گفت وگو با استاد خسرو روشن، هنرمند برجسته در رشته نقاشيخط
انس و لذتم نگارش قرآن است
|
|
استاد خسرو روشن يكي از هنرمندان برجسته و شاخص در رشته نقاشيخط است كه تابلوهاي خوش رنگ و زيباي او تاكنون در كشورهاي مختلف به نمايش گذاشته شده و با اقبال تماشاگران اعم از مسلمان و غيرمسلمان روبرو بوده است، فرصتي دست داد تا با وي به گفتگو نشسته و ضمن ارجگذاري به هنرنمايي هايش شنونده دغدغه هاي او نيز باشيم.
در آپارتماني محقر در خيابان لاله زار تهران كه محل زندگي استاد روشن هست، قرار ملاقات داريم، بالاخره با كمي تأخير به منزل استاد رسيديم، خانه اي كوچك اما پر از تابلوهاي چشم انداز و خطوط زيباي آيات قرآن، در وهله نخست فكر كردم اينجا محل گالري استاد است، اما او گفت كه اينجا هم محل كار است و هم منزل و استراحتگاه خانواده است.
او ابتدا از فداكاري هاي همسرش و اينكه درك شرايط و روزگار يك هنرمند را داشته و با همه سختي ها و محروميت ها سازگاري داشته و حتي محيط اتاق و خانه اش را نيز در اختيار فعاليتهاي هنري او گذاشته است، بسيار تشكر و سپاسگزاري داشت و معتقد بود كه اگر همراهي هاي او و سه فرزندش ماني، مهرنوش و ميثم نبود، نمي توانست چنين موفقيت هايي را در عرصه هنرهاي قرآني كسب كند.
جالب آن است كه دخترش مهرنوش روشن نيز دو سال پياپي در نمايشگاه بين المللي قرآن كريم در رشته تذهيب مقام نخست را كسب كرده و در سال جاري نيز در همين رشته به رتبه سوم دست يافت.
استاد روشن در سال ۱۳۳۵ در روشن آباد بابل متولد مي شود و از سال ۱۳۵۵ افتخار شاگردي استاد اميرخاني را در انجمن خوشنويسان ايران پيدا مي كند و پس از آن نقاشيخط را زير نظر استاد نصرالله افجه اي فرامي گيرد و شيوه كار استاد جليل رسولي را سرلوحه و سرمشق خود قرار مي دهد و در اين ميان در رشته خط شكسته نستعليق نيز افتخار شاگردي استاد محمدحسين عطارچيان را نيز مي يابد.
وي در سال ۱۳۶۲ در اولين نمايشگاه آثار جمعي از هنرمندان كه به مناسبت دهه فجر در موزه هنرهاي معاصر ترتيب يافته بود، شركت مي كند و پس از آن همزمان با فارغ التحصيلي از انجمن خوشنويسان ايران، اولين نمايشگاه آثار هنري خود را در سال ۱۳۶۶ در خانه آفتاب تهران برپا مي كند.
استاد روشن در طول سالهاي جنگ تحميلي و دفاع مقدس نيز هنر خود را در خدمت ارزشهاي دفاع مقدس قرار مي دهد، به طوري كه همكاري هاي شايان توجه او در زمينه هاي هنري و فرهنگي دفاع مقدس موجب مي شود تا در نخستين جشنواره هنر و ادبيات دفاع مقدس كه در سال ۱۳۶۸ برگزار گرديد، به عنوان هنرمند دفاع مقدس شناخته شود و رشته دوم اين جشنواره را در رشته خوشنويسي كسب نمايد.
استاد روشن در سال ۱۳۶۹ در نمايشگاهي كه به مناسبت هزاره تدوين شاهنامه فردوسي در گالري انجمن خوشنويسان ايران برپا گرديد، شركت مي نمايد و پس از آن در سال ۱۳۷۱ نيز موفق به كتابت دعاي عرفه به زبان فارسي مي شود، در همان سال مدرك درجه دو هنري معادل فوق ليسانس را از شوراي ارزشيابي هنرمندان كل كشور اخذ مي نمايد.
در سال ۱۳۷۲ آثاري از تابلوهاي نقاشيخط استاد روشن در تالار كتابخانه حسينيه ارشاد تهران به نمايش گذاشته مي شود و پس از آن در گالري هنر شهرستان بابل نيز آثاري از فعاليت هاي هنري وي در معرض نمايش قرار مي گيرد. وي در سال ۱۳۷۳ كتاب منطق الطير عطارنيشابوري را خطاطي مي كند كه توسط انتشارات پيك فرهنگ به چاپ مي رسد. در سال ۱۳۷۴ در گالري شيردل تهران نمايشگاه مشترك از آثار وي و استادان افجه اي، شيرازي و عجمي به نمايش گذاشته مي شود.
استاد روشن در سالهاي ۱۳۷۵ ، ۱۳۷۶ و ۱۳۸۱ مقام نخست را در رشته نقاشيخط در جشنواره طريق جاويد دانشگاه تهران بدست مي آورد.
در سالهاي اخير عرضه آثار استاد روشن در نمايشگاه هاي داخلي و خارجي قابل توجه بوده است، به طوري كه در سال ۱۳۷۸ نمايشگاه ويژه آثار وي در تالار آخوندف شهر باكو در جمهوري آذربايجان و نمايشگاه اختصاصي آثار او در شهرهاي پكن، شانگهاي و ووهان چين در سال ۱۳۸۲ و عرضه آثار نقاشيخط و ديگر مخطوطات هنري اش در دانشگاه هاي سواس و منچستر لندن و مركز زبان و ادبيات فارسي و مركز اسلامي المنار در انگليس در سال ۱۳۸۳ و ارائه همين آثار هنري در گالري ظفر چارشي شهر آنكارا پايتخت تركيه در ماه مبارك رمضان سال جاري و همچنين عرضه آثار وي در بيش از چهل نمايشگاه جمعي هنرمندان ايراني در داخل و خارج كشور از جمله آنها بشمار مي رود.
استاد روشن استقبال مردم در نمايشگاههاي خارجي را بسيار حائز اهميت دانست و گفت: در مركز اسلامي المنار در لندن بسياري از مسلمانان اهل سنت و شيعه در بازديد از نمايشگاه آثار قرآني تحت تأثير قرار مي گرفتند و حتي اشك شوق مي ريختند و ساعتها سرگرم ديدار از نمايشگاه بودند. در آنكارا نيز با اينكه حكومت آنجا لائيك است و سالها است كه خط اسلامي و عربي از آنها گرفته شده و خط مرسوم شان لاتين است، در عين حال مردم استقبال فوق العاده اي داشتند به طوري كه روزي هزاران نفر از اين نمايشگاه بازديد مي كردند و در مدت ۱۸ روز از ۹ صبح تا ۱۱ شب پذيراي بازديدكنندگان از اقشار مختلف بوديم.
وي برپايي اين نمايشگاهها را در خارج كشور بسيار مفيد و مؤثر دانست و گفت: البته مسئولان سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي كه متكفل برگزاري هفته هاي فرهنگي ايران در خارج از كشور و برپايي نمايشگاه هاي فرهنگي و هنري هستند، سعي كنند در اين گونه نمايشگاه ها مخصوصا در كشورهاي اسلامي آثار قرآني و ديني كه معرف فرهنگ انقلاب اسلامي است بيشتر عرضه گردد و سعي شود از فرصتهاي فرهنگي اين گونه برنامه ها در جهت ايجاد ارتباط نخبگان فرهنگي ديگر كشورها با مراكز فرهنگي جمهوري اسلامي و هنرمندان بيشتر بهره برداري گردد.
وي در ادامه به وضع معيشتي غالب هنرمندان اشاره كرد و گفت متأسفانه از كارهاي هنري حمايتي نمي شود و متوليان فرهنگي مانند وزارت ارشاد بايد در جهت تأمين معيشت لااقل اين قشر از هنرمندان كه مهجور هستند، فكري بكنند، اثري را خريداري كنند و يا سفارش كاري را بدهند، متأسفانه تاكنون وزارت ارشاد از آثار بنده هيچ گونه خريدي نداشته است، حتي در نمايشگاهي كه سالانه ارشاد برگزار مي كند و آثاري از هنرمندان را خريداري مي كند، بيشتر كارهاي مدرن و پست مدرن و اثر هنرمنداني كه كارهاي انتزاعي را انجام مي دهند، خريداري و حمايت مي كند و از آثار هنري ما كه هنر قرآني محسوب مي شود، هيچ خريدي صورت نمي گيرد و اگر هم بشود سليقه اي است و عدالت در حمايت ها رعايت نمي گردد.
وي تأكيد كرد: هنر ما هنري قرآني است و ريشه در فرهنگ يك هزاروچهارصد ساله دارد و ما در مقابل نسل جديد مسئول هستيم و بايستي اين هنرها را به جوانانمان منتقل كنيم، اما در اثر بي توجهي مسئولان فرهنگي كار ما دارد به روزمره گي مي افتد و حال آنكه خيال ما اگر از معيشت زندگي راحت باشد، در انجام رسالت هنري و فرهنگي مان و خدمتي كه از اين راه مي توانيم به انقلاب و كشور و اسلام و مردم و جوانان داشته باشيم، بسيار موفق خواهيم بود. به هر حال عمر ما در اين راه رفته است و خدا را شكر مي كنم كه تمام جواني ام را در اين راه صرف كردم و انس و لذتم نگارش آيات قرآن است.
|