پنجشنبه ۲۶ آبان ۱۳۸۴ - - ۳۸۵۲
فصلي جديد براي آشپزخانه
قلب خانه در پاييز هم گرم است
005820.jpg
مهرداد مشايخي
تغيير در حال و هواي خانه و دكوراسيون آن، فقط به اتاق  ها ختم نمي  شود، حتي مي  شود براي تنوع چيدن و شكل ظاهري، دستشويي را هم تغييرداد، چه برسد به آشپزخانه كه بيشتر وقت اعضاي خانواده (يا دست  كم يكي دو نفر از اعضاي خانواده) در آن مي  گذرد. آشپزخانه با شروع فصل سرما بيشتر مورد استفاده قرار مي  گيرد. غذاي گرم و چاي در فصل سرما، طرفدار بيشتري پيدا مي  كند و رفت و آمدها به گوشه گرم و چرب خانه بيشتر مي  شود. از آنجا كه فضاي آشپزخانه، اجزاي بيشتري را به خود مي  بيند، در طراحي شكل جديد آن، ايده  هاي بيشتري را مي  توان اجرا كرد. طراحي دكوراسيون آشپزخانه، دريايي ست كه با فرصت  هاي بسياري براي خلاقيت پر شده است. با صرف مقداري وقت و هزينه مي  توان تغييراتي جالب و متنوع همگام با فصلي كه در آستانه آن هستيم، داد.
فكرش را بكنيد؛ اضافه شدن يك ميز با وسايل روي آن يا جابه  جا شدن يخچال يا حتي تغيير پرده  ها و اضافه كردن تزئينات جديد چقدر مي  تواند محيط مهمترين نقطه خانه را جذاب كند.
مهمترين قسمت دكوراسيون داخلي آشپزخانه را كابينت آن تشكيل مي  دهد، البته توجه به انتخاب كابينت در ابتداي مبله كردن منزل، بيش از تغيير آن پس از سكونت اهميت دارد، اما به هر حال پس ازمدتي از دكوراسيون آشپزخانه خسته مي  شويد، بخصوص در ميانه پاييز كه اعضاي خانواده ساعات بيشتري را به سبب تغيير فصل و دگرگوني آب و هوا در منزل به سر مي  برند.
اگر بخواهيد تنوعي در آشپزخانه خود بدهيد و هزينه زيادي را متحمل نشويد، مي  توانيد تغييراتي در كابينت  ها اعمال كنيد. شما مي  توانيد بسته به جنس كابينت خود، رنگ آن را تغيير دهيد، البته توجه به اينكه تغيير رنگ بعضي كابينت  ها به عهده كارخانه سازنده است، لازم به نظر مي  رسد، اما به هر حال هزينه تغيير رنگ كابينت  ها بسيار كمتر از تعويض آن است.
براي رنگ  آميزي كابينت آشپزخانه، باتوجه به فصل سرما و تغيير روحيات مردم در اين فصل، مي  توان از رنگ  هاي پاييزي استفاده كرد. رنگ  هاي مناسب كه در اين فصل مي  توانيد از آنها استفاده كنيد و از نظر روان  شناسي حس بهتري داشته باشيد، رنگ  هايي هستند كه در طبيعت و درختان پاييزي مي  بينيد، مثل رنگ  هاي نارنجي، قرمز، طلايي، قهوه  اي، كرم و زيتوني، البته باتوجه به سليقه خود و در نظر داشتن رنگ كلي مبلمان آشپزخانه و منزل، مي  توانيد از طيف وسيع رنگ  هاي پاييزي، رنگ مناسب را انتخاب كنيد.
از طرف ديگر دقت در جزئيات دكوراسيون داخلي آشپزخانه مي  تواند براي تغييري جالب و جذاب ولي كم  هزينه به شما كمك كند. مثلا با تعويض دستگيره  هاي كابينت  ها مي  توان تغييري در نماي كابينت  ها و در كل در دكوراسيون آشپزخانه ايجاد كرد. اين تغيير مي  تواند با انتخاب دستگيره  هاي شيشه  اي، فولادي، برنجي و تزئين  شده ايجاد شود.
براي هماهنگ شدن فضاي آشپزخانه با فصل پاييز، تغييرات ديگري هم مي  توان انجام داد، به عنوان نمونه، نورپردازي روي كابينت  ها و رنگ نوري كه انتخاب مي  شود، در نماي آشپزخانه تاثير دارد.
باتوجه به اينكه آشپزخانه داراي عناصر و اجزاي بسياري ست، تنوعي كه مي  توان در آن ايجاد كرد هم بسيار متنوع است و با كمي دقت و حوصله مي  توان تغييراتي زيبا و جذاب هماهنگ با فصل زيباي پاييز در دكور آشپزخانه كه كابينت بخشي از آن است، ايجاد كرد.
يكي ديگر از وسايلي كه مي  تواند در دكوراسيون آشپزخانه و ايجاد آشپزخانه پاييزي به شما كمك كند، پارچه  اي ست كه براي پرده پنجره آشپزخانه خود استفاده مي  كنيد؛ حتي مدل آن هم مي  تواند در اين تغيير دكوراسيون و ايجاد فضاي جديد به شما كمك كند. براي اينكه نور بيشتري را در فصل پاييز داشته باشيد، بهتر است از پارچه  هايي با رنگ روشن در دوخت پرده  ها استفاده كنيد؛ پرده  هايي با چين كمتر، تا بيشتر بتوانيد در اين فصل نيمه سرد از گرماي دل  انگيز آفتاب استفاده كنيد. همچنين مي  توان پرده  ها را طوري طراحي كرد كه تنها نيمي از پنجره را بپوشاند تا نور و گرماي بيشتري را از شيشه  هاي پنجره در اختيارتان قرار دهند. برگريزان درختان در فصل پاييز ديدني ست؛ خود را از اين نعمت محروم نكنيد. در حال حاضر خانه  ها آنقدر كوچك هستند كه پنجره  هايي كوچك  تر داشته باشند؛ بهتر است از پرده  هايي با مدل نيمه كه در ميانه پنجره وصل مي  شوند استفاده كنيد تا آشپزخانه  تان بزرگتر به نظر برسد. به نظر مي  رسد از آنجا كه زنان ايراني به ويتامين D نيازمند هستند، بهتر است كه آشپزخانه  اي نورگير داشته باشند و ويتامين D موردنياز را از آفتاب پشت پنجره آشپزخانه خود دريافت كنند.

گلخانه
نماينده مرداب در خانه
005835.jpg
به علاقه  مندان به گل و گياه يا كساني كه بتازگي مي  خواهند نگهداري گل و گياه را در خانه تجربه كنند، در اين آخر هفته، گل منحصر به فردي را معرفي مي  كنيم. چرا منحصر به فرد؟ چون هم ظاهرش و هم شرايط نگهداري  اش با بقيه گل  ها تفاوت بسياري دارد. نگهداري از اين گل علاوه بر اينكه شرايط خاص خودش را دارد، دقت و ظرافت زيادي هم مي  طلبد.
نخل مرداب كه گاه پنجه كلاغي هم ناميده مي  شود، ساقه بلند و باريكي داردكه اگر با نخ به جايي بسته نشده و تكيه داده نشود، با كوچكترين تكاني مي  شكند. نخل مرداب واقعا يك گياه مردابي ست، چراكه هم ظاهرش و هم شرايط زيست آن مثل گياهان مردابي ست. اين گل در گلداني نگهداري مي  شود كه هميشه بايد خاك آن خيس باشد. خاك اين گلدان معمولا تركيبي ست از خاك برگ و ماسه تا بتواند آب و رطوبت را در خود حفظ كند، در ضمن اين گل به نور مناسبي احتياج دارد؛ نوري كه روشنايي كاملي را به محيط نگهداري گل بدهد.
سايت اينترنتي سازمان پارك  ها و فضاي سبز شهرداري تهران در معرفي اين گل، آن را گياه پاياي هميشه سبزي با بلندي 60 سانتي متر معرفي مي  كند. ساقه  هاي سبز و عمودي اين گل به جز در راس، بدون برگ هستند كه در راس هم دايره  اي از برگچه  هاي سبز علفي به صورت شعاعي مثل قاب يك چتر بيرون مي  زنند. علاوه بر اين، در تابستان، گل  ها هم به صورت شعاعي در راس بيرون مي  زنند؛ اين گل  ها كوچك و قهوه  اي رنگ هستند.
محل نگهداري: به شرط اينكه ريشه  ها دائما خيس باشند، در برابر نور آفتاب كامل تا نيمه سايه بسيار مقاوم است. در ضمن به همان دليل باريكي ساقه  ها، بايد از مناطق بادگير دور باشد. براي تزئين خانه با اين گل مي  توانيد آن را در كنار گل  هاي بوته  اي گسترده نگهداري كنيد. اين گل را هم مي  توان در حوضچه آب نگهداري كرد و هم در خاك برگ يا كمپوست، اما در صورت نگهداري در خاك كمپوست حتما بايد خاك گلدان از آب اشباع باشد. هنگام مراقبت از اين گل، ساقه  هاي قهوه  اي آن را قطع كنيد و در زمستان  ها ريشه  ها را حتما در خاك نگهداري كنيد (البته اگر در معرض سرماست).
نحوه تكثير: نخل مرداب را مي  توان براحتي از اواسط بهار تا اوايل تابستان با روش تقسيم بوته تكثير كرد؛ البته راحتي آن بستگي به تجربه و توان شخص تكثيركننده دارد. از آنجا كه اين گياه به وسيله قرار گرفتن در آب رشد كرده و ريشه مي  دهد، خاك آن بايد كاملا مرطوب باشد، ولي اگر به اندازه كافي خيس نبود، ابتدا آن را كاملا آبياري كنيد و سپس از گلدان بيرون بياوريد. با استفاده از يك چاقوي تيز، انبوه ريشه  ها را به دسته  هايي با حداقل چهار يا پنج ساقه تقسيم كنيد. مراقب باشيد به ريشه  ها صدمه نزنيد و سعي كنيد با دست، عمل تقسيم را انجام دهيد. سپس هر قسمت را در گلداني با قطر دهان 9 تا 11 سانتي متر حاوي كمپوست گلداني با پايه پيت قرار دهيد و كاملا آبياري كنيد.
در طول عمل تكثير سعي كنيد دماي محيط گياه را 20 تا 22 درجه سانتي گراد نگه داريد و مراقب باشيد كه گياه در شرايط نور مناسب و كافي، دور از تابش مستقيم خورشيد قرار گيرد.

صبح جمعه
شال گردن  ها را آماده كنيد
005829.jpg
آزاده بهشتي- همه فكر مي  كنند آخر هفته كه مي  شود بايد بار و بنه را جمع كنند و همه چيز را پشت ماشين بريزند و به سمتي بروند كه در آن آسمان آبي ست، ماشين خاموش و صدا، صداي پرنده است، اما پاييز، فصل زرد و نارنجي و بادهاي گاه و بيگاه است. توصيه مي  كنيم آخر اين هفته از رفتن به كوه و دشت منصرف شويد و در خانه بمانيد، البته اصلا نگران نباشيد كه اين در خانه ماندن براي شما همراه با كسالت و بي  حوصلگي ست، چون برنامه  اي هست كه انجام آن ضروري ست و اين هفته نمي  توانيد از آن چشم  پوشي كنيد.باد مي  وزد، كافي ست قدم به خيابان بگذاريد تا متوجه اين موضوع شويد. به همين خاطر با ماندن در خانه، يك تير و دونشان زده  ايد؛ اول اينكه احتمال سرماخوردنتان را پايين آوريد و دوم اينكه مي  توانيد لباس  هاي تابستاني را جمع كرده و به سراغ لباس  هاي زمستاني برويد و آنها را دم دست بگذاريد، البته جمع كردن لباس  هاي تابستاني هم روش  هايي دارد كه كار شما را بعد از پايان فصل سرما و نياز دوباره به آنها را راحت  تر مي  كند.
براي جمع كردن لباس  هاي بهاره و تابستاني بهتر است آنها را دسته  بندي كنيد و لباس  هاي بهاره را در يك سمت بگذاريد و لباس  هاي تابستانه را در يك قسمت جداگانه. اين هم به خاطر شروع دو فصلي ست كه متوالي هم مي  آيند. لباس  هاي بهاره و تابستانه را پيش از جمع  آوري، بشوييد و خشك كنيد تا اگر خواستيد در بهار ناگهان از آنها استفاده كنيد، دچار مشكل نشويد. قبل از شستن و جمع كردن اين لباس  ها، بهتر است لباس  ها را وارسي كنيد. اين كار از دو جهت لازم است؛ اولا در جيب  هاي آن چيزي جا نماند تا بعدها فكر كنيد آن را گم كرده  ايد و دوم اينكه پارگي  ها و درزهاي لباس را مي  توانيد بگيريد. اين كارها را كه انجام داديد، لباس  هاي شسته شده و تميز را در قفسه لباس  هاي بهاره و تابستانه بگذاريد تا فصل بعد از آن استفاده كنيد.حالا نوبت به لباس  هاي زمستانه مي  رسد كه از قفسه  ها بيرون كشيده شود. باران  هاي آخر هفته ضرورت اين كار را دوچندان كرده است، به همين خاطر قبل از آنكه سرماخوردگي و آنفلوآنزا به سراغتان بيايد، بهتر است اين كار را بكنيد. البته روال طبيعي اين است كه در ابتداي فصل گرما و زمان جمع  آوري لباس  هاي زمستانه، آنها را شسته باشيد، اما اگر اين كار را نكرده  ايد، كارتان كمي سخت است، چون باران  هاي پاييزي امكان خشك شدن سريع لباس  ها را پايين آورده است.آخر هفته وقت مناسبي ست كه لباس  ها را از قفسه دربياوريد و آنها را وارسي كنيد تا اگر مشكلي از نظر پارگي، افتادگي دكمه يا موارد مشابه دارند، آنها را تعمير كنيد. بعد از آن، لباس  ها را بشوييد. اگر چيزي كم داريد كه نياز به خريدن دارد، آن را تهيه كنيد.
قبل از اينكه خيالتان در مورد لباس  هاي خود و افراد خانواده راحت شود، نبايد اين نكته را از ياد ببريد كه سري هم به جاكفشي بزنيد و آن را وارسي كنيد. كفش  هاي تابستاني را واكس زده و كنار بگذاريد و به سراغ كفش  هاي زمستاني برويد. كفش  ها را نگاه كنيد، اگر نياز به تعميرات جزئي دارند، در همين روزهاي تعطيل كه در خانه هستيد، كفش  ها را به كفاشي بدهيد تا تعمير كنند. حالا مي  توانيد با خيال راحت چند ساعتي را استراحت كنيد و نگران شنبه نباشيد كه چطور آغاز خواهد شد، چون در اين ماه حتي اگر برف چند متري هم ببارد، شما و افراد خانواده  تان از هر جهت مجهز هستيد.

استادكار
جنگ با درزهاي در و پنجره
005838.jpg
امير موسي كاظمي- چند روزي ست كه سرما بد جوري زير پوست آدم مي دود. هواي باراني و آسمان ابري اين روزهاي تهران باعث شده كه لباس هاي گرم و كاپشن ها از درون بقچه ها و كمدها بيرون بيايد و جاي لباس هاي نازك و آستين كوتاه تابستاني را بگيرد. از سوي ديگر عمر پنج - شش ماهه خنك كننده هاي فصلي مثل پنكه و كولر به سر آمده و در عوض شوفاژ و بخاري هاي خواب آلود، چشمان پف آلودشان را براي يك دوره فعاليت چهار - پنج ماهه باز كرده اند، اما همه اين ترفندها كه براي در امان ماندن از خطر سرماخوردگي و بيماري هاي زمستاني انديشيده مي شود به شرطي مثمرثمر خواهد بود كه يكسري تدابير جانبي نيز در نظر گرفته شود؛ تدابيري مثل بستن راه هاي نفوذ باد و هواي سرد به خانه.
در مورد بستن دريچه هاي كولر و جلوگيري از انتقال هواي سرد توسط كانال هاي آن در شماره گذشته خانه نوشتيم و احتمالا كمتر كسي ست كه تاكنون نسبت به تخليه آب كولر و بستن دريچه هاي آن اقدام نكرده باشد، اما نكته ظريفي كه ممكن است از چشمتان دور مانده باشد، بستن درزهاي ناپيداي لاي در و پنجره است؛ همان ها كه به چشم نمي آيند، اما چنان هواي سرد را با پارتي بازي به درون خانه راه مي دهند كه تمام تدابير شما را براي گرم نگه داشتن محيط منزل نقش برآب مي كنند.
كور كردن اين نقاط آسيب پذير راه دارد؛ اما به شرطي كه بدانيد چگونه وارد عمل شويد؛ اول از همه بايد تمام راه هاي ارتباطي محيط داخلي و خارجي خانه از قبيل در و پنجره را چك كنيد. البته براي اينكه دوباره كاري نشود، يك متر هم همراه داشته باشيد تا متراژ دقيق چارچوب ها را به دست آوريد. سپس در حالي كه از ميزان دقيق موجودي درون جيب تان آگاهي كامل داريد، به سراغ يك فروشگاه لوازم بهداشتي و ساختماني يا به اصطلاح خودماني ابزارفروشي برويد. خريد درزبست يا هر نام ديگري كه شركت هاي توليدكننده روي آن گذاشته اند، دومين مرحله كار است. حالا فقط مي ماند نصب اين نوارهاي محافظ. يادتان باشد اول با يك دستمال، چارچوب هاي موردنظر را به دقت تميز كنيد. حالا بهترين محلي كه مي تواند براي چسباندن درزبست ها مورد استفاده قرار گيرد را انتخاب كنيد. اين محل بايد به گونه اي انتخاب شود كه بيشترين مانع را سر راه نفوذ باد و هواي سرد ايجاد كند. معمولا هرچه فاصله چسباندن نوار با لبه چارچوب كمتر باشد، كارايي آن بالاتر است. فقط اين را در نظر داشته باشيد كه گاهي اوقات زيبايي نبايد فداي كارايي شود. البته شايد شما زياد با اين نظر موافق نباشيد، بنابراين توصيه مي كنيم اول مرز ميان اين دو را مشخص كنيد و بعد دست به كار شويد. اين موضوع گرچه ممكن است در مورد پنجره ها كه معمولا در تمام طول زمستان بسته اند، زياد مهم نباشد، اما فراموش نكنيد در مورد در ورودي ساختمان كه هم استعمال بيشتري دارد و هم در تيررس نگاه مراجعان است، چگونگي نصب اين نوارهاي محافظ اهميت زيادي دارد. براي قسمت پايين در ورودي ساختمان هم حتما يك فكر اساسي بكنيد. اگر اين قسمت تا به حال هيچ گونه محافظي نداشته است، بايد قبل از آنكه هوا بيشتر از اين سرد شود به جنگ آن برويد.مراجعه به يك سنگ فروشي و خريد يك تكه سنگ يك تكه، دقيقا به اندازه ورودي در، بهترين تصميم براي حل اين معضل است. فقط يادتان باشد اولا اين سنگ، نماي خوب وتميزي داشته باشد و ثانيا با استفاده از مصالح ساختماني يا مواد چسبناك بخوبي در جاي خود محكم شود.

انباري
ماه هفتم سال و ترشي هفت بيجار
005859.jpg
فاطمه نوري- هوا ديگر سرد شده است. با باراني هم كه اين چند روز آسمان را آبي كرده بايد توصيه هايي در مورد آخر هفته به شما بكنيم كه هر چند ممكن است سخت باشد، اما مي تواند پاييز و زمستان دلپذيري را براي شما فراهم كند.
هوا باراني ست، اما از اين باران نترسيد، هنوز خيلي مانده تا هوا سرد شود، لباس گرم بپوشيد، حتما چتر همراهتان برداريد و به خريد برويد، احتمالا اين روزها كه از كنار مراكز ميوه  و تره بار و سبزي فروشي ها رد مي شويد، مواد خوراكي جديدي را ديده ايد كه مختص اين فصل است.
كلم قمري سفيد و قرمز، كلم، موسير، سبزي هاي معطر مثل نعنا، جعفري و ترخان. حدستان اشتباه نيست، توصيه ها براي آخر اين هفته تهيه يكي- دو نوع ترشي ست كه چاشني خوبي ست براي غذاهاي زمستاني.
البته اينكه مصرف ترشي در اين فصل هم بيشتر مي شود، فلسفه اي دارد كه دانستن آن براي ايجاد انگيزه تهيه، بد نيست. پاييز و زمستان فصل سردي ست و ترشي جزو چاشني هايي كه مخلفات آن گرم است و اين تناقض از نظر مادربزرگ ها در زمستان خوب جواب مي دهد، به همين خاطر است كه مصرف آن در زمستان بيشتر مي شود و خوردن آن لذتبخش تر است.
حالا برويم سر اصل مطلب كه درست كردن ترشي ست. انواع و اقسام ترشي را مي توانيد در اين فصل درست كنيد كه البته به اقتضاي زمان و جا افتادن ترشي، معروف ترين و مهمترين آن ترشي هفت بيجار است. تنوع مواد موجود در اين ترشي، اين امكان را فراهم مي كند تا مورد سليقه همه  افراد خانواده باشد. كلم قمري، كلم سفيد، هويج، خيار، موسير، بادمجان و انواع مختلف سبزي هاي معطر موادي ست كه براي تهيه ترشي هفت بيجار نياز داريد.
قبل از هر كاري، بادمجان وخيارها را خرد كرده و هر كدام را جداجدا بگذاريد حدود يك ساعت در آب و سركه بپزد. اين كار براي اين است كه مقاومت اين مواد به نسبت بقيه بيشتر است و از طرفي بايد موقع استفاده غذا نرم تر و رسيده تر باشد. بعد از آن كلم قمري، كلم سفيد و هويج را خرد كرده و كنار مي گذاريد.
اين نكته را از ياد نبريد كه موسير را از يكي - دو روز قبل در آب خيس كنيد تا حسابي نرم شود. تمام اين كارها را كه انجام داديد، موقع درست كردن ترشي يا اصطلاحا ترشي انداختن است، اگر دوست داريد ترشي را بعد از يكي-  دو روز مصرف كنيد تمام مواد را درون قابلمه بزرگي ريخته و با سركه بجوشانيد و بعد از آن درون شيشه بريزيد.
در اين صورت بعد از دو روز ماندن ترشي همراه با سبزيجات معطر در شيشه مي توانيد آن را مصرف كنيد، اما اگر زمان بيشتري حدودا 10 يا 15 روز- داريد، مواد را با هم مخلوط كرده و بعد درون شيشه بريزيد و لابه لاي آن را سبزيجات معطر كه شامل نعنا، جعفري، شويد و ترخان است بريزيد و بعد شيشه را لب تا لب با سركه پركنيد، در شيشه را محكم ببنديد و ظرف ترشي را در جاي خنك به جز يخچال بگذاريد. اگر دوست داريد سفره هاي زمستان تان دلچسب تر باشد، بهتر است عجله كنيد.

پسوند
بريم كوه
005823.jpg
آيدين جهانبخش كوهپيمايي در آخر هفته مي  تواند يك روز بسيار پرنشاط و سرشار از انرژي را برايتان به خاطره تبديل كند، اما به شرطي كه اصول اوليه آن را رعايت كنيد.مسيرهاي دركه، دربند و
كلك   چال (جمشيديه)، سه مسير اصلي كوه  هاي شمالي تهران هستند. براي اين هفته باتوجه به هواي نامعلوم و احتمالا باراني، بهترين مسير، مسير دركه پلنگ  چال است. طبيعت اين مسير هم در پاييز از ساير مسيرها بهتر و پاييزي  تر است.
اما وسايل موردنياز: مهمترين وسيله كوهپيمايي كفش است. سعي كنيد كه يك كفش مخصوص براي كوه تهيه كنيد، چراكه اين كفش مي  تواند سال ها برايتان همراه خوبي در كوه باشد، اما اگر از كفش  هاي معمولي استفاده مي  كنيد، سعي كنيد حداقل اين چهار ويژگي را داشته باشد؛ از كناره  ها يا سطح كفش، آب داخل آن نرود، ساق آن، مچ پايتان را كاملا دربرگيرد، كف آن خيلي ليز نباشد و محكم باشد. بند كفش  هايتان را هم امتحان كنيد.
براي كوه لازم نيست لباس گرم بپوشيد، بلكه بايد لباس گرم با خود برداريد. يك بادگير يا باراني كلاه  دار به همراه يك پلوور كافي است. پلوور را تنتان نكنيد، بلكه به همراه برداريد. اگر توانستيد يك پانچو هم تهيه كنيد. پانچو وسيله  اي است كه شما را در برابر باران و بوران محافظت مي  كند. در ضمن يادتان باشد كه شلوار جين هم نپوشيد، چون اگر باران ببارد، اين نوع پارچه مثل فتيله عمل كرده و آب را بالا مي  كشد.
اما در مورد لباس  هايي كه براي كوهپيمايي انتخاب مي  كنيد؛ اصولا لباس  هايي كه براي كوه استفاده مي  شوند، همگي بايد چند ويژگي داشته باشند؛ اول اينكه سبك باشند، بنابراين مثلا بادگير اسپليت براي كوه چندان مناسب نيست. دوم اينكه بايد زود خشك شوند، يعني جنسشان از نوعي باشد كه براحتي و با سرعت خشك شوند تا اگر خيس شد، در سرما يخ نزند و شما را در مخمصه نيندازد. سوم اينكه در حد امكان محكم و بادوام باشند.
اما يك ويژگي خاص براي لباس  هاي كوه، اصل تنفس در آنهاست. اين نوع لباس كه گورتكس ناميده مي  شود، براي استفاده در كوهپيمايي  هاي سبك و سنگين طراحي شده و در مطالب بعدي به صورت تخصصي  تر به آن مي  پردازيم؛ فعلا اسمش را بدانيد، كافي است.
راستي كلاه يادتان نرود؛ چون بعضي  ها معتقدند كه بيش از 50 درصد گرماي بدن در هنگام كوهپيمايي از طريق سر به هوا مي  رود.
يك كلاه از جنس پلار مي تواند محافظ خوبي براي جلوگيري از سرماخوردگي باشد، البته استفاده از پيشاني بند براي كساني كه از كلاه خوششان نمي آيد هم موثر است.
كوهپيمايي آخر هفته خوش بگذرد.

تنها در خانه
نه چندان مثبت
005817.jpg
آراز سرابي صبح است و همه اعضاي خانواده به هر دليلي كه براي شما اهميتي ندارد، گذاشته  اند و رفته  اند بيرون و شما را با خودشان نبرده  اند.
خورشيد مدت  هاست كه در آسمان ظاهر شده، ولي شما تازه انوار طلايي  اش را آرام آرام روي صورت خود حس مي  كنيد و مي  فهميد كه امروز، روز شماست و شما سلطان خانه  ايد. وقتي از رختخواب بيرون آمديد، لازم نيست مثل هر روز رنج مرتب كردن تخت را بر دوش بكشيد؛ امروز شما سلطان هستيد.اگر پنج  شنبه  ها روز كاري  تان است، مي  توانيد زنگ بزنيد و بگوييد كه مريض هستيد تا برايتان مرخصي رد كنند.
برويد و يك صبحانه حسابي درست كنيد. حواستان به چاي شيرين باشد كه نريزد و فرش و موكت را نوچ نكند. اگر هم شد كه بهتر؛ نشان اين است كه روزتان شيرين  تر خواهد شد. ظرف  ها را در ظرفشويي رها كنيد يا بگذاريد سفره همين  طور باز بماند، چون بالاخره باز هم قرار است دوباره هنگام صرف نهار آن را پهن كنيد.
روي كاناپه لم بدهيد؛ يك پتو از گنجه دربياوريد و رويتان بكشيد تا از سرماي زمستان لذت ببريد. كنترل تلويزيون را برداريد و توجه داشته باشيد كه مي  توانيد از حق انتخاب انحصاري كانال مورد علاقه  تان لذت ببريد و برنامه موردنظرتان را با حداكثر صداي ممكن گوش بدهيد. اگر تخمه يا تنقلات داريد، خود را از لذت آن محروم نكنيد.
با همه اين دردسرها از خير ناهار نگذريد؛ چند تا تخم مرغ برداريد و نيمرو كنيد. ناهارتان را كه خورديد، بهتر است كمي هم به فكر انجام كارهاي مفيد باشيد؛ مثلا سراغ ميز تحريرتان برويد و كاغذها و كتاب  هاي تلنبار شده روي آن و داخل كشوهايش را مرتب كنيد. روش ساده اين است كه همه را يك جا در اتاقتان بپراكنيد، بعد يك يك مرتبشان كنيد و احيانا اضافه  ها را مچاله كنيد و گوشه اتاق بيندازيد تا بعدا فكري هم به حال آنها بكنيد.مسلما مرتب كردن كاغذهاي چند ماه گذشته در چند ساعت، از حوصله شما خارج است؛ بي  خيال شويد و به يك كار خوشايند بپردازيد.
كم  كم دارد شب مي  شود و احتمالا اعضاي خانواده در راه بازگشت هستند. لباس  هايتان را اتو كنيد و هرچند كه مي  دانيم ميز اتو و خود اتو را در جاي خودش برنمي  گردانيد، اما آن را از برق بكشيد. كفش  هايتان را واكس بزنيد تا بيشتر انسان موجه و مرتبي به نظر برسيد.
حالا آماده بيرون رفتن هستيد. كمي واكس به قاعده يك كف دست به سراميك  هاي گوشه هال چسبيده كه نتيجه كم  دقتي شما در حين واكس زدن بوده است.
به فكر تميز كردن آن مي  افتيد... اما اگر بخواهيد اين كار را بكنيد، احتمالا اعضاي خانواده سر خواهند رسيد... .
بسرعت در حياط را پشت سرتان مي  بنديد. خانواده در راهند و تنها مي  توانيد امشب و احتمالا تا چند روز آينده را آنطور كه دوست داريد، بيرون از خانه سپري كنيد.

زيبـاشـهر
ايرانشهر
تهرانشهر
جهانشهر
خبرسازان
دخل و خرج
در شهر
شهر آرا
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  جهانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  زيبـاشـهر  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |