مهران خلخالي
مهرماه كه زنگ مدارس به صدا درمي آيد، وقتي كه دوباره صداي خنده و شادي كودكان بر ديوارهاي مدرسه نقش مي زند، آنگاه كه معلم درس عشق و محبت بر تخته سياه مي نويسد، چيزي درون بچه ها، مربيان و والدين به جنبش و تكاپو مي افتد؛ روزي ديگر، هفته اي بعد، روز گراميداشت كودك است؛ 16 مهرماه هر سال چنين نام گرفته. گرچه سالهاست در ايران يك هفته را به اين مناسبت نام گذارده اند و براي كودكان، هزار و يك برنامه تدارك مي چينند.
اما امسال هفته كودك، تفاوتي با هميشه داشت. هفته كودك امسال با ماه خودسازي و نيايش گره خورد. تقارن ماه مبارك رمضان با ايام بزرگداشت مقام كودك باعث شد تا بسياري از سازمان ها دست از برگزاري برنامه هاي هرساله خود بردارند، ولي برگزاري جشنواره كودك، نيايش و مهر نشان داد كه مي توان از هر فرصتي براي تقويت آموزه هاي ديني كودكان بهره گرفت و نونهالان ايران نيز چه استقبالي از آن كردند. بازديد بيش از 20 هزار كودك تهراني از اين جشنواره 4 روزه، خود گوياي همه ماجراست.
بنابر گزارش هاي كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان محسن چيني فروشان، مديرعامل كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان - در اين باره مي گويد: اگر بزرگترها ومعلمان، نيايش درستي داشته باشند، بچه ها به طور طبيعي نيايش خود را خواهند داشت .
وي مي افزايد: ما نيازي به آموزش كودكان درخصوص نيايش نداريم. تنها بايد موانع و غبارهايي را كه بر فطرت انساني نشسته، برداريم و مسائل فطري را به صورت خالص و پاك از طريق قصه، نمايش وعروسك به بچه ها ارائه كنيم .
چيني فروشان باور دارد كه نيايش چيزي نيست كه به صورت رسمي بيان شود و مي افزايد: نيايش، حتي مختص مسلمانان نيست. هر يك از مذاهب و مكاتب با شيوه خاص خود با خداوند مرتبط مي شوند. نيايش موجب وحدت خداپرستان است .
... و اگر در نمايشگاه آثار كودكان راه مي رفتي و ساخته ها و نوشته ها و تصويرهاي ساده آنها را از نزديك مي ديدي، باور مي كردي كه خداپرستي در فطرت هر كودكي نهادينه است و هيچ نيازي نيست كه ما به آنان بگوييم كه چگونه پروردگار خود را ستايش كنند؛ همان طور كه 280 كودك لرستاني بر كاغذپاره هايي براي خداي خويش آرزو نوشتند و بر ديوار چسباندند. به همين سادگي او را پرستش كردند و درخواست مهر و محبت به آسمان فرستادند تا در ماه بركت و گشايش درهاي رحمت، آنان نيز از سفره بي پايان رحمت بهره گيرند كه مي گيرند.
كودكان شركت كننده در جشنواره روز جهاني كودك كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان امسال در گوشه اي از سالن مركز آفرينش هاي فرهنگي- هنري نشستند و آرزوها و نيايش هاي خود را بر تكه كاغذهاي كوچك نوشتند و در صندوق زردرنگي انداختند.
كودكان بي آرزو
ولي آنچه ما در لابه لاي سطور و نوشته هاي كودكان كاشته ايم، نشان از فراموشكاري دارد، چون وقتي از كودكان ايراني مي خواهي كه آرزويي كنند، بيش از آنكه آرزويي كودكانه بشنوي، با شعارهاي بزرگتران آنان روبه رو مي شوي؛ شعارهايي كه با ايرادات كودكانه بازگو شده اند.
يكي دعا مي كند كه همه مريض هاي دنيا خوب شوند و خداوند دختران و پسران جوان را سر به راه كند. ديگري از خدا مي خواهد سايه پدر و مادرش را بر سر او نگه دارد و خاله ودايي او را هرچه زودتر سر و سامان دهد و كودك ديگر اينگونه روياهاي والدين را زمزمه مي كند: خدايا كمك كن تا خانه اي بخريم، ماشين بخريم و به زيارت برويم .
گرچه آرزوهاي متفاوت تري هم لابه لاي دست خط هاي كودكانه پيدا مي شود: آرزو مي كنم همه مريضان دنيا خوب بشوند و چشم مادربزرگ من هم خوب شود. من حاضرم چشم هاي خود را به مادربزرگم هديه كنم .
يا ديگري مي نويسد: اي كاش همه حيوانات بال داشتند .
يك خط خطي كودكانه كه بزرگتري برايش نوشته، چنين است: خدا به اميررضا يه دونه لودر بده . نگاهي به آرزوهاي كودكانه اي كه براي خدا ارسال شد، نشان مي دهد، آرزوهاي كودكان ايراني، رنگ بزرگسالي گرفته و همان جملات بزرگسالان از زبان كودكان شنيده مي شود؛ در حالي كه در بسياري از موارد، بچه ها حتي ديكته صحيح جملات را نيز نمي دانند و اين يعني ما كودكي كودكان و ذهن هاي خلاق آنها را گرفته ايم و تركيبي بي هويت از دنياي كودكي و بزرگسالي به آنان داده ايم.
اكثر اين نوشته ها پر از غلط هاي املايي ست. كودكي نوشته: از خدا مي خواهم كاري كند پدرم [رازي] شود برادرم به مدرسه برود و درس بخواند .
يا آن يكي: [آره زو] مي كنم هرچه زودتر آقا امام زمان [زوحر] كند .
دكتر ماهرخ دانه كار، روان شناس كودك با اشاره به اينكه چنين پديده اي ناشي از يادگيري هاي محيطي است، مي گويد: بچه هايي كه بچگي نمي كنند و در امور بزرگترها وارد مي شوند، تخيلات كودكانه ندارند، بلكه حرف هايي كه از بزرگترها، راديو و تلويزيون شنيده اند را تكرار مي كنند، در حالي كه آرزوهاي كودكانه مي تواند حتي داشتن يك خودكار يا شكلات باشد .
وي نبودن كودكان در دنياي خود را تاسف بار مي داند و مي گويد: چنين بچه هايي از روياها و خواسته هاي كودكانه خويش دور مي افتند و زماني كودكي مي كنند كه بزرگ شده اند .
دانه كار مي افزايد: ما بلد نيستيم كه هر حرفي را به بچه ها نزنيم و هر آرزويي را پيش بچه ها نگوييم. حتي برخي خانواده ها به آنها مي گويند دل شما پاك است، دعا كنيد كه فلان اتفاق رخ دهد. به همين ترتيب بچه ها را خيلي زود با آرزوهاي بزرگتري مانوس مي كنند .
وي توصيه مي كند: پدر و مادر هيچ وقت نبايد به بچه ها بگويند كه فلان چيز گران است و نمي توانم آن را بخرم. هيچ بچه اي پدر و مادر فقير را دوست ندارد و اين موضوع كودكان را دچار اضطراب مي كند.
آنها مي توانند بگويند در صورتي كه شرايط فراهم شود، مي خرم، البته تو هم بايد پول توجيبي خود را جمع كني . اين روان شناس مي گويد: آموزش هاي نادرست موجب مي شوند كودكان با گرايش مذهبي بالا در جواني با كاهش اين گرايش ها رو به رو شوند .
گرچه به اعتقاد دانه كار، يكي ديگر از دلايل تغيير آرزوهاي كودكان آن است كه امكانات مورد نياز آنها قبل از بيان تامين مي شود و خواسته هاي كودكان هميشه برآورده شده است، به همين دليل كودكان ديگر آرزوي بچه گانه اي ندارند. در چنين كودكاني هيچ خلاقيتي وجود ندارد، وقتي تخيلي وجود ندارد، كودك به باورها و شعارهاي محيطي رو مي آورد.
كودكان را هدايت نكنيم
بحث بر سر نحوه آموزش كودكان بويژه در حوزه مسائل ديني، يكي از پردامنه ترين موضوعات است. دو سئوال اساسي اينكه بايد آموزش ديني را به كودك به صورت مستقيم و دستوري ارائه كرد، يا مي توان از تكنيك ها و شيوه هاي هنري و غيرمستقيم نيز بهره گرفت؛ هنوز پاسخ جامعي نيافته است.
حميد عاملي، نويسنده كتاب كودك در اينباره مي گويد: برخورد كارشناسانه و صحيح با مسئله نيايش كودكان و نوجوانان، آنان را از آفت دين گريزي يا دين ستيزي در امان نگه مي دارد. وي با اشاره به بخش تصاوير عروسك هاي در حال نيايش جشنواره كودك، نيايش و مهر مي گويد: در آنجا شاهد بودم كودكان با ديدن تصاوير عروسك هاي در حال نيايش، ناخودآگاه دستانشان را بالا مي بردند و حس خداجويي خود را نشان مي دادند .
قصه گوي سابق ظهر جمعه راديو، مي افزايد: برخي افراد كم تجربه تصور مي كنند، تحميل كردن در تربيت كودكان بسيار كارساز است، در صورتي كه براي تربيت كودك بايد مطابق ميل آنان رفتار كرد .
مهدي باقري - دبير جشنواره كودك، نيايش و مهر- نيز در اين باره مي گويد: نيايش در همه اديان وجود دارد و در يك راستا و با يك سمت و سو صورت مي گيرد. ما سعي كرده ايم به صورت غيرمستقيم نيايش هاي زيباي كودكي را هدايت كنيم و مفهوم نيايش را به نوجوانان و بزرگسالان آينده بياموزيم .
وي با اشاره به تجربه بعضي از استان هاي كشور در برگزاري جشنواره نيايش مي افزايد: در استان هايي همچون كرمانشاه، جشنواره نيايش براي سومين بار برگزار شد و عملكرد و نتيجه بسيار عالي داشت. اين جشنواره ها بذري است كه مي كاريم تا در آينده برداشت كنيم .
وجيه الله فرد مقدم - انيماتور معروف ايراني - نيز اعتقاد دارد: تعليمات اعتقادي و دروني را نمي توان به صورت مستقيم عرضه كرد، چون احتمال دارد تاثير عميقي نگذاشته و حتي اثر مورد انتظار را كاهش دهد. زيرا اگر به مسائل دروني نيز به صورت بيروني نگاه شود، به عادت تبديل شده و ديگر نمي توان از ديدگاه معرفتي به آن نگريست .
اين انيماتور مي افزايد: مسائل ماورايي را بايد از طريق ايما و اشاره مطرح كرد. در ادبيات از تشبيه، ايما و اشاره و صنايع ادبي براي بيان موضوعات استفاده مي شود. خداوند نيز در كلام خود از تشبيه و اشاره بهره برده است. مهم آن است كه روحيه نيايش را به كودكان آموزش دهيم. گرچه نبايد در آثار هنري به نيايش جنبه شعاري داد، چون نتيجه اي جز جلب توجه، خودآرايي و شخصيت سازي مجازي كه نوعي رياكاري است ، ندارد .
بابك نيك طلب، شاعر كودك و نوجوان نيز اعتقاد دارد، بايد كودكان را به درك تشخيص خوب و بد رساند. وقتي اين وجه تمايز بين خوب و بد براي يك انسان فراهم شود، ديگر نيازي نيست كه هر روز موارد را به وي گوشزد كرد.
وي مي افزايد: نيايش جزو زندگي ماست. همه انسان ها به سمت خداوند گرايش دارند. نيايش در متن زندگي ست و به همين دليل بايد همان طور ساده و صميمانه و در همه لحظات زندگي جاري باشد .
اين شاعر كودك تاكيد مي كند: اگر مسئولان و كارشناسان بخش آموزش به اين قضيه توجه كنند، مي توانند خيلي راحت، صميمانه و ساده براي بچه ها نيايش و توحيديه ها را ارائه دهند .
نورا حق پرست، نويسنده كتاب كودك هم اعتقاد دارد كه در برخي از موارد، نويسندگان كتب كودك، براي بيان مفاهيم ديني از عبارات پيچيده اي استفاده مي كنند كه براي بچه ها قابل درك نيست.
او مي گويد: پيچيدگي با ذهن شفاف بچه ها كه همه چيز، حتي خدا را ساده مي بينند، هماهنگي ندارد و در خيلي از موارد بچه ها را گيج مي كند يا تاثير معكوس دارد .
حق پرست مي افزايد: اگر به كودك، مفاهيم ديني فراتر از سن و قوه درك او ارائه شود، ذهن پوياي او را مي بندد و پايه ها و تصوراتي از دين به وجود مي آيد كه تاثيرات آن را در دوران نوجواني و جواني مي بينيم. اگر مي خواهيم خدا را به بچه ها نشان دهيم، قبل از آنكه تئوري هاي غيرقابل درك را به آنها بگوييم، مي توانيم با نوشته هاي لطيفي در حد خودشان، ذهن كودكان را به تفكر واداريم و توجه آنها را به زيبايي هاي خلقت جلب كنيم .
نيايش عروسكي
شايد به دليل همين باور و اعتقاد بود كه در جشنواره كودك، نيايش و مهر، بخش ويژه اي طراحي شده بود تا عروسك ها، نيايش را به كودكان بياموزند.
اعظم ترابي، يكي از مربيان كانون پرورش كودكان و نوجوانان در اينباره مي گويد: كودكان در اينجا ياد مي گرفتند، چطور مي توانند با خداي خويش راز و نياز كنند.
عروسك هاي ملي دارا و سارا در گوشه و كنار اين غرفه به نيايش و دعا مشغول بودند و كودكان با قرار گرفتن در فضاي طراحي شده، ناخودآگاه به بيان آرزو و دعا مشغول مي شدند .
ترابي در اينباره مي گويد: كودكان با حضور در اين مكان به طور غيرمستقيم ياد مي گرفتند، چگونه مي توانند با خدا صحبت كنند. زماني كه كودك با عروسك خود ارتباط كلامي برقرار مي كرد، به طور ناگهاني چادر نماز بر سر مي كرد و به دعا مشغول مي شد .