تصميم جمعي تهراني ها براي ترافيك اول مهر
ساعت هايمان را با هم تنظيم كنيم
فكر مي كنيد از بين رسانه ها، تاثير گذارترين آنها كدام است؟ تلويزيون؟ راديو؟ مطبوعات؟ يا تابلوهاي تبليغاتي؟ به نظر من هيچ كدام؛ يعني دست كم در اين يك مورد كه قصد توضيحش را دارم، هيچ كدام از اينها تاثير گذار نيستند. اگر بهتر دقت كنيد با من هم عقيده مي شويد كه گاهي اوقات كالاها و ابزار و وسايل زندگي هم مي توانند نقش رسانه را ايفا كنند، حتي رفتارهاي آدم ها هم به نوعي نقش يك رسانه را بازي مي كنند؛ يعني به نوعي پيامي را منتقل مي كنند؛ مثلا از رفتار كسي كه به كافي شاپ مي رود، مي توان پيامي را دريافت كرد كه در رفتار كسي كه به قهوه خانه مي رود يافت نمي شود. كسي كه براي تفريح، سرگرمي هاي كامپيوتري را ترجيح مي دهد، رفتار متفاوتي با كسي دارد كه سرگرمي اش رفتن به گالري هاي هنري است. همين برداشت را مي توان در مورد مصرف كالاها داشت؛ مثلا پوشاك آدم ها به نوعي نشانگر برخي رفتارها و روحيات آنهاست؛ كسي كه جين مي پوشد، علايق و رفتار متفاوتي با كسي دارد كه شلوار پارچه اي را ترجيح مي دهد، اما در اين بين اتومبيل، كالايي است كه نه تنها خود گاهي به عنوان رسانه وارد عمل مي شود كه فضاي داخل آن هم به عنوان فضايي عمومي يا خصوصي به عنوان عرصه اي براي گفت وگو، محل نقد و نظر و در نهايت تصميم گيري مي شود. ده ها هزار تاكسي و مسافر بر شخصي در تهران در تردد هستند و فضاي داخل آنها غالبا در مسيرهاي طولاني، به بهانه هاي مختلف به عرصه بحث و گفت وگو تبديل مي شود. به جز اين خودروها، نزديك به 2 ميليون خودرو شخصي كه غالبا نيمي از آنها در حال تردد هستند، مي توانند فضايي شبيه اين ايجاد كنند و در نهايت اگر موضوع مباحث مشترك بود، به تصميمات مشابه برسند، اما منظور از اين مقدمه چيني طول و دراز چيست؟ راستش را بخواهيد بهانه نوشتن اين مطلب موضوعي ظاهرا تكراري، اما از نگاهي متفاوت است.
از مرداد ماه گذشته، مديران شهري تهران با تشكيل ستادي، قصد بهتربرگزار كردن مراسم اول مهر و بازگشايي مدارس را داشتند. هر چه به آخر شهريور هم نزديك مي شديم، تب مهر و مسائل مربوط به آغاز سال تحصيلي بالاتر مي رفت؛ تيزرهاي تلويزيوني راهنمايي و رانندگي، والدين دانش آموزان را هدف قرار مي داد و از آنها رعايت قوانين راهنمايي ورانندگي را خواستار مي شد، رسانه ها (منظور همان مطبوعات و راديو و تلويزيون است) از مردم مي خواستند كه در شهري مثل تهران، در روزهاي آغاز مهر، از وسايل نقليه عمومي استفاده كنند يا در تردد با خودروهايشان، قوانين راهنمايي و رانندگي را بيشتر رعايت كنند، اما موضوعي كه بيش از اينها به چشم مي آمد، اين بود كه شهروندان، چه كساني كه با خودرو شخصي تردد مي كنند و چه كساني كه از وسيله ديگري استفاده مي كنند، خود باب گفت وگو در اين مورد را باز كرده بودند. تجربه سالهاي گذشته در مورد ترافيك اول مهر، باعث شده بود كه ساكنان خودروها در روز اول مهر به اين نتيجه برسند كه با كمي تغيير در ساعات رفت وآمد و رعايت مواردي كه از سوي شهرداري و پليس تذكر داده مي شد، ترافيك اول مهر را روان كنند. اين موضوع نتيجه همان كاركرد رسانه اي فضاي عمومي خودروها بود. تقريبا همه مسافران خودروها به اين نتيجه رسيدند كه با شروع اول مهر و افزايش تقاضاي سفر درون شهري، تنها تغيير ساعت تردد مي تواند گره از مشكل ترافيكي آغاز سال تحصيلي باز كند.
اگر نگاهي به ساعت اوج ترافيك در روزهاي اول مهر بيندازيم، به اين نتيجه مي رسيم كه ساعت اوج ترافيك به دو زمان متفاوت تقسيم شده است؛ اولين ترافيك صبحگاهي بين ساعات 7 تا 8:30 اتفاق مي افتد و دومين ساعت شلوغ صبحگاهي بين ساعت 9 تا 10 صبح است. اين اتفاق نشان مي دهد كه گروهي كه رفت وآمدشان به مدارس مربوط نيست، براي سفر دورن شهري، زمان ديرتري را انتخاب كرده اند تا هم زمان با سفرهاي مدارس، از خانه خارج نشوند. بنابراين اوج شلوغي به دو بخش تقسيم شده و حجم كمتري پيدا كرده است.
تغيير ساعات كار
اين رفتار خودجوش شهروندان تهراني، 2سال پيش به عنوان طرحي از طرف مسئولان ترافيكي تهران به شوراي شهر و هيات دولت پيشنهاد شده بود. در آن طرح توصيه شده بود كه ساعات كار بخش هاي مختلف بر اساس ساعت اوج ترافيك تغيير كند تا همه شهروندان مجبور نباشند در يك ساعت خاص به سركار بروند. براساس طرح تغييرساعت كار، ساعت شروع به كار مدارس، ادارات، بانك ها و اصناف به ترتيب و يكي پس از ديگري شروع مي شد و به اين ترتيب ساعت اوج ترافيك در زمان طولاني تري تقسيم و از حجم خودروها در يك زمان خاص كاسته مي شد.
اين طرح اگرچه با مخالفت مواجه شد و مراكزي نظير بانك هاي دولتي اجراي آن را به بعد موكول كردند، اما رفتار شهروندان در روزهاي اول مهر نشان داد كه ضرورت آن توسط مردم تشخيص داده شده است.
در اين ميان، موضوعي كه به روشني نمود داشت اين بود كه ترافيك تهران و تردد خودروها در سطح شهر با اعمال مديريت، نظم پذير و قابل انعطاف است. شايد دليل آن، فشار ناشي از گره هاي ترافيكي به شهروندان باشد، اما نكته مهم اين است كه اعمال مديريت از طرف مردم پذيرفته شده و راهكارها جدي تر گرفته مي شود؛ راهكارهايي كه بدون تغيير در كالبد شهر، بزرگراه ها و خيابان هاي آن، سعي در هدايت سفرهاي دورن شهري به سمت هدفمند بودن آنها دارد.
موضوع تردد در روزهاي اول مهر نشان مي دهد كه خودرو، در شهري ماشين مدار مثل تهران، چطور مي تواند نقش رسانه اي دوجانبه ايفا كند. فضاي خودروها از يك سو عرصه گفت وگو و نتيجه گيري در مورد وضعيت ترافيكي اول مهر بود، به اين ترتيب، به عنوان رسانه عمل كرد و از سوي ديگر رفتار مسافران و رانندگان خودروها به رسانه اي تبديل شد كه به مسئولان ترافيكي نشان دهد، توصيه ها، آموزه ها و نتيجه گيري هاي آنها چقدر موثر و نزديك به هدف بوده است.
همين را ادامه بده
همه ما از آن گريزانيم، ترافيك اول مهرماه را مي گويم، تقريبا از يك هفته قبل از شروع مهرماه، فكر ماندن در ترافيك هاي طولاني مدت، برايمان ديوانه كننده است، از همان وقت است كه برنامه ريزي هاي خاص از سوي سازمان هاي مرتبط در اين زمينه صورت مي گيرد.
از همين رو رفتار ترافيكي شهروندان تهراني در هفته نخست مهر، الگوي مناسبي براي برقراري نظم و انضباط ترافيكي در كلانشهر تهران در طول سال به حساب مي آيد.
روابط عمومي معاونت حمل ونقل و ترافيك شهرداري تهران با اشاره به افزايش 25درصدي سفرهاي درون شهري به علت بازگشايي مدارس و دانشگاه ها ، بر اهميت همكاري شهروندان در آرامش نسبي ترافيك تاكيد كرد. اين روابط عمومي خروج زودتر بخش قابل توجهي از شهروندان از منازل، هنگام صبح و رعايت قوانين و مقررات رانندگي از سوي رانندگان و عابران پياده را از جمله ويژگي هاي ترافيك هفته اول مهر برشمرده است. روابط عمومي معاونت ترافيك شهرداري تهران هماهنگي بين اين معاونت و پليس راهنمايي و رانندگي تهران بزرگ در هفته جاري را نمونه ارزنده اي از همكاري بين بخشي با هدف خدمت به شهروندان قلمداد كرده است.
|