يكشنبه ۱۳ شهريور ۱۳۸۴ - - ۳۷۹۱
تدارك و مديريت شهري براي دانش آموزان
پيش درآمد مهر در آواز مدرسه
000912.jpg
عكس:علي اكبر شير ژيان
امير رضواني
معاون فني عمراني شهرداري تهران: شهر تهران بايد براي استفاده مردم طراحي مي شد، اما مبناي طراحي و مطالعه شهر بر محور مردم مداري نبوده است. بايد اين شهر را كه بار 40 سال عقب ماندگي را به دوش مي كشد، نجات داد
كودك زار مي زند و در بين هق هق و گريه، جمله هاي نامفهومي به زبان مي آورد. آستين پدرش را مي كشد و با صداي بلندتر مي گويد: من كلاس دومم، بايد بيشتر مشق بنويسم، اون وقت دفترهاي 200 برگ رو براي خواهرم خريدي؟ من بايد 300 برگ مشق بنويسم! اما نگاه پدر به جاي ديگري است. هميشه همين طور است؛ هميشه بزرگترها جاي ديگري را نگاه مي كنند و طوري قيافه مي گيرند كه انگار دارند به كارهاي بزرگي فكر مي كنند؛ به چيزهايي كه هنوز بچه ها نمي فهمند، حتي حالا كه آمده اند براي خريد سال تحصيلي جديد بچه ها.
اما واقعيتش را بخواهيد، بعضي وقت ها فقط فكر مي كنند كه دارند به كارهاي بزرگي فكر مي كنند. اين بزرگترها خيلي وقت ها براي سالها به مشكلات بزرگ فكر كرده اند، اما حالا وارثان آنها هم دارند به مشكلات زائيده آن مشكلات فكر مي كنند. باورش چندان هم سخت نيست؛ حدود 70-60 سال پيش، فكر و ذكر وزيران و مديران كشور اين بود كه چطور امكان تحصيل را براي عده بيشتري فراهم كنند و بچه هاي بيشتري را به مدرسه بفرستند و امروز مديران به اين فكر مي كنند كه با مشكلات به مدرسه رفتن اين همه دانش آموز و دانشجو و معلم در تهران چه كنند.
از يكي، دو ماه پيش از شروع سال تحصيلي جديد، مديران شهري، جلسه هاي هماهنگي تشكيل مي دهند تا همه شرايط براي رفت و آمد راحت و بي دردسر دانش آموزان، والدين آنها و معلمان مهيا شود تا شروع خوشي را براي مهرماه تدارك ببينند تا بچه ها هم مثل كارمندان براي دير رسيدن، به بهانه ترافيك پناه نبرند. از چند روز مانده به اول مهر، كارهاي عمراني در معابر متوقف مي شود و خيابان هاي كنده شده براي راحتي رفت و آمد پر مي شود. پليس هاي بيشتري به خيابان مي آيند و به راننده ها در تردد بهتر كمك مي كنند و البته گاهي جريمه. توصيه هاي لازم به مدارس و پدر ومادرها مي شود، مصوبات جديد كميته هاي هماهنگي، از سرويس مدارس تا ناظران ترافيك همه را با هم هماهنگ مي كند و ...، اما چرا امروز كار به اينجا كشيده شده كه براي بهتر سپري شدن ماه اول پاييز بايد توسط مديريت شهري ستاد تشكيل شود؟
۴۰ سال عقب ماندگي
به وجود آمدن ريشه اين مشكلات را مي توانيم بدون عذاب وجدان به گردن گذشته ها بيندازيم، چون شواهد مي گويد كه حق با ماست. در طول چند دهه گذشته، رشد افقي و عمودي تهران تابع اصل پايداري نبوده است. هفته پيش مهندس علي آبادي، معاون فني- عمراني شهرداري تهران در مراسم افتتاح 32 طرح عمراني در منطقه 22 گفت كه شهر تهران بايد براي استفاده مردم طراحي مي شد، اما مبناي طراحي و مطالعه شهر بر محور مردم مداري نبوده است. به نظر او نگاه مديريت شهري به تهران، بايد نگاهي انساني و اسلامي باشد و بايد اين شهر را كه بار 40 سال عقب ماندگي را به دوش مي كشد، نجات داد. علي آبادي به مشكلات تردد در شهر اشاره كرد و گفت: جمعيت شهر تهران از ابتداي انقلاب
دو برابر و وسعت آن چهار برابر شده است، اما متاسفانه از هيچ طرح جامعي پيروي نمي كند.
تهران در اين توسعه سريع، نه از طرح جامعي پيروي كرده است و نه مديريت واحدي اداره امور شهر را به عهده داشته است. تهراني ها تقريبا هيچ دوره اي را
به ياد ندارند كه خيابان ها در آن براي چند روز حفاري نشده  باشند و امروز تنها مقطعي كه اين حفاري ها موقتا متوقف مي شود، ماه آغازين سال تحصيلي است. همواره ده ها اداره و سازمان دولتي با كمترين هماهنگي، مسئول دادن خدمات به جمعيت رو به افزايش شهر بوده اند و شهر با امكانات و كالبدي نامتوازن چنان رشد كرده كه امروز، وقتي كه سال تحصيلي شروع مي شود، مشكلات به قدري نمود پيدا مي كند كه همه به تجربه، منتظر اخلال در رفت و آمد روزمره براي مدتي هستند. صف طويل خودروها كابوس شب 31 شهريور
8 ميليون شهروند مي شود و فكر به موقع رساندن بچه ها و رفتن سروقت به سركار، آرامش را از آنها سلب مي كند، اما مشكل هميشه به ساختار كالبدي و در و ديوار خيابان ها بازنمي گردد. كافي است مرجعي به هماهنگي و نظم در رفتار جمعي اول مهر يا روزهايي مثل اين بپردازد و اين رويه به عادت سالانه تبديل شود.
000900.jpg
عكس: ساجده شريفي
ساعتت را با من تنظيم كن
اجراي اين هماهنگي ها تقريبا هيچ وقت اتفاق نيفتاد، آن هم در حالي كه طرحي براي آن از طرف مديران ترافيك پيشنهاد شده بود. در واقع مديران ترافيك به اين فكر افتادند كه چرا همه شاغلان در ساعتي خاص بايد سركار بروند و در ساعتي خاص هم برگردند؟ چرا بانك ها، مدارس، ادارات و اصناف بازاري تقريبا همزمان شروع به كار مي كنند؟ ساعت اوج ترافيك توسط همين حركت جمعي تعيين شده و باعث مي شود كه اين جمعيت عظيم، همگي همزمان در شلوغي و ترافيك ايجاد شده گير كنند، بنابراين توسط سازمان حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران پيشنهاد شد كه با ابلاغيه هاي دولتي ساعات كار بانك ها، مدارس، ادارات و اصناف تغيير كند.
روشن است كه چنين اتفاقي نيفتاد. پيگيري اجراي چنين برنامه اي نيازمند تحقق مديريت واحد شهري و حمايت دولت از آن بود، اما پيگيري هاي مديران ترافيك به اينجا ختم شد كه با وجود موافقت اصناف و مدارس، بانك ها و برخي ادارات با اجراي اين طرح مخالفت كردند؛ دست كم تا زمان فراهم شدن مقدمات آن. كارشناسان ترافيك پيش بيني كرده بودند كه با تغيير پله اي ساعت شروع كار مراكز دولتي، بانك ها و اصناف در كنار ثابت ماندن ساعت شروع به كار مدارس، ساعت اوج ترافيك شاهد تردد كمتري بوده و حجم خودروهاي در حال تردد در ساعت هاي بيشتري تقسيم شود. بنابراين زمان معطلي در خيابان ها كمتر مي شود. اين مسئله علاوه بر حل مشكل تردد، بدون شك كارايي شهروندان را در محل كار بيشتر مي كند.
همين نمونه نشان مي دهد كه پياده كردن شيوه هاي زندگي صحيح در شهرها هنوز متولي واقعي ندارد. شهرداري با وجود تلاش هاي مديران بخش هاي مختلف آن، در اختيارات و منابع مالي بشدت دچار محدوديت است و حيطه وظايف با اختيارات، هيچ تناسبي ندارد و بنابراين نمي توان انتظار داشت وقتي بخشي دولتي يا خصوصي، خود را ملزم به هماهنگ شدن با مديريت شهري ندانست، بتوان تغييري در جهت بهتر شدن اوضاع داد. شهر مجموعه اي است از انبوه روابط اقتصادي، اداري، فرهنگي و اجتماعي، رفتارهاي عناصر آنها و كنش ها و واكنش هاي آن عناصر نسبت به يكديگر. حال اگر هريك از بخش هاي اين مجموعه زنده،  ساز خودش را بزند، تا ابد هم موسيقي دل انگيزي از آن نخواهيم شنيد.
حداقل ها
بنابراين كار به آنجا ختم مي شود كه مديريت شهري تصميم مي گيرد كه بخش هاي مختلف زيرمجموعه خود را هماهنگ كند و فعلا عطاي هماهنگي ادارات و مراكز دولتي را با مديريت شهري به لقايش ببخشد. حالا قرار است اتوبوسراني و مترو براي تشويق دانش آموزان و اولياي آنها به استفاده از وسايل
حمل و نقل عمومي، امكان استفاده رايگان از مترو و اتوبوس را براي دانشجويان و دانش آموزان فراهم كند، شهرداري كمك هاي 10 و 20 ميليون ريالي به مدارس براي رنگ آميزي و تجهيز بدهد، سازمان پارك ها و فضاي سبز به هر دانش آموز تهراني شاخه گلي هديه كند و حفاري ها و پاكسازي ها ساماندهي شود. بخش هاي ديگر مديريت شهري هم وظايف ديگري براي بهتر برگزار شدن مراسم اول مهر به عهده گرفتند، اما روشن است كه انتظارات هنوز از اين بيشتر است.

آخرين فرصت براي بازديد از نمايشگاه گياهان دارويي
عطر گل گاوزبان در فرهنگسراي طبيعت
اميرموسي كاظمي- قديمي ترها اشراق مي شناسندش و جديدترها طبيعت . همان تكه زمين سبز را مي گويم كه از فلكه دوم تهرانپارس يك كورس بيشتر نيست؛ انتهاي جشنواره؛ همان كه اين روزها با زنان و مرداني با لباس هاي محلي خطه كرد و بلوچ و بختياري و با عطر گل گاوزبان دم كرده و بوي گل محمدي و پونه و نعناع فلفلي، بيشتر به فضاي سبز و بكر يك دهكده شبيه است تا قطعه اي از شرق تهران؛ همان جايي كه امروز ميزباني پنجمين جشنواره فرهنگي - علمي گياهان دارويي را به پايان مي برد تا بلكه دراين 13روز بر نگرش و عادات درماني جامعه تاثيرگذار بوده باشد.
مريم عمراني، مسئول روابط عمومي فرهنگسراي طبيعت كه بار اصلي اطلاع رساني و تبليغات اين نمايشگاه بر دوش او بوده، با رويي گشاده، پذيراي ماست. او در اتاقي عمليات اطلاع رساني جشنواره را فرماندهي مي كند كه بر ديوارش نوشته شده است: روابط عمومي يعني دوستي با همه و دشمني با هيچ كس .عمراني مي گويد: انگيزه برگزاري چنين جشنواره اي از آنجا شكل گرفت كه همگام با پيشرفت دانش پزشكي، توجه دانشمندان و داروسازان به گياهان دارويي افزايش يافته، به طوري كه طي چند دهه گذشته طب سنتي و گياهان دارويي بار ديگر حتي در ميان پزشكان علم مدرن هواداران بسياري پيدا كرده، اما در اين سير و تغيير نگرش درماني يا بهتر است بگوييم بازگشت به شيوه هاي درماني سنتي، با داشتن بيش از 7هزار و 500 گونه گياهي در ايران، هر چند كه بسيار كند حركت كرده ايم، اما با برگزاري چنين جشنواره هايي مي توان قدم مثبتي در احياي طب سنتي برداشت.
نمايشگاه گياهان دارويي تنها يكي از فعاليت هاي جانبي جشنواره است؛ نمايشگاهي كه با حضور بيش از 30 غرفه طب سنتي، طب اسلامي، حجامت، آشپزي گياهي، حكيم باشي و... برپا شده تا شايد بتواند بازديدكنندگان را به عادات درماني پيشينيان بازگرداند. يكي از جالب ترين و در عين حال شلوغ ترين غرفه هاي نمايشگاه،  غرفه حجامت است؛ جايي كه سعي مي شود تا علاوه بر تلاش جهت اطلاع رساني و تغييرنگرش جامعه پزشكي نسبت به حجامت،  از انواع و خواص آن براي مراجعه كنندگان گفته شود و اين كار تا بدانجا پيش رفته كه همه روزه توسط دكتر و متخصص حاضر در غرفه، افراد به صورت رايگان ويزيت شده و به انجام يك حجامت صحيح متمايل مي شوند.
دكتر سيدامير سعيدمروجي يكي از پزشكاني است كه بيماران اين غرفه را ويزيت مي كند. او مي گويد: درمان به طريق حجامت،  قدمتي بيش از 7 هزار سال دارد و در واقع اطباي ايراني تا قبل از ورود اسلام و طب اسلامي حجامت مي كردند، ولي به طور كلي طب اسلامي از جمله توصيه هايي است كه ملائك در آسمان هفتم و شب معراج به رسول خدا كردند.
غرفه حكيم باشي هم از آن غرفه هايي است كه نمي توان بدون توقف از مقابل آن گذر كرد؛ البته اگر علاقه مند به آشنايي با روش درمان با گياهان دارويي و كرم و پمادهاي گياهي باشيد.
سيما دانش خواه از اهالي خطه سرسبز چهارمحال و بختياري و مسئول غرفه بختياري ها مي گويد: عمده گياهان دارويي در كوه هاي زردكوه شهر كوهرنگ رشد مي كند و بعد از آب شدن برف ها در فصل بهار، اهالي به برداشت سبزي هاي كوهي و گياهان دارويي مي پردازند كه از آن جمله مي توان به پونه، نعناع و شويد كوهي و تره كوهي اشاره كرد. عليرضا پيران محقق و پژوهشگر بيجاري و مسئول غرفه كردستان نيز معتقد است: استان كردستان به علت وضعيت توپوگرافي منطقه زاگرس و برخورداري از موقعيت آب و هوايي مديترانه اي و با پوشش گياهي تقريبا 2 ميليون هكتاري جنگل و مرتع، يكي از منابع مهم اكولوژيكي طلاي سبز ايران به شمار مي رود، به طوري كه گونه هاي متعددي از 6 تا 7 هزار گياه دارويي كشور از قبيل بلوط، زالزالك، ميوه نسترن و گونه هاي نادري از گلپر و مرزه در كوه هاي حوزه غرب، رويش فراوان دارند. گفتني ها از نمايشگاه زياد است، اما شايد بهتر باشد در اين روز پاياني، خودتان سري به پنجمين جشنواره فرهنگي- علمي گياهان دارويي در فرهنگسراي طبيعت بزنيد تا از نزديك با آنچه كه بسترسازي فرهنگي براي استفاده شهروندان تهراني از گياهان دارويي مي نامندش، آشنا شويد. فقط دو نكته را فراموش نكنيد؛ اول اينكه امروز روز آخر نمايشگاه است و دوم اينكه ساعت يك تا 5 بعدازظهر، وقت استراحت غرفه داران است و نمايشگاه تعطيل خواهد بود.

بيش از يكصدو سي هزار خودرو در مراكز معاينه فني
مراجعه روزانه يكهزار و 200 خودرو به مراكز شش گانه معاينه فني خودرو، هر چند رقم قابل توجهي به نظر نمي رسد، اما با فرهنگسازي مي توان اميدوار بود كه اين رقم افزايش يابد.
براساس قانون، تمام خودروهايي كه از عمر توليد آنها دو سال گذشته، بايستي برگه معاينه فني را اخذ كنند كه براساس برآوردهاي اوليه بيش از يك ميليون و 800 هزار خودرو در تهران واجد شرايط هستند، ولي در عمل، بسيار كمتر از اين تعداد به مراكز معاينه فني خودرو مراجعه مي كنند.
از ابتداي امسال تا پايان ماه گذشته، 131 هزار و 872 دستگاه خودرو به مراكز شش گانه معاينه فني مراجعه كرده اند كه 57 درصد (75 هزار و 196 دستگاه خودرو) از اين خودروها در مراجعه اول موفق به اخذ معاينه فني شده اند. مدير عامل ستاد مركزي معاينه فني خودروهاي تهران گفت: در پنج ماه گذشته، 41درصد خودروها بيش از يك بار به مراكز معاينه فني مراجعه داشته اند كه شامل 53 هزار و 582 دستگاه خودرو مي شود .
به گفته مهندس محمدرضا اميري صفت، فقط 3 هزار و 94 دستگاه خودرو (2 درصد) پس از مردودي در مراجعات اول، ديگر به مراكز معاينه فني مراجعه نكرده اند. وي، بيشترين علل مردودي خودروها را توليد بيش از حد مجاز گازهاي آلاينده عنوان كرد و افزود:  تعداد 45 هزار و 528 دستگاه خودرو (58 درصد) به همين دليل در مراكز معاينه فني مردود شده اند.
اميري صفت، عيوب ظاهري خودرو با 35 درصد (18 هزار و 958 دستگاه خودرو) و 19 درصد عيوب محورها كه شامل 10 هزار و 352 دستگاه خودرو مي شود را از ديگر علل مردودي خودروها در مراكز معاينه فني عنوان كرد.
اما آنچه قابل توجه است رابطه بين صدور برگه طرح ترافيك و مراجعه به اين مراكز است، به طوري كه اميري صفت يكي از دلايل افزايش مراجعه خودروها به مراكز معاينه فني خودرو را صدور آرم طرح ترافيك در مهرماه عنوان كرده است. البته در حال حاضر، هنوز 50 درصد از ظرفيت اصلي مراكز معاينه فني خودرو در تهران خالي است، با اين وجود به نظر مي رسد اعمال طرح ممنوعيت تردد خودروهاي فاقد برگه معاينه فني خودرو از اول مهرماه امسال در اين زمينه موثر باشد. معاون راهنمايي و رانندگي نيروي انتظامي، پيش از اين، از اجراي طرح توقف خودروهاي فاقد برگه معاينه فني خبر داده است.
سردار محسن انصاري گفته است: براساس قانون، راهنمايي و رانندگي تمامي خودروهاي فاقد بيمه و معاينه فني را از اول مهرماه امسال متوقف و جريمه خواهد كرد. وي اجراي اين طرح را در راستاي مصوبه سال گذشته هيات وزيران دانست و افزود: توقف خودروهاي فاقد برگه معاينه فني، براساس مصوبه سال گذشته هيات دولت در خصوص جلوگيري از تردد خودروهاي فاقد برگه معاينه فني است.
انصاري متذكر شد كه هر گونه خودرو، بدون داشتن بيمه و برگه معاينه فني، طبق آئين نامه اجرايي مصوبه دولت ممنوع بوده و اگر نياز به آموزش و اطلاع رساني باشد، اين كار صورت خواهد گرفت. شايان ذكر است كه جريمه خودروهاي فاقد برگه معاينه فني نيز طبق مصوبه هيات دولت از 7 هزار به 10 هزار تومان افزايش يافته است. طي يك نظرسنجي مشخص شده كه 91 درصد از خودروهايي كه قبل از مسافرت نسبت به معاينه فني خودروي خود اقدام مي كنند، هيچ گونه مشكل فني نداشته اند. درعين حال، بر اساس اعلام ستاد مركزي معاينه فني خودروهاي تهران، خودروهاي داراي برگه معاينه فني، سهم بسيار مهمي در كاهش تصادفات ايفا كرده اند. اين نشان مي دهد فعاليت كاركنان اين مراكز و اصرار مسئولان براي اقدام به اين كار و حتي استفاده از اجبار به چه دليل است.
به هر حال، مراكز شش گانه ستاد معاينه فني خودرو در سطح شهر تهران مي توانند 4هزار دستگاه خودرو را در 8 ساعت كاري مورد معاينه فني قرار دهند و به گفته اميري صفت، اين مراكز اين پتانسيل را دارند تا در صورت نياز و مراجعه به اين مراكز، تعداد بيشتري از خودروها را طي دو شفيت وحتي سه نوبت كاري مورد معاينه فني قرار دهند. از اين رو بهانه در صف ماندن براي شهروندان، غيرقابل قبول است.

راپورت خبرنگار
چشمك هاي بي خاصيت
اگر شما از شهرونداني باشيد كه معمولا با وسايل نقليه عمومي سفر مي كنند و بين سفرهايشان مجبور هستند از طول خيابان ها عبور كنند، قطعا بعد از خواندن راپورت امروز خواهيد گفت: بالاخره يك نفر حرف دل ما را زد و البته اگر از دسته اي نباشيد كه قبلا چندبار اين جمله را به زبان آورده اند و حالا ديگر از فرط نااميدي مي گويند: اي بابا! اين راپورتچي هم دلش خوشه!
به هر حال وظيفه من انعكاس مشكلات شهري است و يكي از اين مشكلات، عدم رعايت حق تقدم عابران پياده توسط رانندگاني است كه انگار در مسابقات فرمول يك رانندگي مي كنند وحس مي كنند كه انگار حتي به عابران پياده هم نبايد اجازه دهند كه از كنار يا جلو آنها رد شوند. اما امروز مشخصا در مورد چراغ هايي صحبت مي كنيم كه قرار بوده مساوات را بين عابر و راننده برقرار كنند، ولي انگار وظايف خود را فراموش كرده اند.
متاسفانه در برخي از نقاط شهر به رغم اينكه در محل خط كشي ها، چراغ هاي مخصوص زمان تردد عابران پياده تعبيه شده، ولي عمدتا اين چراغ ها يا خاموش هستند يا اينكه در وضعيت چشمك زن قرار دارند و پيش بيني پيامد هر دو اين حالات نيز كار چندان سختي نيست. شما شايد در اين تجربه با من شريك باشيد كه به محض اينكه بعضي رانندگان از يك چراغ قرمز رهايي مي يابند و مي  توانند به راه خود ادامه دهند، ديگر هيچ مانعي جز چراغ قرمز بعدي جلودار آنها نيست و موقعي هم كه اين گروه به چراغ چشمك زن مي رسند، چون منع قانوني متقني پيش روي خود نمي بينند و از طرف ديگر مطمئن هستند كه در جنگ آهن با پوست و استخوان، اولي برنده است، به هيچ وجه حاضر نمي شوند كوتاه بيايند و به عابران پياده اجازه عبور بدهند.
در اين بين مقصر كيست؟ شايد اولين گزينه اي كه به ذهن برسد، پليس راهنمايي و رانندگي باشد، چرا كه چراغ هاي عابر پياده را در وضعيت چشمك زن قرار مي دهد، ولي اين همه جوانب ماجرا نيست. مسلما اين حالت دقيقا به خاطر تسهيل رفت و آمد خودروها و ايجاد امكان بيشتر براي استفاده از فرصت هايي است كه مي توانند به بهبود عبور و مرور منجر شوند، چرا كه در وضعيت فعلي تهران، امكانات ترافيكي به قدري نيست كه بتوان زمان هاي جداگانه اي براي عابر و خودرو درنظرگرفت.
گاهي اوقات هم چراغ هاي عابر در حالت خاموش يا چشمك زن قرار مي گيرند و پليس با اعمال برنامه هاي مشخص و حضور فيزيكي خود زمان تردد عابر از عرض پياده رو را مشخص مي كند كه اين روش نيز با وجود همه خوبي هايش دو عيب نه چندان كوچك دارد؛ اولا اينكه با عادت دادن شهروندان به حضور پليس، از ميزان تاثير امكانات غيرانساني راهنمايي و رانندگي مي كاهد و دوم اينكه اساسا در همه جا امكان استفاده از پليس وجود ندارد و زياد بودن تعداد خيابان ها و تقاطع ها و... باعث مي شود كه بعضي از نقاط از اين امكان محروم بمانند.
ذكر نكته ديگري هم لازم است، آن هم اينكه در اين بين قرار نيست بي توجهي و عدم مراعات قوانين از سوي بعضي عابران فراموش شود.
متاسفانه در موارد بسياري، عابران نيز بدون توجه به فرمان پليس و چراغ، از هر جايي كه دوست داشته باشند عبور مي كنند و علاوه بر سلامت خود ترافيك را هم با خطر مواجه مي كنند.
اما چه بايد كرد؟ شايد اگر همه امكانات و اشكالات را با هم در نظر بگيريم، بهترين حالت اين باشد كه به وضعيتي بينابيني برسيم؛يعني وضعيتي كه نه قرار گرفتن مكرر رانندگان، پشت چراغ هاي قرمز عابر را باعث شود و نه اجازه دهد كه حقوق عابران در حالت خاموش يا چشمك زن چراغ  عابر پياده، تضييع شود. اين وضعيت در بهترين حالت مي تواند به وسيله چراغ هاي هوشمند عابر پياده برقرار شود؛ در چنين صورتي، فرصت هاي كوتاه چند ثانيه اي به عابران داده مي شود كه از عرض خيابان عبور كنند، بدون اينكه زمان توقف آنقدر باشد كه حوصله رانندگان سر برود و ترافيك نيز سنگين و سنگين تر شود، مثلا يك فرصت 15ثانيه اي مي تواند چنين امنيتي را براي عابري كه مي خواهد با اطمينان و آسودگي از عرض خيابان بگذرد فراهم آورد. مسلما در مكان هايي هم كه حضور فيزيكي پليس همواره بايسته است، مجموعه امكانات فيزيكي و انساني مي تواند باعث آسودگي بيشتر شهروندان باشد.
يكي از وضعيت هايي كه بار رواني قابل توجهي را به شهروندان (عابران پياده) تحميل مي كند، همين وضعيت عبور از عرض خيابان هاست، خصوصا اگر عابر مورد نظر سالمند، كودك يا نوجوان باشد، اين فشار عصبي و رواني به ميزان قابل توجهي افزايش خواهد يافت؛ ترسي همواره كه باعث تزلزل اعتماد به نفس عابر و آزار رواني او مي شود.
تاثيرات فرهنگي اين صحنه ها و تصاوير نيز نمي تواند ناديده گرفته شود؛ تاثيراتي كه در اكثر مواقع ديده نمي شوند، ولي كافي است كمي در مورد آنها مطالعه كنيم، تا دلايل آنها را كشف كنيم؛ اينكه شهروند از اول صبح مجبور باشد به نوعي با ترفندهاي مختلف (به قول بعضي ها، زرنگي!) از پيچ وتاب مشكلات مختلف شهري عبور كند، خواه ناخواه باعث ايجاد نوعي عادت هاي ناشايست در او مي شود؛ عادت هايي كه در وضعيت هاي غير لازم كه همه بسترهاي قانوني و عرفي حاكم هستند نيز به او حكم مي كند كه از كوتاه ترين راه (چه قانوني و چه غيرقانوني) استفاده كند. در نظر داشته باشيم كه هر روزه مي توانيم بارهاي بار گذشت را روي همين خطوط عابر پياده تمرين كنيم، ولي متاسفانه اين عادات شايسته را به همراه قانوني كه براي آسودگي ما نوشته شده زير پا مي گذاريم و با سرعت و چابكي از روي آن رد مي شويم. اگر دغدغه وضعيت هاي بهتر را داريد، بياييد با هم نگاهي به پشت سرمان بيندازيم، مثلا همين خط عابر پياده اي كه چند لحظه پيش، از روي آن رد شديم.

يادداشت
سرانجام بيمه رانندگان تاكسي
000873.jpg
۱۸ ارديبهشت سال جاري، يك فوريت تشكيل صندوق رفاه سازمان تاكسيراني در يكصد و چهل و چهارمين جلسه شوراي شهر تهران با
20 ميليارد تومان اعتبار تصويب شد كه با تصويب نهايي اين طرح، رانندگان تاكسي از مزايايي نظير بيمه، تعميرات و... بهره مند مي شوند.
بعد از گذشت 5 ماه از تصويب اين طرح، قرار است دفترچه هاي بيمه رانندگان از اول مهرماه صادر شود.
مهندس اميرمحمود دهلوي در مورد شرايط و جزئيات بيمه رانندگان تاكسي تهران گفت: براساس قانون، حق بيمه اجباري 27 درصد است كه از اين ميزان 18 درصد حق بيمه، معادل 22 هزار تومان توسط رانندگان تاكسي و 9 درصد از آن، معادل 11 هزار تومان را سازمان با عنوان كارگزار به منظور كمك و تشويق آنها تا پايان سال پرداخت مي كند.
وي پرداخت 9 درصد حق بيمه توسط سازمان از سال آينده را منوط به تصويب شوراي شهر و تامين اعتبار دانست و افزود: در صورتي كه منابع لازم براي سال آينده تامين نشود، مجموع 27 درصد حق بيمه را بايد رانندگان تاكسي پرداخت كنند.
تسهيلات بيمه اجباري براي رانندگان تاكسي، شامل بازنشستگي، درمان، از كارافتادگي و فوت است و رانندگان با بيمه اجباري در مقايسه با بيمه اختياري از مزاياي ويژه اي همچون كاهش فرانشيز يا درمان رايگان برخوردار مي شوند.
دهلوي افزود: اين در حالي است كه اگر رانندگان تاكسي، بيمه اختياري يا خويش فرما شوند با بستري شدن در بيمارستان يا درمان، بايد حداقل 30 درصد فرانشيز را پرداخت كنند.
مديرعامل سازمان تاكسيراني شهر تهران با اشاره به اينكه تمامي رانندگان تاكسي تهران كمتر از 50 سال، مشمول بيمه اجباري مي شوند به ايسنا گفت: رانندگان به ازاي هر ميزان پرداخت حق بيمه تا 60 سالگي بازنشسته مي شوند و در صورت فوت نيز بازماندگان آنها مستمري دريافت مي كنند.
وي افزود: رانندگان تاكسي تا پايان امسال بايد 18 درصد حق بيمه (22 هزار تومان) را ماهانه به سازمان تاكسيراني تحويل دهند و سازمان نيز با پرداخت
9 درصد (11 هزار تومان) به همراه ليست و اسامي آنها، به سازمان تامين اجتماعي ارائه مي كند.
دهلوي با اشاره به اينكه تمامي رانندگان واجد شرايط تا پايان امسال پس از گذراندن جلسات توجيهي در سازمان تاكسيراني به تامين اجتماعي معرفي مي شوند، تصريح كرد: دفترچه هاي بيمه رانندگان تاكسي از اول مهرماه صادر مي شود.
تعدادي از رانندگان تاكسي شهر تهران خواستار پرداخت دائمي 9 درصد حق بيمه توسط سازمان تاكسيراني شدند و تاكيد دارند: در صورتي كه پرداخت اين ميزان حق بيمه، تنها تا پايان امسال باشد مجموع پرداخت 27 درصد (حدود 33 هزار تومان) براي رانندگان با توجه به فرسوده بودن خودرو، پرداخت اجاره خانه و ساير هزينه ها مشكل است.
از ابتداي خردادماه امسال حدود 42 هزار راننده تاكسي كه در اين سازمان پرونده داشتند، فرم هايي را
پر كرده و براساس اطلاعات اين فرم ها، نحوه بيمه كردن رانندگان مشخص شد.
سازمان نظارت بر مديريت تاكسيراني شهر تهران با پرداخت سهمي از حق بيمه، به عنوان كارفرماي رانندگان تاكسي تلقي مي شود.
براساس تصميم شوراي شهر، سازمان تاكسيراني، امسال براي پرداخت سهمي از بيمه رانندگان تاكسي از اين محل اعتباري را هزينه كرد و براي اينكه تاكسيراني در پرداخت اين سهم طي سالهاي بعد با مشكل برخورد نكند، قرار بر سرمايه گذاري از محل اين اعتبار شده است.
به هر حال رانندگان تاكسي به عنوان يكي از اقشار كليدي كه نقش مهمي در جابه جايي مسافران برعهده دارند، بايد از سوي سازماني كه متولي آن محسوب مي شود حمايت شوند تا با برآوردن نياز آنها، بسياري از دغدغه ها كاهش يافته و بتوان انتظار بيشتري از نظر فعاليت جابه جايي مسافر از آنها داشت.

كلانشهر
مبلمان شهري در اصفهان
000876.jpg
دومين نمايشگاه تخصصي - بين المللي مبلمان شهري از تاريخ 10 لغايت 13 شهريور ماه 84 (امروز) با حضور 60شركت كننده از استان هاي مختلف كشور در مساحت 3 هزار و 500 متر مربع فضاي بسته و يكهزار متر مربع فضاي باز برگزار شد.
خواهرخوانده هاي شهر اصفهان، فرايبورگ آلمان، سن پترزبورگ روسيه و شهر ياش روماني در اين نمايشگاه حضور داشتند.
در اين نمايشگاه كه با مشاركت معاونت خدمات شهري و كارگاه فني شهرداري اصفهان برگزار مي شود، مجموعه فني نگهداري و تعميرات معاونت مذكور حضور فعال داشتند. همچنين در بخش خصوصي، شركت هاي مختلف در زمينه مبلمان پاركي،
علمي- تحقيقاتي، طراحي فضاسازي عمومي، روشنايي و نورپردازي شهري، گل و گياه و اجراي فضاي سبز شهري، گرافيك محيطي و تبليغات شهري، توانمندي ها و دستاوردهاي خود را به معرض نمايش گذاشتند.
در اين نمايشگاه محصولاتي توسط نمايندگي هاي مختلف از كشورهاي آلمان، اتريش، هنگ كنگ و همچنين دانشكده هنر دانشگاه تهران، گروه طراحي صنعتي دانشگاه الزهرا، دانشگاه آزاد خوراسگان و گروه جغرافياي دانشگاه اصفهان حضور داشتند.

شهر آرا
جهانشهر
خبرسازان
دخل و خرج
در شهر
زيبـاشـهر
سفر و طبيعت
|  جهانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  زيبـاشـهر  |  سفر و طبيعت  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |