دوشنبه ۳۰ آبان ۱۳۸۴ - - ۳۸۵۵
گشتي در مجامع زنانه
ونوسي ها در كنار هم
005982.jpg
شيرين نجوان
گفتند پيدا كردن آدرس كار سختي نيست؛ به خيابان اصلي كه رسيدي جمعيت زن ها را دنبال مي كني تا خانه مورد نظر. اينجا جمعي زنانه  است. مي گويند بايد زودتر مي آمدي تا مجبور نباشي كنار پاشنه در بنشيني. همه اينها كه مي بيني سه تا چهار ساعت زودتر مي آيند. همهمه بالا گرفته است. طبقه همكف، حدود 200متر فرش شده و دور تا دور پشتي هاي تركمن. صندلي  بالاي مجلس خالي ست. خانمي از ميان جمعيت رد مي شد و به صندلي نزديك مي شود. همه كف مي زنند و ...
از نوع محلي
در اين جمعيت كه از زنان سالخورده و ميانسال تا دخترهاي جوان در آن شركت كرده اند، چه مي گذرد كه چند نسل در كنار هم جمع شده اند و به نقطه اي مشترك رسيده اند. در اين جمع سر هر صحبتي باز مي شود، موضوع ها تغيير مي كند. از مذهب و روان شناسي به خانواده  مي رود و از خانه به اجتماع دور مي زند، مابين بحث ها چند بيت شعر خوانده مي شود و عاميانه و به زباني ساده پيش مي رود. تمامي اهل محل،اين جمع را به نام جلسات هما فروزش مي شناسند. ديپلم اقتصاد دارد و روا ن شناسي جامع، عرفان و مقامات معنوي، روان شناسي زنان و شاخه هاي ديگر اين علم را نزد استادان مختلف آموخته است. او ايده برگزاري چنين جلسه اي را از سفري به كشور سوئد گرفته. در اين كشور مردم جذب جلسه هاي محلي هستند. در اينگونه جمع ها همه آنچه كه زن ها يا مردها با آن درگيرند به صورت ساده بيان مي شود و جلسات انرژي دهنده اي هستند .
او مسئله زنان را كه درصد زيادي از آنها را زنان خانه دار تشكيل مي دهند عدم آگاهي عنوان مي كند. شايد به همين دليل است كه بحث ها ساده و عاميانه بيان مي شود؛ از روابط خانوادگي زنان تا آداب و رسوم غلط جا افتاده و... .
وي مي گويد: من براي جلسه ها معمولا موضوع خاصي انتخاب نمي كنم. به بافت جمع توجه و با چندين ساعت مطالعه قبل از هر مجلس، پيش مي روم. منابعي هم كه استفاده مي كنم اغلب از قرآن، نهج البلاغه، كتاب هاي روان شناسي از جمله اسكاول  شين، پاندر و ... است .
امروز بياييد طرح نو بريزيم. من مي خواهم كه شما درست فكر كنيد. مي خواهم...
جمعيت كف  مي زنند. خانمي از ميان جمع بلند مي شود، كيسه اي را دور مي گرداند و هر كس اسكناسي در آن مي اندازد. فروزش اعلام مي كند كه پول در راه خيريه صرف مي شود. شعري از فروغ فرخزاد خوانده مي شود. صدايش بالا مي رود و فرياد مي زند: من زن مسلمان ايراني ام. كمر همت بسته ام و گفته ام مي توانم . موضوع از ارزش و مقام زن به آرامش وجود تغيير مي كند. زندگي ساده است. شما سختش كرده ايد. آرامش تان را به روزي حرام نفروشيد كه ... ، خداوند رحمان و رحيم است .
باز بحث تغيير مي كند و ...
زمان به اتمام رسيده، كيسه پول به نفر آخر مي رسد. خانمي كه تا اين لحظه صداي سخنران را ضبط مي كرد، نوارهاي مربوط به جلسات قبلي را براي فروش بيرون مي آورد. همهمه بالا مي رود. خانمي كه در اين ميان تجارت شاخه اي را دنبال مي كند، زن ها را به دور خودش جمع مي كند، گويي او زيرشاخه اي از سخنران است. اطلاعات ناقص و جزئي گفته و شماره تماس آنها گرفته مي شود تا در جلسه اي شخصي و حضوري معرفي كار انجام شود. سرمايه اوليه حدود 40 هزار تومان است. كاغذ در دست او پر از شماره شده است. جمع متفرق مي شود و عده اي دور سخنران حلقه مي زنند. هر كس مسئله اي را مطرح مي كند. مشاوره هاي او به صورت تلفني و حضوري انجام مي شود؛ تلفني رايگان و حضوري به مبلغ هاي متفاوت، گويا تنها درآمدي  كه از اين تجمع براي او باقي مي ماند، از جلسات مشاوره  است. خانه خالي مي شود و تنها خانمي مي ماند كه صاحبخانه است. او كه خانه اش را وقف حسينيه و امور خيريه كرده است، مي گويد: فروزش را در جلسه اي ديدم. از حرف هايش خيلي خوشم آمد و او را به اين محل دعوت كردم .
به همين سادگي! 
هر چند زنان خانه دار همواره از بي دقتي براي انجام كارهاي خانه شكايت مي كنند، اما حقيقت در اين است كه انجام كارهاي روزانه و روتين فضاي يكنواختي به وجود مي آورد كه اغلب آنها را به تكرار و افسردگي مي رساند. از همين رو آنها نياز دارند كه همه آنچه كه ندارند را در چنين جلسه هايي پيداكنند؛ دور هم جمع شوند و انرژي بگيرند، هر چند اغلب صحبت ها تكراري و چندباره باشد! زناني كه از چنين جمعي خارج مي شوند، پرانرژي و بانشاط اند، اما اين انرژي تا چه حد مي تواند ماندگار باشد و تا چه حد مي تواند مرهم مسائلي باشد كه اغلب ريشه اي و عميق اند. اما به هر حال زنان مطابق با روحيه خاص زنانه كه به امر خودياري در مقابل مردان توجه خاصي دارند به سوي چنين جلساتي كشيده مي شوند تا براي چند ساعت فضايي خالي از مسئوليت ها، درگيري ها و نگراني هاي روزانه شان را تجربه كنند.
از نوع رسمي
در مقابل جمع هاي محلي، گروه هاي حمايت از زنان خانه دار به صورت رسمي نيز شكل گرفته است. در فرهنگسراي خانواده صديقه كمان گر به ياري مديريت اين فرهنگسرا موفق به انجام اين امر شده است. هدف از تشكيل اين انجمن شناساندن جايگاه واقعي زنان، خودباوري، كشف خلاقيت ها و استعدادها عنوان شده است. اين كانون با دعوت از استادان متفاوت، اقداماتي از جمله تست هاي خودشناسي، مراقبه هاي دسته جمعي و همچنين برگزاري گلگشت هاي متنوع انجام داده است. كمان گر كه بيش از 30 سال سابقه در برگزاري كلاس هاي هنرهاي دستي دارد، مي گويد: شركت در اين كانون رايگان است و در راستاي اين امر ما با برگزاري كلاس هاي مختلف هنرهاي دستي به زنان نشان مي دهيم كه آنها مي  توانند. استعدادهايشان را نشانشان مي دهيم. ما مي خواهيم بگوييم كه زنان افسرده نيستند، بلكه فعال و پويايند . وي اضافه مي كند: ما به زنان برنامه ريزي كردن ياد مي دهيم. به آنها مي آموزيم با فرزندانشان پيش روند، به روز باشند و استفاده از رايانه را ياد بگيرند . از نظر صديقه كمان گر به اين طريق زن هاي خانه دار در كنار وظايف روزانه شان، فعاليت هاي مفيدي انجام مي دهند كه به آنها كمك مي كند همواره با حس توانگر بودن زندگي كنند.

تنوع طلبي
امروز جمع هاي زنانه صورت جديد و متنوعي به خود گرفته است. شروع چنين جمع هايي برگزاري جلسه هاي مذهبي بود تا زن هاي هر محل دور هم جمع شوند و علاوه بر آموزش بخش هاي مختلف دين، نذورات شان را ادا كنند، در كنار هم باشند، پايه دوستي بريزند و گذران وقت كنند. اما امروز علاوه بر اين، جمع هاي زنانه بر مبناي دوره هاي دوستانه، تفريحي، برگزاري تورهاي ايرانگردي، فعاليت هاي فرهنگي، روان شناسي، ورزشي و گاهي با تلفيق چند بخش تشكيل مي شود و استقبال زنان نيز اغلب از چنين گروه هايي ست تا بتوان پاسخ به نيازهاي متفاوتي را در آن يافت.

نگاه
زندگي مهارت مي خواهد
محمدمطلق- زندگي كردن مهارت مي خواهد؛ مهارتي كه در سايه آموزش و تربيت به دست مي آيد. قاعدتا كسي كه مي تواند به لحاظ مالي، رواني، اخلاقي و... خود را مديريت كند، آدم ماهري ست، او خوب تربيت شده و در بستر اجتماعي قواعد لازم را براي زندگي مدني آموخته است.
اين قواعد گاه آنقدر ساده و پيش پا افتاده هستند كه بدان ها توجه نمي كنيم، مثل قاعده رد شدن از خيابان و رعايت سكوت در اماكن عمومي. بگذريم، شايد بگوييد رعايت قاعده فضا مي خواهد، حق باشماست. فضا يعني شكل گيري بستري كه ما را ناخودآگاه به سمت رعايت قاعده ها هدايت كند، به هر حال وقتي چراغ خيابان هاي اطراف يك ميدان با هم ناهماهنگ باشند، نمي توان از عابران و رانندگان انتظار داشت قانون را رعايت كنند، آنجا مهارت شما زير سئوال نرفته، بلكه زمينه و فضاي رعايت قانون با مشكل مواجه شده است. علاوه بر زمينه و فضا مي توانيم به فعاليت رسانه ها، ngo ها و نهادهاي مدني هم اشاره كنيم و ده ها موضوع ديگر كه در ماهر شدن افراد براي زندگي امروز نقش هاي كليدي و سرنوشت سازي برعهده مي گيرند.
دكتر مينو محرز- عضو كميته كشوري مبارزه با ايدز- اعتقاد دارد: اغلب بيماران از ابتلاي خود به ايدز آگاهي ندارند و بدون آگاهي موجب ابتلاي همسرانشان مي شوند، بنابراين  آموزش مهارت زندگي به جوانان بويژه پيش از ازدواج، مهمترين راه كنترل ايدز در جامعه خواهد بود .
كارشناسان مي گويند افرادي كه در ايران رفتارهاي پرخطر دارند، به نسبت جوامع ديگر بسيار محدودترند، اما اگر همين جمعيت محدود نتوانند در قالب رعايت سلامت فردي اقدامي جدي داشته باشند، در مدت زماني اندك، آمار مبتلايان به ايدز را به 10برابر خواهند رساند. دكترمحرز مي گويد: نه تنها 10 برابر، بلكه با آمارهاي بسيار وحشتناك تري روبه رو خواهيم شد .
فاجعه دقيقا آنجايي به كمين نشسته كه فرد آلوده، علاوه بر مبتلا كردن همسر، فرزنداني آلوده را هم تقديم جامعه خواهد كرد؛ فرزنداني كه ايدز را مثل يك خصلت مادرزادي به همراه دارند.
بنابراين مهارت مديريت بهداشتي در اين زمينه را مي توان به چند مرحله تقسيم كرد.
۱ - مهارت پيشگيري از آلوده شدن و پرهيز از رفتارهاي پرخطر
۲ - مهارت تشخيص و پيشگيري از مبتلا كردن همسر
۳ - مهارت جلوگيري از به دنيا آمدن فرزند بيمار يا مراقبت از فرزندان براي آلوده نشدن
۴ - مهارت بازگرداندن كودك بيمار به شرايط روحي سالم و توانايي برقراري روابط اجتماعي و... .

در شهر
آرمانشهر
ايرانشهر
تهرانشهر
دخل و خرج
علمي
شهر آرا
|  آرمانشهر  |  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  دخل و خرج  |  در شهر  |  علمي  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |