شنبه ۱۹ شهريور ۱۳۸۴ - - ۳۷۹۶
شهر آرا
Front Page

۶۰۰ هزار جاي پاركي كه نيست
ترافيك سرگردان در تهران
001212.jpg
عكس: محمد رضا شاهرخي نژاد
آزاده بهشتي
ورود خودروهاي تك سرنشين ممنوع!
استــــفاده از خودروهاي شخصي يكي از دلايل عمده افـزايش ترافيك به حــساب مي آيد،از همين رو ضمن تجهيز نـــاوگان حــمل ونــقل عمومي و ساخت
پاركينك هاي طبقاتي بهتر است به دنبال راه حلي براي كاهش حركت خودروهاي تك سرنشين در خيابان هابود.
پرداخت عوارض تردد ، گران بودن هزينه پارك و برداشتن سوبسيد از قيمت بنزين از جمله راه هاي محدود كننده در استفاده از خودروهاي شخصي است.

از خيابان اصلي به فرعي، از فرعي به كوچه اي باريك و از فضاي تنگ كوچه دوباره به خيابان پناه مي برد. راننده كنار ماشيني در خيابان اصلي مي ايستد و آيينه سمت راست را ميزان مي كند، دنده عقب رفته و تا نيمه در فاصله محدود بين دو ماشين فرو مي رود.
ماشيني به او مي رسد، مي ايستد تا راننده پارك كند. ماشيني در پشت ماشين دوم توقف مي كند و... راننده دنده را يك مي كند كمي جلو مي آيد و دوباره دنده عقب مي رود. راننده ماشين دوم سرش را بيرون مي آورد و فرياد مي كشد. ماشين ها در خيابان اصلي كه از حد استاندارد كوچكتر است پشت ماشين در حال پارك كردن قطار مي شوند. راننده بعد از چندبار عقب و جلو كردن حركت مي كند. در خيابان فرعي ديگري مي پيچد و كلافه از پيدا نكردن جاي پارك، مقابل كوچه دوم مي ايستد، نيم نگاهي به داخل كوچه مي اندازد، ماشيني پشت سرش بوق مي زند و راننده بالاجبار وارد كوچه مي شود، منتظر مي ماند تا راننده رنو كه در حال خارج شدن از پارك است، بيرون بيايد. ماشين ديگري پشت سر او دستش را روي بوق مي گذارد و او داستان تكراري دنده عقب، دنده يك و جانشدن خودرواش كه كمي بزرگتر از ماشين قبلي است را تكرار مي كند.
سرگرداني براي پايتخت نشينان واژه آشنايي است. در ساده ترين حالت اتفاقات روزانه اي كه گريبانگير آن مي شويم در دراز مدت مي تواند با كلافگي و سرگرداني توامان، شكل ناهنجاري اجتماعي را به خود بگيرد كه آستانه تحمل را براي شهروندان پايين بياورد و زمينه ساز درگيري هاي لفظي- در خوشبينانه ترين فرض- در معابر شهري شود كه بارها ديده ايم، مثال ساده آن هم سرگرداني براي يافتن يك جاي پارك است كه مي تواند عاملي در برهم زدن تعادل فردي در برخورد با يك اتفاق ساده روزانه باشد. از سوي ديگر اين سرگرداني نوع جديدي از ترافيك با عنوان ترافيك سرگردان را در خيابان هاي تهران شكل مي دهد.
كمبود 600 هزار فضاي پارك عمومي رقم كمي به نظر نمي رسد، اگر اين عدد را در كنار خودروهاي در حال تردد در خيابان هاي تهران كه تعداد آنها بيش از 3ميليون اتومبيل است قرار دهيم، براحتي مي توان گفت رانندگان سرگردان پتانسيل اين را دارند كه 600هزار ماشين را دوبل پارك كنند، تعداد زيادي از كوچه ها، خيابان هاي يكطرفه و معابري كه متعلق به افراد است نيز مي تواند توسط اين خودروهاي فاقد پاركينگ اشغال شود و...
نكته جالب اين است كه بررسي هاي سازمان حمل ونقل و ترافيك شهرداري تهران نشان داده خودروهاي سرگرداني كه در خيابان هاي شهر تهران به دنبال فضايي براي پارك مي گردند، عامل 60 درصد ترافيك شهر تهران هستند. بررسي هاي صورت گرفته توسط كارشناسان اين سازمان نشان داده كه در محدوده بازار كه تقاضا براي پارك زياد است، حدود 60 درصد ترافيك آن محدوده ناشي از سرگرداني رانندگاني است كه به دنبال فضايي براي پارك خودرو خود مي گردند كه در اصطلاح به اين وضعيت ترافيك سرگردان مي گويند. كامران حاج نصراللهي معتقد است در حال حاضر تعداد خودروهاي تهران نزديك به 3ميليون مي رسد و فضاي پاركينگ عمومي ساخته شده براي اين تعداد خودرو 25 هزار فضاي پارك است. در حالي كه مطالعات نشان مي دهد حدود۶۰۰ هزار فضاي پارك عمومي در تهران نياز داريم و اين جدا از فضاهايي است كه براي پارك حاشيه اي مي خواهيم. اين امر بيانگر اين است كه ما در كلانشهر تهران با كمبود شديد پاركينگ مواجه هستيم.
مديرعامل سازمان حمل ونقل و ترافيك شهرداري تهران به روش هاي محدودكننده استفاده از خودرو شخصي كه در شهرهاي بزرگ اعمال مي شود، اشاره كرده و مي گويد: در شهرهاي بزرگ رانندگان موظف به پرداخت هزينه تردد خودروي خود در سطح شهر هستند، به عنوان مثال هزينه تردد خودرو در مركز شهر لندن بسيار بالا است، در اين شهر كارت هاي اعتباري طراحي شده كه به طور اتوماتيك بررسي مي كنند كه آيا هزينه تردد خودرو توسط رانندگان پرداخت شده يا نه كه در صورت عدم پرداخت، قبض جريمه به در منزل فرد متخلف ارسال مي شود.
او همچنين پرداخت عواض تردد، گران بودن هزينه پاركينگ يا حتي بالا بودن قيمت بنزين در مقايسه با درآمدهاي شخصي افراد را از جمله راه هاي ديگر محدود كننده در استفاده از خودرو شخصي دانست و تصريح كرد: متاسفانه هنوز اهرم افزايش قيمت بنزين در كشور ما قابل اجرا نيست، چرا كه به محض افزايش قيمت بنزين شوك اقتصادي بر سيستم وارد مي شود.
تغيير ساعات كار ادارات، ممنوعيت تردد خودروهاي تك سرنشين، اجراي طرح تردد زوج و فرد خودروها در مواقع اضطراري و از همه مهمتر توسعه سيستم حمل ونقل عمومي از جمله راهكارهاي قابل اجرا در مورد مواجهه با بحران ترافيك تهران طي سالهاي آينده است. بهره برداري از پاركينگ هاي طبقاتي نيز موضوعي است كه نمي توان از آن چشم پوشي كرد. چند وقتي است كه استفاده از اين راهكار در مناطق پرتردد بسيار مفيد فايده است.
يكي از اين مناطق، غرب تهران است كه قرار است با احداث دو پاركينگ طبقاتي در مناطق پرتردد اين محدوده اين نياز تا حدودي رفع شود.
به گفته علي اكبر ميرزايي، مديرروابط عمومي شهرداري منطقه 2، احداث دو پاركينگ در محله هاي پرتردد منطقه از قبيل سعادت آباد و كوي نصر در حال پيگيري است كه پاركينگ كوي نصر در مقابل بازار نصر و در زميني مقابل پارك گفت  وگو و پاركينگ سعادت آباد در ضلع جنوبي ميدان كاج احداث خواهد شد.
شايد جذب سرمايه هاي خصوصي در اين بخش بتواند كارساز باشد.
از همين رو در بحث پاركينگ هاي مشاركتي نيز با مشاركت مردم به پيشرفت هاي مطلوبي رسيده ايم به طوري كه تا كنون سه قرار داد براي احداث پاركينگ هاي هما در خيابان شهيد خدامي ، يك پاركينگ در شريعتي تقاطع خيابان ظفر و پاركينگ ديگري در خيابان استاد معين بسته شده است.
مدير عامل سازمان حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران با اعلام اين خبر گفت: در سال جاري 10 پروژه پاركينگ طبقاتي در سطح شهر تهران در دست احداث است.
به گفته مهندس كامران حاج نصراللهي همچنين قرارداد احداث 20پاركينگ مشاركتي نيز توسط سازمان مشاركت هاي مردمي شهرداري تهران در حال انعقاد است.

راپورت خبرنگار
دردسرهاي 200 ريالي
پويا مهر آيين - براي كساني كه معمولا اهل اتوبوس  سواري هستند، صبح هاي جمعه حال و هواي ديگري دارد. معمولا باتوجه به اينكه اكثر مردم ترجيح مي دهند اين ساعات هفته را به استراحت بپردازند، خيابان ها خلوت تر و هوا تميز تر است و مجموع اين عوامل باعث مي شود كه سفر با اتوبوس واحد لذت ديگري داشته باشد. ديگر نه از ترمزهاي پياپي خبري هست (جز در ايستگاه ها) و نه از گرماي طاقت فرسايي كه در اثر عدم حركت اتوبوس و ازدحام و شلوغي داخل آن، جان مسافران را به لب مي رساند، فقط تعدادي از شهروندان كه اهل سحرخيزي هستند و پيش از ظهر از رختخواب بيرون مي زنند، براي رسيدگي به امور شخصي يا در بعضي موارد، رفتن به محل كار از اين وسيله نقليه عمومي استفاده مي كنند. حالا درنظر بگيريد كه قرار است سوار اتوبوس شويد. اولين كاري كه لازم است موقع سوار شدن انجام دهيد چيست؟ بله، يك قطعه بليت ناقابل 200 ريالي لازم است كه آن را نداريد. راننده هم در بدو ورود مثل شير ژيان، بليت مزبور را مطالبه خواهد كرد. چاره چيست؟ خريد بليت. از چه كسي؟ خب، معلوم است. اين همه كيوسك بليت فروشي در سطح شهر براي چه كسي احداث شده؟ مسلما براي ما ولي يك مشكل كوچك وجود دارد. چه مشكلي؟!
الساعه عرض مي كنم. در هيچكدام از كيوسك هاي بليت فروشي، متصدي حضور ندارد و به قولي در همه كيوسك ها تخته است. حالا تكليف مسافران بخت برگشته اي كه بدون بليت مانده اند و قصد دارند براي نشان دادن شخصيت خودشان هم كه شده، اين نشانه 200 ريالي را ارائه كنند، چيست؟
اي كاش مسئولان محترم شركت اتوبوسراني با تنظيم برنامه اي، تعدادي از بليت فروشاني كه در مواقع عادي مدام در حال رقابت با يكديگر هستند تا مشتري هاي بيشتري جذب كنند را مكلف مي كرد به عنوان شيفت در روزهاي تعطيل در محل كار خود حاضر شوند تا هم مشكلات مسافران كمتر شود و هم راننده ها كمتر حرص بخورند و جوش بزنند.
معمولا در چنين ساعاتي، اتوبوس ها به لحاظ تكليف به حضوردر محل كار، غنيمت بزرگي براي شهرونداني محسوب مي شوند كه دستشان از دامان تاكسي و ميني بوس كوتاه است.
اگرچه در بسياري موارد با اجازه راننده ها مسافر بدون بليت سوار مي شود و بليت را از ديگر مسافران تهيه مي كند ولي دردسرهاي اين ماجرا آنقدر زياد است كه هيچ راهي بهتر ازآنچه ذكر شد، براي آن نيست. در يكي از همين جمعه  هاي اخير، كيوسك هاي حداقل 10 ايستگاه پياپي تعطيل بود و من نهايتا شرمنده لطف همشهريان شدم. فكر نكنيد اين اتفاق صبح خيلي زود افتاده ، ساعت از 10صبح هم گذشته بود ولي انگار نه انگار كه كسي بايد به مردم بليت بفروشد، انگار نه انگار.

از شهر
تاخيردر ساخت پل روگذر
ساخت پل رو گذر سه راه رجايي شهر كرج از 4 سال پيش آغازشده؛ ولي تاكنون مشكل مالكيت زمين اين پل حل نشده است. اين مشكل تازه اي براي شهروندان كرجي نيست، اما عضو شوراي شهر كرج معتقد است اين موضوع آبروي شورا را در بين شهروندان خدشه دار كرده است.سيد مهدي محمدي با بيان اينكه ساخت اين پل در دوره قبلي شوراي شهر از سوي اعضاي شورا به تصويب رسيده، گفت: درحال حاضر با گذشت چند سال از آغاز عمليات اجرايي اين پل، مشكلات فراواني براي شهروندان ايجاد شده است .
اومعتقد است: به دليل اين تاخيرات تاكنون خسارات زيادي به شهر كرج وارد شده و علت اصلي اين امر، وجود مالكيت خصوصي در زمين هايي است كه براي اجراي طرح پل روگذر در نظر گرفته شده.محمدي تصريح كرد : بيش از 14 ميليارد ريال هزينه براي خريد اين زمين ها لازم است و جلسات زيادي با مالكان برگزار شده كه تاكنون نتيجه مثبتي نداشته.
تعبير روياي مترو اصفهان
در دنياي مدرن امروز، هيچ چيز به اندازه مترو نمي  تواند مهم باشد، بخصوص در كلانشهرها كه مردمان آن هر روز با معضلاتي مانند ترافيك، كمبود  جاي پارك و... روبه رو هستند، اما برآوردن اين نياز، بايد با اختصاص بودجه مناسب برآورده شود. به همين دليل روياي مترو اصفهان 2سال ديگر تعبير مي شود.
خط يك قطار شهري اصفهان، در صورت تامين اعتبارات لازم، 2 سال ديگر به بهره برداري مي رسد.
عبدالحسين سيف اللهي مدير اجرايي قطار شهري اصفهان با بيان اين مطلب گفت: ميزان كل اعتباري كه براي توسعه خطوط قطار شهري اصفهان در نظر گرفته شده، 597 ميليارد تومان است. تاكنون 120 ميليارد تومان از اين مبلغ در اختيار ما قرار گرفته و با اين مبلغ 26 درصد از عمليات اجرايي طرح به پايان رسيده است .به گفته او طول مسير خط يك مترو، 20 كيلومتر در نظر گرفته شده است.
عمليات احداث 7/2 كيلومتر از اين مسير انجام شده و 5/3 كيلومتر ديگر نيز در دست حفاري و ريل گذاري است و در حال حاضر نيز، عمليات اسكلت بندي 5 ايستگاه انجام شده است . سيف اللهي با بيان اينكه 4 سال از زمان شروع عمليات احداث مترو اصفهان مي گذرد، ادامه داد: توسعه و تكميل خطوط مترو اصفهان نيازمند در اختيار گرفتن تمام اعتبارات پيش بيني شده است. براي توسعه ساير خطوط مترو، شهرداري اصفهان، تقاضاي دريافت 400 ميليون دلار از محل اعتبارات فاينانس را دارد. در جلسه هفته آينده،كميته اتحاديه قطارهاي شهري كشور اين درخواست را مورد بررسي قرار داده و اين مبلغ پس از تصويب در اختيار ما قرار مي گيرد .

|  ايرانشهر  |   جهانشهر  |   خبرسازان   |   دخل و خرج  |   علمي  |   شهر آرا  |

|   صفحه اول   |   آرشيو   |   بازگشت   |