يكشنبه ۲۰ شهريور ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۹۷ - Sep 11, 2005
تمامي مراجع تقليد فعاليت شركت هاي
شبكه اي با ساختار هرمي را حرام مي دانند
001584.jpg
گروه اجتماعي: مركز پژوهش هاي مجلس شوراي اسلامي اعلام كرد: در مجموع تمامي مراجع نظير مقام معظم  رهبري، آيات عظام فاضل لنكراني، مكارم شيرازي، نوري همداني، صافي گلپايگاني، صانعي و نيز آيت ا... سيستاني راي به حرمت اين معاملات صادر كرده و آن را «اكل مال بالباطل» دانسته و همكاري با شركت هايي كه به صورت شبكه اي فعاليت مي كنند را جايز ندانسته اند.
به گزارش فارس بر اساس اعلام واحد اطلاع رساني مركز پژوهش ها در اظهار نظر كارشناسي پيرامون طرح «ممنوعيت فعاليت شركت ها و موسسات با ساختار هرمي با شبكه بي انتها از قبيل گلدكوئيست» فعاليت اين گونه شركت ها غير اقتصادي و مخل نظام اقتصادي كشور مي باشد.
در اين گزارش كه به همت دفتر مطالعات حقوقي اين مركز و به درخواست كميسيون قضايي و حقوقي مجلس شوراي اسلامي تهيه شده آمده است: بايد از ادامه فعاليت شركت ها و موسساتي از اين دست كه هيچ فعاليت اقتصادي انجام نمي دهند و تنها با جذب نيرو و دريافت حق عضويت از آنها در حال سود بردن هستند، با تدوين مقررات و قوانين ممانعت كرد.
دفتر مطالعات حقوقي مركز پژوهش هاي مجلس در گزارش كارشناسي خود به نحوه فعاليت، عضوگيري و تشكيل گروه هاي زير مجموعه و دريافت حق سهم از عضويت ديگر افراد زير مجموعه در اين گونه شركت ها پرداخته و تصريح دارد: فعاليت شركت ها و موسسات با ساختار هرمي علاوه بر آنكه در نظام اقتصادي كشور اخلال ايجاد مي كند، تمامي افراد رده هاي آخر اين شركت ها كه بخش عظيمي از جامعه را تشكيل مي دهند از بابت حق عضويت پرداختي خود متضرر خواهند شد و امكان جبران آن نيز وجود نخواهد داشت.
دفتر مطالعات حقوقي مركز پژوهش ها در ادامه به تجربه كشورهاي مختلف در رويارويي با شركت هاي داراي ساختار شبكه اي پرداخته و تصريح دارد كه اغلب كشورهاي توسعه يافته و در حال توسعه به نحوي با مساله اي تحت عنوان فعاليت اين گونه شركت ها روبرو شده اند و برخي كشورها نظير آلباني نيز به علت عدم توجه درست دولت و مجلس آن كشور تا مرز سقوط اقتصاد پيش  رفته اند.
دفتر مطالعات حقوقي مركز پژوهش هاي مجلس شوراي اسلامي همچنين در اين اظهارنظر كارشناسي، موارد پيشنهادي خود در خصوص اصلاح تبصره يك ماده ۲ قانون مجازات اخلالگران در نظام اقتصادي كشور را مطرح كرده است.

احتمال كوري در مبتلايان به ديابت، ۲۵ برابر
جمعيت عادي است
001587.jpg
گروه اجتماعي، مريم غفاري- ديابت شايع ترين بيماري سيستميكي است كه چشم را گرفتار مي  كند و رتينو پاتي ديابتي يكي از چهار علت شايع نابينايي است كه گروه سني ۲۰ تا ۶۰ سال را شامل مي شود و احتمال بروز نابينايي در مبتلايان به ديابت ۲۵ برابر جمعيت عادي است.
از عوارض چشمي ديگر ديابت شامل ورم ماكولا و آب مرواريد است كه شايع ترين علل كوري و اختلالات بينايي را در بالغين كشورهاي توسعه يافته تشكيل مي دهد به گونه اي كه از افرادي كه سابقه ۱۵ سال ابتلا به ديابت را دارند حدود ۲ درصد دچار نابينايي و حدود ۱۰ درصد دچار مشكلات وخيم وجدي بينايي مي شوند.
دكتر عليرضا لاشيئي، فوق متخصص چشم در اين باره به همشهري گفت:
در اكثر موارد عوارض چشمي بدون اين كه داراي علائمي باشد توسعه و گسترش مي يابد و تا زماني كه عارضه چشمي به مراحل پيشرفته نرسد تغييري در قدرت بينايي بوجود نمي آورد و در نتيجه بيماران ديابتي بايد به طور منظم به چشم پزشك براي معاينه مراجعه كنند، فشار خون خود را مكرراً اندازه گيري كنند، با مشاهده هرگونه تغيير در قدرت بينايي دكتر معالج را مطلع كنند، سيگار نكشند و تا حد ممكن قند خون را در حد طبيعي نگه دارند بنابراين مي توان گفت كه با كنترل قند و فشار خون عوارض ديابت را مي توان تا حد زيادي كاهش داد.
دكتر لاشيئ دبير علمي كنگره چشم پزشكي ايران در خصوص طرح سازمان جهاني بهداشت براي پيشگيري از نابينايي گفت: اين طرح شامل تمام كشورهاي عضو سازمان ملل مي شود كه براساس آن تا سال ۲۰۲۰ نابينايي هايي كه به دليل بيماريهاي قابل پيشگيري مي شود مهار كرد را به صفر برسانيم. اين طرح در ايران توسط وزارت بهداشت و سازمان جهاني بهداشت مورد بررسي قرار گرفته و مقدمات آن فراهم شد و قرار است در كنگره چشم پزشكي مسأله اجرايي و عملياتي طرح بينايي ۲۰۲۰ را براي ايران نهايي كنيم.
وي در خصوص كوري و نارسايي هاي چشمي ناشي از ديابت گفت: با تغيير الگوهاي شهرنشيني و عدم تحرك، مصرف غذاهاي پركالري و ... منجر به افزايش ديابت شده به طوري كه ۳ تا ۵ درصد جامعه را مبتلا نموده و در جوامع صنعتي به ۱۰درصد نيز خواهد رسيد.
دكتر لاشيئي افزود: يكي از پنج اولويت طرح بينايي ،۲۰۲۰ مسأله بيماريهاي چشمي ناشي از ديابت است كه با تعامل و همكاري متخصصين غدد، پزشكان عمومي و متخصصين چشم بايد جزو برنامه ها قرار بگيرد كه با مراقبتهاي جدي و كنترل جدي و دقيق قند، فشار خون و چربي خون، نابينايي هاي ناشي از ديابت كنترل شوند.
براساس گزارش هاي وزارت بهداشت، عادت هاي غلط غذايي يكي از مهمترين عوامل ابتلا به ديابت است. به طوري كه مصرف چربي و قند در ايران ۴۰ درصد بيشتر از ميزان متوسط جهاني است و طي ۲۰ سال آينده، ديابت در كشورهاي در حال توسعه تا ۱۷۰ درصد رشد خواهد كرد در حالي كه در كشورهاي غربي اين افزايش ۴۲ درصد است و به خوبي كنترل شده است.
آمارهاي بين المللي نيز حاكي از آن است كه، هر ۱۵ سال يك بار تعداد ديابتي هاي ايران ۳ برابر مي شود. از عوامل ارثي و محيطي ابتلا به ديابت، تغذيه نامناسب، كم بودن فعاليت جسمي، فشار خون، مصرف سيگار و استرس مداوم است.
ديابت مي تواند بر چشم ها، كليه ها، قلب، اعصاب و گردش خون مشكل ساز شود و اگر به درستي درمان نشود اين مشكلات منجر به كوري، نارسايي كليه، قطع عضو يا سكته منجر شود. هم اكنون بيش از ۱۵۰ ميليون نفر در دنيا مبتلا به ديابت هستند و پيش بيني مي شود كه اين رقم تا سال ۲۰۲۵ به بيش از ۳۰۰ ميليون نفر برسد. مدير عامل انجمن ديابت ايران نيز گفت: در ايران حدود هفت ميليون نفر به بيماري ديابت مبتلا هستند.
گفتني است، كنگره چشم پزشكي ايران آذرماه سال جاري برگزار مي شود و مباحث نويني در خصوص بيماريهاي قرنيه، روشهاي جديد جراحي هاي عيوب انكساري، آشنايي و به كارگيري دستگاهها و تجهيزات جديد با هدف افزايش دقت عمل و نتايج مطلوب تر مي باشد. همچنين در اين كنگره درمانهاي جديد بيماريهاي شبكيه با تبادل نظر پزشكان مرفيلد انگليس مورد بررسي قرار خواهد گرفت.

اعلام زمان ثبت نام پذيرفته شدگان
آزمون كارشناسي ارشد
گروه علمي فرهنگي: زمان و مدارك مورد نياز براي ثبت نام پذيرفته شدگان آزمون كارشناسي ارشد دانشگاه هاي تهران اعلام شد.
به گزارش ايسنا ثبت نام پذيرفته شدگان دوره كارشناسي ارشد دانشگاه هاي علامه طباطبايي، خواجه نصيرالدين طوسي، شهيد بهشتي، اميركبير، هنر تهران، دانشگاه صنعتي شريف، دانشگاه تربيت مدرس و علم و صنعت ايران اعلام شد. ثبت نام پذيرفته شدگان كارشناسي ارشد دانشگاه علامه طباطبايي از ۲۱ تا ۲۸ شهريور ماه در محل دانشكده هاي مربوطه مراجعه كنند. ثبت نام پذيرفته شدگان دانشگاه هاي شهيد بهشتي و هنر تهران نيز طي روزهاي ۲۱ تا ۲۳ شهريور ماه انجام مي شود. پذيرفته شدگان دانشگاه صنعتي شريف نيز مي توانند طي روزهاي ۱۹ تا ۲۳ شهريور ماه براي ثبت نام به اين دانشگاه مراجعه كنند. ثبت نام پذيرفته شدگان كارشناسي ارشد دانشگاه صنعتي خواجه نصيرالدين طوسي از روز دوشنبه ۲۱ شهريور ماه سال جاري آغاز مي شود و تا روز چهارشنبه ۲۳ شهريور در محل تحصيلات تكميلي دانشگاه ادامه دارد. زمان ثبت نام پذيرفته شدگان كارشناسي ارشد دانشگاه تربيت مدرس نيز از امروز (يكشنبه) آغاز مي شود و تا چهارشنبه ادامه دارد. در دانشگاه صنعتي اميركبير نيز ثبت نام پذيرفته شدگان براساس حروف الفبا در روزهاي ۲۶ تا ۲۸ شهريور ماه انجام مي شود. ثبت نام دانشگاه  علم و صنعت ايران از ۲۱ تا ۲۵ شهريور انجام مي شود.
مدارك لازم براي ثبت نام
پذيرفته شدگان بايد اصل شناسنامه و ۳ برگ فتوكپي از تمام صفحات آن، ۱۰ قطعه عكس ۳*،۴ اصل و كپي كارنامه كنكور سراسري، اصل و كپي مدارك كارشناسي، اصل و كپي كارنامه كارشناسي، اصل و كپي كارت ملي، تعهد محضري براي متقاضيان خوابگاه كه به تاييد ضامن معتبر برسد، فيش بانكي پرداخت وديعه خوابگاه به مبلغ ۱۵۰ هزار ريال به حساب شماره ۲۰۱۱۱۴ صندوق رفاه دانشجويان بانك ملي را آماده و براي ثبت نام به دانشگاه هاي مذكور مراجعه كنند.

برگزاري اولين همايش بزرگ جوانان در قم
ايسنا: اولين همايش بزرگ جوانان در ۱۱ شعبان اولين روز دهه فرخنده مهدويه برابر با ۲۵ شهريور و همزمان با ولادت حضرت علي اكبر (ع) در استان قم برگزار خواهد شد.
با تغيير روز جوان از ۸ ارديبهشت ماه به ۲۵ شهريور ماه توسط شوراي فرهنگ عمومي، ستاد بزرگداشت نيمه شعبان اين استان پذيرايي از ۱۰۰ هزار زائر جوان در ايستگاههاي صلواتي، برگزاري مسابقات فرهنگي هنري براي زائران، چاپ و تبليغات پوستر مسجد مقدس جمكران را از برنامه هاي نمايندگي سازمان ملي جوانان اين استان در روز نيمه شعبان اعلام كرده است. همچنين ساخت فيلم كوتاه و تئاتر «انتظار با بوي نرگس» نيز با همكار تشكيلات استاني اين سازمان توليد شده است.

هر توريست برابر با ۲ هزار دلار درآمد ارزي
فارس: رئيس كميته تورهاي ورودي در دفتر انجمن صنفي دفاتر خدمات مسافرتي گفت: ورود هر توريست و گردشگر خارجي به ايران، بين ۱۵۰۰ تا ۲ هزار دلار درآمد ارزي دارد.
اكبر غمخوار گفت: صنعت گردشگري در تمام دنيا يكي از منابع مهم درآمدزايي در كنار نفت محسوب مي شود كه متأسفانه سهم ايران در اين بازار بسيار كم است. در صورتي كه ورود هر توريست و گردشگر خارجي به ايران بين ۱۵۰۰ تا ۲ هزار دلار درآمد ارزي دارد. وي با اشاره به رشد تعداد تورهاي ورودي به كشور گفت: در سال جاري، تعداد تورهايي كه از كشورهاي حوزه خليج فارس و آسياي جنوب شرقي به ايران سفر مي كنند،  ۳ برابر شده و اقبال توريست هاي اين مناطق براي سفر به ايران بيش از گذشته شده است. غمخوار ادامه داد: توريست هاي اروپايي اغلب به شهرهاي اصفهان، شيراز، كرمان، يزد و توريست هاي عرب بيشتر به شهرهاي مشهد، قم و اردبيل و شمال ايران سفر مي كنند. وي افزود: بيشترين زمان سفر تورهاي ورودي به كشور در ماه هاي فروردين،ارديبهشت و اواخر شهريور و مهرماه است.

يك درصد مسافران خروجي از فرودگاه
به كشور باز نمي گردند
فارس: سرپرست سازمان هواپيمايي كشوري گفت: يك درصد از مسافراني كه از فرودگاه كشور خارج مي شوند، به كشور باز نمي گردند.
نورالله رضايي نياركي گفت: ۶۰ درصد از پروازهاي كشور، داخلي و ۴۰ درصد، خارجي مي باشد كه درصد بسيار كمي از مسافران، پس از خروج از كشور، باز نمي گردند.
وي در خصوص استقرار راهنماي توريست در فرودگاه هاي كشور گفت: در فرودگاه هاي كشور گيشه هاي مخصوص اطلاعات به مسافران و توريست ها مانند گيشه مديران ترمينال ها،  رزرواسيون هتل  ها و .. قرار دارد. نياركي با اشاره به ضرورت آشنايي كاركنان سازمان هواپيمايي كشور به زبان انگليسي گفت: ۸۰ درصد مديران فرودگاه ها به زبان انگليسي تسلط دارند كه اين موضوع براي راهنمايي توريست ها بسيار اهميت دارد.

در سال تحصيلي جديد مشكل خوابگاه نخواهيم داشت
گروه علمي _ فرهنگي: همه دانشجويان متقاضي خوابگاه حتي دانشجويان شبانه تا پايان مهر ماه اسكان مي يابند.
دكتر علي اكبر آبيار، مدير امور خوابگاه هاي دانشگاه علوم پزشكي تهران با بيان اين مطلب، گفت: به رغم از دست دادن خوابگاه كريمخان، در سال تحصيلي جديد مشكلي براي اسكان دانشجويان نخواهيم داشت و خوابگاه ها براساس اولويت واگذار مي شود. به گزارش ايسنا، وي افزود: دانشجوياني كه حداقل سنوات تحصيلي خود را طي كرده باشند، دانشجوياني كه فقط پايان نامه داشته باشند، دانشجوياني كه تعداد واحدهاي درسي اخذ شده آنان كمتر از حد نصاب باشد، دانشجويان ساكن شهرستانهاي اطراف تهران، دانشجويان شبانه و دانشجويان بورسيه در اولويتهاي دوم دريافت خوابگاه قرار دارند. بدين معنا كه در مهر ماه و در مرحله اول دانشجويان واجدالشرايط اسكان مي يابند و چنانچه فضاي مازاد  وجود   داشته باشد در مرحله دوم به اين دانشجويان اختصاص خواهد يافت. دكتر آبيار افزود: دانشجويان ورودي جديد نيز از همان ساعات اوليه پس از تكميل فرم اسكان مي توانند در خوابگاه ساكن شوند.

اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |  
|  داخلي   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |