پنجشنبه ۱ دي ۱۳۸۴ - - ۳۸۸۱
تبليغات كاذب براي دريافت بهاي بيشتر
در انتظار افزايش قيمت كابينت باشيد
007581.jpg
مهديا گل محمدي
بازار ساخت و فروش كابينت طي سال جاري دچار ركود نسبي شده است. اين صنف كه به شدت تحت تاثير تغييرات ساخت و ساز مسكن قرار دارد با توجه به ركود طولاني مدت ساختمان سازي از رونق افتاده است.
حرفه كابينت سازي پيش از به وجود آمدن ركود در بازار مسكن و ساختمان سازي يكي از محبوب ترين حرفه ها به شمار مي رفت و صاحبان بسياري از مشاغل به سمت اين حرفه تغيير شغل دادند.
به عنوان نمونه خيابان سهروردي در گذشته به نوعي راسته طلافروش ها به حساب مي آمد، اما پس از چندي در اين خيابان، بسياري حرفه خود را تغيير داده و برخي نيز مغازه را به توليدكنندگان و فروشندگان كابينت فروختند، به طوري كه هم اكنون اغلب مغازه هاي اين خيابان مملواز انواع و اقسام كابينت در مدل ها و رنگ هاي مختلف است.
با اينكه بحران در صنف كابينت سازها كاملا مشهود است، اما به نظر مي رسد قيمت هاي بالاي برخي كابينت ها نيز در اين زمينه مزيد بر علت شده است.
كابينت تمام ام.دي.اف   متري 150 تا 250 هزار تومان فروخته مي شود، اما برخي كابينت ها كه فقط در ام.دي.اف دارند نيز با همين قيمت فروخته مي شوند! بنابراين به كارگيري نئوپان در كالاهاي معروف به ام.دي.اف و نبود ملاك ها و معيارهاي مشخص به منظور تشخيص جنس مرغوب از سوي خريداران شفافيت بازار را محدود كرده است.
به گفته كامبيز حيدري يكي از فروشندگان و سازندگان كابينت، اغلب اين اجناس از كشورهاي ايتاليا، آلمان و تركيه وارد مي شوند. اچ.پي.ال ، تركيب ملامينه، فورميكا و پي.وي.سي انواع روكش هاي كابينت را تشكيل مي دهند. سطوح ملامينه خاصيت ضدخش دارند وعمر مفيد و زيبايي كابينت را افزايش مي دهند. ويژگي روكش هاي پي.وي.سي داشتن مقاومت در برابر رطوبت است، اما نقطه ضعف آنها نيز حساسيت در مقابل حرارت است و تنها مزيت نئوپان نسبت به ام.دي.اف نيز داشتن استحكام بيشتر است. نفوذ رطوبت در نئوپان ها به روكش هاي ام.دي.اف، برتري بيشتري داده است.
***
مورد ديگري كه در هنگام خريد ام.دي.اف ها لازم است مورد توجه قرار گيرد، تراكم بافت آن هاست. همان طور كه پيش از اين عنوان شد، خريد كابينت از جمله خريدهايي ا ست كه به دليل تنوع و تعدد ملاك هاي مرغوبيت، حساسيت و آگاهي بالايي را مي طلبد. در غير اين صورت بعيد به نظر مي رسد مشتريان بدون اطلاع بتوانند در بازار كابينت خريد موفقي داشته باشند. با وجود تراكم بالا در كابينت هاي ام.دي.اف نسبت به نئوپان ها، آنها از وزن كمتري برخوردارند. همچنين به كارگيري مواد شيميايي در ساخت تركيبات ام.دي.اف نفوذ حشرات موذي را در لايه هاي آنها منتفي كرده است.
رضا رضازاده - رئيس اتحاديه كابينت سازان- تنوع در كيفيت را به عنوان عاملي براي نامشخص بودن قيمت ها عنوان كرده و مي افزايد: با اينكه هر دو ماه يك بار نرخ مواد خام مورد استفاده در بين اعضاي اين صنف تغيير مي كند، اما به طور تقريبي از عيد سال 84 تا به حال تغييري در قيمت فروش كابينت ها لحاظ نشده است .
اين صنف با وجود داشتن مشكلات بسيار و ركود نسبي در بازار به فعاليت خود ادامه مي دهد.
مردم در خريد كابينت ها لازم است جنس، نوع سفارش، قيمت انواع دستگيره ها و بالاخره، قيمت فروشنده هاي مختلف را در نظر بگيرند. جنس گالوانيزه يا نئوپان مي تواند به پيشنهاد فروشنده در برخي نقاط آسيب پذيرتر مانند زير سينك ظرفشويي براي كاربرد بهتر انتخاب شود. اين مورد در قيمت تمام شده كالا تاثير قابل توجهي دارد. دستگيره ها و ساير ملحقات كابينت بسته به جنس و كيفيت، تفاوت هايي را در قيمت به وجود مي آورند.
رضازاده در واكنش به اظهارات عبدالعظيم آقاجاني - دبير انجمن چوب ايران گفته وي را درباره گران تر فروخته شدن ام.دي.اف تكذيب مي كند و مي افزايد: دبير انجمن چوب ايران گران تر بودن ام .دي.اف نسبت به نئوپان را كه حدود يك چهارم عنوان كرده درست تشخيص داده است، اما اينكه ام.دي.اف ها در هر متر كابينت 85 هزار تومان گران تر فروخته مي شوند، قضاوت صحيحي نيست . رضازاده عنوان مي كند: فاينانس ام.دي.اف ها نصيب واردكنندگان مي شود و كابينت سازان فقط سليقه مشتري و كيفيت محصول را در نظر مي گيرند.
وي درباره نوسان قيمت ها طي سال جاري و آينده معتقد است: آخرين تغيير قيمت كابينت ها در عيد سال 84 اعمال شد و از آن زمان تا به حال قيمت  كابينت ها تغيير محسوسي نداشته است، اما با توجه به تعرفه هاي جديدي كه اتحاديه كابينت سازان تدارك ديده، اوايل سال آينده قيمت كابينت در تمامي انواع حدود 15 درصد افزايش خواهد يافت.
رئيس اتحاديه كابينت سازان درباره قيمت هاي مصوب اين اتحاديه مي افزايد: مطابق فهرستي كه از قيمت ها توسط اتحاديه تنظيم شده، قيمت كابينت ها شامل سه نوع كلي به اين قرار است:
- كابينت آشپزخانه با بدنه گالوانيزه 6/0 ميلي متر در ابعاد ديواري 70 با زمينه عمق 60 سانتي متر، درها كاملا فلزي، رويه سنگ ابري يا فايبرگلاس، هر متر طولي 85 هزار تومان.
- كابينت آشپزخانه داراي ويژگي هاي مورد نخست با در و رويه ام.دي.اف و لولاي فلزي، هر متر طولي يكصد و 30 هزار تومان.
- كابينت آشپزخانه با بدنه لترون، ام.دي.اف در قسمت زير ظرفشويي، درهاي پروفيلي، تاج، زيرچراغي، پاخور تمامي ام.دي.اف يا فرميكا هر متر طولي 155 هزار تومان.
***
خاطرنشان مي شود عبدالعظيم آقاجاني دبير انجمن چوب ايران - طي انجام مصاحبه اي با خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) وضعيت بازار چوب و نئوپان را متاثر از واردات بي رويه ام.دي.اف دانسته و گفته بود: تجار ايراني تمايل زيادي به فروش محصولات خارجي به ويژه تركيه اي حتي با قيمتي بالاتر از توليدات داخلي دارند .
نياز داخلي به چوب نئوپان بيش از 600 هزار مترمكعب است در حالي كه در داخل كشور به جاي نئوپان از چوب ام.دي.اف استفاده مي شود. دليل اين اتفاق انجام تبليغات كاذب توسط كابينت سازان در زمينه كيفيت ام.دي.اف است.
سال گذشته حدود 600 هزارمتر مكعب نئوپان و ام.دي.اف در داخل كشور توليد شد و با توجه به نياز كلي بازار به 700 هزار مترمكعب نئوپان و ام.دي.اف بايد فقط يكصد هزار مترمكعب واردات انجام مي شد. اين موضوع در حالي عنوان مي شود كه واردات 350 هزار مترمكعب كه 270 هزار مترمكعب آن ام.دي.اف بود، قابل بررسي است.
هم اكنون قيمت يك ورق روكش دار نئوپان
۴۰ هزار تومان و تخته روكش دار ام.دي.اف در داخل 53 هزار تومان است. از اين ميزان ورق، امكان ساخت يك مترمكعب كابينت وجود دارد. پس از ساخت اين محصول اختلاف 15 هزار توماني بين اين دو ورق به 100 هزار تومان مي رسد و به اين ترتيب مصرف كننده بهاي زيادي را بابت تبليغات كاذب مي پردازد.

تحولات بازار كابينت
تحولات نوع و شيوه هاي زندگي برخي اثاثيه را به ملزومات تبديل ساخته است. با اينكه پيش از اين صندوق ها و جاظرفي ها بار ظروف و لوازم آشپزخانه را به دوش مي كشيد، امروزه كابينت هاي گالوانيزه نيز در حال خروج از چرخه كاربري هاست. در زمينه كابينت آشپزخانه رقابت بين سه نوع اصلي شامل گالوانيزه، ام.دي.اف و نئوپان است. تنوع كالاها منجر به بحث وجدل بين صنوف، خريداران و فروشندگان درباره قيمت تمام شده كالا و قيمت فروش آن مي شود كه بررسي اين موضوع بايد توسط واردكنندگان چوب و فروشنده ها هرچه زودتر حل شود. برخي معتقدند كابينت سازان بيش از 85هزارتومان روي چوب هاي ام.دي.اف سود مي كنند. در صورتي كه فروشندگان و صنف كابينت سازان قيمت بالاي مواداوليه و كيفيت هاي متفاوت آن را علتي براي گراني ذكر مي كنند. با اين حال ثبات نسبي قيمت ها طي سال جاري گوياي افزايش قيمت كابينت ها در ماه هاي آينده است.

بازار رو به افول نوار كاست
007608.jpg
از بارزترين خصوصيات بازار صوتي - تصويري تغيير و تحولات آن است. هر ماهه سيستم جديدي جايگزين سيستم پيشين مي شود. شايد يكي از بهترين بستر هاي كارايي تكنولوژي همين عرصه صوتي و تصويري ها باشد.
نوارهاي كاست به عنوان يكي از ملزومات گروه لوازم صوتي با اينكه سال ها طولاني فقط در زمينه كيفيت و حجم، تغييراتي را مشاهده مي كرد با ورود سي دي يكباره محدود و تا حدودي منزوي شد. قدرت نوارها در تسخير بازار از اين زاويه قابل بررسي است كه با وجود اينكه انواع و اقسام سي دي ها با بيشترين حجم اطلاعات وارد عرصه توزيع شده اند، نوارها همچنان در مغازه ها يافت مي شوند.
بسياري از كارشناسان عرصه صوتي و تصويري معتقدند انبوه قابليت هاي سي دي ها، نسل نوارها را منقرض خواهد كرد. اما ويژگي قابل ملاحظه ماندگاري و عمر مفيد بالاي اين كالا همچنان محبوبيت آن را حفظ كرده است.
ماجراي ورود سي دي به بازار، مشكل اساسي براي توليد كنندگان نوار كاست پيش آورد. توليد كنندگان نوارهاي كاست كه در بخش داخلي با كاهش قيمت تمام شده، كالاهاي توليد داخل را به قيمت ارزاني توزيع مي كردند يكباره مقهور بازار شدند.
هم اكنون سه توليد كننده اصلي كاست هاي داخلي شامل دنا كاست ، طاها و شيما كاست به توليد خود ادامه مي دهند.
در بازاري كه تحت تاثير سيل تكنولوژي است، به نظر مي رسد تنها راه چاره براي توليد كنندگان، افزايش كيفيت و كاهش قيمت باشد.
قيمت انواع كاست هاي توليد خارج كه از كيفيت بهتري برخوردارند اختلاف چنداني با كاست هاي داخلي ندارند. قيمت كاست هاي خارجي هم اكنون از 350 تا 700 تومان متغير است. اين تفاوت قيمت بيشتر مربوط به زمان كاست از 45دقيقه تا 120دقيقه است. براي نمونه نوار سوني و ال جي با قيمتي حدود 400 تا 450 تومان و نوار ماكسل 550تومان تا 600 تومان قابل خريد است.
درحالي كه قيمت انواع داخلي براي نمونه نوار 60 دقيقه اي دنا 350تومان و 90 دقيقه اي 450تومان است، نوار 60 دقيقه اي طاها نيز 300تومان و نوع 90دقيقه اي آن 350 تا 400تومان است.
بنابراين ملاحظه مي كنيم كه شركت هاي خارجي توليد نوار همچنان با داشتن عنصر كيفيت، بازار را در اختيار دارند.
غالب مصرف كنندگان از بابت مشكلات مربوط به محدوديت ضبط مجدد در كاست هاي داخلي شكايت دارند. مصرف كنندگان امروزي كه كيفيت بالاي سيستم هاي ديجيتالي را تجربه كرده اند، نمي توانند كيفيت نامطلوب صداي ضبط شده در كاست ها را كه ناشي از ضبط مجدد است، تحمل كنند. در صورتي كه كاست هاي خارجي پس از چندين بار ضبط بازهم تا حدودي كيفيت خود را حفظ مي كنند.
مشكل ديگري كه توليد كنندگان نوارها بايد نسبت به رفع آن اقدام كنند، قاب نامطلوب و غير استاندارد نوارهاست.
بي شك همه ما با مشكل جمع شدن نوار در داخل ضبط مواجه شده ايم. اين كاستي در اغلب موارد به نوع چرخش حلقه هاي نوار واصطكاك آن با قاب بازمي گردد.
اگر فاصله هاي درون قاب يا سنگيني آن درست محاسبه شده و براي توليد  آماده نشده باشد، افزايش اصطكاك داخل قاب منجر به ايستادن يكي از حلقه ها شده و نوار به اصطلاح جمع مي شود.
توليد كنندگان اين حوزه چنانچه بخواهند بازار داخلي و حتي بازار خارجي را تحت تاثيرقرار دهند بايد به اين نكات در كنار كيفيت مغزي نوار توجه بيشتري داشته باشند.
موضوع ديگري كه مربوط به مصرف كننده ها مي شود و به نوعي روي توليد نيز اثر گذاشته، توجه به ظرفيت زماني نوارهاست.
كارايي كاست ها در انواع 45، 60، 90 و 120 دقيقه اي در كشورهاي پيشرفته، توليد آنها را افزايش داده است. بسياري از كاست هايي كه براي مصارف كمتر از زمان درج در روي نوار مورد استفاده قرار مي گيرند با صرفه اقتصادي تناسبي ندارند. بنابراين خريد نوارها مي تواند باتوجه به ميزان مصرف صورت بگيرد. در اين صورت توليد كنندگان نيز با تغيير نوع توليدات خود بازارهاي خارجي را هم تا حدودي جذب مي كنند.

گذار
يك بام و دو هوا
007554.jpg
علي هاشمي- آغاز فصل زمستان چالش هاي گوناگوني از جمله تهيه پوشاك گرم و وسايل گرمايشي را پيش روي مردم قرار مي دهد، اما در اين ميان تعمير يا تعويض عايق بام مشكلات بيشتري را درپي دارد.
اغلب ساكنان هنگامي به فكر بام و معايب آن مي افتند كه باران و برف راه خود را از سقف به طرف خانه باز كرده است.
طبله كردن سقف ها شاهدي براي كاستي هاي مربوط به سلامت عايق بام مي شود. اين اتفاق بيشتر در فصل بارش هاي پاييزي يا زمستاني مي افتد. بنابراين انتخاب اين فصل ها براي تعميرات، خود، معضل جداگانه اي را شكل مي دهد.
عايق ساختمان از هر نوعي كه باشد نيازمند دمايي معتدل و مناسب به منظور جذب و چسبندگي بهتر است.
صاحبخانه ها از آنجا كه در اين شرايط در اضطرار ناشي از چكه و نمور شدن سقف ها و ديوارها قرار مي گيرند، اقدام به عايق كردن بام مي كنند. اين اقدام و انتخاب زمان نامناسب پس از چندي منجر به ناكارايي عايق مي شود. بنابراين بهترين فصل براي عايق كردن بام، اواخر ارديبهشت ماه است. در اين باره بايد متوجه بود كه گرماي تابستان نيز به اندازه سرماي زمستان مانع جذب بهينه عايق ها مي شود.
ورود ايزوگام ها نيز با اينكه به اميد كاهش قيمت و افزايش كيفيت صورت گرفت با موانعي روبه روست.
تنظيم قيمت قير با قيمت جهاني و پايداري روش هاي سنتي مانند قيرگوني از جمله علل ناكامي ايزوگام ها تلقي مي شود. در شرايطي كه هواي تهران روزبه روز آلوده تر مي شود، بشكه هاي در حال ذوب قير همچنان در سطح شهر پراكنده اند. اين موضوع از اين زاويه نيز قابل بررسي است كه قيرهاي تهيه شده به وسيله شركت نفت بدون پالايش مناسب داراي مقادير معتنابهي نفت سياه هستند. علاوه بر اين قيرها در تمامي دنيا با توجه به شرايط آب و هوايي و ساير متغيرها به انواع گوناگوني تقسيم مي شوند،  اما چنين تنوع توليدي در محصولات نفتي ايران مشاهده نمي شود.
در مقابل هفت نوع قير خارجي فقط دو نوع قير داخلي وجود دارد. در حال حاضر قير 100/85 با نفوذپذيري بالا و 70/60 با نفوذپذيري پايين تر توليد مي شود.
در مقابل شيوه قيرگوني، به كارگيري ايزوگام همچنان مورد اقبال عمومي واقع نشده است. اين عايق ها به آساني تهيه، حمل و نصب مي شوند.
هر يك از انواع ايزوگام ها در صورت استاندارد و سلامت، داراي بيمه نامه و ضمانت نامه هاي دست كم، 10 ساله هستند. فروشندگان هنگام فروش ملزم به ارائه ضمانت نامه هستند. معمولا قيمت ايزوگام ها بين متري 300 تا 500 تومان بدون اجرت نصب و حمل ونقل، در نوسان است.
علاوه بر خاصيت لاستيكي (انعطاف) عايق هايي كه داراي يك لايه پلي استر و تركيبي از مواد پتروشيمي و قير مذاب هستند، كارايي بيشتري دارند.
برخي نصاب هاي ايزوگام معتقدند در شيوه قيروگوني ضايعات پلاستيكي مورد استفاده قرار مي گيرد، در حالي كه ايزوگام ها را با توجه به استانداردها و تاييد كيفيت آنها مي توان خريداري كرد و با اطمينان از صحت كامل عايق مورد استفاده قرار داد.
با اينكه درصد تقلب در ايزوگام بسيار پايين تر است، خريد از فروشگاه هاي معتبر مطلوب تر بوده، زيرا ايزوگام ها نيز در سطحي محدودتر دچار نفوذ اجناس تقلبي شده اند.
در ساخت ايزوگام استاندارد فقط از قير اصلاح شده، پشم شيشه و الياف تيشو استفاده مي شود،  در حالي كه ضايعات نفتي و پلاستيك از ديگري مواد تشكيل دهنده ايزوگام هاي تقلبي است. اغلب مشتري ها قادر به تشخيص اجناس تقلبي نيستند. الياف جنس تقلبي وارفته و شل است، در مقابل، الياف ايزوگام استاندارد استحكام قابل توجهي دارد.
در پايان به نظر مي رسد چنانچه مشكل برف روبي را در شيوه قيرگوني در نظر بگيريم، ايزوگام بازهم صرفه بيشتري نشان مي دهد. با اينكه پارو كردن بام مي تواند به قيرگوني و سلامت آن خدشه وارد كند، ايزوگام هيچ نيازي به برف روبي ندارد.
اجرت نصاب ها نيز از مواردي ا ست كه به صورت كامل و معيني قابل ارائه نيست. اما فروشنده ها معمولا نصاب هاي خود را به منظور نظارت بيشتر بر كيفيت كار توصيه مي كنند. از آنجا كه ايزوگام ها به صورت كاملا عايق ارائه مي شوند كارگران اين بخش بايد حتما تجربه لازم را به منظور نصب بهينه داشته باشند.
برخي با تقبل هزينه كامل ايزوگام و قيمت متناسب با بيمه و ضمانت نامه نسبت به نصب اين كالا دقت و هزينه لازم را نمي پردازند و با تبعات و هزينه هاي مجددي روبه رو مي شوند.
طي سال هاي 57 تا به حال كه بازار ايزوگام ها گسترش يافته است ابلاغ قانون تنظيم بخشي از مقررات مالي دولت در اسفند سال 80 كه ماده 71 آن به شركت ملي پالايش و پخش فرآورده هاي نفتي ايران اجازه داد تا به منظور حفظ سرمايه هاي ملي، قيمت قير را افزايش دهند راهكاري براي تعديل بازار ارائه نشد.
همچنين افزايش هزار درصدي قيمت قير طي چهار سال گذشته تمامي هزينه هاي تعمير را هم تحت تاثير قرار داد.
اين موضوع از اين جهت شكل گرفت كه در تهيه عايق رطوبتي بخش ساختمان كه هر متر مربع آن 4كيلوگرم وزن دارد، 7/3 كيلوگرم قير مصرف مي شود.
ارزش مقدار قير مورد استفاده در هر مترمربع در سال نخست افزايش قيمت ها (1381) حدود 30 تومان بوده كه طي همين سال به رقمي حدود 300 تومان رسيده. اين موضوع تفاوتي به ميزان 270 تومان را ايجاد كرد.

بازار
007557.jpg
اقتصادي تر، بادوام تر
يكي از مشكلات اساسي كه در اكثر سازه ها به چشم مي خورد وجود نم و رطوبت است. اين مشكل در بعضي مواقع خسارات جبران  ناپذيري را به سازه ها و ساختمان وارد مي كند. يكي از راهكارهاي مقابله با }رطوبت، عايقكاري رطوبتي است. در ايران با توجه به اقليم و وضعيت آب و هوا و نيز وجود منابع عظيم نفتي، متداول ترين عايق رطوبتي قير و گوني است كه با پيشرفت تكنولوژي اين روش جاي خود را به عايق هاي پيش ساخته (ايزوگام) داده است. اما با پيشرفت علوم و نيز گراني مواد نفتي و قير در بعضي مواقع عايق هاي پيش ساخته نيز مقرون به صرفه نيست، اين ويژگي مهندسان را بر آن داشته است تا از مواد شيميايي براي عايق بندي سازه استفاده كنند كه هم از نظر اقتصادي و هم از نظر كيفيت و كارايي بتواند با ساير عايق ها رقابت كند. بعد از تحقيقات متعدد، مهندسان موفق شدند كه با استفاده از رزين هاي اكريلاتي و استايرني كه با آب حل مي شوند، عايق رطوبتي جديدي بسازند كه به صورت لايه اي يك ميلي متري روي سطوح مورد نياز اجرا مي شود و انعطاف پذير نيز هست.
اين مقاله به معرفي عايق هاي قيروگوني و عايق هاي پيش ساخته، سپس به معرفي يك نوع عايق جديد كه از رزين هاي اكريلاتي و استايرني محلول در آب ساخته شده، مي پردازد.
عايق رطوبتي قيروگوني
اين عايق يكي از متداول ترين عايق مصرفي در ايران است، به اين علت كه در اكثر شهرهاي كشور مواد اوليه اين عايقكاري به وفور يافت مي شود. مواد مورد نياز در اين عايق، گوني و قير است. گوني مورد نياز اين كار از كشورهاي خارجي وارد مي شود و در سه اندازه مختلف به نام هاي گوني درجه يك، درجه 2 و درجه 3 در بازار يافت مي شود. طبق آيين نامه مقررات ملي ايران (مبحث 5) مشخصات گوني ايده آل به اين شرح است: گوني بايد نو، ريز بافت، كاملا سالم و بدون آلودگي و چروك و وزن آن در هر مترمربع حدود 380 گرم باشد. قير ماده اي است سياه رنگ مركب از هيدروكربن هاي آلي با تركيبات پيچيده كه از تقطير نفت خام به دست مي آيد.
انواع قير كه در كشور ايران موجود است دو دسته هستند :
الف 1 ) قيرهاي جامد كه علامت اختصاري آنها A.C است و به طور مستقيم از تقطير نفت خام به دست مي آيند و بر حسب درجه نفوذپذيري شان نامگذاري مي شوند. انواع اينگونه قيرها در ايران به شرح زير است:
قيرهاي 70-60، 100-85، 150-130، 200-180، 250 220، 320 280
الف 2 ) قيرهايي كه با هوادادن به يكي از قيرهاي نرم فوق تهيه مي شوند و عبارتند از : قيرهاي 20 10، 30 20، 50 40 و در بعضي موارد۷۰ - 60
ب ) قير جامد اكسيد شده كه با علامت اختصاري R كه معرف انعطاف پذيري قير است نمايش داده مي شود، اين قير از دميدن هوا در مخلوطي از قيرهاي نرم و مواد روغني سنگين به دست مي آيد و بر حسب نقطه نرمي و درجه نفوذپذيري به صورت زير نامگذاري مي شود: 52 58 R، 09-51R
ويژگي هاي عمومي قيرها
۱ - غير قابل نفوذ در مقابل آب و رطوبت
2 - مقاومت در برابر اسيدها، بازها و نمك ها
3 - چسبندگي
معايب قير
قير در وضعيت هاي زير برخي از خواص خود را از دست مي دهد، به طوري كه نمي توان از آن به خوبي استفاده كرد: الف) تجزيه شدن در دماي زياد و تبديل آن به زغال، توام با اشتعال ب) تغيير شكل در مقابل فشار و حلال ها
مزاياي قيرها
۱ - صرفه اقتصادي نسبت به بعضي عايق هاي رطوبتي
2 - اطمينان از نظر كارايي با توجه به پيشينه مصرف
معايب عايق قيروگوني
۱ - پوسيدگي اين عايق به مرور زمان
2 - پارگي بر اثر نشت هاي احتمالي ساختمان
3 - عمر مفيد عايق به طور متوسط كمتر از 10 سال بوده و ترميم متناوب آن با مشكلات اجرايي زياد و هزينه هاي قابل توجه همراه است
۴ - آلودگي محيط زيست را به دنبال دارد
عايق رطوبتي با قابليت انعطاف، زمينه جديدي براي مصرف امولسيوني پليمر قير همچنان به عنوان رايج ترين روش پوشش كف مورد استفاده قرار مي گيرد. كاربرد قير و آسفالت دشوار و مستلزم صرف وقت زياد است. حتي امولسيون هاي ساخته شده از قير نيز تغيير اندكي را در دشواري اين كاربرد ايجاد كرده اند. همان طور كه مي دانيد بايد قير و گوني را تا ميزان
150 تا 200 درجه سانتي گراد حرارت داد. ريختن و تسطيح تركيبي با اين درجه حرارت بسيار دشوار است، بنابراين امولسيون هاي ساخته شده از قير با قابليت كاربرد درجه حرارت نرمال مورد استفاده قرار مي گيرد. اينگونه امولسيون هاي نفتي در آب حدودا داراي 50درصد قير است. با سفت شدن اين امولسيون  آب آن تبخير و قير به صورت بيندر باقي مي ماند. تركيبات كف سازي بام، بر پايه امولسيون پليمرهاي جديد عملكرد كاملا متفاوتي دارند، شايد مهمترين ويژگي آنها ايجاد يك لايه نازك (فيلم) با قابليت انعطاف بعد از خشك شدن باشد.
از جمله مزاياي اين عايق جديد به شرح زير است:
۱ - فاقد آلودگي و آسيب هاي فيزيولوژي است
۲ - كاربرد آنها ساده است
۳ - رنگ پذيرند
۴ - خطرآتش سوزي ندارند
۵ - چسبندگي خوبي نسبت به سطوح مختلف دارند

دخل و خرج
ايرانشهر
تهرانشهر
جهانشهر
خبرسازان
زيبـاشـهر
عكاس خانه
شهر آرا
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  جهانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  زيبـاشـهر  |  عكاس خانه  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |