يكشنبه ۱۷ مهر ۱۳۸۴ - - ۳۸۲۰
شركت رجاء براي نخستين بار خريد اينترنتي را مهيا كرده است
خريد بي دردسر
003027.jpg
عكس: گلناز بهشتي
سينا قنبرپور
اگر بخواهيد وسيله اي، خوراكي، لباس يا... بخريد، چگونه اين كار را انجام مي دهيد، منظورمان اين است كه از چه راهي براي خريد وسيله مورد نظر اقدام مي كنيد؟
مسلم است كه به يك داروخانه نمي رويد تا بگوييد به شما لباس بدهد! سئوال ابتدايي ما نكته ديگري را مي جويد؛ نكته اي كه در بحث علامت هاي خريد نهفته است.
به عبارت ديگر مي خواهيم بدانيم ترجيح مي دهيد براي خريد وسيله مورد نظرتان خودتان پا به بيرون از خانه گذاشته و با مراجعه به محل فروش، اقدام به خريد  كنيد يا به سبك خيلي از شهروندان، زنگ مي زنيد يك تاكسي سرويس يا پيك موتوري برود برايتان تهيه كند؟
همين مسئله مي تواند جنبه هاي متعددي را به وجود آورد؛ جنبه هاي مختلفي از خريدن. خب، خريدن در عين حال كه رفع يكسري نيازهاست، به نوعي تفريح و كسب لذت نيز هست. بنابراين به هنگام خريد، اگر مولفه هاي مختلف در نظر گرفته شود اين كار لذتبخش نبوده و چه بسا كه خريد مناسبي هم نباشد.
مثلا زمان و مكان كه همه ما آدم ها در مختصات ميان اين دو محصور شده ايم، مي توانند  آثار قابل توجهي در خريد ما به جا بگذارند.
اگر زمان كافي براي خريد داشته باشيم قطعا با وقت بيشتري جست وجو  كرده و با حوصله مناسب انتخاب مي كنيم. اگر مكان مناسبي را برنگزينيم قطعا جنس خوبي را هم نمي يابيم.
خيلي اوقات مسافت قابل توجهي را مي پيماييم تا از بالا شهر به مركز شهر يا مثلا بازار تهران برويم كه بتوانيم آنجا جنس را بدون دست به دست گشتن خريداري كنيم، غافل از آنكه با هزينه رفت وآمدي كه مي پردازيم و زماني كه از دست مي دهيم همان بها را براي جنس مورد نظر پرداخته ايم!
به هرحال آنچه مسلم است، از خريد يك قوطي كنسرو تا خريد يك وسيله برقي گران براي خانه، مي توان خيلي كارها را انجام داد يا راه ها را طي كرد، اما اگر بخواهيم در خريد، خود زمان راصرفه جويي كنيم و از طي مسافت هاي مالامال از دود و بوق و... بگريزيم، چه بايد بكنيم؟ راه سنتي آن تماس با پيك موتوري و...است.
اما هميشه اين كار مقرون به صرفه نيست. پيك موتوري مسير را مي سنجد و دست كم سه كار براي يك مسير بر مي دارد و همين انتظار ما را بالا مي برد.
نكته ديگر هم اين است كه بالاخره پيك موتوري انسان است و گرچه قراردارد كار شما را به انجام برساند، ولي مي تواند در انتخاب شما نيز اثر بگذارد.
به هرحال خريد انجام شده بدون حضور شما، بررسي هاي لازم براي خريد و لمس ماجرا، تحقق يافته است.
اين وضع مي تواند علاوه بر آنكه شما را دركسب احساس رضايت از بهايي كه پرداخته ايد دلخور كند، مي تواند موجب كسالت و... نيز بشود، زيرا شما لذت لازم را نبرده ايد.
امروزه راه جديدي به راه هاي خريد افزوده شده است؛ خريد به وسيله اينترنت! براي نمونه مي توان با ارتباط اينترنتي با فروشگاه هاي بزرگ زنجيره اي اقلام خوراكي و... راسفارش بدهيم و آنها اقلام مصرفي ما را به درخانه بياورند. اين كار حسن بزرگي دارد كه شما علاوه بر سفارش خود دست به انتخاب مي زنيد.
لازمه چنين خريدي دسترسي به اينترنت و وجود فروشگاهي است كه ضمن پاسخ دهي به پيام، امكان خريد اينترنتي را فراهم كرده باشد و.... اين وضع سبب شده تا عادت هاي خريد به كلي دگرگون شود، اما چنين شرايطي باوجود اينترنت و بدون فروشگاه ها يا مراكزي كه حاضر به پاسخ دهي به تقاضاها باشند عملا غيرممكن است. از طرفي مهمترين عامل در اين رويه، چگونگي پرداخت پول است و از آنجا كه دسترسي به حساب هاي بانكي، با اينترنت به سهولت انجام نمي گيرد وضع بغرنج مي شود.
حال آنكه دركشور ما يك نهاد نيمه دولتي براي نخستين بار دست به راه اندازي سيستمي براي فروش اينترنتي زده است.
شركت قطارهاي مسافربري رجاء از سال گذشته با همكاري با يك بانك خصوصي، فروش اينترنتي را آغاز كرده و 10درصد از ظرفيت فروش خود را از طريق اينترنت عرضه كرده است. حسين عاشوري، معاون اجرايي شركت رجاء در اين باره مي گويد: ما با چند بانك وارد مذاكره شديم و بالاخره بانك سامان ريسك اين كار را تقبل كرد. با اين هماهنگي هر كاربر اينترنتي مي تواند با داشتن كارت اعتباري بانك سامان، وارد سايت رجاء شده و ابتدا عضو شود، سپس بليت خود را خريداري  كند .
معاون اجرايي شركت رجاء در تشريح چگونگي خريد مي افزايد: وقتي مسير و زمان و تعداد مشخص شد، كاربر بايد كد كارت اعتباري خود را وارد كند. بدين ترتيب بهاي بليت از كارت اعتباري سامان كاربر كسر مي شود و دستگاه شماره كدي به كاربر مي دهد كه بامراجعه به آژانس ها مي تواند بليت خود را دريافت كند. عاشوري تاكيد مي كند كه تاكنون 200هزار بليت از يك سال ونيم پيش تاكنون به اين طريق فروخته شده و اينك رجاء در حال رايزني با پست است تا كاركنان پست بلافاصله پس از خريد، بليت را به خريدار برسانند و از رفت و آمد و اتلاف زمان و و دقت به طور كامل جلوگيري كنند.
در سيستم فروش اينترنتي رجاء، كاربر فقط مي تواند به ميزان دو كوپه خريداري كند. بدين ترتيب براي نخستين بار در كشور، مرجعي هست كه مي تواند با دريافت پول و مراجعه رايانه اي- اينترنتي، خدماتي ارائه كند. گرچه پليس نخستين سيستم هاي
رايانه اي اينترنتي را فراهم كرده تا از بسياري سفرهاي شهري بكاهد، اما رجاء نخستين شركت نيمه دولتي ست كه امكان خريد را هم فراهم كرده است.
اگر عابربانك هايي كه اينك به طرح شتاب پيوسته اند اين امكان را  داشتند تا بتوانند به سايت رجاء معرفي و براي برداشت پول معتبر باشند، قطعا خريد اينترنتي وضع ديگري مي يافت!
به هر حال اينك كافي ست يك كارت اعتباري سامان بخريد و وارد سايت رجاء شويد، آنگاه مي توانيد بليت خود را به دلخواه تهيه كنيد؟

فايده هاي اينترنتي
پيش از هر سفري بويژه در تعطيلات، چنانچه نخواهيم از خودرو شخصي استفاده كنيم،  نخستين دغدغه ذهني، تهيه بليت است، بنابراين ازدحام جمعيت و شلوغي گيشه ها بسياري را از مسافرت منصرف مي كند؛ در حالي كه چنانچه از ارائه خدمات اينترنتي و فروش اينترنتي بليت توسط شركت رجاء مطلع باشيم، مي توانيم براحتي بليت خود را سفارش داده و در وقت و هزينه خود صرفه جويي كنيم.

با هزينه 20-10هزارتوماني مي توان از توسعه حريق كاست
كپسول هايي كه خاك مي خورند
003078.jpg
ابراهيم بهشتي- در هر كجا كه هستيد، محل كار، داخل تاكسي يا مترو، يا منزل، نگاهي به اطرافتان بيندازيد. اگر در آن محل كپسول اطفاي حريق يا همان كپسول آتش نشاني وجود دارد، مي توانيد از خيرخواندن اين گزارش بگذريد و با خيال راحت به كارتان برسيد، اما اگر نشاني از يك كپسول آتش نشاني نيافتيد، توصيه مي كنيم با ما همراه شويد و اين گزارش را بخوانيد. شايد دلايل و توجيهات شما براي نداشتن چنين وسيله حياتي در منزل، اتومبيل يا محل كار برطرف شود و مجاب شويد كه خريدن يك كپسول آتش نشاني هزينه چنداني ندارد. حتما اين جمله كليشه اي كه حادثه خبر نمي كند را بارهاو بارها شنيده ايد. آتش سوزي يكي از حوادثي ست كه به واقع خبر نمي كند. در برابر حوادث، آنچه قبل از همه توصيه مي شود پيشگيري ست. ضرب المثل علاج واقعه قبل از وقوع مصداقي از اين توصيه است. با رعايت برخي نكات ايمني و رفتاري كه نه هزينه بر است و نه وقت گير، مي توان از وقوع حوادث جلوگيري كرد. با اين وجود همانگونه كه از مفهوم حادثه برمي آيد، به ناگاه اتفاقاتي حادث مي شوند كه از اختيار و اراده انسان ها خارج هستند. آنگاه كه اين اتفاق حادث شد، آنچه مهم است عكس العملي ست كه در برابر آن انجام مي گيرد. هنگامي كه خانه، ماشين يا كارخانه اي به هر علتي دچار حريق شد، خاموش كردن آتش به هر نحو ممكن نخستين كاري ست كه همگان در پي انجام آن هستند. سازمان آتش نشاني متولي اين كار است، اما اگر فقط و فقط چشم به ماموران آتش نشاني داشته باشيد، تا رسيدن آنها و خاموش كردن آتش، آتش سوزي محدود اوليه گسترش يافته و خسارت وارده دوچندان مي شود. يك كپسول اطفاي حريق كوچك 4-3 كيلويي با قيمت 10 الي 20هزارتومان به شما كمك مي كند تا آتش  را در نطفه خاموش كرده يا حداقل از گسترش آن جلوگيري كنيد و خسارات را به حداقل ممكن برسانيد.
برخلاف كاربرد بسيار ضروري و حياتي كه كپسول هاي آتش نشاني دارند، استفاده از آنها چندان مورد توجه قرار نگرفته است. اين نوع كپسول ها معمولا از چشم برخي شهروندان، كالاهاي لوكسي محسوب مي شوند كه هيچگاه نيازي به آنها نيست و به لحاظ حاكم بودن اين نگاه، چه بسا به هنگام ضرورت نيز طرز استفاده از آنها را خيلي ها بلد نباشند. عدم توجه به استفاده از اين كپسول ها نه تنها در بين عموم مردم كه در ميان مسئولان نيز شيوع دارد. در كمتر برنامه آموزشي تلويزيوني يا كتب درسي به ضرورت استفاده از كپسول آتش نشاني اشاره شده است.
اگر مقايسه اي بين سازمان آتش نشاني و نيروي انتظامي در توليد و پخش تيزرهاي آموزشي در صدا و سيما داشته باشيد، آنگاه به عمق بي توجهي به اين موضوع پي خواهيم برد.
بد نيست اضافه كنيم كه چندي پيش سازمان آتش نشاني تهران طي گزارشي با اشاره به 10 علت وقوع حريق در خودروها، راهكارهاي پيشگيري و اطفاي حريق هاي مربوط به خودروها را اعلام كرد. در اين گزارش به همه رانندگان توصيه شده است كه براي مهار و اطفاي حريق بايد هميشه يك دستگاه كپسول خاموش كننده از نوع پودر و گاز در خودرو داشته باشند و راه هاي مقابله با آتش سوزي اتومبيل و پيشگيري از آن را فرا بگيرند.
قيمت و انواع كپسول هاي خاموش كننده
كپسول هاي اطفاي حريق باوجود كاربرد ويژه اي كه دارند، از قيمت بالايي برخوردار نيستند و هر خانواده اي با هزينه اي معادل 10 الي 20 هزار تومان مي تواند صاحب يك نوع از اين كپسول  ها  شود و خيال خود را از بابت آتش سوزي احتمالي راحت كند. كپسول ها به لحاظ محتواي دروني آنها به دو دسته پودر و گاز و گاز co2 تقسيم مي شوند.
به لحاظ وزن كپسول ها نيز مي توان آنها را به 1، 2، 3، 4، 6، 12، 25، 50 و 75 كيلويي تقسيم كرد. معمولا كپسول هاي 1 و 2 كيلويي در اتومبيل ها استفاده مي شوند، 3، 4 و 6 كيلويي هم در منازل و از 12 كيلويي به بالا هم در كارخانه ها و شركت ها استفاده مي شود.
قيمت متوسط يك كپسول يك كيلويي حدود 9 هزار تومان، 2 كيلويي 11 هزار تومان، 3 كيلويي 13، 4 كيلويي 14، 6 كيلويي 16 و 12 كيلويي 19هزار تومان است. قيمت متوسط يك كپسول 25 كيلويي هم حدود 60 هزار تومان و 50 كيلويي حدود 70 هزار تومان است. كارخانه هاي نسيم،  پيشرو، ايران نجات، يادگار و سياق، عمده ترين توليدكنندگان اين نوع كپسول ها هستند. علاوه بر محصولات داخلي، كپسول هاي ساخت چين، اسپانيا و آلمان نيز در بازار موجود است. محصولات چيني به لحاظ قيمت پايين تر، بيشترين خريد را به خود اختصاص داده اند. كپسول هاي ساخت اسپانيا هم گران ترين نوع خود محسوب مي شوند. قيمت ها هم توسط خود كارخانه توليدكننده، تعيين مي شود. ابتداي خيابان شريعتي (پيچ شميران)، حد فاصل انقلاب تا خيابان طالقاني، مركز فروش انواع وسايل آتش نشاني ست كه كپسول هاي خاموش كننده، يكي از اين وسايل محسوب مي شوند. كاظم زادگان، مدير قديمي ترين فروشگاه لوازم آتش نشاني در اين مركز فروش - كه نمايندگي دو كارخانه سياق و نسيم را عهده دار است- به مشتريان توصيه مي كند كه در حين خريد كپسول آتش نشاني، مواظب برخي تقلب هاي سودجويان باشند. او مي گويد: برخي از اين سودجويان در اماكني غيراستاندارد، اقدام به توليد كپسول مي كنند و آن را با مارك هاي تقلبي مختلف به فروش مي رسانند يا به محتويات دروني كپسول ها دست مي زنند و پودر متفرقه اضافه مي كنند يا مل و خاك سنگ مي ريزند كه اين پودرهاي متفرقه به مرور زمان سفت و گلوله مي شود و در مواقع ضروري عمل نمي كند.
شارژ كپسول ها
كپسول هاي خاموش كننده پس از هر بار مصرف، نياز به شارژ كردن داشته و در صورتي كه در طول يك سال مورد استفاده قرار نگيرند، احتياج به بازديد دارند. چه، پس از گذشت يك سال و عدم استفاده، محتويات آنها ممكن است سفت شود و خاصيت خود را از دست بدهد. لذا پس از هر بار مصرف و عدم مصرف در طول يك سال، بايد محتويات آنها عوض شده يا اصطلاحا شارژ شوند. اين كار هم توسط مراكز تخصصي و به واسطه فروشنده ها انجام مي گيرد. اغلب فروشنده ها، خود كار شارژ كپسول ها را در مكان هاي خاص انجام مي دهند. قسمت شارژ هم با توجه به وزن و نوع كپسول ها متفاوت است.
003021.jpg
براساس ليست قيمتي كه اتحاديه ماشين ساز و فيلترتراش تهران
-اتحاديه اي كه فروشندگان لوازم آتش نشاني زيرمجموعه آن هستند منتشر كرده،  قيمت شارژ يك كپسول يك كيلويي با محتويات پودر و گاز، يكهزار و 150 تومان، 2 كيلويي يكهزار و 500 تومان، 3 كيلويي يكهزار و 750تومان، 4 كيلويي يكهزار و 950 تومان و 6 كيلويي 2 هزار و۳۵۰ تومان است. شارژ يك كپسول 12 كيلويي هم 2 هزار و 600 تومان تعيين شده است. 25 كيلويي، 4 هزار و 550 تومان و 50 كيلويي 6هزار و 500 تومان هزينه مي برد.
با اين وصف، در زندگي هاي پرخرج امروزي، مبلغي معادل 10 تا 20هزار تومان براي خريد يك كپسول خاموش كننده، جاي دوري نمي رود. چه بسا همين مبلغ ناچيز به هنگام ضرورت جلوي خسارات ميليوني را بگيرد. فراموش نكنيم كه حادثه خبرنمي كند و علاج واقعه قبل از وقوع بايد كرد .

نگاه
003063.jpg
خريد از راه دور
بخش عمده اي از فعاليت ها و تلاش روزانه انسان امروزي به برآورده ساختن نيازها و مايحتاج فرد و خانواده اختصاص يافته است كه بخشي به كسب درآمد و بخش ديگر به خريد بازمي گردد. چنين روندي با تكثر و تعدد كارخانه ها و توليدكنندگان محصولات، سير متنوع تري را نسبت به گذشته طي مي كند، به طوري كه مشتري با معضل و سئوال كدام محصول بهتر است مواجه مي شود.
تبليغات اگرچه معرفي محصولات را بر عهده دارند، به علت زمان و حجم كم، گوياي ويژگي ها و مختصات كامل كالاها نيستند.
بنابراين در چنين شرايطي ارائه خدمات اينترنتي از سوي شركت ها و كارخانجات محصولات غذايي و ديگر محصولات موردنياز خانوارها توانسته است بسياري از مشكلات پيش روي آنها را بكاهد.
اين خدمات موسوم به e-shop و
e-commers به معني اخذ سفارش كالا به وسيله اينترنت از مشتري است. خريدار با در دست داشتن يك كارت اعتباري يا يك رمز خاص، تمامي مايحتاج خود را شناسايي و خريداري كرده و سپس بدون مراجعه به فروشگاه يا فروشنده، كالا را دريافت مي كند.
003069.jpg
گستردگي قدرت انتخاب
ارائه تمامي ويژگي ها و مختصات كالا و گستردگي محصولات و كالاهاي معرفي شده در سايت هاي گوناگون، اين امكان را در اختيار خريدار قرار مي دهد كه بين انبوه كالاها، وسيله اي نزديك به كاربرد موردنظر خود را بيابد. همچنين با چنين شيوه اي مطمئنا بسياري از واسطه ها حذف شده، قيمت تمام شده محصول كاهش مي يابد. برخي از توليدكنندگان نيز برخلاف ارائه محصول مطلوب، امكان اختصاص هزينه هاي بالا به منظور تبليغات را ندارند كه معرفي و تبليغ در سايت ها، چنين معضلي را از ميان برداشته، بازار رقابت را به نفع خريدار گرم مي كند.
اگرچه در كشور ما هنوز فن آوري مذكور جاي خود را باز نكرده و تنها شركت هاي محدودي اقدام به ارائه خدمات فروش اينترنتي كرده اند، روشن ساختن زواياي متعدد بهينه سازي روند عرضه و تقاضا از طريق آن، گامي موثر در ترغيب شركت ها و مردم به منظور جايگزيني اين فن آوري با نوع سنتي آن محسوب مي شود.
003066.jpg
تاثير خريد اينترنتي بر كاهش حجم ترافيك
بسياري از ترددهاي شهري كه سنگيني ترافيك و افزايش آلودگي را در پي دارد به خريدهاي روزانه مردم بازمي گردد. خريدهاي اينترنتي و گسترش آنها سهم بسزايي در كاهش چنين رويه اي داشته است؛ به طوري كه شهروندان كشورهاي توسعه يافته، خود متوجه صرفه هاي موجود در اين نوع خريد شده اند و كمتر به خاطر خريداري كالا به فروشگاه ها مراجعه مي كنند.
فروشگاه هاي آن لاين خدمات خود را به صورت شبانه روزي به مشتري ارائه مي كنند تا هر محدوديتي را در چرخه عرضه و تقاضا رفع كنند.
چنانچه سياستگذاران ايران موانع گسترش فن آوري مذكور را در كشور فراهم كنند، بايستي تمهيدي به منظور كنترل بازار هك و نفوذ به اطلاعات رايانه اي انديشيد. پيشرفت و گسترش چنين نقيصه اي در ايران با وجود خلاءهاي قانوني به سمت نقطه اي نامعلوم پيش مي رود كه چنانچه با موانع قانوني محدود نشود، ورود بسياري از فن آوري هاي تابع رايانه با كندي مواجه مي شود.
003099.jpg
تلفن همراه درصدر خريدهاي اينترنتي
زماني مردم براي يافتن كالاي موردنظر در رقابت عرضه شركت هاي مختلف بايد زمان زيادي صرف مي كردند تا فريب  تبليغات توليدكنندگان را نخورند و جنس مورد علاقه خود را بيابند. اينك با داشتن تلفن، رايانه و يك مودم مي شود به دنياي اينترنت وارد شد و جنس مورد نظر را جست وجو كرد تا براساس اطلاعات ارائه شده آن را تهيه كرد. بررسي هاي يك ساله روي بيش از 785 كاربر اينترنتي نشان داده كه جست وجوي اينترنتي، خريد سرويس هاي تلفن همراه را تحت تاثير قرار داده است. تعداد افرادي كه از اين طريق سرويس هاي بي سيم خريداري مي كنند در اين بررسي نسبت به سال 2004 به ميزان 72 درصد افزايش يافته است. نتايج اين بررسي همچنين نشان مي دهد كه جست وجوي online در بازار بي سيم رفته رفته در ميان كاربران، حجم عمده خريد را از آن خود مي كند. همچنين پيش بيني شده است كه تا پايان سال (يعني تا حدود 3 ماه ديگر)حدود 9/23ميليون كاربر جهت اطلاعات سرويس بي سيم،جست وجوي online انجام دهند كه در نتيجه، درآمدي بالغ بر 6/12 ميليارد دلار نصيب اين سرويس ها خواهد شد.
اين اعداد و ارقام، همه متوجه كشورهايي است كه از سيستم اينترنت و پشتيباني اينترنتي بهره برداري مفيد مي كنند، حال آنكه در كشور ما تنها 361 شهر از مجموع 500شهر، زيرنفوذ رايانه هستند و هنوز ضريب نفوذ تا آنجا توسعه نيافته كه خريد به صورت اينترنتي را فروشندگان، بازاريابي و پشتيباني كنند.

آگاهي
برنامه كاري
003039.jpg
ماهان يوسفي نژادان- شما تصميم مي گيريد كه حرفه جديدي را آغاز كنيد يا اينكه فعاليت هاي كنوني خود را گسترش دهيد؛ در اين صورت شما نياز به يك برنامه كاري (Business Plan) داريد. برنامه كاري، شرح مكتوبي از آينده حرفه شماست؛ در واقع اين برنامه به شما مي گويد كه شما تصميم به انجام چه كاري داريد و چگونه مي خواهيد اين كار را انجام دهيد.
برنامه كاري براي افراد و شركت هايي كه تازه شروع به كار كرده اند و سرمايه زيادي ندارند عاملي است براي شناساندن طرح ها و برنامه هاي شركت به سرمايه گذاران بالقوه. همچنين در شركت ها و سازمان هاي بزرگ به عنوان عاملي جهت تشويق كاركنان، چشم اندازي از طرح هاي آينده و راهنمايي جهت مديريت بهتر شركت است.
معمولا محتواي يك برنامه شامل تمام مواردي مي شود كه باعث موفقيت سازمان مي شود؛ از جمله
بايد به ايده اصلي كار ، مشتريان شما ، محصولات ، مديريت كاركنان ، بازار هدف و... اشاره كرد.
۱ - ايده اصلي كار:در اين قسمت، در رابطه با صنعت مورد نظر، ساختار شغلي، محصول يا خدمتي كه ارائه مي دهيد و اينكه چگونه مي خواهيد حرفه خود را به موفقيت برسانيد بحث مي شود.
۲ - مشتريان شما: اينكه مشتريان بالقوه شما چه كساني بوده و كجا هستند، چه چيزهايي آنان را تشويق به خريد مي كند و ...
۳ - محصولات يا خدمات ارائه شده و مزيت هاي رقابتي آنها: در اين قسمت، شما اطلاعات مفيد و جامعي در رابطه با محصولات و خدماتي كه ارائه مي دهيد و اينكه چرا مشتريان، شما را به رقبايتان ترجيح مي دهند، ارائه مي كنيد.
۴ - بازار هدف: كالا يا خدمت خود را به چه قسمتي از بازار مي خواهيد ارائه كنيد؟ به عنوان مثال محصول شما مناسب كدام رده سني، منطقه جغرافيايي، موقعيت اجتماعي و ... است و برنامه بازاريابي شما براي اين گروه چيست؟
۵ - مديريت و كاركنان كليدي: در اين قسمت، شما اطلاعاتي در رابطه با مديران و كاركنان كليدي خود كه نقش مهمي در طرح و اجراي برنامه كاري دارند، مي دهيد.
۶ - منابع مالي مورد نياز: در اين قسمت، شما منابع مالي لازم جهت ارائه محصول يا خدمات مورد نظر را مشخص مي كنيد. سعي كنيد در اين زمينه واقع بين بوده و تخمين درستي از هزينه ها داشته باشيد.
همواره توجه داشته باشيد كه برنامه كاري تان بر اساس منطق و حقيقت باشد و نه بر پايه احساسات. همچنين سودي كه براي خود در نظر مي گيريد، معقول و واقع بينانه باشد. همان طور كه قبلا گفته شد اهميت برنامه كاري در شرايط مختلف متفاوت است؛ گاهي اين برنامه جهت جذب حمايت هاي مالي به كار رفته و گاهي به عنوان يك نقشه و راهكار براي هدايت سازمان به كار مي رود. به هر حال برنامه كاري براي تمامي سازمان ها از يك فروشگاه كوچك گرفته تا سازمان هاي بزرگ كاربرد دارد. چرا كه در عصري به فعاليت هاي تجاري و اقتصادي مشغول هستيم كه توجه به عنصر زمان و طبقه بندي صحيح فعاليت ها، نقشي بنيادي در به روزرساني و تطبيق با واقعيت هاي پيرامون ايفا مي كند. بنابراين بدون برنامه كاري، سمت و سوي صحيح از دست رفته و انرژي و هزينه هاي بسياري در جهات گوناگون هرز مي رود.

دخل و خرج
ايرانشهر
جهانشهر
خبرسازان
زيبـاشـهر
سفر و طبيعت
شهر آرا
|  ايرانشهر  |  جهانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  زيبـاشـهر  |  سفر و طبيعت  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |