يكشنبه ۲۹ آبان ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۵۴ - Nov 20, 2005
متن كامل گزارش البرادعي
درباره فعاليت هاي هسته اي ايران
مهر: محمد البرادعي مديركل آژانس بين المللي انرژي اتمي جمعه و در آستانه نشست ۲۴نوامبر شوراي حكام گزارشي از آخرين تحولات موضوع پرونده هسته اي ايران را جهت اطلاع و بررسي در جلسه آتي به ۳۵ كشور عضو شوراي حكام ارائه داد.
در بخش ابتدايي اين گزارش به مصوبات قطعنامه ۲۴ سپتامبر گذشته شوراي حكام از جمله: اجراي تدابير شفاف ساز وراي درخواست هاي رسمي مربوط به پادمان و پروتكل الحاقي، دسترسي به افراد و اسناد مربوط به تجهيزات دومنظوره، برخي سايتهاي نظامي و مراكز تحقيقاتي، تعليق كامل فعاليتهاي مرتبط با غني سازي از جمله فرآوري مواد اورانيومي، تصويب فوري پروتكل الحاقي در مجلس و... اشاره شده است.
در گزارش البرادعي درمورد موضوع آلودگي آمده است: آژانس به تحليل منابع ذرات اورانيوم كم غني شده (LEU) و برخي ذرات اورانيوم زياد غني شده (HEU)كه در ايران پيدا شدند ادامه مي دهد تا درستي و كامل بودن اظهارات ايران در زمينه فعاليت هاي غني سازي اش را مورد بررسي قرار دهد.تحليل نمونه هاي محيطي جمع شده در مكاني در يكي ديگر از كشورهاي عضو كه به گفته ايران قطعات سانتريفيوژ در ميانه سال هاي ۱۹۹۰ قبل ازفروش به ايران درآنجا نگهداري مي شده، نشانه مواد هسته اي را ثابت نكرده است.
درمورد برنامه غني سازي ايران نيز، البرادعي در گزارش خود ضمن اعلام همكاري ايران اينگونه پرداخته است: همان طور كه قبلا نيز به شوراي حكام گزارش شد، ايران در ژانويه ۲۰۰۵ (دي ۱۳۸۳) يك كپي از سندي يك صفحه اي و دست نوشته به آژانس نشان داد كه بر اساس آن ميانجي هاي خارجي در سال ۱۹۸۷ فروش برخي قطعات و تجهيزات را به ايران پيشنهاد داده بودند.ايران گفت كه فقط برخي از قطعات ازيك يا دو سانتريفيوژ اسمبل نشده، و طرح ها و ويژگي هاي مربوطه از سوي شبكه تدارك و ارسال شده و تعدادي از ديگر آيتم هاي تجهيزات كه در سند به آنها اشاره شده، به طور مستقيم از ديگر ارائه كنندگان خريداري شده است.بيشتر اين قطعات و آيتم ها در اظهارات اكتبر ۲۰۰۳ ايران به آژانس نيز آورده شده بود.
مدير كل آژانس در ادامه گزارش خود با اعلام اينكه اسناد بيشتري اخيرا در ارتباط با اين موضوع شامل طرح هاي مربوط به قطعات و ماشين هاي سانتريفيوژ پي ،۱ ويژگي هاي فني ساپورت كننده ساخت ذرات و اسمبل كردن سانتريفيوژ؛ و اسناد فني مربوط به عملكرد سانتريفيوژ؛ طرح نمودار ريزشي اندازه هاي مختلف آبشارهاي ( ايزوتوپ هاي جداسازي) طرحهاي R•D توسعه و تحقيق و... به آژانس ارائه شده افزوده است: آژانس در حال بررسي همه اسناد مربوط به توضيحات بالا و مقايسه آنها با اسنادي از منابع ديگر مي باشد. موضوع ديگر گزارش البرادعي به پيشنهاد نيمه ۱۹۹۰ در زمينه سانتريفيوژ پي ۲ اختصاص يافته و وي با اعلام اينكه ايران اظهار مي دارد كه جز اسنادي كه تاكنون ارائه داده هيچ سند و مدرك تازه و قابل ارائه اي در اختيار ندارد مي نويسد: ايران هيچ اطلاعات يا سند بيشتري براي حمايت اظهارات خود كه هيچ كاري براي پيگيري طرح پي ۲ بين سال هاي ۱۹۹۵ و ۲۰۰۲ انجام نداده، ارائه نداده است.
البرادعي سپس به فعاليتهاي ايران در زمينه سانتريفيوژ پي ۲ بين سال هاي ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۳ و شرح اقدامات پيشين از جمله اقدامات يك پيمانكار در بخش R&D مربوط به يك طرح تغيير يافته پي ۲ و پايان اين فعاليت در جولاي ۲۰۰۳ و برخي خريدهاي محدود در اين زمينه اشاره كرده و نتيجه گرفته است:ارزيابي آژانس از اين خريدها و مقادير ارسال شده با كمك ساير اعضاي آژانس ادامه دارد.
البرادعي درمورد سانتريفيوژ پي ۲ مي نويسد:علاوه بر سندهايي كه در بالا به آنها اشاره شد، از زمان آخرين گزارش به شوراي حكام ايران همچنين دسترسي آژانس به تعدادي از اطلاعات و اسناد مربوط به تلاش هاي خود در انتهاي دهه ۱۹۸۰ و اوايل ۱۹۹۰ و همچنين سندهاي مربوط به ارسال انجام شده در سال هاي ۱۹۹۴ و ۱۹۹۵ را فراهم كرده است.اين اطلاعات به همراه اطلاعاتي كه از مصاحبه ها در ايران به دست آمد، يافته هاي آژانس و اطلاعات ديگري كه از راههاي ديگر در اختيار آژانس قرار گرفته بود، با گفته هاي ايران درباره عملكردهايش در پايان دهه ۱۹۸۰ و اوايل دهه ۱۹۹۰ براي نخستين گام برنامه R&D پي ۱ سازمان انرژي اتمي ايران همخواني داشت.
از ايران خواسته شد اسناد بيشتري ارائه دهد تا آژانس قادر شود ارزيابي خود را در اين زمينه كامل كند. مديركل آژانس درمورد مباحث بين ايران و واسطه ها مي نويسد: ايران تاكيد دارد كه پس از ديدارهايي كه به پيشنهاد ۱۹۸۷ و دريافت قطعات و اسناد انجاميد، هيچ ارتباطي بين منابع رسمي ايران و شبكه تدارك پيش از ۱۹۹۳ انجام نشد.
ايران تكرار كرد كه ارتباط براي پيشنهاد ميانه دهه ۱۹۹۰ به پيشنهاد شبكه تدارك بوده است و نه به پيشنهاد ايران. همچنين ايران قبلا تاكيد كرد كه در پي پيشنهاد نيمه ۱۹۹۰ از سال ۱۹۹۶ تا ۱۹۹۹ تا ۱۰ ديدار با ميانجي ها برگزار شد.اطلاعات مربوط به اين اظهارات از سوي يكي از افراد مصاحبه شده از سوي آژانس به دست آمد. ايران اعلام كرد كه اين ديدارها همه مربوط مي شد به مباحثي در زمينه كيفيت پايين تعدادي از قطعات پي ۱ كه به ايران داده شده بود.
ايران تاكيد دارد كه هيچ مرتبه اي در ميان اين مدت درباره طرح هاي پي ۲ و يا تهيه سانتريفيوژ پي ۲ و يا روتورها بحث نشده است.
البرادعي با اعلام اينكه هيچ توسعه جديدي براي گزارش كردن درباره فعاليت هاي استخراج اورانيوم در ايران و همچنين درباره فعاليت هاي مربوط به پلوتونيوم و بريليوم وجود ندارد افزود: آژانس در انتظار نتيجه تست هاي شبكه آزمايشگاههاي سازمان ملل درباره نمونه هاي پلوتونيوم كه در اوت ۲۰۰۵ براي كامل كردن ارزيابي نهايي آزمايش هاي پلوتونيوم ايران است. وي در زمينه ادامه اجراي پروتكل الحاقي به دسترسي آژانس از سپتامبر ۲۰۰۵ بر اين اساس و در پي نامه ۱۰ نوامبر ۲۰۰۳ ايران اشاره كرده است.وي درمورد ديدارها و بحث هاي شفاف خود با مقام هاي ايراني نوشته است:در يكم نوامبر ۲۰۰۵ پس از ديداري كه در ۳۰ اكتبر ۲۰۰۵ ميان آقاي لاريجاني دبير شوراي عالي امنيت ملي ايران و معاون مدير كل آژانس در امور پادمان ها صورت گرفت، آژانس دسترسي به ساختمان هاي خواسته شده در محوطه پارچين را پيدا كرد. آژانس هيچ فعاليت غيرمعمولي در ساختمان هاي بازرسي شده پيدا نكرد. ارزيابي نهايي آژانس تا زمان مشخص شدن نتيجه تست نمونه هاي محيطي تعليق مي شود.
هيچ توسعه جديدي درباره سئوال هاي مربوط به دسترسي به سايت هاي شيان- لويزان وجود ندارد. البرادعي درخصوص تعليق مي نويسد: آژانس به كنترل تاسيسات مربوط به سانتريفيوژ گاز اورانيوم و برنامه غني سازي ليزري ادامه داده است : هيچ ناهمساني با فعاليت هاي داوطلبانه ايران وجود ندارد.
وي در بند ۱۸ گزارش اضافه مي كند: ايران در ۲۴ اكتبر ۲۰۰۵ آژانس را مطلع كرد كه تبديل اورانيوم كه در اوت ۲۰۰۵ در تاسيسات تبديل اورانيوم (يو سي اف) آغاز شد در يكم نوامبر ۲۰۰۵ پايان مي يابد و فعاليت ديگري با ۱۵۰ استوانه ديگر يك هفته بعد آغاز مي شود (GOV/INF/2005/13). تغذيه از كيك زرد براي اين روند در ۱۶ نوامبر ۲۰۰۵ آغاز شد. سپس همه يو اف ۶ توليد شده در يوسي اف تحت كنترل آژانس باقي ماندند.
همچنين در نوامبر ۲۰۰۵ آژانس اطلاعات مربوط به طراحي راكتور تحقيقات هسته اي ايران در اراك را با ديداري به دست آورد و در آن ديدار مشخص شد كه ساخت غيرنظامي و مهندسي راكتور ادامه دارد.
البرادعي در ارزيابي كامل كنوني خود با اشاره به اينكه ايران در ارائه دسترسي به اسناد بيشتر مربوط به پيشنهاد ۱۹۸۷ و اجازه مصاحبه با افرادي كه در بحث ها با شبكه تدارك مشاركت داشته اند، پيشرو بوده است، چنين مي نويسد:از آن زمان اگرچه هنوز موضوعاتي هستند كه بايد درباره چگونگي شكل گيري پيشنهاد نيمه ۱۹۹۰ حل شوند، آژانس هنوز در حال جستجوي تضمين هاي بيشتري است كه دربرنامه پي۲ در بين سالهاي ۱۹۹۵ و ۲۰۰۲ اجرا نشده است.آژانس در حال حاضر در حال بررسي اطلاعاتي است كه از سوي ايران در برنامه هاي غني سازي پي۱و پي۲تهيه شده و به ايران در اهميت ارائه اسناد حمايتي بيشتر كه درخواست شده تاكيد كرده است. وي با اشاره به گزارش قبلي خود افزوده:به منظور روشن شدن برخي مسائل مهم مربوط به برنامه غني سازي ايران شفافيت كامل ايران در اين مساله الزامي بوده و زمان آن بسيار دير شده است.
اقدامات شفافيت سازي بايد شامل تهيه اطلاعات و مدارك مربوط به تهيه مواد و ابزار دومنظوره در برنامه هسته اي باشد و اين اجازه را فراهم آورد تا از مكانهاي نظامي و مكانهاي R&D كه با مركز تحقيقات فيزيكي و سايت لويزان - شيان همكاري داشته اند، ديدارهايي به عمل آيد. در اين زمينه آژانس از اجازه دسترسي به سايت پارچين نيز استقبال مي كند. با اين وجود آژانس هنوز منتظر اطلاعات اضافي و اجازه براي ديدارهاي ديگري است.
همچنين مصاحبه در زمينه دسترسي به اطلاعات لازم درمورد استفاده از ابزار و مواد دومنظوره در برنامه هسته اي ايران را مي طلبد. دبيرخانه به تحقيقات خود در زمينه همه اطلاعات مربوط كه در برنامه هسته اي ايران نقش مهمي دارند، ادامه خواهد داد. دبير كل نيز گزارش خود را در صورتي كه لازم باشد به شوراي حكام ارجاع خواهد داد.

حداد عادل :
امروز بيداري اسلامي يك واقعيت انكارناپذير در جهان است
ايسنا: رئيس مجلس شوراي اسلامي گفت:  اعتقاد ما اين است كه ايران يا آباد نمي شود يا همه ايران بايد آباد شود.
غلامعلي حداد عادل روز گذشته با حضور در سالن دوهزار نفري شهداي مشكين شهر با بيان اين كه ابراز محبت هاي شما نشانه علاقه شما به نظام جمهوري اسلامي و ايران است، گفت: انقلاب اسلامي كه ۲۷ سال پيش در ايران به رهبري امام راحل(ره) و به همت مردم و ايثار شهدا به پيروزي رسيد آغاز بيداري اسلامي در سراسر جهان اسلام است. اين انقلاب دامنه اش به سراسر عالم اسلامي كشيده شده و امروز بيداري اسلامي يك واقعيت انكارناپذير در جهان است.
وي با بيان اين كه امروز در هيچ معادله  سياسي جهان، بيداري اسلامي ناديده نمي تواند انگاشته شود، گفت: امروز ملت هاي اسلامي مي خواهند بر پايه  اعتقادات و فرهنگ خود حركت كنند و نمي خواهند در برابر طوفان جهاني شدن محو شوند. مسلمانان مي خواهند در جهان بر اساس اعتقاداتشان حركت كنند و براي جهان، صلح و آزادي به ارمغان آورند.
وي خطاب به مردم گفت: حكومت در برابر شما نايستاده، بلكه افتخار مي كند خدمتگزار شما باشد و اميدواريم شما در كنار مشكلات، پيشرفت ها را هم ببينيد. آنچه مقدور و مؤثر بوده انجام شده و بسياري كارهاي ديگر البته بايد انجام شود.
حدادعادل با بيان اين كه نبايد تنها از دولت انتظار كار داشت، گفت: دولت و ملت بايد هركدام گوشه اي از مشكلات را بگيرند تا كشور شأن شايسته  خود را پيدا كند و آذربايجان تمام شرايط را براي پيشرفت دارد.
رئيس  مجلس شوراي اسلامي همچنين با حضور در مصلي پارس آباد طي سخناني در جمع مردم اين شهر گفت: ايران اسلامي، امروز يك الگوي زنده ، فعال و عملي از مردم سالاري ديني در جهان اسلام و الهام بخش تمام عالم اسلام شده است.
حداد عادل گفت: سي سال پيش دنيا دو قطبي بود؛ يك قطب دنياي سرمايه داري غربي به رهبري آمريكا و پشتيباني اروپا و قطب ديگر ، قطب كمونيستي سابق بود. امروز از آن دو قطب به آن صورت خبري نيست، قطبي بودن امروز يكي در قالب قطب به سوي غرب و قطب ديگر بيداري عالم اسلام است. عالم اسلام بيدار شده و مردم مسلمان در سراسر دنيا خواهان اسلام هستند.
رئيس مجلس شوراي اسلامي با بيان اين كه نزاع در دنياي امروز بين غرب خواهان دموكراسي بدون دين و عالم اسلام خواهان دموكراسي و مردم سالاري در كنار دين است، ادامه داد: ما دمكراسي و مردم سالاري را با قيام امام راحل و پيروزي انقلاب در ايران تجربه كرديم و اين تجربه موفقي بوده است. ايران اسلامي امروز يك الگوي زنده ، فعال و عملي مردم سالاري ديني در جهان اسلام و الهام بخش تمام عالم اسلام شده است.

باهنر:
مديريت بي طرفانه ژاپن بر اجلاس آتي
شوراي حكام بر روابط تهران و توكيو اثرگذار است
ايرنا: محمدرضا باهنر نايب رئيس اول مجلس شوراي اسلامي ديدارها و مذاكرات خود را با مقام هاي ارشد ژاپن خوب و مفيد ارزيابي كرد.
وي با اشاره به گفت وگوهايش با مقامات ارشد ژاپن و تمايل آنان به گسترش مناسبات دوجانبه گفت: طرف ژاپني در اين مذاكرات درباره مسايل و برنامه هاي اقتصادي و سياسي ايران پرسيد و در مقابل توضيح داده شد كه سياست هاي كلان اقتصادي كشور ما درچارچوب برنامه هاي توسعه و چشم انداز۲۰ ساله تعريف شده و با تغيير مجالس و دولت ها در ايران تغيير نمي كند.
در اين ديدارها درباره قرارداد نفتي آزادگان نيز پرسش شد وطرف هاي ژاپني علاقه مند بودند كه اين طرح بسرعت پيگيري و مسايل مربوط به آن حل شود كه در مقابل باتصريح بر علاقه مندي ما براي پيگيري اين موضوع عنوان شد كه مشكلات مربوطه به اين طرح مشكلات فني است كه طرفين بايد در همكاري با يكديگر آنها را حل كنند.
درخواست ويژه مقامات ژاپني اين بوده كه طرح آزادگان پيگيري ويژه شود چون براي آنان يك امر نمادين شمرده مي شود و مي تواند طرحي براي همكاري آتي ژاپن با ايران باشد.
باهنر در ادامه با اشاره به پرسش هاي مقامات ژاپني درباره مساله هسته اي ايران گفت: در اين ديدارها باتشريح سياست هاي صلح آميز هسته اي ايران بر اهميت منطق اقتصادي و سياسي چرخه سوخت براي كشورمان تأكيد شد و عنوان گرديد كه در زمان كنوني فشارهاي ناعادلانه اي بر تهران وارد مي شود. در اين مذاكرات تأكيد شد كه ايران از حق داشتن چرخه سوخت هسته اي منصرف نمي شود.در اين ديدارگفته شد كه ايران در امحاي سلاح كشتارجمعي به ويژه هسته اي در همه مجامع بين المللي با ژاپن و كشورهاي صلح دوست همكاري خواهد كرد.
وي اضافه كرد: وزير اقتصاد، تجارت و صنعت ژاپن در ديدار خود ابعاد همكاري هاي فني ژاپني ها با ايران را تشريح كرد كه در پاسخ گفته شد در بخش هاي بالادستي نفت، گاز و پتروشيمي و فناوري نوين مي توانند به ايران كمك كنند.
در اين ديدار درخواست كرديم در اجلاس آتي نشست شوراي حكام آژانس بين المللي كه رياست آن بر عهده ژاپن است، توكيو مديريت بي طرفانه اي را اعمال كند كه اين مساله براي روابط آتي دو كشور مي تواند بسيار موثر باشد.

وزير كشور:
آماده ايم تا صميمانه ترين روابط
را با ملت و دولت عراق برقرار كنيم
ايسنا: وزير كشور در ديدار با مشاور امنيت ملي دولت عراق به گسترش مناسبات دو كشور در زمينه هاي اقتصادي، تردد زائران و همچنين اطلاع رساني شفاف و سالم تأكيد كرد.
مصطفي پورمحمدي در ديدار با موفق الربيعي مشاور امنيت ملي دولت عراق تصريح كرد: ايران آمادگي دارد كه عميق ترين و صميمانه ترين روابط را در حوزه هاي مختلف با ملت و دولت عراق برقرار كند.
وي با اشاره به علائق مشترك تاريخي دو ملت اظهار داشت: امنيت و منافع ملت عراق را امنيت و منافع خودمان مي دانيم و حوادثي كه بر ملت عراق تحميل مي شود براي ملت ايران هم ناگوار است.وزير كشور گفت: دشمنان دو ملت مي خواهند مرزهاي دو كشور كانون ناامني شده و از اين ناامني در جهت اعمال مخرب استفاده نمايند.
وي اراده دولت عراق را براي تسلط بر ناامني هاي داخلي حائز اهميت دانست و اظهارداشت: اميدواريم با تسلط بيشتر دولت عراق بر مسائل داخلي، كنترل بيشتري بر روي مرزها صورت گيرد.
پورمحمدي آمادگي كشورمان را در زمينه همكاري هاي امنيتي يادآور شد و تصريح كرد: اين همكاري ها براي امنيت ايران هم مفيد است و خوشبختانه هيچ گروه سازمان يافته و منسجمي كه عليه دولت و ملت عراق اقدام كند، در ايران وجود ندارد و حتي از حركت هاي فردي و غير سازمان يافته نيز جلوگيري مي نمائيم.
وي حضور نيروهاي تروريستي سازمان يافته از قبيل سازمان منافقين را در عراق فاقد حيات سياسي ارزيابي و خاطرنشان كرد: اين گروه بيش از آن كه مزاحم دولت و ملت ايران باشد مزاحم عراق مي باشد.وزير كشور اجراي جدي توافقات صورت گرفته في مابين وزارت كشور ايران و عراق را خواستار شد و تأكيد كرد: در كنار اين توافقات، يادداشت تفاهم همكاري با چند شهرداري و استانداري را دنبال مي نمائيم و بزودي استانداران بغداد، نجف و كربلا با سفر به ايران راه هاي همكاري بيشتر با تعدادي از استان هاي كشورمان را بررسي خواهند كرد.
وي همچنين برگزاري اجلاس وزراي كشورهاي همسايه عراق را در تحكيم مناسبات كشورهاي منطقه حائز اهميت دانست و گفت: پيشنهاد مي كنيم با تاسيس دبيرخانه اين همايش در شهر بغداد، همكاري احتمالي در اين اجلاس به صورت جدي دنبال شود.
در اين ديدار موفق الربيعي مشاور امنيت ملي دولت عراق در سخناني ديدارهاي انجام گرفته با مسئولين ايراني را مناسب و ثمربخش دانست و تأكيد كرد: اراده دو دولت بر تحكيم مناسبات مي باشد و بروز برخي مسائل حاشيه اي نمي تواند در اين اراده خللي وارد كند.

بيانيه نمايندگي ايران در نيويورك
در زمينه پرونده هسته اي
ايرنا: نمايندگي جمهوري اسلامي ايران در سازمان ملل، عملكرد و سياست تهران در زمينه انرژي هسته اي را در قالب بيانيه اي در روزنامه نيويورك تايمز به چاپ رساند.
دراين بيانيه كه در يك صفحه كامل نيويورك تايمز به چاپ رسيد، نمايندگي جمهوري اسلامي ايران با شرح فرايند مذاكرات تهران با سه كشور اروپايي و همكاري همه جانبه آن با آژانس بين المللي تأكيد كرد: تهديد به ارجاع موضوع پرونده هسته اي ايران به شوراي امنيت سازمان ملل فقط موجب پيچيده تر شدن موضوع خواهد شد و عزم ايران را براي اعمال حقوق مشروع و لاينفك خود طبق پيمان منع گسترش تسليحات هسته اي تغيير نخواهد داد.
در اين بيانيه قيد شده است: ايران به طور همزمان مصمم است به تعامل و مذاكرات با حسن نيت به عنوان محور اصلي خط مشي خود درباره مساله هسته اي ادامه دهد.
نمايندگي جمهوري اسلامي ايران در سازمان ملل يادآوري كرد: گفت وگو و چارچوب ديپلماتيك، راه مطلوب براي كسب نتيجه اي موفقيت آميز مي باشد و ايران آمادگي دارد كه پيشنهادات سازنده و كارساز را مورد بررسي قرار دهد. اين بيانيه خاطر نشان كرد ايران به منظور فراهم كردن امكانات تسهيل كار با آژانس بين المللي انرژي هسته اي، از مشورت و گفت وگو با كشورهاي ديگر استقبال مي كند و از سه كشور اتحاديه اروپايي مي خواهد كه به منظور رسيدن به تفاهم و توافق، جريان تعامل و مذاكره را جايگزين شيوه رويارويي كند. نمايندگي ايران در بيانيه مطبوعاتي خود با شرح جزييات تغيير مكرر مواضع هيات هاي سه كشور اتحاديه اروپايي در مذاكرات خود با ايران آنها را به خاطر بن بست در مذاكرات مقصر دانسته است.
در اين بيانيه تأكيد شده است: ايران به معاهده منع گسترش تسليحات هسته اي و از ميان برداشته شدن تسليحات اتمي متعهد مي باشد و اعتقاد دارد تسليحات هسته اي و توانايي براي ساخت و يا به دست آوردن آنها براي امنيت كشور زيان آور مي باشد.
اين بيانيه در ارتباط با ادعاها و تبليغات خلاف واقع عليه جمهوري اسلامي ايران و برنامه هسته اي آن، اشاره دارد: در منطقه اي كه دستخوش تلاطمات و نااطميناني هاي بسيار مي باشد، بحراني ساخته و پرداخته شده است كه نتيجه آن به سود هيچكس نخواهد بود. از آن بدتر، هيجان زدگي درباره خطرات ناشي از به اصطلاح برنامه سلاح هسته اي ايران مي باشد كه عامداً و آگاهانه بر دروغ و سوء برداشت ها استوار شده است.

بودجه دفاعي سال آينده كشور
اين هفته در مجلس بررسي مي شود
فارس: بودجه دفاعي سال آينده كشور اين هفته با حضور رئيس سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور و همچنين مسئولان ارشد ستاد كل نيروهاي مسلح، وزارت دفاع، ارتش، سپاه پاسداران و نيروي انتظامي در كميسيون امنيت ملي مجلس بررسي خواهد شد. همچنين در جلسه اين هفته مجلس گزارش شور اول كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي درمورد لايحه الحاق موادي به قانون تأسيس وزارت اطلاعات جمهوري اسلامي ايران بررسي مي شود.
وزير دادگستري:مشكلي براي تدوين لايحه جرم سياسي نداريم
ايسنا: وزير دادگستري و سخنگوي قوه قضاييه گفت: مشكلي براي تدوين لايحه جرم سياسي وجود ندارد و منتظر اعلام نظر مجمع تشخيص مصلحت نظام در اين زمينه هستيم.جمال كريمي راد درباره اقدامات وزارت دادگستري براي تدوين لايحه جرم سياسي اظهار داشت: هنوز مجمع تشخيص مصلحت نظام درباره جرم سياسي اعلام نظر نكرده است، تنها رئيس مجمع تشخيص دستور دادند كه نامه رئيس قوه قضاييه درباره اين لايحه و جرم پيگيري شود و رونوشت اين دستور را براي ما ارسال كردند.وي ادامه داد: ما در حال حاضر مواردي را آماده كرديم و كار زيادي در اين زمينه انجام داديم و مي توانيم سريع در اين زمينه اقدام كنيم.سخنگوي قوه قضاييه تصريح كرد: مشكلي براي تدوين اين لايحه وجود ندارد و تنها منتظر ارائه نظر مجمع تشخيص مصلحت نظام هستيم.

بوش و پوتين از ايران خواستند پيشنهاد روسيه را بپذيرد
مهر: روساي جمهور آمريكا و روسيه از ايران خواستند با پذيرش پيشنهاد مسكو در زمنيه غني سازي اورانيوم ايران در خاك روسيه نگراني درمورد برنامه هاي هسته اي تهران را رفع كنند.به گزارش روزنامه نيويورك تايمز، رئيس جمهوري آمريكا و همتاي روسي وي كه براي نشان دادن اتحاد خود در برابر ايران در حاشيه اجلاس اپك با يكديگر ديدار كردند، اعلام كردند به ايران فشار خواهند آورد تا رفتار خود را تغيير دهد و غني سازي اورانيوم را فقط در روسيه و تحت كنترل شديد به انجام رساند. استفان هادلي مشاور امنيت ملي آمريكا در پي اين ديدار اعلام كرد: ما اميدواريم ايران با پذيرش پيشنهاد روسيه برنامه هسته اي خود را از ماندن در بن بست ايجاد شده برهاند.به نوشته نيويورك تايمز ديدار بوش و پوتين كه در كره جنوبي صورت گرفت، براي رفع اختلاف نظرها در زمينه برنامه هاي هسته اي ايران بوده است.اين حالي است كه ايران برغني سازي درداخل مرزهايش تاكيد دارد اما اعلام آمادگي كرده كه طرف هاي خارجي را در فعاليت هاي هسته اي خود مشاركت دهد.

همايش فناوري هسته اي، رويارويي
اراده ملي با تبعيض جهاني
همايش فناوري هسته اي؛ رويارويي اراده ملي با تبعيض جهاني فردا با حضور علي لاريجاني در دانشگاه امام صادق(ع) برگزار مي شود.در اين همايش كه به كوشش بسيج دانشجويي دانشگاه امام  صادق(ع) شكل گرفته است، تني چند از اساتيد دانشگاه هاي تهران و همچنين علي لاريجاني دبير شوراي عالي امنيت ملي شركت خواهند كرد.

شريعتمداري: ارجاع پرونده هسته اي به
شوراي امنيت براي غرب ،گران تمام مي شود
مديرمسئول روزنامه كيهان گفت: براي اروپايي ها و اصولاً غرب، ارجاع پرونده هسته اي ايران به شوراي امنيت سازمان ملل هزينه بسيار سنگيني دارد.
حسين شريعتمداري، با اشاره به گزارش البرادعي درباره فعاليت هاي هسته اي كشورمان، با بيان اين كه آژانس در اين كه فعاليت هاي فناوري هسته اي ما به سمت توليد سلاح اتمي منحرف نشده است، اطمينان دارد، اظهار داشت: نه ما نيازي به اعتمادسازي داريم و نه طرف مقابل ما در انتظار كسب اعتماد است، براي اين كه آنان كاملاً مطمئن هستند فعاليتهاي هسته اي ما صلح آميز است و اساسا تمامي اهرم هايي كه در معاهده NPT، پادمان و حتي پروتكل الحاقي براي بازرسي پيش بيني شده، حتي دسترسي هاي فراتر از قانون را به كار گرفته اند.وي افزود: آنها مشكل ديگري با ما دارند، نتيجه اعتمادسازي هاي ما اين شده است كه هر گامي  كه ما در جهت جلب اعتماد آنها برداشتيم، آنان چند گام عليه ما برداشته اند و لذا به نظر مي آيد كه اين بازي ديگر مسخره شده است كه بايد در نقطه اي پايان بپذيرد.

ولايتي: خط قرمز ايران در مذاكرات هسته اي
ادامه دسترسي به اين فناوري است
فارس: مشاور مقام معظم رهبري در امور بين الملل گفت: خط قرمز ايران در مذاكرات هسته اي بايد بر اين اساس باشد كه فناوري هسته اي ادامه پيدا كند.
علي اكبر ولايتي درخصوص وضعيت اخير پرونده هسته اي ايران گفت : بايد كار فني ادامه پيدا كند.وي افزود: ما نمي توانيم از فناوري هسته اي دست برداريم ولي اين به آن معنا نيست كه كار خود را در چارچوب قوانين بين المللي انجام ندهيم.ولايتي با تاكيد بر اين مطلب كه بايد مذاكره با كشورهاي مختلف در چارچوب آژانس بين المللي انرژي اتمي و مقررات بين المللي باشد، اظهارداشت: خط قرمزي كه بايد وجود داشته باشد مي بايست براساس مقررات ان پي تي كه ايران پايبند به آن است، انجام شود.ولايتي اظهارداشت: بايد بتوانيم با پيگيري، تدبير و هوشمندي از منافع ايران در صحنه بين المللي دفاع كنيم.
بروجردي:اگر شوراي حكام ،سياسي رفتار نكند وضعيت ايران در اجلاس آينده مثبت خواهد بود
رئيس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس با اشاره به گزارش البرادعي گفت: اگر شوراي حكام آژانس بين  المللي انرژي اتمي تحت فشار سياسي آمريكا از مواضع خود عقب نشيني نكند و مساله رنگ و بوي سياسي پيدا نكند، ما شاهد يك گام مثبت در اجلاس آينده شوراي حكام خواهيم بود.
علاالدين بروجرودي در پاسخ به سئوالي درخصوص بخشي از گزارش البرادعي كه از مجلس شوراي اسلامي خواسته شده پروتكل الحاقي را تصويب كند، گفت: ما در قالب طرح الزام دولت به تعليق اجراي داوطلبانه پروتكل الحاقي به شوراي حكام اخطار داديم كه اگر بخواهند پرونده ايران را به هر صورتي به شوراي امنيت پيوند دهند، ما كليه اقدامات داوطلبانه خود را متوقف خواهيم كرد.وي اظهار اميدواري كرد تا طرح مذكور كه در دستور اين هفته مجلس شوراي اسلامي  قرار دارد، به تصويب نمايندگان برسد.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
خارجي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |