پياده روها در تسخير اتوبان، بزرگراه و ترافيك
گمشده هاي پايتخت
فاطمه نوري
|
|
روسازي پياده ها
عابر پياده با روسازي پياده رو ارتباط فيزيكي دارد و برحسب اينكه كف سازي به صورت يكپارچه، متنوع، لغزنده يا ناهموار باشد، رفتارهاي متفاوتي بروز مي دهد. تصميم گيري در مورد نوسازي و روسازي معابر پياده بايد با توجه به شبكه تاسيسات شهري موجود در زيرسطح پياده رو باشد. عمليات احداث يا ترميم اين شبكه ها نياز به تخريب روسازي پياده روها دارد، بنابراين بايد به صورتي انتخاب شود كه از قطعات مجزا تشكيل شده باشد و جدا كردن و نصب آنها براحتي امكانپذير باشد. كندن يك قسمت از روسازي نبايد منجر به تخريب بقيه پياده رو شود و مرمت بايد در سطوح كوچك امكانپذير باشد.
سطح روسازي بايد صاف و هموار باشد علاوه بر اين وجود ناهمواري، سوراخ يا اختلاف سطح موجب تجمع آشغال در پياده رو مي شود. اما اين سطوح نبايد بيش از اندازه صاف و صيقلي باشند، زيرا در هنگام بارش برف و باران ايمني عابران را به خطر مي اندازد. فرش هاي سنگي مناسب ترين پوشش براي سطوح عابر پياده هستند. زيرا هم در مقابل دما مقاومت دارند و هم مستحكم هستند.
در را محكم پشت سرش بست. گره روسري را محكم كرد و پله ها را دو تا يكي پشت سرگذاشت، از خانه دورشد، عقربه ساعت را نگاه كرد. بچه ها از مدرسه به خانه رفته بودند و كوچه ها از همهمه و هياهوي آنها خالي بود. از كوچه به خيابان پيچيد و در پياده رو شروع به رفتن كرد، هواي خنك پاييزي به صورتش مي خورد و از درون روسري مشكي تارهاي مو را نوازش مي كرد.
نوازش باد از شدت عصبانيتش كم كرد. سرش را پايين انداخته بود و از خلوتي خيابان و هواي پاييز نهايت استفاده را مي كرد تا عصبانيتش كمتر شود. در حال و هواي خودش بود كه صداي زنگ دار و گوشخراش بوق موتورسيكلت افكارش را به هم ريخت. خود را كنار كشيد تا موتورسوار از حريمي كه بايد در اختيار او باشد، عبور كند. لطافت پاييزي را از ياد برد و ابروها را دوباره در هم گره كرد، چند قدم جلو رفت و بازي باد روح بهم ريخته او آرام آرام در خود رسوب كرد كه پايش در گودالي فرو رفت، سكندري خورد و به زور تعادل خود را حفظ كرد. دوباره سرخانه اول رسيده بود. به انتهاي خيابان كه رسيد تكرار بالا پايين شدن در پياده رو ناهموار، لذت قدم زدن را از او گرفت. با عصبانيت بيشتر به خانه برگشت و از فكر پياده روي بيرون آمد. عابر پياده گم شده است؛ ميان 2 ميليون خودرو؛ ميان بزرگراه و خيابان و پل؛ ميان شهري كه براي خودروها ساخته مي شود. خودرو زماني كه به ميان ما آمد، قرار بود شهر را به محلي راحت تر براي زندگي تبديل كند، اما اين طور نشد. به قول شل
سيلور استاين: بالاخره معلوم نشد كه ماشين براي خدمت به من ساخته شده يا من براي او .
يكي از راه هاي فرار از ترافيك وشلوغي خودروها، پناه بردن به پياده روهايي ست كه در حاشيه خيابان قرار گرفته. اما گاه استفاده از همين پياده روها مشكلات بيشتري ايجاد مي كند و شلوغي آنها دوباره ما را به سمت خيابان مي كشد. علاوه بر اين هر روز از فضايي كه براي پياده ها درنظر گرفته شده كاسته و به بزرگراه و خيابان و خودرو افزوده مي شود. بيش از 320 كيلومتر بزرگراه تا به امروز در تهران ساخته شده و اين رقم در حال افزايش است، در حالي كه در تعيين الگو و طرح ريزي شهرها، پياده رو بايد به عنوان اصلي ترين شيوه جابه جايي افراد در سفرهاي كوتاه و متوسط (كمتر از 3 كيلومتر) در نظر گرفته شود و ميزان تراكم ساختماني، توزيع كاربري ها و طراحي فضاي شهري براين اساس انجام شود.
مشكلات پياده ها در شهر
در شهرهاي تاريخي و سنتي ايران، راحتي و آسايش عابران پياده مورد توجه بود. بر اساس گزارش پايگاه اطلاع رساني شهر سازي و معماري در قديم فاصله ميان مراكز گوناگون اقتصادي و اجتماعي طوري در نظر گرفته مي شد كه شهروندان مي توانستند پياده از يك نقطه به نقطه ديگر بروند. شبكه معابر پياده در محله هاي مسكوني، بازار و مراكز داد و ستد و ساير مراكز اجتماعي با توجه به ملاحظات اقليمي ، فرهنگي، دفاعي و اجتماعي توسعه يافته بود. اما امروز، حفاري هاي فراوان در پياده رو، وجود چاله و ناهمواري در روسازي، عرض كم پياده رو، سدمعبر توسط دستفروش ها، عبور موتورسيكلت از پياده رو، پارك وسايل نقليه، وجود زباله در سطح معابر پياده، كمبود پل هاي عبور از جوي هاي كناره پياده رو، وجود صف هاي مختلف و نامناسب بودن معابر براي معلولان، استفاده از پياده روها را بسيار مشكل كرده است. وجود چنين عواملي باعث كاهش استفاده پياده ها از اين معابر و روي آوردن به خيابان هاست كه اين خود ايمني عابران در شهر را كاهش مي دهد. اما يكي از مهمترين مشكلاتي كه سيستم پياده روي در شهر دارد، كم توجهي عمومي ست. دامنه اين كم توجهي علاوه بر مسئولان، متخصصان برنامه ريزي شهري را نيز در بر گرفته است. زيرا هيچ كس اهميت كافي براي اين سيستم ها قائل نيست. سيستم پياده بايد به عنوان يك بخش جدانشدني از سيستم حمل و نقل درون شهري باشد، اما متاسفانه اين بخش در برنامه ريزي هاي كوتاه مدت و بلند مدت فراموش شده است. بهبود ايمني پياده ها در شهر بايد به عنوان عاملي براي جهت دادن مطالعات ترافيكي در نظر گرفته شود. البته اين نوع مطالعات نيازمند يك پايگاه اطلاعات قوي ست كه در حال حاضر از چنين پايگاهي خبري نيست.
مهندس محمد متوسلي -كارشناس طراحي شهري و استاد سابق دانشگاه- خصوص وضعيت موجود پياده راه ها مي گويد: ما هنوز با وضعيت مطلوب فاصله زيادي داريم. متاسفانه روند كارها در جامعه به سمت خودرومدار بودن حركت مي كند. امروزه در شهر كمتر به شهروندان توجه مي شود و انسان، محور طراحي ها قرار ندارد. در شهرها حتي ضوابطي كه براي تسهيل در رفت وآمد افراد سالم مشخص شده، به نحو مطلوب عملي نشده، چه رسد به تسهيلات رفت و آمد براي معلولان ونابينايان.
ايمني پياده ها
ايمني پياده روها ارتباط نزديكي با عوامل محيطي راه، ترافيك سواره و آموزش پياده ها و رانندگان دارد. پياده ها در برخورد با عوامل بيروني و وسايل نقليه بسيار آسيب پذير هستند، به طوري كه طي سال هاي 73 تا 83 آمار حوادث ترافيكي شهرها حدود 115 درصد افزايش يافته است. بهترين راه براي كاهش تصادف عابران پياده، دور نگه داشتن عابران و وسايل نقليه از يكديگر است. در چارچوب مديريت اجرايي مي توان اقدامات مهندسي براي افزايش امنيت در پياده روها را انجام داد؛ براي مثال روشنايي كافي براي معابر پياده تامين شود، طراحي معابر پياده به گونه اي باشد كه در مسير، ايجاد مخفيگاه نشود و ديد كافي براي عابران پياده فراهم شود، از سويي معابر بايد به گونه اي باشد كه در معرض ديد سواره ها باشد، همچنين لازم است از توقف افراد مزاحم در مسيرهاي پياده جلوگيري شود، زيرا يكي از دلايل استفاده نكردن پياده ها از اين معابر ايجاد مزاحمت ها، سرقت و كيف ربايي ست.
علاوه بر اين، آموزش ايمني ترافيك، يكي از موضوعاتي ست كه موجب افزايش ايمني پياده روها مي شود. برنامه هاي آموزشي بايد به طور فراگير و مستمر عرضه شود و داراي اهداف مشخصي نيز باشد و با توجه به ويژگي گروه هاي مختلف اجتماعي و قابليت هاي جسمي و رواني آنها تهيه شود؛ البته بايد توجه داشت،به طور معمول گروه هايي همچون كودكان كه بيشتر در معرض تصادف قرار دارند، نيازهاي آموزشي بيشتري دارند.
طراحي پياده روها
اما آنچه كه هميشه فراموش شده است، طراحي مناسب براي پياده روهاست كه بايد متناسب با ويژگي هاي زندگي شهري و شهروندان درنظرگرفته شود. براي طراحي مناسب پياده روها بايد اصول كلي برنامه ريزي شهري در ارتباط با سيستم پياده در نظر گرفته شده و الگوي شبكه حمل ونقل شهري مناسب با نيازهاي پياده روي شهروندان انتخاب شود. مكانيابي فعاليت هاي روزانه بايد به گونه اي انجام شود كه دسترسي پياده ها به بهترين صورت ممكن باشد و جداسازي محدوده پياده و سواره به بهترين صورت انجام شود و برخورد ميان اين دو به حداقل برسد.
در طراحي پياده رو بايد به چندين نكته توجه كرد:پيوستگي، كوتاهي، زيبايي، ايمني و راحتي پياده روها. به اين ترتيب پياده روي بايد به عنوان اصلي ترين شيوه جابه جايي در نظر گرفته شود؛ البته بايد توجه داشت كه مقدار مسافت يا زمان مناسب پياده روي به ميزان قابل توجهي تحت تاثير عوامل كيفي مثل دلپذيري، تنوع و فضاي سبز قرار دارد. پيمودن فضاي يكنواخت عابران را زود خسته مي كند. اگر افراد مجبور شوند فاصله ميان دو ساختمان را در فضايي خالي طي كنند، حتي فاصله
500 متر نيز خسته كننده به نظر مي رسد.
يكي از مهمترين تقسيمات شهري در شهرسازي سنتي ما محله است كه علاوه بر عملكرد شهري، از نظر اجتماعي _ فرهنگي نقش مهمي دارد. در شهرسازي نوين نقش اين واحد شهري لحظه به لحظه كم رنگ تر مي شود. با طراحي شهرهاي جديد براي مسافت هاي پياده روي زمينه احياي محله ها نيز فراهم مي شود. در حقيقت محله هاي جديد به نواحي تبديل مي شوند كه روي ترافيك مسدود و فقط ترافيك داخلي در آنها گردش مي كند و اهالي آن محله نيز مي توانند، نيازهاي اوليه خود را در مركز خدمات شهري با استفاده از پياده روها رفع مي كنند. اين اشتراك به سكنه احساس تعلق به جامعه كوچك محله را مي دهد.
زمان استفاده از پياده روها در يك محله، براساس مسافت زمان پياده روي تقريبي حساب مي شود. در يك محله مطلوب، زمان مورد انتظار براي رسيدن به پاركينگ و محل بازي كودكان كمتر از 5 دقيقه، خريد روزانه و زمان رسيدن به ايستگاه اتوبوس كمتر از
7 دقيقه، مهد كودك، دبستان و مراكز خدمات بهداشتي كمتر از 15 دقيقه و مراكز اداري، تجاري و محل كار كمتر از 30 دقيقه پيش بيني مي شود. بسياري از شهرهاي جديد در نقاط مختلف دنيا برمبناي جداسازي ترافيك طراحي شده و شبكه هاي ارتباطي پياده به صورت مستقل و بدون برخورد با ترافيك سواره احداث مي شوند. اصولي در طراحي جداسازي ترافيك ميان اين دو مسير بايد رعايت شود. خانه ها در دسترسي مستقيم به سيستم پياده روها باشند، سيستم پياده راه دسترسي به تمام اماكن و خدمات شهري به خصوص حمل و نقل عمومي را تامين كند، وسايل نقليه موتوري به صورت جدا از سيستم پياده روها باشند و پاركينگ ها به صورت محلي و خارج از مناطق ويژه پياده باشند.
توجه به تمام اين ضوابط باعث مي شود كه شهر، بهترين سيستم پياده روي را داشته باشد و استفاده هاي غيرضروري از خودرو نيز كاهش پيدا كند.
|