شكست طرح خروج خودروهاي فرسوده از چرخه حيات
آهن قراضه ها همچنان مي تازند
بنيامين صدر
با ادامه حيات خودروهاي فرسوده و افزايش روزافزون تعداد خودروهاي با نام و بي نام و نشان در بازار و از سوي ديگر مشكلات ايجاد شده در زمينه آلودگي هوا، مصرف بالاي بنزين و ترافيك سنگيني بخصوص در كلانشهر تهران، موضوع جايگزيني خودروهاي فرسوده و از رده خارج شدن اين خودروها در دو سال اخير به كرات از سوي مسئولان بخصوص مسئولان سازمان حفاظت محيط زيست مطرح مي شود، ولي هر بار به دليل نبود اراده اي قوي و مشكلات ساختاري و اقتصادي كه بر سر راه خروج از رده خودروهاي فرسوده قرار دارد، بدون سرانجام مشخص و قابل قبولي به حالت نيمه تعليق در مي آيد. اين در حالي است كه مصرف بالاي بنزين باتوجه به استهلاك موجود در بخش سوخت اين خودروها و هدر رفتن انرژي، همچنين آلودگي هواي ناشي از سوخت ناقص اين خودروها، ترافيك حاصل از افزايش تعداد خودروهاي جديد و ده ها دليل ديگر، جمع آوري خودروهاي فرسوده از خيابان ها را به ضرورتي غير قابل انكار تبديل كرده است.
در اين گير و دار هرچند باتوجه به تامين نشدن اعتبار و امكانات لازم از سوي دولت، اجراي طرح خروج از رده خودروهاي فرسوده كه قرار بود از سال گذشته آغاز شود، همچنان به كندي پيش مي رود، اما خودروسازان در چند مرحله و به شكل محدود، اقدام به جمع آوري خودروهاي فرسوده كرده اند.
براساس داده هاي ارائه شده در مصوبه دولت، 2ميليون خودرو تا سال 1388 فرسوده محسوب مي شوند كه جمع آوري آنها دست كم به 30 تريليون ريال اعتبار نياز دارد.
در همين حال اگر ميانگين قيمت دولتي خودرو با عمر بالاي 20 سال را 15 ميليون ريال در نظر بگيريم، حال آنكه قيمت بازار بسياري از اين خودروها بين 20 تا 30 ميليون ريال است، شايد تنها 108 هزار خودرو بالاي 30 سال را بتوان با اين اعتبار از رده خارج كرد.
با اين روند يعني اختصاص 300 ميليارد ريال تخفيف بازرگاني براي خودروسازان، دست كم به 10 سال زمان براي جايگزيني خودروهاي فرسوده نياز است.
براساس اين برآورد بايد اذعان داشت كه طرح جايگزيني خودروهاي فرسوده باتوجه به منابع و امكانات فعلي، پيشرفت چنداني نخواهد داشت.
از سوي ديگر باتوجه به روند فعلي رشد عرضه خودرو تا سال 1390، خودروهاي فرسوده بالاي 20 سال به 5/2 ميليون دستگاه مي رسد. در واقع به تعداد خودروهاي فرسوده سالانه 100 هزار دستگاه افزوده مي شود، يعني اگر بخواهيم تنها سرعت افزايش خودروهاي فرسوده را كاهش دهيم، بايد سالانه 100 هزار دستگاه خودرو را از رده خارج كنيم كه باتوجه به شرايط موجود بعيد به نظر مي رسد.
آلاينده هاي متحرك
باتوجه به سابقه صنعت خودروسازي در ايران، ريشه شكل گيري خودروهاي فرسوده را مي توان در مجموعه اي از سياست هاي اقتصادي و اجتماعي نامتعادل و نامتوازن جست وجو كرد كه اگر اين سياست ها همچنان تداوم يابد، اين موضوع ابعاد گسترده تري پيدا مي كند.
طرح جايگزيني خودروهاي فرسوده هرچند با هدف كاهش آلودگي هوا و كاهش مصرف سوخت به اجرا درمي آيد، اما به دلايل مختلف، در عمل نتوانسته اهداف از پيش تعريف شده بانيان خود را عملي سازد.كارشناسان معتقدند قبل از اجراي طرح ياد شده بايد خطوط توليد خودروها و ناوگان حمل و نقل عمومي اصلاح شود و قوانين محكم و مدوني با ضمانت اجرايي لازم براي كنترل آلودگي از سوي دولت و ديگر مراجع مسئول به تصويب رسد.
رامين رحيميان- كارشناس انرژي- در گفت وگو با خبرگزاري رسمي ايران (ايرنا) با اشاره به كيفيت خودروهاي جايگزين مي گويد: خودرويي كه قرار است جايگزين خودرو فرسوده شود، تفاوت چنداني با خودرو فرسوده از نظر ميزان مصرف سوخت و آلايندگي ندارد.رحيميان، طرح جايگزيني خودروهاي فرسوده را طرحي عجولانه مي داند و معتقد است كه به جاي اين طرح بهتر بود به خودروساز فرصت داده شود تا فن آوري توليد خودرو را اصلاح كند.
اغلب خودروهاي ساخت داخل به غير از چند نوع كه به طور كامل مونتاژي هستند، مصرف سوخت و آلايندگي بالايي دارند، به گونه اي كه اكنون حدود 3 ميليون دستگاه خودرو با عمر كمتر از پنج سال روزانه 25 ميليون ليتر بنزين يا معادل 36 درصد كل سوخت كشور را مصرف مي كنند.
اصلاح بهاي سوخت
به نظر مي رسد براي رفع مشكل خروج از رده خودروهاي فرسوده، همكاري بخش خصوصي و مشاركت دست كم مالي دولت و سياستگذاري متناسب با شرايط اقتصادي ضروري است.
اينكه مجموعه هاي خودروساز به پديده خودروهاي فرسوده توجه دارند و براي رفع يا كاهش آن اقدام هايي را انجام داده اند، جاي قدرداني دارد، اما به امور ديگري نيز بايد در اين زمينه توجه كرد. تغيير نگرش اساسي در سياستگذاري ها از مهمترين راهكارها درباره جايگزيني خودروهاي فرسوده است، در حالي كه در دو سال گذشته راه حل هايي در ارتباط با جايگزيني خودروهاي فرسوده از سوي مسئولان و دست اندركاران حوزه صنعت مطرح شد كه به طور عمده شتابزده بوده اند.
هر خودرو فرسوده در هر 100 كيلومتر حدود 18ليتر بنزين مي سوزاند كه اين ميزان سوخت، آلودگي بسياري را در شهرهاي شلوغ و پررفت و آمدي چون تهران به وجود مي آورد.
سعيد ليلاز-كارشناس اقتصادي و صنعت خودرو- مصرف بالاي سوخت خودروهاي فرسوده را از دلايل عمده جايگزيني آنها مي داند و مي گويد: دولت به سبب مصرف بالاي خودروهاي فرسوده براي نوسازي آنها يارانه پرداخت مي كند و چون بودجه دولت همواره محدود است، حداكثر مي تواند 100 تا 150 هزار دستگاه را نوسازي كند.
ليلاز مي افزايد: اين موضوع در وهله نخست همه نياز كشور را پوشش نمي دهد و در وهله بعدي بايد به طور دائم يك رديف بودجه با عنوان نوسازي ناوگان فرسوده ايجاد شود، در حالي كه اگر دولت راه حل ريشه اي براي معضل خودروهاي فرسوده به كار مي گرفت، اكنون در وضعيت بهتري قرار داشتيم.
اين كارشناس حوزه خودرو، از تغيير قيمت سوخت به عنوان راه حلي ريشه اي ياد مي كند و مي گويد: اكنون دولت انگيزه لازم را براي نوسازي ناوگان خودروهاي فرسوده دارد، اما مالكان از اين انگيزه بي بهره هستند، به همين سبب اين انگيزه يك طرفه است. حال اگر قيمت سوخت اصلاح شود، انگيزه جايگزيني خودروهاي فرسوده تقويت مي شود، به گونه اي كه هم دولت براي اين جايگزيني منابع لازم را داشت و هم داشتن اين نوع خودروها كلي خرج را روي دست مالكانشان مي گذاشت و نگهداري آنها براي مالكانشان صرف نمي كرد.
اكنون نگهداري خودروهاي فرسوده براي مالكان آنها صرف اقتصادي دارد، ضمن اينكه نوسازي ناوگان خودروهاي فرسوده الزاما به كاهش مصرف سوخت منجر نمي شود.
به جاي آنكه خودروسازهاي داخلي، سود غيرمتعارف داشته باشند، بايد از خودروهاي آلاينده، عوارض آلايندگي گرفت تا بتوان با بودجه آن، شهر پاك تري را در اختيار شهروندان قرار داد.
مشكلات اتومبيل هاي فرسوده
ريشه اصلي ناكامي طرح جايگزيني خودروهاي فرسوده در اقتصاد، عمل نكردن دولت و بهره نگرفتن از منطق هاي اقتصادي است.
در شرايطي كه خيابان هاي تهران و كلانشهرها گنجايش همين خودروهاي موجود را هم ندارند، بايد پذيرفت كه معضل خودروهاي فرسوده در كشور ، به طور ناگهاني و يكباره به وجود نيامده است و بايد طرح جايگزيني خودروهاي فرسوده به عنوان طرحي فرابخشي مورد توجه همه دستگاه هاي مسئول قرار گيرد.
|