تفاوت سرانه خودرو در ايران نسبت به برخي كشورها چشمگير است
ميل پنهان بازار به افزايش توليد خودرو
|
|
محسن شمشيري - سهم هر كالا در بودجه خانوار معرف اهميتي است كه هر خانواده براي آن كالا در سبد تركيب كالاهاي مصرفي خود قائل شده است.عوامل موثر بر سهم هزينه خريد خودرو سواري نو در سبد هزينه خانوار با به كارگيري داده هاي مقطعي مربوط به سال هاي 1360 تاكنون، نشان مي دهد كه تغيير قيمت ساير كالاها مانند مسكن، پوشاك، غذا، آموزش، تفريح، لوازم خانگي و... تاثيري بر سهم هزينه خودرو نداشته است.
اما ميزان درآمد، هزينه واقعي مصرف كننده و تعداد افراد خانواده بر ميزان خريد و تقاضاي خودرو توسط خانواده ها موثر بوده است.
به اين صورت، خانوار با افزايش درآمد و قدرت خريد خود و افزايش سطح هزينه هاي خانواده، همچنين تعداد اعضاي خانواده، ازدواج و بچه دار شدن يا افزايش تعداد بچه ها باعث شده تا خانواده هاي ايراني به فكر خريد خودرو باشند. به عبارت ديگر چنانچه ميزان درآمد و هزينه ها بالا برود يا ازدواج و بچه دار شدن و افزايش تعداد بچه ها را در خانواده شاهد باشيم، تقاضاي خانواده براي خريد خودرو نيز به وجود مي آيد، البته نحوه رفتار خانواده ايراني نشان مي دهد كه خودرو از نظر خانواده ها كالايي لوكس و پركشش است، يعني خانواده ها ابتدا هزينه غذا، پوشاك، اجاره خانه، خريد مسكن، آموزش، لوازم خانگي و... را در اولويت قرار مي دهند و بعد از آن به خريد خودرو مي انديشند، زيرا از نظر آنها خودرو، كالايي ضروري محسوب نمي شود. همچنين با افزايش قيمت خودرو و درآمد خانواده، تقاضا براي خريد خودرو فرق مي كند. هر چه قيمت خودرو بالاتر برود تمايل به خريد آن كمتر مي شود، اما هر چه درآمد خانواده بيشتر شود، تمايل براي خريد خودرو افزايش مي يابد.البته روش هاي جديد بانك ها و شركت هاي ليزينگ خودرو براي پرداخت وام فروش اقساطي خودرو يا اجاره به شرط تمليك يا ليزينگ باعث شده است كه مردم به اين كالاي لوكس به گونه ديگري بنگرند، زيرا دريافت وام يا ليزينگ، قدرت خريد خانواده را افزايش مي دهد و خانواده كار خريد خودرو را زودتر در اولويت سبد هزينه ها قرار مي دهد. نتايج تحقيقات نشان مي دهد خودرو، كالايي است كه جايگزين هزينه هاي خوراكي و غيرخوراكي خانواده مي شود به اين صورت كه اگر درآمد خانواده بيش از هزينه خوراكي و غيرخوراكي باشد خانواده به دنبال خريد خودرو خواهد رفت و اگر درآمدها كاهش يابد خانواده به جاي خريد خودرو به فكر تامين هزينه هاي خوراكي و غيرخوراكي اعضاي خود خواهد بود.اما خودرو با مسكن و ساختمان مكمل است، يعني خانواده ها با افزايش درآمد يا پس انداز، به طور همزمان به فكر خريد خودرو و مسكن مي افتند، هر چه قيمت مسكن بالاتر برود تمايل به خريد خودرو كم مي شود و هر چه مسكن ارزان تر باشد، تمايل به خريد خودرو افزايش مي يابد. خانواده ها مسكن و خودرو را مكمل و تكميل كننده نيازشان مي دانند و البته در تصميم گيري براي اولويت دادن به هر كدام، تابع درآمد و پس انداز هستند، اگر پس انداز يا وام بانكي به زير 10 يا 15 ميليون تومان محدود شود آنها در ابتدا فقط به خريد خودرو فكر خواهند كرد.
كارشناسان معتقدند در شرايط فعلي كه بازار مسكن با ركود نسبي و ثبات قيمت روبه رو شده، تمايل به خريد خودرو افزايش پيدا كرده است. خانواده ها چنانچه قدرت خريد خود را به اضافه وام بانكي و... به بيش از 20 ميليون تومان برسانند در آن صورت علاقه بيشتري به خريد مسكن از خود نشان مي دهند و در شرايطي كه قدرت خريد يكي از اين دو كالا را داشته باشند، به خريد مسكن تمايل بيشتري نشان خواهند داد. اگرچه آنها بلافاصله پس از خريد آپارتمان به خريد خودرو فكر مي كنند و اگر قدرت خريد يا وام بانكي آنها زير 7 ميليون تومان باشد، به فكر خريد خودرو ارزان قيمتي خواهند بود. از طرفي چنانچه درآمد سرانه پايين باشد گاهي ممكن است بين زمان خريد مسكن و خريد خودرو بيش از 5 سال فاصله به وجود آيد.
صاحب نظران اقتصادي معتقدند كه مصرف كنندگان به طور معمول به مطلوب بودن خريد فكر مي كنند و با توجه به محدود بودن ميزان درآمد، هزينه ها را اولويت بندي كرده و به خريد كالا مي پردازند. بنابراين تجزيه و تحليل تابع تقاضاي خانوارها در ايران براي خودروسازاني كه توانسته اند تيراژ توليد خود را به سالي يك ميليون دستگاه برسانند موضوعي مهم و ضروري است. آنان بر اين اساس قادر خواهند بود به برنامه ريزي در مورد ميزان فروش و توليد و نحوه ارائه خدمات پس از فروش بپردازند.
با توجه به جمعيت 70 ميليون نفري ايران، وجود حدود 16 ميليون خانوار و حضور حدود 16 ميليون نفر جوان در شرف ازدواج بايد به اين نكته توجه داشت كه تقاضاي خريد خودرو با توجه به 6 ميليون دستگاه خودرو موجود در كشور طي سال هاي آينده تا 14 ميليون دستگاه افزايش خواهد يافت.
آمارها نشان مي دهند كه در سال 1355 در مقابل هر 202 نفر ايراني، يك خودرو در كشور درحال جابه جايي بوده است. اين نسبت در سال 1375 به يك دستگاه خودرو به ازاي هر 483 نفر رسيده است. به عبارت ديگر سرانه خودرو تا سال 1375 سير نزولي داشته است.
اما از سال 1375 به بعد با ايجاد تحول در صنعت خودروسازي در زمينه هاي طراحي و مهندسي، افزايش تيراژ توليد، گسترش قطعه سازي، تنوع توليد، افزايش درصد ساخت داخلي قطعات، بالا رفتن درآمد سرانه در سال هاي بعد از جنگ ايران وعراق و... افزايش سرانه خودرو رو به بهبود گذاشت. اما باوجود اينكه طي 12سال گذشته ميزان توليد خودرو هر ساله رو به افزايش گذاشته و طي سال جاري به يك ميليون دستگاه خواهد رسيد، مي توان گفت كه نياز جامعه و خانواده ها به خودرو هنوز به طور كامل تامين نشده است و تا زماني كه هر خانواده ايراني يك خودرو داشته باشد فاصله زيادي داريم.
ميزان توليد خودرو از 52هزار دستگاه در سال 1350 به 278 هزار دستگاه در سال 1378 و يك ميليون دستگاه در سال 1384 رسيده است. نسبت سرانه خودرو در سال 80 ، 62دستگاه در برابر هريكهزار نفر، در سال 81 ، ۶۹دستگاه در مقابل يكهزار نفر، در سال 79۸۲،دستگاه و در سال 83 ۹۰، دستگاه به ازاي هر يكهزار نفر رسيد. همچنين پيش بيني مي شود كه در سال 1390ميزان توليد به 185 دستگاه در برابر هر يكهزار نفر برسد. به عبارت ديگر آن زمان در مقابل هر شش نفر، يك دستگاه خودرو خواهيم داشت كه با اين وجود نيز با سرانه خودرو در آمريكا،ژاپن و اروپا بازهم فاصله خواهيم داشت! نتيجه بررسي اين آمارها نشان مي دهد كه تا 10 سال آينده بازار خودرو ايران همچنان جذاب و تشنه خواهد ماند و تقاضاي موثر، بالقوه و بالفعل اين بازار همچنان خودروسازان را حمايت خواهد كرد. به ويژه توليد كنندگاني كه بتوانند در اين بازار خودروهاي ارزان قيمت و با كيفيتي را عرضه كنند، برندگان نهايي خواهند بود. مقايسه توليد سرانه خودرو ايران با ساير كشورها نشان مي دهد كه متوسط نسبت توليد خودرو به ازاي هر يكهزار نفر جمعيت در ايران سالانه 5/4 دستگاه بوده است. در حالي كه اين نسبت در كشورهايي مانند آلمان و ژاپن كه جمعيت بسيار بيشتري نسبت به ايران دارند به ترتيب در آلمان 62 دستگاه و در ژاپن 68 دستگاه بوده است. البته در سال جاري به ازاي هر 70 نفر ايراني، يك دستگاه خودرو در كارخانه ايران خودرو توليد مي شود؛ به اين ترتيب براي هر يكهزار نفر سالانه 13خودرو توليد مي شود. مقايسه اين نسبت در ايران در قياس با كشورهايي مانند كره جنوبي و مالزي كه داراي جمعيتي به مراتب كمتر از ايران هستند، حاكي از بالابودن بسيار زياد تفاوت ارقام نسبت به ايران است.
اين نسبت به ترتيب در كشورهاي كره جنوبي ومالزي 55 و 5/16 دستگاه در سال بوده است. از مقايسه اين ارقام مي توان نتيجه گرفت كه جامعه ايراني نيازمند به توليد بيشتر خودرو ست.
اين در حالي است كه در كشورهاي توسعه نيافته و در حال توسعه قدرت خريد اغلب مردم بسيار پايين است و به لحاظ اجتماعي، تقاضا براي كالاهاي لوكسي نظير خودروهاي شيك و نو وجود ندارد. حتي به فرض آنكه ذائقه مردم به سوي چنين خودروهايي گرايش داشته باشد، به علت ضعف قدرت خريد مردم، اين تقاضا به عرضه ظهور نمي رسد.
دو موضوع مهم ديگر در بازار خودرو ايران نيز بايد مورد توجه قرار گيرد كه يكي تقاضاي وسيع ارضا نشده باتوجه به روند روبه رشد جمعيت و دوم، قدرت خريد پايين مردم است. به اين ترتيب در پيش گرفتن هر استراتژي، خودروساز به منظور ساخت محصولات جديد در ايران بايد متوجه نياز شديد بازار و درآمد سرانه پايين يكهزار و 200 دلاري كشور باشد.
براساس گزارش رسمي بانك مركزي ايران، فقط 25درصد از خانوارهاي شهري در سال 83 از خودرو شخصي استفاده كرده اند. اين در حالي است كه بيشترين آمار استفاده خانوارهاي شهري از لوازم خانگي در سال 83 مربوط به استفاده از تلويزيون و اجاق گاز با 4/98 درصد و كمترين ميزان استفاده از تلفن همراه 8/15 در صد مورد بوده است.
همچنين بيشترين استفاده از لوازم زندگي پس از اجاق گاز و تلويزيون مربوط به يخچال با 80درصد، جاروبرقي 78درصد، راديو ضبط و ضبط صوت 74درصد، چرخ خياطي 72درصد، ماشين لباسشويي 66درصد، ويدئو 52درصد، فريزر و يخچال فريزر 51درصد و دوچرخه 22درصد بوده است. برآوردها نشان مي دهد كه خودرو سواري به تدريج جلوه لوكس بودن را در نگاه خانوارهاي ايراني از دست داده و طي سال هاي آينده بيش از گذشته به كالايي معمولي يا ضروري تبديل خواهد شد.
در آينده ثبات يافتن قيمت مسكن مي تواند به حمايت از خودروسازان داخلي آمده و به افزايش تقاضا براي خريد خودرو منجر شود.
از سوي ديگر، اگر برنامه هاي توليد مسكن ارزان قيمت به پيش برود، خانوارهاي ايران تقاضاي بالقوه خود را براي خريد خودرو به تقاضاي بالفعل تبديل خواهند كرد. باتوجه به پايين بودن درآمد سرانه درايران در حد يكهزار و 200 دلار، توزيع ناعادلانه درآمد و بالا بودن سهم هزينه در گروه موادخوراكي و مسكن در سبد هزينه اي خانوارهاي ايران، مي توان نتيجه گرفت كه تنها قشر خاصي از جامعه (دو دهك بالاي درآمدي) قادر به خريد كالاهاي لوكسي همچون خودرو خواهند بود. هزينه هاي مربوط به بخش مسكن كه سهم بزرگي از هزينه هاي خانوار را به خود اختصاص داده است و تاثير تغييرات قيمت آن بر سهم خودرو قابل تامل است. اين نكته براي دست اندركاران به منظور ارائه راهكارهاي مناسب در تعديل قيمت ها و همچنين كنترل تورم با هدف افزايش سطح رفاه عموم مردم نكته اي
غير قابل چشم پوشي است.
|