پنجشنبه ۵ آبان ۱۳۸۴
وزنه برداري ايران با حال و هوايي تازه
تجديدخاطرات با ايوانف
002886.jpg
محمدرضا منصوريان
با شروع ماه آبان شمارش معكوس براي حضور وزنه برداران ايران در مسابقه هاي جهاني آغاز شده است. پولاد مردان سرزمين ما در پي پشت سرگذاشتن يك دوره محروميت ۶ ماهه بعد از آنكه در مسابقه هاي قهرماني آسيا در امارات شركت كردند اين بار در آستانه حضور در ميداني با اهيمت تر و بزرگ تر به دنبال اثبات و تداوم اعتبار اين ورزش در سطح بين المللي هستند.
از نگاه اهل فن، ارزش شركت وزنه برداران ملي پوش كشورمان در ميدان جهاني دوحه بيشتر از اين منظر قابل توجه و بررسي است كه در حيات تازه اين ورزش در كشورمان بسياري در انتظار آن هستند تا بفهمند و بدانند كه در اين مرحله يوردان گئورگي ايوانف سرمربي كهنه كار بلغاري كه وزنه برداري ايران خاطرات خوبي را با او پشت سرگذاشته است اين بار با چه دست آورد و ايده هايي در پي رونق و ارتقاء دوباره آن است.
آنچه كه مسلم است شرايط امروز وزنه برداري در كشور كاملاً با سال هاي قبل از المپيك ۲۰۰۰ سيدني متفاوت است و اينكه آيا ظرفيت و توان آن به همان اندازه سال هاي گذشته وجود دارد، سؤالي است كه براي جواب دادن به آن بايد حداقل تا پايان رقابت هاي جهاني دوحه به انتظار نشست.
البته در شرايط كنوني و با شناختي كه از نفرات كنوني در اردوي تيم ملي وزنه برداري موجود است كمتر كسي مي تواند اميدوار به موفقيت  ملي پوشان وزنه برداري در ميدان جهاني ۲۰۰۵ باشد، اما اينكه در ميان جمعي كه مسافر دوحه هستند (به غير از حسين رضا زاده) اگر وزنه برداري بتواند حداقل با ثبت ركورد ها و حد نصاب هايي كه ايوانف آن ها را ملاك حضور در تيم ملي قرار داده است، توان خود را به نمايش بگذارد، به راحتي مي توان به حضور اين مربي شناخته شده و آينده وزنه برداري ايران حداقل براي نمايشي قدرتمندانه در دو ميدان آسيايي ، دوحه ۲۰۰۶ و المپيك پكن ۲۰۰۸ خوشبين بود.

حد نصاب هاي تعيين شده
از روز شانزدهم آبان ماه جاري هفتاد و چهارمين دوره مسابقات جهاني وزنه برداري در شهر دوحه قطر آغاز مي شود و تيم ايران نيز همچون ساير تيم هاي جهان درصدد آمادگي هر چه بيشتر براي حضور در اين مسابقات است.
اما در اين راستا تيم ايران با توجه به نفرات دعوت شده به اردو به طور حتم در اوزان،۶۲ ،۶۹ ۸۵ كيلوگرم نماينده اي نخواهد داشت و براي اين اوزان نيز حد نصاب هايي تعيين نشده است.
اما ايوانف براي دو وزنه بردار حاضر در دسته ۵۶ كيلوگرم يعني سجاد بهروزي و ابوالقاسم داوودي ركورد  ۲۶۰ كيلوگرم را در مجموع قرار داده است ، اين در حالي بود كه بهترين ركورد مجموع بهروزي در آسيا ۲۴۷ كيلوگرم و بهترين ركورد مجموع داوودي  ۲۳۷ كيلوگرم بوده است .
در اين ميان سجاد بهروزي وزنه بردار جوان و خوش آتيه تيم ملي نشان داد كه مي توان به حدنصاب هاي ايوانف رسيد. او در تمرينات هفته اي كه گذشت ، وزنه هاي  ۱۲۲‎/۵ كيلوگرم در حركت يك ضرب و ۱۳۷‎/۵ كيلوگرم در حركت دو ضرب را مهار كرد.
بهروزي حتي مي توانست در دو ضرب ۱۴۰ كيلوگرم را نيز به روي سر برد كه به علت خستگي موفق به انجام اين مهم نشد . به طور حتم بهروزي طي ماه هاي آينده به ركورد مجموع  ۲۷۰ كيلوگرم خواهد رسيد.
البته در اين وزن ابوالقاسم داووي وضعيتي همچون بهروزي ندارد و كار او براي مسابقات جهاني دشوار است.
002889.jpg
وزن۷۷ كيلوگرم و ركوردهاي دست نيافتني
محمد علي فلاحتي نژاد كه مدال طلاي دوره قبلي اين مسابقات را دارد ، بهترين ملي پوش ايران در دسته  ۷۷ كيلوگرم است . او در ماه هاي گذشته ركوردهاي خوبي را كسب كرده بود ، امابه يك باره در دوران افت روحي و جسمي  قرار گرفت . ركورد مجموع ۳۵۵ كيلوگرم، حد نصاب تعيين شده از سوي ايوانف براي اين وزن است كه فلاحتي نژاد در دور قبل اين مسابقات با مهار وزنه هاي۱۵۵ و  ۲۰۲‎/۵ كيلوگرم به مدال طلا دست يافت. اما اينك با توجه به وضعيت روحي و جسماني كه دارد ، احتمال رسيدن به ركورد۳۵۵ كيلوگرم براي او كم است. البته فلاحتي نژاد در هفته اي كه گذشت دچار مسموميت غذايي شد و چند روزي تمرينات را از دست داد.
ديگر وزنه برداران اين دسته يعني احد سنجابي و احسان دارابيگي نيز فاصله بسيار زيادي تا ركوردهاي ايوانف دارند.
وزن ۹۴ كيلوگرم و احتمال اعزام اصغر ابراهيمي
محمدحسين برخواه كه به راحتي از اردوي تيم ملي حذف شد، مي توانست مهره خوبي در وزن ۸۵ كيلوگرم باشد. اما اينك در اين وزن نماينده اي نخواهيم داشت. اما در وزن  ۹۴ كيلوگرم اصغر ابراهيمي و علي دهقانيان كه در مسابقات قهرماني آسيا به مدال هاي طلا و نقره دست پيدا كردند ، در صدد كسب ركورد ورودي يوردان گئورگي ايوانف هستند. حد نصاب اين وزن ۳۹۰ كيلوگرم است. ركورد مجموع ابراهيمي  در مسابقات قهرماني آسيا  ۳۸۰ كيلوگرم بود و اكنون وضعيت خوبي در تمرينات دارد. ابراهيمي به گفته خودش توانايي كسب حد نصاب ايوانف را دارد . وي  به احتمال فراوان سومين اعزامي  تيم ايران به دوحه خواهد بود. اما علي دهقانيان جوان در مسابقات دبي ركورد مجموع ۳۸۵كيلوگرم را كسب كرد. با اين وجود احتمال اين كه دهقانيان بتواند ۳۲ كيلوگرم را به ركوردهاي خود بيافزايد بسيار كم است.
002883.jpg
وزن ۱۰۵ كيلوگرم و محسن بيرانوند
محسن بيرانوند در دبي با ركورد مجموع  ۳۸۳ كيلو گرم بر روي سكوي دوم آسيا قرار گرفت. اما ايوانف به اين مدال ها راضي نشده و ركورد مجموع ۴۰۰ كيلوگرم را براي اين وزن قرار داده است. بيرانوند كه در طول هفته گذشته چند روزي از مصدوميت رنج مي برد فكر نمي كند كه بتواند به حد نصاب تعيين شده از سوي ايوانف برسد.
به هر ترتيب او تجربه كمي  ندارد. بيرانوند در مسابقات جهاني سال  ۲۰۰۳ و در بازي هاي المپيك آتن شركت كرده است. اگرچه در هر دوره اين مسابقات حذف شد اما با اين حال بيرانوند شانس كمي  براي حضور در مسابقات جهاني ندارد.
وزن ۱۰۵+ كيلوگرم
و اعزام بي چون و چراي رضازاده
ايوانف در حالي كه مي داند رضازاده داراي چه توانايي است، براي اين وزن نيز حد نصاب  ۴۵۰ كيلوگرم را قرار داده است.۴۵۰ كيلوگرم ركوردي است كه رضازاده هر روز به راحتي مي تواند آنها را بزند و به گفته خودش اگر از خواب هم بيدارش كنند، همان موقع ۴۵۰ كيلوگرم وزنه را به روي سر مي برد. او استثنايي در جهان ورزش است و در آخرين رقابت خود ركورد مجموع ۴۶۰ كيلوگرم را ثبت كرده است. او تنها شانس مدال ايران است و همه در انتظار فرا رسيدن مسابقات جهاني و شروع رقابت دسته فوق سنگين و حسين رضازاده هستند. سعيد علي حسيني، ديگر وزنه بردار اين دسته نيز پس از آسيب ديدگي در مسابقات آسايي تمرينات خود را شروع كرده و او شانس كمي  براي دست يابي به ركورد ايوانف دارد.

وادا مغلوب فيفا
كاملاً مشخص است كه دعواي فيفا (فدراسيون جهاني فوتبال) و وادا (كميته بين المللي مبارزه با دوپينگ) بسيار جدي است. تقريباً به غير از فيفا بقيه فدراسيون هاي جهاني از مقررات وادا تبعيت كرده و دستورالعمل هاي صادره از سوي اين كميته در رابطه با مبارزه با استفاده ورزشكاران از مواد نيروزا را پذيرفته اند. در اينكه فيفا از تمامي فدراسيون هاي جهاني ديگر ورزش، بسيار قوي تر و گسترده تر است هيچ شكي وجود ندارد و چنين به نظر مي رسد كه آقاي بلاتر و همكارانش از همين امتياز ويژه استفاده كرده و سر جنگ و دعوا با وادا را به راه انداخته اند. عمده اختلاف وادا و فيفا بر سر اين نكته است كه فدراسيون جهاني فوتبال با اصل محروميت بازيكنان دوپينگي  مخالفتي ندارد و تنها در اين نكته كه وادا محروميت دوساله اي را براي بازيكنان دوپينگي در نظر مي گيرد راي مخالف مي دهد. فيفا مي گويد: مدت محروميت چيزي نيست كه حق وادا باشد و اين ما هستيم كه بايد در مورد تنبيه بازيكنان خاطي تصميم گيري كنيم.
عدم پذيرش اين مدت محروميت حتي كار را به جايي كشانده است كه برگزاري مسابقات فوتبال در بازي هاي المپيك ۲۰۰۸ پكن را تحت الشعاع قرار داده و حتي وادا تهديد كرده است كه چنانچه فيفا قانون مبارزه با بازيكنان دوپينگي را رعايت نكند ممكن است بازي هاي فوتبال در اين دوره از بازي هاي المپيك برگزار نشود.
اخيراً اجلاس مشترك مسئولان فدراسيون بين المللي فوتبال و كميته بين المللي مبارزه با دوپينگ به منظور بررسي آئين نامه جهاني مبارزه با دوپينگ در شهر رباط مراكش برگزار شد و طرفين به بررسي نقطه نظرهاي خود پرداخته و بر مواضع قبلي خود پافشاري نمودند. البته در پايان اين اجلاس گفته شده است كه ظرف چند روز آينده به صورت يك آئين نامه اجرايي اين مشكل حل شده و فيفا هم با پذيرش آن اين آئين نامه را به فدراسيون هاي ملي كشورهاي عضو فيفا ابلاغ مي كند.
نكته مهم در اين ماجرا تفاهم و تعامل بوجود آمده بين فيفا و وادا و اينكه عليرغم پافشاري ها و موضع گيري هاي قبلي وادا، اين سازمان در يك عقب نشيني آشكار تقريباً به خواسته هاي منحصربفرد فيفا تن داده است. حتي اينكه قبلاً گفته مي شد كه به دليل روابط صميمانه مسئولين بلندپايه كميته بين المللي المپيك و وادا اين قضيه در نهايت به سود كميته بين المللي مبارزه با دوپينگ به پايان مي رسد، تقريباً اشتباه و قوت و قدرت فراوان فيفا سخن اول و تعيين كننده در اين قضيه بوده است. آنچه كه دراين ماجرا جالب است اين كه مسئولين بلندپايه كميته بين المللي المپيك هم در مقابل آن سر تسليم فرود آورده اند.

ورزش
ادبيات
اقتصاد
اجتماعي
انديشه
فرهنگ
|  ادبيات  |  اقتصاد  |   اجتماعي  |  انديشه  |  فرهنگ   |  ورزش  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |