي ثابت در تيم بسيار مفيد است و بخصوص براي شخص من نيز سودمند است.
* آيا نقطه ضعفي در تيم وجود دارد؟
- شايد، تنها بازيكني كه مي توان تيم ما را به شرايط آرماني نزديك كند تيه ري آنري باشد، اما به نظر نمي رسد او قصد ترك آرسنال را داشته باشد، اگرچه من نقطه ضعفي در تيم نمي بينم. ما براي هر پست دو بازيكن خوب داريم و در بعضي نقاط حتي سه بازيكن با كيفيت بالا. بارسا حتي بازيكناني در اختيار دارد كه قادرند در چند پست بازي كنند مثل جيوواني ون برنكوهرست كه اين در طول يك فصل طولاني بسيار مهم است. بازيكنان ديگري مثل رافا ماركز و ادميلسون را نيز بايد به اين جمع اضافه كرد.
آيا بارسا به جام قهرمانان دست پيدا خواهد كرد؟
- البته. ما هر چيزي را كه براي قهرماني لازم است در اختيار داريم. فصل گذشته ما بهتر از چلسي بوديم و من هنوز اعتقادم بر اين است كه بارسا بهتر از چلسي بوده و فقط كمي بدشانسي آورديم كه نتوانستيم به مرحله بعد راه پيدا كنيم. شانس تنها چيزيست كه تيمها در مراحل بالا يعني وقتي فاصله تيمها با يكديگر اندك است به آن احتياج دارند و كمي بدشانسي ممكن است سرنوشت يك تيم را عوض كند.
صادقانه بگويم، همگي ما بر اين باوريم كه تيم ما قدرت لازم براي فتح جام قهرمانان را دارد. در اين فصل من طرفداران تيم را ديدم كه آرزوي اصلي شان فتح جام قهرمانان است و بارسا قصد دارد تا در هر تورنمنتي كه حضور پيدا مي كند آن را فتح كند و اين بدين معناست كه نه تنها جام قهرمانان بلكه قصد ما فتح تمامي افتخارات ممكن است. ما كار خود را جدي مي گيريم و مي دانيم كه اين كار آساني نخواهد بود.
* آيا اين بهترين تيم بارسلوناست از زماني است كه در اين تيم حضور داري؟
- فكر مي كنم همين طور باشد. تيم كنوني تقريبا مثل همان تيمي است كه من در سال ۱۹۹۸ به آن ملحق شدم. آن تيم در دو سال چهار جام را فتح كرد. بازيكنان مي دانند كه فشار اين فصل در جام قهرمانان حتي از فصل گذشته نيز بيشتر خواهد بود اما نمي توان آن را با سال گذشته مقايسه كرد زيرا پنج فصل بود كه بارسا جامي را فتح نكرده بود. هواداران ما توقعات بالايي دارند كه اين فشار را بيشتر مي كند اما قابل قبول است.
* حضور در لاليگا را چطور مي بيني؟
- ما يكي از بختهاي مسلم قهرماني هستيم. بارسا براي شكست حريفان خود به ميدان مي رود. رئال و والنسيا نيز رقيبان جدي ما به شمار مي روند.
فصل گذشته رئال تا بازي هاي پاياني در تعقيب ما بود البته آنها چندان بازي هاي خوبي را ارائه نمي كردند. مسئله اي كه من دوست دارم بشنوم اين است كه مادريدي ها زياد راجع به ما صحبت كنند كه در سالهاي گذشته زياد اين طور نبود. در حال حاضر ما اعتمادبه نفس لازم را داريم و آنها بايد باور كنند كه ما براي كسب افتخارات پا به رقابت ها مي گذاريم.
* فكر مي كني كه مشكلات رؤسا روي تيم تأثير منفي بگذارد؟
- تنها چيزي كه روي تيم تأثير مي گذارد، نتايج است. مسائل خارج از زمين روي بازيكنان تأثيري ندارد. اگر اختلاف نظري بين خوان لاپورتا (رئيس باشگاه) و ساندرو راسل (مدير باشگاه) باشد اصلا به اتاق رختكن نفوذ نخواهد كرد. اما به نظر من حق با ساندروست و او مي تواند به لاپورتا توصيه كند كه زياد از كرويف نظرخواهي نكند. فكر نمي كنم كه خروج ساندرو از تيم مشكلي را حل كند. او تا به حال بازيكنان زيادي را به بارسا آورده كه تا به حال خوب بازي كردند. تصور نمي كنم رونالدينيو و دكو به دليل رفتن ساندرو باشگاه را ترك كنند.
* به تازگي قراردادت را تا ۲۰۱۰ تمديد كردي؟!
- بله. به نظر من مهم است كه بداني حضورت براي باشگاه اهميت دارد. اما اگر صادقانه بگويم هميشه تشنه پيروزي با بارسا هستم چون عميقا و قلبا طرفدار اين تيم هستم. من شرايط ديگر بازيكنان را نمي دانم اما براي من، بودن در بارسا بسيار خوشحال كننده است. اين موضوع كه تيم به من اعتقاد دارد برايم كافي است.
* آيا چلسي به تو پيشنهاد داده است؟
- فقط مي دانم كه آنها با مدير برنامه هاي من ارتباط برقرار كردند، اما قضيه آن طوري نبود كه در مطبوعات مطرح شد. من بارها با حوزه مورينيو صحبت كردم كه دليلش رابطه خوب من با مورينيوست. من او را از زماني كه دستيار مربي بود مي شناختم و وقتي كه فصل گذشته در جام قهرمانان به آنها برخورديم و زماني كه اسپانيا با انگليس نيز بازي كرد او را ملاقات كردم اما پيشنهادي مطرح نشد.
* بسياري از هواداران سبك بازي تو را نمي پسندند، آيا اين موضوع تو را آزار مي دهد؟
- خير. من اين مسئله را كاملا درك مي كنم. هواداران بيشتر طرفداران بازيكناني هستند كه گل هاي حساس و زيبا به ثمر مي رسانند و يا حركات تكنيكي در زمين اجرا مي كنند. من براي رشد كيفيت بازي نياز به بازي هاي بيشتر دارم تا بتوانم بازي هاي زيباتري را ارائه دهم و درك تاكتيكي بيشتري داشته باشم. من مي دانم كه بازي چندان زيبايي ارائه نمي دهم اما به تمام هواداران تيم احترام مي گذارم اما مسئله اصلي اين است كه مورد توجه مربي تيم هستم.
* فصل گذشته تنها سه گل در ليگ به ثمر رساندي. آيا اين فصل آمار بهتري خواهي داشت؟
- مي دانم كه نقطه قوت بازي من در به ثمر رساندن گل نيست. مربي به من گفته كه سعي كنم گل هاي بيشتري به ثمر برسانم اما قريحه من اين است كه شخص صاحب موقعيت بهتر را صاحب توپ كنم تا اين كه خودم اقدام به ضربه زدن كنم. شايد من نياز به اعتمادبه نفس بيشتري در محوطه جريمه دارم و بايد مثل رونالدينهو گل هاي بيشتري به ثمر برسانم.

ژاوي در يك نگاه
000660.jpg
000630.jpg
از منطقه كاتالونيا هركه قدم به نيوكمپ گذاشته براي تيم بارسلونا چون يك سرباز انجام وظيفه نموده است. زماني كه اريش هونكه اتريشي با نصب صندوق هاي مقوايي در سر چهارراه هاي بارسلونا از مردم خواست تا براي قدرتمند شدن باشگاه شهر و منطقه خود هرچه مي توانند كمك كنند. از آن روز، بارسلونا رقيب اصلي رئال مادريد تيم آريستو كراتها شد.
نخبگان زيادي از كاتالوني در عرصه جهان درخشيدند كه مورد توجه مطبوعات واقع نشدند. خاوير ژاوي نيز از جوانان بارسلون آمد و به تيم بزرگسالان و تيم ملي پيوست.
نام كامل: ژاوير هرناندز كرئوس
تاريخ تولد: ۲۵ ژانويه ۱۹۸۰
محل تولد: تراسا - اسپانيا
مليت: اسپانيايي
قد: ۱۷۵ سانتي متر
وزن: ۶۸ كيلوگرم
باشگاه: بارسلونا
پست: هافبك دفاعي
باشگاه هاي قبلي: بارسلونا (جوانان)
اولين بازي ملي: نوامبر ۲۰۰۰ برابر هلند
بازي ملي: ۲۰ بازي بدون گل

ورزش
اقتصاد
اجتماعي
انديشه
سياست
سينما
فرهنگ
|  اقتصاد  |   اجتماعي  |  انديشه  |  سياست  |  سينما  |  فرهنگ   |  ورزش  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |