دوشنبه ۴ مهر ۱۳۸۴ - - ۳۸۰۹
رقابت همت و رسالت براي رسيدن به كرج
شانس همت بيشتر است
002118.jpg
عكس: محمدرضا شاهرخي  نژاد
اميرموسي كاظمي
سلام كرج، كجا رو نگاه مي كني؟ منم رسالت، هموني كه قرار بود اونقدر بزرگ بشه تا برسه به تو. يادت نيست؟ حق داري. چهار سال، زمان كمي نيست. اون هم براي تو كه روز به روز بزرگ تر مي شي و سرت شلوغ تر. مي دونم خسته اي اما چاره اي نيست. بايد تحمل كني. فقط 4سال ديگه مونده. البته اگر اين تونل لعنتي بذاره ... نه، چيزي نيست. يعني تو كه غريبه نيستي. خاك اينجا خيلي سسته. مي ترسم آخرش هم كار دستم بده...
چي؟... همت؟... حرفش رو هم نزن. اون تو ترافيك خودش مونده، چه برسه به اينكه بخواد بار اضافي كرجي ها رو هم تحمل كنه... چي؟... رقابت؟...بي خيال. من كجا، همت كجا؟ اصلا مي دوني چيه، اگه بخواي من رو با اون مقايسه كني 4سال ديگه كه هيچي، 40سال ديگه هم دستت به من نمي رسه... .
رسالت
رسالت مي خواهد به كرج برسد. اين را نه از ديالوگ خيالي او باكرج كه از عزم شهرداري تهران براي گسترش اين بزرگراه مي توان فهميد. بزرگراه رسالت در صورت تكميل تنها اتوباني خواهد بود كه با دو تكه كردن تهران، شرق و غرب پايتخت را به يكديگر متصل مي كند. اين بزرگراه با طول 40 كيلومتر از خيابان دماوند در منتهي اليه شرق تهران آغاز شده و تا انتهاي محدوده منطقه 22 ادامه مي يابد.
احداث اين بزرگراه در كنار عمليات احداث تونل رسالت و تقاطع مربوط به آن، حدود۱۲۰ ميلياردتومان براي شهرداري تهران هزينه داشته است و اين در حالي است كه براي تكميل اين پروژه، 100ميلياردتومان ديگر بايد هزينه شود. در حال حاضر احداث ادامه اين بزرگراه در منطقه 5 دنبال مي شود و قرار است به وسيله يك پل از خيابان ستاري عبور كند؛ پلي كه هم اكنون پايه هاي آن احداث شده و احتمالا تا پايان سال جاري به بهره برداري خواهد رسيد.
اما شايد به جرات بتوان مهمترين مرحله گسترش اين بزرگراه را بهره برداري از تونل رسالت ناميد؛ تونلي كه تاخير در گشايش آن براي شهرونداني كه از بزرگراه  رسالت غرب(شهيد حكيم) به بزرگراه كردستان مي روند، دردسردهاي فراواني را ايجاد كرده است. اين منطقه اغلب داراي ترافيك سنگيني است و كاهش عرض آن به كمتر از نصف، در تقاطع رسالت با بزرگراه كردستان بر سنگيني ترافيك مي افزايد؛ به همين دليل است كه مسئولان شهرداري تهران به تكاپو افتاده اند تا هرچه زودتر اين تونل را به مرحله بهره برداري برسانند.
تونل رسالت با 1740 متر طول داراي دو تونل باند رفت و برگشت با سه خط عبوري است كه طول تونل بزرگ 840 متر و تونل كوچك 150متر است. دهانه داخلي تونل ها 5/13 متر، قطر حفاري ها 9/16 متر وشيب طولي خط پروژه در تونل هاي بلند 7/2 درصد و در تونل هاي كوتاه 4درصد پيش بيني شده است و جهت تامين تردد در امتداد بزرگراه آفريقا يك پل به طول 81 متر و عرض 10متر اجرا خواهد شد.
از سوي ديگر در صورتي كه تا پايان امسال عمليات احداث بزرگراه رسالت در منطقه 5 به اتمام برسد، احداث بخش ديگر اين بزرگراه در منطقه 22 ادامه پيدا مي كند، اما هنوز به علت آماده نبودن طرح مطالعاتي، فعاليت اجرايي احداث ادامه بزرگراه آغاز نشده است.
همت
همت براي رسالت يك رقيب است، اما نه فقط براي رسيدن به كرج. در ميان بزرگراه هاي شهر تهران كه حكم شريان هاي حياتي آن را دارد، اين بزرگراه كه متشكل از بزرگراه هاي همت، زين الدين و وفادار است، اهميت ويژه اي دارد. اين بزرگراه  كه يكي از طولاني ترين بزرگراه هاي شهر تهران محسوب مي شود، از منتهي اليه منطقه 22 تا منتهي اليه شرق منطقه 14 ادامه يافته و پس از عبور از پنج منطقه شهري و قطع تمامي شريان هاي مهم شمالي جنوبي در ميانه تهران، اين كلانشهر را به دو نيمه تقسيم مي كند. بخشي از اين بزرگراه 8/43 كيلومتري در منطقه 5 افتتاح شده و بخش ديگري نيز در منطقه 22 تا چند ماه آينده به بهره برداري مي رسد؛ البته اگر بدشانسي هايي كه تاكنون گريبانگر همت غربي شده است، به پايان رسيده باشد. يكي از اين مشكلات برخورد بخشي از پروژه آماده افتتاح بزرگراه همت غرب به لوله هاي فشارقوي گاز بود كه بهره برداري از اين بخش را به تعويق انداخت. همچنين آماده نبودن برخي دسترسي هاي محلي براي بخش غربي بزرگراه  همت يكي ديگر از موانعي بود كه برسر از بن بست درآوردن منطقه 22 قد علم كرد؛ موانعي كه مديرعامل سازمان مهندسي و عمران شهرداري تهران از رفع آنها مي گويد: در حال حاضر لوله هاي گاز كاملا پوشانده شده اند و خاك ريزي روي آنها در حال انجام است. در مورد ورودي وخروجي ها هم مشكل اين است كه طرح هاي چنين پروژه هايي چندين سال پيش به تصويب رسيده و از آن زمان تا مرحله تخصيص اعتبار و آغاز پروژه، تغييرات گسترده اي در وضعيت شهري اين مناطق ايجاد شده است؛ مثلا همين طرح همت غربي در سال 72 مصوب شده و بنابراين اكنون و بعداز گذشت 12 سال، طبيعتا نياز به تدابير جديدي دارد كه ورودي و خروجي هاي پيش بيني نشده، يكي از اين موارد است .
مهندس هادياني همچنين مشكل ديگر اين مسير را كمبود پل هاي عابرپياده مي داند: در اين مسير چندين پل عابر پياده وجود دارد كه همگي قوسي شكل هستند و اين درحالي است كه براي بخش جديد، پل هاي معمولي طراحي شده بود. بنابراين تصميم گرفته شد تا براي اين قسمت نيز پل هاي قوسي شكل ساخته شود تا ناهمگوني به چشم نيايد. همين مسئله باعث تاخير در افتتاح اين بخش از بزرگراه همت شد .
در عين حال، همت براي نفس كشيدن، اميدهاي ديگري نيز دارد. به گفته معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران، با گشايش تونل رسالت و امتداد بزرگراه رسالت از اين زيرگذر، در آينده نزديك از بار ترافيك بزرگراه شهيد همت تا 30 درصد كاسته مي شود. مهندس حميد بهبهاني همچنين معتقد است كه با تعريض بخشي از بزرگراه شهيدهمت در مقطع پل هاي فجر و خيابان شهيدبهايي كه در دست مطالعه است، ترافيك اين بزرگراه باز هم كاهش خواهد يافت.
رقابت رسالت و همت
رسالت و همت از خيلي جهات با هم شباهت دارند. هر دو مانند خطوط موازي از ميانه تهران عبور كرده اند، تا حد فاصل شرق و غرب شهر باشند. هر دو بزرگراه تنها اتوبان هاي شرقي- غربي تهران هستند و به همين جهت مي توان آنها را جزو پرازدحام ترين بزرگراه هاي پايتخت به حساب آورد. هم همت و هم رسالت به تمام اتوبان هاي شمالي و جنوبي شهر، ورودي و خروجي دارند و در عين حال طولاني ترين بزرگراه هاي تهران نيز به شمار مي روند، اما مهمتر از همه اينها اينكه، هر دو بزرگراه جزو گزينه هاي مديران شهري تهران براي اتصال به كرج هستند. طبق اعلام مسئولان شهرداري تهران، قرار بود اين دو بزرگراه به آزادراه تهران- كرج ختم شوند، اما به گفته معاون فني و عمراني شهرداري تهران بعد از بررسي هاي بيشتر در مورد اتصال يكي از اين دو بزرگراه به آزادراه تهران- كرج تصميم گيري مي شود. مهندس محمد علي آبادي مي گويد: براساس طرحي كه براي بزرگراه رسالت تهيه شده بود، قرار بود اين بزرگراه تا كرج ادامه پيدا كند و بزرگراه همت نيز پس از عبور از منطقه 22، به آزادراه تهران- كرج متصل شود، اما پس از بررسي هاي كارشناسي، مشخص شد مشكلاتي براي ادامه اين مسير تا كرج وجود دارد و قرار شد پس از بررسي هاي فني بيشتر، در اين مورد تصميم گيري شود .
طرحي كه مهندس علي آبادي از آن سخن مي گويد به سال 80 برمي گردد؛ زماني كه طرح مجموعه شهري تهران به تصويب رسيد و براساس آن مقرر شد كه بزرگراه رسالت تا كرج امتداد پيدا كند تا از ترافيك سنگين آزادراه تهران- كرج كاسته شود.
اما اينكه چه مشكلاتي باعث شد طرح مصوب سال 80 به بررسي بيشتر گذاشته شود، سئوالي است كه مهندس علي آبادي جواب آن را به روزهاي آينده موكول مي كند: احداث بزرگراه رسالت و تقاطع هاي آن، از جمله پروژه هاي سنگين و زمان بر است و ساخت آن احتمالا چهار سال به طول مي انجامد؛ بنابراين پس از اتمام كامل اين بزرگراه در خصوص چگونگي امتداد آن تا كرج تصميم مي گيريم .
البته وعده چهارساله معاون فني - عمراني شهرداري تهران براي تكميل بزرگراه رسالت دليل نمي شود كه سرنوشت بزرگراه همت نيز تا آن زمان مبهم بماند. مديرعامل سازمان مهندسي و عمران شهرداري تهران در اين باره مي گويد: با توجه به اينكه همت، شمالي تر از رسالت است و در امتداد نيز از نيمه شمالي منطقه 22 عبور مي كند، نسبت به رسالت كه قرار است به نيمه جنوبي اين منطقه برسد، كارايي بهتري دارد .
البته مهندس هادياني ارجحيت همت نسبت به رسالت را عقيده شخصي خود مي داند و معتقد است كه اين كار در صلاحيت مشاوران فني است: قبل از هر چيز بايد بين شهرداري تهران، شهرداري كرج و وزارت راه وترابري، توافقات لازم صورت گيرد .
او در دفاع از عقيده خود مي گويد: در حال حاضر بزرگراه همت تا دهكده المپيك پيش رفته و ادامه آن هم تا وردآورد طراحي شده است. اين درحالي است كه بزرگراه رسالت فعلا تا ميدان نور تكميل شده و از آنجا تا مسيري كه به دهكده المپيك، ورزشگاه آزادي و سپس انتهاي چيتگر مي رسد، هنوز در دست مطالعه است و احتمال تغيير در مكان يابي آن به لحاظ مسائل اقتصادي وجود دارد .
مهندس هادياني همچنين بر اين عقيده است كه بار ترافيكي رسالت به مراتب بيشتر از همت خواهد بود: با باز شدن تونل رسالت، بار ترافيكي اين بزرگراه، بيشتر از قبل خواهد شد و از اين نظر هم همت گزينه بهتري است .
در چنين شرايطي به نظر مي رسد رسالت به رغم پيش داوري هاي موجود، شانس كمتري براي رسيدن به كرج دارد و همت بعد از دو تكه كردن تهران، قصد دارد تا نزديك ترين كلانشهر به پايتخت نيز پيش برود. به هر حال، همت يا رسالت، هر كدام كه به عنوان گزينه نهايي مديران شهري تهران براي ارتباط با كرج در نظر گرفته شوند، نمي توان به طور دقيق از تاثير آن در آينده ترافيكي اين دو كلانشهر گفت چه، متاسفانه به همان ميزان كه به راه ها و بزرگراه ها افزوده مي شود،  شمار خودروها نيز افزايش مي يابد.

همزمان بهتر است
به اين فكر مي كردم كه اگر قرار است بزرگراه شهيد همت به كرج متصل شود، بهتر است وقتي بشود كه بزرگراه رسالت هم كامل شده باشد. اگر كمي در وضعيت همت دقت و تامل كنيد، شما هم با من هم عقيده مي شويد. بزرگراه همت، شلوغ ترين و پرترافيك ترين بزرگراه شهر است؛ دليل آن هم اين است كه اين بزرگراه در حال حاضر تنها بزرگراه شرقي- غربي تهران است كه حدودا منتهي اليه شرق را به انتهاي غربي شهر وصل مي كند. اين بزرگراه به تمام بزرگراه هاي شمالي- جنوبي شهر ورودي و خروجي دارد. راهي با چنين ويژگي هايي در شهر شلوغي چون تهران به طور طبيعي حتي در نيمه شب هم روي خلوتي به خود نخواهد ديد. با اين اوصاف، تصور كنيد اين بزرگراه به كرج هم وصل شود، آن وقت با اضافه شدن به حجم خودرو، ديگر همان حركت نيمه روان خودروها هم متوقف خواهد شد، اما در صورتي كه بزرگراه رسالت با افتتاح تونل آن تكميل شده و بعد اتصال همت به كرج صورت بگيرد، بزرگراه رسالت به عنوان دومين بزرگراه شرقي- غربي تهران كمي از بار همت مي كاهد.

راپورت خبرنگار
اين طرف تهران، آن طرف تهران
002169.jpg
پويا مهرآيين- همه كساني كه امروز صبح با من همسفر بودند، مي گفتند: اي كاش هميشه صحبت از مدرسه و مهر بود تا ترافيك مي توانست اينقدر روان و مقبول باشد. درست است كه خيابان ها شلوغ تر است، ولي مدت زماني كه از وقت مردم هدر مي شود، خيلي كمتر شده است. واقعا جاي تحسين و قدرداني دارد .
و همه اين حرف ها، حرف دل راپورتچي هم بود، چرا كه نسبت به روزهاي قبل، خيلي زودتر توانست سركارش حاضر شود و نه تنها جلوي رئيس و همكاران روسفيد بماند، بلكه با اعصاب آسوده تري كارش را انجام دهد.
صبح اين روزها، اكثر نقاط حساسي كه در روزهاي قبل به گره هاي كور ترافيكي مسير من تبديل مي شدند، با حضور و درايت پليس راهنمايي و رانندگي، ترافيك رواني دارند. به عنوان مثال براي اولين بار راپورتچي و ديگر شهروندان در ترافيك ابتداي خيابان برزيل (از سمت ميدان ونك) گرفتار نشدند؛ نقطه اي كه هر روزه حداقل 20- 10 دقيقه از وقت شهروندان را براحتي تلف مي كرد و حتي منجر به اين مي شد كه عده اي از رانندگان كم حوصله اي كه از سمت بزرگراه كردستان وارد خيابان برزيل مي شدند، به دليل حجم بالاي ترافيك، مسير روبه روي خيابان را هم اشغال كرده و مشكلات عديده ديگري را هم به مشكلات قبلي اضافه كنند و جالب اينكه قبلا كمتر ديده مي شد ماموران راهنمايي و رانندگي در اين خيابان مستقر باشند.
صبح روز شنبه دوم مهر (كه به تعبيري روز اول مهر تلقي مي شد) جنب و جوش ديگري در شهر به چشم مي رسيد؛ جنب و جوشي دوست داشتني و مهربانانه تر از قبل؛ انگار كه همه ما بزرگترها، ياد بچگي هايمان افتاده بوديم و صادق تر و رو راست تر شده بوديم. بچه ها هم كه به هر حال آماده تر از هر روز ديگري از خانه گرفته تا كوچه و خيابان و مدرسه را با صفا و شور و شوق فراوان خود آكنده بودند، اما آنچه از همه مهمتر مي نمود، آمادگي شهري براي برگزاري جشن همگاني شروع سال تحصيلي بود.
اما نكته اي كه حتما بايد در نظر گرفته شود،  اينكه همين روند در روزهاي آتي نيز به گونه اي پي گرفته شود كه تصاوير زيبا و ايده آل، بازهم تكرار شوند. جالب اينكه در روزهاي اول مهر با توجه به اينكه هنوز بسياري از بچه ها با سرويس هاي مدرسه جابه جا نمي شوند و بيشتر از وسايل نقليه شخصي والدين استفاده مي شود و همين امر حجم ترافيك را به شكل قابل ملاحظه اي افزايش مي دهد، ترافيك كمتر از روزهاي گذشته رخ مي نمود و همين امر باعث شده بود كه شهروندان هم با سعه صدر بيشتري، قوانين و مقررات را دقيق تر رعايت كرده و از بي حوصلگي و عجله خودداري كنند.
اما ظاهرا همه واقعيت به آنچه كه تا حالا نوشتم، محدود نمي شود. وقتي همكار وقت شناس من دير به محل كار مي رسد، متوجه مي شوم كه در بسياري از مسيرها همان طور كه از پيش حدس زده مي شد، ترافيك روزهاي اول مهر خود را به رخ كشيده است.
بنابر تحقيقات راپورتچي، بزرگراه هاي غرب تهران اين روزها بشدت با ترافيك صبحگاهي روبه رو بوده اند و ترافيك خيابان ها و بزرگراه هاي شرق تهران هم بهتر از ناحيه غرب نبوده است. اكثر مسيرهاي شمال به جنوب، وضعيت بهتري نسبت به مسير بالعكس (جنوب به شمال) داشته اند، چرا كه معمولا محل كار اكثر ساكنان نواحي شمال تهران در مناطق مركزي شهر واقع شده است.
با اين اوصاف، ذوق و شوق راپورتچي زايل شد و كار به جايي كشيد كه بازهم اين راپورت، رنگ نارسايي و كمبود به خود بگيرد.
به هر حال، لازم است با اتخاذ سياست هاي كارگشا و سريع، ترتيبي صورت گيرد كه مسيرهاي دچار مشكل نيز بزودي شاهد ترافيكي روان و تحمل پذير شوند.

از شهر
آموزش صرفه جويي در انرژي
002130.jpg
آموزش، يكي از راه هاي مناسب براي فرهنگسازي است؛ درخيابان راه مي روي و با ديدن يك نوشته يا تصوير روي بيل بورد در درازمدت، آن موضوع ملكه ذهنت مي شود؛ اين موضوع در مورد برگزاري كارگاه هاي آموزشي كه براي افراد به صورت رايگان گذاشته مي شود، مصداق دارد.
هرچند قوانين موجود كه موجب صرفه جويي انرژي در ساختمان ها مي شوند، اغلب ناديده گرفته مي شود، اما مركز تحقيقات ساختمان و مسكن، قصد دارد با برگزاري كارگاه هاي تخصصي به موضوع مقررات ملي ساختمان و صرفه جويي انرژي در ساختمان ها بپردازد.اين كارگاه آموزشي از 10 تا 14 دي ماه 1384 برگزار مي شود و عمده ترين محورهاي آن، انتقال حرارت از پوسته ساختمان، مباني انتقال حرارت از پوسته ساختمان (حل مثال هاي عددي)، انتقال عايق هاي حرارتي و روش هاي اجرا با در نظر گرفتن مخاطرات آتش، تحليل عناصر ساختماني در پلان و قطع پوسته خارجي، آشنايي با مواد و مصالح مورد استفاده در عايق كاري حرارتي ساختمان، ميعان و مخاطرات ناشي از آن، محاسبات ضريب انتقال حرارت مرجع و تعيين بهينه اقتصادي، گروه بندي ساختمان ها و نحوه تكميل چك ليست انرژي، كارگاه آشنايي با سيستم هاي مورد استفاده در عايقكاري حرارتي ساختمان ها، جزئيات اجرايي عايقكاري حرارتي پوسته خارجي ساختمان و معرفي سيستم هاي نوين تاسيسات گرمايي، سرمايي، تهويه و... ساختمان است.

كلانشهر
۵ طرح گردشگري براي جذب توريسم
002115.jpg
هر چند صنعت توريسم در ايران با مشكلات و موانعي همراه است، اما بهره برداري از طرح هاي گردشگري، فرهنگي، تفريحي و اقتصادي در شهرهايي كه جاذبه توريستي دارند، مي تواند موثر باشد.
يكي از فضاهاي مناسب براي سرمايه گذاري در اين زمينه، شهر اصفهان است كه قرار است 5 طرح عظيم گردشگري، فرهنگي، تفريحي و اقتصادي با همكاري بخش خصوصي در آن به بهره برداري برسد. دكتر مسعود نجفي قدسي، مشاور ارشد شهردار اصفهان در مورد اين 5 طرح گفت: احداث بزرگترين مجتمع گل و گياه خاورميانه، بزرگترين پارك تفريحي آبي كشور، بهره برداري از بزرگترين شهربازي ايران با استفاده از آخرين تكنولوژي روز، راه اندازي خط ترامواي شهر اصفهان براي اولين بار و احداث عظيم ترين مركز خريد منطقه، از جمله طرح هاي بزرگي است كه بزودي با آغاز عمليات اجرايي آنها، تحول عظيمي را در شهر اصفهان و كشور به وجود خواهد آورد.
مشاور ارشد شهردار اصفهان در تشريح نحوه و چگونگي بهره برداري از هر يك از پروژه هاي مذكور افزود: تاسيس مجتمع عظيم توليد گل و گياه خاورميانه از چندي پيش مورد توجه مسئولان شهري اصفهان قرار گرفته و با يك شركت هلندي مذاكرات انجام شده است.
اين مجتمع 40 هكتاري نيازمند هزينه اي بالغ بر 800 ميليارد ريال است كه به گفته او شركت هلندي متعهد به تامين اين اعتبار شده است و از زمان آغاز مراحل اجرايي در مدت 5/1 سال به بهره برداري و صدور گل به كشورهاي خاورميانه خواهد رسيد. دكتر نجفي قدسي همچنين از راه اندازي بزرگترين پارك تفريحي آبي كشور با همكاري سه شركت ايراني، كانادايي و بحريني خبر داد و ادامه داد: اين پارك در فضايي 2هكتاري و با انواع و اقسام بازي ها و تفريحات آبي و با هزينه اي نزديك به يكصد ميليارد ريال به بهره برداري خواهد رسيد. در عين حال قرار است اولين ترامواي برقي ايران در اصفهان راه اندازي شود. مشاور شهردار اصفهان در اين مورد گفت: عمليات اجرايي اين تراموا با همكاري يك شركت ايراني و يك شركت چك انجام خواهد شد و در مدتي نزديك به دو سال اين پروژه براي تسهيل در عبور و مرور شهري به بهر ه برداري مي رسد.
مشاور شهردار اصفهان ديگر طرح هاي عظيم در حال پيگيري و انعقاد قرار داد را، احداث يك مركز تجاري عظيم و سيتي سنتر شهر اصفهان عنوان كرد و افزود: اين مركز خريد كه بزرگترين مركز خريد ايران خواهد بود، مراحل مطالعاتي و تحقيقاتي خود را پشت سر گذاشته و با اعتباري بالغ بر هزار ميليارد ريال توسط سرمايه گذاران عرب در حال پيگيري است. وي افزود: به دنبال آن هستيم كه عمليات اجرايي اين پروژه ها بسرعت آغاز شده و در مدت كوتاهي به بهره برداري برسد. دكتر نجفي قدسي، جانمايي پروژه هاي عمراني مذكور را در حاشيه و خارج از فضاي شهر عنوان كرد و با اشاره به اينكه در انعقاد قرارداد و نحوه اجراي پروژه ها، تمامي جوانب حقوق شهروندي رعايت  خواهد شد، اظهار اميدواري كرد كه با حفظ ارزش ها و اعتقادات و باورهاي ديني مردم بتوانيم با جذب گردشگران خارجي و داخلي، قطب گردشگري منطقه به حساب آييم.
محدوديت  تردد در مركز شهر مشهد
طرح هاي آزمايشي راهي است براي رسيدن به اهداف بلندمدت كه پايدار باشد. به همين دليل قبل از اجراي هر طرحي، دوره اي به عنوان پايلوت براي آن انجام مي شود. شهر مشهد يكي از كلانشهرهاي ايران است كه طرح هاي مختلفي در آن اجرا مي شود. طرح آزمايشي محدوديت ترافيكي مناطق مركزي مشهد، مصوب شوراي ترافيك كشور است و با موافقت وزير كشور اجرا مي شود.
شهردار مشهد، سيد هاشم بني هاشمي در پاسخ به اظهارات يكي از مسئولان راهنمايي و رانندگي خراسان رضوي كه اعلام كرده بود، طرح محدويت ترافيكي در سال 84 اجرا نمي شود ، گفت: تصويب اين طرح با مطالعات كارشناسي و با هدف بهبود ترافيك در مناطق مركزي بويژه اطراف حرم مطهر امام رضا (ع) انجام شده است.
بني هاشمي افزود: اختصاص دو توقفگاه در خيابان 17 شهريور و ميدان شهدا و استفاده از 163 دستگاه اتوبوس گازسوز و كولردار و آمادگي سازمان تاكسيراني براي جا به جايي مسافران در هسته مركزي شهر، از جمله اقدامات شهرداري براي اجراي آزمايشي طرح است. به گفته او اجراي طرح محدوديت ترافيكي مناطق مركزي مشهد نياز به همكاري تمام سازمان هاي ذي ربط به ويژه راهنمايي و رانندگي دارد و همكاري نكردن پليس در اجراي آزمايشي طرح محدوديت ترافيكي در مناطق مركزي مشهد، احتمالا ناشي از نقص و ناتواني راهنمايي و رانندگي براي اجراي اين طرح است و شهرداري بتنهايي قادر به اجراي طرح نيست.
او معتقد است: با وجود همكاري نكردن راهنمايي و رانندگي، امكانات فراهم شده در اين طرح در مناطق ديگر مشهد به كار گرفته خواهد شد و فراهم آوردن مجدد زمينه هاي لازم براي اجراي طرح مذكور در آينده نزديك به آساني ميسر نخواهد بود و برمشكلات هسته مركزي شهر افزوده خواهد شد.
معاون حمل ونقل شهرداري مشهد هم گفت: محدوده ترافيكي هسته مركزي شهر مشهد شامل خيابان هاي دانش شرقي و غربي، 17 شهريور، بلوار وحدت، بلوار راه آهن، خيابان هاي شهيد هاشمي نژاد، ميدان شهدا،
خيابان امام خميني (ره) و اطراف حرم مطهر امام رضا (ع) است.
محمد رضا خيرآبادي افزود: اين طرح به صورت آزمايشي به مدت 100روز اجرا خواهد شد.

زاويه ديد
خانه هاي متروك
002097.jpg
سيد محمد سيدي- خانه هاي متروكه و در حال تخريب در تمامي سطح شهر پراكنده اند؛ اماكني خالي از سكنه كه محل تجمع حيوانات موذي، زباله، خلافكاران و معتادان شده. اين بناها هر آن امكان  تخرپب و آوار شدن بر سر رهگذران و ساختمان هاي مجاور را دارند. اين ساختمان هاي به ظاهر بي صاحب، غالبا به علت تعدد مالك بدون تكليف رها شده اند؛ خانه هايي كه هر كدام بيش از 10 وارث دارند كه به علت عدم توافق با هم و همچنين به علت كم اهميت بودن سهم هر يك حاضر نيستند راه پر پيچ و خم و طولاني انحصار ورثه را پيموده و تكليف ارثيه را مشخص كنند. مروز زمان هم موضوع را كم اهميت تر مي كند چون تعداد وراث زيادتر شده و سهم هر يك باز ناچيزتر  شده وخانه متروك به حال خود رها مي شود.
از لحاظ اصول و قوانين اداره شهر، تنها مرجعي كه صلاحيت دخالت و تصميم گيري در اين مورد را دارد، سازمان آتش نشاني است. در كشورهاي پيشرفته، اداره آتش نشاني دست روي هر ساختمان كهنه و حتي نوساز بگذارد وعدم ايمني آن را تاييد كند، بلافاصله تخريب مي شود. هر بناي نوساز قبل از اينكه گواهي اتمام كار بگيرد، بايد مورد بازبيني اين اداره قرار گيرد؛ لوله كشي آب و گاز، سيستم فاضلاب ومهمتر از همه سيم كشي ساختمان، چون اين مورد تقريبا عامل 60درصد از آتش سوزي ساختمان هاست. متاسفانه ما اصلا چنين تعريفي از كار اداره آتش نشاني نداريم، فقط وقتي حادثه اي اتفاق مي افتد بلافاصله به ياد آن مي افتيم و از او كمك مي خواهيم، در حالي كه در مورد پيشگيري اصلا مشورتي با او نكرده و حتي به هشدارهايش توجهي هم نمي كنيم.
وضعيت اداره آتش نشاني همانند يك تيم خنثي كننده مين است كه وقتي ميني را يافته و قصد خنثي كردن  آن را دارد، به او اجازه كار نمي دهيم و مي گوييم حق دخالت كردن نداري، برو كناري بايست و پس از انفجار خبرت مي كنيم.
متاسفانه به قوانين زيست محيطي و رعايت حقوق شهروندي به طور كامل نپرداخته ايم. بايد به اين نكته توجه كنيم كه در يك جامعه، حقوق جمع بر فرد ارجح است ولي ما به مالكيت شخصي به گونه اي پرداخته ايم كه فرد را مالك الرقاب آنچه دارد مي دانيم.
شكل زشت خيابان هاي داخل شهر گوياي اين نكته است؛ ساختمان هاي نوساز با رعايت قوانين شهرداري عقب نشيني كرده ولي ساختمان هاي قديمي به حال خود رها شده اند و گره كور ترافيك را بسته تر مي كنند.اين معضل حتي در حاشيه برخي بزرگراه هاي داخل شهر هم وجود دارد و در حالي كه قوانيني هم جهت برخورد با اين مالكان وجود دارد، ولي اجرا نمي شود و قيمت مورد تقاضاي مالكان هم آنقدر بالا و غيرواقعي است كه با اعتبارات موجود نمي توان اين مشكل را حل كرد. اين معضل حتي در جاده هاي خارج شهرها هم به چشم مي خورد؛ قانون حريم راه ها از قديمي ترين قوانين جاري كشور است ولي تقريبا راكد مانده و برخورد قاطعي با متخلفان نمي شود و اين موضوع مانع از تعريض جاده ها در بسياري از مسيرها شده است. سخن آخر اينكه برخورد قاطع در امر ساخت و ساز جهت ايمني و منطقي تر كردن اماكن ضروريست. بايد با آينده  نگري و برنامه ريزي دقيق، قدرت بيشتري به دستگاه هاي اجرايي داد و با حمايت از آنها مالكيت جمع بر شهرها را ارجح  تر از مالكيت فرد به ملك خود بدانيم.

اعداد اساسي
۱۸۰
002100.jpg
۱۸۰ الاغ نگون بخت در سه ماهه تابستان، خوراك حيوانات باغ وحش شدندو درمقابل 180 هزار نفر در اين ايام از حيواناتي كه در قفس ها محبوس هستند، ديدن كردند! هر ماه 60 الاغ براي گوشتخواران باغ وحش خريداري شده و به عنوان غذا به آنها داده مي شوند؛ به اين صورت كه براي شير، گرگ، شغال و ... هر يك روز در ميان، حدود 4 الاغ ذبح شده و پس از خرد شدن و پاك شدن در اختيار آنها قرار مي گيرند. اين در حالي است كه در فصل تابستان و در روزهاي وسط هفته، حدود يكهزار و 300 نفر و در روزهاي جمعه حدود 7هزارو 500 نفر از باغ وحش تهران ديدن كرده اند؛ البته بايد تعداد گردشگران خارجي را به اين اعداد افزود، به اين ترتيب كه ماهانه حدود 500 نفر توريست در قالب تورهاي دسته جمعي از باغ وحش تهران بازديد مي كنند.
نكته جالب در اين است كه مردم هر چند وقت يك  بار حيواناتي از قبيل خرگوش، سنجاب، مرغ عشق، هامستر، عقاب، آهو، گرگ، روباه و مار را به باغ  وحش هديه مي دهند كه در عين حال در طول يك سال گذشته حيواناتي، مجموعا به ارزش 10 ميليون تومان با مجوز سازمان محيط زيست به فروش رسيده اند.
در حال حاضر شايد الاغ حيوان بي مصرفي به نظر برسد، اما تصور كنيد اگر قرار بود يكصد سال پيش كه نه موتورسيكلتي بود و نه اتومبيل هاي امروز، اين تعداد الاغ قرباني حيوانات گوشتخوار باغ وحش بشوند، چه هزينه هنگفتي روي دست مسئولان باغ وحش ها مي ماند.
ضمن اينكه بعد از خوردن روزانه گوشت تازه الاغ، ديگر نمي شود ذائقه گوشتخواران خوش سليقه باغ وحش را هم تغيير داد و مثلا گوشت يخ زده و مانده به آنها خوراند.
با اين اوصاف، مسئولان باغ وحش ها بايد به فكر واحد پرورش الاغ در باغ وحش خود باشند تا اگر الاغ هاي اطراف شهر جوابگوي اشتهاي حيوانات گوشتخوار نبود، مجبور نشوند گوشت تازه گوساله و گوسفند براي شير و پلنگ و گرگ هاي باغ وحش بخرند.

شهر آرا
آرمانشهر
ايرانشهر
خبرسازان
دخل و خرج
علمي
يك شهروند
|  آرمانشهر  |  ايرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  علمي  |  شهر آرا  |  يك شهروند  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |