چهارشنبه ۷ دي ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۸۶ - Dec 28, 2005
وزير اقتصاد رقم كسري بودجه را ۵۰ درصد كاهش داد
كسري بودجه امسال؛ ۴۶۰۰ ميليارد تومان
011370.jpg
گروه اقتصادي: درحالي كه در ماه هاي اخير ارقام متعددي درمورد ميزان كسري بودجه دولت اعلام شده است، ديروز دكتر داوود دانش جعفري وزير امور اقتصادي و دارايي اعلام كرد ميزان كسري بودجه در سال جاري چهار هزار و ۶۰۰ ميليارد تومان است. وي افزود: دولت لايحه اي را براي جبران اين ميزان كسري آماده كرده و به زودي به مجلس ارائه مي كند.
به گزارش همشهري چندي پيش معاون رئيس جمهور و رئيس سازمان مديريت و برنامه ريزي ميزان كسري بودجه را بيش از ۸ هزار و ۵۰۰ ميليارد تومان اعلام كرده بود كه اين رقم از سوي برخي مقامات سازمان تأييد شده است.
اگرچه نمي توان تا پايان سال جاري ميزان دقيق كسري بودجه را مشخص كرد ولي براساس برآوردهاي انجام شده از تراز مالي دولت كه براساس عملكرد دستگاه هاي دولتي در هر ماه تهيه مي شود مي توان درمورد اين كسري و نحوه جبران آن برنامه ريزي كرد تا اين امر در پايان سال به صورت انباشته رخ ندهد و فشار مضاعفي را بر مردم وارد نكند.
در دولت پيشين و براي حل اين مشكل اعلام شد كه ستادي براي پيگيري و برنامه ريزي درمورد كسري بودجه و انباشته نشدن آن در پايان سال تشكيل مي شد ولي متأسفانه در اين زمينه اقدامي نشد و به رغم كاهش نرخ تورم براساس برنامه فشار تورمي ناشي از كسري بودجه آخر سال همواره به عنوان يك رويداد فصلي در اقتصاد ايران بروز مي كند. اگرچه در اين زمينه در دولت جديد و طبق اعلام وزير اقتصاد و دارايي با ارائه لايحه اي به دولت براي جبران كسري ۴ هزار و ۶۰۰ ميليارد توماني اقدام خواهد شد ولي وجود اختلاف ارقام اعلام شده درمورد كسري بودجه مسئله اي است كه محاسبه دقيق آن و برنامه ريزي براي جبران آن را ضروري مي كند.
اختلاف ارقام اعلام شده از سوي مقامات تا دو برابر است و اين مسئله مي تواند به كاهش تعادل اقتصادي و كاهش توان مالي اقشار كم درآمد منجر شود.
منابع كسري درآمد
ديروز وزير اقتصادي  و دارايي منابع اصلي كسري بودجه دولت را عدم تحقق درآمدهاي پيش بيني شده از محل واردات خودرو اعلام كرد و گفت: تعرفه صددرصد پيش بيني شده در سال گذشته براي واردات خودرو با اين انتظار تصويب شد كه ۵ هزار و ۹۰۰ ميليارد تومان درآمد عايد كشور كند ولي متأسفانه به دليل فقدان حرفه اقتصادي ارقام پيش بيني شده محقق نشده است.
وي منبع ديگر عامل كسري بودجه را كاهش ارزش دلار نسبت به پيش بيني انجام شده در بودجه سال جاري اعلام كرد.
وي گفت: متوسط قيمت هر دلار در بودجه سال جاري معادل ۹ هزار و ۹۰۰ ريال پيش بيني شده ولي در چند ماه گذشته متوسط نرخ فروش دلار در بازار ۸ هزار و ۸۰۰ ريال بوده و اين اختلاف بيش از ۳۰۰ ميليارد تومان كسري بودجه به دولت تحميل كرده است.
اگرچه به گفته وزير اقتصادي و دارايي تاكنون پيش بيني قيمت مورد نظر در بودجه جاري از محل فروش دلار محقق نشده با توجه به روند جاري در اقتصاد ايران انتظار مي رود كه اواخر سال جاري و با فرارسيدن سال نو قيمت دلار به اين ميزان افزايش يابد و درآمدهاي دولت از اين محل جبران شود.
دانش جعفري ديروز همچنين بخش ديگري از كسري بودجه دولت را ناشي از عدم صرفه جويي شركت هاي دولتي اعلام كرد كه در اين زمينه نيز دولت بدون كنترل و نظارت و سخت گيري بر شركت هاي دولتي نمي تواند ميزان كسري بودجه از اين محل را جبران كند و انتظار مي رود كه در اين زمينه تلاش و نظارت بيشتري از سوي مسئولان مربوطه صورت گيرد.
در اين زمينه اين مسأله نيز مطرح است كه محل تأمين كسري بودجه كه قطعاً از محل درآمدهاي نفتي است به طور طبيعي و با افزايش نقدينگي به تورم دامن خواهد زد و اگر اين اقدام به روزهاي پاياني سال موكول شود آثار تورمي بيشتري خواهد داشت.
اوراق مشاركت
وزير امور اقتصادي  و دارايي ، انتشار اوراق  مشاركت  از سوي  بانك  مركزي  و يا ساير دستگاهها را عاملي  براي  تنظيم  نقدينگي  كشور دانست  و گفت : هدف  از فروش  مجدد تلفن  همراه  از سوي  دولت ، جبران  كمبود نقدينگي  نيست .
داود دانش  جعفري  كه در حاشيه  همايش  علمي بررسي  سياست  و اقتصاد در شرق  آسيا سخن مي گفت، درخصوص  دلايل  دولت  براي  فروش  تلفن  همراه  اضافه  كرد: اين اقدام  به  منظور تأمين  بخشي  ديگر از نياز كشور به  اين  وسيله  ارتباطي  و در قالب  برنامه هاي  هر ساله  دولت  صورت  مي گيرد تا از اين  طريق  بتوانيم  علاوه  بر ارتقاي جايگاه  استانداردهاي  كشور در اين  خصوص  تا سطح  معمول  دنيا، تعداد دارندگان  تلفن  همراه  كشور را افزايش  دهيم .
وي  افزايش  تعداد دارندگان  تلفن  همراه  را نشان دهنده  بهبود شاخص  توسعه  ارتباطات  در كشور عنوان  كرد و گفت : بر اين  اساس  امسال  نيز مطابق  برنامه هاي  سال  قبل  در اين  خصوص  اقدام  شد كه  به  نظر مي رسد با توجه  به  نياز بالاي  كشور استقبال  خوبي  از اين  امر شود.
دانش  جعفري  ميزان  اوراق  مشاركت  منتشره  از سوي  بانك  مركزي  را ۱۵ تريليون  ريال  ذكر كرد و گفت : طبق  تصميم گيريهاي  انجام  شده  اين  ميزان  در چند مرحله و تا پايان  سال  جاري  به  فروش  مي رسد كه  مرحله  اول  آن انجام  شد.
وزير امور اقتصادي  و دارايي  تصريح  كرد: پيشتر پيش بيني  شده  بود كه  در مرحله  اول  هفت  تريليون  و ۵۰۰ ميليارد ريال  اوراق  مشاركت  عرضه  شود، اماتنها كمتر از چهار تريليون  ريال  آن، عملي  شد.
وي  درخصوص  دلايل  عدم  تحقق  ميزان  پيش بيني  شده  اوراق  مشاركت  بانك  مركزي گفت : از آنجا كه  دو روز از روزهاي  تعيين  شده  براي  فروش  اوراق  مشاركت  جديد بانك  مركزي  با اوراق  مشاركت  قبلي  كه  سود آن ۱۷ درصد بود، تداخل  پيدا كرد، مردم  براي  افزايش  منافع  خود از اين  محل ، علاقه  بيشتري  به  خريد اوراق  قبلي از خود نشان  دادند و از ظرفيتهاي  جديد نيز استقبال  شد.

تلفن همراه و اقتصاد ايران
در روزهاي گذشته اخبار متعدد و بعضا متناقضي درخصوص پيش فروش سيم كارت تلفن همراه منتشر شده است كه در صورت تحقق اين امر، مي توان آثار اقتصادي متعددي را براي آن متصور شد.
جداي از آثار بلندمدت و مثبتي كه تلفن همراه مي تواند براي اقتصاد از بعد كاهش هزينه ها داشته باشد اما به نظر مي رسد اين وسيله هم اكنون به عنوان يك ابزار سياست پولي و مالي در اقتصاد ايران مطرح شده است.
در صورت استقبال گسترده مردم از طرح پيش فروش سيم كارت تلفن همراه مي توان گفت كه بخشي از مشكلات اقتصادي كشور در مواجهه با كسري بودجه جبران شود، به عبارت ديگر اولين و سريع ترين اثر پيش فروش سيم كارت، جبران بخشي از كسري بودجه دولت است، زيرا به هر حال دولت از فروش هر سيم كارت تلفن همراه بخشي را به عنوان ماليات اخذ خواهد كرد و ما شاهديم كه در سال هاي گذشته همين مسئله درآمدي درحدود ۵۰۰ ميليارد تومان براي خزانه كل كشور در پي داشته است.
در رابطه با كسري بودجه سال جاري تاكنون آمار و ارقام متفاوتي ارائه شده است كه رئيس سازمان مديريت و برنامه ريزي در آخرين اظهارنظر خود رقم كسري بودجه را ۸۵۰۰ ميليارد تومان اعلام كرد.
البته به گفته فرهاد رهبر بخشي از اين ميزان به عدم تحقق درآمدهاي دولت مربوط مي شود كه نمي توان آن را جزء كسري بودجه محسوب كرد.
به هر ترتيب اگر وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات در دور جديد واگذاري تلفن همراه بتواند در حد ۵ ميليون سيم كارت به فروش برساند و با فرض ماليات ۲۰ تا ۳۰ درصدي كه احتمالا بر اين سيم كارت ها وضع مي شود مي توان گفت كه خزانه كشور در ماه هاي آينده ۴۰۰ تا ۵۰۰ ميليارد تومان از محل پيش فروش سيم كارت تلفن همراه درآمد كسب خواهد كرد كه در شرايط فعلي مالي كشور مي تواند بخشي از كسري بودجه خصوصا در زمينه پرداخت حقوق و مزاياي كاركنان دولت را جبران كند. البته پيش بيني مي شود هدف كنترل كسري بودجه، كل مبلغ دريافتي از ثبت نام  كنندگان كه در حدود ۲ هزار ميليارد تومان پيش بيني مي شود در اختيار دولت قرار گيرد تا مشكلات پايان سال به ويژه پرداخت حقوق كاركنان دولت با مشكل مواجه نشود و پس از مدتي با كسر ماليات مبلغ مورد نظر در اختيار شركت مخابرات قرار گيرد.
شايان ذكر است كه عدم پيش فروش سيم كارت تلفن همراه در سال ۸۳ خود از عوامل تداوم آثار كسري بودجه اين سال به سال بعد و عدم موفقيت دولت در مهار و كنترل آن و بروز مشكلاتي در اين زمينه شده است.
البته از ديگر نقش هايي كه پيش فروش سيم كارت تلفن همراه در اقتصاد ايران مي تواند بازي كند و تجربه گذشته آن را ثابت كرده است، كنترل نقدينگي و به دنبال آن كنترل تورم آخر سال است.به هر حال اين واقعيت را بايد مورد توجه قرار داد كه استفاده از ابزارهاي اينچنيني براي مديريت سياست هاي پولي و مالي كشور راهكارهاي موقت و كاذب است و بايد به دنبال حل ريشه اي مسائل و مشكلات كشور در اين حوزه بود.
البته با توجه به ايجاد بازار رقابتي تلفن همراه با فعال شدن اپراتور دوم تلفن همراه و خارج شدن انحصار اين بخش از دولت، مي توان پيش بيني كرد كه استفاده از چنين ابزارهايي به طور طبيعي از دستور كار خارج شود. ميزان استقبال مردم از پيش فروش تلفن همراه در ماه آينده و مقايسه آن با مرحله پيشين اين پيش فروش بازگوكننده اين حقيقت خواهد بود.

اوپك سال آينده توليد را كاهش مي دهد
رئيس  سازمان  كشورهاي  صادركننده  نفت  (اوپك ) در مسكو گفت : اين  سازمان قصد دارد تا پيش  از نيمه  دوم  سال  ۲۰۰۶ ميلادي ، حجم  توليد نفت  خود را دوميليون  بشكه  در روز كاهش  دهد.شيخ  احمد فهد الصباح  علت  اين  اقدام  را بيم  اعضاي  اوپك  از كاهش  تقاضاي  نفت  در جهان خواند.

وزير ارتباطات و فن آوري اطلاعات
جزئيات پيش فروش تلفن همراه را تشريح كرد
گروه اقتصادي: با تصويب شوراي اقتصاد قيمت ثبت نام سيم كارت از ۴۴۰ به ۳۶۰ هزار تومان رسيد.
محمد سليماني وزير ارتباطات به فارس گفت: پيش از اين پيشنهاد ثبت نام سيم كارت با قيمت ۳۹۰ هزار تومان را داده بوديم كه شوراي اقتصاد اين نرخ را به ۳۶۰ هزار تومان كاهش داد.
به گفته وي در اين سري ثبت نام ها كه از اول بهمن ماه آغاز و تا ۲۴ بهمن ادامه دارد هر فرد با يك فيش بانكي مي تواند به تعداد نامحدود براي سيمكارت ثبت نام كند.
وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات با اشاره به آماده سازي ظرفيت مناسب براي واگذاري سيم كارتهاي ثبت نامي  گفت: قرعه كشي در اوايل سال آينده انجام و واگذاري سيم كارتهاي اواسط سال ۸۵ آغاز مي شود.
وي در خصوص رفع مشكلات شبكه تلفن همراه در كشور نيز توضيح داد: طبق طرح هايي كه اكنون در دست اجراست از مشكلات شبكه تلفن همراه در آينده نزديك كاسته مي شود.
وي به تشكيل گروه هاي كاري براي عيب يابي سيستم شبكه تلفن همراه اشاره كرد و گفت: هم اكنون اين گروه ها به صورت شبانه روزي در حال رفع مشكلات شبكه هستند.
سليماني ادامه داد: در اين سري ثبت نام ها به پذيرش فيش هاي واريزي نقدي از طريق بانكهاي ملي، ملت، صادرات، سپه، تجارت و پست بانك و يا چك بانكي به حواله پست بانك براي ساير بانكهاي دولتي انديشيده شده است.
وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات اظهار داشت: نقل و انتقال فيش ثبت نامي  بين افراد مجاز است و واگذاري بر اساس قرعه كشي صورت مي گيرد.
به گفته وي در اين دوره تلاش كرده ايم نقاط ثبت نامي را نسبت به سال گذشته افزايش دهيم تا مشكلي از نظر تراكم جمعيت و تأخير در ثبت نام ايجاد نشود.

اختصاص وام ۳ ميليون توماني
با كارمزد ۴ درصدي به مستأجران كم درآمد
گروه اقتصادي: مسئولان وزارت مسكن چندي پيش پيشنهادي را مطرح كردند كه در قالب آن امكان پرداخت وام قرض الحسنه به مستأجران كم درآمد فراهم شود. اين پيشنهاد با اصلاحاتي اخيراً در كميسيون اقتصادي مجلس به تصويب رسيده است و هم اكنون نيز به هيأت دولت ارسال شده است.
در خصوص جزئيات آيين نامه نحوه پرداخت تسهيلات قرض الحسنه به مستأجران كم درآمد شهري با محمدشاهي عربلو رئيس كميسيون اقتصادي مجلس گفت وگو كرده ايم.
***
* در قالب آيين نامه پرداخت تسهيلات قرض الحسنه به مستأجران كم درآمد شهري چه ميزان وام و در چه مدت زمان بازپرداخت اعطا مي شود؟
- طبق ماده يك اين آيين نامه اجرايي قرار است امسال مبلغ ۴۰ ميليون تومان از منابع قرض الحسنه بانك مسكن و طي ۴ سال آينده (تا سال ۱۳۸۸) هر ساله ۸۰ ميليون تومان از منابع قرض الحسنه تمامي بانك هاي كشور در اختيار بانك مسكن قرار گيرد تا با رعايت مفاد آيين نامه به مستأجران كم درآمد شهري پرداخت گردد.
مهلت بازپرداخت آن نيز ۵ سال به روش تقسيط در نظر گرفته شده است.
* با توجه به عنوان قرض الحسنه بودن اين وام آيا باز هم كارمزدي براي آن لحاظ مي شود و ميزان وام اختصاصي چقدر در نظر گرفته شده است؟
- نرخ كارمزد تسهيلات موضوع اين آيين نامه مطابق مصوبات شوراي عالي پول و اعتبار معادل ۴ درصد تعيين شده است. كه در ازاي خدمات بانكي دريافت مي شود. ميزان تسهيلات قرض الحسنه هر واحد نيز به تناسب مساحت و نوع مسكن حداكثر ۳ ميليون تومان در نظر گرفته شده است تا با پرداخت آن در قالب وام، مشكل افراد كم درآمد براي پرداخت پول پيش جهت اجاره مسكن رفع شود.
* اين وام عمدتاً به چه اشخاصي تعلق مي گيرد؟
- براساس ماده۲ اين آيين نامه خانوارهاي تحت پوشش كميته امام خميني(ره)، بازنشستگان تحت پوشش سازمان تأمين اجتماعي و صندوق بازنشستگي كشوري، مستمري بگيران، خانوارهاي تحت پوشش بهزيستي و خانوارهاي شاغل جوان و زنان شاغل سرپرست خانواده كه مستمري و حقوقشان بيش از ۵/۱ برابر حداقل حقوق و دستمزد موضوع قانون كار نباشد، مي توانند از اين وام استفاده كنند. افراد با معرفي و تعهد سازمان ها و نهادهاي مربوطه قادر خواهند بود اين وام را دريافت كنند.
* دستورالعمل اجرايي آيين نامه فوق چه زماني ابلاغ خواهد شد؟
- حداكثر ظرف ۱۵ روز پس از ابلاغ از سوي وزارت مسكن و شهرسازي دستورالعمل اجرايي اين آيين نامه تدوين و ابلاغ مي شود. هم اكنون اين آيين نامه در اختيار هيأت وزيران قرار دارد.

يك ميليون و ۲۰۰ هزار نفر
در نوبت دريافت خدمات بهزيستي هستند
مهر: بيش از يك ميليون و ۲۰۰ هزار نفر در حال حاضر براي دريافت خدمات بهزيستي و تحت پوشش قرار گرفتن ، پشت نوبت هستند.
دكتر ابوالحسن فقيه رئيس سازمان بهزيستي كشور در گفت وگو با خبرنگار اجتماعي خبرگزاري مهر افزود: اعتباراتي كه امسال به بهزيستي اختصاص يافته با توجه به اينكه بهزيستي به افرادي خدمات ارايه مي دهد كه از نيازمندترين اقشار جامعه محسوب مي شوند و همچنين به دليل گستردگي نيازها و مشكلات بهزيستي ، بسيار اندك است .
بر همين اساس، در بخش هاي مختلف و ارايه خدمات به افراد تحت پوشش با مشكلات فراواني مواجه است.
وي خاطرنشان كرد: بودجه بهزيستي حتي كفاف تامين نياز افرادي را كه هم اكنون تحت پوشش بهزيستي هستند نيز نمي كند چه برسد به اينكه بتوانيم افراد جديدي را نيز تحت پوشش قرار دهيم.
رئيس سازمان بهزيستي تأكيد كرد: براي سال آينده در تلاش هستيم بتوانيم با افزايش اعتبارات، خدمات و كمك هاي خوبي نيز به افراد تحت پوشش ارائه دهيم و همچنين خانواده هاي نيازمند پشت نوبت را نيز تحت پوشش قرار دهيم.

ايران بزرگترين سازنده كشتي در خاورميانه
سينا: براساس آخرين آمار سازمان جهاني تجارت و توسعه (UNCTAD)، تا پايان ماه اكتبر سال ۲۰۰۵ ميلادي جمهوري اسلامي ايران با دريافت سفارش ساخت ۲۷ فروند كشتي با مجموع تناژ ۷۹۲ هزار تن DWT توانست جايگاه خود را به عنوان بزرگترين كشتي ساز خاورميانه حفظ كند.
شايان ذكر است از مجموع سفارشات ثبت شده در كشتي سازيهاي داخلي ۱۳ فروند متعلق به كشتيراني جمهوري اسلامي ايران، ۵ فروند به شركت ملي نفتكش ايران، ۴ فروند به كشتيراني ريكمرز آلمان، ۲ فروند نيز به سازمان بنادر و كشتيراني و بخش خصوصي تعلق دارد.

نزول رتبه شركت ملي نفت ايران
در ميان شركت هاي بزرگ نفتي جهان
مهر: رتبه شركت ملي نفت ايران در ميان ۱۰ شركت بزرگ نفتي دنيا از رتبه سوم به چهارم نزول كرد.
رتبه بندي ۱۰ شركت بزرگ نفتي دنيا كه شركت ملي نفت ايران نيز جزو آنهاست، براساس فعاليت هاي بالادستي، پايين دستي، درآمدها و ديگر معيارها مشخص مي شود.
براساس آخرين گزارش هاي دريافت شده از سايت اينترنتي PIW كه در پايان هر سال ميلادي به رتبه بندي شركتهاي بزرگ نفتي مي پردازد، رتبه شركت ملي نفت ايران كه هميشه سوم بوده در سال گذشته ميلادي به چهارم كاهش يافته است.
اين در حالي است كه در سال هاي اخير براي افزايش و ارتقاي جايگاه شركت ملي نفت ايران اقداماتي صورت گرفته بود. تقريبا رتبه همه شركتهاي بزرگ نفتي به غير از شركت ملي نفت ايران كه به رتبه چهارم نزول كرده، ثابت بوده است.
رتبه اول به شركت آرامكو عربستان، رتبه دوم به اكسان موبيل آمريكا و رتبه سوم كه هميشه به ايران تعلق داشته است در سال ۲۰۰۵ به يك شركت ونزوئلايي به نام PDV تعلق يافته است.
اين گزارش اضافه مي كند: رتبه شركت ملي نفت ايران به چهارم نزول يافته و رتبه پنجم به BP انگلستان، ششم به رويال داچ شل، هفتم به توتال، هشتم به شوران و ۹ و ۱۰ به يك شركت مكزيكي و يك شركت چيني تعلق يافته است. به گزارش خبرنگار اقتصادي مهر، مديران و مسئولان نفتي بارها بر ارتقاي رتبه شركت ملي نفت ايران در ميان شركتهاي بزرگ بين المللي و رسيدن به رتبه دوم دنيا تاكيد دارند.

بزرگترين پالايشگاه جهان در مصر ساخته مي شود
فارس: مصر در نظر دارد با همكاري سرمايه گذاران كشورهاي عربي بزرگترين پالايشگاه دنيا را تأسيس كند.
به گفته وزير نفت مصر، سامه فهمي، ظرفيت اين پالايشگاه ۵۰۰هزار بشكه در روز خواهد بود.
به اين ترتيب معلوم نيست كه چرا وزير مصري اين پالايشگاه را بزرگترين پالايشگاه دنيا اعلام كرده است چون در حال حاضر كره جنوبي دو پالايشگاه هر يك با ظرفيت ۶۵۰هزار بشكه نفت خام در روز دارد.
قيمتهاي بالاي نفت طي سالهاي اخير باعث توجه بيشتر به كمبود ظرفيت پالايش در جهان شده است.
فهمي  نه به زمان و مكان پالايشگاه اشاره كرد و نه به نام سرمايه گذاران احتمالي.
پالايشگاه جديد با ظرفيت ۵۰۰هزار بشكه در روز باعث افزايش شديد ظرفيت پالايشي مصر براي فرآوري نفت خام خواهد شد.

معاون سازمان مديريت:
درآمد واردات خودرو از بودجه ۸۵ حذف نشده است
011376.jpg
مهر: معاون سازمان مديريت و برنامه ريزي خبر داد كه درآمد واردات خودرو از لايحه بودجه سال ۱۳۸۵ حذف نشده است.
سيدمحمدقاسم حسيني توضيح داد: نه درآمد واردات خودرو از بودجه سال ۱۳۸۵ حذف شده است و نه اصل واردات خودرو.
وي به پيش بيني ۶۰۰ ميليارد توماني درآمد دولت از محل حقوق ورودي خودرو در سال جاري اشاره و تصريح كرد: تاكنون در سال جاري تنها چند درصد از اين نوع درآمد محقق شده و بخشي از كسري بودجه دولت نيز به آن مربوط مي شود.
حسيني ادامه داد: قرار بوده در سال جاري ۱۹۰ هزار دستگاه خودرو وارد كشور شود كه تاكنون حدود ۶ هزار و ۳۰ دستگاه خودرو وارد كشور شده است.
معاون پارلماني سازمان مديريت و برنامه ريزي تأكيد كرد: سياست دولت اين است كه درآمدهاي غيرواقعي را از بودجه تعديل كند، بر همين اساس درآمد واردات خودرو در بودجه سال ۱۳۸۵ به ميزان قابل وصول آن كاهش خواهد يافت.

رئيس پژوهشكده پولي و بانكي:
در نرخ سود اوراق مشاركت بايد تجديدنظر شود
فارس: رئيس پژوهشكده پولي و بانكي گفت:  لازم است بانك مركزي در نرخ سود اوراق مشاركت ۵/۱۵ درصدي تجديد نظر كند. احمد مجتهد اظهار داشت: كاهش نرخ سود اوراق مشاركت به ۵/۱۵ درصد از جهت گيري هاي دولت بوده و هدف كاهش نرخ هاي سود است. وي اضافه كرد: استقبال از اين اوراق به طور نسبي نسبت به دوره هاي قبل كم بوده است و اين امر نشان مي دهد مردم هنوز فرصت هاي ديگري را در جاهاي ديگر سراغ دارند كه نرخ سود بالاتري را به آنها مي پردازد.
مجتهد خاطر نشان كرد: در عين حال تعدادي از شركت هاي موسسات و بنگاه ها وجود داشتند كه از اين اوراق ۵/۱۵ درصدي استقبال كرده و اقدام به خريد كردند.
رئيس پژوهشكده پولي و بانكي گفت:  بر اساس آمارهاي اعلام شده، استقبال از اين اوراق كم بوده است و نمي توان مردم را وادار به خريد اوراق كرد. وي يادآور شد: ظاهرا برخي شركت هاي بزرگ كه منابع معطلي را داشته اقدام به خريد اين اوراق كرده اند.
مجتهد با اشاره به اينكه پرسش خود وي از دو شعبه بانكها حاكي از فروش اوراق مشاركت به شركت ها بوده است گفت: خريد اوراق توسط شركت ها در جذب نقدينگي موثر است چرا كه سپرده هاي نزد بانكها كه با اتكا به آنها بانكها اقدام به تسهيلات دهي مي كنند، كاهش خواهند يافت.
مجتهد تاكيد كرد: هدف بانك مركزي نيز در واقع همين است و بحث سودآوري چندان مطرح نيست. وي گفت: بهترين محكي كه مي توان با آن قدرت جذب بازار را فهميد همين كار است زيرا متاسفانه بورس نيز فعال نيست و بانك مركزي ناچار است از روش آزمايش و خطا نرخهاي قابل قبول براي بازار را ارزيابي كند.
خبرنگار فارس از مجتهد پرسيد آيا عدم فروش اوراق بانك مركزي برنامه هاي اين بانك براي كنترل نقدينگي با شكست مواجه نمي كند؟
وي پاسخ داد: نمي توان گفت برنامه ها شكست مي خورند اما بانك مركزي بايد متناسب با استقبال بازار نرخ را تعيين كند و احتمالا نرخ ۵/۱۵ درصد بايد مورد تجديد نظر بانك مركزي قرار گيرد. وي تصريح كرد: احتمالا شوراي پول و اعتبار به همين منظور نحوه فروش اوراق را ارزيابي خواهد كرد و متناسب با بازار نرخ اوراق جديدي را تعيين مي كند.

در ديدار با وزير صنايع و مدير عامل ايران خودرو مطرح شد
دستور رئيس جمهور براي طراحي خودروي
كاملاً ايراني تا ۱۸ ماه آينده
فارس: رئيس جمهور در ديدار با وزير صنايع و معادن و مديرعامل ايران خودرو بر لزوم طراحي خودروي ۱۰۰ درصد ايراني تأكيد كرد.
يك مقام آگاه در پاسخ به اين پرسش كه «آيا بروز مشكلات مالي در ايران خودرو پروژه طراحي خودروي جديد را تحت تأثير قرار نخواهد داد؟» گفت: اين خودرو بايد ظرف مدت مقرر طراحي شود، زيرا رئيس جمهور صريحاً در گفت وگو با مديرعامل ايران خودرو در مورد لزوم طراحي يك خودروي ۱۰۰ درصد ايراني طي حداكثر ۱۸ ماه به وي تذكر داده است.
اين در حالي است كه منوچهر منطقي نخستين بار در مراسم رونمايي از پژو ۲۰۶ آريان خبر از طراحي خودروي ۱۰۰ درصد ايراني در اين شركت ظرف مدت ۱۸ ماه آينده داده بود.

طي ۸ ماهه گذشته رخ داد:
صدور بيش از ۴/۴ ميليارد دلار كالاي صنعتي و معدني
011382.jpg
گروه اقتصادي: دفتر امور صادراتي وزارت صنايع و معادن اعلام كرد: ارزش صادرات كالاهاي صنعتي و معدني كشور در هشت ماهه سال ۸۴ با احتساب صادرات صنايع دستي، تجارت چمداني و بازارچه هاي مرزي به ۴۴۵۴ ميليون دلار رسيد.
به گزارش روابط عمومي وزارت صنايع و معادن در اين مدت ارزش صادرات كالاهاي صنعتي و معدني بالغ بر ۹/۴۰۷۲ ميليون دلار بوده كه با احتساب صادرات صنايع دستي به ۸/۴۱۵۲ ميليون دلار رسيده است كه نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر ارزش ۷/۳۲ درصد افزايش نشان مي دهد.
اين گزارش مي افزايد: در هشت ماهه سال ۸۴ صادرات تجارت چمداني و بازارچه هاي مرزي به ترتيب ۶/۲۷ و ۴۰۳ ميليون دلار بوده است و با توجه به تركيب كالاي مذكور كه غالب آن را كالاهاي صنعتي و معدني تشكيل مي دهد، مجموع صادرات صنعتي و معدني به مبلغ ۴۴۵۴ ميليون دلار افزايش خواهد يافت.
براساس اين گزارش، با توجه به اهداف كمي برنامه چهارم توسعه در بخش صادرات صنعتي و معدني و پيش بيني ۶۵۹۰ ميليون دلار صادرات كالاهاي صنعتي و معدني براي سال ،۸۴ حدود ۱۰۱ درصد از اهداف در نظر گرفته شده براي هشت ماهه سال ۸۴ تحقق يافته است كه اين ميزان يك درصد فراتر از برنامه پيش بيني شده است.
همچنين صادرات هشت ماهه سال ۸۴ نمايانگر آن است كه ميزان صادرات محصولات صنايع غذايي با ۷/۳۵ درصد رشد به ۷/۲۰۵ ميليون دلار، مواد شوينده و پاك كننده با ۸/۲۵ درصد رشد به ۵/۳۶ ميليون دلار، گروه دارويي با ۳/۶۱ درصد رشد به ۷/۴۴ ميليون دلار، محصولات شيميايي با ۹/۵۴ درصد رشد به ۲۰۴ ميليون دلار و محصولات پتروشيمي كه ۸/۱۵ درصد از صادرات صنعتي و معدني را تشكيل مي دهد با ۸/۱۰ درصد رشد به ۳/۶۵۷ ميليون دلار رسيده است.
در بخش آهن و فولاد نيز ارزش صادرات اين بخش با ۳/۸۹ درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال قبل به ۰۶/۸۲۰ ميليون دلار رسيد، ضمن آن كه ارزش صادرات فلزات غيرآهني نيز با ۳/۵۰ درصد رشد بالغ بر ۲/۲۱۱ ميليون دلار شده است.
صادرات صنايع الكتريكي نيز ۸/۲۰ ميليون دلار بوده كه نسبت به مدت ياد شده ۱/۵ درصد افزايش را نشان مي دهد.
در گروه صنايع خودرو نيز صادرات با افزايش ۴/۵۲ درصدي همراه و در مجموع صادرات بخش خودرو ۱۷۰ ميليون دلار بوده است. سهم اين بخش از صادرات صنعتي و معدني نيز ۱/۴ اعلام شد صادرات صنايع دستي هم بالغ بر ۹/۷۹ ميليون دلار بوده كه ۳/۱۶۴ درصد افزايش داشته است. سهم اين بخش از صادرات صنعتي و معدني ۹/۱ درصد بوده است.

معاون وزير بازرگاني:
ارزش صادرات غيرنفتي امسال
از ۵/۸ ميليارد دلار فراتر مي رود
ايرنا: معاون  وزير بازرگاني  از روند رو به  رشد صادرات  غيرنفتي  كشور در سال  جاري خبر داد و گفت : تا پايان  امسال  ارزش  صادرات  غيرنفتي  از ۵/ ۸ ميليارد دلارفراتر خواهد رفت .
مهدي  غضنفري  با بيان  اينكه امسال  صادرات  غيرنفتي  كشور از رشدي  ۲۴ درصدي  نسبت  به  سال  ۸۳ برخوردار بوده  است ، تصريح  كرد: تاكنون  شش  ميليارد دلار كالاهاي  غيرنفتي  به  كشورهاي مختلف  صادر شده  است .
رئيس  سازمان  توسعه  تجارت  ايران  معتقد است  كه  سرمايه گذاري  در توليدمهمترين  عامل  ارتقاي سطح  صادرات  غيرنفتي  است  و در اين  راستا دولت  بايد فقط نقش  تسهيل كننده  صادرات  را ايفا كند.
غضنفري  سپس  بر اهميت  نقش  بخش  خصوصي  براي  سرمايه گذاري  در توليد و صادرات تأكيد كرد و گفت : براي  اصلاح  زيرساختهاي  توسعه  صادرات  غيرنفتي  بايد اين تفكر را كه  سرمايه گذاري  بايد توسط دولت  انجام  شود، از بين  برد.
به  گفته  وي ، كالاهاي  كشاورزي  و صنعتي  از مزيتهاي  صادراتي  و رقابتي  برخوردار هستند، اما در بخش  خدمات  هنوز آمادگي  لازم  ايجاد نشده  است .
معاون  وزير بازرگاني  اظهار داشت : براي  رونق  صادرات  خدمات  بايد به  بازسازي  زيرساختها در اين  بخش  پرداخت .
به  اعتقاد رئيس  سازمان  توسعه  تجارت  ايران ، اصلاح  ساختارهاي  پيراموني  به ويژه  زيرساختها و صنايع  تبديلي  از راهكارهاي  افزايش  صادرات  محصولات  كشاورزي است .غضنفري  در ادامه  دسترسي  نداشتن  به  تسهيلات  ارزان  قيمت  را از موانع  پيش روي  توسعه  صادرات  دانست  و تصريح  كرد، بايد به  طور همزمان  با اتخاذ سياستهاي منسجم ، صادرات  غيرنفتي  را بهبود بخشيد.
غضنفري ، درخصوص  درآمدزايي  صادرات  غيرنفتي  و جايگزين  كردن  آن به  جاي صادرات  نفتي  گفت : با سرمايه گذاري  مشترك  دولت  و بخش  خصوصي  در استانها مي توان  درآمدها را در بخش  توليد و سپس  صادرات  غيرنفتي ، بيش  از پيش  افزايش داد.

خودروي ۷ ميليون توماني ال ۹۰ سال آينده به بازار مي آيد
011379.jpg
ايسنا: رئيس هيات مديره شركت رنوپارس گفت: خودرو ال ۹۰ سال آينده با قيمت هفت ميليون تومان براي مدل استاندارد و۸/۵ ميليون تومان براي مدل فول عرضه مي شود.
مهندس دانش فهيم با اشاره به اينكه قيمت ۹ ميليون توماني اعلام شده براي اين خودرو صحت ندارد، افزود: داخلي سازي  اين خودرو محقق شده و تاكنون تغييري در سياست عرضه اين خودرو با اين قيمت ايجاد نشده است و اگر اتفاق عجيبي تا سال آينده رخ ندهد، اين خودرو با قيمت ۷ ميليون تومان وارد بازار مي شود.
وي ادامه داد: ال-۹۰ براي جايگزين شدن پيكان و تامين نياز قشر متوسط جامعه و كم درآمد است و ما نيز تمام تلاشمان را در اين جهت انجام مي دهيم.وي درباره اين كه عده اي از خودروسازان اعلام مي كنند با توجه به موتور قدرتمند ال-،۹۰ اين خودرو با قيمت زير ۱۰ ميليون تومان عرضه نخواهد شد، گفت: البته اين خودرو بين خودروهاي هم كلاس رقابت ايجاد مي كند، ولي رنو قطعات اين خودرو را از قطعه سازان داخلي و خارجي تامين كرده كه درنتيجه خودروسازان ايراني حق بالا بردن قيمت آن را ندارند و رنو هم قصد ندارد قيمت ال-۹۰ را افزايش دهد.
به گزارش خبرنگار ايسنا، با توجه قدرت بالاي موتور ال-۹۰ و همچنين فضاي داخلي اين خودرو، برخي خودروسازان معتقدند كه اين خودرو نبايد زير قيمت ۱۰ميليون تومان وارد بازار شود، زيرا ورود اين خودرو با اين قيمت، بازار خودروسازان ايراني را نامتعادل مي كند. به عنوان مثال پژو ۴۰۵ با قدرت موتور ۹۸ اسب بخار و اندازه مشابه ال -۹۰ و تكنولوژي ۱۵ سال پيش و قيمت ۱۲ ميليون تومان با ورود ال-۹۰با قيمت ۷ ميليون تومان و قدرت موتور ۱۱۰اسب بخار دچار بحران مشتري خواهد شد و اين مساله براي بسياري از خودروها مانند كيا ريو، هيوندايي ورنا، فولكس گل و پژو ۲۰۶ صندوق دار نيز صدق مي كند.

واحد مطالعات اقتصادي «سيا» اعلام كرد:
توليد ناخالص داخلي ايران بر اساس
برابري قدرت خريد ۴۹۶ ميليارد دلار
مهر: واحد مطالعات اقتصادي سيا اعلام كرد، ايران در سال ۲۰۰۵ بالاترين توليد ناخالص داخلي از لحاظ برابري قدرت خريد را در سطح خاورميانه و آفريقا دارا است.توليد ناخالص داخلي ايران بر اساس برابري قدرت خريد در سال ۲۰۰۵ به ۴۹۶ ميليارد دلار رسيد كه از اين لحاظ ايران بالاترين توليد ناخالص داخلي را در سطح خاورميانه و آفريقا از آن خود كرده است.بر اساس اين گزارش، پس از ايران كشور تركيه با توليد ناخالص داخلي ۴۹۱ ميليارد دلاري در رتبه دوم منطقه قرار گرفته است.كشور آفريقاي جنوبي نيز با توليد ناخالص داخلي ۴۸۵ ميليارد دلار برترين اقتصاد قاره آفريقا و سومين كشور در مقايسه با خاورميانه محسوب مي شود.

قيمت طلا و ارز
نوع ---فروش (ريال)
يك بهار آزادي(قديم) ۱۲۶۰۰۰۰
يك بهار آزادي(جديد)۱۱۳۵۰۰۰
نيم بهار آزادي ۵۷۵۰۰۰
ربع بهار آزادي ۳۱۵۰۰۰
يك گرم طلاي ۱۸ عيار (ساخته نشده)۱۱۱۰۰۰
يك دلار آمريكا (بازار غيررسمي)۹۱۰۰
يك دلار آمريكا (نرخ رسمي بانك مركزي) ۹۰۹۱
يك يورو (نرخ رسمي بانك مركزي)۱۰۷۷۹

اقتصادي
اجتماعي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
سكه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |