يكشنبه ۱۸ دي ۱۳۸۴ - - ۳۸۹۵
جواب كوبنده به نشنال جئوگرافيك
008424.jpg
طرح : علي درخشي
خانه كاريكاتور ايران هم صدايش سر قضيه خليج فارس درآمد و تصميم گرفت در مورد اعلام نام مجعول خليج عربي، جواب كوبنده اي به موسسه نشنال جئوگرافيك، البته به زبان خودش بدهد.
سعيده امين- البته اين قضيه كمي پر سر و صدا  شد. اينكه چطور خانه كاريكاتور از اين همه كاريكاتوريست ايراني فقط اين چند نفر را انتخاب كرد، صداي تعدادي از آدم هاي اين صنف را درآورد.
ابتدا اعلام شد كه بيش از 50 اثر از برجسته ترين كاريكاتوريست ها با موضوع خليج هميشه فارس به نمايش درمي آيد. اين برجسته ترين ها عبارتند از: بهمن عبدي، جواد عليزاده، بهرام عظيمي، داوود شهيدي، كيارش زندي، جمال رحمتي، افشين سبوكي، داوود كاظمي، فيروزه مظفري، علي درخشي، ابوالفضل محترمي، حسن كريم زاده و تني چند از كاريكاتوريست هاي معاصر كه به دليل ناشناس بودن آنها، خانه كاريكاتور ايران زحمت اعلام اسامي آنها را نكشيد!
البته نبايد اين واقعيت را ناديده گرفت كه در اين جور نمايشگاه ها هميشه عده اي ناراضي وجود دارند، اما هميشه دليلي براي نارضايتي هست كه هيچ كس هم جوابگوي آن نيست. در اينكه برخي از اين آثار بسيار درخور توجه هستند شكي نيست و در اينكه تعدادي از اين كاريكاتوريست ها در حلقه كاريكاتور ايران جزو بهترين ها هستند نيز ترديدي وجود ندارد، مثل بهرام عظيمي با آن انيميشن معروفش سياساكتي كه حضورش در اين نمايشگاه به غناي آن افزوده است.
جمال رحمتي، كيارش زندي، افشين سبوكي، داوود كاظمي و فيروزه مظفري از كاريكاتوريست هاي فعال در مطبوعات هستند كه امكان ويژه اي را براي ارائه آثار خود در هر سطحي دارا هستند. اگر بخواهيم صفت برجستگي را براي اين كاريكاتوريست هاي هنرمند قائل شويم قطعا معطوف به چاپ آثار آنها در روزنامه هاي شرق، كيهان، همشهري و ايران است.
وقتي سري به سايت خانه كاريكاتور ايران زديم، به پيام يكي از مخاطبان برخورديم كه مسئولان خانه كاريكاتور را به دوست بازي و پارتي بازي متهم كرده بود و اينكه براساس چه معياري اين چند نفر را از بهترين ها دانسته و آنها را شايسته شركت در نمايشگاه عنوان مي كنيد.
خانه كاريكاتور در جواب اين شهروند آورده است كه اين يك نمايشگاه با 50 اثر سفارشي است و مسابقه اي در كار نيست كه شرايط مساوي را براي شركت كنندگان برگزار كنيم.
به هر حال اين نمايشگاه كه داراي آثار متنوعي با موضوع خليج هميشه فارس است تا آخر دي ماه در محل خانه كاريكاتور ايران در حال برگزاري است. ارزش اين آثار در سطوح مختلفي قرار دارد. برخي از آثار چندان قابل دفاع نيست، اما تعدادي از آثار قوي وجود دارد كه گل اين نمايشگاه محسوب مي شوند.
معرفي تك تك اين كاريكاتوريست ها با محدوديت حجم اين گزارش جور درنمي آيد، اما جاي بسياري از كاريكاتوريست هاي صاحبنام ، در نمايشگاه خليج هميشه فارس خالي است.

مائده هاي زميني
دوزمه؛ غذاي تركي
اگر رابطه تان با بادمجان سياه خوب است و غذاهايي كه با بادمجان پخته مي شود را دوست داريد اين بار اين ستون را با دقت بيشتري بخوانيد.
شهره مهرنامي - ما ايراني ها غذاهاي زيادي داريم كه با بادمجان طبخ مي شود، مثل دلمه بادمجان،بادمجان ترش، گوشت و بادمجان، خورش بادمجان، قيمه بادمجان، شكم پاره و ... كه البته هر كدام از اينها برخواسته از يكي از نقاط كشور است. اين بار مي خواهم دستور غذايي را با بادمجان بدهم كه از آن كشور ما نيست و از غذاهاي مورد علاقه مردم تركيه است البته مردم تركيه دلمه بادمجان و شكم پاره را هم در ليست غذايي خود دارند وحتي به زبان خود به آن گارني ياريخ هم مي گويند. در اصل بادمجان و گوشت چرخ كرده يكي از غذاهاي اصلي مردم كشورتركيه است و در بيشتر غذاهايشان مي توانيد ردپاي اين دو ماده را ببينيد. غذايي كه مي خواهم دستور پختش را برايتان توضيح دهم به زبان تركي دوزمه نام دارد به معني چيدني. بادمجان را خوب بشوييد و سر آن را جدا كنيد، بعد از خشك شدن، پوست آن را راه راه، يكي در ميان بكنيد و آنها را حلقه حلقه كنيد، توجه كنيد حلقه هاي بادمجان نبايد زياد نازك باشد خيلي هم پهن نبايد بريده شود. بادمجان هاي حلقه حلقه شده را در روغن سرخ  كنيد البته زياد نبايد سرخ شود تنها كمي طلايي شدن براي پخت دوزمه كافي  است. در اين ميان گوجه فرنگي را هم حلقه حلقه كنيد به شكل بادمجان ها و آماده نگه  داريد. گوشت چرخ كرده را بعد از اضافه كردن پياز و ادويه و نمك به صورت ورق هاي دايره شكل به اندازه حلقه هاي بادمجان در  آوريد و دور ماهي تابه خود شروع به چيدن آنها  كنيد؛ يك حلقه بادمجان، روي آن يك حلقه گوشت و يك حلقه گوجه فرنگي. آنقدر اين كار را ادامه  دهيد تا دور ماهي تابه از حلقه بادمجان و گوشت و گوجه فرنگي پر شود. رديف بعدي را درون حلقه قبلي كه دور ماهي تابه پر كرده ايد پر  كنيد، اين كار را آنقدر ادامه  دهيد تا تمام سطح  ماهي تابه از حلقه هاي بادمجان وگوشت وگوجه فرنگي پرشود، بعد يك قاشق رب گوجه فرنگي را كه كمي فلفل سياه و قرمز به آن اضافه كرده ايد درون يك كاسه آب حل  كنيد و آن را روي سطح مواد آماده شده بريزيد، در ماهي تابه را بگذاريد تا روي شعله كم حدود 20دقيقه غذاي شما پخته شود. دوزمه تركي آماده است. نوش جانتان.

آب و هوا
بچه ها برف!
008406.jpg
فكرش را بكنيد امروز خبرهاي خوب آب و هوايي براي شما داريم.
ميثم فقيهي- توده هواي سرد و مرطوبي كه از اواخر روز جمعه از نوار غربي وارد كشورمان شد از امروز صبح فعاليتش را در مركز ايران و البرز مركزي آغاز خواهد كرد و براي شهر تهران نيز اوج فعاليت اين سيستم را امشب پيش بيني مي كنيم بر اين اساس پيش بيني مي كنيم در شمال تهران امشب بيشتر از 10 سانتي متر برف ببارد پس به رانندگان عزيز توصيه مي كنيم كه امروز هر چه سريع تر به منازلشان برگردند .

از صبح تا شب
حميد رضا پور نصيري
اگر از طرفداران جدي سينما باشيد امروز مي توانيد تنها به ساعت 20:40 فكر كنيد كه قرار است از شبكه۴ و برنامه سينما و ماورا (همان برنامه اي كه فقط فيلم هاي معناگرا پخش مي كند) اثري از كارگردان شهير آلماني، ويم وندرس به نمايش درآيد. فيلم بال هاي اشتياق يا به يك روايت ديگر؛ بهشت بر فراز برلين ماجراي دو فرشته بيكار به نام هاي گالن و ساندراست كه از آسمان به زمين مي آيند و از بالاي كليساي شهر برلين به مردم مي نگرند. آنها مي توانند صداي فكر كردن انسان ها را بشنوند؛ انسان هايي تنها كه با يكديگر ارتباط ندارند. بال هاي اشتياق توليد سال 1988 است و در آن بازيگراني همچون برونو گانز، سولوگ دومارتين، اوتو ساندر و پيتر فالك حضور دارند. فيلم به صورت سياه و سفيد ساخته شده و زماني حدود 2 ساعت و 10 دقيقه دارد. در ضمن قبل و بعد از نمايش فيلم هم مي توانيد شهرام جعفري نژاد، احمد ميراحسان و شادمهر راستين را ببينيد كه مانند هفته هاي گذشته با هم درباره فيلم صحبت مي كنند. زمان شروع برنامه را هم كه گفتم؛ ساعت 20:40 از شبكه۴ . درضمن بد نيست بگويم كه فيلم براي نمايش در سينماهاي آمريكا درجه PG-13 گرفته و اين يعني اينكه افراد زير 13 سال تنها با حضور والدين مي توانند آن را تماشا كنند.برنامه روايت شب را مي توانيد هرشب ساعت 22 از شبكه فرهنگ راديو گوش كنيد. حالا كه حرف به اينجا كشيد بد نيست بگويم كه ساعت 16:30 امروز هم از همين شبكه مي توانيد برنامه نقد كتاب را گوش كنيد كه سردبيرش علي آباديان است و لازم به توضيح نيست كه به درد چه كساني مي خورد.از اين هفته هم گويا دوباره مسابقات باشگاه هاي اروپايي آغاز مي شود و بالطبع در روزهاي آغازين هفته مي توانيد از شبكه 3 چند بازي باشگاهي را تماشا كنيد. درنتيجه به احتمال زياد امشب خبري از شب هاي برره نخواهد بود و بهتر است در ساعت 20:30 نيمكت را تماشا كنيد كه نمي دانم ديگر به چه زباني از اين مجموعه جمع و جور و
بي سر و صدا تعريف كنم! درضمن علاقه مندان مجموعه هاي نود شبي هم بد نيست بدانند كه مهدي مظلومي سرانجام پس از حل شدن مشكلات مالي مجموعه به گيرنده ها دست نزنيد قرار است فيلمبرداري آن را آغاز كند، با اين تفاوت كه فتح علي اويسي جاي خود را به حميد لولايي داده است. اين طور هم كه مظلومي مي گويد فيلمبرداري اين سريال شش ماهي طول مي كشد و قرار است از اوايل اسفند هم از تلويزيون پخش شود. اما در ميان ديگر برنامه هاي تلويزيون؛ امشب مي توانيد در ساعت 19 به تماشاي قسمت ديگري از مجموعه مظنونين بنشينيد و در حوالي ساعت 21 از همين شبكه و برنامه سينما پنج يك فيلم سينمايي ببينيد كه نامش را نمي دانم. شبكه۳ هم احتمالا يك وقتي ميان پخش مستقيم هايش پيدا مي كند و برنامه پرده شيشه اي را روي آنتن مي فرستد. ماموران مخفي پليس هم كه مثل هفته هاي گذشته در ساعت 22:10 از شبكه يك به نمايش درمي آيد. درضمن منبع خبري اين ستون اصرار عجيبي دارد كه هرشب مجموعه با من بمان در ساعت 1:15 بامداد از شبكه يك به نمايش درمي آيد و من آرزو مي كنم اين خبر، كذب باشد!

از مدينه تا غدير خم
۱۱ روز تا غدير
دكتر عدنان درخشان
پنج شنبه هفتم ذي الحجه سال 10 هجري قمري، 19 اسفند سال 10 هجري شمسي، 7 مارس سال 632 ميلادي
مكه همچنان پذيراي ميهمان عزيز خويش است و ميهمان بزرگ در بيم و انديشه رسالتي كه برگردن دارد؛ از سويي بايد كه اعمال حج را مو به مو به انجام رساند و مسلمانان را با مناسك حج آشنا كند و از سويي ديگر، به بزرگ ترين و حساس ترين تكليف خود در اين سفر جامه عمل بپوشاند.
چه چيز رسول خدا(ص) را اين چنين انديشناك كرده است؟ مگر از چه چيزي بيم دارد كه اين چنين از فرجام پيروان خود احساس خطر مي كند؟ نيك بنگريم و در لابه لاي خيل همراهان او بگرديم تا دريابيم كه كدام انديشه، پيامبر(ص) را مي آزارد؟
مي دانيم كه حضرتش به هنگام خروج از مدينه به قصد مكه بيش از 60 قرباني به همراه داشت و كساني نيز در قافله بودند كه با خود قرباني به مكه آورده بودند. به فرمان پيامبر(ص)،  اين گروه بايد پس از انجام اعمال خود در مكه تا سر بريدن قرباني در منا به حال احرام باقي مي ماندند؛ اما تكليف آنان كه با خود قرباني نياورده بودند نيز روشن بود. آنان مي بايست بعد از سعي صفا و مروه از احرام خارج مي شدند و براي عزيمت به عرفات دوباره احرام مي بستند. اين وظيفه و تكليف آنان بود كه پيامبر(ص) به آنان ابلاغ فرموده بودند.
دريغا... بودند منافقاني كه به رغم تاكيد پيامبرشان، جاهلانه در احرام ماندند! آنان در پاسخ اعتراضات گفتند: روا نيست پيامبرمان در احرام باشد و ما به كارهايي مشغول شويم كه با خروج از احرام بر ما حلال شده است (1). تو گويي اين منافقان كوردل بيش از پيامبر(ص) خدا، از دين و تكليف خبر داشتند!
به راستي، اين كج انديشان چگونه در برابر تكاليف مهم الهي سر تسليم فرود خواهند آورد؟

۱ - بحارالانوار‎/ ج 21/ ص 391 و برخي مدارك مربوط به اهل تسنن؛ مسند احمد‎/ ج 1/ ص 50

آموزش
آموزش روزنامه نگاري
دوره هاي آموزش روزنامه نگاري و خبرنگاري در خانه فرهنگ ميعاد برگزار مي شود تا شهروندان امكان آموزش مستقيم توسط استادان روزنامه نگاري را پيدا كنند.
اين دوره هاي آموزشي روزهاي شنبه هر هفته از ساعت 17-15 با حضور يعقوب حيدري- نويسنده و عضو انجمن قلم ايران - برگزار مي شود.
خاني آبادنو، سي متري ميعاد، كوچه 35، خانه فرهنگ ميعاد.

تهرانشهر
ايرانشهر
جهانشهر
دخل و خرج
در شهر
سفر و طبيعت
شهر آرا
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  جهانشهر  |  دخل و خرج  |  در شهر  |  سفر و طبيعت  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |