جوابيه
پاسخ شركت توسعه نيشكر و صنايع جانبي به مقاله خطر در يك قدمي
بازگشت به مقاله ورودپساب نيشكربه طبيعت،خطردريك قدمي مندرج درصفحه 19شماره۳۸۲۶مورخ 24/7/1384 خواهشمند است دستور فرماييدجوابيه پيوست راعينا درروزنامه به چاپ برسانيد.
مقاله با اين جملات آغاز مي شود: ... فاضلاب نيشكري كه كمتر از يك ماه پيش باعث مرگ ومير ناگهاني تعداد زيادي از پرندگان بومي و مهاجر شد. اين فاضلاب كه اول به كارون مي ريخت از شادگان سردرآورد و بعد از به نابودي كشاندن اين زيستگاه در آب بندي، البته اگر دقيق ترش را بخواهيد در فاضلاب نيشكربندي، جمع شد و با شكستن ديواره اين فاضلاب بند، پساب مسموم جاري شد و جان صدها پرنده را گرفت .
در اين چند جمله چندين دروغ و بهتان بزرگ نهفته است كه تا به آخر مقاله دستمايه نويسنده آن براي آميختن اطلاعاتي درست و نادرست و گمراه كردن ذهن خواننده و برانگيختن خشم و نفرت نسبت به طرح توسعه نيشكر قرار گرفته است. لذا با صرف نظر از بقيه مقاله كه چشم اندازي از بندبازي زيركانه نويسنده بين حقيقت و دروغ را به نمايش مي گذارد، تنها به همين بخش مقاله پاسخ داده مي شود كه خود مستلزم ارائه شرح مختصري از سرگذشت طرح مظلوم توسعه نيشكر به شرح زير است:
اين طرح كه با تصويب قانون در مجلس شوراي اسلامي و مصوبه هيات دولت از سال 1369 آغاز به كار كرده، در قالب 7 كشت و صنعت بزرگ در شمال و جنوب اهواز شكل گرفته است. (كشت و صنعت هاي امام خميني (ره) و دهخدا در شمال اهواز)، 2 كشت و صنعت اميركبير و ميرزا كوچك خان (جنوب اهواز غرب رودخانه كارون) و كشت و صنعت هاي دعبل خزاعي، حكيم فارابي و سلمان فارسي (جنوب اهواز شرق رودخانه كارون) كه البته مقاله مورد اشاره به كشت و صنعت هاي جنوب اهواز پرداخته و با اختلاط مسائل آنها با يكديگر كه در دو سوي رودخانه، دست كم 30 كيلومتر با هم فاصله دارند، تصويري نادرست به خواننده خود تحميل مي كند.
قبل از هر چيز خواننده محترم بايد توجه داشته باشد كه طرح مورد بحث، طرح ابتكاري مسئولان فعلي يا قبلي آن نبوده و در اجراي قانون مصوب كه بر انبوهي از مستندات كارشناسي استوار است و 10 سال قبل از تصويب قانون ارزيابي اثرات طرح هاي توسعه بر محيط زيست آغاز به كار كرده است.
پس از بحران خشكسالي هاي سال 79 و 80 و سوار شدن آب خليج فارس بر رودخانه كارون و ورود آن به ايستگاه پمپاژ آبادان كه حقيقتي انكارناپذير است (متاسفانه نويسنده اين حقيقت را كه مورد تاييد مسئولان و كارشناسان استان بوده را به تمسخر گرفته) شركت، بدوا با قطع فعاليت هاي كشاورزي و صنعتي جريان زهاب كشاورزي و پساب صنعتي طرح را به كلي متوقف كرده و پس از انجام مطالعات فني، دو تمهيد انديشيده و آنها را به مرحله اجرا گذارده است:
الف ) انتقال زهاب واحدهاي غرب رودخانه كارون به شوره زار هاي غرب جاده اهواز خرمشهر و تشكيل حوضچه هاي تبخيري كه پس از انجام زيرساخت هاي لازم انجام گرفت و يكي از مناسب ترين شيوه هاي دفع زهاب شناخته مي شود كه اين امر نيز با مشاوره و صلاحديد كارشناسان فني و مسئولان نظامي امنيتي استان خوزستان انجام شد.
ب) انتقال زهاب واحدهاي شرق رودخانه كارون به منتهي اليه بخش لب شور تالاب شادگان كه زيادي ميزان املاح موجود در آب آن قابل مقايسه با زهاب اراضي زير كشت نيشكر نبوده و نيست.
- همان طور كه نويسنده نيز اشاره داشته، زهاب واحدهاي غربي به تشكيل حوضچه ها (تالاب) تبخيري انجاميد كه هم اينك مامن و زيستگاه انواع ماهيان و پرندگان بومي و مهاجر است و استمرار حيات اين جانداران و ساير زيستمندان موجود در اين اكوسيستم آبي قوي ترين دليل بر عدم مسموميت و آلودگي ادعايي آب هاي مذكور است (آفتاب آمد دليل آفتاب) كه به منبع اقتصادي ارزشمندي براي صيادان محلي و اكوسيستمي آبي تبديل شده كه در جهت غنابخشي به آن از جمله، طرح انتقال و كاشت درختان حرا (مانگرو) از سواحل خليج فارس در اطراف اين تالاب، زير نظر زبده ترين متخصصان و مساعدت اداره كل حفاظت محيط زيست استان در دست انجام است.
مرگ و مير تعدادي پرنده نابالغ در اطراف اين حوضچه ها كه با بي انصافي تمام به فاضلاب نيشكر و شكستن فاضلاب بندهاي بي حساب نسبت داده شده، منحصر به اين تالاب نبوده و در اطراف تمامي تالاب هاي استان و مناطق گرميسر كشور نيز قابل مشاهده است و دليل آن اوج گيري گرما در تابستان است كه تبخير را به حداكثر رسانيده و ماهيان را براي فرار از گرما به قعر آب مي كشاند كه در نتيجه آن پرندگان نابالغ در اثر كم غذايي تلف مي شوند[... .] (آيا نويسنده به اين موضوع انديشيده كه چرا هرگز لاشه پرندگان حلال گوشت در منطقه يافت نمي شود؟) .
اين وضعيت هر ساله تكرار مي شود و 2 سال پيش نيز در مقال اتهامات مشابه و درخواست شركت، اداره كل حفاظت محيط زيست استان، پس از آزمايش هاي آسيب شناسي، مرگ پرندگان را در اثر كم غذايي تاييد و اعلام كرد (مدرك پيوست).
در سال جاري هم اين تلفات به طور طبيعي رخ داده و برخلاف ادعا نه سيل بندي در منطقه شكسته و نه سيلي جاري شده است و طبعا اين روند در سالهاي آينده نيز نه در حوضچه هاي تبخيري كه در تمامي آبگيرهاي منطقه امتداد خواهد داشت.
اتهام آسيب رساني به ديواره هاي راه آهن خرمشهر اهواز نيز به كلي نادرست بوده و ديواره حائل كه دائما تحت كنترل قرار دارد نيز در سال گذشته با نظارت فني متخصصان راه آهن استان مرمت اساسي شده و در حال حاضر فاصله شانه حائل، متجاوز از 5 متر است.
- انتقال زهاب واحدهاي شرق به بخش لب شور انتهاي تالاب شادگان:
در تيرماه سال 1380، با اوج گيري خشكسالي كه دامنه آن تالاب شادگان را نيز در برگرفته و آن را به كلي خشك كرده و بوميان منطقه را از ماهيگيري و تغذيه دام هايشان محروم ساخته بود، شركت در نيمه راه احداث كانال انتقال زهاب به بخش انتهايي تالاب شادگان با هزينه 5/1 ميليارد تومان قرار داشت كه در تاريخ 20/4/84 معاون محترم وقت رئيس جمهور و رياست سازمان حفاظت محيط زيست به اتفاق جمعي از مسئولان آن سازمان، صورتجلسه اي را در استانداري خوزستان تنظيم، امضا و ابلاغ كردند كه طي آن شركت را مكلف به توقف ادامه احداث كانال [...مي كند].
|