دكتر محمد خزائي *
هنر دفاع مقدس را بايستي يكي از دوره هاي درخشان فرهنگ و هنر در تاريخ انقلاب اسلامي ايران دانست. در اين ميان هنرهاي تجسمي از موقعيت ويژه اي برخوردار است. با نگاهي بر آثار نقاشي، پوسترها و ... درمي يابيم هنرمندان دفاع مقدس با لطافت معنوي، صحنه هاي دفاع هشت ساله را به سوي هنري حماسي - عرفاني سوق داده اند. تصويرگران آثار هنرهاي تجسمي، فضا جنگ را با رنگ و بويي آسماني به صحنه حماسه عرفاني سالكان راه خدا معنا و تجسم بخشيده اند. اين موضوع، نقاشي و بخصوص پوسترهاي دفاع مقدس را در مقايسه با پوسترهاي جنگ جهاني اول و دوم، تمايز ويژه اي را مي بخشد. هنرهاي تجسمي از منظرهاي مختلفي قابل بررسي هستند. ريشه يابي و بررسي تاريخي، انواع، عملكرد، مشخصات و شيوه اجرا و ... از جمله آنهاست. هر چند موارد فوق در حوصله اين مقاله نمي گنجد؛ در اين مقاله تنها به بررسي پوسترهاي دفاع مقدس و مفاهيم نمادين آنها اشاره مي شود. بيشتر آثار بصري هنر اين دوره از جمله پوسترها برداشتي ماهرانه از عناصر هنري كهن ايراني- اسلامي و از طرفي هم توجه به عناصر هنر مدرن كه در هنر معاصر ايران رسوخ كرده مي باشد. در اين آثار نه آن شيفتگي بيش از حد نسبت به ميراث گذشته خود (نوستالژي) و نه تقابلي متعصبانه با هنر مدرن ديده مي شود. هنرمند با شناخت ميراث هنري خويش، به هنر غرب، در چارچوب ميراث هنري خود آن نگاه مي كند. هنرمند با برداشتي گزينشي سعي در بازسازي و به روز كردن ميراث كهن خويش را دارد.
در طول تاريخ ايران، هميشه بين هنر و آداب معنوي برگرفته از مذهب، ارتباط بسيار نزديكي وجود داشته است. در حقيقت دين يكي از مهمترين عامل شكل دهنده هنر و هنر زبان عميق ترين حكمت هاي بشر و جلوه گاه زيباترين مفاهيم و نمودهاي ديني بوده است. اين نگاه معنوي همواره در طول تاريخ هنر ايران به صورت هاي گوناگوني نمايان گرديده است. ارتباط بين هنر و دين در طول دوره انقلاب اسلامي بيش از هر زمان ديگر شكوفا و توسعه پيدا كرد. هنرمندان توانستند بسياري از مفاهيم معنوي و حماسه ها را در قالب آثار هنري مبتني بر اصول زيبا شناختي ارائه نمايند. پوسترهاي حماسه دفاع مقدس از جمله آثار بسيار مهمي هستند كه ارزش هاي معنوي با صورتي نمادين در قالب نقش و رنگ و كلام در آنها تجلي نموده است.
ويژگي هاي هنر اسلامي
روند خلق آثار هنري ايران اغلب در چارچوب ارزش ها، سنت هاي كهن و مفاهيم دروني هنرمند شكل گرفته است. هنرمندان كمال مطلوب، تجريد و ايجاز را بر واقعيت و طبيعت گرايي ترجيح داده اند. شايد يكي از مهمترين دلايل اين ويژگي در هنر ايران، علاوه بر شرايط خاص جغرافيايي، آداب معنوي بر گرفته از مذهب است كه ابعاد معنوي و طبع هنرمندان را به اين جهت شكل داده است. به همين سبب آثار تجسمي هنرمندان بر گرفته از حال و طبع روان آنها، به شكل تجريدي- تزئيني تجسم يافته تا در قالبي واقعي. در اغلب آثار، هنرمند بر زيبايي شكل هم عنايت داشته اند. هر چند كه تجريد ركن اساسي اين هنر بوده، اين بدان معنا نيست كه از واقعيت و جهان عيني به طور كامل منتزع گرديده است.
با نگاهي به آثار اصيل هنر اسلامي درمي يابيم كه «نمادگرايي» از جايگاه والايي در آثار هنر اسلامي برخوردار مي باشد. در طول دوره هاي مختلف، حضور عناصر نماديني كه ريشه در سنت و آداب معنوي دارد- با قوت و ضعف- همچنان تا به امروز در آثار هنري ادامه داشته است.
هنرمندان ايراني بسيار مشتاق بوده و هستند تا آثار خود را در قالب طرح و فرم هاي زيبايي ارائه دهند. نقش هاي تجريدي در هنر معاصر علاوه بر بار نمادين، بخشي از الفباي هنري هستند كه جهانيان را به فرهنگ و هويت خويش ارجاع مي دهند.
اين نگاه همچنان به عنوان يك روش، جايگاهي ويژه را در هنرهاي تجسمي خصوصاً گرافيك دفاع مقدس به خود اختصاص داده است.
همانطور كه پيشتر اشاره شد آثار بصري هنرمندان به شكلي تجريدي، با نظمي تزئيني و تناسبي هندسي تجسم يافته است. اين مؤلفه ها خود عناصر مهم مباني زيباشناسي هنر ايراني هستند كه سبب شده است جذابيت هنر ايراني از يك شهرت جهاني برخوردار گردد و براي همه اقوام لذت بخش و متحيركننده باشد.
هنرمندان معتقد بودند ارزش ها و مفاهيم نمادين آثارشان حتي اگر زماني هم براي مخاطبين خود، پيامي را اعاده نكنند، از راه تزئين بر جاي مي مانند و ارزش هاي ويژه خود را حفظ مي كنند.
رعايت اصول زيباشناسي در صورت ظاهر اثر جايگاه بسيار مهمي در جلب توجه مخاطبين دارد، زيرا همواره امكان احياي رمزها وجود دارد تا معناي گمشده آنها را دوباره اعاده كنند.(۱)
در اين راستا هنرمندان در خلق آثار خود، از اين نكته (زيبايي و جذابيت) غافل نبوده اند. به همين علت طراحان هنر دفاع مقدس كوشيده اند آثار خود با الهام و اقتباس از نقش هاي ميراث كهن ايران كه از ويژگي هايي چون زيبايي، تجريد، ايجاز، دخل و تصرف و اشكال طبيعي (دفرماسيون)، نمادگرايي و ... برخوردار بوده، طراحي كنند. هنرهاي تصويري ايران منبع عظيمي از نقوشي است كه در نهايت استادي و هنرمندي و با بياني موجز و مفيد طراحي شده اند. ترسيم فني تمام اين نقوش و نوشته ها كاملاً با اصول امروز گرافيك منطبق است؛ زيرا كه اصول فني امروزي بر اساس تجربيات استادان گذشته ترتيب يافته است.
جايگاه هنرهاي تجسمي قبل از انقلاب اسلامي
قرن بيستم(ميلادي) عصر ظهور جنبش ها و مكاتب مدرنيستي در نقاشي غرب است. مكاتبي كه از سنت هاي هنري گذشته مي گريختند و تلاش مي نمودند بر پايه فلسفه و تفكر نوين، آثاري هنري متناسب با آن پديد آورند.
در ايران و بيشتر كشورهاي اسلامي بعد از دهه بيست خورشيدي مدرن گرايي به عنوان روحيه غالب در بيشتر حركت هاي فرهنگي جامعه پذيرفته مي شود و حتي حمايت نهادهاي رسمي آن را تقويت مي نمايد و اين امر موجب پيدايي جريان هايي در عرصه هنرهاي تجسمي گرديد.
حدوداً از اوايل نيمه سده اخير در مقابل اين جريان، شاهد حضور نقش ها، رنگ ها، اشكال و احجام عناصر كهن به عنوان يك روش در هنرهاي تجسمي هستيم. هنرمندان با انتخاب آنها به عنوان يك عنصر تجسمي و آميختن با ديگر عناصر يك تجربه نو را در آثار خود آزمودند. اين شيوه، به عنوان يك روش جايگاه ويژه اي را در هنرهاي تجسمي خصوصاً گرافيك به خود اختصاص داد. شكي نيست جريان «سقاخانه» از پيشگامان اين نهضت در دوره معاصر بوده اند.
جنبش سقاخانه اولين تلاش هنرمندان معاصر در جهت جست وجو و بهره گيري از صورت و ظاهر نقش ها، نمادها و نوشته ها و ميراث ملي از يك طرف و از طرفي ديگر با آشنايي زبان روز نقاشي شكل گرفت. در روند شكل گيري «سقاخانه» توسط هنرمندان تجربه گراي معاصر، گروهي در آثارشان علاوه بر شكل هاي سنتي، به خط نيز روي آورده و آن را با عناصر سنتي درآميختند و به جلوه هاي جديد از هنر معاصر ايراني رسيدند. گرچه آثارشان فاقد پيوند با ارزش ها و مفاهيم نمادين هنر كهن بود.
حضور اين نقش ها با رنگ ها، اشكال و احجام، شيوه نويني را در هنرهاي تجسمي بوجود آوردند. هنرمندان مسلمان با انتخاب آنها به عنوان يك عنصر تجسمي و آميختن با ديگر عناصر يك تجربه نو را در آثار خود آزمودند و اين به عنوان يك روش جايگاه ويژه اي را در هنرهاي تجسمي خصوصاً گرافيك معاصر جهان به خود اختصاص داد.
استفاده از نقش هاي تزئيني در آثار هنري دفاع مقدس حوزه وسيعي بخصوص در هنر نقاشي و گرافيك را به خود اختصاص دادند كه در ادامه به آن اشاره مي شود.
هنر دفاع مقدس
با سقوط حكومت پهلوي و ظهور انقلاب اسلامي و در پي آن جنگ تحميلي هشت ساله، شرايطي به وجود آمد كه بسياري از هنرمندان جوان آثار بديعي را در عرصه هاي مختلف هنري به وجود آورند. اين شرايط سبب شد كه هنرمندان را بر اساس عناصر هنر ايراني و فضاي معنوي همسو با فرهنگ اسلامي، شاكله هنر انقلاب اسلامي پي نهند.
همانطوري كه اشاره شد هنرهاي تجسمي دوره انقلاب اسلامي در ابتداي امر، به خودي خود و به طور مستقل به وجود نيامده است. با مقايسه و بررسي آثار هنري، مشاهده مي شود در بسياري از موارد عناصر و الگوهاي كهن (سنتي) در آثار هنري اين دوره حضور جدي دارد. از طرفي هم با روشي گزينشي با حفظ ويژگي هاي هنري خويش ضرورت توجه به هنر مدرن غرب كه در فرهنگ و هنر معاصر رسوخ كرده را ناديده نگرفتند. در اين آثار نه آن شيفتگي بيش از حد نسبت به ميراث گذشته خود (نوستالژي) و نه هجومي متعصبانه به هنر مدرن ديده مي شود. هنرمند با شناخت ميراث هنري خويش، به هنر غرب از منظر فرهنگ و سنت خود و در چارچوب ميراث گذشته به آن نگاه مي كند. هنرمند با اين گزينش سعي در بازسازي و به روز كردن ميراث كهن خويش را دارد. به عبارتي هنرمند، آموزه ها هنري خود را منطبق بر ارزش ها و سنت هاي كهن تعديل مي كند.
براي بسياري از كارشناسان هنر، استفاده عناصر هنر ايراني در كنار شيوه هاي نوين روز، غيرقابل اجتناب بود، شايد بتوان گفت اتفاق مهم در هنر دفاع مقدس، استفاده و در خدمت قرار گرفتن عناصر هنر ايراني و برداشتي گزينشي از هنر مدرن براي بيان تصويري مفاهيم دفاع مقدس بود. به طور مثال حضور عناصر نگارگري در پوسترها دليلي بر اين ادعاست. در اين پوستر «عروج» حضور نقش درخت سرو، هاله نوري و روبان، مفهوم نمادين نويي منطبق با مبادي هنر گرافيك ارائه مي دهد(شكل ۱). اين شيوه در پوستر «بهشت زهرا» اثر هنرمند زنده ياد ابوالفضل عالي جايگاه ويژه اي پيدا نمود(شكل ۲)(۲). در پوستر «نيلوفر نور» با استفاده از گل نيلوفر، به بيان نمادين رشد معنوي و عرفاني رزمندگان اشاره دارد كه چگونه يك شبه ره صدساله را درمي نورديدند و افق ملكوتي را نظاره گر بودند(شكل ۳).
هنرهاي تجسمي در فرهنگ و هنر دفاع مقدس، فقط رنگ و شكل نيست. بلكه در حقيقت، هر ظاهر آغاز ديدن يك معناي ناديدني و باطني است. هنرمندان با برداشتي گزينشي از هنر روز و با بهره گيري از شاخصه هاي هنر ايران از قبيل تجريد، ايجاز، زيباشناسي، دخل و تصرف در طبيعت اشكال (دفرماسيون)، نمادگرايي و ... در آثار خويش، بخش اعظمي از كالبد هنر دفاع مقدس را شكل دادند.
در پايان اميد آن كه به دور از هرگونه تعصب، در احيا و گسترش هويت ملي و مذهبي هنر ايراني كه در حقيقت مظهر و هويت فرهنگ ايراني است، بينديشيم. شايد در اين رهگذر، دگر بار شاهد رستن و به گل نشستن آن «گلشن زيبا» ، كه بدست ايام كمتر گل و برگي بر جاي نهاده، باشيم و در آينده اي نه چندان دور، شكوفايي و بلوغ هنر اسلامي ايران را در پي داشته باشيم.
انشاءالله
* دانشيار گروه گرافيك دانشگاه تربيت مدرس
پانوشت:
۱- رنه گنون، منطق الطير برگرفته از اسطوره و رمز، ترجمه بابك عليخانه، تهران: انتشارات سروش، ۱۳۷۴.
۲- براي اطلاع بيشتر نگاه كنيد به كتاب: ده سال با طراحان گرافيك انقلاب اسلامي، به اهتمام ابوالفضل عالي، تهران انتشارات حوزه هنري، ۱۳۶۷.