يكشنبه ۱۱ دي ۱۳۸۴ - - ۳۸۸۹
جشن چهاردهم
008034.jpg
چهاردهمين جشن ماهانه كتاب با رونمايي كتاب روش تحقيق در ارتباطات ترجمه سيد كاووس سيد امامي توسط سازمان فرهنگي - هنري شهرداري تهران برگزار مي شود.
ساراي قشقايي- اين اولين بار نيست؛از يك سال و نيم قبل بود كه نويسندگان و فرهيختگان ما در دو حوزه ادبيات و علوم انساني معرفي شده و مورد تجليل و توجه قرار مي گيرند.
مراسم رونمايي برپا مي شود تا ورود يك كتاب از حوزه ادبيات يا علوم انساني به مجموعه توزيع كتاب جشن گرفته شود.
فريدالدين حداد عادل همان كه پدرش سكان رياست قوه مقننه را در دست دارد و خود در گوشه اي از عرصه ادبيات كشور پيش مي رود، دبير اين جشنواره است. او مي گويد: از وقتي اين جشن برپا مي شود عمده هدف ما شناسايي چهره هاي فعال و گمنامي بود كه دغدغه اصلي شان تصحيح، تاليف و ترجمه آثار گرانقدر حوزه هاي ادبيات و علوم انساني است .
هرماه در اين جشن، گروه تخصصي شوراي نشر سازمان فرهنگي – هنري، آثار حوزه ادبيات را مورد شناسايي قرار مي دهد و پيش از توزيع در بازار نشر، با هماهنگي ناشر اقدام به معرفي و رونمايي  آن مي كنند.
ظاهرا به كتاب برگزيده در هر جشن 14سكه بهار آزادي اهدا مي شود و بين 250تا 400 نسخه نيز از ناشر خريداري و به سازمان هاي زير نظر سازمان داده مي شود.
حدادعادل مي گويد: از ويژگي هاي يك اثر كه مي تواند برگزيده شود، ميزان كار عملي روي آن، مرجع بودن آن در هر حوزه كه به طبع رسيده و زيبايي و قابليت هاي چاپي آن مورد نظر كارشناسان قرار مي گيرد؛ حالا در هر زمينه اي كه باشد تاليف، ترجمه يا تصحيح .
سازمان فرهنگي - هنري شهرداري تهران هم اكنون در ميان شهروندان اقدام به فرهنگسازي در حوزه كتاب مي كند، اما با اين رويكرد دوساله توجه خود را معطوف به نخبگان كرده است.
البته اين قدم اول بود. از ماه ها قبل برنامه اي توسط سازمان در فرهنگسراها راه اندازي شد كه به موجب آن هر هفته يك كتاب و يك نويسنده توسط كارشناسان برجسته، مورد نقد و بررسي قرار مي گيرد.
براي انتخاب اين كتاب ها نيز يك هيات ثابت وجود دارد. در هر حوزه  يك سري از استادان دعوت مي شوند تا كتاب و نويسنده مورد نظر را ارزيابي و انتخاب كنند.
مكان برگزاري جشن ها معمولا به پيشنهاد نويسنده يا ناشر انتخاب مي شود. آنها قصد ندارند با تعيين يك مكان شخصي و دائمي هويت مكاني خاصي را براي جشن هاي رونمايي كتاب به دست آورند. آنها درصددند تا هر 15 روز يك بار اين جشن را برگزار كنند؛ يعني هر دو هفته يك بار. به اين ترتيب تعداد بيشتري از كتاب هاي برتر معرفي و وارد حوزه نشر خواهند شد.
حيف است اين اتفاق مبارك فقط در حوزه ادبيات علوم انساني بيفتد. اگرچه اين رويكرد در ادبيات متاسفانه معطوف به رمان و آثار ادبي كلاسيك نيست، اما براي قدم اول بسيار اميدوار كننده است. باتوجه به معذوراتي كه ناشر و نويسنده براي انتشار كتاب خود دارند، برگزاري چنين جشن هايي مي تواند ناشر را براي توسعه فرهنگ كتابخواني ياري دهد. به هر حال چه خوب است كه در كنار انواع و اقسام جشن هاي مذهبي، اجتماعي و ملي، جشن هاي فرهنگي مثل جشن كتاب كودكان، جشن كتاب رمان و جشن كتاب هاي تخصصي و هر عنوان ديگري در دستور كار متصديان فرهنگي كشور قرار گيرد.

از صبح تا شب
حميدرضا پورنصيري
فكر مي كنم بد نباشد هرازچندگاهي هم برنامه هاي راديو را معرفي كنم، چون بعضي وقت ها واقعا برنامه هاي به دردبخوري در اين رسانه پيدا مي شود كه حتي
تصور كردن آنها در تلويزيون هم احتياج به اعتماد به نفس زيادي دارد. آن برنامه روايت شب را كه خاطرتان هست؟ هماني كه هر شب ساعت 10 از شبكه فرهنگ پخش مي شود و هر هفته يك كتاب را براي بازخواني انتخاب مي كند. اين هفته در اين برنامه، كتاب عروسي زين نوشته طيب صالح- نويسنده سوداني- خوانده مي شود كه اگر ديشب آن را از دست داده باشيد، مي توانيد امشب قسمت دوم آن را گوش كنيد. داستان عروسي زين در دهكده اي در سودان اتفاق مي افتد و درباره  عروسي كردن شخصيتي است كه به ظاهر عقب افتاده است اما در واقع او شخصيتي پيچيده با ابعاد معنوي دارد. شبكه سراسري هم براي برنامه قصه شب ، نمايشنامه خان ننه نوشته بهرام صادقي مزيدي را درنظر گرفته كه ميكائيل شهرستاني آن را كارگرداني كرده است. قسمت دوم اين نمايش را هم مي توانيد امشب در ساعت 22 از اين شبكه گوش كنيد. شبكه جوان هم در حوالي ساعت 13 هر روز برنامه اي دارد با عنوان
نمايش جوان كه برنامه امروزش اختصاص دارد به نمايشي با عنوان سوء ظن به كارگرداني ژاله علو. درضمن، روز سه شنبه هم از همين برنامه مي توانيد نمايش از يادرفته را گوش كنيد كه باز هم كارگرداني اش برعهده ژاله علو است. اما اگر از راديو دوباره به دنياي تلويزيون برگرديم، مي توانيد امروز را با ديدن تكرار و خدا عشق را آفريد و نقش بر آب آغاز كنيد تا نوبت به برنامه هاي شبانه برسد. در ميان برنامه هاي شبانه هم مظنونين ارزش ديدن دارد كه ساعت 19 از شبكه تهران پخش مي شود و ماموران مخفي پليس كه شبكه يك در ساعت 22:10 آن را پخش مي كند. اما در كنار اينها دو گزينه سينمايي ديگر هم داريد؛ يكي برنامه سينما ماورا است كه فيلم حلقه را در ساعت 20:40 از شبكه 4 پخش مي كند. ديگري هم برنامه تازه متولد شده سينما پنج است كه گويا اين هفته قرار است فيلم سينمايي عمليات نووا را پخش كند. فيلم، محصول سال 1998 آلمان است و آكيم برون هاك آن را كارگرداني كرده. علاوه بر حال و هواي اكشن و پر زد و خوردش كه تم اصلي 90 درصد از توليدات آلماني هاست، گويا حال و هوايي مناسب سال نو مسيحي هم دارد. اين فيلم در ساعت 21 از شبكه تهران به نمايش درمي آيد. درضمن اگر هم از طرفداران برنامه هاي هنري هستيد احتمالا در حوالي ساعت 19:15 مي توانيد مجله هنري نگارستان را از شبكه 4 تماشا كنيد كه از عنوانش مشخص است چه قالبي دارد و مناسب حال چه كساني ا ست. درضمن براي اينكه خانم هاي خانه دار و طرفداران سريال هاي ايراني هم خيلي نااميد نشوند مي توانند ساعت 21:30 به تماشاي قسمت ديگري از مجموعه پيله هاي پرواز بنشينند. راستي توجه كرده ايد كه تمام بار جذابيت اين سريال افتاده است به دوش ترانه تيتراژ انتهايي آن؟

از مدينه تا غدير خم
دكتر عدنان درخشان
18روز تا عيدغدير
پنج شنبه 30 ذي القعده سال 10هجري قمري، 12اسفند سال 10هجري شمسي، 28فوريه سال 632 ميلادي
امروز، آخرين روز از ماه ذي القعده است و كاروان حج درطي مسير از مدينه النبي تا مكه، به محلي به نام ابواء مي رسد. اين ديار براي پيامبر خدا(ص) خاطرات تلخي را به ياد مي آورد. حدود 57سال پيش – آنگاه كه فرزند يتيم عبدالله (ع) همراه با مادر جوان خويش آمنه(ع)، از زيارت قبر پدر در يثرب باز مي گشتند- در همين محل بود كه ديدگان مقدس او در رحلت مادر گرانقدرش اشكبار شد و در موقعيتي كه تنها شش بهار از عمر سرور پيامبران الهي سپري شده بود، با غم فراق مادر همنشين شد.
اين همه بار غم بسيار تلخ مي نمود، اما محمد امين خدا را هميشه با خود داشت و لطف بي پايان خداوندي همراه او بود.
... حال پس از سال ها، آن كودك يتيم، رسالت 23ساله خود را به پايان مي رسانيد. او به فرمان معبود بي همتا رهسپار مكه شده بود تا آخرين برگ هاي رسالت خويش را نيز برخواند؛ رسالتي كه جز او كسي را توان تحمل و انجام آن نبود.
آيا در نبود اين يگانه پيشوا- كه براي مسلمانان، پدري مهربان است- خداوند امت رسول آخرالزمان را بي سرپرست رها خواهد كرد و آنان را بسان يتيماني بي پناه، در وادي حيرت، بي راهبر خواهد گذارد؟! هرگز!
انا و علي ابوا هذه الامه (1)
من و علي، دو پدر اين امت ايم
آري، در نبود پيامبر بزرگ(ص) امير اهل ايمان(ع) پدرانه قافله اسلام را هدايت مي كند و آن را به سر منزل رستگاري مي رساند. اگر خداوند مهربان پيامبرش را به بهشت رضوان باز مي خواند، به لطف و رحمت خويش براي زمينيان عترت او علي، فاطمه، حسن، حسين ... و مهدي(ع) را باقي خواهد گذاشت و اينك كشتي نجات و صراط مستقيم خداوندي، ولي زمان و امام عصر، حجه بن العسكري عجل الله تعالي فرجه الشريف است؛ او پدر مهربان شيعيان و هدايت گر امت هاست كه:
السلام علي مهدي الامم (2)
سلام بر مهدي امت ها

۱ - بحار الانوار‎/ ج۱۶‎/ ص 95 و ج۲۳/ص۲۵۹
۲ - مفاتيح الجنان/ص۵۲۹:زيارت امام زمان(عج)

مائده هاي زميني
كيك يزدي
اگر عادت به صرف عصرانه با كيك و چايي داريد بهتر است كيك را در منزل خودتان تهيه كنيد.
سوده فهيم- كيك يزدي يكي از شيريني هاي خوشمزه، پركالري و آسان پز است كه طبخ آن در منزل بسيار خوشمزه تر از قنادي است.
براي تهيه اين شيريني، داشتن قالب هاي گود و كاغذ شيريني لازم است. دماي مناسب فر هم در درست از آب درآمدن آن بسيار مهم است.
موادلازم براي تهيه اين كيك عبارت است از: 225 گرم آرد سفيد(دوپيمانه) 200گرم شكر(يك پيمانه)، 150گرم روغن(يك پيمانه سرخالي)، 4عدد تخم مرغ، يك قاشق چايخوري جوش شيرين، يك قاشق مرباخوري بكينگ پودر، يك دوم قاشق چايخوري وانيل و يك پيمانه سرخالي شير يا ماست.
تهيه اين شيريني چندان دشوار نيست؛ ابتدا تخم مرغ و شكر را مخلوط كرده وخوب هم مي زنيم. بعد ظرف تخم مرغ و شكر را در ظرف با آب داغي قرارداده و باز به هم مي زنيم تا شكر ذوب شود. وقتي مايع گرم و شل شد ظرف را از آب خارج كرده و بازهم آن را خوب هم مي زنيم تا مايع سرد شود. مي توانيم به مرور آرد را در مايع ريخته و مخلوط كنيم تا تمام آرد در مخلوط ريخته شود.
جوش شيرين و بكينگ پودر و وانيل را در شير يا ماست حل مي كنيم و آن را داخل مايه آرد و تخم مرغ و شكر مي ريزيم.
در آخر كار، كره را كمي مي زنيم تا نرم و لطيف شود و روي اجاق مي گذاريم تا ذوب شود. سپس آن را به مايه اضافه مي كنيم. مايه كيك را در قالب هاي كوچكي كه قبلا چرب كرده ايم ريخته و آنها را در داخل سيني فر مي چينيم.
فر را با حرارت 350درجه به مدت 45دقيقه قرار مي دهيم. كيك ها بايد پف كرده و طلايي شوند و بعد از سرد شدن از قالب ها خارج كنيم. مي توانيد قالب هاي كوچك كاغذي را كه در شيريني فروشي استفاده مي شود را ابتدا در داخل قالب قرار دهيد.

آب و هوا
همان روزهاي آفتابي
008052.jpg
خبر خاصي برايتان نداريم. روزها همچنان آفتابي است و قرار نيست فعلا چندان سرد شود.
سميه هاشمي - شرايط جوي فعلا كمي پايدار است. برخلاف روزهاي برفي آمريكا و اروپا، ايران همچنان با آفتاب دست و پنجه نرم مي كند؛ مواظب آلودگي هوا باشيد.
درست است كه يكي دو روزي آسمان آبي مي شد ولي اوضاع دوباره مثل گذشته شده است .

امروز
نقاشي
كلاس هاي آموزشي ابزارشناسي رنگ و روغن و آكرليك كه فرهنگسراي نياوران با همكاري
ونيزو و نيوتن گذاشته از اين فرصتي طلايي محسوب مي شود؛ اين كلاس ها را از دست ندهيد. آدرس: تهران، انتهاي خيابان پاسداران، مقابل پارك نياوران، فرهنگسراي نياوران

طهرانشهر
آرمانشهر
ايرانشهر
جهانشهر
دخل و خرج
در شهر
سفر و طبيعت
شهر آرا
|  آرمانشهر  |  ايرانشهر  |  جهانشهر  |  دخل و خرج  |  در شهر  |  سفر و طبيعت  |  طهرانشهر  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |