دوشنبه ۱۶ آبان ۱۳۸۴ - - ۳۸۴۳
خفاش هاي هار در برزيل قرباني مي گيرند
پرواز دراكولا
005112.jpg
عميد نمازي خواه
در اين چند روز اخير كودكان برزيلي در معرض خطر جدي خفاش هاي خون آشام هاري قرار گرفته اند كه تا به حال 23 نفر را كشته و يكهزار و 300 نفر را از ماه سپتامبر تاكنون مورد حمله قرار داده اند.
اين پستانداران بالدار شب ها وارد خانه مردم بومي شده و خون افراد جوان و نوجوان را از طريق صورت و انگشتان آنها مي مكند. مقامات مسئول بهداشتي برزيل علت تعداد بالاي مرگ ومير ناشي از مكش خفاش درجوانان (18 نفر از 23 نفر) را نوع خوابيدن آنها مي دانند. طي بررسي هاي انجام شده، مشخص شد نوجوانان و بچه ها نسبت به افراد بالغ و بزرگسال پرسر و صداتر و پرتحرك تر مي خوابند و اين تحرك زياد باعث مي شود خفاش از طريق بال هايش و امواجي كه توسط آن به جلو مي فرستد، سريع تر و بيشتر متوجه اين افراد شود و درنتيجه زودتر به آنها حمله كند.
توني فوكس - رئيس گروه هاري و گزيدگي حيوانات وحشي در آژانس آزمايشگاه دامپزشكي انگلستان در ويبريج در اين مورد مي گويد: نيش يك خون آشام زخم عميق يا قابل ملاحظه اي برجا نمي گذارد و بيشتر شبيه يك خراش كوچك است، حتي بيشتر افراد متوجه نمي شوند كه توسط خفاش ها گزيده شده اند .
هاري بسيار كشنده است، ويروس پس از ورود به بدن فرد سريعا به مركز عصبي او حمله مي كند و باعث درد بسيار شديدي مي شود و علاوه بر آن سرگيجه و بيماري هاي رواني نظير فوبياس (ترس بدون دليل) و هايدرفوبيا (ترس از آب) بر شخص عارض مي شوند، اما اگر طي 24 ساعت پس از ورود ويروس هاري به بدن بيمار، به او واكسن ضدهاري داده شود، شانس زنده ماندن او بالا مي رود.
تمامي حملات خفاش هاي خون آشام هار در طول شب و در ايالت مارانهائو در شمال برزيل انجام گرفته اند. مسئولان بهداشتي منطقه دقيقا نمي دانند ويروس هاري به چند نفر از افرادي كه مورد حمله خفاش ها قرارگرفته اند منتقل شده است، به همين خاطر تا كنون يكهزار و 350 نفر از اهالي منطقه كه توسط خفاش ها گاز گرفته شده اند، واكسن آبله دريافت كرده اند. مسئولان همچنين محل هاي تجمع اين خفاش ها را سمپاشي كرده اند، به اين اميد كه آنها مناطق مسكوني را ترك كنند و به محل زندگي خود بازگردند و ديگر خفاش ها را بكشند. فوكس در اين مورد مي گويد: خفاش ها معمولا موجودات خجالتي هستند و از انسان دوري مي گزينند، اما هاري باعث شده كه آنها خجالت را كنار بگذارند و براي يك وعده خون به دنبال انسان ها بگردند .
بسياري از خانه هاي منطقه ياد شده داراي شكاف هاي نسبتا بزرگي در ديوارها و سقف ها هستند و پنجره هاي دائما باز آنها هيچ پرده يا حفاظي ندارند. روزنامه اواپميار سيال گزارش مي دهد مسئولان به ساكنان منطقه توصيه كرده اند شب ها درون منزل باقي بمانند و زير پشه بند بخوابند. همچنين از آنها خواسته شده كه شكاف هاي ديوارها و سقف ها را با برگ درخت موز يا لباس بپوشانند. سارا كليولند - متخصص بيماري هاي هاري از مركز دامپزشكي مناطق استوايي دانشگاه ادينبورگ در اين مورد چنين اظهار مي كند كه همانند مالاريا، خوابيدن زير پشه بند روش پيشگيري بسيار موفقي ست، اما فقيرترين مردمي كه خانه هايي با ضعيف ترين امكانات حفاظتي دارند، نمي توانند حتي پشه بند تهيه كنند .
موج بيماري هاري از سال 1986 تاكنون همه ساله در برزيل به راه افتاده، اما به گفته مسئولان، اين بار مسئله جدي تر و حادتر است. خفاش هاي خون آشامي كه به دنبال خون مي گردند هميشه به صورت مداوم گاوها و اسب هاي منطقه را مورد حمله قرار مي دهند. اثرات ناتوان كننده حملات خفاش ها و بيماري هايي كه توسط آنها پخش مي شود ديگر حتي به يك مشكل عمده اقتصادي تبديل شده اند، چون مقابله با آنها هزينه هاي زيادي براي دولت محلي درپي داشته است.
علت افزايش مشكلات خفاش ها دو عامل اصلي دارد. قطع بي رويه و تسطيح آمازون باعث شده كه هزاران خفاش، منطقه زندگي طبيعي خود را ترك كنند و به مناطق مسكوني هجوم بياورند. علاوه برآن، درختان معمولا قطع مي شوند تا منطقه مناسبي براي رمه ها ايجاد شود و افزايش حيوانات بزرگ در منطقه به معناي افزايش منابع غذايي براي خفاش هاست و همين عامل باعث افزايش كلوني خفاش ها مي شود.
طي چند سال گذشته، مسئولان بهداشت برزيل تلاش بسيار زيادي براي مقابله با هاري سگ ها كرده اند، اما به نظر مي رسد مشكل هاري در خفاش ها اين بار جدي تر از مواردي ست كه در سگ ها ديده مي شود. در حال حاضر تنها راه حل، جلوگيري از گاز گرفته شدن توسط خفاش هاست. نابودي خفاش هاي هار و جداسازي آنها از ديگر خفاش ها هم بسيار غيرممكن است، چون خفاش ها معمولا در غارهايي كه دسترسي به آنها غيرممكن است زندگي مي كنند.
در حال حاضر محققان روي واكسيناسيون هاري ضدخفاش ها كار مي كنند و اميدوارند به راه حل جايگزين مناسبي دست يابند.

دراكولا
هر گاه واژه خون آشام به گوش مي رسد، همه به ياد دراكولاي خوفناك بخارست مي افتند؛ مردي كه با دندان هاي نيش بزرگ، گلوي شكار خود را گاز مي گرفت و خون او را مي مكيد. اين داستان تخيلي ست، اما دليلي بر نفي خون آشام نيست. در طبيعت موجودات زيادي هستند كه از خون موجودات ديگر به عنوان غذا استفاده مي كنند، مانند كنه و از آن ترسناك تر، خفاش . اما تمام خفاش ها خطرناك نيستند. بعضي از آنها بسيار كوچك هستند، اما در بزاق تمامي آنها ماده اي وجود دارد كه از انعقاد خون محل گازگرفتگي جلوگيري مي كند تا خفاش  تا آنجا كه مي تواند خون شكار خود را بمكد. خفاش ها معمولا از حيوانات اهلي به عنوان شكار استفاده مي كنند و بندرت به انسان ها حمله مي كنند.

باران هميشه تميز نيست
005160.jpg
تا به حال باور عمومي براين بوده است كه بارش باران علاوه بر اينكه سبب زدودن گرد و غبار و تميزي هوا مي شود به رشد گياهان و تقويت خاك كمك مي كند. اما بتازگي ناسا تحقيقي در چندين نقطه پرگرد و غبار دنيا انجام داده و طي تحقيقاتي به اين نتيجه رسيده است كه بارش شديد باران باعث رها شدن گرد و غبار بيشتري در اتمسفر مي شود.
اين روند باعث كاهش رشد گياهان شده و فرسايش خاك در برابر باد را افزايش مي دهد و در يك كلام مي توان گفت باران تاثيري متضاد از آنچه كه در ذهن داشتيم بر محيط زيست دارد. اين تحقيقات همچنين نشان مي دهند كه غلظت گرد وغبار در فصل هاي خشك هم ارتباط تنگاتنگي با بارش شديد باران دارد و هرچه بارش باران بيشتر و شديدتر باشد غلظت گرد و غبار هم زيادتر مي شود، بخصوص در منطقه بين النهرين در عراق و منطقه چاش در شمال آفريقا.
محققان با انجام اين تحقيق همچين متوجه شده اند كه لايه هاي گرد و غبار در مناطق خاص، فصل به فصل و سال به سال داراي تغييرات اساسي هستند كه اين تغييرات، بستگي مستقيمي به الگوي شرايط اقليمي منطقه دارد و بارش باران مهمترين فاكتور اين الگوي سالانه است. چارلز زندر از دانشكده علوم سامانه اي زمين دانشگاه كاليفرنيا اروين و رهبر گروه تحقيق در اين مورد مي گويد: در برخي مناطق از قبيل عمان و عربستان سعودي كه باران با بادهاي منطقه اي تركيب مي شود، تراكم، اثرات قابل ملاحظه تر و سريع تري دارد كه به صورت فرسايش سطح زمين و لايه هاي بالايي خاك نمايان مي شود. اين اثرات درنهايت به افزايش غلظت گرد و خاك در مدت زمان بسيار كوتاه- تنها چند هفته- منجر مي شود.
ديگر مناطق خشك جهان از قبيل مناطق غربي ايالات متحده ، درياچه نمك بزرگ در يوتا، ساحل شرقي در آفريقا و درياچه آير در استراليا واكنش هاي متفاوتي به بارش باران نشان مي دهند، چون تراكم خاك و پوشش گياهي در اين مناطق ميزان گرد و غباري كه در فضا آزاد مي شود را كم مي كند. در اين مناطق بارش باران و آب  هاي زيرزميني نقش مهمي در تشكيل لايه هاي خاك دارند كه اين عامل باعث كاهش فرسايش خاك توسط باد مي شود. ذرات ريز گرد و غبار نقش ويژه اي در تغيير الگوهاي آب و هوايي در سراسر جهان دارند.آنها با جذب و دفع نور خورشيد و بخار آب مي توانند براحتي تغييرات بزرگ آب و هوايي در هر منطقه ايجاد كنند.
در اين پروژه، محققان از چندين منبع مهم اطلاعاتي براي تجزيه و تحليل اطلاعات مربوط به ذرات معلق در هوا و گرد و غبار بين سال 1979 تا 1993 استفاده كردند كه چندين ماهواره تحقيقاتي ناسا را هم شامل مي شد. محققان با استفاده از اين منابع اطلاعاتي، 14 منطقه را از نقاط مختلف جهان انتخاب كردند و با مطالعه عوامل موثر در ايجاد گرد وغبار در اين مناطق طي سال هاي ذكر شده، به اين نتيجه رسيدند كه بارش باران بهترين وسيله براي پيش بيني تغييرات جوي در آينده هر منطقه است. زندر در اين مورد مي گويد: نتايج اين تحقيقات به ما نشان مي دهند كه شخصيت خاك هر منطقه نقش مهمي در تشكيل و غلظت گرد و غبار دارد و اين عوامل بسيار قابل پيش بيني تر از چيزي هستند كه پيشتر فكر مي شد .
براي نمونه خاك برخي از مناطق مثل درياچه آير در استراليا بيشتر به صورت ريگ هاي بياباني ست و گرد و غبار كمتري ايجاد مي كند و برعكس آن، در برخي مناطق ديگر ساختار خاك به گونه اي ست كه كوچك ترين محركي و بخصوص باران باعث ايجاد گرد و غبار برفراز آن مي شود. در حال حاضر اين عوامل فرسايش خاك به صورت كامپيوتري مدل شده اند، اما كارايي آنها به قدري نيست كه بتوان دقيقا الگوي تغييرات آب و هوايي مناطق متفاوت را براساس آنها نوشت، اما انتظار مي رود در آينده با انجام تحقيقات بيشتر و استفاده از شبيه سازي هاي كامپيوتري پيشرفته تر بتوان به روش دقيقي براي پيش بيني تغييرات آب و هوايي برپايه تغييرات گرد و غبار مناطق دست يافت، چون ميزان گرد و غبار تاثير بسزايي در تغيير الگوي اقليمي مناطق مختلف دارد، چه اين تغيير بارش سيل آساي باران در هزاران مايل شرق تر باشد، چه ايجاد يك توفان استوايي در هزاران مايل غرب تر.

سرخ ها در سياره سرخ
005142.jpg
در پي انتشار جديدترين برنامه فضايي روسيه مشخص شد بزرگترين هدف آنها از اين برنامه 10 ساله، فتح سياره سرخ است. سرفصل هاي ديگري هم در اين برنامه 10 ساله وجود دارد مثل پايان ساخت ايستگاه بين المللي فضايي (ISS) كه كارشناسان معتقدند اين قسمت از برنامه روس ها، عملي تر از ساير سرفصل هاست. تلاش رسمي روس ها براي فرود بر مريخ يك بار ديگر اين شائبه را در اذهان عمومي ايجاد مي كند كه آيا دوباره رقابت فضايي دو ابرقدرت جهان براي تسخير فضا شروع شده است؟ البته بايد اين ميان قدرت ديگري را هم به بازي اضافه كرد؛ چين، اما چين فعلا نمي تواند رقيبي براي روسيه و آمريكا به شمار آيد، چون بلندپروازانه ترين برنامه فضايي اين كشور فرود به سطح ماه در 20 سال آينده است، اما كارشناسان معتقدند برنامه فضايي 10 ساله روسيه باعث ايجاد رقابت فضايي نخواهد شد، چون اصل اول رقابت هاي فضايي دوران جنگ سرد يعني سري بودن آن رعايت نشده است.
اين برنامه فضايي را اين بار يكي از مقامات ارشد سازمان فضايي روسيه و نه يكي از زبردست ترين جاسوس هاي آمريكايي در مصاحبه با خبرگزاري رسمي روسيه ايتارتاس اعلام كرده است. جان لاگدان، رئيس انستيتو سياست فضايي دانشگاه جورج واشنگتن در اين مورد مي گويد: اين برنامه توسط دولت روسيه به تصويب رسيده و اين بدان معناست كه رديف بودجه اي خاصي براي آن در نظر گرفته شده است .
اولين گام براي عملي ساختن اين برنامه بلند پروازانه ساخت يك فضاپيماي جديد به نام كليپر است كه بايد جايگزين فضاپيماي سايوز شود. اين فضاپيما مي تواند شش سرنشين به ايستگاه بين المللي حمل كند يا از آنجا به زمين بازگرداند كه اين ميزان سرنشينان دو برابر سرنشينان سايوز است.
در نظر است ژاپن و آژانس  فضايي اروپا هم در آينده به اين پروژه بپيوندند. مسئولان فضايي روسيه اين مورد را آغاز عصر جديدي از همكاري هاي بين المللي روسيه در زمينه ماموريت هاي فضايي مي دانند و اميدوارند نقش روسيه در اين همكاري ها هر چه بيشتر و پررنگ تر شود. تاكيد آنها بخصوص بر پايان عمليات اجرايي مربوط به روس ها در ايستگاه فضايي بين المللي ست كه شامل يك مدول نيروي آزمايشگاهي و دو مدول آزمايشگاهي مي شود، اما لاگدان در اين مورد كمي ترديد دارد و اين چنين اظهار مي دارد: كليپر فقط براي حمل سرنشين طراحي شده است و همانند شاتل هاي آمريكايي محفظه مخصوص حمل بار نخواهد داشت .
از برنامه هاي اوليه روسيه براي فرود بر ماه مي توان به ارسال يك بازوي روباتيك به فوبوس، يكي از اقمار مريخ اشاره كرد. آنها همچنين در نظر دارند چند نفر را از ميان داوطلبان انتخاب كرده و آزمايش هاي متعدد پزشكي مربوطه را روي آنها اعمال كنند تا آنها را براي پرتاب به سمت مريخ كه مسلما پس از سال 2020 انجام خواهد گرفت، از هر حيث آماده كنند. روس ها برخلاف آمريكايي ها كه مي خواهند ابتدا فضانوردان خود را در پشت ماه فرود آوردند تا بعدا با استفاده از تجربيات اين ماموريت آنها را براي ارسال به مريخ آماده كنند، در نظر دارند مستقيما مريخ را مورد هدف قرار دهند. لاگدان در اين مورد نظر جالب و بحث برانگيزي دارد. او عنوان مي كند، چون آمريكايي ها در سال 1969 پيش از روس ها بر سطح ماه فرود آمدند، اين بار از ترس اينكه يكباره از آمريكايي ها عقب بيفتند، مي خواهند مستقيما به مريخ هجوم ببرند. بد نيست بدانيد خبر فرود فضاپيماهاي آمريكايي بر سطح ماه هنگامي در جهان منتشر شد كه روس ها سال ها بود براي رسيدن به ماه برنامه ريزي كرده بودند و همه فكر مي كردند اين روس ها هستند كه براي اولين بار بر سطح ماه فرود خواهند آمد.
يكي از مشكلاتي كه روس ها در چند سال گذشته براي گسترش برنامه هاي فضايي خود در پيش رو داشتند و به نظر مي رسد اين بار ديگر تصميم به حذف آن گرفته اند، فضاپيماي سايوز بود. اين فضاپيما در مقايسه با شاتل هاي فضايي از نواقص بسيار زيادي برخوردار بوده و هرگز نمي شد به آن به عنوان يك فضاپيماي مطمئن براي سفر به ديگر كرات آسماني اعتماد كرد. به همين خاطر است كه اولين قدم روس ها براي رسيدن به مريخ طراحي فضاپيماي جديد (كليپر)  عنوان شده است.
يكي ديگر از سرفصل هاي برنامه 10 ساله روسيه افزايش تعداد ماهواره هاي ناوبري GLONASS يكي از جدي ترين رقباي ماهواره هاي ناوبري GPS - از 14 به حداقل 18 عدد در سال 2008 است. تعداد 14 ماهواره  در حال حاضر خلل هاي جدي به كارايي اين سامانه ناوبري وارد كرده است.

پيشخوان
005115.jpg
شانگهاي ديلي
اين روزنامه خبر اول خود را به شيوع آنفلوآنزاي مرغي در ليائونينگ در شمال چين اختصاص داده است. براساس اخبار منتشر شده در اين روزنامه تاكنون 9 هزار پرنده در اين استان چين بر اثر اين بيماري تلف شده اند. مقامات محلي استان ليائونينگ چين اعلام كرده اند كه اين بيماري را تحت كنترل خود قرار داده اند و سعي مي كنند از شيوع بيشتر آن جلوگيري كنند. طبق گفته مقامات چين، پرندگان مهاجر عامل اصلي انتقال اين بيماري هستند. تاكنون آنفلوآنزاي مرغي تلفات انساني در اين ناحيه به همراه نداشته است.
005187.jpg
واشنگتن تايمز
تظاهرات ضدآمريكايي در آرژانتين خبر اول واشنگتن تايمز است. هزاران نفر از مردم آرژانتين همزمان با ورود جورج بوش به اين كشور و در شهر ماردل پلاتا كه محل اقامت اوست، به تظاهرات عليه او و سياست هاي آمريكا پرداخته اند. نزديك به 8 هزار نفر از نيروهاي پليس آرژانتين براي برقراري امنيت اين اجلاس در ماردل پلاتا مستقر شده اند. رويارويي هوگو چاوز و مخالف سرسخت جورج بوش، از ديگر مواردي ست كه اين اجلاس را تحت الشعاع خود قرار داده است.
005136.jpg
فيگارو
ناآرامي هاي روزهاي اخير پاريس، خبر اكثر روزنامه هاي فرانسه از جمله فيگاروست. براساس آخرين آمار منتشر شده از سوي مقامات فرانسوي، از هفته گذشته تاكنون بيش از يكهزار و 200 دستگاه خودرو سواري در حومه هاي اين شهر به آتش كشيده شده و نزديك به 230 نفر از تظاهركنندگان نيز دستگير شده اند. در ابتدا اين درگيري ها تنها به حومه هاي پايتخت محدود بود،  اما ادامه پيدا كردن آنها در چند روز اخير دامنه ناآرامي ها را به داخل شهر كشانده است.
005124.jpg
ال موندو
روزنامه اسپانيايي زبان ال موندو عكس اول خود را به موضوع اجلاس سران قاره آمريكا و ديدار ديه گو آرماندو مارادونا و هوگو چاوز اختصاص داده است.اين روزنامه در واقع با پرداختن به اين عكس نمادين، مسئله مخالفت كشورهاي آمريكاي لاتين با سياست هاي اقتصادي يكجانبه ايالات متحده را به بهترين نحو به تصوير كشيده است.اين اتحاد عليه جهاني سازي، در حالي در آمريكاي لاتين جنبه عيني به خود مي گيرد كه جورج بوش نيز به عنوان نماد اصلي نظام سرمايه داري در اين اجلاس حضور يافته است.

با فرزانگان
جان دالتون
۱۰ سال قبل از ثبت و اعلان استقلال آمريكا در سال 1766، جان دالتون در انگلستان متولد شد. خانواده او در يك كلبه كوچك گالي در روستايي زندگي مي كردند. در كودكي، جان به همراه برادرش در يك مزرعه كار مي كرد و در مغازه پدر در بافتن لباس او را ياري مي داد. با وجود فراهم بودن اندكي از لوازم اوليه زندگي، آنها خانواده فقيري بودند، بسياري از پسران فقير در آن زمان از داشتن تحصيلات محروم بودند، اما جان توانست با خوش شانسي در مدرسه اي در همان نزديكي زادگاهش مشغول تحصيل شود.
در سال 1766، تنها از هر 200 نفر، يك نفر قادر به خواندن بود. جان دانش آموزي خوب بود و به يادگيري علاقه زيادي نشان مي داد. آموزگاران نيز او را به يادگيري تشويق مي كردند.او اولين مدرسه خود را در شهري نزديك محل اقامتش باز كرد، اما به خاطر كمبود پول مجبور به بستن آنجا و كاركردن در مزرعه عمه اش شد.
۳ سال بعد، به همراه برادر بزرگتر و يكي از دوستانش مدرسه اي را در كندال (Kendall) انگليس باز كرد و به تدريس انگليسي، لاتين، يوناني، فرانسوي و 21 موضوع علمي و رياضي پرداخت. جان به يادگيري طبيعت و هواي اطراف خود مي پرداخت. او پروانه ها، حلزون ها ، و ... را جمع آوري مي كرد. جان دالتون پي برد كه دچار كوررنگي ست و به يادگيري آن روي آورد. در 1793، جان به عنوان معلم خصوصي به منچستر رفت و در كالج جديد مشغول به تدريس شد و در آنجا به مشاهده رفتار گازها پرداخت.او به عناصر و اجزاي مختلف و چگونگي درست شدن آنها انديشيد. جان نظريه اي داشت كه بر طبق آن، هر عنصري از اتم هاي مجزا تشكيل شده و تمام عناصر با يكديگر متفاوت هستند، زيرا اتم هاي سازنده هر كدام از آنها، با ديگري متفاوت است.
او فكر مي كرد كه هر عنصري وزن مخصوصي دارد، زيرا از اتم هاي متفاوتي تشكيل شده. در سال 1808، جان دالتون كتابي با مضمون، نظامي نوين در فلسفه شيمي منتشر كرد كه در آن وزن بسياري از اتم هاي شناخته شده را جمع آوري و ليست كرده بود. مقدار عددي وزن هايي كه او محاسبه كرده كاملا دقيق نبودند، اما مبنايي بودند براي جدول دوره اي پيشرفته اگرچه بسياري نظريه دالتون در مورد ساختار اتم را نپذيرفتند، اما وي بر تحقيقات خود براي دفاع از نظريه اش ادامه مي داد.
جان دالتون در سال 1844 درگذشت، او با افتخار در انگلستان به خاك سپرده شد. بيش از 400 هزار نفر بدن بي جان او را هنگام قرار گرفتن در تابوت مشاهده كردند. به عنوان آخرين تجربه و آزمايش، او از كالبد شكافي استفاده كرد تا دليل كوررنگي خود را پيدا كند. او ثابت كرد كه چشمان او دليل اين نقص نيستند، بلكه اشكال از قوه درك و احساس بينايي او در قسمتي از مغز او بود كه از كار افتاده بود، حتي تا لحظات آخر زندگي او به گسترش علم و دانش كمك كرد.
امروز، دانشمندان در هر جا، نظريه دالتون درباره ساختار اتم را مورد قبول مي دانند. يك پسر ساده روستايي روش جديدي براي انديشيدن و نگاه كردن به عالم هستي و چگونگي كاركرد آن را به مردم و اهل دانش نشان داد.
ايرن ژوليو كوري
ايرن كوري در پاريس به دنيا آمد و در همان شهر هم ديده از جهان فروبست. مادرش ماري كوري و پدرش پي ير كوري، هر دو فيزيكدان برجسته اي بودند. در 4 اكتبر 1926 با فردريك ژوليو كه در انستيتو راديوم زير نظر ماري كوري كار مي كرد ازدواج كرد. فردريك پسر هانري ژوليو از انقلابيون كمون پاريس بود. در سال 1934 ايرن و فردريك توسط پرتو آلفا آلومينيوم را بمباران كردند و نشان دادند با اين عمل هسته  آلومينيوم با انتشار يك نوترون به هسته فسفر تبديل مي شود ولي فسفر به دست آمده راديواكتيو بود و به انتشار پوزيترون ادامه مي داد. آنها در واقع راديواكتيويته مصنوعي را كشف كرده بودند. در سال 1935 زوج ژوليو كوري به خاطر كشف راديواكتيويته مصنوعي جايزه نوبل شيمي را دريافت كردند. با قدرت گرفتن هيتلر در آلمان و فاشيست ها در ايتاليا جناح چپ در فرانسه قوي تر شد و در انتخابات 1936 با پيروزي جبهه خلق، لئون بلوم رئيس جمهور شد و او از ايرن ژوليو كوري دعوت كرد پست وزارت آموزش و پرورش را بپذيرد و اين نخستين باري بود كه زني به كابينه فرانسه راه پيدا مي كرد. در سال 1946 زوج ژوليو كوري برنامه تشكيل مركز انرژي اتمي را ارائه كردند و دو سال بعد نخستين پيل اتمي فرانسه را به راه انداختند، اما در سال 1950 به دليل آنچه تمايلات كمونيستي قلمداد شد از اين مركز اخراج شدند و در 1954 كه عضويت ايرن در انجمن شيميدانان آمريكا پيشنهاد شد به دليل همين تمايلات با آن مخالفت شد. ايرن ژوليو كوري در 17 مارس 1956 بر اثر سرطان خون كه به دليل مجاورت با پرتوهاي راديواكتيو به آن مبتلا شده بود درگذشت.

علمي
آرمانشهر
ايرانشهر
تهرانشهر
دخل و خرج
در شهر
شهر آرا
|  آرمانشهر  |  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  دخل و خرج  |  در شهر  |  علمي  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |