شنبه ۱۹ شهريور ۱۳۸۴
قطب هاي بزرگ اروپا
پديده هاي جام جهاني آينده
جهانگير كوثري
آقاي گل كالچو
000939.jpg
نام كامل: كريستيانو لوكارلي
تاريخ تولد: چهارم اكتبر ۱۹۷۵
نخستين بازي ملي: ژوئن ۲۰۰۵ برابر صربستان و مونته نگرو
بازي ملي: دو بازي و يك گل
باشگاه ها: پلي، پروجيا، كوزنسا، پادوا، آتلانتا، والنسيا، لچه، تورينو، ليورنو
افتخارات: گلزني برتر سري آ(۲۰۰۵)
هر كسي روزي دارد. دوازده ماه قبل كسي باور نمي كرد كه مهاجم ليورنو، يعني كريستيانو لوكارلي فصل را با عنوان آقاي گل سري آ تمام كند؛ حتي كمتر كسي مي توانست تصور كند كه او به تيم ملي ايتاليا نيز راه پيدا كند. اما در نهايت سرنوشت او چنين رقم خورده بود كه در ژوئن امسال نخستين بازي ملي خود را انجام دهد و با انجام بازيهاي خوب به عنوان يكي از بخت هاي اصلي بازي در جام جهاني نيز به شمار رود. خود وي در اين باره مي گويد: «درباره فصلي كه پشت سر گذاشتم كتاب مي توان نوشت. بيست و چهار گل در سري آ و عنوان آقاي گل و دعوت شدن به تيم ملي ايتاليا و نيز به ثمر رساندن گل در اولين بازي ملي برابر صربستان و مونته نگرو. بعد از فراز و نشيب هاي بسيار در حرفه ام زمان آن رسيد تا اوضاع كاملاً تغيير كند و شرايط مهيا شود. قبل از فصل گذشته همگان اعتقاد داشتند كه او روزهاي خوبش را پشت سر گذاشته و ديگر نمي تواند در سن سي سالگي به روزهاي اوج باز گردد. او بسيار دير به سري آ پا گذاشت يعني فصل ۹۸-۱۹۹۷ و موفق شد تنها پنج گل به ثمر برساند و پس از آن از آتالانتا به والنسيا پيوست و به نظر مي رسيد كه در آنجا او به نقطه اوج دوران بازيگري خود برسد. اما با توجه به كمبود تجربه و اختلاف نظر با سرمربي وقت والنسيا، كلوديو رانيه ري، او تنها يك فصل را در مستايا گذراند و در سيزده بازي تنها يك گل به ثمر رساند. در بازگشت به ايتاليا نخست به لچه و سپس به تورينو پيوست كه در لچه در طي دو فصل موفق شد بيست و هفت گل به ثمر برساند و در تورينو نيز در طي دو فصل تنها ده گل به ثمر رساند، اما هرگز روحيه و انگيزه خود را از دست نداد تا جايي كه به تيم زادگاهش يعني ليورنو پيوست. او در تابستان ۲۰۰۳ با دستمزد سالانه سيصد و پنجاه هزار پوند و با اصرار شخص خودش به ليورنو ملحق شد.
لوكاركي در اين باره مي گويد:« هيچ كس وضعيت مرا درك نمي كرد. اگر به ليورنو نمي پيوستم كارم تمام بود.»او موفق شد براي تيمش بيست و نه گل به ثمر برساند كه اين رقم از ۱۹۴۹ به اين طرف تكرار نشده بود و در فصل گذشته نيز موفق شد دو جين گل براي ليورنو به ثمر برساند تا مارچلو ليپي را متقاعد كند كه او را به تيم ملي دعوت كند. اگرچه او در دومين بازي ملي اش برابر اكوادور كه با نتيجه يك بر يك خاتمه يافت، يك پنالتي را از دست داد اما او خوشبين است و اعتقاد دارد كه ليپي او را در جمع نفرات اعزامي به آلمان قرار خواهد داد. البته خود او توقع زيادي در جام جهاني ندارد و مي داند كه يك فوتباليست شش تا هفت سال را در اوج مي گذراند و سپس به سطحي نرمال باز مي گردد و با توجه به سنش بايد سعي كند تا جام جهاني خود را در سطح قابل قبولي نگاه دارد تا در جام جهاني آلمان جايي در تيم ملي ايتاليا داشته باشد.
اميد بزرگ ژرمن ها

000942.jpg
نام كامل: لوكاس پودولسكي
تاريخ تولد: چهارم ژوئن ۱۹۸۵
نخستين بازي ملي: ژوئن ۲۰۰۴ برابر مجارستان
بازي ملي: سيزده بازي و هفت گل
افتخارات: قهرمان بوندس ليگاي ۲ (۲۰۰۵)
باشگاه: كلن
شايد باور اين موضوع كه هواداران و ورزشي نويسان آلمان از لوكاس پودولسكي به عنوان اميد اول خط حمله ياد مي كنند، براي بعضي بسيار دور از واقعيت به نظر برسد چرا كه او تنها سابقه نوزده بازي در بوندس ليگا را دارد و تجربه چنداني نيز در عرصه ملي ندارد كه همگان را متقاعد سازد كه بايد روي او حساب ويژه اي باز كرد.
از بيست و پنج سال پيش كه لوتار ماتيوس به عنوان يك جوان در تيم ملي ظهور كرد. تاكنون هيچ بازيكن ديگري اينچنين تيم ملي را تحت تأثير خود قرار نداده است. او در هفت بازي اخير خود در تيم ملي شش گل به ثمر رسانده كه سه تاي آنها در جام كنفدراسيون ها به ثمر رسيده است. اگر پودولكسي به همين نحوه بازي ادامه دهد با توجه به اين كه يورگن كلينزمن هنوز درهاي تيم ملي را به روي همه باز گذارده، بدون شك او  وكوراني زوج خط حمله تيم ملي آلمان را در جام جهاني تشكيل خواهند داد.
اوتمار هيتزفلد سرمربي اسبق بايرن مونيخ اطمينان دارد كه پودولسكي هرآنچه يك بازيكن نياز است در اختيار دارد و به دنبال پيدا كردن جايي ثابت در تيم ملي است.
وي افزود: «خونسردي، مبارزه طلبي و سخت كوشي او باور نكردني است. گلي كه او در برابر مكزيك در جام كنفدراسيون ها به ثمر رساند بسياري با كلاس بود.»
قدرت شوتزني بالا، سرعت، حركات فريبنده و هوشيارانه و قدرت بدني بالا از مشخصه هاي بارز اين بازيكن جوان است. اما تمامي خصوصيات او را شامل نمي شود. او به حدي نظر هواداران تيم ملي آلمان را جلب كرده كه او را «شاهزاده پولدي» مي نامند. يكي از ديگر ويژگي هاي بارز او، اعتماد به نفس فوق العاده است و ترس و اضطراب هيچ جايي در بازي او ندارد. او چه براي تيم ملي بازي كند و چه براي كلن شخصيت خود را نشان داده و به جز قهرماني با كلن در بوندس ليگاي دو، عنوان آقاي گلي را با بيست و چهار گل به دست آورده است. خود وي در اين باره گفته است: «تمام بازيها مثل هم هستند. بازي كردن در تيم ملي آسان تر از بوندس ليگاي دو است، چون سه نفر در ليگ مراقب من هستند. من هميشه آماده بازي هستم و دوست دارم هميشه برنده شوم، حتي در تمرينات.
من از بازي در ليگ دو درس هاي زيادي گرفتم و موفق شدم در اكثر قسمت هاي بازي، پيشرفت كنم. در يورو ،۲۰۰۴ رودي فولر به من گفت كه بازي در بوندس ليگاي دو، راهي مناسب براي رسيدن به آمادگي مطلوب براي تيم ملي خواهد بود و او درست مي گفت.»
پودولسكي مي داند كه استعداد خوبي دارد و حتي اگر مطبوعات آلمان كمتر به او توجه كنند او باز هم با تمام وجود به خط مدافعان تيم هاي حريف حمله مي كند. او به خوبي مي داند كه بايد راهش را با احتياط طي كند و اجازه ندهد كه فرصت هاي وسوسه انگيز و رسانه ها بر سبك بازي و زندگي او تأثير بگذارند و در نهايت او روند رو به رشد خود را دچار تزلزل كند. به او پيشنهاد شده كه در تابستان سال آينده و پس از جام جهاني به بايرن بپيوندد. اما نمي توان اين موضوع را تمام شده دانست چون هنوز تا آن زمان فرصت بسياري باقي است. خود وي گفته است كه در طي اين مدت بايد روي پاي راستش، ضربات سر و تقسيم نفس در طول زمان بازي كار كند. او مي داند كه اگر تمرينات خود را جدي تر ادامه ندهد در دو يا سه سال از فرم  ايده آل دور خواهد شد و پس رفت خواهد كرد. لوكاس مي گويد: «اگر اراده محكمي داشته باشم و آن را به كار گيرم در جام جهاني براي تيم ملي بازي خواهم كرد.»

محمد عليرضايي مرد طلايي شناي ايران
امير بهادري نژاد
bahadori@hamshahri.org
چندي پيش رقابت هاي شناي رده هاي سني آسيا در كشور تايلند برگزار شد كه نقطه عطف اين رقابت ها كسب يك مدال طلا براي محمدعليرضايي شناگر  مستعد كشورمان بود كه اين مدال را در ماده ۵۰ متر قورباغه به خود اختصاص داد. عليرضايي دارنده مدال طلاي ۵۰ متر قورباغه رده سني عموم آسيا مي گويد: چيزي نمانده بود كه در رشته ۱۰۰ متر قورباغه هم صاحب مدال طلا شوم و حتي تا چند متر پاياني هم از حريف خود جلو بودم با اين حال به لحاظ بدني فقط چند صدم ثانيه كم آوردم تا اين عنوان به رقيبم برسد و خودم صاحب مدال نقره شوم.عليرضايي كه با كسب مدال برنز در چهارصد متر مختلط تيمي ، كلكسيون مدال هاي خود را تكميل كرد در ادامه افزود: شنا يك ورزش پايه است و در رقابت هاي المپيك از جايگاه بسيار بالايي برخوردار است . مسئولان سازمان تربيت بدني كشور بايد نگاه فراگيري به اين رشته داشته باشند و امكانات نسبتاً خوبي را براي آن فراهم كنند. ما در صورتي مي توانيم در اين رشته موفق شويم كه در اين خصوص سرمايه گذاري كنيم. در رقابت هاي تايلند بسياري از تيم ها با تعداد شناگران زيادي در اين رقابت ها شركت كرده بودند تا با حضور در اين مسابقات با شرايط موجود آشنا شده و در دوره هاي بعدي بتوانند موفقيت كسب كنند.عليرضايي در ادامه اظهار داشت: تيم هاي شنا ، شيرجه و واترپلوي ما در اين دوره از رقابت ها عالي كار كردند و اگر در شرايط فعلي ورزشكاران ما به حال خود رها شوند ، شايد هيچ گاه نتوانند به سطح اول خود بازگردند و اين براي ورزش كشور يك فاجعه به حساب مي آيد.عليرضايي ركورد شكني و كسب مدال در مسابقات غرب آسيا را هدف بعدي خود برشمرد و گفت: اين مسابقات آذرماه امسال برگزار مي شود با اين حال هنوز وضعيت اردو و خوابگاه من مشخص نيست. فكر مي كنم زمان زيادي تا برگزاري اين رقابت ها پيش رويمان نباشد بنابراين بايد سرعت بيشتري را در دستور كارمان قرار دهيم تا بتوانيم براي اين رقابت ها به مرز آمادگي كامل برسيم. اميدوارم ظرف روزهاي آتي اين برنامه ريزي صورت بگيرد. البته ما از مسابقات تايلند براي اين رقابت ها طرح ريزي كرده ايم و آنچه در درجه اول اهميت قرار دارد اجراي سريع و صحيح آن است.عليرضايي در ادامه با اشاره به شرايط سخت تمرين در اردوهاي تيم ملي افزود: چنانچه به اردوي تيم هاي شنا ، شيرجه و واترپلو نگاه كنيد متوجه مي شويد كه بيشتر ورزشكاران شهرستاني هستند و همين موضوع سبب مي شود كه حضور ايشان در اردوهاي تهران ، بعضاً مشكلاتي را به همراه داشته باشد كه در اين خصوص مي توان به وضعيت تحصيلي آنها چه در مدرسه و چه در دانشگاه اشاره كرد. من خودم دانشجوي يكي از دانشگاه هاي اصفهان هستم و حضورم در اردوي تيم ملي مستلزم اين است كه دانشگاه را رها كنم و در تهران حضور پيدا كنم. با توجه به اينكه رقابت هاي غرب آسيا نزديك است، اردوهاي ما هم آغاز مي شود و اين قضيه در مورد بسياري از شناگران كشورمان صدق مي كند كه فكر مي كنم بايد چاره اي انديشيده شود تا ورزشكاران شهرستاني بتوانند با آرامش خاطر بيشتري در اردوهاي تيم ملي حضور پيدا كنند. من در تلاش هستم تا دانشگاه خودم را به تهران انتقال دهم تا درصدد رفع اين مشكل برآيم. اميدوارم در اين خصوص همكاري هاي لازم با من به عمل بيايد.لازم به ذكر است عليرضايي در رشته ۵۰ متر قورباغه علاوه بر كسب مدال طلا، با زمان ۲۰/۲۹ ثانيه ركورد آسيا در رده سني عموم را هم شكست.

ورزش
اقتصاد
اجتماعي
انديشه
سياست
سينما
فرهنگ
|  اقتصاد  |   اجتماعي  |  انديشه  |  سياست  |  سينما  |  فرهنگ   |  ورزش  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |