چهارشنبه ۱۸ آبان ۱۳۸۴ - - ۳۸۴۵
آشنايي باجديدترين روش توليد انرژي در جهان
ذره اي همچون كوه
005331.jpg
شتاب دهنده ذره اروپا در سرن سوئيس
جواد نصرتي
اگر انرژي را از زندگي انسان حذف كنيم، با موجودي روبه رو خواهيم شد كه حتي نمي تواند همانند موجودات ابتدايي كره خاكي به بقا ادامه دهد. در طول قرن ها استفاده از صور گوناگون انرژي چنان تاثيري بر زندگي انسان گذاشته است كه حتي لحظه اي هم زندگي بدون انرژي را نمي توان متصور شد. در نظر اول انرژي براي ما روشنايي لامپ ها در تاريكي شب است، اما آيا اين تمام استفاده بشر از انرژي ست؟ از لامپ هاي 100وات معمولي گرفته تا ماهواره هاي تحقيقاتي كه در دور دست ترين نقاط كهكشاني كيهان قرار دارند، در هيچ موردي نمي توان از نقش چشمگير انرژي چشم پوشي كرد. با اين حال در زندگي پرشتاب بشر به سوي پيشبرد فن آوري ها كه گفته شد همگي شديدا به انرژي وابسته اند با مقوله اي مهمتر از انرژي روبه رو مي شويم؛ منابع انرژي.
منابع انرژي
به طور كلي مي توان منبع انرژي را هر چيزي دانست كه بتوان از آن انرژي استحصال كرد. اين تعريف بسيار سطحي و پيش افتاده به نظر مي ر  سد، اما حقيقت منبع انرژي چيزي جز اين نيست. از اولين منابع انرژي كه بشر دانسته يا ندانسته آنها را به خدمت گرفته است، مي توان به چوبي اشاره كرد كه در آتش هاي اوليه سوزانده مي شده است. اجداد ما بدون اينكه بدانند روشي را پيش روي فرزندان خود گشودند كه هنوز هم بدون چون و چرا حرف اول و آخر را در توليد انرژي مي زند، يعني ايجاد گرما. امروزه هم ايجاد گرما به هر طريقي يكي از ارزان ترين و آسان ترين راه هاي توليد انرژي به شمار مي رود. پس از اين انقلاب اوليه، صدها سال طول كشيد تا انسان از ديگر منابع انرژي براي توليد انرژي استفاده كند؛ مثل استفاده از باد براي پيش راندن كشتي ها.
در مطالعه روند استفاده بشر از منابع انرژي از آغاز تا به امروز مي توان براحتي متوجه شد بدون شك مهمترين نقش را سوخت هاي فسيلي بازي كرده اند، پس بهتر است كمي با اين سوخت ها آشنا شويد.
سوخت هاي فسيلي
وجه تسميه سوخت هاي فسيلي به نحوه توليد آنها باز مي گردد. فسيل يا معادل فارسي آن، سنگواره به اثر يا بقاياي موجودات زنده (اعم از گياه يا موجودات جاندار)گفته مي شود كه ميليون ها سال از مرگ آن گذشته باشد. سوخت هاي فسيلي هم چيزي نيستند مگر بقاياي فسيلي پوشش هاي گياهي و جانوري زمين كه ميليون ها سال پيش از بين رفته اند و طي تمام اين سال ها به مرور زمان لايه هاي متوالي و چند گانه آنها در هم رسوب كرده  و درنهايت به يكي از چند نوع شناخته شده سوخت هاي فسيلي تبديل شده اند. به همين خاطر است كه منابع انرژي فسيلي در اعماق زمين و درياها وجود دارند. سوخت ها به صورت كلي عبارتند از نفت، گاز و زغال سنگ. اين سوخت ها براي اينكه به انرژي (از نوع حرارتي) تبديل شوند بايد با هوا تركيب شوند. بر استفاده از اين سوخت ها در مقايسه با ديگر منابع سوختي باوجود با صرفه بودن آنها - ايرادات بسيار زيادي وارد است. اولين مورد مربوط به بازدهي بسيار پايين آنهاست؛ مثلا يك كيلوگرم زغال سنگ حدود 8 كيلو وات ساعت و يك كيلوگرم نفت حدود 12 كيلووات ساعت انرژي توليد مي  كند. علاوه بر آن، اين سوخت ها داراي مشكل اساسي ديگر هم هستند و آن درصد بالاي آلوده كنند گي آنها در مقايسه با ديگر منابع انرژي ست. از اين رو بشر از چند دهه پيش هميشه به فكر جايگزين كردن اين منابع با ديگر منابع توليد انرژي بوده است. با اين حال اگر اشكالات وارد شده اين منابع را دلايل اصلي تكاپوي بشر براي يافتن منابع جديد انرژي بدانيم، دروغ گفته ايم؛ مشكل بزرگي كه بشر و بخصوص ما ايرانيان كه قسمت اعظم درآمدهاي ملي ما وابستگي مستقيم و شديدي به استحصال و فروش سوخت هاي فسيلي دارد اين است كه اين منابع انرژي روزي- شايد به جرات بتوان گفت نه چندان دور- بالاخره پايان خواهند يافت و اگر تا آن روز منابع جايگزين سوخت هاي فسيلي با همين ميزان صرفه اقتصادي به صورت گسترده مورد استفاده همگاني و سراسري قرار نگرفته باشند، بحران انرژي و آن هم از نوع بسيار ويژه، زندگي بشر را فلج خواهد كرد. از همين رو از چندين دهه پيش استفاده گسترده از ديگر منابع انرژي توسط دولت هاي متفاوت جهان در سرلوحه امور قرار گرفته است كه از مهمترين آنها مي توان به انرژي هسته اي اشاره كرد.
انرژي هسته اي
مهمترين سوخت ها در اين بخش اورانيوم ، پلوتونيوم يا ايزوتوپ هاي هيدروژن، مانند دوتريوم، تريتيوم يا فلز سبك ليتيوم هستند. اين سوخت ها را مي توان به دو دسته شكاف پذير و گداختي تقسيم كرد. ايزوتوپ هاي كمياب اورانيوم 235، پلوتونيوم۲۳۹ و اورانيوم 233 ايزوتوپ هاي شكاف پذير هستند. از حجم بسيار كمي از اين مواد مي توان ميزان بسيار بسيار زيادي انرژي به دست آورد. مثلا از يك كيلوگرم اورانيوم 235 يا پلوتونيوم 239 مي توان مقدار 23 ميليون كيلووات ساعت گرما ايجاد كرد، اما با اين حال بر اين منابع سوختي اعجاب انگيز هم ايرادات جدي و تقريبا فراواني وارد است. اول اينكه غني سازي و توليد اين ايزوتوپ ها مشكلات و هزينه هاي زيادي در پي دارد و فقط چند كشور خاص مي توانند آن را انجام دهند. مورد دوم به اثرات زيست محيطي زباله ها يا همان پسماندهاي باقيمانده از فرآيند توليد انرژي از سوخت هاي فسيلي باز مي گردد. اين پسماندها كه در واقع ايزوتوپ هاي پرتوزا هستند براي سلامتي انسان و محيط پيراموني او بسيار خطرناكند و بايد صدها سال در انبارهاي مستحكم و مخصوصي نگهداري شوند تا پرتوزايي آنها از بين برود. در مورد اين انبارها هم بايد گفت كه هر كشوري نمي تواند يكي از آنها را در اختيار بگيرد و فعلا فقط چند نقطه خاص در كره زمين براي دفن زباله هاي هسته اي آماده شده و به همين خاطر است كه هرچند وقت يك بار در مطبوعات و ديگر رسانه هاي گروهي خبرهايي از حمل زباله هاي اتمي يك كشور به يك كشور ديگر به گوش مي رسد. دسته دوم سوخت هاي فسيلي، عناصر سبك مانند ليتيوم، دوتريوم يا تريتيوم هستند كه قرار است در آينده از آنها در نيروگاه هاي گداخت هسته اي استفاده شود. بد نيست بدانيد اولين نيروگاه گداخت هسته اي دنيا با نام Iter قرار است با همكاري اتحاديه اروپا و ژاپن در فرانسه احداث شود.
البته در حال حاضر از اين عناصر در ساخت بمب هاي هيدروژني استفاده مي شود، اما براي توليد انرژي براي مصارف صلح آميز تكنولوژي، بايد منتظر احداث Iter در فرانسه باشيم. در مورد اين نيروگاه و به طور كلي در مورد نيروگاه هاي همجوشي(گداخت) كه مطمئنا روزي در سراسر جهان تعداد زيادي از آنها ساخته خواهد شد بد نيست بدانيد كه فرآيند توليد انرژي در آنها دقيقا همانند فرآيند توليد انرژي در خورشيد است، يعني بايد در اين نيروگاه ها هم همانند خورشيد دو اتم هيدروژن با هم تركيب شوند تا انرژي به دست آيد. ميزان بسيار زياد انرژي حاصله از اين فرآيند هم از آنجا ناشي مي شود كه اتم ها به طور كلي در حالت معمولي سعي مي كنند حالت طبيعي و پايدار خود را حفظ كنند و وقتي دو اتم با ساختار مغناطيسي مشابه ( بارهاي منفي و مثبت همسان) به هم نزديك مي شوند طبيعتا يكديگر را دفع مي كنند. اين حالت را بارها هنگامي كه دو آهن ربا را از قطب هاي همنام به هم نزديك مي كنيم ديده ايم و با آن آشنا هستيم. پس براي نزديك كردن دو اتم به يكديگر نياز به ميزان انرژي بسيار زياد اوليه داريم و از همين جاست كه گفته مي شود در نيروگاه هاي هجوشي با حدود 100 ميليون درجه سانتي گراد(بيشتر از دماي هسته خورشيد) حرارت اوليه ايجاد شود تا ساختار اتم هايي كه مي خواهند به هم نزديك شوند در حالت پلاسما (حالت چهارم ماده كه سطح انرژي بسيار زيادي دارد) درهم آميخته شود و با هم تركيب شوند. با تركيب دو اتم همسان و مشابه، انرژي بسيار زيادي از آنها آزاد مي شود و اين چيزي ست كه بشر نياز هميشگي به آن دارد. با اين حال اين روش توليد انرژي هم مطلقا خوب يا مطلقا بد نيست و در كنار مزاياي فراواني كه دارد ايرداتي بر آن وارد است. اولين مورد از ايرادات آن صرف هزينه  بسيار بالا براي ساخت نيروگاه هجوشي ست. اين نيروگاه ها بسيار پيشرفته و به همان نسبت هزينه بر هستند(براي درك اين موضوع كافي ست فقط شرايط رسيدن به دماي۱۰۰ميليون درجه سانتي گراد را متصور شد). مورد بعدي به توليد نوترون و تشعشعات نوتروني مربوط مي شود كه بايد در هر صورت در خود راكتور به صورتي جذب و كنترل شود. علاوه بر دو مورد ذكر شده بايد اين مورد را هم لحاظ كرد كه تريتيوم نبايد از رآكتور نشت كند، چون يك ايزوتوپ بسيار خطرناك به شمار مي رود.
با وجود ايرادات ذكر شده، استفاده از گداخت هسته اي براي توليد انرژي، مزاياي بي نظيري هم دارد كه نمي توان در دنياي انرژي محور از آنها چشم پوشي كرد. سوخت هاي مورد استفاده در اينگونه نيروگاه ها برخلاف اورانيوم و پلوتونيوم در طبيعت به وفور يافت مي شود، اما مهمتر از آن ميزان توليد انرژي آنها در مقايسه با دو عنصر ياد شده است. مثلا انرژي حاصل از گداخت هيدروژن به هليوم برابر 177 ميليون كيلو وات ساعت بوده، در صورتي كه انرژي حاصل از شكافت اورانيوم 23 ميليون كيلووات ساعت است. بنابراين يك كيلوگرم هيدروژن كه به وفور در طبيعت يافت مي شود، حدود 8 برابر يك كيلوگرم اورانيوم، انرژي توليد مي كند.
منابع انرژي تجديد پذير
دسته اي ديگر از منابع انرژي، منابعي هستند كه به صورت نامحدودي در اختيار انسان قرار دارند و هيچ نگراني  در مورد اتمام آنها وجود ندارد؛ مانند انرژي خورشيدي، بادي، زمين  گرمايي و ... . اين منابع با اينكه تجديدپذير بوده و هميشه به وفور در دسترس بشر قرار دارند، نمي توان فعلا به آنها به عنوان جايگزين مناسبي براي سوخت هاي فسيلي نگريست، چون نسبت به ديگر منابع انرژي بازده بسيار پاييني دارند. علاوه بر اين مي توان اينگونه هم به مسئله نگريست كه هنوز توانايي هاي بشر به مرحله اي از پيشرفت دست نيافته است كه بتواند بهره برداري كامل و مناسبي از اين سوخت ها بكند.
شتاب دهنده
پس از آشنايي با منابع انرژي مورد استفاده در جهان كه در هر صورت چه به صورت گسترده و چه به صورت محدود از آنها استفاده مي شود، بايد جديدترين و در عين حال پيچيده ترين منبع انرژي جهان را سيستم شتاب دهنده ذرات ناميد. اين روش كه انقلابي در زمينه توليد انرژي به شمار مي رود، دقيقا عبارت است از شتاب دهنده ذرات اتمي براي توليد انرژي زياد. عملكرد اين سيستم و دستگاه بر اساس استفاده از ميدان هاي الكتريكي و مغناطيسي براي شتاب دادن و كنترل ذرات باردار الكتريكي تا مرز سرعت نور است. اين سيستم ها قادرند سرعت الكترون ها و پروتون ها را تا مرز سرعت نور شتاب دهند. وقتي ذرات تا اين حد شدت يافتند سطح انرژي آنها چند ميليون برابر شده و داراي انرژي عظيم و فراواني مي شود. مثلا شتاب دهنده پروتون در آزمايشگاه فرمي آمريكا قادر است ذرات پروتون را تا يك تريليون الكترون ولت سرعت دهد. اگر ما به وسيله اين شتاب دهنده پروتون هاي يك گرم هيدروژن معمولي را كه به وفور در منابع زميني مانند آب يافت مي شود به دستگاه تزريق كنيم و به آن شتاب دهيم، 26 ميليارد كيلو وات ساعت انرژي معادل شكافت حدود 120 كيلوگرم اورانيوم يا 15 ميليون بشكه نفت به دست مي آيد. همه اين انرژي عظيم و غيرقابل باور فقط به وسيله شتاب دادن پروتون هاي يك گرم هيدروژن تا سطح انرژي يك تريليون ولت است، پس با اين حساب براحتي مي توان فهميد كه شتاب دهنده ها داراي چه قدرت عظيمي هستند.
انواع شتاب دهنده ها
شتاب دهنده ها به طور كلي به چند دسته تقسيم مي شوند.
۱ شتاب دهنده هاي خطي
۲ شتاب دهنده هاي مداري
۳ شتاب دهنده هاي سيلكو و ترون
ساخت و نگهداري شتاب دهنده ها آسان و كم هزينه است. در ضمن مي توان اين سيستم هاي مولد را در ابعاد و مقياس هاي مختلف ساخت؛ به عنوان مثال يك شتاب دهنده خطي كه طول آن 100 متر و ولتاژ آن 10ميليون ولت است قادر است ميدان انرژي يك گيگا الكترون ولت را توليد كند. اگر موفق شويم تنها از 50 درصد ظرفيت انرژي اين شتاب دهنده استفاده كنيم، مي توانيم به انرژي  معادل انرژي توليد  شده در 20 هزار نيروگاه اتمي هزار مگاواتي دست پيدا كنيم؛ يعني 20ميليون مگاوات انرژي الكتريكي توليد خواهد شد.
علاوه بر آن از حرارت و گرماي توليدي اين دستگاه مي توان براي بخار كردن آب دريا و توليد آب شيرين استفاده كرد. محاسبات نشان مي دهد كه اين سيستم قادر خواهد بود در سال معادل بارندگي سالانه يك كشور آب شيرين توليد كند، بدون اينكه هوا را آلوده كرده يا مشكلاتي از قبيل پسماندهاي هسته اي يا آلودگي هوا را ايجاد كند.
سوخت مصرفي اين دستگاه تنها چند گرم هيدروژن معمولي ست. انرژي توليد شده از يك دستگاه شتاب دهنده، يك گيگا الكترون برابر با انرژي حاصل از سوختن 000/500/2 ليتر بنزين خواهد بود؛ بنابراين اگر به مدت يك سال كار كند معادل انرژي 500 ميليارد بشكه نفت انرژي توليد مي كند.
ارزش اقتصادي اين مقدار انرژي كه دو برابر انرژي ذخاير نفت عربستان سعودي ست با احتساب قيمت نفت بر مبناي 20 دلار برابر است با 10 تريليون دلار. در صورتي كه ما از اين سيستم شتاب دهنده استفاده كنيم نيازي به سوزاندن اين حجم عظيم نفت و گاز براي توليد انرژي نداريم و در نتيجه زمين، پاك باقي خواهد ماند.
معايب و مزايا
استفاده گسترده از اين فن آوري  جديد، طرفداران و مخالفان زيادي دارد. برخي آن را كامل ترين و پربازده ترين منبع توليد انرژي جهان در آينده مي خوانند و برخي ديگر آن را صرفا يك طرح علمي با معايب و مشكلات بسيار زياد مي دانند كه به هيچ وجه قادر نخواهد بود به بشر براي توليد انرژي به ميزان بالا كمك كند. موافقان استفاده از شتاب دهنده هاي ذرات، اعتقاد دارند اين سيستم داراي مزاياي زير است:
۱ - مي توان شتاب دهنده هاي ذرات را در ابعاد و اندازه هاي مختلف توليد كرد.
۲ - هزينه ساخت و نگهداري آن كم است.
۳ - هيچ گونه زباله يا آلودگي محيطي توليد نمي كند.
۴ - با استفاده از اين دستگاه عملا عمر منابع انرژي نامحدود مي شود و منبع عظيمي از انرژي در دسترس انسان قرار خواهد گرفت.
اما مخالفان در نگرشي كاملا متفاوت نه تنها هزينه ساخت اينگونه سيستم ها را پايين نمي دانند كه معتقدند برخلاف تصور، هزينه اي كه بايد براي توليد يك شتاب دهنده صرف شود بسيار بالاتر از آن چيزي ست كه تصور مي شود. آنها شتاب دهنده اروپايي سرن را به عنوان نمونه معرفي مي كنند كه فعلا مرحله تبديل و ارتقا را طي مي كند و تا به حال بودجه اي چندين  ميليارد يورويي از سوي اتحاديه اروپايي به آن اختصاص يافته است. ايراد ديگري كه اين دسته از افراد بر چنين سيستمي وارد مي كنند اين است كه شتاب دهنده ها معمولا با تعداد كمي ذره سر و كار دارند، زيرا علاوه بر هزينه بالا، پيگيري مسير ذرات كه هدف اصلي فيزيكدانان است با تعداد زيادي ذره غيرممكن مي شود.

مشكلات توزيع الكتريسيته
از اكثر منابع انرژي در جهان براي توليد الكتريسيته استفاده مي شود و اگر مروري كوتاه بر زندگي روزمره خودمان داشته باشيم براحتي پي خواهيم برد اين قضيه چندان عجيب هم نيست. الكتريستيه در تمامي سطوح زندگي انسان رسوخ كرده است به گونه اي كه اكثر تجهيزات و دستگاه هاي مدرن بر پايه استفاده از الكتريسيته به عنوان منبع نيرو طراحي مي شوند. اين وابستگي شديد باعث شده است بشر هرچه بيشتر به فكر سازگاري با منابع توليدكننده الكتريسيته باشد تا طراحي سيستم هاي توليد الكتريسيته اي كه بتوان در همه شرايط از آنها استفاده كرد. اين مسئله به حدي جدي ست كه حتي متخصصان دانشگاهي در سراسر جهان به تكاپو افتاده اند تا اين نقص را برطرف كنند. يكي از گزينه هاي آنان براي سازگار كردن سيستم هاي توليد الكتريسيته با زندگي روزمره بشر، ساخت و استفاده از ژنراتورهاي كوچكتر است كه مي توان از آنها در تمامي شرايط استفاده كرد. با اين حال استفاده از اين ژنراتورها چندان با صرفه نيست. شايد اگر روزي بتوان الكتريسيته را هم همانند امواج راديويي بدون سيم جابه جا كرد، اين مشكل هم برطرف شود.

با فرزانگان
گيوم فرانسوا انتوان هوپيتال
گيوم فرانسوا انتوان هوپيتال، در سال 1661 در پاريس و در خانواده اي ثروتمند و اشرافي ، متولد شد. او عنوان ماركيز و كنت را هم با خود داشت. رياضيات در زندگي كودكي هوپيتال، هيچ نقشي بر عهده نداشت . او در زبان لاتين كه در زمان او از مهمترين موارد درسي بوده است پيشرفت كمي داشت . استعداد او تقريبا تصادفي و وقتي كه يك كتاب درسي هندسي در اختيار او قرار گرفت، كشف شد. ابتدا به طرف شكل هاي كتاب جلب شد و به اين دليل، نظري هم به كتاب انداخت تا بتواند از كم و كيف شكل ها سر درآورد، ولي همين آشنايي اوليه او با هندسه ، خيلي زود علاقه اي واقعي در او به وجود آورد. در سال 1693 هوپيتال به عنوان عضو فرهنگستان علوم پاريس انتخاب شد .
اين رياضيدان جوان، معلوم نيست به چه علتي، نتوانست معلم خوبي پيدا كند و ناچار شد موضوع مورد علاقه اش را پيش خود، كاملا عميق ياد بگيرد در اين روايتي وجود ندارد. وقتي كه 15 سالش بود در اجتماعي ظاهر شد كه صحبت از پاسكال و استعداد فوق العاده  او بود. بين همه كساني كه داستان حل يكي از مسئله ها را ، باشگفتي و تحسين  ، دنبال مي كردند، تنها هوپيتال ساكت بود و فقط گفت هيچ دليلي براي شگفتي نمي بيند و به نظرش مي رسيد كه او هم مي تواند چنين مسئله اي را حل كند و در واقع هم ، بعد از 2 روز راه حل اختصاصي خود را ارائه داد . در سال 1695 اساسي ترين اثر زندگي او، يعني آناليز منتشر شد. نام كامل كتاب چنين بود: آناليز بي نهايت كوچك ها براي درك منحني ها تعريف متغير و ديفرانسيل، درست همان بود كه لايب نيتس آورده است.
ضمن كارهاي هوپيتال بايد از مقاله سال 1699 او هم ياد كرد كه در آن ، راه حل يكي از مسئله هاي نيوتن را ارائه داده است . خود نيوتون، تنها نتيجه گيري مسئله را بدون راه حل داده بود. آخرين كار معروف هوپيتال رساله تحليلي مقطع هاي مخروطي به بررسي منحني هاي درجه دوم اختصاص دارد. با وجودي كه بررسي خود را تحليلي ناميده است.
در سال 1704 ، هوپيتال 43 ساله ، در اثر سكته مغزي در گذشت . در پايان سده هفدهم ، هوپيتال چهره شناخته شده اي در ميان رياضيدانان اروپايي بود. بين دانشمندان درجه دوم، مي توان او را دست كم به خاطر حل موفقيت آميز مسئله هاي مشهور نيوتن ، لايب نيتس ياكوب و يوهان برنولي ، برجسته دانست. با همه اينها ، افتخار اصلي هوپيتال را بايد به خاطر كتاب آناليز او دانست.
005325.jpg
بنوت مندلبورت
بنوت مندلبورت در سال 1924 در لهستان به دنيا آمد. پدر او دستفروش لباس هاي دست دوم بود و مادرش پزشكي مي كرد. او مباني رياضيات را از دو عموي خود فرا گرفت و به همراه خانواده خود در سال 1936 به فرانسه مهاجرت كرد. در آنجا با كمك يكي ديگر از عموهايش كه پروفسور رياضيات بود اقامت فرانسه را گرفتند.
اين مهاجرت باعث شد تا وي بيشتر به رياضيات علاقه مند شود، اما جنگ جهاني دوم شروع شده بود و مندلبورت هراس اين را داشت كه نتواند به رياضيات بپردازد. در باره او مي گويند:
جنگ، تنگدستي و نياز به زندگي او را از مدرسه و تحصيل دور كرد و به همين دليل بود كه او را حد اكثر يك معلم دبيرستاني خودآموز خوب مي دانستند.
عدم تحصيل دانشگاهي براي او يك مزيت بود چرا كه او ديگر به پديده هاي هستي به چشم يك رياضيدان يا دانشمند آكادميك نمي نگريست، اين طرز آموزش همچنين به وي فرصت داد تا روش هاي بسيار جالبي براي استفاده از هندسه در رياضيات ابداع كند. نبوغ ذاتي او در هندسه باعث شد تا بتواند بسياري از مسائل رياضي را با روش هاي هندسي حل كند.
او در سال 1944 فرصت آن را يافت تا در امتحانات پلي تكنيك شركت كند و توانست به سهولت قبول شود و اين سرآغاز تحصيلات جدي وي بود. پس از پايان تحصيلات (دريافت Ph.D) به آمريكا رفت و در انستيتوي مطالعات پيشرفته پرينستون
(Advanced Study in Princeton) مشغول به فعاليت شد.
پس از 10 سال دوباره به پاريس بازگشت و شروع به كار براي مركز ملي تحقيقات علمي فرانسه كرد. طولي نكشيد كه ازدواج كرد و دوباره به آمريكا برگشت و در آنجا با شركت IBM آغاز به همكاري كرد. وي همواره از اين موضوع صحبت مي كند كه در IBM چقدر آزاد است و مي تواند روي هر پروژه اي كار كند و فرصتي كه IBM در اختيار او قرار داده هيچ دانشگاهي نمي تواند به او بدهد.
از جمله اتفاقاتي كه براي او رخ داد، آشنايي وي با تحقيقاتي بود كه قبلا توسط
Gaston Maurice Juliaدر سال 1917 انجام شده بود. اين تحقيقات را عمويش در سال 1945 در اختيار او قرار داده بود، اما وي تا سال 1970 آنها را جدي نمي گرفت. با توجه به تجاربي كه او در زمينه كامپيوتر در شركت IBM كسب كرده بود و با توجه نگاه مجدد به تحقيقات Julia، او توانست تئوري زيباي Fractal ها را ارائه كند.
تئوري فراكتال ها علاوه بر زيبايي خاصي كه از ديد رياضي دارد يكي از روش هاي بسيار كاربردي در تفسير و مدلسازي طبيعت است. آشنايي با فراكتال ها به هنرمندان اجازه مي دهند تا آثار هنري بسيار زيبايي را خلق كنند.

پيشخوان
005328.jpg
ديلي ميل
روزنامه ديلي ميل خبر و عكس كاور خود را به اظهارات افشاگرانه سفير سابق بريتانيا در لندن درباره مسائل پشت پرده جنگ عليه عراق اختصاص داد.
سر كريستوفرمير- سفير پيشين انگليس در واشنگتن- طي اظهاراتي گفت: توني بلر هيچگاه از موقعيت خود براي به تاخير انداختن شروع جنگ به منظور ايجاد وقت بيشتر براي طرح ريزي اقدامات لازم پس از سقوط صدام استفاده نكرد. او در بخش ديگري از سخنان خود گفت: نخست وزير بريتانيا پيش از جنگ عليه عراق فريب جنجال هاي آمريكا را خورد.
005382.jpg
مسكو تايمز
روزنامه مسكو تايمز خبر اول خود را به برگزاري مراسم تعطيلات ملي اختصاص داده است.
به نوشته اين روزنامه، مراسم اين تعطيلي كه روز وحدت ملي نام گرفته است در ميدان سرخ مسكو برگزار شد. ولاديمير پوتين- رئيس جمهوري روسيه- نيز ضمن حضور در اين مراسم گفت: آزادي از جمله نتايج مستقيم وحدت ملي ست.
او افزود: تا زماني كه ما وحدت خويش را حفظ كنيم روسيه شكست ناپذير باقي خواهد ماند. اين مراسم در بزرگداشت دوسردار نظامي روسيه كه مهاجمان لهستاني را در سال 1612 از مسكو بيرون راندند برگزار مي شود.
005319.jpg
اوژوردويي
روزنامه فرانسه زبان اوژوردويي موضوع شورش هاي فرانسه و كشته شدن دومامور پليس در اين كشور را براي موضوع گزارش و عكس اول خود برگزيده است. به نوشته اين روزنامه، ژاك شيراك -رئيس جمهوري فرانسه - با اتخاذ موضعي سخت در مقابل آشوب هاي شهري، اولويت مطلق را به استقرار مجدد نظم و امنيت داده است.
پليس در يازدهمين شب ناآرامي ها هدف گلوله آشوب گران قرار گرفته است.
005385.jpg
زمان
روزنامه زمان چاپ تركيه يكي از مهمترين اخبار خود را به انتخابات در جمهوري آذربايجان اختصاص داده است.
به نوشته اين روزنامه، حزب حاكم آذربايجان پيش از اعلام نتايج نهايي انتخابات پيروزي خود را اعلام كرد. با شمارش يك چهارم آرا ( آراي اوليه) مشخص شد كه حزب آذربايجان نو وابسته به الهام علي اف -رئيس جمهوري اين كشور- 60درصد آرا را از آن خود كرده، اما مخالفان ادعا دارند جريان انتخابات با تقلب همراه بوده است. آنها همچنين مدعي شده اند براي احقاق حق به دادگاه شكايت خواهند برد.

علمي
آرمانشهر
ايرانشهر
تهرانشهر
خبرسازان
در شهر
شهر آرا
|  آرمانشهر  |  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  در شهر  |  علمي  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |