دوشنبه ۱۱ مهر ۱۳۸۴ - - ۳۸۱۵
عكس هاي برگزيده دنياي علم در سال 2005
تصاويري با رنگ و بوي علم
002535.jpg
فرهاد رضائي
مقاله ها، گزارش ها و به طور كلي انواع مطالب علمي انتشار يافته در ژورنال ها، كتاب ها و روزنامه ها، همچنين تحقيقات گسترده و متنوعي كه هر روزه در ارتباط با علوم مختلف در سراسر جهان انجام مي شود، بي ترديد بدون وجود عكس هاي زيبا و تصاوير دقيق، رنگ و بويي ندارد.
در واقع، در برخي از موارد پيشرفت هاي علمي مديون تهيه چنين عكس هاي دقيقي است كه بتواند جزئيات و زواياي گوناگون موضوع
مورد مطالعه را در پيش چشم محققان و دانشمندان به تصوير كشد و بدون وجود آنها، رشته تحقيقات و كاوش هاي علمي ممكن است در برخي زمينه ها از هم بگسلد.
چاشني بي نظير
تصاوير علمي برگزيده در مسابقات سالانه نماهاي علم سال 2005 كه در انگلستان برگزار مي شود، معرفي شدند و در اين ميان، كلوزآپ بسيار زيبايي از يك دانه فلفل و يك دانه نمك دريا، رتبه نخست را در ميان ساير عكس ها و تصاوير علمي به خود اختصاص داد.
اين عكس كه با استفاده از ميكروسكوپ الكتروني و توسط ديويد مك كارتي از دانشكده داروسازي دانشگاه لندن تهيه شده است، موفق شد توجه داوران اين سلسله مسابقات و نيز كارشناسان را بشدت به سوي خود جلب كند و به عنوان عكس اول جشنواره تصاوير علمي امسال انتخاب شود.
در اين رقابت سالانه كه توسط نواريس و ديلي تلگراف حمايت و پشتيباني مي شود، كارشناسان و هيات داوران طيف وسيع و بسيار متنوعي از عكس هاي ارائه شده، از تصاوير فني و تكنيكي گرفته تا عكس هاي انتزاعي را در زمينه علوم مختلف مورد بررسي و ارزيابي دقيق قرار مي دهند.
مك كارتي در ارتباط با شاهكار خود كه به عنوان عكس نخست انتخاب شده است، مي گويد: اين عكس فقط نمايي از يك بخش جالب توجه و ديدني از چاشني هاي موجود روي يك ميز است.
البته مك كارتي اين تصوير را با بهره گيري از ابزار بسيار گرانقيمت و حساسي همچون ميكروسكوپ الكتروني نگاره يا SEM ، به منظور دستيابي به هدفي مهمتر تهيه كرده است و اين هدف، نه تهيه يك عكس زيبا از نمك و فلفل، بلكه تحقيق در زمينه سيستم هاي انتشار دارو در بدن انسان بوده است.
اين محقق دانشگاه لندن در گفت و گو با خبرنگار بي. بي. سي با اشاره به اينكه شاهكارش در جريان تحقيقات علمي تهيه شده است، مي گويد: اما برخي اوقات، كارت هاي كريسمس را خودم با عكاسي تهيه مي كنم و آن را براي نامزدم مي فرستم و البته اين كار سال به سال دشوارتر مي شود. وي مي افزايد: نامزدم همواره مقدار زيادي نمك و فلفل به غذاي خود اضافه مي كند و امسال مي دانم چه كارتي برايش آماده كنم!
رنگ هاي دروغين
آدام هارت- ديويس ، گوينده شبكه تلويزيوني علمي  تي. وي. ساينس در انگلستان مي گويد: هيات داوران مسابقه نماهاي علم امسال، انتخاب نخست خود را به طور متفق القول و هم راي انجام دادند و تصميم گرفتند تصوير نمك و فلفل را به عنوان بهترين تصوير علمي سال 2005 ميلادي معرفي كنند.
وي مي افزايد: اين بسيار ساده و بديهي است كه آرزو كنيد اي كاش شما آن عكس را گرفته بوديد، اما شما نمي توانيد اين كار را انجام دهيد، البته نه به اين علت كه هر كسي به ميكروسكوپ الكتروني نگاره (SEM) دسترسي ندارد، بلكه واقعيت آن است كه اين عكس نتيجه حس خاصي است كه به شما مي گويد اين نما و تصوير عالي است .
ميكروسكوپ هاي الكتروني و تصاوير شگفت انگيز آنها در ساليان اخير، چيرگي و غلبه خود را بر سلسله مسابقات نماهاي علم ، به خوبي گسترده و مستحكم ساخته  و جوايز بسياري را در اين رقابت ها به خود اختصاص داده اند.
جزئيات و دقت تصاوير و عكس هاي مختلف تهيه شده با بهره گيري از ميكروسكوپ هاي الكتروني، تكان دهنده و شگفت انگيزند، اما هنگام مشاهده اين قبيل تصاوير، ممكن است بسياري از مردم متوجه اين نكته مهم نشوند كه رنگ هاي مورد مشاهده در اين قبيل عكس ها دروغين و كاذب هستند.
در واقع، رنگ هايي كه در اينگونه تصاوير به چشم مي خورند، به مواد و سوژه مورد عكاسي اضافه مي شوند تا بتوان آنها را در سيستم اين قبيل ميكروسكوپ ها بخوبي و با دقت به تصوير كشيد.
در تصوير برگزيده امسال به عنوان عكس اول رقابت نماهاي علم 2005، آني كاواناگ به عنوان همكار مك كارتي در دانشگاه لندن، رنگ نارنجي را به عنوان نمادي از خورشيد به دانه فلفل اضافه كرده است، زيرا هر دو داغ و پر حرارت هستند! به همين ترتيب در اين تصوير زيبا، رنگ آبي براي دانه نمك انتخاب شده، زيرا اين كريستال نمك از درياي آبي رنگ به دست آمده است.
رفتگر در دهان ماهي
اگر تصور مي كنيد برگزيدگان نماهاي علم ، همگي شامل عكس هاي كلوزآپ از سوژه هاي مختلف هستند، در اشتباه هستيد.
عكس تهيه شده توسط آماندا روبچي - عكاس بيمارستان آدنبروك در كمبريج انگلستان- از چندين دست مصنوعي كه در آغوش يك پرستار
قرار گرفته اند، تصوير برگزيده ديگري در اين مسابقات است كه جلوه اي كمدي و جالب از حيات و علم را به تصوير مي كشد.
همچنين عكس زيباي گرفته شده توسط جيم گرينفيلد از ميگويي كه در ميان دندان هاي تيز يك ماهي به رقص درآمده، از ديگر برگزيدگان اين مسابقه به شمار مي رود كه توجه هيات داوران را به سوي خود جلب كرده است.
گرينفيلد بازنشسته، اين روزها علاقه شديدي به شيرجه رفتن در اعماق دريا ها دارد و به اين وسيله با استفاده از دوربين خود، جلوه هاي شگفت انگيز و زيبايي از حيات دريايي زير آب ها را در پيش چشمان ساكنان كنجكاو خشكي به تصوير مي كشد و آنان را با گوشه اي كوچك از شگفتي هاي زير آب آشنا مي كند. عكس ميگو و ماهي وي كه امسال به عنوان يكي از تصاوير برگزيده معرفي شده، در عمق 10 متري دريا در سواحل كشور هلند گرفته شده است. وي مي گويد: شقايق هايي در اين آب ها وجود دارد كه به عنوان ايستگاه هاي پاكسازي ماهيان به شمار مي رود.
در واقع، در اين قبيل ايستگاه هاي پاكسازي تعداد فراواني از ميگو هاي كوچك وجود دارد كه ماهيان، آنها را به عنوان تميزكننده هاي فعال مي شناسند؛ رفتگراني كه در ميان شقايق ها منزل كرده اند.
در شاهكار هنري گرينفيلد از حيات وحش زير آب، يكي از اين رفتگران آبزي به دورن دهان باز يك ماهي وارد شده و در ميان دندان هاي بسيار تيز اين ماهي، در حال تميز كردن فضاي دهاني وي است. جالب آنكه، اين عكس يك همزيستي زيبا را به تصوير مي كشد؛ به طوري كه ماهي به اين وسيله از شر انگل هاي موجود در دهانش رهايي مي يابد و ميگوي رفتگر نيز غذاي مطبوع و ايده آلي به دست مي آورد.
زيباي مرگبار
همچنين يكي ديگر از عكس هاي برگزيده در مسابقات نماهاي علم سال 2005 كه در كشور انگلستان برگزار شد، محصول ديگري از ميكروسكوپ الكتروني نگاره (SEM) است كه افسون آن بسياري از كارشناسان را مجذوب خويش ساخته است.
آن وستون ، از كارشناسان موسسه تحقيقات سرطان بريتانيا، تهيه كننده اين عكس زيباست كه از يك سلول سرطاني در حال حركت و جنبش بر روي يك سطح فيلتر كاغذي پوشيده از ژل، به دست آمده و نمايي از اين سلول هاي مرگبار را به تصوير كشيده است. اين سلول در عكس مورد نظر، در حال فرو رفتن در حفره بسيار ريزي است كه روي اين فيلتر كاغذي پوشيده از ژل وجود دارد.
وستون در گفت و گو با خبرنگار بي. بي. سي مي گويد: به نظر مي رسد اين سلول ها همواره در حال سفر به سوي پايين هستند. آنها ساده ترين مسير را مي يابند و به دورن حفره فرو مي روند .
اين عكس نيز همچون عكس ها و تصاوير علمي ديگر، در جريان انجام تحقيقات علمي گرفته شده است و در واقع، بخش كوچكي از يك نمونه مورد مطالعه در بررسي هاي زيست شناسي تومور ها و غدد سرطاني به شمار مي رود.تمامي عكس هاي مسابقه نماهاي علم سال 2005، در دو نمايشگاه بزرگ در كشور انگلستان به معرض نمايش درآمده و در معرض ديد عموم علاقه مندان قرار گرفته است.

نمك و فلفل
هيچ فكر كرده ايد كه هنر عكاسي تا چه حد براي پيشرفت هاي علمي موثر است؟ عكس هاي دقيقي كه جزئيات را از زواياي گوناگون به نمايش مي گذارند، حقايق بي شماري را پيش روي دانشمندان
قرار مي دهند. اهميت اين موضوع، موجب شده تا انگلستان هر ساله مسابقاتي تحت عنوان نماهاي علم براي انتخاب بهترين عكس هاي علمي سال برگزار كند. فكر مي كنيد امسال كدام عكس بهترين شده است؟ ديويد مك كارتي از دانشكده داروسازي دانشگاه لندن با گرفتن كلوزآپ بسيار زيبايي از يك دانه فلفل و يك دانه نمك دريا، جايزه اول اين مسابقه را از آن خود كرد و جالب اينكه، همه داوران در انتخاب شاهكار او با هم، هم عقيده بودند. مك كارتي با كمك ميكروسكوپ الكترونيكي نگاره و با هدف تحقيق در زمينه سيستم هاي انتشار دارو در بدن انسان، اين تصوير را تهيه كرده است، اما نگاه او و حس خاص اين عكس، فوق العاده است و حتي مردم عادي را هم شگفت زده مي كند؛ البته ناگفته نماند كه رنگ هاي نارنجي و آبي، به عنوان چاشني به فلفل و نمك افزوده شده اند تا عكس، بيشتر تداعي كننده خورشيد و دريا باشد. عكس هاي اين نمايشگاه كه در معرض ديد عموم قرار گرفته، تلفيقي بسيار زيبا از نظر ظرافت علم و هنر است.

عصب شناسان از آن پرده برداشتند
تفاوت هاي مغزي افراد دروغگو
002538.jpg
كساني كه از سر عادت و به طور هميشگي دروغ مي گويند داراي تفاوت هاي مغزي ويژه اي با انسان هاي صادق و راستگو هستند.
متخصصان علوم اعصاب دانشگاه كاليفرنياي جنوبي با انتشار مقاله اي در شماره اخير ژورنال روانپزشكي بريتانيا، با بيان اين مطلب، اعلام كردند: افراد دروغگو در مقايسه با سايرين، ماده سفيد بيشتري در مغز خود دارند.
بر اساس اين مقاله، نتايج بررسي هاي انجام شده به وسيله سيستم تصويربرداري مغناطيسي MRI از بخش هاي مختلف مغز، نشان مي دهد مقدار ماده سفيد موجود در مغز افراد دروغگو نسبت به سايرين، 22 تا 26 درصد بيشتر است و اين تفاوت در بخش كورتكس پيشاني مغز آنها به وضوح مشاهده مي شود.
به گفته دانشمندان، ماده سفيد مغز وظيفه انتقال اطلاعات و داده ها و نيز ماده خاكستري مغز وظيفه پردازش اين اطلاعات را به عهده دارند.
متخصصان علوم اعصاب دانشگاه كاليفرنياي جنوبي در مقاله اخير خود همچنين تصريح كرده اند كه ممكن است حتي تفاوت هاي مغزي بيشتري ميان افرادي كه از سر عادت دروغ مي گويند و انسان هاي راستگو و صادق وجود داشته باشد كه شناسايي دقيق آنها ،مستلزم انجام تحقيقات بيشتري در اين زمينه است.
در واقع، اين نخستين تحقيقاتي است كه در آن، دانشمندان و متخصصان علوم اعصاب در پي يافتن ناهنجاري هاي مغزي در افراد دروغگو بر مي آيند و تفاوت هايي را در مغز اين انسان ها توصيف مي كنند.
از سوي ديگر، نتايج به دست آمده از اين تحقيقات را نمي توان بر اساس تفاوت هاي سني، تغييرات نژادي، تفاوت هاي موجود در هوشبهر يا بهره هوشي يا آسيب هاي وارده به سر توضيح داد و تفسير كرد.
تحقيقات ديگري نيز در گذشته نشان داده بود كه كودكان مبتلا به بيماري ذهني و رواني درخودماندگي كمتر از ساير كودكان همتاي خود، قادر به دروغ گفتن هستند و اين تفاوت از ويژگي ها و تفاوت هاي مغزي آنان سرچشمه مي گيرد.
در واقع، تحقيقات انجام شده در ارتباط با توسعه و تكوين سلول هاي عصبي بيماران مبتلا به درخودماندگي، نشان داده كه اين افراد در مقايسه با سايرين، داراي ماده خاكستري بيشتري نسبت به ماده سفيد در مغز خود هستند.
اين الگوي سلول هاي مغزي در افراد مبتلا به بيماري درخودماندگي كه در آن، شخص قادر به برقراري ارتباط مناسب با محيط اطراف خود نيست، درست معكوس الگويي است كه در سلول هاي عصبي و بخش سفيد و خاكستري افراد دروغگو به چشم مي خورد.

پيشخوان
002580.jpg
سان
روزنامه سان، خبر و عكس اول خود را به مراسم سوگند جان رابرتز، رئيس جديد ديوان عالي آمريكا اختصاص داده است.
جان رابرتز 50 ساله كه كاتوليك مذهب است و ديدگاهش محافظه كارانه تلقي مي شود ، در رشته حقوق از دانشگاه هاروارد فارغ التحصيل شده و طي سالهاي اخير، قاضي دادگاه تجديدنظر فدرال در ناحيه واشنگتن دي سي بوده است.
002574.jpg
شانگهاي ديلي
روزنامه شانگهاي ديلي چاپ چين، از انجام اصلاحات در بخش اقتصادي اين كشور خبر داده است. اين روزنامه به نقل از ون جيابائو
- رئيس جمهوري چين- نوشته است؛ اين اصلاحات به منظور ايجاد تغيير و تحولات در عرصه توسعه اقتصادي صورت مي گيرند.ون جيابائو در ادامه سخنان خويش مجددا الحاق مسالمت آميز تايوان به سرزمين مادري را خواستار شد.
002571.jpg
پرنساليبره
روزنامه پرنسا ليبره، عمليات گسترده نيروهاي پليس گواتمالا عليه قاچاقچيان مواد مخدر را براي خبر و عكس اول خود برگزيده است.
در جريان اين عمليات وسيع، 430 كيلوگرم كوكائين كشف شد.
لازم به ذكر است كه به رغم اتخاذ تدابير گسترده از سوي سران دولت ها، آمريكاي لاتين همچنان از مراكز عمده توليد و توزيع مواد مخدر محسوب مي شود.
002529.jpg
عرب نيوز
روزنامه عرب نيوز مانند ساير نشريات چاپ خاورميانه، اخبار صفحه اول خود را به آخرين وضعيت در سرزمين هاي اشغالي، انفجارهاي عراق و انفجار در شهر جده اختصاص داده است.
اين روزنامه، طي گزارشي انتقادي، اوضاع در كرانه باختري و نوارغزه پس از تهاجم ددمنشانه رژيم صهيونيستي را مورد بررسي قرار داده است. در جديدترين تحولات، سه نفر از مبارزان فلسطيني طي درگيري با نيروهاي صهيونيست در كرانه باختري به شهادت رسيدند.

خبر
عنكبوت 20 ميليون ساله
ديرين شناسان انگليسي موفق به كشف فسيل كاملي از يك عنكبوت به قدمت 20 ميليون سال شدند.
در گزارش انتشار يافته در تازه ترين شماره ژورنال ديرين شناسي ، اين عنكبوت درون يك كهربا به طور كامل فسيل شده است و مي تواند اطلاعات مهمي را درباره زندگي اين جانوران در اعصار گذشته زمين، در اختيار دانشمندان قرار دهد.
بر اساس اين گزارش، ديرين شناسان دانشگاه منچستر اين عنكبوت كهن را به هنگام بازديد از موزه اي در جمهوري دومينيكن واقع در آمريكاي مركزي كشف كردند.
اين عنكبوت با 4 سانتي متر طول و 2 سانتي متر عرض، به هنگام غرق شدن در كهرباي چسبناك مايع، جان خود را از دست داده و سپس با سخت شدن كهربا، به طور سالم و دور از عوامل تجزيه كننده، تا به امروز باقي مانده است.
اين گزارش مي افزايد: همچنين دانشمندان انگليسي موفق به يافتن نمونه هايي از سلول هاي خوني اين جانور در درون كهرباي مورد نظر شده اند.
اين نخستين باري است كه ديرين شناسان موفق به كشف نمونه هاي خوني جانوران فسيل شده در دورن كهربا مي شوند و اميدوارند بتوانند DNA عنكبوت فسيل شده را از سلول هاي خوني آن استخراج كنند.
002523.jpg
سيستم دفاعي ويژه
محـــققان موسسه فن آوري جورجيا در ايالات متحد آمريكا با همكاري دانشمندان مركز جان آينز واقع در بريتانيا، موفق به كشف يك سيستم دفاعي ويژه در باكتري اشريشيا كولي (E. coli) شدند.
بر اساس گزارش منتشر شده در شماره 29 سپتامبر ژورنال علمي نيچر ، باكتري مورد نظر مي تواند با بهره گيري از اين مكانيسم، سيستم دفاعي طبيعي بدن انسان و واكنش  هاي ايمني را خنثي كند و به عنوان يك ميهمان فرصت طلب، در برخي از نقاط بدن انسان به زندگي خود ادامه دهد.
اين گزارش مي افزايد: دانشمندان با كشف جزئيات سيستم دفاعي ويژه اين باكتري، قصد دارند روش هاي نوين و موثري براي مبارزه با آن توسعه دهند.
در واقع، اين سيستم دفاعي به اشريشيا كولي اجازه مي دهد اكسيد نيتريك را شناسايي كند و آن را به تركيب غير مضري براي خود بدل سازد.
منشا حيات
پژوهشگران دانشگاه ايلينويز طرح تحقيقاتي
5 ميليون دلاري جديدي را براي كشف اسرار بيشتر، از ظهور حيات روي زمين آغاز كردند.
اين محققان در تحقيقات 5 ساله خود قصد دارند. دريابند كه ظهور كدها و رمزهاي ژنتيكي و همانندسازي آنها به پروتئين ها از چه زمان و به چه صورت روي اين سياره رخ داده است.
وزارت انرژي ايالات متحد آمريكا حمايت مالي اجراي اين طرح تحقيقاتي را به عهده دارد و گروهي از پژوهشگران دانشگاه ايلينويز، از جمله فيزيكدانان، شيميدانان و ميكروبيولوژيست ها در ميان آنها مشاهده مي شوند.
موضوع ظهور و تكامل حيات، بويژه انسان بار ديگر در مدارس آمريكا بالا گرفته است، به طوري كه دولت در برخي ايالت ها قصد دارد ايده اي موسوم به طرح هوشمند را به كتاب هاي درسي دانش آموزان اضافه كند و اين امر، شكايت برخي والدين و معلمان را به دادگاه هاي عمومي اين كشور در پي داشته است.
002526.jpg
روبات هاي خودساز
دانشمندان بـــــا الگوگيري از سيستم هاي زيست شناختي، روبات هاي مينياتوري ساخته اند كه مي توانند خود را به اصطلاح سرهم بندي كنند.
به گزارش پايگاه اينترنتي لايو ساينس ، اختراع جديد محققان موسسه فن آوري ماساچوست (MIT) قادر است بلوك هايي كه به طور تصادفي در محيط اطراف قرار گرفته است را گردآوري كرده و روي خود سوار كند.بر اساس اين گزارش، روبات هاي مورد نظر كه با بهره گيري از طرح مولكول هاي DNA در سيستم هاي زنده ساخته شده اند، حتي قادر به اصلاح اشتباهات خود به هنگام سرهم بندي بلوك هاي ياد شده هستند. مولكول هاي DNA در درون هسته سلول ها، با استفاده از بلوك هاي زيستي موجود، نسخه هايي مانند خود را به وجود مي آورند و به عبارتي همانندسازي مي كنند.
قرمز تند مساوي است با آبي كدر
چرا آسمان آبي است؟ اين يكي از سئوالاتي است كه بچه هاي زيادي آن را در ذهن دارند. بسياري از آنها مي گويند:  چرا آسمان بنفش نيست؟
جواب سئوال اول اين است كه نور آبي با طول موج كوتاه، براي انتقال مولكول هاي هوا آمادگي زيادي دارد، در حالي كه نور قرمز با طول موج بلندش، چندان تناسبي با اين كار ندارد و همين براي آبي بودن آسمان كفايت مي كند. از سوي ديگر، آبي، مجموعه بزرگي از رنگ هاي مختلف است، اما حتي بنفش هم با آن طول موج كوتاهش، مثل آبي، رنگ هاي مختلفي را در خود جا داده است. با اين وجود، رنگ را نمي توان فقط با طول موج سنجيد. مدار آن در چشم ما هم نقش مهمي دارد. چشم ما، سه نوع گيرنده رنگ دارد كه هريك از آنها به قسمتي از طيف رنگين كمان حساس است و رنگي كه مغز ما تشخيص مي دهد هم به نشانه هاي هر سه نوع مذكور بستگي دارد. بنابراين، شايد تركيب رنگ هاي آسمان هم اين گيرنده ها را سر ذوق مي آورد و حساسيت آنها را به رنگ آبي زياد مي كند. در اين صورت، چشم ما هم رنگ آسمان را آبي مي بيند. براي جواب سئوال دوم، خودتان را به دردسر نيندازيد. بعضي وقت ها مي شود قرمز تند و آبي كدر را هم يكي بگيريد!

علمي
ايرانشهر
خبرسازان
در شهر
شهر آرا
|  ايرانشهر  |  خبرسازان   |  در شهر  |  علمي  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |