يكشنبه ۱۳ شهريور ۱۳۸۴ - - ۳۷۹۱
از پرده سينما تا عرصه تبليغات
000933.jpg
عكس:محمد رضا شاهرخي نژاد
خسرو نقيبي
بهرام رادان به جمع چهره هاي مشهوري پيوست كه در دو، سه سال اخير تصاويرشان روي بيل بوردهاي تبليغاتي پايتخت نقش بسته است. اين اتفاق، درست همزمان با اكران فيلم گيلانه اثر رخشان بني اعتماد كه رادان در آن نقش يك جانباز جنگ را بازي مي كند، اين بازيگر را در جمع چهره هاي خبرساز قرار مي دهد.
اما خبر اول كه مانور تبليغاتي چنداني هم روي آن داده نشده، در هفته هاي آينده احتمالا باز هم بحث قديمي چگونگي حضور چهره ها در عرصه تبليغات را مطرح مي كند؛ داستاني قديمي كه اصلي ترين سوالش يك چيز است؛ آيا افرادي كه نزد شهروندان عادي يك جامعه به عنوان چهره پذيرفته شده اند، حق دارند از اين مقبوليت در عرصه تبليغات استفاده كنند يا نه؟
تبليغات؛ نگاه هاي موافق و مخالف
در بسياري از كشورهاي جهان اين امري مرسوم است كه ستاره هاي سينما و ورزشكاران، بخشي از درآمدشان را از راه تبليغات كسب كنند.
نگاهي گذرا به تيزرهاي مختلف شركت ها و كمپاني هاي مطرح خارجي و همچنين تبليغات چاپي آنها نشان مي دهد كه اين مسئله در جوامع غربي، امري كاملا پذيرفته شده است، اما در ايران به دليل نوع نگاه ارزشي حاكم بر پديده هايي كه ممكن است سبب شهرت چهره خاصي شود، اين اتفاق چندان قديمي نيست. به واقع، در سال هاي پس از پيروزي انقلاب بحث حضور چهره ها در عرصه تبليغات به يك تابو بدل شد كه دليل خاصي هم برايش مطرح نشده بود اما پس از گذشت حدود دو دهه، رفته رفته اين نگاه تا حدي تعديل شد.
جمشيد مشايخي به عنوان يكي از چهره هاي مهم سينماي ايران، نخستين كسي بود كه در اين زمينه قدم جلو گذاشت. نوع حضور او در تبليغات هم جالب بود. مشايخي در اين سالها به عنوان پير عرصه بازيگري در تئاتر، سينما و تلويزيون پذيرفته شده و در شعار تبليغاتي آن كالاي خاص هم تكيه بر همين ريش سفيدي گذاشته شده بود. حضور مشايخي در تبليغات تجاري، با واكنش هاي متفاوتي همراه بود.
عده اي بر اين عقيده بودند كه مشايخي حق دارد از اعتبار چندين دهه فعاليتش در ميان مردم بهره ببرد و با توجه به دستمزدهاي نه چندان بالاي بازيگري، با اين كار، حاشيه امنيتي براي خود درست كند، اما مخالفان چنين عقيده داشتند كه حضور مشايخي در اين عرصه، بي اعتبار كردن سال ها فعاليت و مخدوش كردن چهره مردمي اش است، ضمن اينكه چهره هاي جوان تري هم كه در سينما فعاليت مي كنند، با ديدن چنين چراغ سبزي خيلي زود جذب عرصه تبليغات مي شوند و از ذات هنر فاصله مي گيرند.
اين تحليل ها ادامه يافت و موج موافقت و مخالفت ها هم پابرجا بود كه پيش بيني آخر گروه دوم به واقعيت پيوست؛ از ميان چهره هاي سينمايي، تصوير محمدرضا گلزار به واسطه محبوبيتش در اين زمينه و البته موسيقي، خيلي زود روي بيل بوردها رفت تا آن نتيجه گيري دوم، زودتر به واقعيت نزديك شود. ورزشكاران هم در همين فرصت وارد بازي شدند. هرچند در سال هاي قبل تر يكي، دو فوتباليست در برخي تبليغات چاپي، حضوري از اين دست داشتند، اما مهدي مهدوي كيا، ابراهيم ميرزاپور، علي دايي، احمدرضا عابدزاده و علي كريمي از فوتباليست هايي بودند كه در همين موج وارد كارهاي تبليغاتي شدند.
نگاهي ديگر
بحث ها اما از آنچه كه گمان مي رفت زودتر پايان گرفت. از يك سو حضور پررنگ فوتباليست ها كه گويي سخت گيري چنداني هم در نوع تبليغات نداشتند با شكل كار در همين عرصه و جنجال هاي ورزشي سنجيده شد و از سوي ديگر در عرصه سينما هم فقط جمشيد مشايخي بود كه تصويرش بر
بيل بوردها ماندگار شد.
روزي كه تصاوير بزرگ حسين رضازاده پهلوان ملي ايران- بر تابلوهاي شهري رفت، ديگر شماري از مخالفان هم پذيرفتند كه اين حضور، بخشي طبيعي از پروسه شهرت و محبوبيت است و سخت گيري ها كاهش يافت. اما حالا، حضور بهرام رادان در عرصه تبليغات مي تواند بار ديگر به آن بحث پيشين دامن بزند. رادان بازيگر جواني است كه در چندسال اخير به عنوان يكي از چهره هاي مشهور سينماي ايران نزد مخاطبان پذيرفته شده و همين مي تواند موقعيت امروز او را در مقايسه با ديگر بازيگر جواني كه پيش تر روي
بيل بوردها رفته بود قرار دهد، اما تفاوت هايي هست كه مي تواند اين حضور را هم ارز با حركت مشايخي قرار دهد، نه در رديف حضور پررنگ جوانان در اين عرصه.
بهرام رادان پس از سپري كردن دو، سه سال نخست حضورش در سينما، توانست خود را به سينماي متفاوت ايران نزديك كند و بسرعت بدل به چهره اي شد كه با اكثر كارگردانان مطرح سينماي ايران كار كرد. او از معدود بازيگران جواني بود كه جدا از چهره، در بازيگري هم حرف هايي براي گفتن داشت و همين تلاش، سيمرغ بلورين بهترين بازيگر مرد جشنواره بيست و دوم فجر را برايش به همراه آورد. رادان، هم از سوي سينمايي ها و هم از سوي بخش رسمي سينما كه متولي جشنواره فجر است، به عنوان يك بازيگر توانا پذيرفته شد و براي همين است كه حضورش در عرصه تبليغات نشان مي دهد كه او براي داشتن چنين جايگاهي هم تلاش خود را كرده و تنها به واسطه چهره اش، روي بيل بوردهاي پايتخت نرفته است.
بازي در نقش يك جانباز
اما همانطور كه گفته شد حضور در عرصه تبليغات، يكي از دلايلي است كه نام بهرام رادان را در جمع چهره هاي خبرساز قرار داده. او كه تا همين چندهفته پيش فيلم رستگاري در هشت و بيست دقيقه را به كارگرداني سيروس الوند روي پرده سينماها داشت، اين روزها گيلانه را روي پرده دارد. اين اثر رخشان
بني اعتماد يكي از همان چهارفيلمي است كه در جشنواره بيست و دوم فجر، براي رادان سيمرغ بلورين را به ارمغان آورد، هرچند اين نسخه بخش هايي ديگر را هم اضافه بر آن فيلم دارد.
بني اعتماد سال قبل يك نيمه به اپيزود ننه گيلانه كه بخشي از يك سه گانه بود افزود و فيلم تازه، حالا با نام گيلانه روي پرده رفته است. رادان در اين فيلم نقش عباس يك جانباز جنگ تحميلي را دارد كه به واسطه صدمات جدي واردشده بر بدنش نمي تواند از جايش تكان بخورد يا حتي درست حرف بزند. در واقع تنها امكان رادان در اين فيلم براي بازي، استفاده از اجزاي صورتش بوده كه او توانسته از پس اين مهم برآيد. او در اين نخستين فيلم جنگي بني اعتماد، تصويري تازه از يك جانباز ارائه مي دهد كه تاكنون در سينماي ايران نمونه اي نداشته است. بهرام رادان بازيگر جواني است كه تا اينجا به نظر مي رسد مسيرش را در سينما درست انتخاب كرده است. كار با كارگردانان معتبر، حضور نه چندان پررنگ در محصولات صرفا تجاري سينماي ايران و انتخاب هاي درست او نشان مي دهد كه او دوست دارد در اين سينما و ميان مخاطبان، ماندگار شود؛ اتفاقي كه در طولاني مدت مشخص خواهد شد او چقدر در تحقق آن موفق بوده است.

تبليغات فرهنگي
چهره هاي مطرح خارجي و هنرمندان عرصه هاي مختلف، جدا از حضور در آگهي هاي تجاري، بخشي از وقت خود را هم صرف حضور در تبليغات فرهنگي و انسان دوستانه مي كنند. آخرين نمونه از اين حضورها، شركت جمعي از ستاره هاي سينماي جهان همچون سوزان ساراندون، تيم رابينز، بنيچيو دل تورو، براد پيت، جرج كلوني و ويل اسميت در كليپي بود كه براي كمك به گرسنگان آفريقايي و قربانيان ايدز در كنسرت LIVE8 به نمايش درآمد.

براي كودكان سرطاني
در ابتداي امسال بهرام رادان يك كار تبليغاتي ديگر هم انجام داد كه البته همه عوايدش به كودكان سرطاني اختصاص يافت و خبرش را هم در ايرانشهر منتشر كرديم. اين بازيگر تقويمي منتشر كرده بود كه در نمايشگاه يك بنياد خيريه با حضور خود او به فروش رسيد و سود حاصل از آن به كودكان بيمار همان مركز خيريه اهدا شد؛ نوعي حضور در تبليغات فرهنگي كه متاسفانه در ميان هنرمندان ايراني جز در مناسبت هاي خاص خيلي اتفاق نمي افتد.

ذهن زيبا
گفته هاي بيهوده را فرو گذار و بيش ازآنچه نياز مندي سخن مگو.
حضرت محمد(ص)

دانشي كه تو را اصلاح نكند،گمراهي است .
امام صادق (ع)

نيكوكار زنده است، اگرچه به منازل مردگان رخت كشيده باشد .
امام علي (ع)

شبكه
ساعت 19 يكشنبه ها، سريال مرواريد سرخ از شبكه تهران پخش مي شود كه نسبت به ديگر سريال هاي رايج تلويزيون تجربه  متفاوتي است. حال و هواي فيلم هاي وسترن را دارد و درباره چند جوان معمولي است كه در يك قطعه زمين دورافتاده، شروع به كشاورزي و پرورش ماهي كرده اند و با اينكه اين روزها آخرين قسمت هايش در حال پخش شدن است، اما اگر هنوز آن را نديده ايد پيشنهاد مي كنم از دستش ندهيد. كارگردان  مرواريد سرخ مسعود رسام است كه حتما سريال هاي موفق همسران و خانه سبز را از او و بيژن بيرنگ به خاطر داريد و در اين مجموعه از بازيگراني مثل مهدي پاكدل، يوسف تيموري، مهرداد ضيايي و سحر زكريا استفاده كرده و قراراست بزودي براي ساخت سري جديد اين سريال به آفريقا سفر كند. طرفداران سريال هاي نود شبي هم مي دانند كه هر روز چند گزينه  متفاوت براي تماشا دارند؛ ساعت 6:30 عصر مي توانند - به ياد سالهاي گذشته- سري اول زير آسمان شهر را ببينند يا تا ساعت 21 صبر كنند و مجموعه اكسيژن را از شبكه تهران تماشا كنند يا حدود ساعت 10:20 شب از شبكه 3، ارث بابام را ببينند كه يكي، دو هفته اي است جايگزين مجموعه ناموفق شبكه سه و نيم شده و كارگردانش جواد رضويان است و مهران غفوريان هم در آن بازي مي كند.در كنار اين  برنامه ها هم، طرفداران سريال هاي ايراني مي توانند تكرار ريحانه را ساعت 13:40 از شبكه 3 ببينند يا تكرار مزرعه زرد را ساعت 15 از شبكه يك. اگر هم از سريال هاي خارجي خوشتان مي آيد، حدود ساعت 10 شب مجموعه ماموران مخفي پليس از شبكه يك برايتان روي آنتن مي رود. تكرار
حامي وحش هم كه چهارشنبه هفته پيش از شبكه تهران پخش شده بود، ساعت 23 از اين شبكه نمايش داده مي شود. از فيلم ساعت 23:30 جشنواره فيلم هاي تابستاني شبكه 2 هم غافل نشويد.طرفداران برنامه هاي فرهنگي - هنري هم هر روز مي توانند حدود ساعت 20:45 (دقيق ترش مي شود بعد از بخش خبري 20:30) از شبكه 2 برنامه چاوش را تماشا كنند كه هر بار به يكي از مسائل فرهنگي روز مي پردازد و به سراغ هنرمندان رشته هاي مختلف مي رود. درضمن طرفداران فيلم هاي هاليوودي هم اين روزها مي توانند منتظر پخش فيلم اسپايدرمن 2 باشند، چون اين فيلم مدتي ا ست كه مراحل دوبله و آماده سازي براي پخش را پشت سر گذاشته و قرار است در آينده اي نزديك از شبكه 2 پخش شود.

خبرسازان
جهانشهر
دخل و خرج
در شهر
زيبـاشـهر
سفر و طبيعت
شهر آرا
|  جهانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  زيبـاشـهر  |  سفر و طبيعت  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |