دوشنبه ۱۲ دي ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۹۰ - Jan 2, 2006
حضرت امام جعفر صادق عليه السلام:
زهد آن نيست كه مالت را ضايع و حلال خدا را حرام كني، بلكه زهد در دنيا آن است كه نسبت به آنچه خود داري وابسته تر از آنچه كه در يد قدرت خداوند عزوجل است نباشي.
فروع كافي ج ۵ ص ۷۰
امروز با حافظ
جهان بس فتنه خواهد ديد از آن چشم و از آن ابرو
مرا چشمي است خون افشان زدست آن كمان ابرو
نگارين گلشنش روي است و مشكين سايبان ابرو
غلام چشم آن تركم كه در خواب خوش مستي
فيلم هاي دو بخش جشنواره كامل شد
۵ فيلم مسابقه و ۱۷ فيلم ميهمان معرفي شدند
011859.jpg
گروه ادب و هنر: اسامي ۵ فيلم بلند سينمايي بخش مسابقه سينماي ايران و ۱۷ فيلم بلند ميهمان اين بخش از بيست و چهارمين جشنواره فيلم فجر اعلام شد.
به گزارش روابط عمومي جشنواره فيلم فجر، فيلم هاي «چند مي گيري گريه كني؟» ساخته شاهد احمدلو، «سينه سرخ» ساخته پرويز شيخ طادي، «عصر جمعه» ساخته مونا زندي حقيقي، «قتل آنلاين» ساخته مسعود آب پرور و «زمان مي ايستد» از عليرضا اميني در بخش مسابقه سينماي ايران جشنواره حضور دارند. همچنين فيلم «گفت وگو با سايه» ساخته خسرو سينايي نيز در بخش خارج از مسابقه به نمايش درمي آيد.
پيش از اين نيز ۱۹ فيلم بلند سينمايي بخش مسابقه سينماي ايران اعلام شده است كه با احتساب اين ۵ فيلم، تعداد فيلم هاي اين بخش به ۲۴ فيلم رسيد و يك فيلم نيز در بخش خارج از مسابقه به روي پرده مي رود.
در بخش ميهمان نيز فيلم هاي «آتش بس» ساخته تهمينه ميلاني، «آفسايد» ساخته جعفر پناهي، «ستاره ها جلد سه (ستاره بود)» ساخته فريدون جيراني، «ابراهيم خليل الله» ساخته محمدرضا ورزي، «از دوردست» ساخته رامين محسني، «اسب» از بابك محمدي، «شبانه» ساخته اميد بنكدار و كيوان علي محمدي، «برج سرطان» از ابراهيم شيباني و «پروانه اي در مه» از محمدجواد كاسه ساز به نمايش درمي آيد.
برپايه اين گزارش، سامان سالور با فيلم «چند كيلو خرما براي مراسم تدفين» ، مهرداد خوشبخت با فيلم «جاي او ديگر خالي نيست» ، پوران درخشنده با فيلم «رؤياي خيس» ، عباس رافعي با فيلم «راه طي شده» ، نادر طالب زاده با فيلم «مسيح»، مازيار محمدي نژاد با فيلم «هفت رنگ» ، ابراهيم وحيدزاده با فيلم «شام عروسي» و وحيد موسائيان با فيلم «خانه روشن» در اين بخش حضور دارند.
فيلم هاي بيست وچهارمين جشنواره بين المللي فيلم فجر در ۱۴ سالن سينما براي مخاطبان به نمايش درمي آيد و علاقه مندان مي توانند فيلم هاي مورد نظر خود را در سالن هاي سينمايي استقلال، آستارا، بهمن ۱ و ،۲ پايتخت، سپيده، عصرجديد ۱ ، ۲ و ،۳ فلسطين ۱ ، ۲ و ۳ ببينند.
در سينماهاي، فرهنگ، فلسطين و استقلال علاوه بر نمايش فيلم هاي بخش هاي مختلف جشنواره، فيلم هاي بخش مسابقه سينماي ايران با حضور و معرفي دست اندركاران اين آثار به نمايش درمي آيند.
بيست و چهارمين جشنواره بين المللي فيلم فجر از ۳۰ دي ماه تا ۱۰ بهمن ماه امسال در تهران برگزار مي شود.

افزايش فيلمهاي دفاع مقدس در تلويزيون
011862.jpg
ايسنا: شبكه هاي تلويزيوني طي ماه هاي گذشته به موضوع جنگ توجهي ويژه نشان داده اند.
بنابراين گزارش، سريال «روح مهربان» كه از شبكه يك پخش شد، نمونه اي از اين برنامه هاي نمايشي است كه داستان آن گذري به جنگ تحميلي دارد. اين سريال ساخته  امير قويدل است.
فيلم تلويزيوني «پايان تاريكي» نيز به كارگرداني محمدتقي راوندي در حال ساخت است. اين فيلم به روابط آدم هاي جنگ نگاهي انساني دارد.همچنين امير عباس كني كه پيش از اين تهيه  سريال «ريشه در زمان» با موضوع شهداي جنگ تحميلي را بر عهده داشته، فيلم تلويزيوني «ستاره بهاري» را به دور از فضاي جنگ و با بهره گيري از مضامين دفاع مقدس به مخاطب ارائه مي دهد.
مركز مستند سازي سيما نيز از ساخت برنامه هايي با موضوع دفاع مقدس بي بهره نبوده و به تازگي مستند «بوي بهشت» را توليد كرده است.
اين مجموعه تصويرگر تلاش نخبگان است كه پس از پايان دفاع مقدس، وارد عرصه علم و دانش شده و در اين عرصه به پيشرفت هاي چشمگيري نايل شده اند.
كارگردان و نويسنده  اين مجموعه مستند سيدرضا اورنگي است و تهيه كنندگي آن را حميد مهدوي فر به عهده دارد.همچنين گروه حماسه و دفاع شبكه  يك سيما چندي است كه به ساخت فيلمي سينمايي با موضوع دفاع مقدس و با هدف شركت در جشنواره  فيلم فجر اقدام كرده است. اين فيلم (عروس كوهستان) را يوسف سيد مهدوي كارگرداني كرده است. تصويربرداري فيلم تلويزيوني «مهربانو» نيز همزمان با آغاز هفته  دفاع مقدس آغاز شد.اين فيلم كه در گروه حماسه و دفاع شبكه اول سيما تهيه مي شود، داستان زني ميانسال به نام مهربانو را روايت مي كند كه با گذشت چند سال از جنگ ايران و عراق همچنان توهمات و رؤياهاي جنگ با اوست.

برنامه همايش موسيقي خراسان و ماوراءالنهر اعلام شد
011856.jpg
گروه ادب و هنر: همايش موسيقي خراسان و ماوراءالنهر كه پيش درآمدي بر همايش بين المللي قطب الدين شيرازي است از صبح فردا در موزه هنرهاي معاصر تهران آغاز به كار مي كند.
اميرحسين پورجوادي؛ دبير همايش بررسي موسيقي خراسان و ماوراءالنهر در گفت وگويي با همشهري ضمن اعلام اين خبر گفت: در اين همايش دوروزه كه به همت بنياد ايران شناسي، فرهنگستان هنر و موزه هنرهاي معاصر تهران برگزار مي شود، جمعي از چهره هاي بين المللي قوم موسيقي شناسي (اتنوموزيكولوژي) جهان، همانند استيون بلوم، ريچارد ولف و عبدالولي عبدالرشيدف و نيز چهره هاي شاخص قوم موسيقي پژوهي ايران چون ساسان فاطمي، محمدرضا درويشي، هومان اسعدي، منصوره ثابت زاده، حسين ميثمي و... حضور دارند كه درباره ويژگي هاي موسيقي خراسان بزرگ سخنراني مي كنند.
به گفته پورجوادي علاوه بر سخنراني هاي علمي دو كارگاره موسيقي خراسان و شش مقام تاجيكستان نيز در اين همايش برپا خواهد شد كه اولي عصر سه شنبه از سوي بابك راحتي، محقق و نوازنده دوتار خراسان و دومي صبح چهارشنبه از سوي عبدالولي عبدالرشيدف، محقق و موسيقي شناس صاحب نام تاجيكي ارائه خواهد شد.
ازجمله سخنراني هاي مهم اين همايش سخنراني استفان بلوم موسيقي پژوه پيشكسوت آمريكايي است كه داستان حضرت علي(ع) و امام رضا(ع) را در نغمه هاي بخش هاي شمال خراسان مورد بررسي قرار مي دهد. همچنين ريچارد ولف، ديگر پژوهشگر آمريكايي نيز درباره تعزيه متحول سخنراني خواهد كرد.
وي همچنين از سخنراني آمنه يوسف زاده، محقق ايراني مقيم فرانسه درباره تأثير ادبيات كلاسيك و عاميانه بر نغمه هاي موسيقي شمال خراسان يادكرد.
اجراي دوتازنوازي استاد عبدالله سروراحمدي كه از نوازندگان پيشكسوت و صاحب سبك دوتار خراسان است و نيز علي غلامرضايي ازجمله برنامه هاي ديگر اين همايش است كه اجرا خواهد شد.

اصل مطلب
ابوالفضل زرويي نصرآباد
در محاسن و معايب منشي فرمايد
پسرم، در مراودات مدير
نقش منشي، اساسي است و خطير
منشي ات گوشواره تو بود
ويترين اداره تو بود
ويژگي هاي منحصر دارد
دم در، نقش فيلتر دارد
منشي از حالت نگاه رييس
از سر صبح، مي دهد تشخيص
كه جناب رييس، شنگول است
يا بداخلاق، طبق معمول است
به كسي، بي كه هيچ بر بخورد
مي تواند به پنبه سر ببرد
گربگويي: «شب است» گويد: «آه
آري، اين هم ستاره، اين هم ماه!»
مي كند هرچه داشت، صرف رئيس
نزند حرف، روي حرف رئيس
نشنوي وقت خواب و وقت عمل
داد و فريادش از اتاق بغل
نكند هرگز از نجابت اصل
تلفن هاي بي خودي را وصل
پاي اغيار اگر كه وا گردد
دفترت كاروانسرا گردد
منشي ات گر دهد به مردم رو
هركس و ناكسي مي آيد تو
چاك چرت تو پاره خواهد ماند
جدولت نيمه كاره خواهد ماند
بهر آن كس كه حيثيت دارد
جنس منشي اهميت دارد
گيرم آيينه ايد و پاك و مصون
منشي ات «رابعه» ، خودت «ذوالنون»
وقتي آن بدزبان توهم كرد
چه توان با زبان مردم كرد؟
گر به شيرين و نرگس و ليلا
همسرت شك كند، كه واويلا!
مي شود در نجابتت ترديد
بعد از آن، روز خوش نخواهي ديد
من كه گويم بگير، تلويحا
منشي پيرمرد، ترجيحا
زشت و بدخلق و بد ادا، بهتر
ناخوش آواز و بدصدا، بهتر
تا تو با يك چنين كسي طرفي
نخورد بر تو انگ بي شرفي
منشي خوب، كيمياست، پسر
چون جواهر، گرانبهاست، پسر

آغاز داوري نهايي انتخاب كتاب سال سلام بچه ها
مهر: داوري نهايي نهمين دوره انتخاب كتاب سال «سلام بچه ها» و «پوپك» تا پايان هفته جاري به اتمام مي رسد و برگزيدگان طي مراسمي در اواخر دي ماه معرفي و تقدير خواهند شد.نهمين دوره انتخاب كتاب سال سلام بچه ها و پوپك در دو بخش شعر و داستان و پژوهش برگزار مي شود كه در بخش شعر پانزده عنوان اثر و در بخش داستان و پژوهش چهل اثر به مرحله پاياني راه پيدا كرده اند.دبير جشنواره انتخاب كتاب سال سلام بچه ها و پوپك حجت الاسلام عبدالله حسن زاده آملي است كه هم اكنون در جايگاه مديرمسئول سلام بچه ها و پوپك مشغول به كار مي باشد.
مجيد ملا محمدي - شاعر و يكي از داوران اين جشنواره، ياد آور شد: در اين جشنواره به ادبيات ديني و آييني نگاه ويژه اي مي شود كه در اين بخش آثار خوبي نيز ارائه شده است.اما در بخش داستان كتابها از نظر كيفي نسبت به سال گذشته افت داشته اند كه بيشتر آثار ترجمه بوده و اكثرا ترجمه هاي ضعيفي بودند و كمتر با آثار تاليفي برخورد كرديم و همچنين در بخش شعر، كتاب هاي شعر نسبت به سال گذشته رشد كمي و كيفي داشته است.
در اين جشنواره كه در تهران برگزار خواهد شد بيست عنوان اثر برگزيده معرفي خواهد شد .

كوتاه از هفت هنر
* فيلم كوتاه «يك شب مهماني» ساخته شهرام ميراب اقدم در بخش مسابقه جشنواره فجر به نمايش درمي آيد. اين فيلم به مدت ۱۰ دقيقه داستان پيرزن و پيرمردي را عنوان مي كند كه براي رفتن به مهماني آماده مي شوند.
* كنسرت گروه صنم به سرپرستي و آهنگسازي اميرعباس ستايشگر و همراهي ۶ نوازنده در ساعت ۱۹ روزهاي ۱۵ و ۱۶ دي در تالار رودكي برگزار مي شود.
* دن كاميلو به كارگرداني كوروش نريماني در تالار چهارسو بر صحنه است. در اين نمايش كه ساعت ۴۵/۱۹ به اجرا درمي آيد سيامك صفوي، شهرام حقيقت دوست، محمدرضا جوزي، امير دلاوري و... به ايفاي نقش مي پردازند.
* پرويز مشكاتيان نوازنده سنتور در بزرگداشت ايرج بسطامي سخنراني مي كند. اين مراسم روز ۱۵ دي ساعت ۳۰/۱۵ در تالار وحدت برگزار خواهد شد.
* ۶ نمايش حرفه اي را چهره صاحب نام تئاتر كشور به سفارش شوراي برگزاري جشنواره تئاتر فجر آماده اجرا مي كند. دكتر قطب الدين صادقي، رضا صابري، حسين عاطفي، عزت الله مهرآوران، نصرالله قادري و اكبر زنجانپور، كارگرداناني هستند كه اين نمايش ها را بر صحنه مي برند.
* ۱۲ نفر از خوشنويسان كشور با برگزاري نمايشگاهي از نفيس ترين آثارشان در خانه هنرمندان عوايد حاصل از فروش تابلوهايشان را به باغ هنر بم اختصاص دادند.
*  موزه هنرهاي معاصر آثار «سهراب سپهري» نقاش و شاعر معاصر را امروز مورد بحث و بررسي قرار مي دهد.اين برنامه ساعت ۱۶ در گالري شماره دو موزه برگزار خواهد شد.
* فيلم «يادداشت بر زمين» ساخته علي محمد قاسمي به بخش مسابقه جشنواره روتردام هلند راه يافت.اين فيلم كه در جشنواره هاي ونيز، بوسان، ليدز و براتيسلاو به نمايش درآمده، در جشنواره فجر نيز حضور دارد.

ستون آخر
سردبير
* روز پنجشنبه براي رسيدن به مجلس ختم پدر يكي از همكاران مجبور شدم با موتور بروم. از زماني كه سردبير روزنامه هستم چندبار به جاي تاكسي و اتوبوس از موتور استفاده كرده ام. مثل همه مسافران موتور به خاطر سرعت و عجله اما اين بار جدي تر به دور و بر خودم نگاه كردم. (البته جاي دشمنتان خالي صبح شنبه يك تصادف وحشتناك موتوري در اتوبان مدرس ديدم كه گمان كنم فعلاً چند روزي موتورسواري را كنار بگذارم!) اما به هرحال آن روز وقتي فاصله طولاني تا جواديه را بر ترك موتور مي رفتم با خودم فكر مي كردم چقدر با نگاه سردبيري ديدني هاي تازه و جالب توجه در اين كوچه پس كوچه ها و خيابان ها هست؟
(راستي شنيده ام كه آقاي قاليباف چندبار با موتور اين طرف و آن طرف رفته، برايم خيلي جالب بود و مي خواستم از خود دكتر بپرسم كه نشد. اگر سئوال كردم ماجرا را برايتان خواهم نوشت)
من البته تهران را و شهرها را و زندگي را خوب مي شناسم. در شهرهاي مختلف يا زندگي كرده يا حضور مكرر داشته ام. در همين تهران محله هاي مختلف را تجربه كرده ام و يا لااقل به خاطر آخوند بودنم از پونك تا نارمك و از اقدسيه تا نازي آباد منبر رفته ام. در هر كوچه و خيابان دوستان و رفقايي از تيپ هاي مختلف دارم و با آنها آشنايم. قبل از روحاني شدن بارها از اين كوچه ها و خيابان ها عكس گرفته ام و ... اما بازهم وقتي امروز با اين نگاه به مردم و زندگي و شهر و خيابان مي گذرم اين همه چيزهاي تازه هست...
چرا؟
شايد به اين دليل كه سرعت تغيير و تحولات بيشتر از تحليل و مطالعه و بررسي توي اتاق و پشت ميز است. زندگي و شهر يك موجود زنده است كه از هزار و يك عامل متاثر مي شود و دائم تغيير مي كند و...
به خاطر همين مديراني كه توي اتاق خودشان محبوسند و براساس خاطرات و اطلاعات كودكي و نوجواني شان تصميم مي گيرند و قانون وضع مي كنند هميشه از قافله عقب هستند.
كاش مي شد همه كساني كه قرار است كاري را برعهده بگيرند مي توانستند كمي توي خيابان ها و كوچه ها و كنار همين مردمي كه برايشان خدمت مي كنند باشند و...
و كاش ما روزنامه نگاران فرصت مي كرديم به جاي سروكله زدن با تلكس و سايت و بحث و بررسي پشت درهاي بسته و اتاق هاي پر از كاغذ و كتاب كمي به واقعيت جاري زندگي نگاه كنيم و...
شايد آن وقت همين همشهري خيلي همشهري تر مي شد...
* خدا را چه ديده ايد، شايد با كمك شما شد!

نگاه
قلق گيري
ابراهيم زاهدي مطلق
خوشبختانه _ به گفته وزير ارشاد _ در هيات دولت اراده اي وجود دارد كه مي خواهند به هنرمند بيش از گذشته ارج نهند و حرمت بگذارند. منتهي مي گويند بدقلقي هايي در بعضي گوشه و كنار وجود دارد.
اين كه پس از سالها انتظار، گوش اهل هنر اين نكته را از يك مسئول مي شنود كه در گوشه و كنار بدقلقي هايي وجود دارد، جاي شكرش باقي است. حداقل فايده اين حرف، پذيرفتن اين نكته است كه «هنرمندان قلق دارند» . پس چه بايد كرد؟
نظاميان و پادگانيان اصطلاحي دارند به نام «قلق گيري» تا به سربازانشان بياموزند كه چگونه مي توان تير را به هدف زد. قلق گيري براي شناخت دقيق اسلحه است. همين طور براي تنظيم تيرانداز با اسلحه و زاويه اي كه از آن به هدف نگاه مي كند.خوب است جناب وزير كه به بدقلقي هاي هنرمندان اشاره كرده و به آن واقف شده اند، مقداري تأمل بفرمايند كه در مجموعه تحت مسئوليت ايشان و ساير مراكز از اين دست، تا چه اندازه در قلق گيري سهل انگاري شده و تير به خطا رفته است.خوب تر است كه جناب وزير بدانند پيش از اين هيات دولت و پيش تر از آن هيات دولت هاي پيشين هم، همگي مي خواستند به هنرمند ارج بنهند و حرمت بگذارند، اما ... حكايت همان بدقلقي ها و سهل انگاري در قلق گيري ها و...

بهارستان
خداترس
گويند در بصره رئيسي بود و روزي در باغ چشمش بر زن باغبان افتاد. آن زن در غايت حسن و در نهايت عفاف بود و باغبان را كاري فرمود تا از او دور شد.
زن را گفت: «برو و درها را ببند» زن رفت و باز آمد و گفت: «همه درها را بستم الا يك در نمي توان بست. گفت: آن كدام است؟ گفت: آن دري است كه ميان تو و آفريدگار است كه به هيچ سبيل آن در بسته نشود.
رئيس چون اين سخن بشنيد، استعفا كرد و به توبت و انابت مشغول شد.
جوامع الحكايات - سديدالدين محمد عوفي

برگي از تاريخ
اشغال تبريز
با آغاز جنگ جهاني اول و حمله آلمان به روسيه و طرفداري عثماني ها از آلمان و يورش انگليس و ژاپن به نيروهاي آلماني، جنگ جنبه جهاني پيدا كرد. در اين حال، دولت ايران اعلام بي طرفي كرد، ولي اين اقدام ايران از طرف متخاصمين رعايت نگرديد. تا اين كه سپاه امپراطوري عثماني با كمك كردها، تجاوز به خاك ايران را آغاز كرد و شهرهاي اروميه و تبريز بي دفاع را به تصرف خود درآورد و به سمت شمال ايران پيشروي نمود. پس از تجاوز عثماني، دولت روسيه نيز قواي خود را وارد ايران نمود و براي تصرف شهرهاي آذربايجان، جنگ شديدي بين قواي روسيه و سپاه عثماني درگرفت. در اين جنگ دهشتناك كه عده زيادي از مردم آذربايجان كشته و زخمي شده و اموالشان به غارت رفت،سرانجام روس ها پيروز شدند و بر آذربايجان استيلا يافتند.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران

چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۶۴۹۸۳۸۱


داستانك
فردا
- مامان! اونو مي خوام. اون عروسكه كه از همشون قشنگتره.
- دخترم، بيا بريم فردا برات مي خرم.
- فردا حتما مي خري مامان؟
مادر هيچ نگفت؛ دست دختر را فشرد و بغض گلويش را فروبرد و به راه افتاد.
سيد حامد قريشي

گشتي در دنياي خبرها
سرقت گوشت گوساله از يخچال تريلي
كانزاس: سارقان در آمريكا مقدار زيادي گوشت به ارزش ۱۵ هزار دلار را از داخل يخچال يك تريلي بسرقت بردند. اين تريلي قرار بود بار خود را در سردخانه يك فروشگاه خالي كند به همين دليل راننده تا روشن شدن هوا و آغاز بكار فروشگاه تصميم گرفت تريلي را در كنار فروشگاه پارك نمايد. اما پيش از روشن شدن هوا سارقان دست بكار شدند و بار تريلي را كه گوشت گوساله بود بسرقت بردند.
سفر با ماشين اسباب بازي
بن: يك پسر بچه ۱۰ ساله در آلمان كه با ماشين اسباب بازي خود قصد داشت مسافت ۴۰۰ كيلومتري خانه اش تا منزل مادر بزرگ را طي بكند به اداره پليس منتقل شد. اين پسربچه در نيمه شب و بدون اينكه والدينش متوجه بشوند با ماشين اسباب بازي خود كه با پدال زدن حركت مي كرد از منزل خارج شد و راه خانه مادربزرگ را در پيش گرفت. به هر حال در هوايي بسيار سرد تعدادي از شهروندان متوجه حضور اين پسربچه در خيابان شدند و پليس را خبر كردند. پليس نيز پس از اينكه او را به يك پاسگاه منتقل كرد و نوشيدني گرم در اختيارش قرار داد، به خانواده اش تحويل داد.
۴۰ سال حبس براي سارق ۶۴ ساله
واشنگتن: يك پيرمرد ۶۴ ساله در آمريكا كه به ۷ بار سرقت مسلحانه از شعب بانك اعتراف كرده بود به ۴۰ سال حبس محكوم شد. اين پيرمرد پيش از اينكه وارد شعب بانك ها بشود ماسك روي صورت خود مي زد به همين دليل پليس به مدت يكسال قادر به شناسايي وي از طريق مرور تصاوير دوربين هاي مدار بسته بانك ها نبود. به هر حال پليس براي اينكه او را شناسايي بكند تصاوير مربوط به سارق مسلح را در يك سايت اينترنتي قرار داد تا اينكه شايد افرادي بتوانند هويت سارق را شناسايي نمايند. سرانجام يكي از پسران اين مرد، اسلحه او را كه خودش به پدر هديه داده بود شناسايي كرد و پس از مشورت با دو برادر ديگر مطمئن شدند كه سارق مسلح در حقيقت پدر آنها مي باشد. به همين دليل از ترس اينكه پدرشان در جريان يك سرقت مسلحانه جان خود را از دست بدهد وي را به پليس معرفي كردند.

گل و گياه
نخود گل معطر
011853.jpg
نام علمي: Lathyrus odoratus
خانواده: LEGUMINOSAE
گياه يكساله و نسبتا سريع الرشد و بالارونده كه داراي تندريل (اندام پيچك مانند كه به بالا رفتن گياه كمك مي كند) مي باشد. گل هاي معطر آن در واريته هاي مختلف در رنگ هاي صورتي، آبي، ارغواني و سفيد از بهار تا اوايل پاييز ظاهر مي شوند. اين گونه واريته هاي كوتاه قد و غيربالارونده نيز دارد. حداكثر بلندي واريته هاي بالارونده به ۳ متر مي رسد.
نيازها: مكان كاملا روشن، خاك غني از هوموس، حاصلخيز و داراي زهكش خوب، جهت بالا رفتن، نياز به تكيه گاه دارد، گل هاي خشك آن بايد مرتبا چيده شوند. حداقل دماي قابل تحمل آن ۱۵- درجه سانتيگراد است. ازدياد: از طريق كاشت بذر در فصل بهار امكان پذير است.
سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |