شنبه ۹ مهر ۱۳۸۴ - - ۳۸۱۳
نگاهي به پروژه بزرگترين كشتي و كوچكترين شهر
عظيم ترين شهر شناور جهان
002406.jpg
محمد بدخشان
سفر با كشتي يكي از مسائلي است كه خيلي در مورد آن صحبت نمي شود. اكثرا فكر مي كنند كه تمام سفرها فقط با هواپيما، قطار و از طريق جاده ها ( اتوبوس، سواري) انجام مي شود، ولي بايد دانست كه سالانه ميليون ها نفر با كشتي و اقيانوس پيماها سفر مي كنند. مانند هر سفري كه پاياني دارد، سفر با كشتي هم روزي به پايان مي رسد و پس از گذشت چند روز دريا نوردي و لذت بردن از دنياي آبهاي آزاد و سواحل زيبا، لاجرم مسافران كشتي پا به خشكي مي گذارند و به سرزمين هايشان بازمي گردند.
اما آيا امكان دارد كه سفر روي آب هيچ وقت پايان نگيرد؟ جدا از مشكلات خاصي كه وجود دارد(مثل دريازدگي و موارد ديگر)، واقعا براي هر كسي شگفت انگيز خواهد بود كه بدون اينكه از خانه خارج شود در طول سال مرتبا به نقاط مختلف و سواحل گوناگون و زيباي اين كره خاكي سفر كند. همين فكر ابتدايي موجب شكل گرفتن يك ايده براي به وجود آمدن پديده اي متفاوت در صنعت دريانوردي شد كه نهايتا به ساخت يك كشتي عظيم الجثه منجر خواهد شد. اين طرح كه كشتي آزادي (freedom ship)نام دارد، مانند كشتي هاي معمولي غول پيكر نيست؛ نه تنها بزرگتر و مجهزتر است، بلكه بيشتر شبيه يك شهر شناور است. اگر شما هم يكي از افردي هستيد كه به دريانوردي، در حالي كه در محل زندگي تان هستيد علاقه منديد، مي توانيد با خواندن اين مطلب تصميمتان را بگيريد.
كشتي آزادي حقيقتا يك شهر شناور با ساكنان دائمي است. اين شهر شناور هر دو سال يك بار كره زمين را دور خواهد زد. اين در حاليست كه در طول سفر، شما به تمام چيزهايي كه در محل زندگي تان پيدا مي شود، دسترسي خواهيد داشت. بيمارستان، دانشگاه، فروشگاه و... براي سكونت در كشتي آزادي و خريد خانه، اهالي محترم كشتي بايد هزينه بيشتري صرف كنند. به هر حال هرچه باشد به جاي زمين خشك و سفت قرار است آب شيرين اقيانوس ها زير پايتان باشد! آپارتمان ها و سوئيت هاي معمولي از 121 هزار دلار براي 300 متر مربع شروع مي شوند و تا 11ميليون دلار براي 5 هزارو۱۰۰ مترمربع مي رسند؛ البته سوئيت هاي درجه يك و
pent house ها در طبقه بيست و يكم از 3ميليون دلار شروع مي شوند. تاكنون هيچ كشتي يا ابر اقيانوس پيمايي ساخته نشده كه قابل مقايسه با طرح كشتي آزادي باشد. براي اينكه تصويري از ابعاد اين شهر مدرن شناور در ذهنتان بسازيد، كافي ست به يكي از ساختمان  هاي 25طبقه شهرتان نگاه كنيد در حالي كه در روي آب شناور است، البته براي حفظ تعادل و مسائل فني ديگر تغييري در ابعاد آن ايجاد مي شود. 1317 متر طول، 221 متر عرض و 103 متر ارتفاع. ملاحظه مي كنيد كه ارتفاع آن از طول يك زمين فوتبال و گستردگي آن هم بيشتر از مساحت دو زمين فوتبال كه كنار هم قرار گرفته اند مي شود.
شناور ساختن و حركت دادن يك چنين عمارتي با اين ابعاد روي آب شايد بعيد به نظر برسد و اين طور هم هست، ولي با پيشرفت مهندسي و تحقيقات وسيعي كه در اين رابطه انجام مي پذيرد، اين ايده بزودي در همين سالهاي 2005 و 2006 به اجرا درخواهد آمد.
با ساخته شدن كشتي گرانقيمت دائم السفر، كشتي هاي غول پيكر و اقيانوس پيماهاي كوچك و پيش پا افتاده نمود، پيدا نخواهند كرد. كشتي آزادي براحتي 4برابر بزرگترين كشتي موجود خواهد بود. به مقايسه اي كه بين كشتي آزادي و بزرگترين كشتي سال 2001
( Royal caribean cruise lines) انجام شده توجه كنيد:
كشتي آزادي: 1317 متر طول، 221 متر عرض، 103 متر ارتفاع از سطح آب، 4/2 ميليون تن وزن .
ظرفيت مسافر:50هزار نفر مقيم و 20هزار نفر بازديد كننده و مسافر و 15هزار نفر خدمه.
كشتي سلطنتي caribeanه :311 متر طول، 48 متر عرض، 61 متر ارتفاع از سطح آب ۸۲۰،‎/۱۲۸ تن وزن و ظرفيت حمل 3هزار مسافر و 2هزار خدمه. اين در حاليست كه كشتي هاي غول پيكري كه پس از آن هم ساخته شده اند، چنين اختلافي بين ابعاد و ظرفيت هاي آنها با كشتي آزادي وجود دارد.
پايه هايي كه قرار است تكيه گاه اصلي كشتي را تشكيل دهند از 520 سلول استيل كه غيرقابل نفوذ هوا هستند ساخته مي شوند. هر مخزن 24 متر ارتفاع دارد و بين 15 تا۳۰ متر عرض و 15 تا 37متر هم طول خواهد داشت. اين سلول ها وقتي در كنار هم قرار بگيرند، واحد شناور پايه را با ابعاد 91x 122 ايجاد مي كنند. پس از آن اين واحد در روي آب شناور مي شود و بخش هاي مختلف، پس از ساخته شدن روي آن قرار مي گيرند، البته قسمت هاي زيادي هم روي آب و مستقيما روي پايه نصب مي شوند تا ساختمان كشتي كامل شود؛ درست مانند شهري كه كم كم ساخته مي شود، ساختمان ها ساخته مي شوند، خيابان ها ايجاد مي شوند و...
نورمن نيكسون، توسعه دهنده اين طرح ابراز داشته كه اگر بدون وقفه كارها انجام شود، سه ساله به سرانجام خواهد رسيد. تصور موتورهايي كه وظيفه راندن شهر شناور را دارند، موتورهايي غول پيكر و فوق العاده قوي در ذهن را تداعي مي كنند. جمع و جورترين واحد نيرو محركه اي كه براي پيش راندن كشتي آزادي قابل اجراست، متشكل از 100 عددموتور -كه هر كدام توانايي توليد 3 هزار و 700 اسب بخار را دارند - خواهد بود. مديران فني پروژه ارزش هر كدام از اين ابرموتورها را يك ميليون دلار تخمين مي زنند. بي شك به گران بودن كل پروژه پي برده ايد، ولي وجود افرادي كه حاضرند براي خريد فضايي دركشتي 11 ميليون دلار بپردازند و كم هم نيستند، مجريان طرح را دلگرم مي كنند.
اين شهر شناور 17هزار واحد مسكوني كه مي توانند مجموعا 60هزار نفر را در خود جاي دهند، خواهد داشت. تمام خدمه كشتي از داشتن بهترين غذا، پوشاك، خانه، خدمات پزشكي و بخصوص دندانپزشكي و برنامه هاي منظم آموزشي بهره مند مي شوند. شما در شهر محل سكونت چه امكاناتي نياز داريد؟ به نظر مي رسد همه آنها در شهر شناور پيدا مي شود. يك بيمارستان 200 ميليون دلاري، يكهزار و 158 متر محل فرود براي هواپيماهاي شخصي و تجاري كوچك كه بيش از
۴۰ مسافر حمل نمي كنند، آشيانه هاي مجهز براي همان هواپيماها، حوضچه هاي مخصوص قايق هاي تفريحي، فروشگاه هاي بسيار بزرگ، سيستم مدرسه براي تحصيل در 12 سال، دانشگاه، جاده مخصوص دوچرخه و
۲۰۰ محل سرگرمي با مساحتي در حدود 4هزار و 47 متر مربع در طبقات مختلف. با وجود تمام اينها، چه كسي كشتي آزادي را ترك مي كند؟ تازه جالب اينجاست كه يكي از چيزهايي كه همه ما در زندگي در شهرهاي بزرگ از آن فراري هستيم، در آنجا وجود ندارد؛ ماليات(!) بله، ماليات ملك، فروش، تجارت و خدمات وارداتي مانند گمركي، ديگر كسي را آزار نمي دهد!
ساكنان، در طول زندگي شناور خود مي توانند براي سرگرم شدن، به يكي از چندين رستوران ايجاد شده يا كلوپ ها و كافي شاپ هاي مدرن يا سالن هاي تئاتر و سينما مراجعه كنند. همچنين دوستداران تنيس، بسكتبال، بولينگ، گلف در زمين چمن(!)، شنا در استخرهاي عالي، ژيمناستيك و بدنسازي، اسكواش(!) و ماهيگيري در حوضچه هاي مخصوص، ورزش موردعلاقه شان را ادامه دهند؛ مثلا شما صبحانه را در تنگه فلوريدا ميل مي كنيد و هنگام عصر در حالي كه مشغول ماهيگيري هستيد، از سواحل مختلف خليج مكزيك هم ديدن مي كنيد!
در خانه ها هم دسترسي به 100 كانال تلويزيون ماهواره اي و برنامه هاي شبكه هاي محلي كشورهاي نزديك به محل شهر شناور امكانپذير است و نيز امكان استفاده از اينترنت در هر واحد تدارك ديده  خواهد شد. يكي از مهمترين مسائلي كه هر شهر با آن روبه روست، مسئله امنيت است. در كشتي آزادي نيز نيروهاي امنيتي در تمام ساعات به گشت زني مي پردازند. سيستم امنيت الكترونيكي هم در نقاط مختلف پروژه شناور تعبيه خواهد شد. نكته مهم ديگر، موضوع مشكلات زيست محيطي و آلوده ساختن احتمالي آبهاست كه شايد به ذهن شما خطور كرده باشد.
براساس تخمين هايي كه در سازمان هاي مختلف بين المللي زده مي شود، هر شخص ساكن در كشتي آزادي، 80 درصد زباله كمتري نسبت به زماني كه در خشكي زندگي مي كند، توليد مي كند.
به گفته مديران و محققان پروژه، كشتي آزادي با داشتن تمامي امكانات و مراكز مختلف مسكوني و... يك پديده كاملا سازگار با محيط زيست خواهد بود؛ به طوري كه در آن هيچ طرح فاضلاب و سيستم دفن و دفع زباله به صورت جاري شدن در دريا وجود ندارد. كشتي از سيستم سرويس هاي بهداشتي كوره اي بهره خواهد برد. جهت ايجاد هر واحد از اين سرويس ها 3 هزار دلار هزينه مي شود كه مجهز به جديدترين تكنولوژي سازگار با محيط زيست (Environmentally Friendly) خواهد بود. هر فاضلاب و پسمانده و زباله اي سوزانده مي شود و خاكستر آن هم براي توليد كود مورد نياز درختان و گل ها استفاده مي شود. نفت و روغن اضافي براي توليد برق در نيروگاه هاي بخار به كار خواهد رفت و همچنين تمامي شيشه ها، كاغذها و فلزات يك بارمصرف استفاده شده در كشتي آزادي ، قابل بازيافت خواهند بود.براساس تخمين هايي كه در سازمان هاي مختلف بين المللي زده مي شود، هر شخص ساكن در كشتي آزادي تا 80 درصد زباله كمتري نسبت به زماني كه در خشكي زندگي مي كند، توليد مي كند.
حالا تصميمتان را بگيريد؛ آيا حاضريد روزي در يك چنين طرحي شريك باشيد و زندگي كنيد؟ با خواندن اين مقاله، كدام مقوله آن باعث خواهد شد بيشتر راجع به آن فكر كنيد؟ گران بودن؟ يا شناور بودن و سبز بودن؟

پيشخوان
مسكوتايمز
002424.jpg
روزنامه مسكوتايمز از تمايل ولاديمير پوتين براي ادامه حضور در عرصه سياسي، پس از سال 2008 خبر داد. اين روزنامه در اين باره نوشت: رئيس جمهوري روسيه علاقه دارد كه پس از سال 2008 نقش مهمي را در حاكميت ايفا كند. ولاديمير پوتين اين اظهارات را در برنامه گفت و گوي تلويزيوني مطرح كرد. او همچنين درباره موضوعات اجتماعي نظير دستمزد سالانه كارمندان دولت، بيمه هاي خدمات درماني و نيازهاي قشر فقير جامعه روسيه پرداخت.
واشنگتن پست
002445.jpg
روزنامه واشنگتن پست خبر و عكس اول خود را به اظهارات عجيب مايكل دي براون، رئيس سابق آژانس مديريت امور اضطراري فدرال آمريكا اختصاص داده است. به نوشته اين روزنامه چاپ آمريكا، مايكل دي براون ضمن انتقاد شديد از عملكرد دولت ايالتي لوئيزيانا، طي سخناني گفته است كه آژانس  امور اضطراري هيچ وظيفه اي در قبال تخليه مردم از نيواورلئان نداشته است.
لاپرنسا گرافيكو
002412.jpg
روزنامه اسپانيايي زبان لاپرنسا گرافيكو عكس اول خود را به موضوع وقوع سيلاب عظيم ناشي از بارش باران در سان بيتو، (يكي از شهرهاي السالوادور)، اختصاص داده است. در جريان اين حادثه دردناك و مهيب، خودروهاي زيادي در خيابان هاي شهر واژگون شدند و آسيب  شديدي به بافت طبيعي شهر وارد آمد. بر اثر بارش شديد نزولات جوي، دست كم پنج نفر كشته شدند. اين روزنامه چاپ سان سالوادور خبر ديگر خود را به بهاي سوخت در السالوادور اختصاص داده است. بر پايه گزارش اين روزنامه، در حالي كه بهاي نفت كاهش يافته، بهاي بنزين افزايش پيدا كرده است.
عرب نيوز
002400.jpg
روزنامه عر ب نيوز نيز گزارش اول خود را به مسائل نفتي اختصاص داد. به نوشته اين روزنامه ظرفيت توليد نفت عربستان در آينده اي نه چندان دور به 15 ميليون بشكه در روز خواهدرسيد. در اين راستا دولت عربستان سعودي اعلام كرد سقف توليد 11 ميليون بشكه نفت در روز تا سال 2009 به 5/12 ميليون بشكه خواهد رسيد تا از اين طريق ميزان توليد با ميزان تقاضا تراز شود. علي  النعيمي، وزير نفت عربستان ضمن اعلام اين خبر طي سخناني در كنگره جهاني نفت گفت: دولت عربستان همچنين طرح هايي را در دست اجرا دارد تا در صورت لزوم بتواند سقف توليد نفت خود را تا 15 ميليون بشكه افزايش دهد.

هراس ناسا از ريتا
ناسا اوائل هفته جاري به  دنبال تهديدهايي كه از سوي توفان ريتا احساس مي  كرد مجبور شد آخرين بخش فعال مركز فضايي جانسون(JSC) در هوستون تگزاس را تعطيل كند. پيش از آن، ناسا بخش هاي مركزي اين مركز را تعطيل كرده و تمام كارمندان آن را تخليه كرده بود.
احتمال مي  رود ريتا در برخي آزمايش هاي ناسا در  ايستگاه فضايي بين المللي خلل وارد كند و پيش بيني مي  شود كه  اين پديده آب و هوايي، كنترل  اين  ايستگاه را به روسيه - رقيب ديرينه آمريكا در امور فضايي- محول كند.  اين در حالي است كه تاثيرات منفي كاترينا ناسا را مجبور كرده كه برنامه پرتاب شاتل خود را از ماه مارس 2006 به ماه مي  به تاخير بيندازد. قرار بود 82 خدمه باقي مانده در پايگاه فضايي جانسون، در طول عبور ريتا از فراز  اين پايگاه با استفاده از دوربين هاي تلويزيوني، بخش هاي مختلف پايگاه را زيرنظر داشته باشند. پيش بيني شده بود كه  اين افراد تعميرات فوري را در پايگاه انجام دهند و نگذارند منابع تامين قدرت آن بكلي از كار بيفتند.اما باتوجه به قدرت بسيار زياد توفان ريتا، تمام كارمندان  اين پايگاه تخليه شده اند و تمام بخش هاي آن پلمپ شده است. آخرين گزارشات از سازمان  هاي هواشناسي آمريكايي حاكي از آن است كه چشم توفان ريتا (چشم توفان هاي استوائي، منطقه آرام و كم فشاري به قطر 16 تا۴۰ مايل است كه در واقع، قسمت مركزي هر توفان به شمار مي  رود) در اواخر روز جمعه به وقت محلي در مكاني نزديك مرز  ايالت هاي تگزاس و لوئيزيانا به زمين خواهد نشست. جانسون هم نزديك منطقه گالوستون در خليج مكزيك- جايي كه احتمال داده مي  شود ريتا نزديك آن فرود بيايد- قرار دارد.
در طول  اين هفته، كارمندان مركز فضايي جانسون اقدامات  ايمني بسياري را براي مقابله با صدمات ناشي از ريتا انجام داده اند كه از آنها مي  توان به بستن كامپيوترها به ميزها، گذاردن وسايل روي زمين و انتقال داده ها به مراكز امن تر اشاره كرد. قرار است پس از وقوع توفان، گروهي از متخصصان ناسا به پايگاه فضايي جانسون انتقال داده شوند تا ميزان صدمات توفان را ارزيابي كنند.
يكي ديگر از عواقب پيدايش توفان ريتا، انتقال مركز كنترل ايستگاه بين المللي فضايي از آمريكا به مسكو است؛ جايي كه چندين متخصص ناسا مامور شده اند  اين بار از آنجا كنترل  ايستگاه بين المللي فضايي را به عهده بگيرند. متخصصان ناسا در مركز فضايي جانسون هم به چندين مركز ديگر در سراسر آمريكا منتقل شده اند تا در طول هفته   آينده كه مركز فضايي جانسون تعطيل است، در اين مراكز به فعاليت ادامه دهند. فعاليت  اين متخصصان در ديگر مراكز و همچنين متخصصاني كه به مسكو فرستاده شده اند به ميزان خساراتي بستگي دارد كه بر اثر ريتا به مركز فضايي جانسون وارد خواهد شد. اگر اين خسارات، فعاليت مركز فضايي جانسون را براي مدت زيادي به تعويق بيندازد، بنا به گفته آلاربيوتل (سخنگوي ناسا) آژانس فضايي آمريكا متخصصان بيشتري را براي كنترل مركز فضايي بين المللي به مسكو خواهد فرستاد . پيش تر، توفان ليلي در سال 2002 فعاليت هاي  اين مركز فضايي را با اختلال مواجه كرده بود. ريتا توفان استوايي نوع چهار است كه سرعت آن به 225 كيلومتر در ساعت مي  رسد.

لويي پاستور
لويي پاستور يكي از بزرگترين دانشمندان جهان است كه با كشف خود مبني بر اينكه باكتري عامل بيماري هاست، جان انسان هاي بيشماري را از مرگ نجات داد. او در 27دسامبر سال 1822در شاتوويل نوولتان(ايالت ژور) در خانواده يك گروهبان مستضعف از ارتش شكست خورده ناپلئون به نام ژان ژوزف پاستور به دنيا آمد. پدر پدربزرگش هنگامي كه به سالن لبن مهاجرت كرد، به شغل دباغي پرداخت. لويي پاستور پس از گذراندن 2سال تحصيل در دبستان، به عنوان شاگرد روزانه وارد كولژآربوا شد. در اين دوران نبوغ خاصي در وي مشاهده نمي شد؛ شاگردي بود كه از حد متوسط كمي بهتر بود. چيزي كه شايد در اين دوران چشمگير بود، استعداد هنري اش بود. در سال 1843براي دومين سال پياپي در امتحانات ورودي دانشسراي عالي فرانسه شركت كرد و پس از تلاش و كوشش فراوان، وارد اين دانشسرا شد. در 26 سالگي(1848) سمت استاد شيمي در دانشگاه استراسبورگ را به دست آورد. او با تهيه و نوشتن رساله هايي درباره فيزيك و شيمي، درجه دكتراي خود را گرفت. وي در اين زمان با نوشتن نامه اي به رئيس دانشگاه استراسبورگ، تقاضاي ازدواج با دخترش را مي كند. لويي پاستور۲۶ ساله و ماري لوران 22 ساله، در روز 29 مي 1849 با هم ازدواج كردند. پس از ازدواج، همسرش خود را وقف پاستور مي كند و علاقه شديد و جذب شدن او به كارش را تحمل مي كند و گاهي هم سمت منشيگري و تندنويسي او را بر عهده مي گيرد. آنها داراي سه دختر مي شوند كه هر سه آنها قبل از بلوغ مي ميرند، اما دختر چهارم زنده مي ماند. آنها صاحب پسري به نام ژان باتيست نيز مي شوند كه بعدها سياستمدار مي شود (اين پسر كه در كودكي به دست پاستور از مرگ نجات يافته بود، 50 سال بعد، يعني در سال 1940 كه آلمان ها به فرانسه تاختند و مي خواستند در سردابي را كه پاستور در آنجا دفن بود، بگشايند، ژان در حالي كه نگهبان آنجا بود، مقاومت كرد و كشته شد). پاستور پس از مدتي به فعاليت نورشناسي علاقه مند مي شود و در اين زمينه تحقيقات فراواني را انجام مي دهد.
از جمله ديگر فعاليت هاي علمي او، درمان  هاري(RAGE) بود. هاري يك نوع بيماري است كه به وسيله گاز گرفتن سگ، گربه، روباه و... به آدمي سرايت مي كند. مدت نهفتگي، يعني از گاز گرفتن تا علائم بيماري از 12روز تا 2ماه است. اكتشافات پاستور در مورد باكتري ها و نيز برخي از بيماري ها، خدمت بزرگي به بشريت بود. در او اشتياق به پاكي و پاكيزگي در حد وسواس بروز كرده بود. وي در حالي كه در مورد كرم ابريشم مطالعه مي كرد، ناگهان دچار خونريزي مغزي شد و سمت چپ بدنش به كلي فلج شد. او پس از درمان تا حدي بهبود يافت، اما سكته مغزي ديگري باعث شد تا گفتن و تحركش مختل شود. او در هنگام مرگ بكلي فلج شده بود. لويي پاستور در سال 1895در پاريس در 73 سالگي در گذشت. جسد او را در زيرزمين انستيتوي پاستور دفن كردند.

علمي
تهرانشهر
جهانشهر
دخل و خرج
در شهر
زيبـاشـهر
شهر آرا
|  تهرانشهر  |  جهانشهر  |  دخل و خرج  |  در شهر  |  زيبـاشـهر  |  علمي  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |