شنبه ۱۶ مهر ۱۳۸۴
اجتماعي
Front Page

چهل تمرين خودشناسي
002082.jpg
شخصيت شامل ويژگي ها و مختصاتي است كه هر فرد را از سايرين متمايز مي كند. شخصيت، سبك زندگي هر فرد را مي سازد، مجموعه باورها و اعتقادات، احساسات و رفتار هر فرد را شكل مي دهد و نحوه برقراري ارتباط او را با خود، ديگران و هستي تعيين مي كند. شيوه ادراك، تجربه اندوزي، تفاهم، ارزيابي، نحوه واكنش و برخورد با مسائل و مشكلات، اجزاء شخصيت افراد را روشن مي كند.
شخصيت دو وجه دارد: يك وجه آن دروني است و يك وجه بيروني كه از آن محافظت مي كند(مانند جمجمه كه از مغز در برابر آسيب ها و لطمات و صدمات خارجي محافظت مي كند.) شخصيت ظاهري (بيروني) پوششي است براي شخصيت باطني(دروني) از ضربه هاي روحي و رواني.
هر فرد داراي سه مركز يا غريزه است كه به وي كمك مي كند تا به زندگي خود ادامه دهد:
۱- غريزه صيانت ذات: در ناحيه شكم واقع شده است. كار اساسي آن آگاه ساختن ما از نيازهايمان است. هنگامي كه اين غريزه بيمار مي شود، احساس ناامني مي كنيم.
۲- غريزه ارتباطات: در ناحيه قلب قرار دارد و احساسات عاطفي و هيجاني شخص را توليد مي كند. هنگامي كه اين غريزه خوب كار نكند، دچار احساس تنهايي، ملال و افسردگي مي شويم.
۳- غريزه جهت يابي كه در مركز سر قرار دارد و احساس هويت و بودن ما را ايجاد مي كند: اين كه ما چه كسي هستيم، از كجا آمده ايم و به كجا خواهيم رفت. اين غريزه كمك مي كند تا هدف و مقصود و مقصد و مفهوم زندگي خويش را بشناسيم. هنگامي كه اين غريزه آسيب مي بيند، احساس بيهودگي و پوچي مي كنيم.
در طبيعت و سرشت انسان ها وجوه مشترك فراواني وجود دارد. افراد داراي رنگ هاي گوناگون شخصيتي هستند، اما در هر فرد يك رنگ مي تواند بر ساير رنگ هاي برتري و تفوق داشته باشد كه ديگر رنگ ها را تحت الشعاع خود قرار دهد. در واقع اين رنگ غالب، رنگ قوي تر شخصيت آن فرد را تشكيل مي دهد. اين سه مركز، كانون هايي براي استنتاج و ارزيابي و كسب اطلاعات است، مثلاً  افرادي كه ناحيه شكمي را ترجيح مي دهند، تيپ هاي خوب، مقتدر و مسالمت جو هستند و افرادي كه ناحيه قلب در آنها برتري دارد، تيپ هاي دوست داشتني، اهل عمل و مبتكر هستند و افرادي كه مركز سر در آنها غالب است، تيپ هاي دانا، صادق و وفادار، شاد و مسرور هستند. هنگامي كه يك مركز بر آن مي شود تا وظايف ساير مراكز را انجام دهد آنگاه شاهد اختلالاتي چون عدم تعادل مي شويم و يا سرسخت و لجباز افراطي مي شويم و يا احساساتي و زودرنج، ولي وقتي كه هر سه مركز به گونه اي آزاد و هماهنگ عمل مي كنند احساس رهايي ،اعتدال و آرامش مي كنيم.
اگر مي خواهيم به تكامل برسيم بايد تمام جنبه هاي متضاد وجود خود را كشف كنيم و تمام آنها را مشخص سازيم و تنها به شناخت  شماري از آنها اكتفا نكنيم. با معرفتي كه از قطب هاي متضاد وجود خود پيدا مي كنيم، انرژي و نيروي لازم را در خويش بوجود خواهيم آورد، حال آن كه اگر تنها به يك قطب بپردازيم توان دلخواه را از دست مي دهيم. صفاتي كه براي شما قابل قبول است، در باطن شما جايگاه خاصي دارد و مشخص و معلوم است، اما صفاتي را كه از دايره شخصيت خود بيرون كرده ايد چه بسا به صورت رؤيا و كابوس به خوابتان مي آيند و يا آنها را به سوي ديگران فرافكني مي كنيد. به همين علت است كه در بعضي اشخاص صفات خوشايند و يا ناخوشايند مي يابيد.
انجام تمرين هاي زير به خودشناسي شما كمك مي كند. در مورد پرسش هاي زير خوب بينديشيد و با دقت پاسخ دهيد:
۱- آيا به وضعيت فيزيكي (جسمي) خود رسيدگي مي كنيد تا بتوانيد آن را شاداب و با نشاط نگه داريد؟
۲- آيا با حالات جسماني خود مثل خستگي و بيماري كنار مي آييد؟
۳- وضعيت عاطفي و هيجاني شما چگونه است؟ آيا آنها را ابراز مي كنيد يا به احساسي مخالف با احساسي كه داريد، تظاهر مي كنيد؟
۴- عشق خود را چگونه اظهار مي كنيد؟
۵- خشم خود را چگونه اظهار مي كنيد؟
۶- آيا عواطف شما جسمتان را تحت تأثير قرار مي دهد؟
۷- آيا مي توانيد با ديگران برخورد مناسب و همراه با مسالمت و مدارا داشته باشيد؟ آيا با ديگران با گرمي و صميميت، رفتار مي كنيد؟ آيا به موقع مي توانيد خود را از مردم كنار بكشيد و در صورت ضرورت از ايشان دور نماييد؟
۸- آيا خود را آسيب پذير و ضعيف نشان مي دهيد؟ آيا براي آزاد ساختن هيجانات خود نياز به روان درماني، رفتار درماني و يا گروه درماني احساس مي كنيد؟
۹- آيا احساسات شما تابع شماست و يا شما تابع احساسات خود؟ آيا احساساتتان آشفته و ناگهاني هستند؟ با احساسات خود چگونه كنار مي  آييد؟
۱۰- آيا قواعد ذهني شما با واقعيت هاي موجود توافق و هماهنگي دارد؟ آيا نقشه هايي را كه در ذهنتان مي پروريد، مبهم و غير حقيقي مي انگاريد؟ آيا نياز داريد كه نقشه هاي ذهني خود را با شرايط و اوضاع كنوني وقف دهيد؟
۱۱- آيا افكار آزاردهنده داريد و يا مسائل و مشكلات را كوچك و بي اهميت تلقي مي كنيد و خود را به تغافل و بي خبري مي زنيد؟
۱۲- آيا مي توانيد روي موضوع خاصي متمركز شويد و يا در دور باطلي قرار مي گيريد؟ آيا نياز به شناخت درماني داريد تا افكاري روشن، متمركز و منطبق با حقيقت داشته باشيد؟
۱۳- در تصميم گيري كدام مركز را براي مشورت انتخاب مي كنيد و به آن اطمينان داريد؟ تصميم هاي عجولانه و شتابزده مي گيريد و يا با هيجانات و احساسات خود مشورت مي كنيد و يا عقل و منطق را ترجيح مي دهيد(يعني نظريات مختلف را جمع آوري مي كنيد تا بتوانيد آنها را مورد استفاده قرار دهيد)؟
۱۴- تصميم هاي مهم زندگي خود را بنويسيد و كانون تصميم گيري خود را در هر يك مشخص كنيد و بالاخره كانون ارجح را پيدا كنيد كه جسمتان است يا قلبتان و يا ذهنتان؟
۱۵- هنگامي كه حال خوش و آرامي داريد چه احساس و تفكري نسبت به خود و ديگران و نحوه ارتباط با آنها داريد و اصولاً  چه تفاوتي با زماني كه ناراحت و كج خلق و دلواپس هستيد داريد؟ مثلاً  قادر به انجام چه كارهايي مي شويد كه در موقع بد حالي از عهده آنها برنمي آييد؟
۱۶- احساسات، انديشه ها و رفتارهاي خود را در زماني كه حس مي كنيد، داريد از هم مي پاشيد و توان مقابله با مشكلات را از دست داده ايد، شرح دهيد.
۱۷- با موقعيت هاي تنش زا چگونه برخورد مي كنيد و چگونه مي كوشيد تا با پيدا كردن موقعيت مناسب، خود را از اين وضع رها كنيد؟  آيا براي رهايي از مشكلي كه آزارتان مي دهد به روش هاي نوميدكننده و بي اثر متوسل مي شويد؟
۱۸- چه چيزهايي مانع از آن مي شود تا نتوانيد كار دلخواه خود را انجام دهيد و يا آنچه را در دل داريد به زبان نياوريد؟
۱۹-چه عواملي شما را از نيرومند شدن و يا عاشق شدن باز مي دارد و يا از ابراز احساسات شما جلوگيري مي كند و اجازه نمي دهد كه خوش خلق باشيد؟
۲۰- آنچه را كه قادر به انجام آنها نيستيد يا اجازه انجام آنها را به خود نمي دهيد، به دقت بنويسيد. (منظور كارهايي است كه با انجامش مي توانيد تغييرات اساسي در سبك زندگي و شيوه ارتباطي خود بوجود آوريد).
۲۱- چه وسوسه هايي در ذهنتان داريد؟ آيا هيچ  يك از اين وسوسه ها مسبب مشكلات شما نبوده و يا موجب انحراف خلق و خو و ناسازگاري در شما نگشته است؟
۲۲- به نظر شما چه خصوصياتي باعث رشد و بلوغ و كمال فردي مي شود؟ آن صفات، ويژگي ها و خصلت ها را فهرست وار بنويسيد.
۲۳- از مهارت هاي مذكور در سؤال قبل، كداميك را دارا و يا فاقد آن هستيد؟
۲۴- وقتي مضطرب هستيد و يا مثلاً  دچار خشم و يا هراس شده ايد، چه واكنشي نشان مي دهيد؟ گزينه هاي زير را در مورد خود به ترتيب اولويت مشخص كنيد:
- در خود مي خزيد و به تفكر مي پردازيد.
- احساساتي مي شويد و بدون فكر وارد عمل مي شويد.
- ديگران را سرزنش مي كنيد و عيب جو و خرده گير مي شويد.
- كارهايي را انجام مي دهيد كه مطابق تمايلات باطني شما نيست.
- آنچه را كه براي ديگران آشكار است ، انكار مي كنيد و مي كوشيد واقعيت را ناديده بگيريد.
- و...
۲۵- ما براي چه در اين دنيا هستيم و هدف و مقصودما از زندگي چيست؟ خيلي واضح و روشن بيان كنيد به طوري كه يك موجود غيرزميني پاسخ شما را درك كند.
۲۶- اگر فقط يك سال فرصت زنده ماندن و زندگي كردن داشتيد چه كارهايي انجام مي داديد؟ چرا از هم اكنون اين كارها را انجام نمي دهيد؟
۲۷- وظايف شما در زندگي چيست؟ احساس مي كنيد براي چه كاري ساخته شده ايد و از عهده چه كاري بهتر برمي آييد؟ جملات زير را كامل كند:
- دوست دارم چه جور آدمي باشم...
- دوست دارم چه فعاليت هايي را دنبال كنم...
- رسالت فردي من عبارت است از اين كه...
۲۸- چه توقعاتي داريد؟
۲۹- دنيا را چگونه مي بينيد؟ (مثلاً عقيده بر اين است كه دنيا رحم و مروت نمي فهمد. پس چه تاكتيك و شگردي بايد به كار برد تا بتوان در اين معركه مغلوب حريفان نشويم و در صحنه كارزار پيروز و سربلند شويم؟)
۳۰- در زندگي چه اشتباهاتي مرتكب شده ايد؟ در ازاي از دست دادن بعضي چيزها، چه چيزهايي را بدست آورده ايد؟ آيا جزو آن افرادي هستيد كه عشق را در جايي كه نبوده، جسته ايد؟ مثلاً در غذا و...
۳۱- چه هيولايي بر سر راه شما كمين كرده و نمي گذارد تا به شخصيت اصلي و باطني خود دسترسي پيدا كنيد؟ فهرستي از تمام آنچه كه شما را به هراس مي افكند، يادداشت كنيد (مثلاً  از اظهار عقيده مي ترسيد و يا از عصباني شدن و ...)
۳۲- كداميك از ترس ها واقعي است و كدام غيرواقعي؟ آيا هنجارهاي شخصيتي و باورهاي ذهني شما نيست كه موجب ترس شما مي شود (مثل كمال  گرايي، اصرار بر آرام و خونسرد بودن، قوي بودن و ...)؟
۳۳- اگر شما وارد قلمرو امر و نهي ها شويد و قواعد را بشكنيد و يا از اين حد و مرز بگذريد، احساس ترس مي كنيد؟
۳۴- براي از بين بردن اين ترس چه اقداماتي بايد انجام دهيد و به چه نيرويي نياز داريد تا بتوانيد با اين ترس ها مقابله كنيد؟ تمام ترفندها و شگردهايي را كه نياز داريد، فهرست وار ذكر كنيد.
۳۵- دو ستون رسم كنيد.
در ستون اول تمام صفاتي را كه در خود سراغ داريد، بنويسيد. در ستون دوم، صفات متضاد را بنويسيد، صفاتي كه شما مايل به قبول آنها نيستيد.
با توجه به پاسخ هايتان به سؤالات فوق، به پرسش هاي زير پاسخ دهيد.
۱- در دل شما چه مي گذرد؟ ادراكات و احساسات شما كدام است؟ با خود و ديگران چگونه ارتباطي داريد؟
۲- در ذهن شما چه مي گذرد؟ باورها، اعتقادات، ارزش ها و افكار شما چيست؟
۳- از چه مي ترسيد؟ (از گزينه هاي زير يكي را انتخاب كنيد.)
الف) ابراز خشم، برخورد كردن، ضعيف بودن
ب) نيازمندي، شكست، سطحي بودن
ج) درد و رنج، انحراف و كژروي، تهي و پوچ بودن
۴- نيازهاي شما چيست؟ كداميك از مجموعه هاي زير را ترجيح مي دهيد؟
الف) نيكوكاري، صلح و آرامش، قدرت
ب) عشق، كارايي، اصالت
ج) عقل و خرد، وفاداري، شادماني
۵- كداميك از مكانيزم هاي دفاعي زير را غالباً به كار مي بريد؟
الف) واكنش سازي (تظاهر و وانمود كردن)، اعتياد،  انكار
ب) واپس راني، همسان سازي، درون نگري
ج) انزوا، فرافكني، تصعيد
وجيهه زحمتكش
عضو هيئت علمي دانشگاه آزاد اسلامي واحد قم

چند توصيه تغذيه اي سودمند براي ماه مبارك رمضان

فريضه روزه با هدف انسان سازي و نيل به مراتبي از تقوا و خويشتن يابي است .اين فريضه منافعي براي جسم و سلامت انسان دارد كه در صورت رعايت صحيح نكات بهداشتي و تغذيه اي محقق مي شود. بسياري از مردم در اين ماه دچار برخي بيماري ها مانند بيماريهاي گوارشي، پايين يا بالا رفتن قند خون، مشكل فشار خون و افزايش وزن مي شوند كه همه اينها مشكلاتي است كه در ماه هاي ديگر نيز افراد از آن رنج مي برند، اما در اين ماه به دليل قرار گرفتن در شرايط خاص تغذيه اي، نمود پيدا مي كند به همين دليل لازم است كه به نكات بهداشتي و تغذيه اي بيش از پيش توجه شود تا به شكل بهتري اين ماه سپري شده و از فيوضات اين ماه بهره مند شوند.
چند توصيه تغذيه اي براي بهتر سپري كردن ماه رمضان سودمند است.
۱ - صرف غذا در ۲ وعده افطاري و سحري صورت گيرد آنچه قرار است به عنوان افطاري و شام صرف شود همزمان البته با حجم كمتر صرف شود و در فاصله ميان اين وعده و غذاي سحر، آب و آشاميدني ها صرف شود. مصرف غذاي سحر براي همه به ويژه نوجوانان توصيه مي شود.
۲ - به هنگام افطار، تغذيه با يك ماده غذايي مناسب مثل شير، خرما، فرني، چاي كم رنگ آغاز شود و از آشاميدن آب سرد در شروع افطار خودداري شود.
۳ - غذاي افطار و سحر نبايد پر حجم باشد و حتي الامكان از مصرف غذاهاي پرچرب و ديرهضم خودداري شود .در وسط غذا آب زياد نوشيده نشود زيرا سبب رقيق شدن شيره گوارشي و دشواري هضم مي شود اما در فاصله يك ساعت بعد از افطار تا نيم ساعت قبل از مصرف غذاي سحري، مقدار كافي آب نوشيده شود.
۴ - مصرف سبزي ضد عفوني شده به هنگام افطار و ميوه در هنگام سحر توصيه مي شود. توصيه مي شود از مصرف تنقلات به مقدار فراوان جداً خودداري شود.
۵ - نوجوانان حداقل يك ليوان شير يا معادل آن ماست ميل كرده و در ماه مبارك رمضان در غذاي افطارشان از گوشت، پنير و تخم مرغ استفاده كنند.
۶ - نوجوانان دست كم به ۷ ساعت خواب آرام احتياج دارند بنابراين توصيه مي شود شبها زودتر بخوابند تا هنگام سحر بتوانند با نشاط از خواب برخيزند و از بركات معنوي سحرهاي ماه مبارك بهره مند شوند.
۷ - ساعات مطالعه و درس خواندن را طوري تنظيم كنيد كه بلافاصله پس از صرف غذا احساس گرسنگي زياد نكنيد.
۸ - براي پيشگيري از يبوست مصرف سبزيجات به صورت پخته و خام، خودداري از مصرف چاي پررنگ، استفاده از غذاهاي ملين مثل خورشت آلو و كرفس و آشاميدن مقدار كافي آب البته نه همراه غذا بلكه در فاصله بعد از افطار سودمند است.
۹- در ماه مبارك رمضان به بهداشت دهان و دندان بيشتر توجه شود. ماه مبارك رمضان فرصت خوبي براي ترك استعمال دخانيات است.
۱۰ - از تغييرات ناگهاني و شديد در برنامه تغذيه در طول ماه مبارك رمضان خودداري شود؛ همچنين غذاهايي را كه به طور معمول براي شما ايجاد ناراحتي مي كنند در اين ايام مصرف نكنيد.

روشهاي دستيابي به اهداف توسعه هزاره
002079.jpg

براي ارزيابي دستيابي به اهداف توسعه هزاره در كشورها، نبايد فقط ميانگين شاخص  ها را مدنظر قرار داد، بلكه حداقل  ها را بايد بررسي كرد.
دكتر نيكنام، معاون وزير بهداشت در سمينار اهداف توسعه هزاره در ايران، گفت: در ميانگين بسياري شاخص  ها در كشورهاي مختلف ممكن است شاهد رسيدن و حتي پيشي گرفتن از اهداف توسعه هزاره باشيم، ولي مطمئناً در بيشتر جوامع هنوز كساني هستند كه فاصله خيلي زيادي با استانداردهاي اين اهداف دارند.
به گزارش ايلنا وي افزود: اهداف توسعه هزاره براي جهاني طراحي شده است كه در آن اختلافات طبقاتي زيادي وجود دارد، به شكلي كه براي بعضي از كشورها رسيدن به شاخص  هاي اين برنامه تا سال ۲۰۱۵ امكان  پذير نيست و بسياري كشورها سال  ها پيش به اين شاخص  ها رسيده  اند، بنابراين هر كشور بايد اين شاخص  ها را با شرايط خود منطبق كند.
نيكنام خاطرنشان كرد: در مسير رسيدن به اهداف MDG هر چه به مراحل نهايي نزديك  تر مي  شويم پيشرفت كندتر مي  شود و كليه ارگان  ها بايد با هم همكاري كنند تا بتوان به هدف نهايي رسيد.
معاون وزير بهداشت، با بيان اينكه رسيدگي به كشورهاي بحران  زده از نظر اهداف MDG ضروري است، تصريح كرد: زيرا در صورتي كه شاخص  هاي MDG در اين كشورها پيشرفت نكند، مانع رشد اين شاخص  ها در كشورهاي همسايه نيز خواهند شد زيرا شاخص  ها مانند بيماري مرز نمي  شناسد و ممكن است آسيب  هاي اساسي به كشورهاي اطرافش وارد كنند.
عضو كميته ملي بخش خصوصي و MDG گفت: براي رسيدن به اهداف توسعه بايد كليه اقدامات و برنامه يكپارچه بوده با يكديگر هماهنگي داشته باشند.
عطارديان، عضو كميته ملي بخش خصوصي و MDG گفت: اهداف توسعه هزاره در سال ۲۰۰۰ تنظيم شده است و اين اهداف عيناً در برنامه چهارم توسعه كشور گنجانده نشده  اند.
وي افزود: اگرچه ممكن است؛ بسياري از سياست  هاي برنامه چهارم توسعه با اين اهداف هماهنگي داشته موازي باشند، ولي بايد كوچك  ترين كاستي  هاي موجود در اين برنامه را برطرف كرد تا بتوان اقدامي شايسته انجام داد و در راستاي اين اهداف گام برداشت.
توسعه اقتصادي
نماينده كميته ملي بخش خصوصي و (MDG) گفت: دستيابي به كليه اهداف و شاخص  هاي توسعه هزاره در گرو توسعه اقتصادي است.
دكتر هادي غنيمي  فرد، نماينده كميته ملي بخش خصوصي و (MDG) گفت: به عنوان مثال براي ريشه  كني فقر، نيازمند توليد زياد كالاها هستيم كه اين توليد انبوه كالا منجر به اشتغال  زايي و در نهايت رونق اقتصادي مي  شود.
وي افزود: نظم فعلي جهان براي بازار محدودتري چيده شده كه در آن كشورهاي خاصي توليد را در اختيار داشته  اند؛ اما اگر به ترتيبي كه در حال حاضر سازمان ملل وارد عمل شده است، همه كشورها به مشاركت همت گمارند خود به خود شاهد بهبود وضعيت اقتصادي دنيا خواهيم شد.
غنيمي  فرد خاطرنشان كرد: ترويج برابري جنسيتي، كاهش ميزان مرگ و مير كودكان و مادران، تضمين محيط زيست، ايجاد مشاركت جهاني، افزايش آموزش و پرورش و مبارزه با HIV همه و همه با رونق اقتصادي بهبود مي  يابند.
براساس  يك  تحقيق  سازمان  ملل  ظرف  ۲۵ سال  آينده  جمعيت  مناطق  شهري  ايران  به  ۷۵ ميليون  و ۲۵۳ هزار نفر خواهد رسيد و ۷/ ۷۹ درصد جمعيت  كشور در مناطق  شهري  زندگي  خواهند كرد.
در اين  گزارش  عنوان  شده  رقم  جمعيت  شهرنشين  ايران  در ۵ سال  قبل ۴۲ ميليون  و ۷۹۹ نفر بود كه  پيش بيني  مي شود اين  رقم  در ۵ سال  آينده  به  ۵۳ ميليون  و ۷۸۴ هزار نفر برسد.
رشد جمعيت  شهري  ايران  در سالهاي  بين  ۲۰۰۰ و ۲۰۱۰ معادل  ۳/ ۲ درصد و در سالهاي  بين  ۲۰۲۰ تا ۲۰۳۰ ميلادي  به  طور متوسط  ۳/ ۱ درصد خواهد بود.
بر اساس  اين  تحقيق  رشد جمعيت  ايران  در سالهاي  ۲۰۰۰ تا ۲۰۳۰ معادل  ۱۷/ ۱ درصد خواهد بود و از ۶۶ ميليون  و ۴۴۳ هزار در سال  ۲۰۰۰ به  ۹۴ ميليون  و ۴۴۱ هزار نفر در سال  ۲۰۳۰ ميلادي  افزايش  خواهد يافت .
بر اساس  اين تحقيق  سازمان  ملل  سه  ميليارد نفر ديگر تا سال  ۲۰۳۰ ( ۲۵ سال  ديگر) به  مسكن  نياز خواهند داشت  كه  اين  به  مفهوم  ساخت  ۸۷۷ ميليون  واحد مسكوني  در اين  دوره  است .
اين  گزارش  سازمان  ملل  تصريح  دارد: «دو ميليارد نفر از مردم  كشورهاي  در حال  توسعه  در ۲۵ سال  آينده  به  مسكن  نياز دارند كه  اين  مستلزم  ارائه  خدمات  شهري ، فراهم  آوردن  آب  آشاميدني ، وسايل  دفع  فاضلاب  و ساختار خدمات  شهري  است .»
اين  گزارش  با اشاره  به  رشد اقتصادي  غير منتظره  جهان  در سالهاي  ۲۰۰۴ -۲۰۰۵ در تمامي  سطوح  مي افزايد: تمامي  مناطق  در حال  توسعه  شاهد رشد سريعتري  در مقايسه  با رشد خود در دهه هاي  ۱۹۸۰ و ۱۹۹۰ بودند و برجسته ترين  خصيصه  اين  رشد اقتصادي  در رشد بالاي  كشورهاي  در حال  توسعه  بوده  كه  براي  نخستين  بار از ۶ درصد فراتر رفته  است .
با وجود اين  رشد «نابرابري  ميان  فقير و غني  حتي  در زماني  كه  اين  كشورها از رشد اقتصادي  فوق العاده اي  برخوردار بوده اند افزايش  يافته  و به  وخامت  خود ادامه  مي دهد و بيشترين  بعد سؤال برانگيز اين  رشد اين  است  كه  آيا اين  وخامت  در آينده  باقي  خواهد ماند يا خير» .

ورود ۱۰ ميليون جوان به جمعيت فعال اقتصادي كشور

درحالي كه ايران سال گذشته شاهد ۲۳ ميليون و ۶۰۰ هزار جوان ۱۵ تا ۲۹ سال و ۹ ميليون و ۸۶۲ هزار جمعيت فعال اقتصادي بوده است، پيش بيني مي شود جمعيت جوان كشور در سال جاري ۸۴ به عنوان اولين سال اجراي برنامه چهارم توسعه به ۲۴ ميليون و ۱۰۰ هزار نفر و جمعيت فعال اقتصادي اين گروه سني به ۱۰ ميليون و ۳۸۱ هزار نفر افزايش يابد.
اين در حاليست كه تعداد بيكاران كل كشور جمعيتي بالغ بر ۳ ميليون نفر است كه ۸۷ درصد آنها و به عبارتي ۲ ميليون و ۳۰۰ هزار نفر را جوانان تشكيل مي دهند.
از سوي ديگر مطالعات تطبيقي نشان مي دهد كه در ميان قشر جوان، نرخ بيكاري جوانان ۱۵ تا ۲۴ سال در بيشتر كشورهاي دنيا حتي كشورهاي توسعه يافته همواره بالاتر از نرخ بيكاري كل كشور بوده است.
سال گذشته نرخ مشاركت اقتصادي جوانان ۸/۴۱ درصد بود كه اين نرخ در سال جاري به ۴۳ درصد و در سال ۸۸ كه سال پاياني اجراي برنامه چهارم توسعه است به ۶/۴۷ درصد افزايش خواهد يافت.
گفتني است در سال ۸۳ ، ۲ ميليون و ۵۴۵ هزار جوان ۱۵ تا ۲۹ سال بيكار بودند كه اگر برنامه پيشنهادي «سازمان ملي جوانان» براي كاهش نرخ بيكاري جوانان اجرا شود، اين جمعيت در سال جاري به ۲ ميليون و ۴۰۲ هزار جوان و در سال ۸۸ به يك ميليون و ۴۴۴ هزار نفر كاهش خواهد يافت.
همچنين نرخ بيكاري جوانان ۱۵ تا ۲۹ سال در سال گذشته ۸/۲۵ درصد بوده است كه پيش بيني مي شود در سال ۸۴ اين رقم به ۱۴/۲۳ درصد و تا پايان برنامه چهارم به ۵/۱۲ درصد كاهش يابد.
همچنين طبق «برنامه ويژه اشتغال جوانان» كه با هدف توانمندسازي جوانان ۲۰ تا ۲۴ ساله اجرا خواهد شد با گذراندن دوره هاي مهارت آموزي و كارورزي در رشته هاي مختلف صنعتي، كشاورزي و خدمات اجتماعي در تعطيلات تابستان زمينه لازم براي فرصت هاي شغلي آنها در آينده نزديك فراهم مي شود.
گفتني است كه بر اساس اين برنامه ها از سال ۸۴ تا سال ۸۸ به طور متوسط سالانه ۶۰ هزار جوان تحت پوشش برنامه ويژه اشتغال قرار خواهند گرفت.
به گزارش ايسنا، همچنين در طول اجراي برنامه چهارم توسعه حداقل ۵۰ درصد فرصت هاي شغلي كشور معادل ۲ ميليون و ۲۴۱ هزار و ۶۵۰ فرصت به جوانان اختصاص خواهد يافت؛ درحالي كه پيشنهاد سازمان ملي جوانان اختصاص ۶۳ درصد از فرصت هاي شغلي كشور به جوانان و متعادل سازي نرخ بيكاري جوانان به ۵/۱ برابر نرخ بيكاري كل كشور است.
بنابراين پيش بيني مي شود كه در سال ۸۴ و ۸۸ كه سال هاي اول تا پاياني برنامه چهارم توسعه است هر سال ۵۵۸ هزار نفر به فرصت شغلي دست يابند.
گفتني است كه سال گذشته استان هاي «لرستان» با ۱/۳۹ درصد، «خوزستان» ۳/،۳۲ «كهگيلويه و بوير احمد» با ۶/۳۰ و «يزد» با ۳/۳۰ درصد داراي بالاترين و استان هاي آذربايجان شرقي با ۳/۸ درصد و اردبيل با ۹/۱۲ درصد داراي كمترين نرخ بيكاري جوانان بوده اند.
همچنين جوانان تحصيلكرده و داراي آموزش عالي داراي نرخ بيكاري بزرگتري نسبت به متوسط كل كشور هستند به گونه اي كه در سال ۸۲ اين نرخ معادل۲/۲۹ درصد بوده است اما در مقابل، نرخ بيكاري زنان جوان داراي آموزش عالي در اين سال معادل ۸/۴۰ درصد بوده كه تقريبا دو برابر نرخ بيكاري مردان جوان داراي آموزش عالي است.

|  اقتصاد  |    اجتماعي  |   انديشه  |   سياست  |   فرهنگ   |   ورزش  |
|  هنر  |

|   صفحه اول   |   آرشيو   |   بازگشت   |