پنجشنبه ۱۴ مهر ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۱۸ - Oct 6, 2005
دعاي روز دوم ماه مبارك رمضان
اَللّهُمَّ قَرِّبني فيهِ اِلي مَرضاتِكَ وَجَنِّبني فيه مِن سَخَطِكَ وَنَقِماتِكَ وَوَفِّقني فيهِ لِقَرائَهِ اياتِكَ بِرَحمَتِكَ يا اَرحَمَ الرّاحِمينَ.
اين ماه، ماه ديگري است
حضرت اميرالمؤمنين علي عليه السلام: اي مردم، اين ماه مانند ماه هاي ديگر نيست!
***
رمضان ماهي است كه در آن درهاي آسمان را مي گشايند و راه هاي جهنم را مي بندند. ماهي است كه صدايتان را مي شنوند و دعايتان را اجابت مي كنند.
ماهي است كه روزه  يك روزش از هزار ماه روزه داري برتر و عبادت كردن در آن از هزار ماه عبادت والاتر است.
ماه و خورشيد در اين ماه با رحمت بر روزه داران مي تابند و نور مي افشانند.
روز و شبي نيست مگر آن كه لطف و رحمت خداوند از آسمان بر اين امت فرومي ريزد. بشتابيد... هر كه حتي گوهري از اين گوهرها و قطره اي از اين قطره ها را به دست آورد و دريابد خداوند او را در بهشت جاي خواهد داد. روزهاي اين ماه، ساعت هاي اين ماه... لحظه هاي اين ماه از همه  لحظات عمرتان گرانبهاتر هستند.
خداوند روزي تان را مي افزايد. خوابيدن تان را عبادت به شمار مي آورد و نفس كشيدن تان را ذكر و تسبيح حساب مي كند. در هر شامگاه فوج فوج بندگان از آتش رهايي مي يابند و در سايه  مغفرت و رحمت الهي جاي مي گيرند. اي مردم... اين ماه، ماه ديگري است...
امروز با حافظ
زلف سنبل چه كشم عارض سوسن چه كنم
بي تو اي سرو روان با گل و گلشن چه كنم
نيست چون آينه ام روي ز آهن چه كنم
آه كز طعنه بدخواه نديدم رويت
۲۵ اثر برتر جشنواره دفاع مقدس انتخاب مي شود
ايرنا: ۲۵ فيلمنامه ، خلاصه  فيلمنامه  و طرح  برتر در بخش  قلم  زرين دهمين  جشنواره فيلم  دفاع  مقدس  انتخاب  مي شود.
حسن  امجدي  مقدم  مدير بخش  قلم  زرين  جشنواره  گفت : اين  آثار كه  براي  اولين  بار در ساختار جشنواره  پيش بيني  شده ، به  صورت  پنج  برگزيده  از پنج  بخش  فيلم  كوتاه ، نماهنگ ، سينمايي ، ويديويي ، نيمه بلند و سينمايي  معرفي مي شود.وي  عمده ترين  هدف  بخش  قلم  زرين  جشنواره  را شناسايي  فيلمنامه  مناسب  با موضوعات  و ايده هاي  نوآورانه  در زمينه هاي  سينماي  دفاع  مقدس ، كشف  استعدادهاي پنهان  اين  عرصه  و ترغيب  و تشويق  فيلمنامه نويسان  جوان  به  سمت  مضامين  دفاع مقدس  برشمرد.
وي  افزود: موضوعات  اين  بخش  شامل  آزادسازي  خرمشهر، منزلت  نيروهاي  مسلح از قبيل  سرباز، بسيجي ، پليس ، ارتش  و سپاهي  است .
امجدي  مقدم  اضافه  كرد: در هريك  از بخش هاي  پنج گانه  جشنواره  به  پنج  اثربرگزيده  جوايزي  اهدا مي شود.
وي  همچنين  افزود: انجمن  سينماي  انقلاب  و دفاع  مقدس  پس  از انتخاب  برترين آثار فيلمنامه ، طرح  و ايده  سينمايي  مناسب  علاوه  بر اهداي  جوايز پيش بيني شده  با صاحب  اثر نسبت  به  نگارش  فيلمنامه  قرارداد مي بندد و از ساخت  وتوليدآن  نيز حمايت  مالي  به  عمل  مي آيد.وي  گفت : علاقه مندان  شركت كننده  بايد دوبخش  فيلم  كوتاه  و نماهنگ ، فيلمنامه كامل  وبراي  بخش هاي  سينمايي  ويديويي  و نيمه بلند، خلاصه  فيلمنامه  و براي  بخش سينمايي  طرح  ارائه  دهند.
دهمين  جشنواره  فيلم  دفاع  مقدس  از يكم  تاچهارم  آذرماه  سال  جاري  در تهران برگزار مي شود.

دومين جشنواره كتاب شناسي
قصه هاي قرآني برگزار مي شود
ايسنا: نخستين جشنواره قصه هاي قرآني در سال ۱۳۷۴ همزمان با دوازدهمين دوره مسابقات بين المللي قرآن كريم صورت پذيرفت كه در آن سال به كليه آثار منتخب تا سال ۱۳۷۱ جوايزي اهدا گرديد.
دومين جشنواره در حاشيه بيست و دومين دوره مسابقات بين المللي قرآن كريم برگزار خواهد شد.
ستاد برگزاري جشنواره فراخواني را از طريق مطبوعات و رسانه هاي گروهي اعلام كرد كه مولفين و ناشران آثار خود را به دبيرخانه جشنواره ارسال داشته اند.
هدف از برگزاري اين جشنواره ارج گذاردن به تلاشهايي كه در زمينه احياي ادبيات ديني انجام مي پذيرد و نيز ايجاد انگيزه براي خلق و توليد آثار ماندگار است.
در اين جشنواره كارشناساني از سوي حوزه علميه و كارشناساني از حوزه ادبيات داستاني براي داوري حضور دارند تا آثار مولفين را هم از نظر قالب و ساختاري و هم به لحاظ محتوايي ارزيابي نمايند.
در دومين جشنواره پژوهشهايي كه از سال ۱۳۷۱ تا ۸۴ در زمينه ادبيات ديني انجام شده است مورد ارزيابي قرار گرفته و به برترين آنها جوايزي اهدا مي گردد.
اين جشنواره در سه مقطع كتابهاي كودك، نوجوان و بزرگسالان صورت مي گيرد و به نفرات اول تا سوم از هر سه مقطع جوايز و لوح تقديري اهدا خواهد شد و يك جايزه برتر براي نفر ممتاز در نظر گرفته شده است.
از سوي هيات داوران تعداد يك هزار و ۳۴۹ عنوان كتاب قصه هاي قرآني مورد ارزيابي قرار گرفته و ۱۵۳ نويسنده اثر داستان وارد بخش داوري شده است و در زمينه پژوهش نيز ۹۰ مقاله مورد شناسايي قرار گرفته است.
در مقطع بزرگسال سه اثر در زمينه رمان و داستان بلند و سه اثر براي داستان كوتاه از سوي هيات داوران انتخاب مي شوند.
در مقطع كودكان سه اثر در زمينه رمان و داستان بلند و سه اثر براي داستان كوتاه انتخاب مي شوند.
در زمينه پژوهش هاي ادبي هم سه اثر انتخاب مي شود.
به نفرات اول هر مقطع ۸ تا ۱۰ عدد سكه تمام بهار آزادي به نفرات دوم هر مقطع ۷ تا ۸ عدد سكه تمام بهار آزادي به نفرات سه هر مقطع ۳ تا ۶ عدد سكه تمام بهار آزادي اهدا مي شود.پيش بيني مي شود برخي آثار هم مورد تقدير قرار بگيرند، به اين آثار براساس تصميم هيات داوران بين يك تا سه سكه تمام بهار آزادي جوايز تعلق خواهد گرفت.
اين جشنواره يك جايزه ويژه هم دارد، به نويسنده اي كه عمده فعاليتهاي خود را صرف مقوله داستانهاي قرآن و موضوع جشنواره كرده باشد تعلق مي گيرد.
البته ملاكهايي براي اين امر در نظر گرفته شده است.
از جمله كميت و كيفيت آثار كه ستاد جشنواره با همكاري داوران پس از تعيين برگزيدگان اقدام به انتخاب فرد مورد نظر خواهد كرد.
حدود ۲۲ سكه تمام بهار آزادي به فرد برگزيده اهدا خواهد شد.ضمنا در اين جشنواره از چند نفر فعالان برجسته قصه هاي قرآني (پيشكسوتان) هم تجليل به عمل خواهد آمد.

نخستين همايش بين المللي روابط
عمومي الكترونيك برگزار شد
نخستين همايش بين المللي روابط عمومي الكترونيك در مؤسسه اطلاعات تهران در روزهاي ۱۱ و ۱۲ مهرماه برگزار شد.
به گزارش خبرنگار همشهري در اين همايش مديركل تبليغات و اطلاع رساني وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي گفت: اين فعاليت و پژوهش يك فعاليت گروهي و جمعي روابط عمومي كشور است. فعاليتهاي مشابه يا به خواست دولتي يا افراد معدودي صورت مي گيرد و برخاسته از خواسته جمعي است.
اين همايش غيردولتي است كه غيردولتي بودن بر ماندگاري بودن اين نوع همايش ها اثري كارسازتر دارد. تلاشهاي زيادي مبتني بر كار تحقيقاتي و رفتار علمي و پژوهشي براي اين همايش شده است.
دكتر سلطاني فر رياست كميته علمي نيز گفت: مسير اطلاع رساني از طريق شيوه هاي موجود اطلاع رساني و از طريق سيستمهاي اينترنت و روشهايي كه از طريق اينترنت مردم آگاه شدند به كار گرفته شده است.

انتخابات در اتحاديه ناشران و كتابفروشان
مهر:با گذشت ده روز از زمان آغاز ثبت نام داوطلبان عضويت در هيات مديره اتحاديه ناشران و كتابفروشان تهران، خبرهاي تازه حكايت از شكل گيري ائتلاف تازه اي در ميان ناشران دارد.
به گزارش خبرنگار كتاب مهر، در روزهاي گذشته با مراجعه افراد ديگري به مجمع امور صنفي و ثبت نام براي كانديداتوري عضويت در هيات مديره اتحاديه ناشران و كتابفروشان تهران تنور رقابت هاي انتخاباتي داغ تر شد و ركودي كه در هفته آغاز ثبت نام مشاهده مي شد تبديل به شكل گيري آرام رقابت ميان طيف هاي مختلف ناشران شده است.
نقطه آغاز اين حركت رامي توان از روز دوشنبه و ثبت نام موثرترين عضو هيات مديره نهم اتحاديه ناشران و كتابفروشان براي حضور در رقابت انتخاب اعضاي هيات مديره دهم دانست، زماني كه حسن كيائيان، سخنگوي مستعفي دوره قبل مدارك ثبت نام خود را به مجمع امور صنفي ارئه كرد و به اين ترتيب به همه حدس و گمان ها درمورد حضور و يا عدم حضور خود در رقابت براي انتخاب اعضاي هيات مديره دهم، پايان داد.
به گزارش مهر، ائتلاف ناشران پيشرو تاكنون توانسته نظر چهار ناشر حرفه اي را براي حضور در رقابت هاي آتي جلب و آنها را براي شركت در اين رقابت ترغيب كند.
اين چهار نفر عبارتند از: جعفر همايي مدير مسئول نشر ني، عليرضا رمضاني، مدير مسئول نشر مركز، محمودرضا بهمن پور، مدير مسئول نشر نظر و حسن كيائيان مدير مسئول نشر چشمه.
همچنين قرار است نام اين افراد با اضافه شدن اسامي ديگري نيز تكميل شود؛ محمد علي جعفريه مدير نشر ثالث و سيد رضا يكرنگيان مدير مسئول نشرخجسته، از افرادي هستند كه قرار است به اين ليست اضافه شوند.
به گزارش مهر، از طيف سنتي اتحاديه ناشران و كتابفروشان تهران تاكنون خبر ثبت نام مرتضي آخوندي به گوش مي رسد و هنوز خبر ديگري از ثبت نام ديگر اعضاي انجمن اسلامي ناشران شنيده نشده است.

همايش اسطوره هاي ايراني و ادبيات كودك برگزار مي شود
مهر:همزمان با دومين نمايشگاه ايران شناسي، همايش اسطوره هاي ايراني و ادبيات كودك، دي ماه امسال برگزار خواهد شد.
همايش اسطوره هاي ايراني و ادبيات كودك كه به منظور معرفي فرهنگ و تمدن ايراني براي كودكان و نوجوانان برپا خواهد شد، در حوزه هاي ويژگي هاي بارز اسطوره هاي ايراني از حيث رويكرد كيهان شناختي و انسان شناختي، انديشه هاي محوري اسطوره هاي ايراني، ويژگي هاي قومي اسطوره هاي ايراني و مقايسه آنها با اسطوره هاي ساير تمدنهاي باستاني و ويژگي هاي ادبي اسطوره هاي ايراني با توجه به وجوه داستان پردازي به بررسي موضوع مي پردازد.
همچنين اسطوره ها و تداوم مضموني آن ها در ادبيات داستاني كلاسيك، اسطوره ها و تداوم مضموني آن ها در قصه هاي فرهنگ عامه، ضرورت استفاده از اسطوره ها در كتاب هاي كودكان و نوجوانان از ديگر حوزه هاي بحث اين همايش هستند.دبيرخانه همايش تا پايان آبان ماه جاري مقالات ارايه شده در اين محورها را دريافت خواهد كرد.
بنا بر اين گزارش، دومين همايش ايران شناسي با هدف محورقراردادن آثار، وقايع و سرزمين هاي گذشته به كودكان و نوجوانان برگزار مي شود.اين همايش، از نظر تاريخي و موضوعي به بخشهاي اسطوره، باستان، اسلامي و معاصر تقسيم شده است.دبيرخانه همايش در مديريت پژوهش كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان در خيابان حجاب قرار دارد.

دومين جشنواره سراسري «بسم الله الرحمن الرحيم»
گروه ادب و هنر: دومين جشنواره سراسري بسم الله الرحمن الرحيم دوشنبه ۱۸ مهرماه همزمان با ماه مبارك رمضان افتتاح مي گردد.
از ۴۰۰۰ اثر رسيده به دبيرخانه ۲۰۰ اثر در سه بخش گرافيك، نقاشي خط، خوشنويسي و هنرهاي سنتي مورد ارزيابي قرار گرفته است كه براساس تفكيك هر رشته به سه نفر از نفرات برتر جوايز نفيسي از جمله هزينه سفر رفت و برگشت مشهد مقدس، اهداء مي گردد. در آثار موجود در نمايشگاه از قلم ني، پلات، گواش، رنگ روغن، اكرليك و فتوشاپ استفاده شده كه همين امر موجب تنوع تابلوها و دل انگيز تر شدن فضاي نمايشگاه شده است. چشم گيرترين قسمت اين نمايشگاه به سه تنديس قديمي خاتم رسول اكرم (ص) و تنديس دستخط امام راحل مربوط مي شود.
اين جشنواره كه همه ساله به همت بخش غيردولتي و به كوشش مركز گسترش هنرهاي قرآني برگزار مي گردد، تا ۱۲ آبان جهت بازديد ادامه دارد.
دومين جشنواره بسم الله الرحمن الرحيم در خيابان طالقاني _ جنب سينماي فلسطين، خيابان شهيد برادران مظفر، شماره ۵۳ _ مركز فرهنگي هنري صبا برگزار مي شود و علاقمندان مي توانند از ساعت ۱۰ الي ۲۰ از آن بازديد كنند.

فروش هري پاتر از مرز ۳۰۰ ميليون نسخه گذشت
ايسنا: نماينده جي. كي رولينگ، نويسنده بريتانيايي رشته كتاب هاي هري پاتر مي گويد: تاكنون بيش از ۳۰۰ ميليون نسخه از اين مجموعه در سراسر جهان فروش رفته است.
به گزارش شبكه خبري بي .بي .سي، سرگذشت اين جادوگر جوان و نبرد او با وولدمورت اهريمن صفت به ۶۳ زبان ترجمه شده است. رولينگ تاكنون شش كتاب هري پاتر را به رشته تحرير در آورده و قول داده است يك كتاب ديگر به اين مجموعه بيفزايد.
ماه آينده فيلمي كه از روي قسمت چهارم اين قصه، هري پاتر و جام آتش، اقتباس شده در سينماها اكران خواهد شد.سخنگوي نماينده ادبي رولينگ گفت: با كمال مسرت اعلام مي كنيم كه فروش رشته كتاب هاي هري پاتر در جهان اثر جي كي رولينگ اكنون از ۳۰۰ ميليون نسخه فراتر رفته است.بيش از ۱۰۰ ميليون نسخه قصه هاي هري پاتر در آمريكا فروش رفته است.آخرين قسمت هري پاتر، شاهزاده نيمه اصيل، در ماه ژوئيه پس از انتظاري دو ساله منتشر شد و فورا در جدول پرفروش ترين كتاب هاي جهان قرار گرفت.در ۲۴ ساعت نخست عرضه كتاب هري پاتر و شاهزاده نيمه اصيل شش ميليون و ۹۰۰ هزار نسخه از آن فروش رفت كه به طور ميانگين ۲۵۰ هزار نسخه در ساعت بود.
برخلاف اكثر كتاب هاي پرفروش، شاهزاده نيمه اصيل توجه منتقدان را نيز جلب كرد و نيويورك تايمز، سياتل تايمز و آسوشيتدپرس و بقيه به تمجيد از آن پرداختند.
بسياري عقيده دارند اين اثر كه پايان مصيبت بارش بسياري از خوانندگان را غمگين كرده، ژرفترين اثر جي كي رولينگ است.

نائب رئيس كميسيون فرهنگي مجلس :
برنامه هاي ماهواره از اين پس
از سوي صدا و سيما پخش مي شود
نائب رئيس كميسيون فرهنگي مجلس با اشاره به حضور رئيس صدا و سيما در جلسه كميسيون فرهنگي مجلس گفت: قرار شد تا برخي از برنامه هاي شبكه هاي ماهواره اي ضبط و از سوي صدا و سيما پخش مي شود.
به گزارش فارس، سيد محمدرضا ميرتاج الديني امروز در جمع خبرنگاران پارلماني با بيان اين كه در نشست مشترك رئيس صدا و سيما با اعضاي كميسيون فرهنگي درخصوص چگونگي استفاده از ماهواره بحث هاي زيادي مطرح شد، اظهار داشت: يك پيشنهاد اين بود كه برخي برنامه هاي شبكه هاي ماهواره اي توسط صدا و سيما ضبط و در بخش هاي مختلف صدا و سيما پخش شود.
پيشنهاد ديگر اين بود كه شبكه مستقلي در صدا و سيما تاسيس و به برنامه هاي ماهواره اي اختصاص يابد.
وي افزود: آقاي ضرغامي با اشاره به مشكل امكانات فني در صدا و سيما، امكان تاسيس شبكه ديگر در صدا و سيما را منتفي دانست، ولي در عين حال گفت كه ما مي توانيم ساعات پخش برنامه هايي كه از ماهواره گرفته و پخش مي شود را افزايش دهيم.

برگي از تاريخ
مجلس مشروطه
به دنبال فراگير شدن نهضت مشروطه ايران و صدور فرمان مشروطيت توسط مظفرالدين شاه قاجار، انتخابات مجلس شوراي ملي انجام گرفت و جمعاً ۲۰۰ نفر به مدت دو سال به اين سمت انتخاب شدند. از نكات قابل توجه در فرمان هاي مظفرالدين شاه كه بر اثر فشار مردم و اوج گيري نهضت، مجبور به آن گرديد، اين است كه در دستخط اول، وعده تشكيل مجلس شوراي ملي داده شده بود ولي در دستخط دوم، به دليل خواست مردم، مجبور به دستور تشكيل مجلس شوراي اسلامي شد. اين مي تواند نشانگر تأكيد مردم و نمايندگان نهضت و صفوف اول مبارزه برخواسته هاي اسلامي باشد كه با كارشكني هاي عوامل دربار و فرنگ رفته ها، سرانجام در عمل دچار تحريف گرديد. اين انتخابات بر طبق نظامنامه، صنفي بود و طبقات شاهزادگان، اعيان و اشراف، مالكين، بازرگانان، اصناف و علما و طلاب، براي خود در مجلس نماينده برگزيدند. سرانجام اولين جلسه مجلس شوراي ملي، با حضور نمايندگان مجلس، علماي اعلام، شاهزادگان، سفراي كبار و وزراي مختار، ساير بزرگان پايتخت و مقامات حكومتي و اداري در چهاردهم مهر ۱۲۸۵ ش برابر با ۱۸ شعبان ۱۳۲۴ ق در كاخ گلستان تشكيل شد. در اين مراسم، شاه عليل و مريض را با زحمت آوردند و بر كرسي نشاندند. وي كه روزهاي آخر عمر را مي گذراند، با صداي ضعيف و لرزان گفت: «ده سال است آرزوي اين روز را داشتم، الحمدلله كه به مقصود خود رسيدم.» پس از آن، انتخابات داخلي مجلس انجام گرفت و كار آن آغاز شد. در اولين دوره مجلس شوراي ملي، هيئتي مأمور تدوين قانون اساسي گرديد و قانون مزبور به اسم نظامنامه سياسي در ۵۱ اصل، تهيه و تنظيم و پس از تصويب نمايندگان به تأييد شاه رسيد. مجلس اول در واقع يك مجلس انقلابي بود و در استقرار اصول عدالت و قطع نفوذ متنفذين و مستبدين اهتمام بسيار نمود.
رحلت عالم بزرگوار آيت الله فيروزآبادي يزدي
آيت ا... سيدمحمد فيروزآبادي يزدي نجفي در حدود سال ۱۲۳۷ ش (۱۲۷۵ ق) در فيروزآباد يزد به دنيا آمد. وي پس از طي تحصيلات مقدماتي راهي نجف اشرف شد و از محضر حضرات آيات آخوند خراساني و سيدمحمدكاظم يزدي استفاده هاي وافر برد. وي از آن پس به تدريس و تأليف روي آورد و در نجف ماندگار گرديد. برخي از تأليفات ايشان از اين قرارند: حاشيه بر عروة الوثقي، مجموعه الاحاديث الاخلاقيه و المواعظ و نيز كتاب الطهاره و الصلوه. سرانجام اين عالم رباني در سال ۱۳۰۵ ش برابر با آخر ربيع الاول ۱۳۴۵ ق در ۶۸ سالگي در سامرا درگذشت و در نجف اشرف به خاك سپرده شد.
افتتاح آخرين دوره مجلس سنا و شوراي ملي
از زمان وقوع انقلاب مشروطه در ايران تا پيروزي انقلاب اسلامي، مجلس شوراي ملي ۲۴ دوره از عمر خود را سپري نمود. در مراسم افتتاحيه هر دوره شاه ايران به عنوان فرد اول مملكت به نطق افتتاحيه مي پرداخت و در آن ضمن ترسيم سياست هاي آينده كشور جهت بهبود رفاه اقتصادي و گسترش آزادي هاي سياسي وعده هايي مي داد. با اين حال، همه ملت و حتي مسئولان مملكتي مي دانستند كه هم مجلس شورا و مجلس سنا جنبه سمبليك و صوري دارد و هيچ گونه كارايي و توانايي براي رسيدگي به اوضاع مملكت را ندارند و همه سخنان شاه چيزي جز سخنراني نيست. با اين حال، مجلس در آغاز دوره بيست و چهارم همانند ساير دوره ها شاهد سخنراني افتتاحيه محمدرضا پهلوي بود و اين همزمان با روند روبه رشد تظاهرات و راهپيمايي ها عليه شاه و حكومت شاهنشاهي در سراسر ايران بود. در آخرين اجلاسيه مجلسين كه برخلاف هميشه هيچ كدام از اعضاي خاندان سلطنتي حضور نداشتند شاه در نطق خود ضمن اشاره به اجراي سياست توسعه آزادي هاي دموكراتيك و ايجاد فضاي بازتر سياسي به وقوع اشتباهات و سوءاستفاده هايي كه باعث ايجاد نارضايتي ها شده بود، اعتراف نمود. با اين حال ۴ ماه بعد با پيچيده شدن طومار حكومت پهلوي، نهادهاي صوري مشروطه نيز به تاريخ پيوست.
همكاري با عراق در جنگ عليه ايران
با آغاز جنگ تحميلي عراق عليه ايران، شاه حسين پادشاه وقت اردن، طي سفري ۲۴ ساعته به عراق، حمايت كامل خود را از صدام حسين اعلام نمود. وي در اين سفر اظهار داشت: كشورهاي عربي يكي هستند و يك سرنوشت دارند و بنا بر اين بايد در حمايت از عراق متحد باشند.
در پي اين سفر، نخست وزير اردن نيز دستور داد كليه وسايل نقليه اين كشور جهت حمل غذا و لوازم نظامي و غيرنظامي به عراق بسيج شوند. با آغاز رسمي جنگ عراق عليه ايران در ۳۱ شهريور ۱۳۵۹ ش و ناامني در منطقه اروندرود، دولت اردن بندر عقبه اين كشور در درياي سرخ را در اختيار عراق قرار داد تا كمك هاي نظامي خارجي از اين بندر به عراق منتقل شوند. از سوي ديگر همزمان با آغاز جنگ، شاه حسين طي فرماني، دستور استقرار چهل هزار نيروي نظامي اين كشور در مرز عراق را صادر كرد تا در صورت لزوم به كمك عراق بشتابند.

كوتاه از هفت هنر
خانه نمايش ميزبان تئاتر شميرانات
چهار نمايش متقاضي شركت در جشنواره تئاتر استان تهران از ۱۷ مهر در خانه نمايش اداره تئاتر به روي صحنه مي روند .
بنا به برنامه اعلام شده نمايش هاي بم E.Q به كارگرداني محمدحسين مجدزاده، نوشته محمدنصر و نمايش فرياد بي صدا نوشته و كارگرداني عدليه عطايي فر در دو سانس پي در پي از ۱۷ تا ۲۲ مهر به روي صحنه مي روند.
همچنين نمايش  هاي «هزار و يك شب فرنگيس» نوشته و كارگرداني ندا ثابتي و نمايش «سن او» نوشته و كارگرداني ايرج كله جاهي اصل از ۲۴ تا ۲۹ مهر اجرا خواهند شد.
بني اعتماد، معتمدآريا و بهرام رادان در فرهنگسراي نياوران
شنبه ۱۶مهر فيلم سينمايي «گيلانه» در سالن خليج فارس فرهنگسراي نياوران اكران و سپس با حضور عوامل جلسه نقد و بررسي برگزاري مي شود.
در اين جلسه رخشان بني اعتماد، فاطمه معتمدآريا، بهرام رادان و باران كوثري، عبدالوهاب و مصطفوي و رضا درستكار حضور خواهند داشت.
فراخوان جشنواره زيتون سرخ
دبيرخانه دومين جشنواره فيلم هاي كوتاهتر از ۵ دقيقه زيتون سرخ، تا روز قدس آماده پذيرش آثار علاقمندان است.اين جشنواره با موضوعات مظلوميت ملت فلسطين، بررسي تفكر شوم صهيونيسم و بيداري اسلامي برگزار مي شود.
آثار اين جشنواره در دو گروه فيلم هاي يك دقيقه اي و فيلم هاي يك تا پنج دقيقه اي ارايه مي شود.
جشنواره سينمايي مبارزه با ايدز بين المللي مي شود
جشنواره سينمايي و تلويزيوني مبارزه با ايدز كه امسال براي نخستين بار از اول تا ۴آذر در كشور برگزار مي شود از دوره بعد به صورت بين المللي برگزار خواهد شد.
پوران درخشنده، دبير جشنواره سينمايي و تلويزيوني مبارزه با ايدز با اعلام اين خبر افزود: در همين راستا، امسال نيز  بخش بين الملل در قالب يكي از بخش هاي جنبي جشنواره پيش بيني شده و به صورت آزمايشي و غيررقابتي بيش از ده اثر از كشورهاي مختلف جهان در جشنواره به نمايش گذاشته مي شوند.
درخشنده اعلام كرد: تاكنون ۵۸ فيلم به دبيرخانه جشنواره رسيده و با توجه به استقبال فيلمسازان، مهلت دريافت آثار تا ۳۰ مهرماه جاري تمديد شده است و فيلم سازان علاقمند و سازمان ها مي توانند آثار خود را به دبيرخانه جشنواره ارسال فرمايند.
استقبال بي نظير روس ها از شب شعر مولانا در مسكو
شب شعر و ادب ايراني كه به مناسبت بزرگداشت مولانا جلال الدين رومي در مسكو برگزار شده بود، با استقبال بي نظير مردم روسيه روبه رو شد.
در آسياي ميانه؛ در اين شب شعر با عنوان «ديدار با خورشيد» كه در خانه ملل مسكو و به همت «ايرينا آبرامنكو» مدير سازمان پرسيا برگزار شد؛ غلامرضا انصاري سفير جمهوري اسلامي ايران در مسكو، نمايندگان سفارت و رايزني فرهنگي ايران نيز حضور داشتند.
همچنين در اين برنامه بخش هايي از زندگينامه مولانا و مثنوي معنوي به صورت دكلمه توسط «اوما كريموا» و «ايرينا اسگيبنيوا» در لباس هاي محلي ايراني خوانده و اجرا شد.
اجراي زنده موسيقي سنتي ايراني، سنتور و آواز توسط «فرهاد سعيدي» و «حسين نوربخش» از ديگر برنامه هاي اين مراسم بود.
جايزه ادبي «كانتق» ارمنستان به نويسنده ايراني اهدا مي شود
ايسنا: جايزه ادبي سالانه «كانتق» از سوي مركز مذهبي اچميادزين ارمنستان و انجمن نويسندگان اين كشور امسال به احمد نوري زاده نويسنده و مترجم كشورمان اعطاء خواهد شد.لئون آنانيان رئيس انجمن نويسندگان ارمنستان گفت: اين جايزه به دليل فعاليت پرثمر و ترجمه آثار ادبيات ارمني به زبان فارسي به احمد نوري زاده نويسنده ايراني اهدا خواهد شد.
همچنين در زمينه ترجمه آثار ادبيات آلماني به ارمني جايزه ادبي كانتق به  هاكوپ موسيسيان نويسنده ارمني نيز داده خواهد شد.
شناخت نياز مخاطب، از زيبايي هاي قرآن است
علي  نصيري  گفت:  زيبايي  هاي  قرآن  ابعاد متعدد و متنوعي  دارد كه  بايد براي  شناخت  آنها فعاليتهاي  جدي  صورت  بگيرد و هنوز تا رسيدن  به  سطحي مطلوب  در اين  عرصه ، فاصله  زيادي  داريم.
عضو هيأت  رئيسه  انجمن  قرآن  پژوهان  حوزه  علميه  قم  در گفتگو با ستادخبري  همايش  زيبايي شناسي  دين  افزود: زيبايي  هاي  قرآن  در دو بخش محتوايي  و ساختاري  تقسيم  مي شود كه  شناخت  نياز مخاطب  از زيبايي  هاي  ساختاري  است.  مترجم  كتاب  تحريف  ناپذيري  قرآن  افزود: زمان  نزول  قرآن ، عصر شكوفايي  تمدن  است  به  همين  دليل ، خداوند در اين  كتاب  هم  به  جنبه هاي  عقلي  و هم  به  جنبه هاي  فطري  توجه  كرده  است.
عضو هيأت  علمي دانشگاه  علم  و صنعت  ايران  گفت : بخش  ديگري  از زيبايي هاي  ساختاري  يا برون مايه اي  به  استفاده  درخشان  آن از علم  كلام  و علم  بديع  برمي گردد.
همايش  زيبايي  شناسي  دين  به  همت  مركز مطالعات  و تحقيقات هنري  وزارت  فرهنگ  و ارشاد اسلامي، پنجم  و ششم  دي  در تهران  برگزار خواهد شد.
سينما و ادبيات ۶
ششمين شماره «سينما و ادبيات» ويژه نامه آلن رنه منتشر شد. در اين شماره مطالبي درباره آلن رنه، تصويرگر انديشه پست مدرن، جريان سيال ذهن در سينماي آلن رنه، درباره هيروشيما عشق من، تروفو و عشق در بيست  سالگي، عليه سينماي ناب، گزارشي بر اجراهاي تئاتر در تابستان ۸۴ و گزارشي از جشن خانه سينما به چاپ رسيده است.
اين فصلنامه به صاحب امتيازي و مديرمسئولي همايون خسروي دهكردي و با قيمت ۸۰۰ تومان انتشار مي يابد.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
مدير مسئول : محمود احمدي نژاد
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۴۹۸۳۸۱


داستانك
صداقت
وقتي كيف سياهي رو كه كنار خيابان افتاده بود، ديد با خودش گفت: بيچاره شدم. زمزمه اش را شنيدم، پرسيدم: براي چه، مگر چه شده. گفت: بايد برسونم به دست صاحبش.
حسن واشقاني فراهاني

ساعات شرعي
اذان ظهر امروز:ساعت ۱۱و ۵۲ دقيقه
اذان مغرب امروز:ساعت ۱۷و ۵۹ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۴ و ۴۰ دقيقه
طلوع آفتاب فردا:ساعت ۶ و ۴ دقيقه

بر ديوار نگارخانه ها
* نگارخانه شفق: نمايشگاه نقاشي گندم دشتي / از ۱۶ تا ۱۹ مهر / خيابان اسدآبادي، خيابان ،۲۱ پارك شفق، فرهنگسراي دانشجو / تلفن: ۸۸۵۵۴۰۱۶
* گالري هما: نمايشگاه نقاشي حميدرضا فاتح / ۱۶ تا ۲۶ مهر / خيابان ولي عصر، بالاتر از نيايش، خيابان چهرازي، شماره ۲۷/ تلفن: ۲۲۰۵۵۶۲۹
* نگارخانه شقاقي: نمايشگاه نقاشي سولماز عبدالوش / ۱۵ تا ۲۱ مهر / خيابان ولي عصر، روبروي مسجد بلال، كوچه مهري، ساختمان ۵۳/ تلفن: ۲۲۰۴۸۹۱۸
* نگارخانه والي: نمايشگاه نقاشي خاطره زركوب تهراني / ۱۴ تا ۱۹ مهر/ ميدان ونك، خيابان خدامي، پلاك ۸۶ / تلفن: ۸۸۰۴۷۶۹۸
* نگارخانه خانواده: نمايشگاه نقاشي محمد سيدي / ۱۷ تا ۲۸ مهر/ نارمك، ميدان هلال احمر، خيابان گلستان/ تلفن: ۷۷۸۱۹۴۶۸

گل و گياه
ليگولاريا
004029.jpg
نام علمي Ligularia veithciana
خانواده: COMPOSITAE
گياه دائمي ، بومي چين، داراي برگ هاي مثلثي شكل كه خوشه هاي گل هاي زردرنگ هريك به قطر ۵/۷ سانتيمتر، تابستان ظاهر مي شوند. حداكثر بلندي ۲-۱ متر و گستردگي آن به ۶۰ سانتيمتر مي رسد.
نيازها: مكان آفتابي يا سايه _ آفتاب، خاك لومي مرطوب، در فصل پاييز شاخ و برگ قديمي گياه را حذف نموده و سرگل ها را بلافاصله پس از پژمردن بچينيد. زمان مناسب براي كاشت گياه فصل خواب آن است.
ازدياد: از طريق تقسيم سيستم ريشه در فصل خواب گياه و يا كاشت بذر در پاييز يا بهار امكان پذير است.
سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
ساعات شرعي
برديوارنگارحانه ها
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |