افتتاح اولين فروشگاه اينترنتي در ايران
شهروند به خانه شما مي آيد
|
|
عكس: علي اكبر شيرژيان
الهام اناري
فروشگاه شهروند از سال 72 با هدف فعاليت در زمينه ارائه و تامين كالا و مايحتاج شهروندان با قيمت و كيفيت مناسب، ايجاد محيط مطلوب و توام با آرامش و رعايت شأن و احترام مشتريان و... شروع به فعاليت كرد.
از آن سال كه فروشگاه شماره يك بيهقي درميدان آرژانتين راه اندازي شد تا به امروز كه تعداد فروشگاه ها دورقمي شده، شهروند جاي خود را در ميان شهروندان تهراني باز كرده است.
از جمله خدماتي كه شهروند قصد دارد در آينده اي نزديك به مشتريان خود ارائه دهد، امكان خريد اينترنتي ست. بعد از
شركت رجاء كه امكان خريد اينترنتي بليت قطار را براي مشتريان خود فراهم كرد، حالا شهروند است كه مي خواهد كار مشتريان خود را راحت كند.
اطلاع از كم و كيف خريد اينترنتي، بهانه گفت وگويي رودر رو با مديرعامل فروشگاه هاي زنجيره اي شهروند شد.
با احمد صيفي كاران صحبت را در مورد راه اندازي فروشگاه مجازي شروع كرديم و به قيمت كالاها، ميزان رضايت مشتريان و... رسيديم.
صيفي كاران مي گويد: ارائه كالاي با كيفيت به مشتريان در اولويت كارهاي ما قرار دارد .
مديرعامل فروشگاه هاي زنجيره اي شهروند قصد دارد فرهنگ خريد و استفاده صحيح را بين مردم جا بيندازد.
از سوي ديگر، او آينده خوبي را براي ادامه حيات اين فروشگاه متصور است.
***
به نظر مي رسد تازه ترين و جالب ترين خبر در مورد فروشگاه هاي زنجيره اي شهروند، راه اندازي فروشگاه مجازي و ايجاد امكان خريد اينترنتي ست. از ويژگي هاي اين فروشگاه و زمان راه اندازي آن بگوييد.
يكي از ويژگي هاي شبكه توزيع مكانيزه و كارآمد، امكان استفاده از پيشرفت هاي تكنولوژيكي ست كه در زمينه هاي مختلف صورت مي گيرد. امروز در بخش IT و الكترونيك، تحولات بزرگي صورت گرفته كه دقيقا اين پيشرفت ها در جهت راحت تر كردن زندگي مردم، دسترسي ها و در نهايت افزايش رفاه است. اين بخش، كاربردهاي زيادي داشته و صنعت گسترده اي ست كه همه روزه امكانات و تجهيزات تازه اي را در همه ابعاد زندگي مردم روانه بازار مي كند. يكي از موارد استفاده از اين بخش، تامين نيازها و كالاهاي روزمره مردم است كه البته اين اقدام، كار تازه اي در شهروند نيست. در سنوات گذشته اين كار در شهروند طراحي شده و مدت كوتاهي هم به ارائه خدمات پرداخته، اما به سبب مشكلات پيش آمده كه بخشي از آن زيرساختي و بخشي برنامه اي ست، متوقف شده و مجددا از زمان مديريت جديد با توجه به تاكيد دولت، شوراي شهر و شهرداري روي گسترش خدمات دولت الكترونيك، موضوع فروشگاه هاي الكترونيك (مجازي) تحت بررسي مجدد قرار گرفت و طراحي جديدي براي اين كار صورت گرفت.
فروشگاه مجازي شهروند، در حقيقت فروشگاه واقعي ست. سايت، جايگزين نقطه فيزيكي فروشگاه شده و فايل هاي كالا، جايگزين قفسه كالا شده است. كالاهاي بخش سوپر كه مردم نياز روزمره به آن دارند، مشخصات و عكس شان در سايت وجود دارد، همانند يك قفسه، مشتري مي تواند در فايل ها جست وجو كرده، انتخاب كند و در ليست، درخواست آنها را جمع بندي و اعلام كند. شهروند طي زمانبندي مشخص، كالاها را با پيك به منزل يا محلي كه سفارش داده شده، مي رساند. اين مشخصات كلي فروشگاه اينترنتي ماست كه البته اصطلاح اينترنتي براي آن صحيح تر است.
به طور كلي در كلانشهرها بخصوص تهران، براي راحت تر كردن زندگي مردم و ترافيك و سرمايه گذاري ها، وجود چنين فروشگاه هاي مجازي لازم است. كاري كه شما براي سفارش غذا انجام مي دهيد، مثلا به پيتزاي مخصوص يك غذاخوري اعتماد داريد و با يك تماس تلفني، سفارش مي دهيد. فروشگاه مجازي شهروند نيز قرار است در ابعاد بزرگتر چنين چيزي باشد. يعني اين امكان قرار است در همه مكان ها وجود داشته باشد. شما اگر شاغل باشيد يا امكان مراجعه به فروشگاه را نداشته باشيد، مي توانيد براي يك ساعت خاص، كالاهاي موردنياز خود را سفارش دهيد.
انشاءالله اين اقدام، خدمت بسيار موثري ست در جهت افزايش رفاه مردم، تسهيل دسترسي و ارتقاي سطح استانداردها.
به هر حال شما ممكن است با مراجعه به سوپرمحل خود، تنوع كالايي كه در شهروند وجود دارد را نبينيد.
از طرفي خريد كردن، فعاليت شادي ست كه بايد با رضايتمندي همراه باشد. ما معتقديم اين روش علاوه بر تامين موارد بالا از بعد مديريت شهروند، مي تواند مردم را از دغدغه هاي امروزي و شلوغي رفت وآمدها كمي آسوده كند و اوقات فراغت بيشتري در اختيارشان بگذارد تا آنها بتوانند استفاده هاي فرهنگي و معنوي بيشتري از وقت خود داشته باشند.
در فروشگاه هاي مجازي، پرداخت پول قرار است به چه نحوي صورت پذيرد؟ و مشتريان چگونه خريد خود را عملي مي كنند. چون هميشه مردم ياد گرفته اند وقتي پول را دادند، جنس را تحويل بگيرند.
در مرحله اول، براي اينكه موضوع زياد پيچيده نشود، قرار است پرداخت هم از طريق پول نقد و هم عضويت صورت بگيرد، يعني در آينده نزديك شما با عضويت مي توانيد كارت هاي اعتباري دريافت كنيد و ديگر از طريق دستگاه هاي ريدركارت
(Reader card) كه به شبكه اتصال دارد، خريد انجام دهيد.
ما دامنه پرداخت را محدود نمي كنيم، البته در مرحله كنوني، پرداخت پول نقد ساده ترين روش است، اما قطعا در آينده با توسعه اين شبكه، كساني كه كارت هاي اعتباري دارند هم براحتي مي توانند بدون حمل و نقل وجه، خريد خود را انجام دهند.
آيا قرار است فروشگاه در مرحله اول، در سطح محدود و به طور آزمايشي فعاليت كند يا در كل شهر تهران به يكباره به ارائه خدمات مي پردازد؟
ما مجبوريم قدم به قدم پيش برويم تا بتوانيم مشكلات اوليه اين كار را كه يك بخش آن موضوع لجستيك است، تنظيم كنيم تا بعد با خيال راحت به انجام كار بپردازيم، اما هدف غايي ما اين است كه يك پوشش
داخلي - خارجي پيدا كنيم تا شبكه كامل شود. يعني فرضا اگر شخصي در خارج از كشور، از طريق سايت ما، تقاضاي ارسال كالايي براي شخصي در داخل كشور داشته باشد، بتوانيم آن را به دست فرد موردنظر برسانيم، اما در مرحله اول ما مناطق مشخصي از تهران را تحت پوشش قرار داده و بعد آن را به كل سطح شهر گسترش مي دهيم. بعد از آن شايد در استان و شهرستان ها هم پيشروي كرديم، اما مهم اين است كه ابتدا در تهران كامل شويم.
آيا در فروشگاه مجازي، كالاها با همان قيمت هاي داخل فروشگاه عرضه مي شود يا اين قيمت ها افزايش پيدا مي كند؟
ما به دنبال آن هستيم كه از نظر قيمتي، تفاوتي در خريدهاي متوسط وجود نداشته باشد. در راستاي برنامه هاي اجرايي مان، مثلا اگر شخصي سفارش 20هزار تومان كالا بدهد، براي حمل آن ما رقمي در نظر نمي گيريم يا اگر شخصي 100 هزار تومان سفارش كالا داد، شايد حتي تسهيلات و تخفيفات خاصي هم قائل شويم.
ما يك تيتري را به عنوان ماموريت و ارزش براي خودمان انتخاب كرده ايم، يعني به دنبال سودي هستيم كه بايد باشيم، ما يك بنگاه اقتصادي هستيم، اما به دنبال سودي هستيم كه از مسير ارائه يك خدمت و ايجاد رفاه مازاد حاصل مي شود. مشتري هاي ما از 4 مورد به عنوان دلايل انتخاب فروشگاه شهروند نام مي برند؛ كيفيت، تنوع، امكاناتي نظير پاركينگ و يكجا بودن كالاها، قيمت معمولا در موارد بعدي قرار مي گيرد، اما براي ما قيمت در درجه اول اهميت قرار دارد يعني قيمت و كيفيت بايد با هم متناسب باشد. حالا اگر ما با خدمات فروش مجازي، امكان حذف هزينه هاي اياب و ذهاب را به مشتري مي دهيم و از طرفي وقت مشتري تلف نمي شود، درصورتي كه مبلغ خريد از يك رقم خاصي بالاتر باشد، ما ديگر هزينه رفت وآمد را هم نمي گيريم يا حتي اگر باز از يك مبلغي بالاتر شد، شايد يك تخفيف و جايزه اي هم درنظر بگيريم. همه اين روش ها براي كاهش و كنترل هزينه هاي مستقيم و غيرمستقيم خانواده هاي شهروندان تهراني ست. بالاترين هزينه هميشه براي وقت پرداخت مي شود؛ اتلاف وقت در ترافيك شهري و ...، ما قصد داريم اين سرويس را برقرار كرده و آنقدر گسترش دهيم تا با اقتصادي شدن، تبديل به يكي از ابزار مديريت شهري شود.
از بعد فروشگاهي شايد ترجيح ما، مراجعه مشتري به فروشگاه باشد، اما افراد نيازهاي روزمره و نيازهاي هفتگي و ماهانه دارند كه ما قصد داريم اين طبقه بندي ها را لحاظ كنيم.
شما از اهميت وقت صحبت مي كنيد، اين درست است كه در خريد از شهروند به خاطر تجمع انواع كالا در وقت مشتري صرفه جويي مي شود، اما متاسفانه يا خوشبختانه خانواده هاي ايراني معمولا وقت خالي، زياد دارند و همين باعث شده در خريد از شهروند، اولين چيزي كه به نظر مشتري برسد، قيمت ها باشد؛ قيمت هايي كه در مقايسه با خارج از شهروند معمولا در حد چشمگيري بالاست.
بحث قيمت ها در دسته هاي مختلف كالاهاي شهروند متفاوت است. در درجه اول در بخش سوپر كه اتفاقا 65 درصد فروش ما در اين بخش است، شما نمي توانيد حتي يك كالا پيدا كنيد كه قيمت آن از بيرون بيشتر باشد. كيفيت و تازگي كالاها و كنترلي كه روي آنها انجام مي شود تا جايي ست كه تنها اتكا به مارك استاندارد و مجوزهاي بهداشتي نكرده و جداگانه كنترل مي كنيم. آنهايي هم كه كالاهايشان را به ما مي فروشند، مي گويند كه فروش به شهروند براي ما سود چنداني ندارد. اما به هر حال شهروند محل خوبي براي عرضه و شناساندن انواع كالا به مشتري ست. محصولاتي كه قيمت مصوب دارد را ما با همان قيمت مي فروشيم، اما ما قيمت كالاهاي خود را بايد با كجا مقايسه كنيم؟ سوپر ما، كالاها را با همان قيمت مصوب درج شده روي كالا مي فروشد، اتفاقي كه شايد در سوپرهاي محلي رخ نمي دهد.
وقتي نابساماني جاي نظام مندي را مي گيرد و بسياري ازكالاها، نرخ مصوب ندارند، پس شما مي توانيد در خارج از فروشگاه هاي شهروند، قيمت هاي بالاتر و پايين تر پيدا كنيد.
اما در ايام مختلف، تخفيفات ويژه اي هم داريم.
در حال حاضر برنجي كه ما خريداري كرده و يكهزار 350 تومان مي فروشيم، زير قيمت است. وقتي ما در طول ماه مبارك رمضان سبد كالايي اعلام كرديم، اين قيمت را تا پايان ماه ثابت نگه داشتيم.
سبدهاي كالايي كه ما در طول سال عرضه مي كنيم، حداقل 5 درصد زيرقيمت است. مطلوب ما اين است كه سطح قيمت ها، زيرقيمت بيرون باشد، كاري كه ما در مورد برنج كرديم و اين كار را در مورد رب هم انجام داديم.
اما ايده آل اين است كه باز هم از سطح متوسط قيمت هاي بيرون، قيمت هاي پايين تري داشته باشيم. ما طي دو سال گذشته سعي كرديم اين اتفاق در مورد كالاهاي مصرفي عمومي بيفتد.
اما مشكل عمده و مهم ما در بخشي ست كه يا استاندارد در كشور نيست يا نرخ مصوبي وجود ندارد، مثلا لباسي كه قيمت بالاتر و پايين تر آن در خارج از فروشگاه وجود دارد.
البته ما در فروش هاي فوق العاده، قيمت اجناس را با درصدهاي بالايي، پايين مي آوريم حتي تا 50درصد، اما باز هم شاخصي در اين بخش وجود ندارد و ما در اين بخش دچار آسيب و چالش هستيم كه پايه آن در مشكلاتي ست كه در سطح عمومي وجود دارد. آيا ما در بخش پوشاك استانداردي داريم كه بخواهيم مقايسه كنيم؟ وقتي كالاها و كيفيت ها متفاوت است، قيمت ها هم تغيير مي كند.
در مورد لوازم صوتي هم اين مشكل در كنار پوشاك وجود دارد.
اما در بخش لوازم صوتي، به نظر مي رسد هنوز هم مراكز عمده فروش براي مشتري در اولويت باشد كه اتفاقا كالاها را ارزانتر از فروشگاهي نظير شهروند عرضه مي كنند.
درست است. قطعا قيمت ها بيشتر است، اما شما بايد وقتي را كه صرف رفت و آمد مي كنيد، محاسبه كنيد، اما همان طور كه خودتان گفتيد ظاهرا وقت براي بسياري از همشهريان ما چندان بااهميت نيست.
اما اصولا پايه اين صنعت روي طبقاتي ست كه زندگي شان تنظيم شده تر است. طبق نظرسنجي اخير فروشگاه ، بيش از 50 درصد مشتريان ما تحصيلات بالاي ديپلم و ليسانس دارند. درست است كه برخي خريد كردن را حتي براي وقت گذراني دوست دارند و هستند كساني كه هنوز كالاهاي مورد نياز خود را از بازار خريداري مي كنند، اما بايد ديد اينها چند درصد هستند؟ ما يك ماموريت و سياست كلي داريم و آن اينكه سطح عمومي قيمت ها نه تنها برابر، بلكه پايين تر از بيرون باشد و تا به حال 50 درصد را طي كرده ايم. بخشي از مشكلات ساختاري ست، اما برخي با تغيير روش ها حل مي شود. تغيير در سيستم انتخاب، خريد، بازرگاني و ... .
من امروز قبول دارم كه قيمت هاي شهروند در مقايسه با بيرون گرانتر است، اما صادقانه مي گويم كه همه بايد كمك كنند تا به هدفمان برسيم.
ما در طول دو سال گذشته، افزايش مشتري و افزايش فروش معناداري داشتيم، يعني رشدهاي 17 و 18 درصد در سال گذشته به 42 درصد رسيد. اين نشان مي دهد كه مشتريان دائمي ما در حال افزايش هستند. اما ما دوست داريم مشتري در همه طبقات جامعه داشته باشيم، به همين خاطر در نقاطي كه در كنار دست مردم بقالي و سوپر زياد است، فروشگاه افتتاح مي كنيم؛ شهرري، حكيميه، خاني آباد و ... مي خواهيم فرهنگسازي كنيم تا كيفيت در كنار قيمت، نزد مردم اهميت پيدا كند.
بالاترين سرمايه ما، اعتماد مردم است. با توجه به سياست هاي اخير شهرداري در اين بخش انشاء الله شبكه توزيع، بزودي در سطح شهر رشد پيدا مي كند تا خدمات موثرتري انجام شود. آن موقع است كه فروشگاه از آشفتگي هاي بيروني هم آسوده مي شود؛ وقتي تهيه كالا به طور انبوه صورت بگيرد، قيمت ها هم تعديل مي شود. كاري كه ما امسال در مورد برنج فروشگاه انجام داديم.
شبهه اي كه در مورد فروش فروشگاه هاي شهروند وجود دارد اين است كه اكثر مشتريان شهروند با بن خريد مي كنند و تعداد مشترياني كه پول نقد به صندوق مي دهند بسيار كم است، آيا آماري در رد يا تاييد اين قضيه داريد؟
اولا بن هم يك شبه پول است. يعني اگر همه فروش ما هم بن باشد، بد نيست، اما به هر حال اين طور نيست. سياست ما اين است كه مشتري خود را حفظ كنيم، امسال فروش با بن فروشگاه 12 درصد پايين آمده و از طرفي رشد فروش ما 33 درصد بوده است.
مهرماه سال گذشته حدود 67 درصد فروش با بن بوده، اما امسال 42 درصد و در آبان ماه 35 درصد بوده است.
اما به هر حال اين بن را هم كه دستگاه اداري براي پرسنل خود مي گيرد، اگر ايجاد مطلوبيت نكند، آنها دفعه بعد سراغ فروشگاه شهروند نمي آيند.
اما تلاش ما اين است كه افزايش فروش در بخش نقدي را گسترش دهيم، امسال 39 درصد بن و 61درصد نقدي فروش داشتيم.
اهداف يك فروشگاه 12ساله
كمك به تثبيت قيمت كالاهاي عمومي، هدايت و حمايت از عرضه كنندگان و توليدكنندگان جهت تامين اقلام موردنياز شهروندان و ايجاد انگيزه در آنها به منظور استانداردكردن كيفيت كالا و بسته بندي آنها، كاهش سفرهاي درون شهري، حذف واسطه هاي متعدد درميان توليدكننده و مصرف كننده و كمك به كاهش فروش كالاهاي غيراستاندارد از جمله اهداف تاسيس و توسعه فروشگاهي ست كه امسال 12ساله شده، اما آيا شهروند به همه اين اهداف تعيين شده رسيده است؟
|