كاهش مصرف لبنيات در ماه رمضان
تعادل بازار خوراكي ها به هم خورد
|
|
عكس:حسن قاعدي/فارس
الهام اناري
آغاز ماه رمضان مانند برخي رويدادهاي ديگر همچون فرا رسيدن سال نو، مردم را به تكاپو وامي دارد.
بازار خريد و فروش اقلام مختلف مواد غذايي و خوراكي در روزهاي ماه رمضان دستخوش تحولات گسترده اي مي شود. از سوي ديگر چون در بازار ايران، ميزان عرضه و تقاضا يكي از دلايل مهم تعيين قيمت هاست، اين تغيير تقاضا توسط مردم عمدتا باعث افزايش قيمت ها مي شود.
مردم تمايل بيشتري به خريد گوشت، مرغ و... نشان مي دهند و اين افزايش تقاضا باعث مي شود اين اقلام با قيمت هاي بالاتري نسبت به گذشته به دستشان برسد.
مصرف لبنيات پايين مي آيد
البته ماه رمضان هميشه با افزايش تقاضا و مصرف در مورد همه اقلام خوراكي مواجه نيست، به عنوان مثال در اين ماه، مصرف لبنيات كاهش پيدا مي كند.
حسيني - رئيس اتحاديه لبنيات - در مورد ميزان مصرف لبنيات توسط مردم در ماه رمضان مي گويد: روزه داري باعث كاهش مصرف لبنيات مي شود. وقتي وعده غذايي ناهار و صبحانه از سفره ها حذف مي شود، طبعا ماست، كره، خامه و برخي ديگر از اقلام لبنيات كمتر مصرف مي شود.
در موقع افطار هم اكثر روزه داران غذا مي خورند، پس در مجموع با كاهش مصرف لبنيات روبه رو مي شويم .
بنا به گفته رئيس اتحاديه لبنيات، قيمت لبنيات در اين ماه دستخوش تغيير چنداني نمي شود، زيرا اقلام مختلف لبني اكثرا كارخانه اي و به صورت بسته بندي عرضه شده و قيمت هاي نسبتا مشخصي دارند؛ تغيير قيمت ها بيشتر در مورد اقلام غيربسته بندي ديده مي شود.
افزايش قيمت تخم مرغ در روزهاي اول
تخم مرغ جزو خوراكي هايي ست كه با شروع ماه رمضان يعني در روزهاي اول با افزايش تقاضا از سوي مصرف كننده مواجه مي شود و باز با توجه به اينكه در كشور ما ميزان خريد، قيمت را تعيين مي كند، اين كالا در روزهاي نخست ماه رمضان افزايش قيمت پيدا مي كند.
البته معمولا خريد يك شانه تخم مرغ تا به آخر ماه براي يك خانواده كفايت مي كند.
خرم - مسئول روابط عمومي اتحاديه مرغداران - معتقد است: از آنجايي كه امسال آغاز ماه رمضان مصادف با شروع سال تحصيلي و آغاز نيمه دوم سال شده، اين تداخل علت ديگر افزايش مصرف تخم مرغ است.
معمولا در نيمه دوم سال، مصرف تخم مرغ بالا مي رود كه به خاطر بازگشايي مدارس و افزايش مصرف تخم مرغ در وعده صبحانه است، از سوي ديگر مصرف كارخانه هاي كيك و كلوچه پزي نيز با شروع فصل مدارس بالا مي رود.
قيمت تخم مرغ روزبه روز تصويب مي شود.
تخم مرغ با قيمت متوسط 730 تومان بابت هر كيلو از در مرغداري به فروش مي رسد، زماني كه اين تخم مرغ به دست مصرف كننده مي رسد، با افزايش قيمت كه توسط دلال و بنكدار و هزينه حمل و نقل صورت گرفته، اين قيمت تا 900 تومان هم مي رسد.
هر كارتن نرمال تخم مرغ بين 10 تا۱۳ كيلوگرم وزن دارد.
هر كارتن شامل 6 شانه 30 تايي تخم مرغ است.وزن هر شانه تخم مرغ بين 7/1 تا 1/2 كيلوگرم است.
تخم مرغ هايي كه در شهر تهران عرضه مي شود معمولا درشت است، اما چون در شهرستان ها تخم مرغ كيلويي خريداري مي شود و ريز و درشت بودن آن چندان اهميتي ندارد، معمولا تخم مرغ هاي ريز در شهرستان ها به فروش مي رسد.
البته عوامل ديگري همچون ميزان صادرات نيز در افزايش قيمت تخم مرغ دخيل است.
سرمازدگي، افزايش تقاضا و گراني مرغ
اما وقوع سرمازدگي و آغاز ماه رمضان موجب بالا رفتن تقاضا و در نهايت افزايش قيمت مرغ شد.
در حال حاضر، مرغ با قيمت هاي متفاوتي از قرار كيلويي يكهزار و 500 تا يكهزار و 800 تومان به دست مصرف كننده مي رسد و قيمت هاي پايين تري در ميادين شهرداري به چشم مي خورد. قيمت مرغ نيز همانند تخم مرغ روزبه روز تعيين مي شود. در ماه رمضان مصرف مرغ افزايش يافته و افزايش تقاضا باعث گران تر شدن قيمت مرغ شده است.
اما از سوي ديگر يكي ديگر از دلايل افزايش قيمت مرغ، افزايش تعرفه هاي واردات خوراك دام مرغ و واكسن بوده است.
از سوي ديگر قرار بود به منظور تعديل قيمت هاي مرغ بيش از 15 هزار تن مرغ منجمد از طريق شركت پشتيباني امور دام وارد بازار شود، ولي در حال حاضر مرغ منجمد، كمتر در بازار به چشم مي خورد.
در ماه رمضان توليد مرغ اصلا كم نشده، ولي افزايش تقاضا موجب عدم تعادل بازار و افزايش قيمت ها شده است.
مهندس محمديوسفي - مديرعامل اتحاديه مرغداران گوشتي- قيمت يكهزار و 500 تومان را براي مرغدار مقرون به صرفه نمي داند. قيمت مرغ بايد به تعادل برسد و اين به معناي گران شدن قيمت مرغ نيست.
گوشت منجمد، براي اقشار كم درآمد
گوشت نيز از قاعده ماه رمضان مستثني نيست.
به گفته علي اكبر عليزادنيا - رئيس اتحاديه تهيه و توزيع گوشت گاوي - ماه رمضان يكي از مقاطعي ست كه باعث افزايش قيمت گوشت مي شود.
هر چند وقت يك بار بنا به دلايل مختلف، قيمت گوشت بالا رفته و اين افزايش قيمت به صورت خزنده صورت مي گيرد، ايام محرم و روزهايي كه حجاج به كشور برمي گردند هم از ديگر مقاطع زماني ست كه قيمت گوشت بالا مي رود.
در ماه رمضان مصرف گوشت بالا رفته و در اين ميان، سودجويان بازار و محتكران از فرصت استفاده كرده، بالا بردن قيمت گوشت را رقم مي زنند.
به گفته عليزادنيا، دولت در مورد توزيع گوشت، با اتحاديه همكاري قابل قبولي ندارد.
در سالهاي قبل، گوشت منجمد توسط سازمان گوشت عرضه مي شد، اين گوشت با قيمت مناسب براي اقشار كم درآمد توزيع مي شد، ولي حالا با حذف سازمان گوشت، خريد گوشت براي اقشار كم درآمد كار ساده اي نيست.
در حال حاضر، گوشت منجمد وارداتي تنها به دست ارگان هاي دولتي، دانشگاه ها، پادگان ها، كارخانه هاي توليد سوسيس و كالباس و... مي رسد. اگر گوشت منجمد بين مردم هم عرضه مي شد، قيمت هر كيلوي آن حدود 3 هزار تومان بود كه اين رقم بسيار مناسب تر از قيمت فعلي گوشت تازه است.
در حال حاضر، لاشه گوشت گوساله براي مغازه دار كيلويي 3 هزار و 300 تومان در مغازه تحويل مي شود كه 25 درصد استخوان و ضايعات دارد، يعني هر كيلوي آن براي مغازه دار 4 هزار و 400 تومان تمام مي شود. مغازه دار حق دارد تا 12 درصد به آن اضافه كرده و گوشت را تحويل مشتري بدهد. البته در حال حاضر مغازه هايي در مناطق پايين شهر هستند كه گوشت را كيلويي 4 هزار و 500 تومان مي فروشند، يعني خودشان متضرر مي شود، زيرا مردم توان خريد ندارند و مغازه دار هم نمي تواند گوشت را نگه داشته و با سود دلخواه بفروشد. در حال حاضر، هر كيلو گوشت گوساله بين 5 هزار و 200 تومان تا 8 هزار و 200 تومان به دست مشتري مي رسد. فيله، راسته، قلوه گاو و... هر كدام قيمت هاي متفاوتي دارد و قيمت گوشت مخلوط حداقل 5 هزار و۲۰۰ تومان است.
قيمت گوشت گوساله در دو ماه اخير با 7 درصد رشد مواجه بوده است.
دلالان و بازار خوراكي ها
ماه رمضان كه مي آيدتعادل بازار خوراكي ها به هم مي خورد.مصرف برخي اقلام افزايش پيدا مي كندو برخي كالا ها مشتري شان كم مي شود.در اين ميان دلالان بازار كه هيچ فرصتي را از دست نمي دهند متناسب با افزايش تقاضاي مردم سعي خود را در بالا بردن قيمت ها به كار مي گيرند.اما تنظيم قيمت ها نياز به برنامه ريزي توسط دولت دارد برنامه ريزي با اختصاص وقت و هزينه.
|