شنبه ۱۹ شهريور ۱۳۸۴ - - ۳۷۹۶
روزي روزگاري سينما
اين روزها بازيگران سينما و تلويزيون در تئاتر حضور فعالي دارند و همين سبب شده كه برخي، فروش بالاي نمايش هاي روي صحنه را حاصل همين كوچ بدانند
001200.jpg
فرهاد آئيش در پنجره ها بازيگران سينما را جمع كرده است
عكس: محمدرضا شاهرخي نژاد
علي حسيني


اين يك رسم هميشگي بوده كه بازيگران تئاتر پس از چندي، جذب سينما مي شوند. در واقع وسوسه هاي دنياي سينما و تصوير، هميشه چنان بوده كه تئاتري ها جذب هنر هفتم شوند. براي اين حضور يك دليل ديگر هم ذكر مي شود. مانايي سينما در مقابل فاني بودن تئاتر كه پس از يك اجرا، ديگر همه چيز بدل به خاطره مي شود.
امسال، اما همه چيز شكل ديگري به خود گرفته است. اگر چند سال پيش حضور محمدرضا فروتن روي صحنه تئاتر حرف هاي زيادي را به همراه داشت و خيلي ها از دكتر علي رفيعي كه اين ستاره سينما را براي بازي در رومئو و ژوليت برگزيده بود، انتقاد كردند، حال، حضور سينمايي ها در تئاتر چنان چشمگير است كه نمي توان از آن چشم پوشيد. اگر تئاتري ها گمان مي كنند كه تصوير حك شده بر نگاتيو، آنها را ماندگار مي كند، سينمايي ها هم به اين نكته فكر مي كنند كه تجربه بازي در مقابل نفس تماشاگر بايد يك تجربه منحصربه فرد باشد.
فنز؛ سرآغاز
اوايل امسال كار محمد رحمانيان بدل به يك بمب خبري شد. رحمانيان البته در گروهش حبيب رضايي را از قبل داشت كه كار در تئاتر و سينما را تقريبا به طور همزمان آغاز كرده بود، اما حضور همزمان پرويز پرستويي كه پس از سالها، بار ديگر روي صحنه برمي گشت و ترانه عليدوستي كه مي خواست براي نخستين بار حضور روي صحنه را تجربه كند، تركيبي را ساخته بود كه تماشاي فنز را كاملا به يك كنجكاوي بدل مي كرد.
وقتي هم كه كار روي صحنه رفت، اتفاق جالبي افتاد. تقريبا هيچ كس نخستين ديالوگ هاي پرستويي را زماني كه وارد صحنه مي شد، نمي شنيد، چون تشويق حضار چنان بود كه پرستويي مجبور مي شد همزمان، تن صدايش را با اين تشويق ها همراه كند. استقبال بي نظير از فنز را خيلي ها به پاي شهرت ستارگانش گذاشتند و نمي شد كتمان كرد كه به رغم سابقه پرستويي در تئاتر، تماشاگراني به ديدن او مي آمدند كه پرستويي را به عنوان يك ستاره سينما مي شناختند. حضور عليدوستي كه در سينما هم بازيگر كم كاري است، موقعيتي مشابه را براي او به همراه داشت. فنز، استثنايي فروخت و در حالي از صحنه پايين آمد كه هنوز خيلي از دوستداران تماشاي اين نمايش، موفق به ديدن آن نشدند. اما اين پايان داستان نبود. در روزهايي كه فنز روي صحنه بود، اخباري مبني بر حضور چند كارگردان و بازيگر سينمايي ديگر در تئاتر شنيده شد كه جالب ترين مورد، خبر روي صحنه بردن يك كار توسط بهمن فرمان آرا بود. هر چند فرمان آرا چند هفته بعدتر اعلام كرد كه به دليل ناهماهنگي ها در عرصه تئاتر، كاري روي صحنه نخواهد برد. در آن مقطع، يكي از كارهاي مهمي كه صحبت از آن به ميان آمد، نمايش پنجره ها از فرهاد آئيش بود كه او هم آخرين كارش را با گروه خود، چند سال قبل روي صحنه برد و سه، چهار سالي از فضاي تئاتر فاصله گرفته بود. در ميان آنها كه اعلام كردند نمايشي را اجرا خواهند كرد، آئيش خوش قول تر از ديگران بود.
تلويزيون در تئاتر
در گروه بازيگران كار فرهاد آئيش، همان چيزي جلب نظر مي كند كه در فنز محمد رحمانيان به چشم مي آمد؛ حضور بازيگراني كه عمدتا در عرصه تصوير – چه سينما و چه تلويزيون- حضور پررنگ تري داشتند و حتي برخي اولين بار بازي روي صحنه را تجربه مي كردند. سروش صحت، بهاره رهنما، شاهرخ فروتنيان، افسانه چهره آزاد و رحيم نوروزي، هر چند برخي تجربه كار در تئاتر هم دارند، اما عمدتا چهره هاي سينمايي و تلويزيوني پذيرفته شده اند. پنجره ها البته چند چهره قديمي تر هم در خود دارد كه از فعالان تئاتر و سينما هستند؛ علي نصيريان، مائده طهماسبي و خود فرهاد آئيش كه اعتبارشان را در هر دو عرصه سينما و تئاتر كسب كرده اند. آنچه درباره فنز گفته مي شد و خيلي ها اعتقاد داشتند كه فروش بي سابقه آن حاصل حضور چهره هاي سينمايي در آن است، حالا با پنجره ها راحت تر به اثبات مي رسد. پنجره ها اثري است در رديف مجموعه موفق تلويزيوني اين سالها با فضايي راحت و بازيگراني كه سعي مي كنند طبيعي باشند و در همين راستاست كه حتي بازي تئاتري – به معناي شناخته شده آن- در اين اثر به چشم نمي خورد. پنجره ها تا حد زيادي يك مجموعه جذاب تلويزيوني است كه به صورت زنده و در قالب يك نمايش روي صحنه رفته است و همين حضور بازيگران آشنا روي صحنه كه به ديدار رودررو با آنها ختم مي شود، توانسته تماشاگران تلويزيوني را به سالن اصلي مجموعه تئاتر شهر بكشاند؛ مسئله اي كه اين روزها در سينما رخ داده و كارهايي با حضور بازيگران تلويزيوني، خيلي بهتر از فيلم هاي معمولي اين سينما در گيشه كاركرد دارند.
تداخل مديوم ها
اصولا در هنر ايران هيچ چيز سر جاي خودش نيست. اين نكته اي است كه خيلي ها به آن اشاره مي كنند و حالا اتفاقات اخير، اين موضوع را بهتر نمايان مي كند. حضور سينمايي ها در تئاتر، فضاي نمايش ها را تا حد زيادي سينمايي كرده و همزمان حضور تئاتري ها در سينما همين اتفاق را در شكل معكوس براي سينما به همراه داشته است. فيلم هاي زيادي در اين سالها روي پرده رفته اند كه عنوان شده تئاتري  هستند و فضايشان به فضاي دنياي نمايش بيشتر نزديك است.هنوز نيمي از سال گذشته است و تا پايان سال، زمان براي اجراي نمايش هاي زيادي باقي است. با توجه به كوچ سينماها به عرصه تئاتر، بايد ديد اين روند ادامه خواهد داشت يا با رونق گرفتن دوباره سينما در ماه هاي پاياني سال، اين روند متوقف خواهد شد.

فرهنگسراها
خانه فرهنگ ابوذر: شما هم در طرح مبادله كتاب شركت كنيد و كتاب هايي را كه يك بار مطالعه كرده و حالا در گوشه كتابخانه خاك مي خورند را به خانه فرهنگ ابوذر بياوريد تا با مبادله آن، كتاب جديد تري در اختيار بگيريد. اين طرح تا 21 شهريور ماه برپاست، شما هم مي توانيد با شماره تلفن 33144078 تماس بگيريد.
فرهنگسراي بانو: فعاليت هاي فرهنگسراي بانو در ايام شعبانيه رنگ شادتري به خود گرفته است. مسابقه دو، مسابقه كتابخواني و نشست مهدويت در تاريخ 26 شهريور ماه برگزار مي شود و علاقه مندان مي توانند با روابط عمومي اين فرهنگسرا تماس بگيرند.
شباويز: براي اولين بار پنج عنوان از كتاب هاي نشر شباويز به وسيله يك ناشر كره اي خريداري و به زبان كره اي ترجمه شد تا بار ديگر يك بازار ناگشوده مانده تا اين تاريخ به روي فرهنگ مكتوب ايران گشوده شود.
سازمان فرهنگي - هنري منطقه غرب تهران :در اعياد بزرگ شعبانيه يك همبستگي فرهنگي ميان فرهنگسراها و خانه هاي فرهنگ اين منطقه به وجود آمده است.
خانه هاي فرهنگ محصل، نور، باصفا، مهرآباد، اعتماد، حرا، تهرانسر و فرهنگسراهاي كار، نوجوان و چشمه با تدارك برنامه هاي مفرح و شاد به استقبال عيد نيمه شعبان مي روند. شماره تلفن 44002967 پاسخگوي علاقه مندان خواهد بود.
خانه فرهنگ نصر: مسابقات تندرستي در اين خانه فرهنگ به صورت دو گزينه اي برگزار مي شود. اين خودآزمون دوگزينه اي درباره موضوعات كمك هاي اوليه، راه هاي دستيابي به تندرستي و دوستيابي برگزار مي شود.
علاقه مندان فقط تا پايان شهريور ماه فرصت دارند كه پاسخ سئوالات خود را از مسئولان اين خانه فرهنگ بگيرند. شماره تلفن اين فرهنگسرا 88271820 است.
فرهنگسراي كودك: علاقه مندان به درست كردن بادبادك بهتر است بادبادك هاي خود را با موضوع انتظار بسازند و در روز 28 شهريور در جشنواره بادبادك هاي انتظار بر فراز شهر به پرواز درآورند.
علاقه مندان براي گرفتن اطلاعات بيشتر مي توانند با شماره تلفن 226464913 تماس بگيرند.
فرهنگسراي هنر: كارگاه نمايشنامه نويسي در روز چهارشنبه هر هفته با مديريت محمود استاد محمد برگزار مي شود.
علاقه مندان به شيوه هاي مهارت نمايشنامه نويسي مي توانند هر هفته در ساعت 16 به فرهنگسراي هنر مراجعه كنند.
فرهنگسراي سالمند: روشندلان عزيز مي توانند سه شنبه هاي هر هفته از ساعت 17 تا 19 در كارگاه آموزشي مهارت هاي اوليه در فرهنگسراي سالمند شركت كنند.
شماره تلفن هاي 9 – 33358688 پاسخگوي اين عزيزان است.

ذهن زيبا
هيچ كس از مشورت بدبخت نشد و از خودرايي خوشبخت نشد.
حضرت محمد(ص)
نيكي با پدر ومادر بزرگترين فريضه است.
امام علي (ع)
گمان را ملاك قضاوت و عدالت قرار مده.
امام علي (ع)

شبكه
ساعت 11 صبح، مثل روزهاي گذشته مي توانيد سريال تكراري اميلي در نيومون را كه چند سال پيش از تلويزيون پخش مي شد، تماشا كنيد. ساعت 13:30 هم شبكه 3 گرگ هاي آسمان را تكرار مي كند و حدود ساعت 14، بعد از شيرين كاري هاي آقاي مجري ،مي توانيد تكرار فيلم سينمايي روز گذشته شبكه 2 را تماشا كنيد كه اسمش فرار بزرگ است. شبكه يك هم ساعت 15:10 اولين قسمت مجموعه افسانه عقاب هاي مبارز را تكرار مي كند. اين مجموعه جديد از شب گذشته جايگزين سريال وكلا شده و همان طور كه از اسمش مشخص است، يك سريال چيني است با مايه هاي رزمي. داستان فيلم هم در زمان هاي دور در شمال چين مي گذرد و به موقعي مربوط مي شود كه قدرت در اين كشور بين امپراتورهاي مختلف دست به دست مي شده.ساعت 19 امروز مي توانيد قسمت تازه اي از سري جديد مجموعه مظنونين را از شبكه تهران تماشا كرده و بعد هم حدود ساعت 21، به سراغ شبكه 2 يا 3 برويد؛ اگر شبكه دو را انتخاب كنيد سريال پيوند سياه را برايتان نمايش مي دهد و اگر به سراغ شبكه 3 برويد، مي توانيد ريحانه را ببينيد. ساعت 22:10 هم مزرعه كوچك از شبكه يك پخش مي شود. حدود ساعت 22 هم شبكه 2 مثل هرشب مجموعه كمدي بله آقاي وزير را نشان مي دهد. راستي، اين هفته احتمالا باز هم پخش مستقيم فوتبال هاي اروپايي به راه خواهد بود و با توجه به سليقه مديران پخش شبكه 3، يكي، دو تا از بازي هاي حساس ليگ هاي انگليس و آلمان و ايتاليا و شايد هم اسپانيا پخش مي شود. حدود ساعت 12 شب، باز هم بعد از نمك هايي كه آقاي مجري روي سر و كله شما خواهد ريخت، مي توانيد فيلم ديگري را از طريق جشنواره فيلم هاي تابستاني شبكه 2 تماشا كنيد. ساعت ها كه محصول سال 2002 است، اين هفته در برنامه صد فيلم شبكه 3 به نمايش درآمد و همين روزها تكرارش از شبكه 3 روي آنتن خواهد رفت. ساعت ها يكي از آن معدود شاهكارهايي  است كه هرچند سال يك بار در سينما ساخته مي شود. فيلم براساس كتابي به همين نام از مايكل كانينهام و به كارگرداني استيون دالدري ساخته شده و به ماجراي سه زن در سه زمان متفاوت مي پردازد كه تحت تاثير رمان خانم دالووي ويرجينيا وولف قرار مي گيرند. در اين فيلم كه اين سه داستان را به طور موازي و با مهارت روايت مي كند، نيكول كيدمن ، جولين مور و مريل استريپ بازي مي كنند. اين فيلم دوبله قابل قبولي هم دارد كه از آخرين كارهاي ژاله كاظمي پيش از مرگ محسوب مي شود.

خبرسازان
ايرانشهر
جهانشهر
دخل و خرج
علمي
شهر آرا
|  ايرانشهر  |  جهانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  علمي  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |