سه شنبه ۱۵ آذر ۱۳۸۴ - - ۳۸۶۷
منتظر نقد خوب هستيم
پنجمين دوره اهداي جايزه بنياد گلشيري جمعه اين هفته در تهران برگزار مي شود
006768.jpg
ماهور نبوي نژاد
پنجمين دوره جايزه ادبي هوشنگ گلشيري جمعه هجدهم آذرماه به رسم چهار سال گذشته با معرفي بهترين هايش و با حضور استادان ادبي كشور برگزار مي شود.
هوشنگ گلشيري پيش از مرگش روياي برپايي اين جايزه ادبي را در سر داشت كه به دليل بيماري  اش بي ثمر ماند .پس از مرگش به همت همسر و دوستانش بنياد گلشيري پايه گذاري و متولي اهداي جايزه ادبي در حوزه داستان و رمان شد.
نخستين دوره جايزه ادبي گلشيري در سال 1380 برگزار شد كه از آن زمان تاكنون با تغيير و تحولات اندكي به راه خود ادامه داده است.
با اندكي چشم پوشي مي توان گفت كه اكثر صاحبنظران، نويسندگان، شعرا و ادباي ايراني و پيشكسوتان اين حوزه با بنياد هوشنگ گلشيري همكاري مي كنند كه اين امر بر توانايي ها و تاثير گذاري اين بنياد بر ادبيات معاصر فارسي مي افزايد. بنياد گلشيري حتي سعي كرده در داوري هاي هر ساله اين جايزه ادبي از تعدادي از صاحبنظران به عنوان داور مرحله اول (مرحله نظرخواهي) استفاده كند. از ميان كتاب هاي شناسايي شده در هر سال، كتاب هايي كه بيشترين آرا را در مرحله نظرخواهي به دست بياورند، وارد مرحله داوري مي شوند.
در پنجمين جايزه ادبي هوشنگ گلشيري نيز 309 رمان و 154 مجموعه داستان منتشر شده در سال 1383 شناسايي و وارد گردونه داوري شدند.
در مرحله اول احمد اخوت، محمد رحيم اخوت، ابراهيم اقليدي، ميترا الياتي، منيرالدين بيروتي، حسين پاينده، عباس پژمان، يونس تراكمه، صفدر تقي زاده، شاپور جوركش، علي محمد حق شناس، فرشته ساري، محمد علي سپانلو، فرزان سجودي،  عنايت سميعي، حسين سناپور، محمد حسن شهسواري، علي اصغر شيرزادي، بهناز علي پور عسگري، فرهاد فيروزي، ليلي گلستان، مهسا محب علي، علي خدايي، ابوتراب خسروي، علي اشرف درويشيان، مژده حقيقي، ابراهيم دم شناس، قاسم روبين، عباس مخبر، فيروزه مهاجر، فريبا وفي، پيمان هوشمند زاده، حميد ياوري و پيام يزدانجو آثار را محك زدند و آراي خود را نسبت به آثار اعلام كردند و با جمع بندي آراي آنها، آثار راه يافته به مرحله دوم داوري مشخص شدند.
بنياد گلشيري در 5 بخش برگزيدگانش را معرفي و از آنها تقدير مي كند كه به جز دو بخش رمان و مجموعه داستان، سه بخش رمان اول، مجموعه داستان اول و
تك داستان را مي توان از ابتكارات اين بنياد برشمرد.
توجه به نويسندگان نوپايي كه اولين اثر خود را منتشر كرده اند، تاثير بي ترديدي در تشويق اين افراد و حمايت از آنان در مسير تكاملشان دارد. هر از چندگاهي نيز كه صحبتي در اين باره شده، پيشكسوتان ادبيات بر اين امر تاكيد كرده اند كه بايد از استعدادهاي تازه حمايت و آنها را به سوي كمال هدايت كرد.
بنياد گلشيري نيز از معدود نهادهاي غيردولتي ست كه بر اين مهم همت گماشته است. در پنجمين دوره جايزه ادبي هوشنگ گلشيري نيز در بخش رمان اول، رمان هاي ماهي ها در شب مي خوابند ، ما اينجا هستيم ، رنگ كلاغ و كيميا خاتون به ترتيب اثر سودابه اشرفي، مهروز ناكره اي، فرهاد بردبار و سعيده قدس وارد مرحله دوم داوري شده اند.
مجموعه داستان هاي مكث آخر نوشته يونس تراكمه، يكي از همين روزها نوشته محمدحسيني، سپيدرود زير سي وسه پل اثر كيهان خانجاني، هتل ماركوپولو نوشته خسرو دوامي، بگذريم نوشته بهناز علي پورعسگري و انجيرهاي سرخ مزار اثر محمدحسين محمدي به عنوان مجموعه داستان هاي اول، دوره نظرخواهي را پشت سر گذاشتند.
از ميان كساني نيز كه پيش از اين شاهد داستان ها و رمان هايشان بوديم، رمان هاي مرده اي كه حالش خوب بود ، خورشيد ، آبي تر از گناه ، صداهاي سوخته ، وقت تقصير و آداب بي قراري به ترتيب نوشته احمد آرام، محمدرحيم اخوت، محمد حسيني، سعيد عباسپور، محمدرضا كاتب و يعقوب يادعلي كانديداي بهترين رمان هستند.
تنها كه مي مانم اثر شهلا پروين روح، من قاتل پسرتان هستم نوشته احمد دهقان و باگارد باز اثر حسين سناپور و عاشقيت در پاورقي نوشته مهسا محب علي نيز در بخش مجموعه داستان با هم رقابت مي كنند. در مراسم روز جمعه ضمن پخش فيلمي از دوره هاي قبل جايزه ادبي گلشيري، فيلمي از داستانخواني كانديداهاي هر بخش به نمايش گذاشته خواهد شد و داوران بهترين ها را اعلام و جوايز آنها را اهدا مي كنند.
عبدالعلي عظيمي دبير جايزه گلشيري- و فرزانه طاهري مترجم و همسر هوشنگ گلشيري- نيز گزارشي از اين دوره و فعاليت هاي بنياد ارائه مي كنند. ميان برنامه مراسم نيز كه در فرهنگسراي نياوران برگزار مي شود، پخش فيلمي از هوشنگ گلشيري ست.
روز جمعه به ياد و احترام هوشنگ گلشيري و به بهانه پنجمين دوره جايزه ادبي او، صاحب نظران ادبيات ايران براي چند ساعتي دور هم جمع مي شوند. وقتي با فرزانه طاهري كه به نوعي ميزبان اين ضيافت به يادماندني ست صحبت مي كنيم، تحليلي از اين دوره جايزه گلشيري ارائه نمي دهد و مي گويد كه منتظر واكنش هاي مثبت و منفي و در واقع نقد خوب است: اميدواريم، صاحب نظران به طور مشخص با نام اين جايزه و با نام برگزيدگان ما نظر و عقيده خود را مطرح كنند تا بتوانيم در جهت بهبود كار از نظريات آنها استفاده كنيم، چون كلي گويي ها را به خودمان نمي گيريم .
فرزانه طاهري، اعلام اسامي برگزيدگان و داوران مرحله دوم را به روز مراسم موكول مي كند، اما اگر نمي توانيد تا جمعه صبر كنيد، اطلاعات مربوط به بنياد گلشيري و جايزه ادبي آن روي سايت اين بنياد به آدرس www.golshirifoundation.org قابل دسترسي ست.

به بهانه پخش خاطرات عزيز از برنامه سينماچهار
وودي آلن ايتاليايي
006786.jpg
راجر ابرت / ترجمه سيد حسام فروزان- ناني مورتي فيلمسازي ست كه در ايتاليا مانند وودي آلن در آمريكا به حساب مي آيد. فيلم هايشان تا اندازه اي شبيه هم هستند؛ آزمون هاي زندگينامه اي مرگ و زندگي، با حاشيه كمدي. اما همان طور كه فيلم هاي آلن بخوبي به اروپا سفر نكرده اند، مورتي هم در آمريكا شناخته شده نيست. خاطرات عزيز اولين فيلم از هشت فيلم اوست كه در آمريكا پخش گسترده دارد؛ به كمك جايزه بهترين كارگرداني جشنواره كن سال 1994.
كسي نمي داند جايزه تا چه حد از طبيعت خاص درونمايه فيلم الهام گرفته است. نزديك به انتهاي فيلم كشف مي كنيم كه مورتي به مدت يك سال از بيماري كهير (جوش پوستي ) رنج برد، كه در نهايت مرتبط با سرطان تشخيص داده شد و بعد دكترها به او گفتند كه از  اين بيماري جان سالم به در نمي برد، اما او زنده ماند. مورتي براي درخواست همدردي داستان نمي گويد (اصلا سبك او  اينطور نيست) اما فيلم به هرحال همانطور عمل مي كند، و تاثير خاطرات عزيز كمي  شبيه به جلد معروف آن مجله است كه مي گفت  اين مجله را بخريد وگرنه ما به اين سگ شليك مي كنيم . آنطور كه خودش را در فيلم نشان مي دهد، مورتي به نوعي يك احمق است؛ مردي با سرشتي مليح و كنجكاوي كودكانه كه در اطراف رم پرسه مي زند و با ماجراهايي خوشايند و ترسناك مواجه مي شود؛ كم و بيش در يك حال و هوا.
فيلم به سه بخش تقسيم شده است. در بخش اول، او با موتور وسپا در رم مي گردد، در حالي كه با ما و مردمي كه مي بيند از چيزهايي كه در سرش مي گذرد حرف مي زند. يكي از چيزهايي كه خيلي درباره اش فكر مي كند سينماست. او فيلم رقص نور را دوست دارد و از برخورد با ستاره  اين فيلم جنيفر بيلز و شوهرش
الكساندر راك ول خوشحال مي شود. بعد مورتي حركت مي كند؛ مي بيند كه در تمام تابستان سينماهاي رم چيزي به جز فيلم هاي ترسناك وغير اخلاقي نشان نمي دهند. به تماشاي فيلم هنري تصوير يك قاتل زنجيره اي مي رود. نمي تواند بفهمد چطور آن همه نقد مثبت برايش نوشته اند، و در يك سكانس خيالي با منتقدي روبه رو مي شود كه نقد پرت و پلايي بر فيلم نوشته و دوباره و دوباره نقد را برايش مي خواند.
در پايان قسمت اول مورتي برهوت بي آب و علف حومه شهر را مي بيند؛ همان جايي كه در 1975 پير پائولو پازوليني در آن كشته شد. به طرز عجيبي، هرگز نمي گويد چرا مي خواهد  اين مكان را ببيند يا  اينكه چه فكري مي كند و چه چيز آنجا ياد گرفته. ما بسادگي محل قتل را نگاه مي كنيم و با افكار خودمان مشغول هستيم؛ افكاري كه ممكن است مطلع شده باشد (از دانسته هاي قبلي) كه پازوليني به دست يك منحرف ديوانه كشته شده است.
قسمت دوم فيلم در جزيره اي نزديك سيسيل اتفاق مي افتد؛ جايي كه مورتي دوستي را ملاقات مي كند كه تا به حال هرگز تلويزيون تماشا نكرده است. بزودي  اين دوست، معتاد نمايش هاي سخيف آمريكايي مي شود و هنگام بالارفتن از يك كوه محلي از چيز ديگري نمي تواند حرف بزند. شايد  اين انعكاس ديگري باشد از شيوه اي كه با آن رسانه هاي جمعي، زندگي ما را نازل مي كنند، شايد هم نه. خاطرات عزيز به يك دفتر نقاشي مي ماند كه آنچه خالق آن ديده را به ما نشان مي دهد، اما نه هميشه آنچه را كه فكر كرده. بخش سوم با بيماري كهير و پيامدهايش سروكار دارد. همساز با لحن خوشايند تمام فيلم، مورتي اين بخش را تبديل به يك نيمه مستند دلخراش نمي كند، اما بسادگي خودش را يكي بعد از ديگري مطيع درمان هاي ناموثر نشان مي دهد (ماساژ، رژيم، گياهان دارويي، طب سوزني الكترونيكي) پيش از آنكه بالاخره لكه اي در شش او به عنوان ريشه بيماري اش تشخيص داده شود.
اين يكي از آن فيلم هاي غيرعادي ست كه بيننده قبل از آن دستخوش احساس گنگي و ابهام است. توضيح دادن آن پرسش كردن از آن است و ستايش آن در يك زمان يكسان. من از وقتي كه با مورتي گذراندم لذت بردم؛ بيشتر از آنكه ممكن بود از نشستن در صندلي هواپيما كنار يك غريبه جالب لذت ببرم و داستان زندگي اش را بشنوم. او مرا با  اين احساس ترك كرد كه آدم خوب و مسرت بخشي ست . اگر دوباره براي مدتي با او مواجه نشوم، مي توانم با همين حس زندگي كنم.

فرهنگسرا
فرهنگسراي بهمن: ثبت نام كلاس  هاي ترم زمستاني فرهنگسراي بهمن آغاز شد.كلاس  هاي آموزشي اين مركز در زمينه هنرهاي دستي شامل معرق، سفالگري، مشبك، خياطي و هنرهاي تجسمي شامل نقاشي، خوشنويسي، طراحي، مينياتور و تذهيب، موسيقي شامل آواز سنتي، گيتار، پيانو، تار و سه  تار، ني، دف، سنتور، و كامپيوتر شامل اينترنت، فتوشاپ و ICDL است. علاقه  مندان مي  توانند همه  روزه تا 30 آذرماه از ساعت 8 الي 18 به واحدآموزش فرهنگسراي بهمن مراجعه كنند.
خانه فرهنگ كوثر: كانون  هاي آموزشي در خانه فرهنگ كوثر راه  اندازي شد.كانون  هاي راه  اندازي  شده در زمينه  هاي قرآن، سرود، بانوان و جوانان ارائه خدمات مي  دهند. علاقه  مندان مي  توانند براي استفاده از خدمات كانون  هاي مذكور همه روزه از ساعت 8 الي 17 به نشاني خيابان ري، پايين  تر از ميدان قيام، خيابان ري، پارك كوثر مراجعه كنند.
خانه فرهنگ فدك: ثبت  نام دوره  هاي آموزشي در خانه فرهنگ فدك آغاز شد.علوم قرآني، هنرهاي سنتي، هنرهاي تجسمي، كامپيوتر، زبان انگليسي، آموزش خلاقيت (ويژه كودكان 6-3 سال) و مهد قرآن (ويژه كودكان و پيش  دبستاني) از جمله دوره  هاي درنظر گرفته شده اين مركز براي تمامي مقاطع همراه با ارائه گواهينامه معتبر است.علاقه  مندان مي  توانند جهت كسب اطلاعات بيشتر با شماره تلفن 77810036، 77813002 و 77841224 تماس حاصل كرده يا جهت ثبت نام به نشاني ميدان رسالت، خيابان شهيد آيت  الله مدني، بعد از تقاطع گلبرگ، كوچه پارك فدك مراجعه كنند.
خانه هنر گل ها: تكنيك  هاي ويژه تطهير ذهني و جسمي در خانه هنر گل  ها آموزش داده مي  شود.
كانون هنر خوب زيستن خانه هنر گل  ها، پيرو برگزاري كارگاه  هاي موفقيت  آميز مهارت  هاي زندگي، اين هفته نيز به موضوع يوگا به عنوان راهي به سوي سلامتي مي  پردازد.اين همايش توسط استاد محمدرضا سينايي امروز در سالن كوچك گل  ها از ساعت 16 الي 18 برگزار خواهد شد.علاقه  مندان مي  توانند جهت شركت يا كسب اطلاعات بيشتر از اين همايش يا ساير برنامه  هاي كانون هنر خوب زيستن و عضويت در آن به خانه هنر گل  ها واقع در بزرگراه جلال آل احمد، روبه  روي شهروند قزل قلعه مراجعه يا با شماره تلفن  هاي 88021491 و 88003936 تماس حاصل فرمايند.شايان ذكر است علاقه  مندان مي  توانند جهت استفاده از همايش و اظهارنظر در مورد كانون هنرهاي خوب زيستن و همچنين آشنايي با خانه هنر گل  ها به وبلاگ اين مركز با عنوان
www.golhaArthouse.Blagfa.com مراجعه كنند.
خانه فرهنگ نور: دنياي سياه و سفيد در خانه فرهنگ نور به نمايش گذاشته مي  شود. اين نمايشگاه تا 20 آذرماه در نگارخانه آفرينش نور دائر است. عسگري، يكي از هنرمندان جوان در رشته عكاسي ست كه در اين نمايشگاه با 36 اثر شركت كرده است. علاقه  مندان جهت بازديد از اين نمايشگاه مي  توانند به نشاني بلوار آيت  الله كاشاني، بعد از ميدان نور، جنب شهر كتاب مراجعه كرده يا با تلفن 44088708 تماس حاصل كنند.
فرهنگسراي اقوام: كانون ادبي فرهنگسراي اقوام مسابقه داستان  نويسي با موضوع عدالت برگزار مي  كند.اين مسابقه ويژه جوانان در قالب داستان كوتاه با موضوع عدالت برگزار مي  شود كه پس از داوري به آثار برگزيده جوايز نفيسي اهدا مي  شود.علاقه  مندان مي  توانند آثار خود را حداكثر در 10 صفحه A4 به صورت تايپ  شده يا با خط خوانا تا 30 آذرماه به كانون ادبي اين فرهنگسرا به نشاني انتهاي بزرگراه نواب، ميدان ابوذر، خيابان سجاد جنوبي، ميدان بهاران، فرهنگسراي اقوام ارسال كنند.
علاقه  مندان جهت كسب اطلاع بيشتر مي  توانند با شماره تلفن  هاي 66237470-66306090 تماس حاصل كنند.
فرهنگسراي ملل: همزمان با روز جهاني معلولان، نمايشگاهي از آثار جاودانه دو هنرمند نقاش جانباز با عنوان تجلي عشق از ديروز به مدت يك هفته در نگارخانه فرهنگسراي ملل برپا شد. حسين نوري و هاشم بدري دو هنرمند جانبازي كه با عبور از مرزهاي محدود معلوليت، افق روشن اميد را به قله  هاي پايداري در آينه هنر به تصوير كشيده  اند، در اين نمايشگاه تابلوهاي رنگ روغن و اكريليك را با موضوعات متنوعي چون هنر ديني، طبيعت و ... در معرض ديد عموم قرار داده  اند. علاقه  مندان مي  توانند همه روزه در تاريخ  هاي مذكور از ساعت 9 صبح تا 19 عصر از نمايشگاه بازديد به عمل آورند.
فرهنگسراي نياوران: نمايشگاه نقاشي رئاليسم و هايپررئاليسم معاصر ايران دائر مي  شود.نمايشگاه نقاشي رئاليسم و هايپررئاليسم معاصر ايران با ارائه مجموعه  اي فاخر از آثار نقاشان واقع  گرا و فراواقع  گراي معاصر كشورمان بيستم آذر ساعت 17 در نگارخانه فرهنگسراي نياوران دائر مي  شود.پيش  بيني مي  شود كه از مجموعه آثار برگزيده اين نمايشگاه، كتابي نفيس با شرح و توضيح در مورد هر اثر به چاپ رسد. همچنين در نظر است كه همزمان با برپايي نمايشگاه، ميزگردها و سخنراني  هاي تخصصي در مورد هنر نقاشي برگزار شود.
خانه فرهنگ فرزانگان: كلاس هاي شعر و قصه ويژه كودكان در خانه فرهنگ فرزانگان راه اندازي مي شود.خانه فرهنگ و كتابخانه فرزانگان با هدف تشويق و ترغيب كودكان به قصه گويي و شعر و آشنايي با داستان هاي كهن پارسي اقدام به برگزاري كلاس هاي شعر و قصه كرده است.
اين كلاس ها براي گروه سني 3 الي 6 سال دختر و پسر برگزار مي شود.
علاقه مندان براي كسب اطلاعات بيشتر مي توانند با شماره تلفن هاي 77818842- 77834545 تماس حاصل كرده يا به نشاني نارمك، ميدان هلال احمر، انتهاي خيابان گلستان، ميدان تسليحات، كوچه شهيد سلطاني، شماره 128 مراجعه كنند.

پرسوناژ
دكتر حسين شكويي
006792.jpg
استاد حسين شكويي برگزيده سومين همايش چهره هاي ماندگار و استاد برجسته دانشكده علوم انساني دانشگاه تربيت مدرس است. ايشان در سال 1337 با رتبه اول از دانشگاه تبريز در رشته تاريخ و جغرافيا فارغ التحصيل شد و كارشناسي ارشد را در دانشگاه تهران تا سال 1346 گذراند. سپس در سال 1354رشته جغرافياي انساني دانشگاه استانبول تركيه مقطع دكترا را به پايان رساند.
دكتر شكويي به اذعان برخي از دانشجويان ايشان يكي از استادان محبوب در بين دانشجويان و بخصوص دانشجويان مقاطع فوق ليسانس و دكتراست.
او تاكنون چندين بار به عناوين مختلفي همچون استاد نمونه دانشگاه هاي كشور در سال تحصيلي 72-71 ، استاد نمونه دانشگاه در سال 76 ، برگزيده شدن به عنوان چهره ماندگار در سال 82 ، اخذ مدال درجه يك علمي و... از ايشان تقدير و تجليل به عمل آمده است. تاكنون 40 مقاله جغرافيايي از ايشان در مجلات معتبر جغرافيايي منتشر شده و تعداد 10عنوان كتاب نيز جزو تاليفات ايشان به شمار مي رود.
خودش مي گويد: من بيش از 30 سال است كه دروس فلسفه جغرافيا و جغرافياي شهري را تدريس مي كنم و زمينه كارهايم همين حوزه ها هستند؛ سعي كرده ام از قلمرو اين دو موضوع خارج نشوم و مثلا ديگر در جغرافياي روستايي يا جغرافياي كشاورزي تدريس نكنم.
گفتم! درس هاي ويژه و تخصصي دوره هاي دكترا بايستي به استاداني سپرده شوند كه در همان زمينه مقالات متعدد و كتاب ها و آثار علمي بيشتري دارند.
در تهران حدود 8 نفري هستند كه در جغرافياي شهري به اندازه كافي كار كرده اند.
از هر دانشگاه چند نفر انتخاب شوند و هر كدام از آن 8 نفر بيايند و چند واحد مشخص را همزمان در دانشگاه هاي مختلف تدريس كنند؛ يعني يك درس مشخص را يك يا دو استاد مشخص در چند دانشگاه تدريس كنند.
البته اين امر مستلزم اين است كه تدريس در دانشگاه هاي مختلف براي استادان فرقي نداشته باشد و ارتباطات بين گروه هاي جغرافيا در دانشگاه هاي مختلف در سطح بالايي قرار بگيرد. به نظر من اين ارتباطات الان در سطح مطلوبي نيست.
استاد در چهارمين همايش چهره هاي ماندگار مورد تقدير قرار گرفت.
اطلاعات بر گرفته از سايت چهره هاي ماندگار

خبرسازان
ايرانشهر
تهرانشهر
جهانشهر
دخل و خرج
در شهر
يك شهروند
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  جهانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  يك شهروند  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |