صادرات پوست، واردات چرم
پوست هايي كه گذرشان به دباغ خانه نمي افتد
عكس: علي اكبر شير ژيان
|
|
مهديا گل محمدي
ايران در حالي رتبه پنجم صادرات پوست جهان را يدك مي كشد كه از تجارت 150ميليارد دلاري جهاني چرم، سهمي يك درصدي دارد.
كيف و كفش، كاپشن، كمربند، دستكش و خيلي از پوشاك، اگر از جنس چرم باشند قيمت، جذابيت و طرفدارهاي خاص خودشان را دارند كه در بين اين طرفدارها، يك دسته دغدغه مد و شيك پوشي و دسته ديگر دغدغه كيفيت و ماندگاري پوشاك را دارند .
آد م ها برخلاف تصوري كه از خودشان دارند موجودات ضعيفي هستند كه قدرت عجيبي در پوشاندن و برطرف كردن ضعف ها به وسيله محيط دارند، به طوري كه با احساس ضعف فكري وپي بردن به ناداني، سعي مي كنند داخل جلد فكري انديشمندان شوند و جلد پشت جلد، كتاب مي خوانند و با احساس ضعف جسمي هم داخل جلد حيوانات يا همان چرم مي شوند. حال از كدام، قالب و از كدام محتوي را مي گيرند، فقط خدا مي داند.
اما نكته جالب اينجاست كه ايده آل پوشش انسان، همانند ايده آل انديشه اش قابل انعطاف با شرايط سخت انتخاب مي شود تا اگر سختي و ناملايمات محيط رو به فزوني گذاشت، حيطه فردي اش از آسيب و گزند مصون بماند.
اين روزها با شدت گرفتن سرما، تغيير نوع پوشش مردم كاملا محسوس است؛ مردمي كه از راسته كتابفروشي هاي خيابان انقلاب به طرف خيابان فردوسي و منوچهري راهشان را كج مي كنند تا لباس هاي چرم و مخصوص اين فصل را از چرم فروشي هاي فردوسي و منوچهري تهيه كنند.
چرم ها غالبا در سه رنگ مشكي، قهوه اي و زرشكي با جنس هاي مختلف روي تن مانكن ها خودنمايي مي كنند. قيمت كاپشن ها از 30هزار آغاز شده و براي كاپشن هاي خارجي كه تعداد آنها در اين راسته كم است و به برخي كاپشن هاي توليد آسياي شرقي محدود مي شود به 200 تا۲۵۰ هزارتومان مي رسد.
براي محك كيفيت چرم همانند گذشته نمي توان نسوز بودن را ملاك قرارداد و با آتش كبريت آنها را امتحان كرد، چرا كه چرم هاي مصنوعي جديد نيز از قابليت نسوز بودن برخوردارند. مشخصه اصلي چرم طبيعي اين است كه پشت آنها حالت مخمل دارد. انواع چرم مصنوعي اين مشخصه را ندارند و لايه داخلي و پشتي آنها معمولا پارچه اي، برزنتي و تار و پود دار است. ويژگي ديگر چرم هاي طبيعي، نرم بودن آنهاست كه بازهم بسته به اينكه گاوي، بزي يا گوسفندي باشد، ميزان نرمي و زمختي شان متفاوت است.
چرم هاي گوسفندي، نرم ترين چرم ها هستند كه از آنها معمولا براي تهيه كيف پول هاي ظريف و وسايل گرانقيمت تر استفاده مي كنند.
معضل اساسي صنعت چرم ايران، اكتفا به صادرات پوست و فرآوري نكردن پوست هاست؛ آن دسته از پوست ها كه پس از دباغي و طي مراحل خاص به چرم تبديل مي شوند هم دست آخر به ايزوگام شباهت بيشتري دارند تا چرم.
از سوي ديگر راسته چرم فروشان خيابان فردوسي و منوچهري نيز همانند ديگر بازارهاي ايران از كالاهاي چيني ارزان، اما بي كيفيت بي نصيب نمانده و حضور كالاهاي چيني به ديگر علل ركود بازار چرم ايران اضافه شده است.
در مورد كفش ها نيز تا چندي پيش دارا بودن زيره هاي چرم، يكي از عمده ترين ويژگي ها و مشخصه ها محسوب مي شد كه در حال حاضر ورود زيره هاي آلماني ( داووس) جاي زيره چرم را گرفته و به اين ترتيب قيمت كفش چرمي نيز كاهش يافته است. درباره كفش ها ذكر اين نكته نيز ضروري ست كه براي خريد كفش حتما بعدازظهرها را انتخاب كنيد، چرا كه سايز پا به دليل تورم نسبي در طول روز تغيير مي كند.
بسياري از خريداران كه تنها به نوع دوخت و مدل البسه چرمي توجه مي كنند از اين نكته غافلند كه فروشندگان نيز غالب مدل ها را از روي ژورنال ها و مدل هاي ماهواره اي الگو گرفته و به سليقه مشتري بويژه جوان ها عمل مي كنند. اما تنها فروشندگاني كه از كيفيت محصول خود اطمينان دارند حاضرند در ازاي فروش جنس ضمانتنامه ارائه كنند.
ركود صنعت چرم ايران نيز جاي توجه و بررسي دارد، به طوري كه اگرچه تا چند دهه پيش تمامي استانداردهاي چرم جهان توسط ايران تعيين مي شد، اما هم اكنون از تجارت 150ميليارددلاري جهاني چرم، تنها يك درصد را به خود اختصاص داده است. همچنين ايران در حالي كه رتبه پنجم صادرات پوست را دارد، 30 درصد چرم مورد نياز خود را از راه واردات تامين مي كند. اين واردات به صورت پوشاك و كفش و جداي از اين حجم، بخشي هم به صورت قاچاق وارد كشور مي شود. در حالي كه چنين روندي با فرآوري محصولات پوستي و تبديل آنها به چرم و پوشاك بايستي بالعكس شود. تنها از كشور چين، 6 ميليارد دلار هزينه واردات محصولات چرمي شده است. روح الله هادوي نيا -كارشناس ارشد مديريت بازاريابي بين المللي- در خصوص پتانسيل بالاي صادرات چرم ايران معتقد است كه صنعت چرم كشور ايران، بيش از يك قرن سابقه دارد. در حال حاضر نيز قيمت جهاني هر پا چرم، سه يوروست كه ايران اين محصول را به قيمت يك يورو عرضه مي كند و اين تفاوت قيمت مي تواند زمينه افزايش فعاليت صنعت چرم ايران را در بازارجهاني فراهم كند.
محسن يونسي نيز از چرم فروشان خيابان فردوسي، درخصوص كيفيت محصولات چرم ايران مي گويد: صنعت چرم ايران براي بهبود كيفيت چرم بيش از 70درصد راه را پيموده و چنانچه پوست هاي توليدي، خوب دباغي و فرآوري شوند و دوخت و الگوي مناسبي براي البسه انتخاب شود، اجناس چرمي داخلي قابليت رقابت با ساير انواع خارجي را داراست. آنچه مسلم است اينكه عرصه صنعت ايران نيز همانند عرصه انديشه اش نيازمند برنامه ريزي و گذار از مرحله سهل انگاري ست تا همانگونه گاه مغزها بدون برنامه و به صورت استعداد خام از كشور خارج مي شوند، محصولات صنعتي نيز به صورت مواد اوليه و خام و سودي اندك از كشور خارج نشوند.
نبود مواد شيميايي مرغوب در تبديل پوست به چرم، علاوه بر آلودگي زيست محيطي ، كيفيت نهايي محصول را نيز كاهش مي دهد و صادرات را به پوست و سالامبور محدود كرده است. صنايع نساجي و صنايع چرم مقام دوم آلودگي محيط زيست را به خود اختصاص داده اند، پسابي كه صنايع چرم پوست توليد مي كنند از نظر شاخص هاي زيست محيطي بسيار آلوده محسوب مي شود، چرا كه همه انواع آلودگي ها نظير مواد آلي، شيميايي، انواع اسيدها و فلزات سنگين را داراست كه با ورود به آب هاي زيرزميني، زمينه آلودگي و ورود آن به چرخه غذايي شهروندان را فراهم مي كند. خوشبختانه كارخانه هاي بزرگ و بيشتر واحدهاي صنعتي كه حجم پساب زيادي دارند در حال حاضر داراي تصفيه خانه هستند، اما واحدهاي كوچك تر كه گرچه ملزم به خروج از شهر شده اند، همچنان بار آلودگي و ميكروبي آب ها را مي افزايند.
|