مختار شكري پور
توليد فيلم هاي جنگي و تصويرسازي از مقاومت و نبردهاي انساني از ابتداي پيدايش هنر هفتم، نزد فعالان سينما مطرح بوده است.
سينماي دفاع مقدس كه با آغاز جنگ تحميلي جوانه رويش آن در صنعت فيلم كشور زده شد در طول حيات خود با فراز و نشيب هاي فراواني روبرو بوده است. توجه به اين گونه سينمايي فارغ از مشكلات اجرايي و تهيه امكانات و تجهيزات سخت افزاري و نرم افزاري و صرف هزينه هاي سنگين، حمايت منطقي نهادهاي مسئول در دستگاه هاي مختلف را طلب مي كند. از برپايي جشنواره فيلم دفاع مقدس سال ها مي گذرد و تداوم اين رويداد به دليل نبود مديريت واحد، منسجم و منطقي در هاله اي از ابهام قرار دارد. دهمين جشنواره فيلم دفاع مقدس قرار بود سوم خرداد گذشته در تهران و در خرمشهر توسط معاونت هنري بنياد حفظ آثار و نشر ارزش هاي دفاع مقدس برگزار شود كه به دليل برخي مشكلات به تعويق افتاد.
معاون هنري بنياد حفظ آثار و نشر ارزش هاي دفاع مقدس پيشتر از هزينه شدن سه ميليارد ريال براي برنامه هاي مقدماتي برپايي جشنواره فيلم دفاع مقدس خبر داده بود. انجمن سينماي دفاع مقدس پس از حرف و حديث هاي فراوان متولي برپايي اين رويداد هنري در اواخر شهريور ماه شد.
«محمدرضا شرف الدين» رئيس اين انجمن نيز به تازگي اعلام كرد: در صورتي كه مشكل نقدينگي جشنواره فيلم دفاع مقدس برطرف نشود، اين رويداد صرفاً در قالب يك جشن ساده برپا مي شود.
وي، ناهماهنگي هاي موجود در برپايي جشنواره فيلم دفاع مقدس را ناشي از موقعيت و شرايط سياسي كشور دانست و افزود: همه نهادهاي مسئول مي خواهند اين رويداد برپا شود، اما شرايط موجود دستمان را بسته است.
به اعتقاد برخي از كارشناسان، سينماي دفاع مقدس به دليل ضعف در توليد آثار فاخر، گراني توليد، نبود حمايت منطقي، حاشيه نشيني فيلم سازان متخصص و دخالت افراد غيرمسئول آسيب ديده است.
به مناسبت هفته دفاع مقدس چند تن از هنرمندان و صاحب نظران از سينماي دفاع مقدس و ضرورت برگزاري جشنواره فيلم دفاع مقدس مي گويند.
بخشي از عدم شناخت مخاطبان سينماي دفاع مقدس به فيلمسازان اين عرصه برمي گردد و بخش ديگر آن به دليل تنوعي است كه در سطح معلومات و علائق مخاطبان وجود دارد.
عبدالحسين برزيده كارگردان سينما با ذكر اين مطلب افزود:با نگاهي به گذشته و مرور اتفاقات در سينماي دفاع مقدس بايد متوجه شويم كه كجا ايستاده ايم؟ و در شناخت شرايط فعلي به دنبال راهي براي آينده باشيم، ولي اولين مشكل در سينماي دفاع مقدس اين است كه نمي دانيم كجا ايستاده ايم؟ و مخاطب را خوب نمي شناسيم. هر چند بخشي از اين قضيه تقصير فيلمسازان است، اما بخش ديگر به دليل تنوعي است كه به سطح معلومات و سلايق مخاطبان برمي گردد و تغييرات خيلي سريع در مخاطبان به وجود مي آيد. البته بخشي از اين مساله طبيعي است. بخشي از مخاطبان ما تحت تاثير ماهواره بوده و آن چيزي كه القا شده، منجر به متفاوت شدن سطح توقع وسطح معلومات مخاطبان شده است. البته اين مساله ندانم كاري ما را توجيه نمي كند.
وي با اشاره به اين كه در حوزه هاي پژوهشي بايد اتفاقي بيفتد، گفت: اين وظيفه كارگردان مؤلف نيست كه مخاطب را بشناسد، بلكه در وظايف مراكز پژوهشي قرار مي گيرد. البته مركز پژوهش در انجمن سينماي دفاع مقدس به وجود آمده است، شايد اين جايگاه در وزارت ارشاد بايد شكل بگيرد، چرا كه اين مساله بايد از سوي يك وزارتخانه پي گيري شود. البته مشكلات ديگري به غير از پژوهش است كه آن هم امكانات و عدوات جنگي سينماي دفاع مقدس است. ما به عدوات جنگي، سخت افزار و نرم افزار كه از دوربين فليمبرداري شروع مي شود و به سالن سينما مي رسد، در سينماي دفاع مقدس نياز داريم.
وي افزود: عدم تمركز تصميم گيري در ساخت فيلم دفاع مقدس تمركز به اين معنا كه مركزي حرف آخر را بزند نه اين كه ديكته كند، واقعيتي مشهود و ملموس است. گاهي اوقات هنرمندان به دليل سردرگمي نمي دانند فيلمنامه هايشان به كجا مي رود. يا در برخي از مواقع فيلمنامه ها در اثر سلايق و نه نكات فني رد مي شود. اين مساله ممكن است به دليل عدم درك درست يا ناآشنايي مديران فرهنگي با فن فيلمنامه نويسي بروز كند. البته تخصيص بودجه كم، تنبلي و درجا زدن برخي هنرمندان كه گاهي اوقات مردم كوچه بازار را نمي شناسند به اين مشكل دامن مي زند.
برزيده با اشاره به اين كه ممكن است مديري در راس كار قرار گرفته باشد كه ضعيف باشد، گفت: چنين مديري براي اين كه موقعيت شغلي اش به خطر نيفتد، ممكن است حتي بيشتر از بقيه چوب لاي چرخ بگذارد. در واقع عدم تناسب توانايي مدير در انجام وظائفش به حوزه كاري او لطمه ها مي زند، حتي تعدد مراكز تصميم گيري اين فرصت را به آنها مي دهد كه شانه خالي كنند و مسئوليت شان را به ديگري واگذار كنند. از سوي ديگر نهادهاي موازي به اين مشكل هم دامن مي زنند. به عنوان نمونه براي خود من نيز پيش آمده كه فيلمنامه اي نوشتم و سپاه گفت مربوط به بنياد شهيد مي شود و اين بنياد اشاره كرده كه نيروي هوايي ارتش بايد كمك كند و بعد نيروي هوايي ارتش اعلام كرد كه تمام شخصيت هاي تو كه بسيجي هستند، بايد سرباز نيرو هوايي شوند. در حالي كه موضوع مردمي است و شما مي خواهي نشان دهي كه در جنگ مردم در چه شرايطي فعاليت مي كردند. در واقع تمامي اين مسائل به كار لطمه مي زند.
وي در باره سرمايه گذاري براي فيلم هاي كوتاه دفاع مقدس گفت: اگر اين تصميم از سر استيصال باشد كه حالا امكانات نيست، روي فيلم هاي كوتاه سرمايه گذاري كنيم، جواب نمي دهد، ولي اگر اين كار با يك برنامه ريزي از قبل طراحي شده باشد و با اعتقاد انجام شود حركت خوبي است، چرا كه برخي از مواقع حرف فيلم هاي بلند چه در ژانر دفاع مقدس و ديگر ژانرها فقط پنج دقيقه است. حتي من فيلم هاي كوتاهي كه توسط بچه هاي شهرستان ساخته شده، ديده ام كه خيلي ارزشمند است و مي توان از دل آن يك كار خوب ساخت.
حيات و زندگي
دكتر فياض درباره جامعه شناسي سينماي دفاع مقدس مي گويد : با واژه فرهنگ، تحولاتي همچون مردم، زندگي و حيات به ذهن مي رسد . فرهنگ مهمترين بحث است و مردم بوسيله فرهنگ زندگي مي كنند. اين مسئله حتي در سينماي جنگي نيز مطرح شده است.
زندگي پوياست و مردم بدنبال پويايي هستند . فلسفه و هنر نيز در قالب فرهنگ قرار مي گيرد. از سوي ديگر، دانشمندان نيز از واژه جامعه شناسي سينما استفاده نمي كنند، بلكه از واژه ارتباط شناسي بهره مي برند .
وي افزود: مردم در فرهنگشان يك نظام معنايي ترسيم مي كنند و با آن زندگي مي كنند.
وي افزود: درحال حاضر دنيا به سمتي حركت مي كند كه زبان را تصويري كند. همچنين درتوليد معنا، جهان پديداري در رأس قراردارد، ولي اشتباهاً جهان بيني معني شده است. در هر تمدني يك نوع جهان پديداري در آن حكومت مي كند.
بنابراين هر تمدن يك نوع جهان پديداري، نظريه و واقعيت دارد . در واقعيت جنگ همه بايد ببينيم كه چه جهان پديداري برآن حكومت مي كرد و چه نظري در پشت آن قرارداشت .
وي با اشاره به اينكه ما با رزمنده كليشه اي برخورد كرده ايم ، گفت: مهمترين مسئله اي كه بچه ها را به جبهه مي كشاند، احساس حيات و زندگي بود، نه مرگ.
وي تأكيد كرد: جنگ ما جنگ نبود، بلكه زندگي بود.
دكتر فياض افزود : ما درجنگ گفتمان و فرا گفتمان داريم. درگفتمان خوب عمل كرده ايم، ولي در فراگفتمان فيلمي نداشته ام و در واقع بايد فراگفتمانها را رشد دهيم . همچنين بايد سينماي زندگي را درست كنيم.
زيبايي شناسي دفاع مقدس
محمد داوري مدير فيلمبرداري مي گويد: كار هنرمند پيداكردن معني از دل واقعيت است و هر انساني حماسه را دوست دارد.
در بحث زيبايي شناسي دفاع مقدس يك وجه بر اساس زيبايي شناسي است.
وي افزود: برخي فرهنگ ها يك رنگ را مقدس مي دانند و كار هنرمند پيدا كردن معني از دل واقعيت است و سينما آيينه اي است كه بدون دخل و تصرف واقعيت را باز مي تاباند. وقتي الهامات به سراغ هنرمند بيايد، صنعت به سمت هنر مي رود. اگر اين مساله را بپذيريم، به طور حتم در شكل هاي مختلف وسيع تر مي توانيم اين معاني را پيدا كنيم.
وي يادآور شد: هر انساني حماسه را دوست دارد و ديدن وجوه زندگي در دل جنگ، پيش از مشكلات جدي و اجتناب ناپذير است.
اين سينماگر با اشاره به اينكه عدالت جويي و ظلم ستيزي از مقوله هاي زيبا است، توضيح داد: حتي افراد ظالم هم فكر مي كنند عدالت را اجرا مي كنند. بر سر پيمان بودن، عشق و محبت شايد دامنه وسيع تري را دربر بگيرد. از سوي ديگر، بحث زيبايي شناسانه در امور معنوي بيشتر تجلي مي يابد و در انسان پايدار و اصولي است كه قبل از به وجود آمدن آثار هنري وجود داشته باشد و مي توان آن را بر اساس اصول زيبايي شناسي تعريف كرد.
جذب مخاطب
محسن دامادي فيلمنامه نويس درباره موقعيت امروز سينماي دفاع مقدس گفت: سينماي دفاع مقدس مخاطب خودش را از دست داده است و آمار نشان مي دهد كه علي رغم همه تلاش ها در طول اين سال ها نتوانسته مخاطب را آنچنان كه شايسته است به خود جذب كند.
دامادي در پاسخ به اين سوال كه چرا سينماي دفاع مقدس دچار افراط و تفريط شده است، گفت: اين مساله نه تنها در سينماي ما، بلكه در تمام شقوق كشور به چشم مي خورد. ما عادت كرديم زماني كه در روند رشد اخلال ايجاد كرديم يا اين اخلال وجود داشته است، با سفارش كار از بيرون قصد حل كردن مشكل را داريم. به همين دليل در هر دوره در سينما با عناوين خاصي روبرو مي شويم. يك بار سينماي نظارتي است كه فقط معتقد هستيم كه بايد روي سينما نظارت شود و در دوره بعد بحث سينماي هدايتي را مطرح مي كنيم. از سوي ديگر در طول اين سه سال به دنبال درست كردن سينماي معناگرا هستيم. متاسفانه ميان عرضه و تقاضا رابطه معقولي نيست.
وي با اشاره به اين كه سينماي دفاع مقدس در صورتي رونق مي گيرد كه تهيه كننده بخش خصوصي به سرمايه گذاري راغب شود، گفت: روند ساخت و ساز بايد به گونه اي باشد كه خودش راغب به اين حركت شود، اما وقتي از بيرون احساس نياز مي كنيم كه در مسير رشد طبيعي قرار نگرفته است، بنابراين با يك تعداد كار روبرو مي شويم كه مثل چراغي براي مدتي روشن مي شود، ولي بعد دراثر عدم استقبال خاموش مي شود. در سينماي دفاع مقدس هم اين دوره ها پيش آمده است كه بنا را بر كميت گذاشتيم، ولي آيا به نياز بازار توجه كرديم؟ آيا تجهيزات ما همانند ديگر فيلم هاي جنگي در دنيا بوده تا جذابيت هاي بصري را ايجاد كنيم و مخاطبان به سينما بيايند. وقتي به اين عناصر توجه نكنيم ، مسلماً اين افت و خيزها پيش مي آيد. در واقع روند درست، برگزاري اين نشست ها است كه به آسيب شناسي بپردازيم و بر اساس آزموده ها براي آينده طراحي انجام بدهيم.
فيلمنامه نويس فيلم «از صميم قلب» در پاسخ به اين سوال كه راكدماندن برخي از فيلمنامه ها در انجمن سينماي دفاع مقدس در يك زمان طولاني تا چه حد به اين سينما لطمه زده است، گفت: ما دو نوع سينما دفاع مقدس داريم كه يكي، سينماي آن و لحظه است و فيلمساز در جبهه حضور داشته و واقعيت را از نزديك شاهد بوده است. براي اين فيلمساز بايد بستر را فراهم كرد كه فيلمش را بسازد و نبايد قيد و بندهاي بيهوده قرار داد كه در برخي از مواقع اين قيد و بندهاي بيهوده به چشم مي خورد. البته تجربه نشان داده كه اين فيلم ها خيلي خوب ساخته شده است. جنس ديگر سينماي دفاع مقدس، سينما بر اساس تحقيقات است كه بر اساس المان هاي معروف سينماي جنگي جهان بايد طراحي كنيم تا به فروش خوبي برسيم و مخاطب خود را حفظ كنيم، ولي شاهد هستيم كه در برخي از مواقع اين فيلمنامه ها بي دليل معطل مي مانند و انگيزه از بين مي رود. از سوي ديگر من بارها اشاره كردم كه ما نيمي از بودجه كه در حين توليد از بين مي بريم، مي توانيم صرف ده ها فيلمنامه خوب و تحقيقات كنيم.
وي درباره اين كه عدم تحقيقات به چه ميزان به فيلمنامه ها لطمه مي زند، گفت: نبود بستر پژوهش، بزرگترين مشكل فيلمنامه هاي دفاع مقدس و ديگر ژانرهاي سينمايي است. مثل اين مي ماند كه در هر جا آب روان است، ما بدون برنامه ريزي به فكر سد باشيم.
وي در پاسخ به اين سوال كه چرا فيلمنامه هاي سينماي دفاع مقدس فقط به ظاهر جنگ پرداخته است و بارعاطفي و معنوي به فراموشي سپرده شده است، گفت: اتفاقاً يكي از مشكلات جدي اين است كه ما از جنگ فقط فيزيك آن را جذاب قلمداد كرديم. از سوي ديگر در اين فيلمنامه ها نقش زنان فراموش شده است. درحالي كه دادن كلمه قهرمان به زنان شايد كم باشد، چرا كه آنان مشوق نيروهاي جوان براي رفتن به جبهه بودند و اين نكته مهمي است كه مورد غفلت واقع شده است.
كارگردان فيلم «درسا» درباره اين كه سرمايه گذاري روي فيلم هاي كوتاه دفاع مقدس و نمايش آنها قبل از نشان دادن فيلم بلند مناسب است، گفت: آينده هنري ايران به واسطه جوانان مستعد درخشان است و بايد ميدان داد تا آنها بتوانند سرمايه ذهني فكري شان را تجربه كنند، حتي مي تواند يك راه ورود ماندگاري در عرصه هنر باشد، به ويژه در كشور ما كه خواسته ناخواسته رانت هاي متعدد و قدرت شكل گرفته است و اگر جواني علاقمند به اين كار باشد بايد سرمايه گذاري كرد.
آشنايي با مشكلات
«احمد مرادپور» ، كارگردان فيلم «رنجر» در پاسخ به اين سوال كه برگزاري نشست هاي سينماي دفاع مقدس تا چه حد در كاهش مشكلات سينماي دفاع مقدس تأثيرگذار است، گفت: اگر چه با برگزاري اين هم انديشي ها ممكن است راهكارها و سياست گذاري هاي آينده ترسيم نشود، ولي در اين نشست ها فيلمسازان با مشكلات بقيه همكاران آشنا مي شوند.
وي افزود: همچنين از طريق تجربيات آنها مي توانيم درس بگيريم و در كارهاي خود اعمال كنيم، حتي پيشنهاداتي كه در برخي از اين مباحث مطرح مي شود، مسلماً در كار ما تاثيرگذار است. بنابراين در ما به جهت فكري، زمينه اي براي آشناشدن با مواضع فكري ديگران را فراهم مي كند و منجر به ارتقاي فكري ما مي شود، چرا كه نظريات متفاوت را مي شنويم و بعد انتخاب مي كنيم. در واقع اين مساله در كار ما تاثيرگذار است.
وي با اشاره به اين كه اين نشستها وجوه غفلت شده درذهن ما را زنده مي كند، گفت: وقتي دوستان در اين عرصه با صداي بلند فكرهاي گذشته شان رامي گويند، زواياي ناشناخته براي ما روشن مي شود. اگرچه نتوانستيم به مرحله ظهور برسانيم، چرا كه اساساً اصل ماجرا، يعني بستري كه فيلم بايد ساخته شود، با مشكلات عديده اي روبرو است. اما به لحاظ شخصي باعث مي شود كه ما با زمينه هاي جديد فكري آشنا شويم و از اين بحث ها بهره ببريم. اين مباحث اگر براي ديگران نان نمي شود براي ما آب مي شود. البته اين ضرب المثل را عمداً برعكس عنوان مي كنم. در واقع فكر مي كنم بيشترين كساني كه از اين هم انديشي ها بهره مي برنند ودرآن ها تأثير گذار است، فيلمسازان هستند كه نظريات شان نقد و بررسي مي شود. البته اين مباحث در سياست هاي راهبردي و سياست هاي كلان تأثير جدي نخواهد گذاشت.
مرادپور خاطرنشان كرد: از سوي ديگر جابجايي مرتب مديران در عرصه هاي مختلف فرهنگي، باعث ناتمام ماندن برخي از اين مباحث مي شود و به صورت جدي پيگيري نمي شود. البته ما كار خود را انجام مي دهيم و آنها هم بايد كارشان را انجام دهند. از سوي ديگر هر مدير فرهنگي كه اين سمت را مي پذيرد، با يك جمعي روبرو مي شود كه مي خواهند اين كانون را گرم نگه دارند و مطالبات را درخواست كنند. همچنين مي بيند كه اين جمع همچنان پايدار است و خواسته هاي خودشان را مطرح مي كنند. آنها هم ناگريز هستند، بخشي از فعاليت هاي اجرايي و فكري را به اين بخش اختصاص دهند. اگرچه خيلي دير به دير اتفاق مي افتد و خزنده و آرام پيش مي رود، اما در درازمدت تاثير خود را خواهد گذاشت مگر آن كه نسل بعدي بيايد و اين مطالبات را نداشته باشد يا كم حوصله برخورد كند.
وي درباره نمايش فيلم هاي كوتاه دفاع مقدس قبل از نشان دادن فيلم هاي بلند گفت: فيلم كوتاه خيلي خاص است و مخاطبان خاص هم دارد. تماشاگران وقتي كه به سينما مي روند، انتظار ندارند قبل از آن، يك فيلم كوتاه ببينند. اما در مجموع، دنياي فيلمسازي فيلم هاي كوتاه براي من هيجان انگيز است و خيلي علاقمندم كه استعدادهاي جوان را در اين عرصه ببينم، چرا كه فكرهاي جديد در رشد و شكوفايي اين فيلم ها مؤثر است.
ايجاد انگيزه
صفارهرندي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي مي گويد : سينماي دفاع مقدس با ايجاد انگيزه براي هنرمندان بايد مورد حمايت قرار گيرد. اما حمايت و مساعدت به سينماي دفاع مقدس نمي تواند شكلي خارج از استعداد و توانايي جامعه سينمايي داشته باشد و اين حمايت بايد انگيزشي باشد.
وي اضافه كرد: ما مي توانيم زمينه را آماده كنيم تا سينماگران دفاع مقدس راحت تر كار خود را انجام دهند.
وي با اشاره به اينكه در گذشته غفلت هايي در مورد دوران دفاع مقدس صورت گرفته است ، گفت : اين احساس كه دفاع مقدس مهمترين بخش زندگي ملت ايران پس از انقلاب اسلامي است بايد در هنرمندان ايجاد شود و در اين صورت هنرمندان خود به سينماي دفاع مقدس توجه خواهند كرد.
وي گفت : عرصه هنر، عرصه اي نيست كه بتوان با درخواست و حمايت هاي معمول در آن ايجاد خلاقيت كرد و هنرمندان بايد داراي انگيزه براي خلاقيت هنري باشند.
در مورد سينماي دفاع مقدس بايد تلاش كرد كه انگيزه كساني كه در اين عرصه فعاليت كرده اند حفظ شود و خاموش نشود و در كساني كه انگيزه نبوده ، برانگيخته شود.