از بقچه هاي مكتب خانه تا كوله هاي رنگارنگ
|
|
در گذشته هاي دور كه بازار مكتب خانه ها پررونق بود و مردم فرزندانشان را براي كسب دانشي در حد خواندن و نوشتن به اين مدارس عصر قديم مي فرستادند، به علت كمبود و گراني كاغذ، بچه ها لوحه هايي چوبي در اختيار داشتند كه روي آن با گچ يا زغال مطالب را مي نوشته و پس از اتمام درس نيز لوحه و تكه هاي گچ را داخل دستمالي به شكل بقچه مي بستند و راهي خانه مي شدند تا فردا كه دوباره با همان بقچه پارچه اي كه لوحه ها و احيانا نان و پنيرشان را در خود حفظ مي كرد، راهي مكتب بشوند. اين رويه حتي تا زماني كه كتاب و دفتر براي اولين بار به صورت گسترده در اختيار دانش آموزان قرار مي گرفت ادامه داشت، زيرا حكومت هاي وقت بر اساس اصل آموزش و پرورش رايگان، كتاب و دفتر را با حداقل هزينه در اختيار بچه هاي مردم قرار مي دادند، اما الزامي براي تهيه كيف مدرسه براي دانش آموزان نداشتند و به همين جهت به علت ناتواني اكثر خانواده ها در ابتياع كيف مدرسه براي بچه هايشان استفاده از همان بقچه هاي پارچه اي امري متداول بود. در ابتدا به علت آنكه استفاده از فرآورده هاي نفتي همه گير نشده بود، در ساخت كيف ها از چرم طبيعي استفاده مي شد كه اين خود عاملي در جهت افزايش قيمت تمام شده اين محصول بود و تعجبي نداشت عامه مردم كه عمدتا از قشر كارگر و طبقه زير متوسط جامعه بودند، توانايي خريد اين محفظه هاي چرمي را نداشتند. به مرور با بهتر شدن اوضاع اقتصادي و رشد سطح زندگي و همچنين استفاده از مشتقات نفتي در ساخت كيف هاي مدرسه امكان استفاده از آنها براي بيشتر دانش آموزان فراهم شد و والدين با
درنظر گرفتن شرايطي اقدام به خريد اين كيف ها براي فرزندانشان مي كردند. يكي از مهمترين شروط انتخاب يك كيف، كيفيت و استحكام آن بود، زيرا يك كيف بايد آنقدر محكم باشد كه در دستان دانش آموزان شيطان 9 ماه تحصيلي يا حتي بيشتر را دوام بياورد و چه بسا محصلي كه با توجه به وضع مالي پدرش مي دانست كه تا چند سال بايد از يك كيف استفاده كند، به همين جهت خود نيز در حفظ آن مي كوشيد. در آن زمان كيف هايي را كه از جنس چرم مصنوعي بودند به روغن پارافين آغشته مي كردند تا مانع از شكنندگي چرم و در نتيجه از بين رفتن سريع آن شوند. تنوع مدل كيف ها بسته به ذوق و سليقه كيف ساز فرق مي كرد و كيفي كه بيشتر روي آن كار شده بود، طبعا قيمت بالاتري داشت. رنگ اين كيف ها بيشتر در مشكي و قهوه اي خلاصه مي شد و داخل آنها به دو قسمت تقسيم شده بود كه يكي طبعا جاي كتاب ها و ديگري محل گذاشتن دفتر بود و محفظه اي نيز در جدار داخلي قرار داشت كه محل مداد و ديگر نوشت افزار بود و به وسيله زيپ محافظت مي شد. تا قبل از به بازار آمدن محصولات پليمري كه در ساخت انواع كيف هاي مدرسه از آنها استفاده مي شد، اكثر اين محصولات با چرم مصنوعي ساخته و عرضه شدند. محصولات جديد علاوه بر ارزاني، امتيازهايي مانند تنوع رنگي و شكلي و همچنين سبكي و راحتي حمل را در خود داشتند و اين تنوع به صورتي شد كه تعويض كيف مدرسه به طور سالانه امري بديهي شده، زيرا هيچ دانش آموزي طاقت نداشت با آمدن مدل هاي جديد كيف مدرسه به بازار، همان كيف پارسال خود را در سال جديد تحصيلي نيز استفاده كند. زماني بودكه والدين با سبك و سنگين كردن شرايط براي فرزندانشان كيف مدرسه مي خريدند، اما در حال حاضر با توجه به اينكه هزينه فوق، زياد قابل اعتنا نيست، در خريد اين محصول به طور كامل تسليم بچه ها مي شوند تا به دلخواه آنها عمل كنند، اما در اين ميان بايد توجه داشت كه اين وسيله 9 ماه مستمر با فرزندانمان
سر و كار مستقيم دارد و مي توان با اندكي توجه بهترين انتخاب را داشت؛ از جمله اينكه مي توان با توجه به حجم دروس و كتاب هاي محصل مورد نظر، سايز كيف را انتخاب كرد و همچنين مي شود به امكانات حمل آن توسط دانش آموز توجه كرد كه بهترين نوع آن قابليت حمل به دو صورت دستي و بندي براي انداختن روي دوش است. جنس كيفي كه انتخاب مي شود بايد مقاوم و ترجيحا ضدآب باشد و نكته مهم اينكه انتخاب يك كيف مناسب بدون توجه به سن و سال و پايه تحصيلي دانش آموز نمي تواند يك انتخاب موفق تلقي شود. بهترين حالت بازگذاشتن دست دانش آموز در انتخاب و همچنين ارائه كمك فكري به او از طرف والدين است.
|