شنبه ۹ مهر ۱۳۸۴
با آغاز بيستمين جشنواره بين المللي فيلم هاي كودكان و نوجوانان
پروانه ها در اصفهان به پرواز درآمدند
001797.jpg
001800.jpg
فرشيد
بيستمين جشنواره بين المللي فيلم كودك و نوجوان كه دو روز پيش طي مراسمي با شكوه در اصفهان گشايش يافت، عصر سه شنبه دوازدهم مهرماه با اعلام نتايج جشنواره به كار خود پايان خواهد داد.
اين جشنواره طي شش روز برگزاري ۲۰۶ فيلم كوتاه و بلند از سينماگران ۴۱ كشور جهان را در بخش هاي گوناگون به نمايش مي گذارد و به بهترين هاي هر بخش جوايزي اهدا خواهد شد.
مرضيه برومند، سيدرضا ميركريمي، كيومرث پوراحمد، محمدمهدي عسگرپور و هوشنگ مرادي كرماني داوري بخش مسابقه سينماي ايران را بر عهده دارند و سينماهاي ساحل، قدس، ايران، سپاهان، خانواده و فرهنگ، فيلم هاي جشنواره را به نمايش مي گذارند.
جشنواره بين المللي فيلم كودكان و نوجوانان كه در رديف جشنواره هاي «الف» جهان قرار دارد و از اعتباري خاص در جهان برخوردار است؛ امسال در ۲۲ بخش اصلي و نمايش هاي ويژه برگزار مي شود. آمريكا، انگلستان، آلمان، استراليا، استوني، اروگوئه، اتريش، ايتاليا، بلغارستان، كروواسي، سوئد، كره، ژاپن، فرانسه، سوئيس، دانمارك، هلند و نروژ از جمله كشورهايي هستند كه در جشنواره امسال حضور دارند.
فيلم بخش اصلي جشنواره در قالب بخش هاي مسابقه سينماي ايران، سينماي بين المللي، مسابقه آثار ويدئويي، سينماي آسيا، فيلم هاي كوتاه، آثار مستند و پويانمايي و... به نمايش درمي آيد.
در بخش نمايش هاي ويژه جشنواره نيز برنامه هايي چون گراميداشت «هانس كريستين آندرسن»، هوشنگ مرادي كرماني و مجيد مجيدي، سينماي كودك و اقتباس ادبي، چشم انداز سينماي پويانمايي مجارستان، بهتره همه بچه ها ببينند، كارگاه فيلمنامه نويسي و... در نظر گرفته شده است.۸نشست تخصصي در طول برگزاري جشنواره  فيلم هاي كودكان برگزار مي شود. اين نشست  هاي تخصصي با حضور دست اندركاران و كارشناسان حوزه سينماي كودك براي آسيب شناسي اين سينما و اطلاع رساني و مباحث تعليم و تربيتي قبل از نمايش فيلم ها با معرفي آثار و بعد از نمايش با برگزاري جلسه پرسش و پاسخ و ارتباط بين دست اندركاران و مخاطبين برقرار مي شود.
همچنين در بخشي تحت عنوان رهاورد سينماي جهان مباحث مهم سينماي كودك و تجربيات جهاني اين سينما با حضور ميهمانان خارجي بررسي و تجزيه و تحليل مي شود.
همچنين كتاب ۲۵ سال سينماي كودك پس از انقلاب با معرفي كليه فيلم هاي مربوط به مخاطبان اين گروه سني همزمان با بيستمين جشنواره فيلم هاي كودكان و نوجوانان منتشر مي شود.همزمان با انتشار اين كتاب پوسترهاي فيلم هاي مطرح سينماي كودك و نوجوان بعد از انقلاب در قالب نمايشگاهي در معرض ديد علاقه مندان قرار مي گيرند و در طول برگزاري جشنواره فيلم هاي كودكان و نوجوانان، بهترين فيلم اين گروه هاي سني از ديد منتقدان و دست اندركاران سينمايي شامل فيلم نامه نويسي كارگردان ها و تهيه كنندگان انتخاب شده و به اين آثار نيز جوايزي اهدا مي شود.برگزاري نمايشگاه كتاب هاي ادبي اقتباس شده در سينما از ديگر برنامه هاي جنبي جشنواره است.مسابقه نقاشي كودكان و نوجوانان نيز مثل سال گذشته بر اساس فيلم هايي كه تماشا كرده اند، برگزار شده و به برگزيدگان جوايزي اهدا مي شود.
مسابقه سينماي ايران
در بخش مسابقه سينماي ايران بيستمين جشنواره  فيلم هاي كودكان و نوجوانان، ۹ فيلم از آخرين توليدات سينماي ايران به رقابت مي پردازند. فيلم هاي «چوپان دروغگو» به كارگرداني و تهيه كنندگي سيروس حسن پور و به سفارش گروه كودك و نوجوان شبكه دو، «اسپاگتي در هشت دقيقه» ساخته رامبد جوان به تهيه كنندگي محمدرضا تخت كشيان، «ماجراي اينترنتي» از حسن قناعت و به تهيه كنندگي علي واجد سميعي، «سر تو بدزد رفيق» به كارگرداني و تهيه كنندگي علي عبدالعلي زاده و «جمشيد و خورشيد» از بهروز يغمائيان به تهيه كنندگي شركت رسانه فرد و نادر يغمائيان در بخش مسابقه سينماي ايران به نمايش درمي آيد.
همچنين رسول صدر عاملي با فيلم «ديشب باباتو ديدم آيدا» به تهيه كنندگي ميلاد فيلم، محمدعلي طالبي با كارگرداني و تهيه كنندگي «سرخي سيب كال»، جميل رستمي با «مرثيه برف» به تهيه كنندگي سيد احمد ميرعلايي و فرهاد غريب با كارگرداني «پل سيزدهم» به تهيه كنندگي مؤسسه سينماي فانوس خيال در اين بخش حضور دارند.
مسابقه سينماي آسيا
در اين بخش ۱۱ فيلم از سينماي جهان حضور دارد.
فيلم هاي: دوستي خاله خرسه، به كارگرداني وانگ شائودي از تايوان، پسرك فيل بان از بين يان لوريت از هنگ كنگ، هينوكيو اثر تاكاهيكو آكياما از ژاپن، قلعه متحرك هول از هايائو ميازاكي از ژاپن، برادر كوچك اثر ايم تاي هيونگ از جمهوري كره، اوسئام اثر سونگ باپك پوپ از جمهوري كره، داستان شيائويان از فانگ گانگ لينگ از چين و دام ساحره اثر وبشاهارد واج از هند از جمله آثار بخش مسابقه سينماي آسيا هستند.در بخش غيررقابتي نيز فيلم هاي باد گريان اثر هيگاشي يوچي از ژاپن. آسمان آبي بيكران اثر لي جيكسام از چين و شعله  هزار ساله اثر ناكي سيجي از ژاپن حضور دارند.
رقابت ۸ فيلم بلند ويدئويي
به گزارش روابط عمومي جشنواره فيلم هاي كودكان و نوجوانان، ۸فيلم از آخرين توليدات سينماي ايران در بخش مسابقه آثار ويدئويي به رقابت مي پردازند.
فيلم هاي «باغ آلوچه» به كارگرداني بهروز شعيبي و تهيه كنندگي حجت خاتم(مؤسسه پرده نقره اي)، «پسر زشت» ساخته محرم زينال زاده به تهيه كنندگي سعيد حاجي ميري(سازمان سينمايي سبحان)، «چند لحظه قبل» به كارگرداني و تهيه كنندگي سعيد نوري، «كوچ آسماني» به كارگرداني كيومرث درمبخش و تهيه كنندگي سيد محسن طباطبايي و كيومرث درم بخش در بخش مسابقه آثار ويدئويي بلند سينماي ايران به نمايش درمي آيد.
همچنين محسن صنگوري با كارگرداني و تهيه كنندگي فيلم «براي آ مدنت دعا مي كنم»، محسن چگيني با كارگرداني فيلم «عروسكي براي الدوز» و تهيه كنندگي مشترك با حسن شكوهي، محسن دامادي با كارگرداني «درسا» و تهيه كنندگي مشترك با سيد محسن طباطبايي و محمدعلي طالبي با كارگرداني و تهيه كنندگي فيلم «ماه شب چهارده» در اين بخش حضور دارند.
والت ديزني ژاپن در جشنواره
«هيائو ميازاكي» فيلم ساز مطرح سينماي ژاپن با دو فيلم در بيستمين جشنواره بين المللي فيلم هاي كودكان و نوجوانان حضور دارد.
فيلم «قلعه متحرك هول» از اين فيلم ساز در بخش بين المللي و فيلم «شهر اشباح» در بخش «بهتره همه بچه ها ببينند» جشنواره به نمايش درمي آيد.قلعه متحرك مانند ديگر آثار اين فيلم ساز داستاني ساده و روان را بدون اندرزگويي و موعظه در فضايي انيميشن روايت مي كند.
ميازاكي ملقب به والت ديسني ژاپن در اين فيلم مانند هميشه توجه زيادي به نكات جزيي دارد و در طراحي شخصيت ها به دقيق ترين خصوصيات فيزيكي آنها مي پردازد.اين كارگردان كه فيلم پرطرفدار شهر اشباح را در پرونده كاري دارد هم اكنون يكي از شناخته  شده ترين كارگردان سينماي انيميشن در ژاپن و جهان است.
شهر اشباح برنده جايزه اسكار بهترين فيلم انيميشن در سال ،۲۰۰۳ داستان دختربچه اي را به تصوير مي كشد كه به همراه خانواده اش در جريان مهاجرت با تونلي عجيب روبه رو مي شود.
ئي تي در جشنواره
فيلم ئي تي به  كارگرداني  استيون  اسپيلبرگ  يكي  از پرفروش  ترين  فيلم هاي  تاريخ  سينماي  كودك  در بخش  بهتره  همه  بچه ها ببينند در بيستمين  جشنواره  بين  المللي  فيلم هاي  كودكان  و نوجوانان  به  نمايش  در مي  آيد.ئي  تي  فيلمي  است  كه  با بياني  صميمانه  و ايجاد ارتباط با جهان  دروني كودكان ، بسياري  از مخاطبان  اين  رده  سني  را تحت  تاثير قرار داد.
شخصيت  ئي  تي ، آميزه اي  از كودكانه  بودن  و كودك  ماندن  است  و معصوميت  و بي  پناهي  موجودي  را به  تصوير مي  كشد كه  فقط خواهان  بازگشت  به  دنياي  خود است .
اين  فيلم  كه  از آثار جريان  ساز در سينماي  علمي  و تخيلي  محسوب  مي  شود. تحقق  آرمان  هميشگي  فيلم  سازان  در نمايش  آينه  تمام نماي  رفتاري  كودكان  است .
اسپيلبرگ  كه  در دهه  هفتاد ميلادي  با فيلم  برخورد نزديك  از نوع  سوم تصويري  تخيلي  از موجودات  فرازميني  ترسيم  كرده  است . در ئي تي ، اين تصوير خيالي  را رنگي  از واقعيت  مي بخشد.ئي  تي  در همه  كشورها تاثيرگذار بوده  و حتي  سالها پس  از ساخته  شدن ، در كشور هندوستان  فيلمي  بر اساس  آن  به  كارگرداني  راجش  روشن   ساخته  شده  است  كه  شخصيت  اصلي  آن  جادو ناميده  مي  شد.
داوران بخش بين المللي
۱۷فيلم بلند سينمايي شركت كننده در بخش بين المللي جشنواره را هفت داور ارزيابي مي كنند.
«حسن عاليشه» متولد ،۱۹۵۱ رئيس باشگاه سينمايي تونس و يكي از پايه گذاران جشنواره فيلم هاي كودكان و نوجوانان «سوسه»، «پنتي كجونن» فيلم ساز فنلاندي متولد ۱۹۴۶ و پايه گذار جشنواره بين المللي فيلم «اولو»، «گوسيا سك» فيلم ساز لهستاني متولد ۱۹۷۴ فعال در استوديو فيلم سازي  «ويژوال» و منتقد و نويسنده سينمايي به همراه «راك دمرس» تهيه كننده كانادايي بنيانگذار كمپاني «لافت» از جمله داوران اين بخش هستند.
«سيد مهدي شجاعي» نويسنده كتاب هاي «امروز بشريت»، «آيينه زار»، «آفتاب در حجاب» و نويسنده فيلم نامه هاي «بدوك»، «پدر»، «كمين» به همراه «مجيد مجيدي» فيلم ساز مطرح سينماي ايران كه آثاري چون «بدوك»، «رنگ خدا»، «بچه هاي آسمان»، «باران» و «بيد مجنون» را در پرونده كاري دارد، داوران ايراني اين بخش هستند.
۱۳ داور نوجوان  آثار شركت   كننده  در بخش مسابقه بين المللي جشنواره را داوري مي كنند. در بخش  مسابقه  فيلمهاي  بين  الملل  جشنواره  فيلم  كودك، ۲۴فيلم  سينمايي  رقابت  مي  كنند.

سايه روشن
سلحشور: ريشه تمامي هنرها مشترك است
تخيلات روح، به شكل هنرهاي مختلف بروز مي كند.اگر تمامي هنرها را ريشه يابي كنيم در مي يابيم كه ريشه آن مشترك است.
فرج الله سلحشور، كارگردان و بازيگر با بيان اين مطلب گفت: زاويه ديد هنرمندان رشته هاي گوناگون هنري نسبت به ارزش هاي موجود در هستي، متفاوت است و همين تفاوت ديدگاه باعث شكل گيري هنرهايي چون نقاشي، موسيقي، معماري، شعر و سينما يا تئاتر مي شود.كارگردان مردان آنجلس با بيان اينكه ظرفيت اديان در درك زيبايي شناسي يكسان است تصريح كرد:  اديان ابراهيمي در امتداد يكديگر به وجود آمده اند و هر يك مكمل ديگري هستند . كامل ترين و زيباترين بينش ها و نگرش ها در حد كمال در اسلام وجود دارد و به همين خاطر است كه اسلام در مقايسه با اديان ديگر كامل ترين دين است.وي با تأكيد بر اينكه هنرمندان ارزش گرا بايد در همايش هايي نظير «زيبايي شناسي دين» حضور يابند، در گفتگو با ستاد خبري همايش زيبايي شناسي دين گفت: افرادي كه داراي روحيه مذهبي هستند بايد به اين همايش دعوت شوند و مطالب ارزنده اي كه در اين نوع همايش ها مطرح مي شود، انعكاس يافته و در دسترس عموم قرار گيرد تا نتيجه مطلوب حاصل شود وگرنه چاپ مقالات اين گونه همايش ها در حد چند كتاب نتيجه چنداني نخواهد داشت.همايش زيبايي شناسي دين به همت مركز مطالعات و تحقيقات هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، پنجم و ششم دي ماه در تهران برگزار خواهد شد.
علاقمندان مي توانند در تماس با دبيرخانه همايش با تلفن ۶۶۷۰۶۸۵۹ جهت شركت در همايش ثبت نام و تمايل خود را براي حضور در برنامه ها اعلام كنند.
۱۳ كتاب سينماي كودك
001803.jpg
همزمان با برگزاري بيستمين جشنواره بين المللي فيلم هاي كودكان و نوجوانان، ۱۳ عنوان كتاب با موضوع سينماي كودك در اختيار علاقه مندان قرار مي گيرند.اين كتاب ها به ميهمانان جشنواره و كارشناسان سينما اهدا مي شود.«داريوش نوروزي» مدير انتشارات جشنواره  فيلم هاي كودكان و نوجوانان مي گويد:  «كاتالوگ بيست دوره جشنواره كودكان و نوجوانان»، «كاتالوگ جشنواره بيستم» و «كاتالوگ بيست و پنج سال سينماي كودك» از جمله اين كتاب هاست كه اطلاعات و آمار مربوط به سينماي كودك را به طور كامل در اختيار علاقه مندان قرار مي دهد.به گفته نوروزي «فيلم هايي كه بهتر است بچه ها ببينند» عنوان كتابي است كه در آن ۱۲ مقاله درباره فيلم هايي كه توسط يك مركز فرهنگي با رأي بچه ها و كارشناسان انتخاب شده اند به چاپ رسيده است.وي افزود: همچنين در راستاي رويكرد اصلي جشنواره كتاب هاي «اقتباس ادبي در سينماي كودك و نوجوان» و «از ادبيات تا سينما» با معرفي مشخصات اقتباس ادبي و چگونگي بهره برداري از ادبيات براي سينما چاپ شده است.

هنر
اقتصاد
اجتماعي
انديشه
سياست
فرهنگ
ورزش
|  اقتصاد  |   اجتماعي  |  انديشه  |  سياست  |  فرهنگ   |  ورزش  |  هنر  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |