يكشنبه ۱۸ دي ۱۳۸۴ - - ۳۸۹۵
بيمارستان ها و مراكز اورژانس در برابر حوادث پيش بيني نشده نا امن هستند
فردا دير است
008418.jpg
عكس:تزييني است/امير خلوصي
بنيامين صدر
وقوع زلزله هايي با قدرت هاي مختلف در جاي جاي ايران همچنان زنگ هاي خطر را براي شهرهايي پرجمعيت و ناموزون ايران به صدا درمي آورد. در كلانشهرهايي چون تهران كه حجم خيابان هايشان از تعداد خودروهاي درون آن كمتر شده، معلوم نيست كه در زمان وقوع زلزله چگونه امدادرساني خواهد شد.
مقاوم سازي بيمارستان ها و پايگاه هاي شبكه فوريت پزشكي در اورژانس، بناي ساختمان هاي آتش نشاني همچنين مدارس به عنوان مراكز پشتيباني در هنگام وقوع زلزله يا ديگر بلاهاي طبيعي، موضوعي است كه هرازچندگاهي مطرح مي شود و هر بار بدون سرانجام مشخصي رها مي شود.
۷۰ميليون ايراني تكيه به سيستم اورژانسي دارند كه هم اكنون 50درصد بناي پايگاه هاي آن و آمبولانس هايش فرسوده اند، نيروي متخصص كم دارد، رديف بودجه آن حذف و 65 پايگاه آن تعطيل شده است. از همه وحشتناك  تر بيمارستان هايي است كه هركدام با نزديك به نيم قرن عمر با تكاني فرو مي ريزند. با چنين وضعيتي نظام فوريت هاي پزشكي كشور بي گمان نياز به مراقبت  ويژه اورژانس دارد و اگر امروز به خود نياييم فردا خيلي دير خواهد بود!
اورژانس ايران در پس سه دهه قدمت ارائه خدمات در بخش درماني به عنوان تكيه گاه تامين سلامت مردم و فريادرس ، بيماران و مصدومان در گستره شهرها و جاده هاي كشور وهنگام بلايايي چون سيل و زلزله، ديرگاهي است كه از محروميت و كمبود تجهيزات نيروهاي متخصص امدادگر و از همه مهمتر فرسودگي و كهنگي پايگاه ها رنج مي برد. سال گذشته 60 پايگاه فرسوده اورژانس تعطيل شد كه نيمي از آن پايگاه ها در جاده ها كشور بودند. وقتي از رئيس اورژانس دليل اين نابساماني ها را مي پرسيم، پاسخ مي شنويم كه تنها در تهران بايد دست كم 200 پايگاه مدرن فوريت هاي پزشكي باشد در حالي كه هم اكنون 84 پايگاه فرسوده در تهران داريم. از اين گذشته در هر پايگاه دست كم بايد دو آمبولانس وجود داشته باشد و به ازاي هر چهار آمبولانس بايد يك آمبولانس پشتيباني باشد كه با اين حساب براي شهر تهران دست كم بايد 400 آمبولانس مجهز آماده عمليات باشند در شرايطي كه هم اكنون تنها 80 آمبولانس اورژانس كه 50 درصد آن فرسوده است در تهران وجود دارد.
در حال حاضر 705 پايگاه اورژانس در ايران فعال است كه باتوجه به لزوم فعاليت 833 پايگاه اورژانس كشور تا پايان برنامه سوم، 15پايگاه از برنامه عقب تريم كه دليل آن نيز به گفته رئيس اورژانس كشور، كمبود بودجه و تامين نشدن اعتبار لازم بوده است.
به گفته او اورژانس كشور بايد در اختيار دولت باشد كه به دليل نبود بودجه كافي در حال حاضر حدود
40 درصد مراكز اورژانس ايران در اختيار بخش خصوصي قرار گرفته است. هم اكنون بودجه اي كه در اختيار اورژانس كشور است سالانه 16 ميليارد تومان است كه باتوجه به نيازهاي موجود در بخش فوريت هاي پزشكي بايد چهاربرابر شود. هم اكنون 40 مركز اورژانس خصوصي فقط در شهر تهران فعاليت مي كنند كه تنها 16 مورد آنها مقاوم، ايمن و مطابق با استانداردهاي موجود هستند. باوجود اينكه يكهزار و صد آمبولانس براي كشوري با جمعيت 70 ميليون نفري كافي نيست اما 50 درصد همين تعداد نيز به دليل كاركرد بيش از دو دهه به صورت مطلوب كار نمي كنند، چرا كه به دليل فرسودگي اين دستگاه ها بيمار هاي اورژانسي در نيمه راه انتقال به بيمارستان باز مي مانند و جان خود را از دست مي دهند. در حالي كه سالانه بودجه هاي هنگفتي صرف برنامه ها و همايش هاي غيرضروري در كشور مي شود، اما زماني كه بايد اين بودجه به موارد ضروري از جمله بهينه سازي و نوسازي نظام فوريت هاي پزشكي، آتش نشاني و ديگر مراكز امدادي چون بيمارستان ها اختصاص يابد، عنوان مي شود كه با كمبود بودجه روبه رو هستيم؟!
بيمارستان هاي ناامن
اغلب بيمارستان هاي تهران نيز با در نظر گرفتن اصول مقاومت در برابر زلزله ساخته نشده اند و با يك زلزله بالاي 6 ريشتر، بسياري از اين اماكن از بين مي روند.بسياري از بيمارستان هاي تهران قديمي هستند و ضوابط مربوط به مقاومت در برابر زلزله در آنها لحاظ نشده و در صورت بروز يك زلزله بزرگ، بسياري از اين اماكن كه بايد مامن و پناهگاه مردم باشند از بين مي روند.يكي از مشكلات بيمارستان ها، بلندمرتبه سازي و قرار گرفتن اتاق هاي عمل، كتابخانه و حضور مغزهاي متفكر بيمارستان در طبقات فوقاني است كه در صورت وقوع زلزله بسياري از آنان آسيب مي بينند.مسئله ديگري كه در مواقع اضطراري در بيمارستان ها توليد مشكل مي كند، بسته بودن درهاي خروج اضطراري و فرار است كه معمولا از سوي طراحان بيمارستان ها پيش بيني شده، اما در اغلب موارد بسته هستند و در مواقع بحران نمي توانند مورد استفاده قرار بگيرند.
آسانسورها و سيستم هاي قديمي آب و برق بيمارستان ها نيز از جمله عوامل خطرزا در بيمارستان ها هستند كه بايد در يك برنامه جامع نسبت به ساماندهي آنها اقدام شود، علاوه بر آن در بسياري از بيمارستان ها كپسول هاي آتش نشاني يا وجود ندارد يا قابل استفاده نيستند. پزشكان و كادر درماني اولين كساني هستند كه در صورت وقوع زلزله و حوادث غير مترقبه بايد به كمك مجروحان و آسيب ديدگان حادثه بروند، به همين علت حفظ امنيت جاني و سلامت آنها در مواقع بحران از اهميت بيشتري برخوردار است.
محمدعلي محقق - معاون درمان دانشگاه علوم پزشكي تهران - نيز معتقد است: در حال حاضر 16 بيمارستان تهران تحت پوشش دانشگاه علوم پزشكي تهران است كه از نظر ميزان مقاومت به سه دسته تقسيم مي شوند. گروه اول بيمارستان هايي مانند بيمارستان آرش، بيمارستان قلب تهران و ساختمان جديد مركز طب كودكان و ساختمان جديد بيمارستان سينا نوساز هستند و از ميزان مقاومت بيشتري برخوردارند، گروه دوم بيمارستان امام خميني، دكتر شريعتي، ساختمان قديم مركز طب كودكان است كه مي توان با اعمال يكسري ضوابط فني ميزان مقاومت آنها در برابر زلزله را افزايش داد، اما گروه سوم بيمارستان ها و مراكز درماني قديمي و ناامني هستند كه مانند بيمارستان رازي بايد هرچه زودتر نسبت به جابه جايي يا بازسازي آنها اقدام شود.وي گفت: كميته هاي سوانح، فوريت هاي پزشكي و حوادث غير مترقبه در بيمارستان هاي دانشگاه تهران تشكيل شده و نيازها و امكانات موجود چه از نظر فيزيكي و چه از نظر پرسنل متخصص، بررسي مي شود.سازمان امور بيمارستان هاي وزارت بهداشت چندي پيش اعلام كرد: 43 درصد بيمارستان هاي تهران با عمري بيش از 30 سال، فرسوده و از رده خارج هستند كه در مجموع 50 درصد تخت هاي موجود را تشكيل مي دهند.اين در شرايطي است كه براي ترميم بيمارستان هاي فرسوده به 10 تا 15 سال زمان نياز داريم كه براي رسيدن به اين زمان بخش ديگري از بيمارستان فرسوده شده و آمار بيمارستان هاي از رده خارج به 55 تا 60 درصد خواهد رسيد، بنابراين بايد يك برنامه ريزي 10 تا 15 ساله براي ترميم 60 درصد تخت هاي بيمارستاني صورت گيرد.هم اكنون فضاي فيزيكي 10 درصد بيمارستان هاي كشور قدمتي بيش از نيم قرن دارند كه 20 درصد تخت هاي كشور را تشكيل مي دهند.در همين حال و به گفته مشاور اجرايي معاونت درمان تامين اجتماعي بيمارستان فياض بخش تهران كه بزرگ ترين بيمارستان بعد از بيمارستان ميلاد است با توجه به قدمت و وضعيت نامناسب تاسيسات در اولويت اول مقاوم سازي است. شهبازي مي گويد: بيمارستان هدايت تهران نيز نيازمند نوسازي كامل و بيمارستان شريعت رضوي از نظر قدمت بخش هاي پلي كلينيك و اورژانس در اولويت چهارم مقاوم سازي قرار گرفته است. او همچنين مي افزايد:  بيمارستان شريعتي اصفهان با در نظر گرفتن 5 ميليارد تومان، نيازمند بازسازي است
و بيمارستان هاي شهيدبهشتي شيراز، 17 شهريور مشهد و اميركبير اهواز نيز در برنامه نوسازي بيمارستان هاي تامين اجتماعي در سال 84 قرار دارند.

كنترل ضعيف
تصور كنيد كه زلزله اي با حدود۷ ريشتر در تهران رخ دهد، آنگاه خواهيد ديد كه چگونه اغلب بناهاي فرسوده و قديمي فرومي ريزند. در اين ميان بسياري از مراكز امدادي و بيمارستان ها، آسيب ديده يا به طور كلي نابود مي شوند. اما چرا؟ چرا هنوز پايگاه هاي اورژانس و آتش نشاني، بيمارستان ها و مدارس مقاوم نيستند. در اين ميان تجربه هاي كشورهاي زلزله خيز همچون ژاپن پيش روي ماست؛ كشوري كه هر ماهه ده ها بار مي لرزد، اما هيچ كس در آن آسيب جدي نمي بيند. كنترل و نظارت در زمينه
ساخت و ساز بسيار ضعيف است و اغلب بناهاي جديد هم مقاومت لازم را در برابر زلزله ندارند. به هر حال زلزله واقعه اي حتمي است كه مي توان خسارت هاي ناشي از آن را كاهش داد.

عجيب، ولي باور كردني
روح الله مهرپارسا- چندي قبل چكي از بانك... نقد كردم و بيرون آمدم. جنب بانك، دستفروشي بساط باتري ساعت، فيلم و اجناس ديگري گسترانده بود. ديدم مقداري هم سكه 2 ريالي در بساطش ريخته است. جلو رفتم يك تومان به او دادم و گفتم 2ريالي بده. او با خوشرويي يك تومانم را پس داد و 2 عدد سكه هم به دستم داد و گفت: اينها صلواتي  است . گفتم يعني چه؟ گفت: براي سلامتي خودت صلوات بفرست  و سپس اشاره به نوشته روي ميزش كرد: 2 ريالي صلواتي موجود است . باورم نشد، ولي چند نفر ديگر هم مراجعه كردند و به آنها هم... گفتم مگر چقدر درآمد داري كه اين همه 2 ريالي مجاني مي دهي؟ با كمال سادگي گفت: 200 تومان كه 50 تومان آن را در راه خدا و براي اينكه كار مردم را راه بيندازم مي دهم و صلواتي مي گيرم . مثل اينكه سيم برق به بدنم وصل كردند. بعد از يك عمر كه براي پول دويدم و حرص زدم، ديدم اين دستفروش از من خوشبخت تر است كه يك چهارم از مالش را در راه خدا مي دهد، در صورتي كه من تا كنون به جرات مي توانم بگويم يك قدم به راه خدا نرفتم و يك مريض مجاني نيز نپذيرفته ام. احساساتي شدم و دست كردم 10 تومان به طرف او گرفتم. آن جوان با لبخندي مملو از صفا گفت: آقا! اگر يكهزار تومان هم بخواهيد بدهيد، نمي گيرم. من براي خدا دادم كه شما را خوشحال كنم . اين بار يك اسكناس 100 توماني به طرفش بردم و او باز همان حرف اولش را تكرار كرد. من كه خيلي با غرور تشريف دارم مثل يخي كه در تابستان در گرماي خورشيد باشد، آب شدم...به او گفتم چه كار مي توانم بكنم؟ گفت: خيلي كارها آقا! شغل شما چيست؟ گفتم دكترم. گفت: آقاي دكتر، شب هاي جمعه در مطب را باز كن و مريض صلواتي بپذير، نمي دانيد چقدر ثواب دارد .صورتش را بوسه زدم و در حالي كه گريان شده بودم، خودم را درون اتومبيل انداختم و به منزل رفتم. دگرگون شده بودم، ما كجا و اينها كجا؟!...آن روز دادم تابلويي در اتاق انتظار مطبم نوشتند بدين مضمون: شب هاي جمعه مريض صلواتي مي پذيرم . رفقا و دوستانم طعنه زدند و آشنايان هم، اما گفته هاي آن دستفروش در گوشم طنين انداز بود و اين گفته سعدي:
گفت باور نداشتم كه تورا بانگ مرغي چنين كند مدهوش‎/ گفتم اين شرط آدميت نيست مرغ تسبيح  گوي و ما خاموش
دكتر احمد- كيهان سه شنبه 7 آبان 1364
۲۰ سال بعد- يكي از روزهاي اواسط پاييز (84)وقتي مسعود 15ساله بعد از تعطيلي مدرسه داشت به خانه مي رفت، تصميم گرفت مسير نسبتا بلند خانه تا مدرسه را از راهي ميانبر بپيمايد. بي خبر از اينكه در اين مسير 62 ميليون تومان تراول چك پيدا مي كند كه خود و خانواده اش براي يافتن صاحب آن بايد از پس آزموني بزرگ برآيند.اين هم از خصلت هاي خوب و برازنده مردم يزد است، مثل خيلي از جاهاي ايران. گفت وگو با سيدمسعود احمدي دانش آموز 15 ساله يزدي را بخوانيد تا در جريان ماجرا قرار بگيريد. (گفت وگو خلاصه شده)
پس از اينكه امانت را به صاحبش پس دادي چه احساسي داشتي؟
خيلي خوشحال بودم. فكرش را هم نمي كردم كه شهامت انجام اين كار را داشته باشم. شايد هم خدا اين پول را جلو پاي من قرار داده بود تا مرا امتحان كند.
به خاطر برگرداندن چك ها مژدگاني يا پاداش هم دريافت كردي؟
بله، صاحب چك ها 100 هزار تومان به عنوان مژدگاني و انعام به من داد.
از او نپرسيدي كه چرا اين همه پول را با خود حمل مي كرده است؟
او گفت كه بنگاه كاميون دارد و بيشتر آن وجه، پول مردم بوده است.
قصد داري با مژدگاني كه دريافت كردي چه كني؟
همان روز وقتي مژدگاني را دريافت كردم آن را به موسسه خيريه حضرت علي اصغر شهرمان يزد اهدا كردم.
در تمام اين مراحل وسوسه برداشتن پول ها به سراغت نيامد؟
اصلا، به تنها چيزي كه فكر نمي كردم همين بود.
جام جم. چهارشنبه 2 آذر 1384
نامه نگاري سه روزه براي اخاذي 5 ميليوني
عامل نامه هاي تهديدآميزي كه در نامه نگاري هاي خود ضمن تهديد صاحب مغازه پارچه فروشي، از وي 5ميليون تومان پول طلب كرده بود، با تلاش سه روزه ماموران تجسس كلانتري در بهارستان، شناسايي و دستگير شد. به گزارش ايسنا در نامه هاي فرد ناشناس، صاحب مغازه به قتل اعضاي خانواده در صورت نپرداختن پول تهديد شده بود.
ايران. يكشنبه 6 آذر 1384

نگاه
يادگيري از راه دور
آرش اقبالي- لزوم سوادآموزي در دنياي امروز تا آنجا پيش رفته كه گاهي افراد در سنين بالا با استقبال از برنامه هاي آموزشي نهضت سوادآموزي تمايلشان را به آموزش نشان مي دهند. فراواني سوادآموزان در سنين بالاي 50 سال بيانگر نياز روزافزون اين گروه به خواندن و نوشتن است. ترويج سواد در جامعه يكي از اهدافي است كه دولت ها براي بالا بردن ارتقاي كمي و كيفي زندگي در ميان گروه هاي متفاوت براي خود در نظر گرفته اند.
تحصيلات تا پايان دوره راهنمايي براي دانش آموزان اجباري است. با تاكيد برنامه چهارم توسعه اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي جمهوري اسلامي ايران، تمامي دانش آموزان مكلفند تحصيلات خود را تا پايان دوره راهنمايي تحصيلي ادامه دهند. در واقع تحصيلات تا پايان دوره راهنمايي براي دانش آموزان اجباري است.
در اين ميان آماده سازي شرايط مناسب تحصيلي براي كودكان ايراني، يكي از پايه هاي اصلي براي بالا بردن سطح آگاهي عمومي در جامعه است.
جمعيت بازمانده از تحصيل به گروهي گفته مي شود كه پس از رسيدن به سن تحصيل 7 سالگي در ايران- شرايط مناسبي براي آموزش و فراگيري تحصيل نداشته باشند. برخوردار نبودن از شرايط يكسان براي دانش آموزان در جامعه سبب مي شود كه گروه زيادي از اين گروه لازم التعليم به دور از حداقل شرايط باشند.
صندوق كودكان سازمان ملل درباره نابرابري در آموزش، گزارشي ارائه كرده كه خبر از عدم دسترسي 115 ميليون كودك در سراسر جهان مي دهد. اين صندوق قصد دارد امكانات برابر آموزش براي پسران و دختران را تا سال 2015 ميلادي در تمامي كشورهاي جهان تامين كند، اما ارزيابي سازمان حاكي از آن است كه برخورداري برابر پسران و دختران از آموزش در كشورهاي توسعه نيافته غيرممكن است.
در كشور ما اما تنها 3 ميليون و 790 دانش آموز 11 تا 17 ساله بازمانده از تحصيل وجود دارند كه به نظر مي رسد با تاكيد اشاره شده در برنامه چهارم توسعه در يك دوره 5 تا 7 ساله تحت آموزش قرار گيرند.
شرايط ويژه اي در سراسر دنيا وجود دارد كه گروه بزرگ تري از دختران را از آموزش دور مي كند. در بيشتر مناطق بررسي شده تعداد دختراني كه از تحصيل بازمانده اند بسيار بيشتر از پسران است. فقر فرهنگي و ناآگاهي حاصل از آن، مهمترين دليل براي جلوگيري از سوادآموزي دختران خردسال شمرده مي شود. سازمان ها و متوليان آموزش در سراسر دنيا مايلند همه كودكان لازم التعليم اعم از دختر و پسر به سوادآموزي روي آورند، اما به ويژه در مناطق روستايي در برابر تحصيل دختران مقاومت مي شود. خانواده ها معمولا سعي دارند به دختران خود آموزش مهارت هاي اوليه زندگي بدهند و پس از آن با تشويق به ازدواج دخترانشان فرضيه سواد را كاملا منتفي تصور مي كنند. با اين همه نسخه اي كه براي جمعيت بازمانده از تحصيل كشور پيچيده مي شود، آموزش از راه دور است. شمار مراكز آموزش از راه دور امسال (85-84) دو برابر شده، به اين معنا كه تعداد اين مراكز از 200 مركز به 400 مركز رسيده است.
اين نوع آموزش به مخاطبان اجازه خواهد داد تا بتوانند با هر نوع شرايط زندگي، تحصيل خود را ادامه دهند. توسعه آموزش از راه دور امكان برخورداري از تحصيل را به گروه بيشتري از كودكان به ويژه كودكاني كه در روستاها زندگي مي كنند، مي دهد. دانش آموزان خارج از كشور نيز مي توانند بدون مراجعه به مراكز آموزشي، ادامه تحصيل دهند.
به گفته رئيس موسسه آموزش از راه دور در سال تحصيلي 85-84 آموزش هاي اين موسسه با كيفيت بهتري ارائه خواهد شد و منابع اطلاعاتي بيشتري در اختيار دانش آموزان قرار مي گيرد. علاوه بر اين استفاده دانش آموزان از مشاور تربيتي، امتيازي است كه از سال تحصيلي آينده به دست مي آيد. بنابر اطلاعات داده شده از سوي مركز آموزش از راه دور در سال آينده هر يكصد دانش آموز فراگير يك مشاور تربيتي خواهند داشت.نياز به آموزش همگاني، امروز با پيشرفت تكنولوژي هاي پيشرفته ارتباطي بيش از پيش احساس مي شود. ارائه آگاهي هاي لازم براي مراجعه به مراكز آموزش از راه دور سبب مي شود تا كودكان اشتياق بيشتري براي شركت در پروسه يادگيري نشان دهند، به ويژه اينكه بسياري از اين كودكان در مناطق محروم زندگي مي كنند.

كوتاه
اضطراب را دور كنيم
هانيه ورشوچي- بيشتر دانش آموزان همواره از امتحان ترس دارند، با اينكه اضطراب امتحان به طور كامل از بين نمي رود و اين مسئله هرگز مورد خوشايندي نيست، اما در واقع اضطراب يك احساس طبيعي است كه بخشي از زندگي به شمار آمده و اغلب مي تواند با افزايش هوشياري، فرد را ياري رساند و همچنين موجب انگيزه انجام كار شود، اما افزايش آن موجب اختلال در عملكرد
تمركز، تفكر و برنامه ريزي مي شود و اين امر كارايي فرد را در امتحان پايين  مي آورد.
اين گوشه اي از نظرات زهره اشراقي كارشناس ارشد روان شناسي باليني- در خصوص اضطراب است. وي در جريان ارائه نتايج پژوهش خود گفت: فشار رواني بخش عمده زندگي فرد است و فرد مي تواند به طور موثر با آن مقابله كند و مع هذا ممكن است در برابر فشار رواني بسيار طولاني و شديد توانايي مقابله وجود نداشته باشد. در واقع در اثر فشار رواني طولاني مدت، اضطراب در شخص به وجود مي آيد و ظرف توانايي شخص پر مي شود و آن زمان خود را به عنوان اضطراب در حالت هاي شيميايي و رفتاري و شناختي نشان مي دهد، اما گاهي اوقات يك فاجعه سنگين زمينه هاي اضطراب را به وجود مي آورد .
اين روان شناس افزود: عوامل بروز اضطراب شامل خود فرد و محيط اطراف است، محيط اطراف شامل رويدادهاي زندگي، شغلي، اجتماعي و طبيعي است، اما شرايط فردي شامل نگرش ها، صفات فردي و همچنين خلق و خو و تجربه ها و نيازهايي است كه تعادل سيستم رواني افراد را مختل مي كند و بر قسمت هاي فيزيولوژيكي اجتماعي و روان شناختي فردتاثير مي گذارد و مهم شيوه مقابله فرد با اضطراب است .
اشراقي با توجه به تعاريف مذكور درخصوص اضطراب امتحان گفت: اضطراب امتحان را مي توان به 3 اضطراب قبل از امتحان و اضطراب در حين امتحان واضطراب بعد از امتحان تقسيم كرد .
وي اشاره كرد: اضطراب قبل از امتحان دو دليل عمده مي تواند داشته باشد، بخش اول عدم آمادگي كه شامل ضعف درسي، كامل نبودن جزوات و مطالب امتحاني و بخش دوم شامل نگراني و وحشت زدگي از امتحان است.اشراقي گفت:  عدم رعايت اصول مطالعه يكي از عوامل عدم آمادگي است. افراد بايد نكاتي نظير عادت زمان مطالعه داشته باشند .
وي يادآور شد: مطالعه، يك فرآيند جدي و فعال است، افرادي كه مطالعه را بدون تمركز حواس انجام مي دهند، از مطالعه خود بهره اي نمي برند،  در واقع افراد بايد با تمركز بالا ذهنشان را سازماندهي كنند و تسلسل و ترتيب منطقي لازم در ذهن ايجاد كنند، در نتيجه در جلسه امتحان قادر خواهند بود مطالب را ارائه دهند و ترس از به ياد نياوردن مطالب، آنها را دچار اضطراب نكند .
اين كارشناس گفت: يكي از مسائل مورد توجه
در خصوص اضطراب اين است كه شاگردان ممتاز نيز در زمان امتحانات دچار اضطراب هستند، در اصل اين امر ريشه در مقايسه شدن هاي نابه جا، كاشته شدن بذر ترس از شكست در افراد و همچنين توقعات بالاي والدين دارد .
اشراقي يادآور شد: والدين به طور مداوم شكست را به فرزندانشان يادآوري مي كنند كه اين امر به خصوص در زمان امتحانات، او را دچار تنش و اضطراب مي كند و همچنين به مرور زمان به اين باور مي رساند كه ابله و نادان است .
وي افزود: فرزندان اين افراد اضطراب بالايي دارند و جهت كسب رضايت والدين و معلمان خود، فشارهاي زيادي را متحمل مي شوند. به دليل اينكه انتقاد مي بينند براي فرار ازانتقاد و اجتناب از اهانت، بيش ازحد سعي مي كنند و معلمان و والدين زيادخواه معمولا با رفتارشان اعتماد به نفس افراد را كاهش مي دهند و اين حالت در تعامل فرزندان و ايجاد زمينه هاي اضطراب نقش موثري را ايفا مي كند .اشراقي گفت: اين اضطراب ها در حين امتحان، واكنش هايي براي انسان دارد، از جمله تپش قلب، خشكي دهان، تهوع و استفراغ و همچنين از بعد ذهني حافظه فرد را به هم مي ريزند .
وي تاكيد كرد:  توصيه ما به والدين اين است كه از به وجود آمدن چنين اضطراب هايي در فرزندانشان خودداري كنند و محيط اطراف را براي مطالعه آماده كنند و از هرگونه ايجاد جو ناآرام در منزل بپرهيزند .وي در مورد جلسه امتحان گفت: قبل از شروع امتحان، چشم هايتان را ببنديد، نفس عميق بكشيد و سؤالات را دقيق مطالعه كنيد. وقت خود را تنظيم كنيد و معني و مفهوم سؤالات را بفهميد و الگوي پاسخ خود را طرح ريزي كنيد .

در شهر
ايرانشهر
تهرانشهر
جهانشهر
دخل و خرج
سفر و طبيعت
شهر آرا
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  جهانشهر  |  دخل و خرج  |  در شهر  |  سفر و طبيعت  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |