زاويه ديد
در ستايش طرح تردد زوج و فرد
رسول كاظم الوندي - پس از به اجرا درآمدن طرح تردد نوبتي زوج و فرد، اظهار نظرها و انتقادات و پيشنهادات بسياري از طرف كارشناسان و شهروندان ابراز شد كه برخي از اين نظرات در قالب يادداشت و مقاله به دست ما رسيد. فارغ از درستي يا نادرستي استدلال هاي نويسندگان مقالات و بدون هر گونه داوري، مقاله در ستايش طرح تردد زوج و فرد در پي مي آيد.
صاحب اين قلم در مقاله اي كه در صفحه 19 روزنامه همشهري مورخ 6/12/83 منتشر شد، اجراي طرح تردد زوج و فرد خودروها را از سه نظر آلودگي هوا و بحران محيط زيست، مشكلات حل ناشدني ترافيك و مسائل مولد استرس و وقوع تصادفات تعريف و تبيين و پيشنهاد كرده بود. قبل از اينكه هر گونه برنامه ريزي زيست محيطي در كلانشهر تهران غيرممكن شود، به يك اقدام واقعا تاثير گذار و ماندگار مبادرت و با همكاري مسئولان و سازمان هاي ذي ربط خصوصا شوراي برنامه ريزي حمل و نقل و ترافيك، طرح تردد زوج و فرد خودروها بدون ترديد و تزلزل به اجرا درآيد.
در مقاله حاضر، به منظور اينكه نشان داده شود عواملي مانند گراني بنزين، افزايش جريمه هاي رانندگي و احتمالا گسترش محدوده طرح ترافيك نيز تاثير تعيين كننده اي در حل مسائل و مشكلات سه گانه و همچنين كاهش مصرف بنزين نخواهد داشت، به ذكر دلايل ذيل بسنده خواهد شد:
۱ عامل گراني بنزين: مراكز پژوهش هاي مجلس شوراي اسلامي، با انتشار گزارش كارشناسي، اعلام كرده كه گران شدن بنزين باعث كاهش مصرف آن در ايران و بهينه شدن الگوي مصرف نخواهد شد. بر اساس تحقيق مركز پژوهش هاي مجلس، گراني بنزين نه تنها ميزان استفاده از خودروهاي شخصي و درنتيجه آلودگي هوا و بحران محيط زيست را كاهش نخواهد داد، بلكه افزايش ناگهاني قيمت بنزين به دليل شكل گيري يا الگوي مصرف بلندمدت مرسوم و حساسيت نسبت به قيمت بنزين و تاثير آن بر ديگر اقلام مصرفي ضروري، شوك هاي تورمي وحشتناكي را نيز ايجاد خواهد كرد. از نظر مركز پژوهش ها الگوي مصرف بنزين در ايران ريشه در بسياري از مسائلي دارد كه اصلا ربطي به قيمت ندارد، زيرا اولا خودروهاي موجود به دلايل تكنولوژيك بين 5/1 تا 2 برابر خودروهاي استاندارد سوخت مصرف مي كنند و ثانيا كلانشهر تهران فاقد ناوگان حمل و نقل عمومي مناسب است و از همين رو مركز مزبور پيشنهاد كرده است كه ضمن ايجاد زيرساخت هاي لازم براي تصحيح الگوي پالايش ها، استفاده از CNG جايگزين بنزين شود. بنابراين، چون مصرف بنزين با افزايش قيمت آن كاهش نخواهد يافت، اولا ميزان آلودگي هوا بيشتر خواهد شد و ثانيا با افزايش تعداد خودروها، مصرف سوخت نيز فزوني خواهد يافت. گفتني است كه متوسط مصرف بنزين در سال جاري روزانه 5/66 ميليون ليتر بوده است كه 26 ميليون ريال آن وارداتي و 5/40 ميليون ليتر آن در داخل كشور توليد مي شود.
۲ - عامل افزايش جريمه هاي رانندگي: در سال هاي اخير ميزان جريمه هاي رانندگي با هدف كاهش تخلفات، مرتبا افزايش يافته است. لكن به تجربه ثابت شده كه تنها افزايش جريمه ها، تاثير چندان مطلوبي بر كاهش تخلفات رانندگي نداشته است. به اعتقاد يكي از روان شناسان، براي اصلاح رفتار رانندگي، قبل از هر چيز بايد زمينه و بستر لازم براي آن به وجود آيد. ادامه فرهنگسازي و تكرار پيام هاي سازنده و موثر و استفاده هاي به جا از عامل تشويق به موازات اعمال عامل تنبيه، موجب تقويت رفتارهاي قانونمدارانه و در نتيجه باعث كاهش تخلفات رانندگي خواهد شد. بنابراين عامل جريمه هاي رانندگي نيز به تنهايي ميزان تخلفات را كاهش نمي دهد، بلكه فقط در صورت اجراي طرح تردد زوج و فرد خودروها، زمينه وقوع تخلفات متعدد رانندگي از بين خواهد رفت، زيرا امكانات مختلف مانند فضاي تحرك و مانور كافي و فواصل لازم طولي و جانبي بين خودروها و جاي پارك وجود خواهد داشت و انگيزه براي وقوع تخلف خيلي كمتر خواهد شد.
۳ افزايش محدوده طرح ترافيك: چون در جهت حل مسائل ترافيكي شهر، اين گزينه نيز كه محدوده طرح ترافيك گسترش خواهد يافت، گهگاه از زبان مسئولان شنيده مي شود، آثار مثبت و دائمي كه اجراي طرح تردد زوج و فرد خودروها از اين ديدگاه نيز دارا خواهد بود، لازم است در اينجا مورد بحث و ارزيابي قرار گيرد.
در حال حاضر ماموران راهنمايي و رانندگي در مدخل اصلي ورود به طرح در نقاط مختلف مستقر مي شوند و پس از ورود اتومبيل ها به محدوده طرح، رانندگان را جريمه مي كنند.
در صورت اجراي طرح تردد زوج و فرد خودروها، اولا، شايد اساسا نيازي به ادامه اجراي مقررات محدوده طرح ترافيك احساس نشود و ثانيا، حداقل امكان كوچك تر كردن محدوده طرح به وجود خواهد آمد و مردم مجبور نخواهند بود اتومبيل خود را كيلومترها دورتر از نقطه مورد نياز پارك كنند. اجراي طرح تردد زوج و فرد خودروها با توسعه امكانات عمومي، مردم را از تخلف و توقف در مكان ها و نقاط ممنوعه
باز خواهد داشت و هزينه هايي كه دولت از اين بابت (اجراي دائمي مقررات ترافيكي محدوده طرح) متحمل مي شود، با عدم لزوم ادامه آن يا حتي كاهش حدود آن حذف خواهد شد يا لااقل كاهش خواهد يافت.
كوتاه سخن اينكه، اگر در نظر آوريم اكنون حدود 3 ميليون خودرو در تهران تردد مي كنند كه تقريبا
۵۰ درصد آنها تك سرنشين هستند و با ميزان كنوني توليد خودرو تا سال 1390، طبق پيش بيني هايي كه شده، اين تعداد به حدود 5 ميليون خودرو خواهد رسيد، آنگاه چشم انداز افزايش مصرف بنزين حتي در صورت گران تر شدن نرخ آن و آلودگي هوا و ميزان تصادفات درون شهري و بزرگراه هاي منتهي به معابر داخل شهر، منظره اي هراسناك خواهد بود.
|