سه شنبه ۱۵ آذر ۱۳۸۴ - - ۳۸۶۷
تهرانشهر
Front Page

بونژوق بر روو دو تهران
006750.jpg
هر چند مقالات اصلي روو دو تهران بر موضوعات فرهنگي و هنري تكيه دارند، ولي در اولين نگاه ماهنامه جامعي درباره وقايع سياسي، اقتصادي، ورزشي و فرهنگي در ايران است.
ماهور نبوي نژاد- اولين شماره ماهنامه فرانسه زبان روو دو تهران منتشر شد. پس از سرمقاله كه به قلم دكترمحمدجواد  محمدي مدير مسئول و سردبير روو دو تهران است، مهم ترين وقايع سياسي، اقتصادي، ورزشي و فرهنگي يك ماه اخير ايران به صورت جامع و مختصر مرور شده اند. بعد از اين صفحات خبري، بخشي با عنوان فرهنگ آغاز مي شود كه دربرگيرنده چند گزارش و مقاله تخصصي درباره هنر و يك گفت وگو با داوود شهيدي، كاريكاتوريست ايراني  ست. در اولين مقاله اين بخش، شاهين اشكان به معرفي خوشنويسي ايراني در دوره اسلامي و انواع خط ايراني پرداخته است. پس از آن مقاله كوتاهي درباره اولين انيميشن جهان در ايران آورده شده است.
گزارش هاي اين بخش نيز مربوط به نمايشگاه جنبش هنر مدرن در موزه هنرهاي معاصر تهران، بزرگداشت حافظ در كاخ ورساي فرانسه و نياسر و آثار باستاني اين شهر است. وقف، ميراث ماندگار و وسوسه هنري در سفر به شرق نروال ديگر مقالات هنري اولين شماره روو دو تهران هستند.
اين مقالات حتي قبل از خواندن و در نخستين نگاه هم گيرا هستند، چون در كنار مطالب، طرح ها و عكس هاي متنوع و جذابي چاپ شده است. در گفت وگوي داوود شهيدي چندين طرح از وي و در گزارش موزه هاي هنرهاي معاصر تصوير بيشتر آثار ارائه شده در نمايشگاه جنبش هنر مدرن چشمنوازي مي كند.
در يك طبقه بندي ساده موضوعي، بخش دوم مطالب اولين شماره روو دو تهران را بخش ادبي مي توان نام برد. اصلي ترين مطلب اين بخش مقاله اي به قلم لبخند نعمتيان درباره تاثير هزار و يك شب بر هنر و ادبيات جهان است.
ترجمه اشعاري از حافظ، حكايتي از سعدي، معرفي فروغ فرخ زاد و نمونه هايي از اشعار وي و داستاني از ارنست  همينگوي ساير مطالب بخش ادبي هستند. طرح هاي اين مطالب نيز متناسب انتخاب شده اند، در كنار اشعار حافظ و حكايت سعدي نقوش سنتي به كار برده شده و صفحات مربوط به فروغ فرخزاد با طرح هاي مدرن تزئين شده است.
همان طور كه در ابتدا اشاره شد، ماهنامه تمام رنگي روو دو تهران با صفحه آرايي هنري، استفاده زياد از طرح، رنگ و چاپ مرغوب، ماهيت يك نشريه هنري و حتي مي توان گفت ماهنامه تخصصي هنر را دارد، چون طرح روي جلد آن هم نقاشي پنجره باز رو به خيابان پانيتوق اثر پابلو پيكاسوست.
روو دو تهران ، در قطع A4 در 66 صفحه و توسط موسسه اطلاعات منتشر شده و در اختيار فرانسه زبانان يا فارسي زبانان علاقه مند به اين زبان قرار گرفته است. روو دو تهران تازه ترين ابتكار موسسه اطلاعات و مدير موفق سه دهه آن ، حجت الاسلام والمسلمين سيد محمود دعايي ست.

مائده هاي زميني
دايره   هاي برنجي
006765.jpg
ما هميشه عادت داريم برنج را به صورت پلو بخوريم، اما بدانيد كه براي طبخ برنج به غير از پلو، راه   هاي ديگري نيز وجود دارد.
ساراي قشقايي امروز مي   خواهيم طرز تهيه دايره   هاي برنجي را به شما ياد بدهيم. اين غذا يك غذاي محلي نيست، گرچه از يك نوع غذاي شمالي گرته   برداري شده است. استفاده از پنير پيتزا كه سفير غذاهاي مدرن است، به اين غذا رنگ و بوي فرنگي داده است.
براي تهيه اين غذا ابتدا بايد مواد لازم را تهيه كنيم.
برنج: 3 پيمانه
سيب   زميني آبپز: 3 عدد
نعنا: به مقدار كافي (نرم   شده)
تخم مرغ: يك عدد
پنير سفيد رنده شده: يك پيمانه
نمك و فلفل: به قدر كافي
آرد سوخاري: به مقدار لازم
روغن براي سرخ كردن
تهيه اين غذا بسيار ساده است و نياز به فوت و فن خاصي ندارد. ابتدا برنج را خيس مي   كنيم و مي   گذاريم كه بماند. بعد آب آن را خالي كرده و مي   شوييم و سپس به مدت 10 دقيقه در آب مي   جوشانيم تا مغز آن پخته شود و آن را آبكش مي   كنيم. سيب   زميني را هم جداگانه آبپز كرده و در مخلوط   كن مي   ريزيم تا به شكل پوره درآيد و آن را با برنج خوب مخلوط مي   كنيم تا مواد نرم شود. اين، ماده اوليه غذاي ماست. پنير پيتزاي رنده شده را برداشته و در ظرفي با قاشق هم مي   زنيم كه گلوله گلوله نشود. نعناي نرم   شده را به پنير رنده شده اضافه مي   كنيم. مخلوط برنج را به شكل دايره   هاي گرد كوچك درمي   آوريم، داخل آن را گود كرده و از مخلوط پنير و نعنا پرمي   كنيم و سر دايره برنجي را با دست سفت مي   كنيم تا مواد آن نريزد. دايره   هاي برنج را در تخم مرغ زده شده و سپس در آرد سوخاري مي   غلتانيم و در روغن سرخ مي   كنيم تا طلايي   رنگ شود. اين يك غذاي متفاوت ايراني فرنگي است و به هيچ يك از غذاهاي ايراني مثل تركي و رشتي و اصفهاني شباهتي ندارد، اما اين دليل نمي   شود كه در سبد غذايي شهروندان جايي نداشته باشد. گرچه تجربه ثابت كرده كه ذائقه نسل جوان ما تغيير كرده و چندان به غذاهاي فوق   الذكر روي خوشي نشان نمي   دهد.

آب و هوا
ابرهاي بي باران
006753.jpg
آفتاب همچنان بر آسمان ايران مي درخشد و از ابرها هم چندان خبري نيست.
سميه هاشمي- انگار نه انگار كه زمستان در راه است. 15 روز بيشتر به آغاز فصل زمستان باقي نمانده و اكثر نقاط ايران آفتابي و البته اندكي خنك است. بجز نواحي غربي و شمال غربي كشور كه درجه دماسنج از صفر پايين تر رفته، بقيه نقاط ايران همچنان بالاي 15 درجه سانتي گراد است. طبق گزارش هاي مركز هواشناسي، سنندج از سردترين نقاط كشور است و البته بندرعباس با 30 درجه بالاي صفر از گرمترين نقاط كشور.
اما هواي پايتخت همچنان بين 2 تا 16درجه نوسان دارد.
هواي نيمه ابري و آفتابي به اضافه گرد و غبار و آلودگي ناشي از هوا، فضاي خفه و تيره و تار را در فضاي پايتخت به وجود آورده است. تهران نياز به يك توده ابرهاي باران زا دارد تا غبار و آلودگي هواي شهر را شسته و از بين ببرد. فعلا تا آخر هفته از باران خبري نيست.
به نظر مي رسد در اين روزهاي بدون باران قدري بايد به فكر هوا هم باشيم چرا كه آلودگي هوا و درصد غلظت منو اكسيد كربن در روزهاي اخير مي تواند سلامت شهروندان را به خطر اندازد.

آدم ها
در ركاب تئاتر
پرستو گلستاني، بازيگر سينما، تئاتر و تلويزيون اين روزها در دو نمايش به صورت همزمان ايفاي نقش مي كند.
بنفشه نگارنده او متولد 1349 است؛ متولد يازدهم خرداد ماه 49. ليسانس بازيگري و كارگرداني از دانشگاه آزاد دارد و از سال 1365 فعاليت هايش را از كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان و گروه تئاتر شاهد آغاز كرده است. اولين بازي گلستاني در سينما به سال 1369 و فيلم مجنون برمي گردد و دومين بازي سينمايي اش به سال 1370 و فيلم مار . پس از آن هم رابطه پنهاني ، قافله ، همسر ، سرعت و قاعده بازي را در كارنامه سينمايي اش دارد. اين اواخر هم عروس فراري با بازي او روي پرده نقره اي رفت. علاوه بر فيلم  هاي سينمايي، او بازيگري در سريال هاي تلويزيوني پربيننده زيادي را در چنته دارد و پيش از آنكه به عنوان يك چهره سينمايي بشناسيمش، از تلويزيون و سريال هاي تلويزيوني مي شناسيمش. پرستو گلستاني در تئاتر هم فعال بوده است و خودش اعتقاد دارد ذاتا به تئاتر تعلق دارد. اين روزها گلستاني در دو نمايش  دشمن مردم به كارگرداني اكبر زنجانپور و ركاب  به كارگرداني عزت الله مهرآوران همزمان ايفاي نقش مي كند. او درباره همزماني اين دو بازي تئاتري اش به سايت ايران تئاتر مي گويد: در ابتدا قرار بود كه در گروه كارگرداني آقاي زنجانپور حضور داشته باشم، اما ايشان تشخيص دادند كه در اين نمايش كه از زيباترين آثار ايبسن است، به ايفاي نقش بپردازم. اين نمايش از نظر مفهوم و پيام اجتماعي غني ست و به همين دليل از جذابيت  زيادي برخوردار است . او در جاي ديگري از حرف هايش راجع به نمايش ركاب هم اظهار نظر مي كند: رد نمايش ركاب نمايشي با سوژه اي اجتماعي و نو است كه به زندگي يك جانباز پرداخته كه پس از گذشت چند سال از جنگ تحميلي، براي صلح جهاني دور دنيا ركاب مي زند و دوچرخه سواري مي كند. متن اين نمايش يكي از زيباترين نمايشنامه هايي ست كه تاكنون ديده ام . حضور همزمان در دو نمايش براي هر بازيگري سخت است. گلستاني دليل اين را درگيرشدن همزمان بازيگر با دو نقش عنوان مي كند. هر چند كه او اميدوار است اين همزماني باعث نشود به بدنه دو نمايشي كه در آنها ايفاي نقش مي كند، لطمه اي وارد شود. گلستاني همواره ابراز مي كند كه ذاتا به تئاتر تعلق دارد و چنانچه شرايط اقتصادي و اجرايي تئاتر خوب باشد، ترجيح مي دهد تئاتر كار كند، علاوه بر اينكه هميشه از جذابيت هاي ويژه سينما و تلويزيون مي گويد. پرستو گلستاني كه اين چند سال اخير خيلي در تئاتر فعال نبوده، حالا با دو نمايش به صحنه آمده. به قول بقايي اين هم يك نوعش است! پرستو گلستاني همسر بهروز بقايي، بازيگر تلويزيون و كارگردان سينما و خواهرزاده مهدي اخوان ثالث (شاعر) است و اين آخري را كمتر كسي در مورد او مي داند.

از صبح تا شب
حميدرضا پورنصيري
به نظر مي رسد در جام جم اتفاق هاي عجيب و غريبي افتاده است، چون تقريبا تمامي شبكه ها فيلم هاي سينمايي چند هفته آينده شان را معرفي كرده اند و در زمان هاي خالي ميان برنامه ها تا مي توانند آنها را تبليغ مي كنند. برنامه هاي روزانه و مجموعه هاي هفتگي شان هم كه هر 10 دقيقه يك بار به صورت زيرنويس نمايش داده مي شود. اعتراف مي كنم اگر اندكي خودبزرگ بين بودم بايد همه اين تغيير و تحولات را به پاي اين ستون مي نوشتم!
خلاصه كه امشب حوالي ساعت 21 مي توانيد فيلم سينمايي ماجراي خانم ريچي را از شبكه 2 تماشا كنيد كه پل جانسون آن را كارگرداني كرده و مانند اكثر فيلم هاي شبكه 2 حال و هوايي خانوادگي دارد. از امشب هم گويا شبكه تهراني ها مي خواهند مجموعه جديدي را آغاز كنند با نام اولتيمو كه محصول كشور ايتالياست. داستان اين مجموعه درباره پليسي به نام اولتيموست كه با گروه هاي مافيايي درگير مي شود و تلاش مي كند تا سردسته آنها را پشت ميله هاي زندان بفرستد. اين مجموعه كه قرار است ساعت 23 امشب نمايش داده شود تنها در چهار قسمت نمايش داده شده و باب طبع كساني ست كه با هشدار براي كبرا۱۱ و مظنونين حسابي كيفور مي شوند. شبكه 3 هم كه قرار بود هفته گذشته مجموعه پليس PSI را جايگزين ماموران پرونده هاي راكد كند، اين كار را نكرد و شايد امشب دست به چنين تغييري بزند. اما بايد اميدوار بود كه مسئولان پخش چنين تصميمي نگيرند و به فكر دوبله و آماده سازي سري هاي جديد مجموعه ديدني و پرطرفدار ماموران پرونده هاي راكد باشند؛ همچون اتفاقي كه در شبكه اول و براي مجموعه پرستاران افتاده و اين روزها سري سوم آن در حال پخش است. به نظر هم مي رسد با توجه به استقبال مخاطبان تلويزيون، سري هاي بعدي اين مجموعه نيز براي پخش آماده شوند. از اين دو مجموعه كه بگذريم، نوبت مي رسد به تكرار كنت مونت كريستو كه ساعت 16:30 امروز نمايش داده مي شود.
امشب پخش مستقيم بازي هاي ليگ قهرمانان اروپا هم به راه است و به احتمال زياد مي توانيد بازي منچستر يونايتد و بنفيكا را در حوالي ساعت 23:15 از شبكه 3 تماشا كنيد. هرچند كه باز هم با قطعيت نمي توان در اين مورد اظهار نظر كرد، اما بدون شك در حوالي ساعت 17:45 از شبكه 2 مي توانيد مستند لژيونرها را ببينيد كه هفته هاي گذشته به اندازه كافي درباره آن نوشته و گفته ام كه موضوعش درباره زندگي بازيكنان ايراني شاغل در اروپاست. اگر هم از طرفداران پيگير سينما، مخصوصا از نوع هاليوودي اش هستيد مي توانيد امشب حوالي ساعت 23:15 (دقيق ترش مي شود بعد از پايان اخبار ساعت 22:30) به تماشاي برنامه سينماي حرفه اي بنشينيد كه از شبكه 2 پخش مي شود و در غياب برنامه  هاي خبري و تحليلي درباره سينماي روز جهان، براي خودش غنيمتي ست.

|  ايرانشهر  |   تهرانشهر  |   جهانشهر  |   خبرسازان   |   دخل و خرج  |   در شهر  |
|  يك شهروند  |

|   صفحه اول   |   آرشيو   |   بازگشت   |