چهارشنبه ۷ دي ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۸۶ - Dec 28, 2005
شوراي شهر تهران دو ماه مهلت تعيين كرد:
تدوين و اجراي دستورالعمل
بهبود وضعيت رفاهي كاركنان شهرداري
اعضاي شوراي شهر بر ضرورت تسريع در اجراي
پروژه مصلاي تهران تأكيد كردند
011469.jpg
011412.jpg
گروه شهري: در جلسه ديروز شوراي اسلامي شهر تهران بر اجراي سريع پروژه مصلاي امام خميني(ره) به عنوان يكي از مهمترين الگوهاي معماري اسلامي ايران تأكيد شد.
به گزارش همشهري: مهندس مهدي چمران رئيس شوراي شهر ديروز در يكصدونودو نهمين جلسه علني شورا گفت: اين پروژه يكي از مهمترين پروژه هاي شهر تهران و نمادي براي جمهوري اسلامي ايران و ساير كشورهاي اسلامي است و در آينده به عنوان يك مركز بزرگ فرهنگي و اسلامي مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
وي از دست اندركاران مصلاي تهران خواست در اجراي اين پروژه طراحي يكپارچه آن را رعايت كنند.
رئيس شوراي شهر افزود: معماري اين پروژه بايد از گرايش هاي عوام پسند به دور باشد و سادگي در معماري آن رعايت گردد و يك تيم معماري منسجم بر اجراي مراحل طرح نظارت كند.
از سوي ديگر، علايي مدير عامل پروژه مصلاي امام خميني(ره) نيز با ارايه گزارشي در اين باره گفت: در حال حاضر ۲۰۰ هزار مترمربع از ساختمان مصلا در دست ساختمان است و تاكنون نيز ۶۰ هزار مترمربع از اين ۲۰۰ هزار متر به بهره برداري رسيده كه داراي ۵ شبستان است.
وي افزود: هم اكنون ۲۲۰ هكتار از اراضي عباس آباد در مالكيت مصلا و ۳۶۰ هكتار بقيه در مالكيت شركت نوسازي عباس آباد است.
علايي با بيان اينكه اين مجموعه در آينده به عنوان بزرگترين مجموعه فرهنگي در اختيار مردم قرار مي گيرد گفت: دسترسي ترافيكي به اين مجموعه به عنوان يكي از قطب هاي بزرگ فرهنگي و تفريحي نيز مد نظر بوده است.
وي در پاسخ به سئوال يكي از اعضاي شوراي شهر مبني بر زمان اتمام پروژه گفت: اگر اعتبارات به موقع تأمين و پرداخت شود مشكل اجرايي نداريم و مي توانيم ظرف ۴ سال طرح را تكميل كنيم. وي افزود: قرار بود مصلا در طول ۱۰ سال احداث شود ولي متأسفانه اعتبارات در نظر گرفته شده از سوي سازمان مديريت و برنامه ريزي به موقع اختصاص نيافت و به همين دليل پروژه متناسب با اعتبارات پيش رفته است نه متناسب با برنامه.
دكتر نادر شريعتمداري رئيس كميسيون برنامه و بودجه شوراي شهر نيز گفت: بحث بودجه اي طرح مصلاي تهران بايد در بودجه كل كشور ديده شود و به موقع اختصاص يابد زيرا به دليل عدم تخصيص به موقع اعتبارات سابقه بسياري از طرح ها آزاردهنده است و اين طرح بايد طبق يك جدول زمان بندي شده و بودجه مناسب به اتمام برسد.شريعتمداري همچنين با اشاره به مشكلات ترافيكي منطقه و مسايل مربوط به ايستگاههاي مترو واقع در مجاورت مصلا گفت: ايستگاه مترو شهيد بهشتي داراي ورودي شمالي است كه به دليل عدم هماهنگي لازم تاكنون اين ورودي باز نشده است و ايستگاه مترو شهيد همت نيز با مشكلاتي در اين زمينه روبه روست كه توجيه پذير نيست.مهندس حسن بيادي نايب رئيس شوراي شهر نيز با تأكيد بر لزوم حفظ و نگهداري اراضي عباس آباد به عنوان يك سرمايه ملي گفت: در گذشته برخي افراد و سازمان ها فكر مي كردند كه اراضي عباس آباد را از اسرائيل گرفته اند و به همين دليل هر نقطه اي از آن را به شخص يا سازماني واگذار كردند.
مهندس حسن بيادي افزود: بخش زيادي از ساخت و سازهاي غيرمجاز در اراضي عباس آباد در گذشته انجام شده است و بخشي نيز در اين دوره اتفاق افتاده و برخي سازماني ها شروع به ساخت وساز كردند و در زمان آقاي احمدي نژاد نيز قول هايي براي جلوگيري از ساخت و سازها داده شد ولي در اين زمينه كوتاهي گرديد.
وضعيت رفاهي كاركنان شهرداري
شوراي شهر در جلسه ديروز همچنين شهرداري را موظف كرد ظرف ۲ ماه دستورالعمل اجرايي را در رابطه با ارائه و بهبود وضعيت رفاهي و خدماتي كاركنان شهرداري و سازمان هاي وابسته تهيه و به شورا ارائه كند.
محمود خسروي وفا عضو كميسيون فرهنگي اجتماعي شورا در اين باره گفت: كاركنان شهرداري در مقايسه با برخي دستگاهها از امكانات و تسهيلات موجود در شهرداري كمتر مي توانند استفاده كنند.
حبيب كاشاني نيز در اين باره گفت: با اينكه شهرداري تاكنون امكانات و تسهيلاتي را از جمله در بخش مسكن در اختيار ديگران قرار داده است ولي در حال حاضر بسياري از كاركنان شهرداري با مشكل مسكن روبه رو هستند.
وي افزود: حتي در مورد دريافت وام نيز كارمندان شهرداري با محدوديت هايي روبه رو هستند.
از سوي ديگر مهندس پورزندي معاون مالي اداري شهرداري نيز گفت: شهرداري در حال تهيه منشور نيروي انساني با لحاظ كردن تأمين و بهبود مسايل رفاهي، درماني، فرهنگي و ورزشي آنان است.وي افزود: در همين راستا ظرف ۲۰ روز آينده باشگاه كاركنان شهرداري در بوستان گفت وگو براي خدمات و سرويس دهي در اختيار كاركنان شهرداري قرار مي گيرد و در آينده بر تعداد آنها افزوده خواهد شد.
پورزندي افزود: در حال حاضر هزينه درماني زيادي پرداخت مي كنيم ولي نتيجه مطلوب گرفته نمي شود زيرا در اين زمينه رضايت منابع انساني شرط است.
رسول خادم رئيس كميسيون فرهنگي اجتماعي شوراي شهر گفت: طي ۲ ماهي كه از تصويب مصوبه مشاركت بخش خصوصي در توسعه مجتمع هاي فرهنگي و سينمايي مي گذرد ۶۰ درخواست ساخت مجموعه فرهنگي و سينمايي از طرف بخش خصوصي دريافت شده است كه ۲۴ مورد آن منجر به تشكيل پرونده شده است.شوراي شهر همچنين طي مصوبه اي نحوه دريافت وروديه از خودروهاي ورودي به ميدان مركزي ميوه و تره بار را ضابطه مند كرد و به شهرداري اجازه داد مطابق جدول  پيش بيني شده مبالغي را دريافت و هزينه كند.از سوي ديگر مهندس اميررضا واعظي آشتياني عضو هيأت رئيسه شوراي شهر در جمع خبرنگاران از نحوه انعكاس خبر مربوط به واگذاري مديريت شركت واحد به شهرداري انتقاد كرد.خزانه دار شوراي شهر گفت: مديريت شركت واحد از قبل هم در اختيار شهرداري بوده و شوراي شهر در زمينه اجرايي هيچ دخالتي نداشته است.وي افزود: از زمان تأسيس شركت واحد، چه زماني كه انجمن شهر صاحب مجمع آن بوده، چه زماني كه وزير كشور به نيابت از شوراي شهر اين مسئولت را داشته و چه در دوره تشكيل شوراي شهر همواره انتخاب مديران شركت با هماهنگي شهردار تهران صورت گرفته است.
وي گفت: اگر شهرداري مي خواهد مجمع عمومي شركت واحد را كه در حال حاضر مطابق قانون در اختيار شوراي شهر است به طور مستقل اداره كند ما حرفي نداريم ولي مراحل قانوني آن بايد طي شود و به تصويب مجلس شوراي اسلامي برسد.آشتياني افزود: مسايل شركت واحد كهنه و قديمي است و هيچ ربطي به مسايل مديريتي ندارد. مديريت شركت واحد كارها و خدمات زيادي را در اين مدت انجام داده ولي اشكال آن اين است كه خدماتش را رسانه اي نكرده است و به همين دليل با آن برخورد مي شود .
مصوبات شوراي شهر
شوراي شهر تهران در يكصد ونودونهمين جلسه علني خود شهرداري را موظف كرد حداكثر ظرف ۲ ماه نسبت به تهيه، ابلاغ و اجراي دستورالعمل هاي ارائه خدمات رفاهي، بهداشتي، درماني، فرهنگي، اجتماعي، ورزشي و تفريحي كاركنان شهرداري و سازمان ها و شركت هاي تابعه و افراد تحت سرپرستي آنها اقدام و گزارش هاي اجرايي آن را هر ۶ ماه يك بار به شوراي شهر ارائه كند.
شوراي شهر همچنين با تصويب لايحه اي به شهرداري اجازه داد به منظور ارائه خدمات بهينه و نگهداري مطلوب ميدان مركزي ميوه و تره بار از وسايل نقليه ورودي به اين ميدان، مبالغي را دريافت و در قالب بودجه ساليانه هزينه كند.
به موجب اين مصوبه نرخ ورودي به ميدان مركزي تره بار تهران، براي كاميون و تريلر ۵۰۰۰ ريال، براي كاميونت، خاور و نيسان ۳۰۰۰ ريال و وانت بار ۲۰۰۰ ريال تعيين شده است.
در اين جلسه همچنين مهندس نجات پور به عنوان نماينده شوراي شهر در كميته اجرايي موضوع بند پنجم ماده چهارم مصوبه چگونگي جلب و جذب مشاركت بخش خصوصي در توسعه مجتمع هاي فرهنگي و سينمايي شهر تهران انتخاب شد.

قاليباف در همايش مديران اجتماعي شهرداري تهران:
رويكرد مديريت شهري مشاركت و شهروند مداري مي شود
011406.jpg
گروه شهري: صبح ديروز با حضور دكتر محمدباقر قاليباف شهردار تهران و مهندس حسن بيادي نايب رئيس شوراي اسلامي شهر تهران و به همت معاونت امور اجتماعي _ نخستين همايش شهرداران و مديران ارشد امور اجتماعي شهرداري تهران در محل خانه هنرهاي ايراني برپا شد.
به گزارش همشهري در اين همايش كه با شعار شهروند سالم، خانواده سالم، محله سالم و شهر سالم آغاز شد دكتر قاليباف طي سخناني از ضرورت انجام اصلاحات ساختاري در مجموعه شهرداري تهران، تمركززدايي از مديريت كلان شهر تهران و محله گرايي سخن گفت و خواستار تغيير بنيادين رويكرد مديريت شهري به سمت امور اجتماعي و فرهنگي، آموزش شهروندي و مشاركت و شهروندمداري شد.
وي اظهار داشت: اگر به شهرداري به چشم يك سازمان خدماتي و نه يك نهاد اجتماعي فراگير نگاه كنيم به تدريج از مفاهيم مهمي چون حقوق شهروندي، كرامت انساني و تحقق جامعه اي مردم سالار فاصله خواهيم گرفت.
قاليباف اظهار داشت: مردم بايد به شهر خود همان احساس مسئوليت را داشته باشند كه به حريم خانه خود.
وي تأكيد كرد: اگر به مشاركت همگان اعتقاد نداشته باشيم هر چقدر هم كه از آموزش حرف بزنيم ولي نتوانيم بسترسازي لازم را براي مشاركت فراهم كنيم به اهداف خود نخواهيم رسيد.
قاليباف خواسته هاي شهروندان را از شهرداري نه كلي نگري و ارائه برنامه هاي بلندمدت عمراني كه رفع نيازهاي روزانه، عنوان كرد. بنابراين گزارش در همايش روز گذشته شهرداران و معاونان و مديران امور اجتماعي شهرداري تهران از طرح ويژه اي براي كودكان سخن گفته شد. به طوري كه به دستور قاليباف شهردار تهران ۲۰۰ خانه اسباب بازي به عنوان مهدكودك در پاركهاي تهران تأسيس خواهد شد.
حسن بيادي نايب رئيس شوراي اسلامي شهر تهران نيز دستيابي به نتايج مؤثر و موفق در حوزه فرهنگ را نتيجه هماهنگي، همدلي و همزباني دست اندركاران امور فرهنگي اجتماعي دانست. وي در ادامه با اشاره به اصول مورد نظر مقام معظم رهبري در تحقق چشم انداز ۲۰ ساله نظام و نقش شهر تهران در تحقق اين چشم انداز از ضرورت وجود يك تيم متخصص در كنار سيستمي كه نقش راهيابي به سمت اهداف را داشته باشد، ارتباطات سريع و اعتماد به زير مجموعه ها و استفاده از توانمنديهاي بدنه شهرداري صداقت در گفتار و سياست در عمل تأكيد كرد.
نايب رئيس شوراي اسلامي شهر تهران گفت: وظيفه شهرداري تهران شهرسازي نيست بلكه مي بايست ۷۰ درصد كار شهرداري به حوزه فرهنگ و امور اجتماعي اختصاص يابد. اين در حالي است كه به اعتقاد بيادي شهرداري تهران در حوزه فرهنگي و امور اجتماعي دچار ضعف عملكرد است به طوري كه مديران اين حوزه همواره در مقابل مديران حوزه هاي شهرسازي و فني عمراني درجه ۲ و ۳ به شمار آمده اند.

با رسيدن دما به صفر درجه تهران يخ مي زند
011409.jpg
ايسنا: سازمان هواشناسي كشور پيش بيني كرد كه حداقل دماي تهران در روز چهارشنبه با يك درجه ديگر كاهش به صفر درجه سانتيگراد برسد. بررسي نقشه سطح زمين نشانگر استقرار سامانه پرفشار در اكثر نقاط كشور است.طي روز چهارشنبه با عبور ناوه تراز مياني جو از نوار شمالي كشور به تدريج انتظار جوي آرام را در اين نواحي خواهيم داشت.
همچنين نيمه شرقي كشور تحت تاثير تناوبي ناوه ضعيفي است كه مركز آن بر روي درياچه آرال بوده و طي سه روز آينده افزايش موقتي ابر و وزش باد و بارش هاي پراكنده را خواهد داشت.با تقويت جريانات پايدار در نواحي غربي و به تدريج مركزي كشور در روز يكشنبه هفته آينده انتظار افزايش غبار صبحگاهي را به ويژه در شهرهاي پرجمعيت و صنعتي خواهيم داشت.سازمان هواشناسي كشور در روز چهارشنبه آسمان تهران را صاف تا قسمتي ابري گاهي همراه با غبار پيش بيني كرد كه حداكثر و حداقل دماي تهران در اين روز به ترتيب به ۹ درجه سانتيگراد بالاي صفر و صفر درجه مي رسد.

خرس مقتول هار نبود، گرسنه بود
ادامه اعتراض گروههاي زيست محيطي
به كشتن خرس پناهجو در تبريز
011403.jpg
گروه شهري: با گذشت تنها چهار روز از ماجراي كشته شدن يك خرس قهوه اي به دست كاركنان سازمان محيط زيست كه با اعتراض برخي گروههاي زيست محيطي و دانشجويان نيز همراه شد، پخش تصاوير اين واقعه از سيما در سطح رسانه هاي بين المللي هم بازتاب يافت.
خبرگزاري آسوشيتدپرس و سايت خبري PG با اشاره به پخش تصوير لاشه اين خرس مرده به نقل از تلويزيون ايران اعلام كردند كه علي رغم درخواست دانشجويان مبني بر انتقال خرس به باغ وحش مقامات محلي فرمان شليك به سمت حيوان را صادر كردند.
در عين حال بعدازظهر ديروز گروهي از تشكل هاي زيست محيطي تبريز به همراه جمعي از دانشجويان دانشگاه آزاد تبريز با در دست داشتن پلاكاردهايي در انتقاد از سازمان محيط زيست مقابل ساختمان اداره كل محيط زيست استان آذربايجان شرقي تجمع كردند و گزينه كشتن خرس پناهجو را نشانه ناكارآمدي مديريت اين سازمان دانستند.
اما يكي مسئولان اين اداره با حضوردر بين معترضان گفت: خروج خرس كشته شده از زيستگاه طبيعي، يك رفتار غيرعادي بوده است. وي بروز همين رفتارهاي غيرعادي در خرس را نشان دهنده  هار بودن حيوان برشمرد كه با اعتراض مواجه شد.
انجمن حمايت از حيوانات نيز با صدور بيانيه اي اعلام كرد: كشتن يك حيوان بي دفاع كه به علت گرسنگي و تخريب زيستگاه به شهر پناه آورده بود افتخاري براي اين سازمان نيست. ضمن اينكه فقدان امكانات از جمله تفنگ بيهوشي همانند عذري بدتر از گناه است كه از گناه قاتلان اين مخلوق الهي نمي كاهد. از سوي ديگر دكتر اسماعيل كرم، بيولوژيست و كارشناس حيات وحش در گفتگو با همشهري گفت: جاي تاسف است كه سازمان محيط  زيست در يكي از استان هاي پر اهميتش اسلحه بيهوشي ندارد در حالي كه بسيار ارزان قيمت است و البته وجود كارشناس براي استفاده از اين اسلحه هم مهم است كه سازمان چنين كارشناساني هم ندارد.
وي افزود: خرس حيواني است كه به طور طبيعي هميشه بيني آن مرطوب است و در اثر خستگي و ترس از آن همه آدم باز هم طبيعي است كه كف از دهان حيوان بيايد و جاي تعجب است كه چون آب بيني حيوان مي آمده پس هار بوده است!
وي گفت: مساله مهم در اين واقعه اين است كه خرس را كساني كشته اند كه قانوناً موظف به حفظ اين گونه كمياب و حمايت از آن بودند.
دانشگاه غيرانتفاعي نبي  اكرم تبريز نيز با ارسال نامه اي به محيط زيست با انتقاد شديد از رفتار سازمان محيط زيست نسبت به يك حيوان بي دفاع خواستار پيگيري تشكل هاي زيست محيطي از اين رخداد شده است.

ديدار اعضاي شوراي شهر تهران با شهروندان
گروه شهري: ۳ تن از اعضاي شوراي اسلامي شهر تهران امروز (چهارشنبه) با شهروندان مناطق ۲ ، ۹ و ۱۵ ديدار مي كنند.به گزارش روابط عمومي شوراي شهر تهران، منظر خيرحبيب اللهي در منطقه ،۲ حبيب كاشاني در منطقه ۹ و دكتر مهنوش معتمدي آذر در منطقه ۱۵ با شهروندان ديدار خواهند داشت و به مشكلات آنان رسيدگي خواهند كرد.براين اساس، شهروندان اين مناطق مي توانند براي ثبت نام ديدار با اعضاي شوراي شهر به روابط عمومي اين مناطق مراجعه كنند.

نگاه
011400.jpg
علي مريخي

فاينانس قطارهاي شهري از ۲ به ۱۰ ميليارد دلار
افزايش مي يابد
فارس: يك عضو شوراي شهر تهران افزايش ميزان فاينانس قطارهاي شهري را از جمله مباحث مطرح شده در نشست شب گذشته تعدادي از اعضاي شوراي شهر تهران با رئيس جمهور عنوان كرد.
اين عضو شوراي شهر تهران كه خواست نامش عنوان نشود افزود: در اين نشست افزايش ميزان فاينانس قطارهاي شهري از ۲ به ۱۰ ميليارد دلار مطرح شد.
مهدي چمران رئيس شوراي شهر تهران نيز در حاشيه جلسه ديروز اين شورا، درمورد مباحث مطرح شده در نشست تعدادي از اعضاي شورا با رئيس جمهور گفت: در اين جلسه نامه هايي كه در زمينه هاي مختلف براي رئيس جمهور ارسال شده بود مورد پيگيري قرار گرفت.
وي مسائل و مشكلات مربوط به پسماندهاي بيمارستاني، فاضلاب، ترافيك و متكديان را از جمله مباحث مطرح شده در اين نشست عنوان كرد و افزود: بر اساس دستور رئيس جمهور پيگيري مفاد نامه ها در دستور كار سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور قرار گرفت.
رئيس شوراي شهر تهران با تأكيد بر اينكه اين نشست خصوصي بوده است، خاطرنشان كرد: علاوه بر اين رئيس جمهور اعلام كردند كه چه مبالغي را در بحث ترافيك پيشنهاد داده اند كه من ميزان مبلغ آن يادم نيست.
وي افزود: دستور خاصي در اين جلسه صادر نشد و اجازه دهيد كه پيگيريها به نتيجه برسد تا بتوانيم درخصوص نتايج اين نشستها صحبت كنيم.

شهري
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |