يكشنبه ۱۳ شهريور ۱۳۸۴ - - ۳۷۹۱
قيمت هاي متعادل،مناسب با در آمد همه اقشار
مردم از كجا ميوه مي خرند؟
000918.jpg
عكس:آرش يداللهي
سايه يكتا
از يك ميليون و 600 هزار خانوار ساكن در شهر تهران، روزانه 400 هزار خانوار از ميادين ميوه و تره بار خريد مي كنند. اين رقم يعني يك چهارم جمعيت ساكن در تهران نياز خود را با مراجعه به اين ميادين رفع مي كنند، اما چه چيزي سبب اقبال مردم به اين مراكز فروش شده است.
قيمت هاي 100 درصد ارزان تر
قيمت ميوه در بازارهاي تره بار بر خلاف ميوه فروشي هاي سطح شهر كنترل شده است و هيچ گاه به طور بي رويه و بدون منطق افزايش نمي يابد. سازمان ميادين ميوه و تره بار كه وابسته به شهرداري است نرخ هاي فروش را به طور مصوب اعلام كرده و فروش بر اساس آن صورت مي گيرد. شهرداري تهران بر قيمت محصولات عرضه شده در ميادين نظارت مي كند.
براساس اعلام مدير عامل سازمان ميادين ميوه و تره بار شهرداري تهران، ميانگين قيمت محصولات عرضه شده در اين ميادين 40 تا 100 درصد پايين تر از قيمت بازار است. براساس آمار موجود در سال 83 ، ميانگين قيمت محصولات عرضه شده در اين ميادين 130 درصد ارزان تر از بازار بوده است. سازمان ميادين ميوه و تره بار در زمان افزايش قيمت ميوه تلاش مي كند تا افزايش قيمتي در عرضه محصولات نداشته باشد. از سوي ديگر قرار است تا پايان امسال، مبلغ 30 ميليارد تومان تسهيلات براي تنظيم بازار ميوه و مركبات تصويب شود.
صدور فاكتور فروش
در حال حاضر 80 بازار ثابت شهرداري در نقاط مختلف شهر تهران در قبال فروش محصولات خود، فاكتور صادر مي كنند. ترازوهايي كه در اين مناطق استفاده مي شود ديجيتالي است و غرفه دار را مجبور به صدور فاكتور فروش مي كند.
از سويي ديگر قرار است غرفه هاي بازارهاي سيار هم به اين ترازوها مجهز شوند. وقتي هم بازارها فاكتور فروش صادر مي كنند خيال خريدار از بابت كم فروشي راحت است، زيرا هر غرفه داري كه از صدور فاكتور فروش خودداري كرده يا در اين زمينه تخلفي كند بايد
5 درصد اجاره بهاي غرفه را به عنوان جريمه بپردازد.
ميوه ها سالم است
تمام مواد پروتئيني، ميوه و سبزيجات عرضه شده در بازارهاي روز و ميادين ميوه و تره بار به طور دقيق توسط كارشناس، مورد بررسي قرار مي گيرد و تا زماني كه سلامت آنها تاييد نشود، اجازه توزيع آنها در ميادين و بازارهاي روز داده نمي شود. كارشناسان از اعضاي دانشگاه علوم پزشكي ايران و دانشگاه شهيد بهشتي هستند كه سلامت ميوه و سبزيجات را بررسي مي كنند. پس خريدار از بابت آلودگي احتمالي مواد غذايي و سبزيجات عرضه شده در اين ميادين هم نگراني ندارد.
سواكردني نيست
عرضه ميوه در ميادين تره بار به صورت درهم بوده و فروشندگان در اين مكان ها حق ندارند به بهانه اجازه جدا كردن ميوه به مشتريان، قيمت ها را افزايش دهند. اين قيمت ها در مراكز شهرداري تثبيت شده و بر مبناي عرضه، درهم بوده و فروشنده حق ندارد خارج از قيمت ثبت شده، ميوه و تره بار را به مشتري عرضه كند. از سوي ديگر كيفيت ميوه هاي موجود در بازارهاي روز در حدي است كه امكان خريد براي تمام مردم از هر طبقه اي وجود داشته باشد.
ميوه هاي نوبرانه
ميوه هاي نوبرانه هم با قيمت مناسب در ميادين ميوه وتره بار عرضه مي شوند و برنامه ريزي قيمت ها به گونه اي است كه تمام شهروندان توان خريد ميوه هاي نوبرانه را داشته باشند. مسئولان سازمان در اين مورد با عرضه كنندگان عمده اي ميوه ها به توافق رسيده و كار انتقال و توزيع آنها در ميادين انجام مي گيرد.
فعاليت در ايام عيد
براي تامين نيازهاي شهروندان تهراني، سازمان ميادين ميوه و تره بار در روزهاي عيد هم فعاليت مي كنند و آن دسته از شهرونداني كه قادر به تامين ميوه شب عيد در روزهاي پاياني سال نمي شوند مي توانند نسبت به تهيه ميوه از طريق تعدادي بازارهاي شهرداري كه در طول ايام عيد فعال هستند، اقدام كنند.
اقلام مركبات و ميوه هاي مخصوص شب عيد كه عمده آن سيب درختي و پرتقال است قبلا تهيه شده و از حدود يك هفته مانده به شب عيد عرضه آن آغاز مي شود. از سوي ديگر ساعات كار اين بازارها در روزهاي پاياني سال افزايش مي يابد، بازارهاي تحت پوشش سازمان ميادين ميوه و تره بار صبح ها از ساعت 8 تا 13 و بعدازظهرها از ساعت 14:30 تا 19:30 داير هستند.
حضور دلالان در ميادين
بنا به اعلام مديرعامل سازمان ميادين ميوه و تره بار، 70 درصد غرفه هاي ميوه در اختيار واسطه ها و دلالان است. اغلب توليدكنندگان محصولات كشاورزي هيچ گاه در تهران نمي مانند و به محل زندگي خود بازمي گردند. با عدم حضور توليدكنندگان محصولات، جاي آنها را تامين كنندگان غرفه هاي ميوه و تره بار مي گيرند، اما ظاهرا اين افراد از آن دسته اي هستند كه در صورت وجود يك ساماندهي مناسب، مي توانند در جهت تعديل قيمت ها و توزيع عادلانه و مناسب محصولات كشاورزي موثر باشند.
ظاهرا يكي از رسالت هاي اصلي اين سازمان برداشتن فاصله و برقراري ارتباط با توليدكنندگان تمام نقاط كشور است تا ضمن ساماندهي به نظام توزيع و كاهش قيمت ها، توليدكننده نيز از امنيت خاطر برخوردار شود، اما ظاهرا حذف واسطه ها و ارتباط مستقيم با توليدكننده راهكار اساسي كاهش هرچه بيشتر قيمت ها در ميادين ميوه و تره بار است.
افزايش تعداد ميادين
قرار است تعداد ميادين ثابت ميوه و تره بار شهرداري تهران تا پايان سال، از 77 بازار به 200بازار و جايگاه هاي سيار از 75 به 200 جايگاه برسد.
از سوي ديگر، شهروندان تهراني استقبال گسترده اي از ايجاد بازار روز در محله هاي خود مي كنند، به طوري كه در نيمه پاياني سال 83، 200 محله تهران خواستار ايجاد بازار شده بودند كه در پي آن خبر از ايجاد
۵۰۰ كانكس و 120 بازار جديد به گوش رسيد.
عرضه محصولات جانبي
ميادين، در كنار عرضه ميوه و تره بار به فروش محصولات لبني و مواد پروتئيني هم مي پردازند؛ شير و ماست، گوشت، مرغ ، تخم مرغ و... .
در ماه مبارك رمضان عرضه محصولات لبني بويژه شير، مرغ و تخم مرغ بيشتر مي شود و توزيع خرما با قيمت مناسب هم صورت مي گيرد و شير يارانه اي در دو نوبت صبح و بعدازظهر عرضه مي شود. از طرفي سازمان، آمادگي خود براي ساماندهي عرضه مستقيم محصولاتي مانند برنج، چاي، ماهي و گوشت قرمز را در ميادين اعلام كرده است.اما حذف فاصله بين توليد و توزيع، تعامل صحيح با مردم، رعايت بهداشتي و سلامت كاري، چهار اصل اساسي تعريف شده است كه مسئولان سازمان ميادين ميوه وتره بار در راستاي خدمت رساني به شهروندان، خود را موظف به رعايت آن مي دانند و در كنار آن، ارتقاي كيفي خدمات، ارائه خدمات پشتيباني مانند فروش الكترونيكي، تحويل اقلام موردنياز شهروندان به در منازل آنها و احداث مراكز خدماتي ديگر در داخل بازارها و ميادين، در دستور كار برنامه هاي آينده اين سازمان قرار دارد.

بازار روز در خيابان كرمان
000921.jpg
ابراهيم بهشتي - چندسالي مي شود كه سازمان ميادين ميوه و تره بار شهرداري تهران، اقدام به راه اندازي مراكز خريدي در سطح شهر كرده است كه به بازار روز مشهور شده اند.
اين ميادين به نوبه خود ويژگي هاي ممتازي نسبت به تك فروشي هاي محله ها دارند. به همين دليل هم با استقبال فراوان شهروندان رو به رو شده اند. بازار روز كرمان هم يكي از ده ها مركز خريد وابسته به سازمان ميادين ميوه و تره بار شهرداري تهران است كه جنب خيابان كرمان واقع شده است.
از بزرگراه رسالت وارد كرمان مي شوم، تقاطع گلبرگ و (جانبازان)را رد مي كنم و افرادي را مي بينم كه پلاستيك هاي ميوه در دست، خيابان را بالا و پايين مي روند. با اين وجود نشاني از بازار روز كرمان نيست. از خانمي مي پرسم: بازار روز كرمان كجاست؟ مي گويد يك كوچه بالاتر. كوچه بالاتر كوچه شهيد رحمتي است، وارد كوچه مي شوم، انتهاي كوچه كه به خيابان مسيل ابراهيم آباد مي رسد، بازار روز كرمان هم نمايان مي شود. كوچه رحمتي، ضلع جنوبي بازار است و كوچه عادل زاده ضلع شمالي آن . از تعدد ماشين هاي پارك شده در اين دو كوچه معلوم است كه اين مركز خريد، پاركينگ ندارد.
بازار روز كرمان در بين دو خيابان فرعي كرمان در غرب و مسيل ابراهيم آباد(رودخانه) در شرق واقع شده است. البته دسترسي به بازار از طريق مسيل ابراهيم آباد در حال حاضر غير ممكن است ،چون اين خيابان در حال بتن ريزي و آماده سازي است جهت پيوستن به امتداد اتوبان
امام علي(ع) از شمال به جنوب. در آن صورت اتوبان امام علي(ع) درست از ضلع شرقي بازار مي گذرد و دسترسي به آن آسان تر هم مي شود. اما تا آن زمان مديريت اين مركز خريد بايد فكري براي احداث پاركينگ بكند. البته از آنجا كه منطقه كاملا مسكوني است، عدم وجود پاركينگ مزاحمت چنداني براي اهالي ساكن در اين محدوده يا ترافيك آنجا ندارد. خيابان كرمان و دو كوچه مجاور به بازار، فعلا در حكم پاركينگ هستند.اما نزديكترين خيابان اصلي كه عموما دسترسي به اين بازار را ممكن مي سازد، خيابان نظام آباد (آيت الله مدني) در شرق و بعد از مسيل ابراهيم آباد و خيابان گلبرگ (جانبازان شرقي) در شمال اين بازار است.
ساعات كار بازار 8 الي يك در نوبت صبح و 3 الي 8:30 در نوبت بعدازظهر است. روزهاي تعطيل هم فقط 8 صبح الي يك بعدازظهر، درهاي بازار به روي خريداران باز است. چند روز پيش (اوايل هفته) كه آمده بودم بازار چندان شلوغ نبود. فروشندگان هم پنج شنبه را شلوغ ترين روز كاري خود مي دانستند. البته عصر چهارشنبه و صبح جمعه را هم بايد به آن اضافه كرد با اين حال هيچ زماني پنج شنبه و بويژه عصر اين روز نمي شود. امروز پنج شنبه است و صحت حرف فروشندگان برايم ثابت مي شود.
از در اصلي بازار (درشرقي) كه وارد بازار مي شوم، اولين چيزي كه در لابه لاي جمعيت در رفت و آمد و در حال خريد به چشم مي آيد، هندوانه هاي درشت و خربزه هاي مشهدي است كه در اولين غرفه ها چيده شده است. هلو انجيري، انگور، سيب، آنطرف تر گوجه فرنگي، خيار و....
در كنار هر ميوه اي برگه اتيكتي نصب شده كه اسم و قيمت آن نوشته شده است. عمده ترين امتياز ويژه  اينگونه مراكز خريد در همان نگاه اوليه به قيمت ها مشخص مي شود، تفاوتي 15-10 درصدي در قيمت ها، هندوانه اي كه در بيرون از بازار كيلويي 150-140 تومان به فروش مي رسد، اينجا كيلويي
۹۰ تومان است. گوجه فرنگي 140 تومان اين بازار را در بيرون كمتر از 180-170 تومان هم نمي شود پيدا كرد.
بازار روز كرمان با متراژي در حدود 2 هزار مترمربع، 30 غرفه را در دو طبقه در خود جاي داده است. علاوه بر ميوه و سبزي ها كه عمده ترين محصولات عرضه شده اين بازار است، غرفه هايي چون پوشاك، لوازم التحرير، حبوبات، لبنيات، گوشت قرمز، عطاري، محصولات پلاستيكي، محصولات پروتئيني (سوسيس، كالباس)، مواد شوينده، گياهان دارويي، ماهي و كالاهاي اساسي نيز وجود دارد. كالاهاي اساسي به صورت كوپني هم اينجا عرضه مي شود. مشتريان در ازاي خريد هر نوع كالايي در اين بازار، رسيدي دريافت مي كنند كه وزن، نوع و قيمت كالا در آن ثبت شده است.
آنگونه كه خريداران مي گويند علاوه بر قيمت مناسب كالاها در اينگونه مراكز، وجود انواع مختلف كالا در يك محل، تازگي و كيفيت خوب كالاها و نظارت مستقيم سازمان ميادين و ميوه و تره بار، از ديگر امتيازات اينگونه مراكز است. در هر بازار، دفتر مديريتي وجود دارد كه از طرف سازمان ميادين بر كيفيت كالاها و بويژه قيمت ها نظارت دارند، البته قيمت ها مصوب شوراي نرخگذاري است كه اعضايي از وزارت بازرگاني، شهرداري، سازمان تعزيرات و ... در آن حضور دارند. مدير اين بازار حاضر نشد با ما گفت وگو كند. دليلش هم ممانعت از طرف سازمان ميادين بود، اما آنگونه كه مطلع شدم، معمولا از ساعت 10 شب به بعد تا 9 و 10 صبح، بار مي رسد و تخليه مي شود.
بازار روز كرمان از نظر امنيت قابل اطمينان است. مجموعا 11 كپسول اطفاي حريق در دو طبقه بازار نصب شده است كه در مواقع ضروري مورد استفاده قرار مي گيرد. گذشته از آن 300 متر بالاتر از بازار، مركز آتش نشاني در خيابان كرماني واقع است كه در كمتر از 2 دقيقه مي تواند به محل برسد. تلفن عمومي و  سرويس بهداشتي هم از جمله خدمات جانبي است كه در اين مركز خريد وجود دارد.
خريد شهروندان در اين مركز هم به صورت روزانه است. از پلاستيك هاي متعددي كه در دست خريداران است مي شود اين را فهميد؛ پلاستيك هايي كه معمولا بيشتر از يكي، دو كيلو از هر نوع كالا نيستند. اين امر را فروشندگان و خود خريداران هم تاييد مي كنند، اما در مناسبت هاي مختلف خانواده ها خريد كلي هم مي كنند. خريداران، نزديكي مسافت و تازگي ميوه ها را دليل خريد روزانه مي دانند. عموما هم از حوالي خيابان سبلان، چهارراه نظام آباد، ابتداي گلبرگ، هفت حوض و بزرگراه رسالت  (تقاطع كرماني تا ميدان رسالت) براي خريد به اين مركز مي آيند.

الگوي مصرف مردم صحيح است
دكتر بيژن بيدآباد/اقتصاددان- نگاه هاي مختلف به صرفه جويي در مصرف، به شيوه هاي تنگ نظرانه در مصرف اقتصاد مي انجامد. اصولا براساس ديدگاه بسياري از اقتصاددانان هرچه مصرف در اقتصاد بيشتر شود و رشد و توليد افزايش مي يابد.
لذا حتي بسياري از حكومت ها در وضعيت ركود اقتصادي با افزايش هزينه به نحوي درآمد افراد را بالا مي برند تا مصرف زيادتر شود، چون افزايش مصرف به معني افزايش تقاضا و در نهايت افزايش قيمت و ايجاد بازار مناسب براي توليدكننده است.
افزايش توليد، درآمد بيشتر، عرضه كالاي بيشتر و اشتغال بيشتر را براي همه مردم به ارمغان مي آورد. دخالت هاي بي مورد و صرفه جويي هاي
تنگ نظرانه، نه تنها كمكي به حركت اقتصاد نمي كند، بلكه از رشد اقتصادي نيز مي كاهد. از طرفي براساس قواعد عقلي وشرعي هر فردي در نحوه مصرف خود آزاد است. به هر حال بايد، يا عقل را پذيرفت يا شرع را، يا قوانيني كه توسط اجماع مردم توافق شده است. در هيچكدام از اين موارد به شيوه هاي تنگ نظرانه ياد شده اشاره اي نشده و نمي توان گفت الگوي مصرف در ايران در حال حاضر برخلاف اين موارد است.
بهترين كار براي تئوريسين  هايي كه سعي بر دخالت در الگوهاي اقتصادي و مصرف مردم دارند اين است كه ببينند چه مشكلاتي بر سر راه تصميم گيران خصوصي، يعني افراد ملت وجود دارد و تلاش كنند موانع سرراه را رفع كنند. لذا به جاي اينكه تلاش كنند مردم را در اهداف اقتصادي خود هدايت كنند، بهتر است دست از اينگونه هدايت ها بردارند، درغير اين صورت وضعيت بهتري نسبت به وضعيت حال نخواهيم يافت. الگوي مصرف در ايران آنگونه كه برخي مدعي اند، الگوي غلطي نيست، چون با عقل، شرع و قوانين جاري هيچ گونه تضادي ندارد.

برداشت دوم
از ميدان شوش تا بازارهاي محلي
000924.jpg
امروزه در اكثر شهرهاي بزرگ كشور با پديد ه اي به نام بازار روز يا به عبارتي بهتر، بازارهاي ميوه و تره بار روبه رو هستيم كه به طور فزاينده اي باتوجه به استقبال خوب مردم در حال افزايش هستند و معمولا هم زيرنظر سازمان خاصي به فعاليت مي پردازند، اما به علت آنكه مكان اين بازارها در شهرهاي مختلف به طور مستقيم توسط شهرداري هاي مربوطه تعيين مي شود، خود شهرداري ها هم به عنوان يكي از متولي هاي اصلي اين نوع عرضه كالا شناخته شده اند. دير زماني بود كه در اكثر شهرها فقط يك مكان خاص به عنوان ميدان بار جهت عرضه عمده ميوه و سبزيجات وجود داشت و از اين ميادين، بيشتر به عنوان مراكز عمده فروشي استفاده مي شد و به علت آنكه مكان آن در اكثر شهرها در قسمت هاي جنوبي شهر و حتي در بعضي نقاط در خارج شهر قرار داشت ،به همين جهت خانواده ها ميل و رغبت خاصي براي خريد از اين ميادين نداشتند، مگر اينكه براي خريد عمده محصولي مثلا گوجه فرنگي جهت گرفتن رب از آن يا تهيه غوره و ليمو جهت آبگيري، رنج حضور در ميدان بار شهر را متحمل مي شدند. اين بازارها كه اصطلاحا ميدان ناميده مي شدند در نقاط جنوبي شهر بودند؛ به طور مثال در شهر تهران، محل قبلي اين بازار در منطقه شوش بود و به علت وسعت شهر تهران يك خانواده به شرط داشتن وسيله نقليه شخصي نيز بايد مرارت بعد مسافت و همچنين ترافيك خيابان ها را به جان مي خريد تا بتواند با حضور در اين بازار، جنس مورد نظر خود را با قيمت مناسب تري تهيه كند. البته اكنون كه در جاي جاي شهر تهران بازارهاي ميوه و تره بار وابسته به شهرداري در حال فعاليت هستند، ديگر كمتر كسي حاضر است براي خريد عمده مايحتاجش به ميدان بار بزرگ شهر برود و كاركرد اين ميادين در همان حد تغذيه مغازه هاي سطح شهر، ثابت مانده است. نسل اول بازارهاي ميوه و تره بار شهري را مي توان در اوايل انقلاب و دوران جنگ جست وجو كرد. در آن زمان در نقاط مختلف شهر كانكس هايي آهني را قرار داده بودند كه در آن ميوه به قيمت مناسب به مردم عرضه مي شد. بعد از جنگ و با رشد طبقه متوسط شهري و ايجاد مراكز فروش شهري، همانند فروشگاه هاي زنجيره اي با ابتكار شهرداري تهران اولين مراكز عرضه مستقيم ميوه و سبزي در تهران برپا شد؛ البته تا قبل از آن در هنگام عيد نوروز بازارهاي موقتي جهت عرضه بي واسطه ميوه به شهروندان برپا مي شد كه بسيار هم مورد استقبال عامه مردم قرار مي گرفت. هم اكنون بازارهاي ميوه و تره بار باتوجه به بافت جمعيت شهري در مناطق گوناگون، بسته به تراكم جمعيت برپا هستند كه طبعا در مناطق پرجمعيت شهر، پراكندگي آنها بيشتر است. اين بازارها امروزه بسته به نيازهاي شهروندان، خدمات ارائه مي كنند و كارشان صرفا در عرضه ميوه و سبزي خلاصه نمي شود، به طوري كه مي  توان عرضه انواع محصولات لبني و پروتئيني را هم در آنها مشاهده كرد. به طور مثال زماني كه قيمت مرغ در سطح شهر افزايش پيدا كرده بود، نقش اين بازارها در عرضه مرغ با قيمت مناسب، نمود پيدا كرد. در اين بازارها باتوجه به اينكه بيشتر مورد اقبال قشر متوسط جامعه قرار مي گيرند، نوع اجناس ارائه شده نيز طوري است كه عرضه آنها از لحاظ قيمت محصولات، هم به صرف خريدار باشد و هم فروشنده و از اين رو در اين بازارها محصولات درجه يك و ممتاز كمتر به چشم مي خورد. يك حسن اين بازارها در اين است كه اكثر فروشندگان آن توليدكننده جنس مربوطه نيز هستند و به نوعي
خود كفا بوده و سيستم از توليد به مصرف در آن جريان دارد و
به همين علت دست واسطه  ها كوتاه شده و محصول با قيمت واقعي تري به دست مصرف كننده مي رسد.
همچنين از طريق سازمان ميادين ميوه و تره بار، اين بازارها همواره كنترل مي شوند تا احيانا اجحافي در حق مشتريان صورت نگيرد. در اكثر اين بازارها، در مكاني يك ترازو جهت استفاده عموم قرار دارد تا از طريق آن صحت وزن جنسي را كه خريده اند چك كنند تا مبادا از طرف فروشنده كم فروشي صورت گرفته باشد. تمام محصولات اين بازارها داراي برچسب قيمت برحسب كيلوگرم بوده و به نوعي تحت كنترل و نظارت دائمي قرار دارند. ساعات شلوغي و عمده حضور خريداران در اين بازارها بيشتر صبح ها، آن هم براي خريد شير يارانه اي و همچنين سبزي تازه است و ناگفته پيداست كه عمده مشتريان اين بازارها خانم هاي خانه دار هستند.

دريچه
خدمات جانبي در بازارها
رفاه حال شهروندان در هر مكان و زماني براي دولتمردان اهميت ويژه اي يافته است. از آنجا كه اكثر دولت ها بر اثر انتخابات بر سر كار مي آيند و احتمال جابه جا شدن آنها وجود دارد و هر حزب و گروه حاكمي سعي در توجه بيشتر به رفاه شهروندان دارد، در همين راستا در كشورهاي توسعه يافته، به هنگام برنامه ريزي و مطالعات تحقيقاتي روي پروژه هاي مختلف، آسايش و آرامش استفاده كنندگان از پروژه مزبور اهميت خاصي دارد. مثلا براي ساخت يك مجتمع مسكوني، خدمات و امتيازات ويژه اي چون احداث فضاي سبز، محلي براي بازي كودكان، فروشگاه، آژانس و... تدارك ديده مي شود.
امروزه مراكز خريد، يكي از محل هايي است كه شهروندان همواره با آنها ارتباط دارند. اين مراكز خريد (بازارها) معمولا به دليل قيمت مناسبت تر نسبت به تك فروشي ها، تنوع كالا، صرفه جويي در هزينه حمل و نقل و صرفه جويي در وقت به علت خريد يكجا، مورد استقبال هميشگي مردم بوده است.
اين گونه بازارها كه از قديم الايام در ايران مرسوم بوده اند و امروزه با پيشرفت زندگي شهرنشيني، به شكل ها و نام هاي جديد شناخته مي شوند.
بازار روزهاي وابسته به سازمان ميادين ميوه و تره بار شهرداري ها ازجمله اين بازارهاي تغيير شكل يافته قديمي هستند.
اينگونه بازارها معمولا در نقاط پرجمعيت و پررفت و آمد احداث مي شوند. لذا در صورتي كه احداث آنها بدون درنظر گرفتن موقعيت مكاني، ميزان استقبال مردم، تاثيرات مثبت يا منفي بر ساكنان محل و خدمات جانبي باشد، با مشكلات عديده اي روبه رو خواهد شد.
توجه به خدمات جانبي در مراكز خريد، در اين بين از اهميت ويژه اي برخوردار است. چه خدمات جانبي ارائه شده در بازارها از يك طرف راحتي و رضايت خريداران را درپي دارد و از طرفي رضايت خريداران به منزله استقبال بيشتر از اين مراكز خريد است، در نتيجه هزينه كردن براي خدمات جانبي از طرف مديريت اين مراكز بيش از هر كس ديگر به نفع خود بازاريان است. احداث پاركينگ در حاشيه بازارها از جمله عمده ترين خدمات جنبي ضروري است. در اكثر مراكز خريدي كه پاركينگ ندارند، عموما شاهد صف هاي طويل اتومبيل هايي هستيم كه در كنار خيابان اصلي پارك شده اند يا ماشين هايي را مي بينيم كه براي پيدا كردن جاي پارك اين طرف و آن طرف مي روند، جلو و عقب كرده و در نهايت هم با اعصاب خرد، ماشين را قفل مي كنند و به خريد مي پردازند.
از عدم امنيت پارك كردن ماشين در كنار خيابان كه بگذريم، اغلب پس از خريد كردن و سوار ماشين شدن، چشمشان به برگه جريمه مي افتد كه زير برف پاك كن اتومبيل گذاشته شده است.
همه اينها به يك طرف، راهبندان و ايجاد ترافيكي كه در اكثر پارك كردن در دو طرف خيابان مي شود نيز يك طرف. در حالي كه با احداث پاركينگ در چنين محل هايي علاوه بر رفع مشكلات ياد شده، حق پاركي كه از رانندگان گرفته مي شود خود مي  تواند منبع درآمدي براي مديريت بازارها باشد. با اين حال همه شهروندان وسيله نقليه شخصي ندارند يا ترجيح مي دهند با وسيله نقليه عمومي رفت و آمد كنند. هماهنگي سازمان ميادين ميوه و تره بار شهرداري با شركت اتوبوسراني جهت احداث ايستگاه هايي در نزديك ترين محل به بازار مي تواند دسترسي آسان تر شهروندان را درپي داشته باشد. مورد مهم ديگر كه به نظر مي رسد براي رفاه حال و بخصوص امنيت جان شهروندان ضروري است، احداث پل هاي عابر پياده (پل هاي هوايي) در ورودي بازارهاست كه شهروندان مجبور نباشند عرض خيابان شلوغ را طي كنند. در كنار پاركينگ، پل عابر پياده، ايستگاه اتوبوس، تاسيس دفتر آژانس (تاكسي تلفني)، تلفن عمومي، سرويس بهداشتي عمومي و كپسول هاي اطفاي حريق نيز از ديگر خدماتي است كه وجودشان رفاه و امنيت خريداران و فروشندگاه را درپي خواهد داشت.
با توجه به ضرورت خدمات جانبي در مراكز خريد بجا است كه سازمان ميادين قبل از احداث اينگونه بازارها به فكر خدمات جانبي آن نيز باشد، اما متاسفانه در حال حاضر برخي از اين مراكز خريد كه اصطلاحا بازار روز ناميده مي شود نه پاركينگ دارند نه آژانس و نه سيستم امنيتي و بهداشتي درست و حسابي.
000885.jpg
عكسبرداري از ميوه ها ممنوع!
اگر از كنار ديوارها يا سيم خاردارهاي پادگان هاي نظامي يا ساختمان هاي امنيتي گذشته باشيد، حتما تابلوهاي كوچكي را ديده ايد كه عكس يك دوربين با علامت ضربدر قرمز رنگ روي آن نقش بسته و پايينش نوشته؛ عكسبرداري ممنوع .
عكسبرداري از مراكز امنيتي، نظامي يا زندگي شخصي شهروندان ممنوع است و انجام چنين كاري بدون كسب اجازه، پيگرد قانوني به دنبال خواهد داشت.اما ظاهرا بتازگي عكسبرداري از بازارهاي ميوه هم ممنوع شده است!
براساس كدام قانون و مصوبه و چه تاريخي، ما هم نمي دانيم. روز چهارشنبه، همكارعكاس ما براي عكس گرفتن از بازار روز كرمان، به اين محل مي رود، اما با ممانعت مديريت بازار براي عكسبرداري مواجهه مي شود. مديريت بازار عكس گرفتن از ميوه ها را منوط به اخذ مجوز مي داند.
مجوز گرفتن براي عكاسي از هندوانه و خربزه، سيب و... در نوع خود خبر جالبي است. در دنياي پرشگفتي امروز، بعيد نيست كه مديريت محترم بازار روز كرمان اسرار و اطلاعات ويژه اي از خربزه و هندوانه دارد كه مربوط به امنيت ملي يا احوالات شخصي ميوه هاست كه نبايد فاش شود!
اين اقدام در حالي صورت گرفته است كه سازمان ميادين ميوه و تره بار و روزنامه همشهري، هر دو وابسته به شهرداري تهران هستند.

دخل و خرج
جهانشهر
خبرسازان
در شهر
زيبـاشـهر
سفر و طبيعت
شهر آرا
|  جهانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  زيبـاشـهر  |  سفر و طبيعت  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |