دوشنبه ۱۲ دي ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۹۰ - Jan 2, 2006
ممكن است روش هاي جديد بر دي ان آ جنين اثر سوء داشته باشند
انتقال آلودگي به جنين در لقاح مصنوعي
كلينيك هاي آي وي اف استانداردهاي متفاوتي دارند، و بسياري از آنها بايد احتياط بيشتري براي حذف احتمال تغييرات ژنتيكي مانند درمان اسپرم ها با آنتي بيوتيك انجام دهند
011901.jpg
گروه دانش و فناوري- مريم جعفراقدمي: يك تحقيق جديد بر روي موش ها نشان مي دهد بعضي بچه هايي كه با روش معمول باروري آزمايشگاهي( آي وي اف ) متولد مي شوند، مي توانند قطعه اي از دي ان آ باكتريايي در كروموزوم هاي خود حمل كنند. محققاني كه اين آزمايش ها را انجام داده اند مي گويند اين تغييرات تصادفي ژنتيكي بسيار نادر است، اما پزشكان بايد براي جلوگيري از آن بيشتر احتياط كنند.
در لقاح مصنوعي مي توان از تزريق درون سيتوپلاسمي اسپرم (يا ICSI) براي پدراني با تعداد بسيار كم اسپرم يا اسپرم هايي كه نمي توانند به طور معمول حركت كنند،كمك گرفت. در اين روش تكنيسين ها به جاي اينكه اسپرم و تخمك را مانند روش معمول آي وي اف در ظرف كشت با هم تركيب كنند، تك اسپرم ها را به تخمك ها تزريق مي كنند. اين روش (ICSI) كه از سال ۱۹۹۱ گسترش يافت، حالا تقريبا در نيمي از فرايندهاي آي وي اف در بيشتر كشورهاي دنيا به كار مي رود. بيش از پنج سال است كه پژوهشگران روش ICSI را براي ساختن موجودات تغيير ژنتيك يافته آزمايش مي كنند. اين آزمايش ها با مخلوط كردن دي ان آ و اسپرم قبل از تزريق آن به تخمك انجام مي شوند. براي رشته هاي دراز دي ان آ كه انتقال آنها با تكنيك هاي ديگر مشكل است، اين روش مي تواند كارآمد باشد.
براي همين پدرو موريرا و همكارانش در آژانس تحقيقات كشاورزي مادريد اسپانيا، تصميم به تحقيق روي اين مسئله گرفتند كه اگر نمونه اسپرم آلوده به باكتري شده باشد ممكن است دي ان آ بچه ها تصادفا تغيير يابد. آنها نمونه اسپرم موش را با باكتري «اي.كلي» مخلوط كردند كه شامل ژني بود كه با يك پروتئين فلورسنس كدگذاري شده بود. سپس آن اسپرم را براي تزريق به تخمك استفاده كردند. براي اسپرم هاي تازه اي كه با چرخش در سانتريفوژ شسته شده بودند تا از ديگر مواد همراه آن جدا شود، ۱۲ درصد نطفه هاي تازه تشكيل شده شامل ژن فلورسنس بودند. با اينحال آن ژن در نطفه هايي كه به روش معمول يعني كاشت داخل بدن موش ماده بسته شده بودند، پيدا نشد. اما نمونه اسپرم هايي كه منجمد شده بودند، ولي با روش سانتريفوژ شسته نشده بودند، ۱۹ درصد نطفه ها و ۶ درصد نطفه هاي كاشت معمولي، حاوي ژن فلورسنس بودند.
متخصصين ISCI نگران اين بودند كه موريرا از محلول غليظ باكتري  استفاده كرده باشد، كه به طور معمول در زير ميكروسكوپ آي وي اف قابل مشاهده است. براي همين ماريسه باندوئل از دانشگاه آزاد بروكسل كه بر روي سلامت چند صد كودك متولد شده با روش آي وي اف تحقيق مي كند، مي گويد اكنون نيازي نيست كه به بيماران هشدار دهيم يا روش ها را تغيير دهيم. اما موريرا نشان داده است كه آن نمونه هاي اسپرم به طور مداوم با پوست اهداكنندگان اسپرم آلوده مي شوند. او استدلال مي كند كه كلينيك هاي آي وي اف استانداردهاي متفاوتي دارند، و بسياري از آنها بايد احتياط بيشتري براي حذف احتمال تغييرات ژنتيكي، مانند درمان اسپرم ها با آنتي بيوتيك انجام دهند. او مي گويد بهتر است مطمئن باشيم كه هيچ بچه اي اين مشكلات را به ارث نمي برد. يكي از نگراني ها اين است كه دي ان آ هاي آلوده به باكتري مي توانند ژن هاي جلوگيري از سرطان را مختل كنند. باندوئل فكر مي كند كه امكان ندارد اين مشكل پيش بيايد، علاوه بر اينكه بچه هايي كه او رويشان تحقيق كرده سالم به نظر مي رسند. اما او اعتراف مي كند كه پيامدهاي تغييرات اتفاقي ژنتيكي ممكن است بعدها در زندگي ظاهر شود.
با توجه به اين كشمكش ها، مسئولان وزارت بهداشت و نظارت بر آي وي اف در انگليس گفته اند تحقيقات موريرا را بررسي مي كنند تا ببينند آيا هيچ يك از روش هايشان نياز به تغيير دارد يا نه.
منبع: Dec.2005 NewScientist.3

تئوريسين كامپيوتر درگذشت
011892.jpg
گروه دانش و فناوري _ محمدتقي رسولي:در آخرين روزهاي سال ،۲۰۰۵ جان دايپولد پدر علم تئوري تجارت، كامپيوتر و كامپيوتري كردن در سن ۷۹ در اثر سرطان در منزلش در حومه شهر برفورد آمريكا درگذشت.
جان دايبولد فردي است كه در دهه ۱۹۵۰ ميلادي تلاش بسياري براي اشاعه كامپيوتر و كامپيوتري كردن مشاغل انجام داد و در واقع آينده نگري و انديشه او مورد تحسين جهانيان قرار گرفته  است.جان دايبولد در سال ۱۹۵۱ از دانشكده اقتصاد هاروارد فارغ التحصيل گرديد و پس از آن در شركت مشاوره مديريتي نيويورك استخدام شد. او سه بار از اين شركت اخراج گرديد و دليل اخراج او تشويق و اجبار مشتريان شركت به استفاده از كامپيوتر بود. ( در آن زمان اين موضوع بيشتر تزئيني و بسيار پرهزينه بود)
دايبولد در سال ۱۹۵۲ اقدام به انتشار كتابي به نام «مكانيزه كردن» نمود كه در آن ديدگاه هاي خود نسبت به كامپيوتري كردن و استفاده از دستگاههاي قابل برنامه ريزي در تجارت را منتشر كرد.اين كتاب كه براي چند ين بار تجديد چاپ شد، اكنون به عنوان يك سمبل شناخته شده و جشن سي امين و چهلمين سال انتشار آن برگزار شد.ديدگاه او نسبت به مكانيزه كردن از زماني آغاز شد كه او در جريان جنگ جهاني دوم با مشاهده سيستم كنترلي رادار كشتي ها به اين نتيجه رسيد كه مي تواند از اين سيستم قابل برنامه ريزي در تجارت استفاده نمايد.
در سال ،۱۹۵۴ دايبولد اقدام به تأسيس شركت مشاوره اي خود نمود و در اواخر همان سال اولين سيستم كامپيوتري حرفه اي در زمينه تجارت را راه اندازي كرد.
در طول نيم قرن پس از تأسيس اين شركت، او مشاور شركتهاي مهم همچون: اي تي اندتي، آي بي ام، بويينگ و زيراكس و همچنين به دولت هاي ونزوئلا و اردن بود.در سال ۱۹۶۱ او موفق به راه اندازي شبكه الكترونيكي آن لاين براي بانك نيويورك گرديد كه تمام شعب را به هم متصل نمود و پس از آن اقدام به راه اندازي شبكه ديگري براي بيمارستانها نمود كه در آن گزارش هاي پزشكي و دارويي و وقايع مهم در آن ثبت گرديده بود.او در سال ۱۹۶۳ اقدام به انتشار روزنامه اي نمود و كليه امور اجرايي آن را شخصاً انجام مي داد. در اين روزنامه براي اولين بار از كيبورد كامپيوتر براي تايپ كردن مطالب و داستان ها استفاده شد. از دايبولد يك پسر و يك دختر به يادگار مانده است.

اسرار آفرينش، انفجار بزرگ، نظريه تكامل
گروه دانش و فناوري: پيدايش كيهان و نظريه تكامل هميشه مورد توجه دانشمندان بوده است، اين كه كيهان براثر انفجار بزرگ موسوم به مهبانگ از يك نقطه شروع شده و براساس يك نظم علمي و منطقي شروع به گسترش و انبساط نموده و اينكه سير تكامل موجودات و انسان در طول تاريخ به چه صورت بوده است.
دكتر منيژه رهبر، (عضو هيأت علمي دانشگاه تهران) و دكتر يوسف فضايي( محقق، نويسنده و استاد دانشگاه) روز سه شنبه ۱۳ دي ماه ساعت ۱۷ الي ۲۰ در مركز همايش هاي مجموعه فرهنگي هنري تهران به تشريح چگونگي پيدايش كهكشان ها و زمين (مراحل تكامل زمين) نظريه انفجار بزرگ، تولد و مرگ ستاره ها، آينده خورشيد، زمين و سياهچاله ها، انقباض يا انبساط جهان (آينده عالم) و مراحل آفرينش موجود زنده و انسان (نظريه تكامل) خواهند پرداخت.
اين مركز در خيابان شريعتي،  روبه روي بهار شيراز، طبقه سوم مجموعه فرهنگي هنري تهران واقع است.

داروي قديمي براي درمان سرطان
فاطمه افشار: دارويي كه به مدت ۴۰ سال براي درمان بيماري هاي قارچي پوست به كار برده مي شد، مي تواند براي درمان سرطان نيز استفاده شود. نتايج تحقيقات پژوهشگران دانشگاه كاليفرنيا و مركز علوم و مهندسي زيستي موسسه فناوري هند كه در شماره ۳۰ ژوئن ۲۰۰۵ PNAS درج شده است، نشان مي دهد كه داروي گريسوفيووين مي تواند مانع رشد سلول هاي سرطاني شود.
دانشمندان دست اندركار اين طرح مي گويند كه اين دارو اثرات جانبي كمي داشته و مي تواند به مدت طولاني استفاده شود. اين دارو خوراكي بوده و ساليان زيادي است كه براي درمان عفونت هاي قارچي پوست و كرم هاي حلقوي استفاده مي شده است. پژوهشگران بر اين باورند كه اين دارو توانايي بيشتري در ممانعت از رشد سلول هاي سرطاني نسبت به بسياري از داروهاي ضد سرطان ديگر مانند تاكسول و وينبلاستين داراست.اين محققان همچنين كشف كرده اند كه اين دارو با تأثير بر ميتوز يا تقسيم سلولي و اختلال در عمل رشته هاي دوك، تكثير سلول هاي سرطاني را متوقف مي كند. بنابر اين كاهش فعاليت ميكروتوبول ها در غده هاي سرطاني به علت استفاده از اين دارو، به همراه استفاده از ساير داروها و روش هاي درماني ضد سرطان مثل شيمي درماني مي تواند در مبارزه با غده هاي سرطاني كاربرد مؤثري داشته باشد.
منبع: مؤسسه اطلاع رساني توسعه فناوري زيستي

مهاجرت پرندگان باعث انتشار آنفلوآنزاي پرندگان نمي شود
گروه دانش و فناوري- محمد تقي رسولي: دانشمندان پس از تحقيقات فراوان نتوانستند دليلي براي اثبات انتشار آنفلوآنزاي پرندگان از طريق مهاجرت هاي فصلي پرندگان آبزي و ساحلي پيدا نمايند. به عبارت صحيح تر انتقال پرندگان اهلي، اردك ها و ديگر پرندگان غيروحشي نقش بيشتري در انتشار اين ويروس  خطرناك نسبت به مهاجرت پرندگان وحشي داشته است. با توجه به مسأله فوق ديگر احتياجي به تعقيب و از بين بردن پرندگان مهاجر و وحشي در نقاط مختلف نيست.
ويروس H5N1 (آنفلوآنزاي پرندگان) باعث از بين رفتن ميليونها مرغ و خروس در آسيا و در قسمتي از اروپا در سال ۲۰۰۳ گرديده است. همچنين اين ويروس تاكنون باعث مرگ ۷۱ نفر گرديده است كه اكثر آنها در تماس مستقيم با مرغ و خروس هاي آلوده بوده اند. تا به امروز هيچ موردي مبني بر انتقال ويروس از انسان به انسان مشاهده نشده است اما بسياري از محققان و دانشمندان بيم آن دارند كه اين ويروس با يك تغيير كوچك در خود باعث از بين رفتن ميليونها انسان گردند.
منبع: AP.org

تغييرات آب و هوا باعث آب شدن
يخچالهاي آلاسكا خواهد شد
011895.jpg
گروه دانش و فناوري- محمد تقي رسولي: تغييرات مداوم آب و هوا در نقاط مختلف زمين باعث آب شدن و از بين رفتن يخچالهاي۱۱پايي آلاسكا در انتهاي قرن جاري ميلادي خواهند شد. اين تحقيق كه با مدل سازي يك سوپركامپيوتر انجام شده است، نشان داده كه علاوه بر آلاسكا، گرماي بيش از حد هوا، باعث آب شدن يخ هاي اكثر نقاط نيمكره شمالي (روسيه و كانادا) تا حدود سال ۲۱۰۰ خواهد گرديد.
لازم به ذكر است كه آب شدن يخ هاي قطب شمال باعث افزايش مقدار گازهاي گلخانه اي و در نتيجه افزايش گرماي كل كره زمين تا حد زيادي خواهد گرديد.
منبع: AP.org

آيا ممكن است؟
اتانول به جاي بنزين
011907.jpg
گروه دانش و فناوري _ مرتضي اسلام زاده: با توجه به افزايش بي رويه قيمت سوخت در سراسر دنيا بسياري از كشورها و شركت ها در پي يافتن منابع جايگزين هستند. در اين زمينه كشور استراليا يكي از پيشگامان بوده و در صدد توليد سوخت اتانول بيشتر است. البته برخي از مصرف كنندگان استراليايي نيز سوخت اتانول را به بنزين ترجيح مي دهند. عليرغم اين موضوع كه اتانول ممكن است صدماتي را به اتومبيل هايشان وارد كند، اما تميزتر است و ميزان آلايندگي آن نيز بسيار ناچيز است و همين گزينه ها دلايلي كافي براي استفاده آنها است.
استفاده از اتانول در وسايل نقليه امر تازه اي نيست .بعضي از مصرف كنندگان همچنان نگران آثار منفي سوخت اتانول هستند كه ممكن است بر اتومبيل هايشان وارد شود. يكي از مصرف كننده هاي اتانول در اين باره مي گويد: «من وقت ندارم به حرف آنهايي كه عليه اتانول هشدار مي دهند گوش كنم زيرا اتومبيل من به خوبي كار مي كند و من هم راضي هستم. اتانول از نظر اقتصادي هم خوب است. من ۱۰% اتانول را در اتومبيلم استفاده مي كنم و اين بدين معنا است كه ۱۰% كمتر به حساب كمپاني هاي بزرگ نفتي دنيا و نهادهاي بزرگ تجاري آنها پول واريز مي شود.»
اتانول در حال حاضر فقط يك دهم درصد از بازار سوخت چندين ميليارد دلاري استراليا را تشكيل مي دهد. آنچه كه در حال حاضر دولت استراليا انجام مي دهد در واقع تأسيس يك صنعت كاملا حياتي است.
چند سال پيش پس از ادعاهايي مبني بر مخلوط كردن مقاديري قابل توجه از اتانول در داخل بنزين، مراكز فروش بنزين مجبور به تبليغ شدند تا اعلام نمايند كه بنزين هاي آنها با اتانول مخلوط نشده است.دولت استراليا به خوبي مي داند كه كليد اصلي نيل به اهدافش در ترويج استفاده از اتانول فقط و فقط كسب اعتماد مردم است. بنابراين با كمك برخي از عاملان و فروشندگان مستقل، به كمك توليدكنندگان اتانول در استراليا شتافته اند و با تاكتيك هايي يك تصور منفي را به ديدي مثبت تبديل مي كنند. يكي از اين فروشندگان مي گويد: «با تبليغ توأم با ايجاد ترس ما احساس كرديم كه اتانول شبيه به يك تابو شده است. گفتيم كه اتانول نه غيرقانوني است و نه صدمه اي به اتومبيل مي زند، ما با ديگر فروشندگان مخالف اتانول همسو نبوديم اما آهسته آهسته بر ميزان فروش مان افزوده شد.»
البته به مرور آگاهي عمومي مردم نسبت به اتانول گسترش پيدا كرد اما اين به آن معنا نيست كه همه مشتاق به خريد و استفاده از اتانول هستند. براي مثال صنايع اتومبيل  سازي استراليا به شدت با انگيزه هاي دولت در جهت مخلوط نمودن ۱۰% اتانول با بنزين مخالف اند. اين صنايع نصف اين مقدار يعني ۵% را ترجيح مي دهند. يكي از كارخانجات بزرگ اتومبيل سازي استراليا هم اكنون اتومبيلي براي بازار آمريكاي جنوبي مي سازد كه براي كار، ۲۰% اتانول با بنزين مخلوط مي شود. يك اتومبيل ممكن است به گونه اي تنظيم شود كه با مقادير مختلف اتانول كار كند. مديران صنايع اتومبيل سازي استراليا مي گويند كه آنچه ايشان مي گويند اين است كه اين كار براي كشوري همچون استراليا مناسب نيست. آنچه در برزيل يا آمريكاي جنوبي انجام مي دهند براي بازار مخصوص و رقابتي آن منطقه است آنها مي افزايند: «ما مجبور نيستيم كه از آن شرايط خاص پيروي نماييم زيرا ماندگاري آثار اتانول بر محيط زيست هنوز بدرستي روشن نيست كه چگونه است.» در حالي كه تحقيقات در اين زمينه تشويق مي شود و ادامه دارد. گروه نيروي كار سوخت بيولوژيكي دولتي مي گويند: «اتانول از مزايايي براي بهداشت و جلوگيري از توليد گازهاي گلخانه اي برخوردار است» اما همه با اين چنين استنباطي موافق نيستند.
دكتر رابرت نيون از دانشگاه ولز جنوبي كه مشغول پژوهش بر روي آثار محيطي اتانول است در اين باره و در رابطه با مشكلات عمده آلودگي هوا هشدار مي دهد. ولي پرسش اصلي دارندگان وسائط نقليه در اين رابطه با بهاي واقعي اين نوع سوخت است. آيا ارزان تر است؟ ظاهرا كه نه! دولت استراليا مي گويد: «كه هرگز اتانول را به عنوان يك جايگزين كامل و جامع براي بنزين مطرح ننموده و نخواهيم نمود. اما نبايد اين نكته را فراموش كرد كه اتانول در طول زمان مي تواند كمك هايي را به سوخت مورد نياز ما بكند اما ما خود نيز مي دانيم كه اتانول به مانند يك پاسخ جادويي و فوق العاده براي جايگزيني بنزين نيست.»

قوانين جديد عليه دوره هاي آموزشي پارابيولوژي
گروه دانش و فناري- محمدتقي رسولي: در يكي از بزرگترين برخوردهاي دين و فرضيه تكامل از سال ۱۹۲۵ تاكنون، دادگاه فدرال پنسيلوانيا دستور به جلوگيري از آموزش «طراحي هوشمند» داد. اين دوره كه در مقابل فرضيه تكاملي و تبديل ميمون به انسان طراحي شده است، براي اولين بار در سال ۲۰۰۴ در يك دوره آموزشي در مدارس گنجانده شد. از آن زمان تاكنون دادستان محلي عليه آن اقامه دعوي كرده و آن را مخالف قانون اساسي دانسته است.
دادستان جونز كه پيگيري اين موضوع را برعهده داشته، با استفاده از قوانين موجود توانسته است حكم جلوگيري از آموزش اين دوره را به دست آورد.
پيروان طراحي هوشمند معتقدند كه ارگانيزم موجودات زنده، پيچيده تر از آن است كه با يك نيروي مافوق بشري كنترل و ايجاد شود و اين موضوع مورد اختلاف بين نيروهاي مذهبي و آنها بوده است.در سال ،۱۹۸۷ قانوني در آمريكا وضع كه طي آن مدارس عمومي از تدريس دوره هاي مربوط به فرضيه تكامل منع شدند.
منبع: AP.org

نسل جديد محصولات اينتل
011904.jpg
گروه دانش و فناوري- محمدتقي رسولي: اينتل، بزرگترين سازنده پردازنده هاي كامپيوتري، در حال تهيه مدل جديدي از پردازنده ها است. طبق اعلام سخنگوي اين شركت در سن خوزه كاليفرنيا، محصولات جديد اين شركت ديگر با نام پنتيوم نبوده و از لوگوي معروف (Intel Inside) نيز استفاده نخواهد شد. تغييرات فني اين پردازنده به زودي توسط اينتل اعلام خواهد گرديد. شركت اينتل در پروژه هاي اخير خود سعي كرده است كه از توليد جيپ ها به صورت مستقيم دست كشيده و تنها طراحي پردازنده را انجام دهد. اينتل اين امر را در توليد پردازنده سنترنيو مخصوص لپ تاپ ها و همچنين پردازنده آينده خود يعني Viiv (مخصوص كامپيوترهاي مولتي مديا) رعايت كرده و تنها طراحي را انجام داده است.
اينتل در سال ۱۹۹۱ اقدام به ارائه اولين كامپيوتر شخصي با لوگوي Intel Inside نمود و به نظر مي رسد كه مي بايست سري پنتيوم خود كه از سال ۱۹۹۳ توليدش آغاز شده را از رده خارج نمايد. جمله «Leapahead» نيز به لوگوي جديد اينتل اضافه شده است كه يك نشان سمبليك به معناي رو به جلو را داراست. در اوايل سال ۲۰۰۶ انتظار مي رود كه اينتل اقدام به ارائه پردازنده Viiv نمايد كه براي كامپيوترهاي مولتي مديا و خانگي طراحي شده است.
پردازنده هاي شركت اينتل به زودي در كامپيوترهاي مكينتاش نيز مورد استفاده قرار خواهد گرفت اما بايد ديد كه در نسل جديد پردازنده ها نيز اپل با اينتل همكاري خواهد كرد؟
منبع: Computer World.com

گوگل، فيلمسازي مي كند
011898.jpg
گروه دانش و فناوري- محمدتقي رسولي: سرمايه گذاران و مؤسسان شركت گوگل اولين تلاش خود را براي سرمايه گذاري در فيلمسازي آغاز نمودند. لري پيچ و سرگئي برين قصد سرمايه گذاري و تهيه يك فيلم به صورت مستقل را دارند.
اين افراد با نفوذ در اينترنت پروژه اي در زمينه تهيه يك فيلم به نام «پيكان هاي شكسته» را تعريف كرده اند تا اولين تجربه خود را در اين زمينه انجام دهند. داستان اين فيلم در مورد مردي است كه زن باردار خود را در يك حمله تروريستي از دست مي دهد و پس از آن تبديل به يك مرد انتقام گير مي شود.
به گزارش خبرگزاري آسوشيتدپرس و به نقل از سخنگوي گوگل، لري پيچ و سرگئي برين نيز در اين فيلم داراي نقش بوده ولي جزئيات بيشتري را ارايه نكرد. نويسنده و كارگردان فيلم ريدگرشبين مي باشد كه از دوستان پيچ و برين است. اين سه در دهه ۱۹۹۰ در دانشگاه استانفورد در رشته علوم كامپيوتر، دكتري گرفته اند. هزينه توليد اين فيلم ۱ ميليون دلار پيش بيني شده است و گوگل قصد دارد اين فيلم را در فستيوال فيلم زمستان آينده به نمايش گذارد.

پروفسور پرهام اعرابي،دانشمند برگزيده زير ۳۵ سال
گروه دانش و فناوري _ مرتضي اسلام زاده: Technology Review نشريه معتبر دنيا كه توسط مؤسسه فناوري ماساچوست (MIT) منتشر مي شود، اخيراً اعلام كرد پروفسور پرهام اعرابي به عنوان برترين نوآور زير ۳۵ سال جهان انتخاب شده است. در ادامه اين گزارش مطالبي در مورد پروفسور اعرابي به رشته تحرير درآورده كه خلاصه آن در پي مي آيد. پرهام اعرابي در ۵ سالگي به همراه پدر، مادر و خواهر خود از ايران رفت.وي ليسانس و فوق ليسانس خود را در رشته مهندسي برق _ الكترونيك در دانشگاه تورنتو به پايان رساند و دكتراي خود را در دانشگاه استنفورد در سان فرانسيسكو به پايان رسانيد.پروفسور اعرابي در حالي استاد دانشگاه تورنتو است كه تنها ۲۹ سال دارد. وي تحقيقاتي در زمينه لگاريتم و تأثير آن بر نحوه زندگي و كار انسانها داشته است. از ديگر تحقيقات ايشان نوع جديدي از جست وجو در شبكه جهاني اينترنت است كه سواي روش هاي سنتي نظير گوگل، ياهو و ديگر موتورهاي جست وجوگر است. جديدترين تحقيق پروفسور اعرابي بر روي صداي انسانها و رابطه بين صداي انسان و رايانه است.
وي در اين رابطه مي گويد: «تحقيقات جديد من براي اين است كه رايانه ها را باهوش تر نماييم و به جاي اين كه ما به رايانه ها عادت كنيم و ياد بگيريم كه چگونه با رايانه  كار كنيم و با برنامه هاي مختلف آن كار كنيم، رايانه ها به ما عادت كنند و حرف ها و خود ما را درك كنند و رفتارهاي متقابل را درك نمايند و با ما روابطي داشته باشند مثل انسان هاي ديگر. به عبارت ديگر رايانه هايي بسازيم كه بسيار هوشمندتر از رايانه هاي كنوني باشند و صداي ما را درك كنند؛ درخواست هاي ما را درك نمايند و به آنها عمل كنند.»
پروفسور اعرابي در پاسخ به اين سؤال كه كاربران چه نفعي از اين تكنولوژي جديد خواهند برد اظهار داشت: «تصور كنيد در داخل اتومبيل خود نشسته ايد به جاي اين كه كليدهاي مختلف را فشار دهيد و يا سعي بكنيد كه يك شماره تلفن همراه را بگيريد و يا از آن استفاده بكنيد به جاي آن به اتومبيل بگوييد كه به منزل تلفن كند يا به دفتر كار و يا هر جاي ديگر. اين سيستم جديد توانايي اين را خواهد داشت كه صداي كاربر را درك كند هرچند صداهاي نويز و يا اضافه هم به همراه صداي كاربر باشد. صداهايي نظير صداي افراد ديگر در خيابان، اما اين سيستم جديد فقط به حرف هاي كاربر گوش خواهد داد.»
پروفسور اعرابي در جواب سؤالي مبني بر اين كه اين تكنولوژي چه هنگام وارد بازار خواهد شد گفت: «اين سيستم در حال حاضر هم در بازار وجود دارد اما معايب و اشكالاتي دارد كه مردم ترجيح مي دهند كه از آنها استفاده نكنند تا دچار مشكل نشوند، آنها ترجيح مي دهند كه كليدها را خود فشار بدهند تا اين سيستم كنوني به درجه كمال برسد اما سيستمي كه ما در حال كار بر روي آن هستيم بسيار بسيار باهوش تر از سيستم فعلي است و ۵ يا ۱۰ سال طول مي كشد تا از بابت آن مطمئن شويم و آن را روانه بازار نماييم.»
منبع:Technology Review

دانش فناوري
اجتماعي
اقتصادي
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |