يكشنبه ۶ آذر ۱۳۸۴
گفت وگو با استاد خسرو روشن، هنرمند برجسته در رشته نقاشيخط
انس و لذتم نگارش قرآن است
004152.jpg
استاد خسرو روشن يكي از هنرمندان برجسته و شاخص در رشته نقاشيخط است كه تابلوهاي خوش رنگ و زيباي او تاكنون در كشورهاي مختلف به نمايش گذاشته شده و با اقبال تماشاگران اعم از مسلمان و غيرمسلمان روبرو بوده است، فرصتي دست داد تا با وي به گفتگو نشسته و ضمن ارجگذاري به هنرنمايي هايش شنونده دغدغه هاي او نيز باشيم.
در آپارتماني محقر در خيابان لاله زار تهران كه محل زندگي استاد روشن هست، قرار ملاقات داريم، بالاخره با كمي تأخير به منزل استاد رسيديم، خانه اي كوچك اما پر از تابلوهاي چشم انداز و خطوط زيباي آيات قرآن، در وهله نخست فكر كردم اينجا محل گالري استاد است، اما او گفت كه اينجا هم محل كار است و هم منزل و استراحتگاه خانواده است.
او ابتدا از فداكاري هاي همسرش و اينكه درك شرايط و روزگار يك هنرمند را داشته و با همه سختي ها و محروميت  ها سازگاري  داشته و حتي محيط اتاق و خانه اش را نيز در اختيار فعاليتهاي هنري او گذاشته است، بسيار تشكر و سپاسگزاري داشت و معتقد بود كه اگر همراهي هاي او و سه فرزندش ماني، مهرنوش و ميثم نبود، نمي توانست چنين موفقيت هايي را در عرصه هنرهاي قرآني كسب كند.
جالب آن است كه دخترش مهرنوش روشن نيز دو سال پياپي در نمايشگاه بين المللي قرآن كريم در رشته تذهيب مقام نخست را كسب كرده و در سال جاري نيز در همين رشته به رتبه سوم دست يافت.
استاد روشن در سال ۱۳۳۵ در روشن آباد بابل متولد مي شود و از سال ۱۳۵۵ افتخار شاگردي استاد اميرخاني را در انجمن خوشنويسان ايران پيدا مي كند و پس از آن نقاشيخط را زير نظر استاد نصرالله افجه اي فرامي گيرد و شيوه كار استاد جليل رسولي را سرلوحه و سرمشق خود قرار مي دهد و در اين ميان در رشته خط شكسته نستعليق نيز افتخار شاگردي استاد محمدحسين عطارچيان را نيز مي يابد.
وي در سال ۱۳۶۲ در اولين نمايشگاه آثار جمعي از هنرمندان كه به مناسبت دهه فجر در موزه هنرهاي معاصر ترتيب يافته بود، شركت مي كند و پس از آن همزمان با فارغ التحصيلي از انجمن خوشنويسان ايران، اولين نمايشگاه آثار هنري خود را در سال ۱۳۶۶ در خانه آفتاب تهران برپا مي كند.
استاد روشن در طول سالهاي جنگ تحميلي و دفاع مقدس نيز هنر خود را در خدمت ارزشهاي دفاع مقدس قرار مي دهد، به طوري كه همكاري هاي شايان توجه او در زمينه هاي هنري و فرهنگي دفاع مقدس موجب مي شود تا در نخستين جشنواره هنر و ادبيات دفاع مقدس كه در سال ۱۳۶۸ برگزار گرديد، به عنوان هنرمند دفاع مقدس شناخته شود و رشته دوم اين جشنواره را در رشته خوشنويسي كسب نمايد.
استاد روشن در سال ۱۳۶۹ در نمايشگاهي كه به مناسبت هزاره تدوين شاهنامه فردوسي در گالري انجمن خوشنويسان ايران برپا گرديد، شركت مي نمايد و پس از آن در سال ۱۳۷۱ نيز موفق به كتابت دعاي عرفه به زبان فارسي مي شود، در همان سال مدرك درجه دو هنري معادل فوق ليسانس را از شوراي ارزشيابي هنرمندان كل كشور اخذ مي نمايد.
در سال ۱۳۷۲ آثاري از تابلوهاي نقاشيخط استاد روشن در تالار كتابخانه حسينيه ارشاد تهران به نمايش گذاشته مي شود و پس از آن در گالري هنر شهرستان بابل نيز آثاري از فعاليت هاي هنري وي در معرض نمايش قرار مي گيرد. وي در سال ۱۳۷۳ كتاب منطق الطير عطارنيشابوري را خطاطي مي كند كه توسط انتشارات پيك فرهنگ به چاپ مي رسد. در سال ۱۳۷۴ در گالري شيردل تهران نمايشگاه مشترك از آثار وي و استادان افجه اي، شيرازي و عجمي به نمايش گذاشته مي شود.
استاد روشن در سالهاي ۱۳۷۵ ، ۱۳۷۶ و ۱۳۸۱ مقام نخست را در رشته نقاشيخط در جشنواره طريق جاويد دانشگاه تهران بدست مي آورد.
در سالهاي اخير عرضه آثار استاد روشن در نمايشگاه هاي داخلي و خارجي قابل توجه بوده است، به طوري كه در سال ۱۳۷۸ نمايشگاه ويژه آثار وي در تالار آخوندف شهر باكو در جمهوري آذربايجان و نمايشگاه اختصاصي آثار او در شهرهاي پكن، شانگهاي و ووهان چين در سال ۱۳۸۲ و عرضه آثار نقاشيخط و ديگر مخطوطات هنري اش در دانشگاه هاي سواس و منچستر لندن و مركز زبان و ادبيات فارسي و مركز اسلامي المنار در انگليس در سال ۱۳۸۳ و ارائه همين آثار هنري در گالري ظفر چارشي شهر آنكارا پايتخت تركيه در ماه مبارك رمضان سال جاري و همچنين عرضه آثار وي در بيش از چهل نمايشگاه جمعي هنرمندان ايراني در داخل و خارج كشور از جمله آنها بشمار مي رود.
استاد روشن استقبال مردم در نمايشگاههاي خارجي را بسيار حائز اهميت دانست و گفت: در مركز اسلامي المنار در لندن بسياري از مسلمانان اهل سنت و شيعه در بازديد از نمايشگاه آثار قرآني تحت تأثير قرار مي گرفتند و حتي اشك شوق مي ريختند و ساعتها سرگرم ديدار از نمايشگاه بودند. در آنكارا نيز با اينكه حكومت آنجا لائيك است و سالها است كه خط اسلامي و عربي از آنها گرفته شده و خط مرسوم شان لاتين است، در عين حال مردم استقبال فوق العاده اي داشتند به طوري كه روزي هزاران نفر از اين نمايشگاه بازديد مي كردند و در مدت ۱۸ روز از ۹ صبح تا ۱۱ شب پذيراي بازديدكنندگان از اقشار مختلف بوديم.
وي برپايي اين نمايشگاهها را در خارج كشور بسيار مفيد و مؤثر دانست و گفت: البته مسئولان سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي كه متكفل برگزاري هفته هاي فرهنگي ايران در خارج از كشور و برپايي نمايشگاه هاي فرهنگي و هنري هستند، سعي كنند در اين گونه نمايشگاه ها مخصوصا در كشورهاي اسلامي آثار قرآني و ديني كه معرف فرهنگ انقلاب اسلامي است بيشتر عرضه گردد و سعي شود از فرصتهاي فرهنگي اين گونه برنامه ها در جهت ايجاد ارتباط نخبگان فرهنگي ديگر كشورها با مراكز فرهنگي جمهوري اسلامي و هنرمندان بيشتر بهره برداري گردد.
وي در ادامه به وضع معيشتي غالب هنرمندان اشاره كرد و گفت متأسفانه از كارهاي هنري حمايتي نمي شود و متوليان فرهنگي مانند وزارت ارشاد بايد در جهت تأمين معيشت لااقل اين قشر از هنرمندان كه مهجور هستند، فكري بكنند، اثري را خريداري كنند و يا سفارش كاري را بدهند، متأسفانه تاكنون وزارت ارشاد از آثار بنده هيچ گونه خريدي نداشته است، حتي در نمايشگاهي كه سالانه ارشاد برگزار مي كند و آثاري از هنرمندان را خريداري مي كند، بيشتر كارهاي مدرن و پست مدرن و اثر هنرمنداني كه كارهاي انتزاعي را انجام مي دهند، خريداري و حمايت مي كند و از آثار هنري ما كه هنر قرآني محسوب مي شود، هيچ خريدي صورت نمي گيرد و اگر هم بشود سليقه اي است و عدالت در حمايت ها رعايت نمي گردد.
وي تأكيد كرد: هنر ما هنري قرآني است و ريشه در فرهنگ يك هزاروچهارصد ساله دارد و ما در مقابل نسل جديد مسئول هستيم و بايستي اين هنرها را به جوانانمان منتقل كنيم، اما در اثر بي توجهي مسئولان فرهنگي كار ما دارد به روزمره گي مي افتد و حال آنكه خيال ما اگر از معيشت زندگي راحت باشد، در انجام رسالت هنري و فرهنگي مان و خدمتي كه از اين راه مي توانيم به انقلاب و كشور و اسلام و مردم و جوانان داشته  باشيم، بسيار موفق خواهيم بود. به هر حال عمر ما در اين راه رفته است و خدا را شكر مي كنم كه تمام جواني ام را در اين راه صرف كردم و انس و لذتم نگارش آيات قرآن است.

بسيجيان؛ پيشگام در فعاليت هاي قرآني
مرتضي نجفي قدسي
دارالقرآن نيروي مقاومت بسيج به سبب اجراي طرحهاي گسترده آموزش قرآن در سطح كشور و برگزاري برنامه ميليوني ختم قرآن در ماه مبارك رمضان كه تحت عنوان «با شهدا در ضيافت نور» برگزار شد و همچنين اهتمام در برپايي صدها مراسم ويژه تلاوت قرآن با حضور قاريان مصري و ايراني در تهران و شهرستانها در نمايشگاه بين المللي قرآن كريم در زمره خادمان قرآن برگزيده شد و موفق به دريافت لوح تقدير از رئيس جمهوري، آقاي دكتر احمدي نژاد گرديد.آنچه در پي از نظرتان مي گذرد گزارشي اجمالي از فعاليتهاي قرآني دارالقرآن نيروي مقاومت بسيج است كه در آستانه فرا رسيدن هفته بسيج ارائه مي گردد.
دارالقرآن نيروي مقاومت بسيج در سال ۱۳۷۳ تحت عنوان سازمان دارالقرآن حوزه نمايندگي ولي فقيه در بسيج تأسيس شد و از همان زمان فعاليتهاي خود را در زمينه قرآن، نماز و ساير فعاليتهاي فرهنگي و قرآني آغاز نمود.اين دارالقرآن از سال ۱۳۷۹ نيز با عنوان مديريت قرآن و عترت معاونت فرهنگي و پرورشي نيروي مقاومت بسيج ادامه فعاليت داشته و تاكنون نسبت به انجام مأموريت هاي اصلي خود كه نشر و گسترش فرهنگ قرآني در ميان اقشار مختلف جامعه،  به خصوص خانواده بزرگ بسيج مي باشد، اقدامات و فعاليتهاي گسترده اي را در سطح كشور به انجام رسانده است.آقاي سيدحسين پورموسوي مدير دارالقرآن نيروي مقاومت بسيج، رئوس برنامه هاي اين دارالقرآن را اجراي طرح بزرگ «با شهدا در ضيافت نور» ، برگزاري مسابقات تدبر در قرآن، برگزاري مسابقات حفظ، قرائت و درك مفاهيم قرآن و احكام نماز ويژه بسيجيان سراسر كشور، اجراي طرح آموزشي «قرآن در خانه» ، برگزاري مسابقه بزرگ آيه هاي زندگي، تشكيل هيأت هاي قرآن و عترت در پايگاههاي نيروي مقاومت بسيج و برگزاري محافل انس با قرآن با حضور قاريان مصري و ايراني عنوان كرد. وي در خصوص هريك از اين برنامه ها چنين توضيح داد:
* اجراي طرح «با شهدا در ضيافت نور»
اين طرح به منظور ايجاد فضاي معنوي در ماه مبارك رمضان و تحكيم پيوند و انس جوانان و نوجوانان با قرآن كريم و همچنين گراميداشت ياد و خاطره شهداي انقلاب اسلامي و دفاع مقدس به مورد اجرا گذاشته شده است كه تاكنون با استقبال ميليوني مردم همراه بوده است.با اجراي اين طرح ۴۵ هزار پايگاه بسيج در طول ماه مبارك رمضان فعال شده و با تشكيل گروههاي چهارنفره مجموعاً ً بيش از۲۵۰ هزار گروه در اين برنامه شركت نموده و بيش از يك ميليون نفر به تلاوت و ختم قرآن پرداختند كه هريك از اين گروهها ختم قرآن خود را براي يكي از شهداي انقلاب اسلامي هديه مي كنند و ضمن ديدار با خانواده آن شهيد؛ ميثاق نامه اي هم با شهدا به امضا رسانده اند.
* اجراي طرح آموزشي «قرآن در خانه»
دارالقرآن نيروي مقاومت بسيج به منظور آشنايي بسيجيان با مفاهيم قرآن توسعه فرهنگ قرآني در ميان پرسنل رسمي و خانواده هاي بسيجيان اقدام به انتشار كتابهاي آموزشي در معنا و مفهوم آيات قرآن كرده است كه اين كتابها «قرآن در خانه» نام دارد و تاكنون داوطلبان نسبت به معاني ۸ حزب قرآن كريم طي ۷ مرحله آموزش آشنايي هاي لازم را به دست آورده اند.در اين كتابها علاوه بر ترجمه و ذكر نكات اخلاقي و تربيتي با استفاده از منابع تفسيري معتبر در پايان هر مبحث يك سؤال با جوابهاي چهارگزينه اي طراحي شده است كه در آن ميزان فراگيري مطالب و واژه هاي قرآني و مفاهيم هر داوطلب سنجيده و ارزيابي مي شود.اين برنامه به عنوان يكي از برنامه هاي فراگير و گسترده قرآني است كه در طول سال به صورت فصلي به اجرا درمي آيد و در پايان هر مرحله با جمع آوري و تصحيح پاسخنامه ها، به قيد قرعه به تعداد ۱۱۴ نفر از داوطلبان برنده، ۱۱۴ ربع سكه بهار آزادي اهدا مي شود و همچنين براي كليه شركت كنندگان در هر مرحله از طرح، كارنامه آموزشي طراحي، تنظيم و ارسال مي گردد.
* برگزاري مسابقه بزرگ «آيه هاي زندگي»
اين برنامه با موضوع «انسان در قرآن» به منظور آموزش مفاهيم موضوعي قرآن كريم از طريق چاپ كتاب «آيه هاي زندگي» با همكاري راديو قرآن و برگزاري مسابقه به صورت غيرحضوري در سطح گسترده در بين اقشار مختلف مردم برگزار مي شود كه تاكنون در اين برنامه نيز بيش از يك ميليون و دويست هزار نفر شركت داشته اند.
* برگزاري مسابقات «تدبر در قرآن»
اين مسابقات نيز با هدف آشنايي اقشار مختلف جامعه با مفاهيم قرآن كريم و با استفاده از كتب «تفسير نور» حجت الاسلام والمسلمين قرائتي به صورت غيرحضوري برگزار مي شود كه با استقبال گسترده بسيجيان همراه بوده است.
* برگزاري مسابقات حفظ، قرائت، درك مفاهيم قرآن و احكام نماز
اين مسابقات همه ساله در سه مرحله مقدماتي، نهايي و سراسري در سطح نيروي مقاومت بسيج و در رشته هاي قرائت، درك مفاهيم، احكام نماز، حفظ كل، حفظ ۲۰ جزء و حفظ اجزاء ۱۰ ، ۵ و ۳ جزء در بين كليه اعضاي بسيج برگزار مي شود.بنا بر گزارش دارالقرآن نيروي مقاومت بسيج تاكنون ۱۸ دوره از اين مسابقات برگزار گرديده كه در مجموع اين دوره ها تعداد شركت كنندگان خواهر و برادر در مرحله مقدماتي در نواحي مقاومت تعداد ۲۵۵/۷۶۸/۳ نفر، در مرحله نيمه نهايي در سطح مناطق نيروي مقاومت تعداد ۲۷۲/۳۱ نفر و در مرحله نهايي و سراسري نيز تاكنون ۲۴۰/۳ نفر شركت داشته اند.
* برگزاري مسابقات حضوري ويژه پرسنل كادر و سربازان وظيفه
اين مسابقات نيز همه ساله در دو بخش خواهران و برادران و در دو مرحله استاني و سراسري در سطح مناطق بسيج و نواحي برگزار مي شود.در مسابقات حضوري ويژه پرسنل كادر رسمي و سربازان وظيفه، تاكنون ۱۷ دوره مختص برادران رسمي و وظيفه و ۱۵ دوره مختص خواهران شاغل برگزار شده كه به طور ميانگين در اين مسابقات ۲۵۰۰ نفر به تفكيك ۱۳۱۲ نفر از پرسنل رسمي سپاه و ۱۰۸۸ نفر از سربازان وظيفه شركت داشته اند. همچنين در طي ۱۵ دوره مسابقات ويژه خواهران شاغل نيز بيش از ۲۰۰۰ نفر شركت كرده اند.
* برگزاري محافل انس با قرآن
اين محافل با هدف فضاسازي، تبليغ و تشويق و ترغيب حافظان و قاريان بسيجي عمدتاً  در ايام ماه مبارك رمضان و هفته بسيج، با حضور قاريان بين المللي مصري و ايراني در سطح تهران و شهرستانها برگزار شده كه با استقبال بسيار گسترده اي روبه رو بوده است.در اين برنامه كه از سال ۱۳۸۰ آغاز شده، هر سال سه نفر از قاريان مشهور مصري توسط دارالقرآن نيروي مقاومت بسيج به جمهوري اسلامي ايران دعوت مي شوند و سپس بر اساس جدول از پيش تعيين شده در اجتماعات باشكوه و چندين هزار نفري علاقه مندان قرآني در تهران و شهرستانها به تلاوت قرآن مي پردازند.به گفته  آقاي پورموسوي مدير دارالقرآن بسيج تاكنون قريب سيصد مراسم و محفل ويژه قرآني با حضور قاريان مصري برگزار شده است كه در مجموع صدها هزار نفر را تحت پوشش قرار داده است.
* تشكيل هيأت هاي قرآن و عترت
از آنجايي كه پايگاههاي مقاومت بسيج از ظرفيت هاي خوبي براي برگزاري جلسات و كلاسهاي آموزشي حفظ و قرائت قرآن برخوردارند، از اين رو هيأت هاي قرآني به منظور تعيين بستري مناسب براي تحت پوشش قراردادن كليه فعاليت هاي ديني و قرآني پايگاههاي بسيج، تشكيل، تقويت و تجهيز گرديده است كه در حال حاضر بسياري از پايگاههاي مقاومت بسيج با تشكيل هيأت هاي قرآن و عترت اقدام به تشكيل كلاسهاي آموزش قرآن نموده اند كه آمار اجمالي اين هيأت ها بالغ بر۹۰ هزار تشكل قرآني مي شود.

فرهنگ
اقتصاد
اجتماعي
انديشه
سياست
علم
ورزش
|  اقتصاد  |   اجتماعي  |  انديشه  |  سياست  |  علم  |  فرهنگ   |  ورزش  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |