دوشنبه ۱۹ دي ۱۳۸۴ - - ۳۸۹۶
برگ برنده ويكتوري
vision800 آميزه اي از اسپورت،كرويزر و اسكوتر براي رقابت در بازارهاي جهاني
000012.jpg
ساسان گلفر
اين روزها از هركس كه بپرسيد موتورسيكلت چه شكلي است، حتما تصويري از آن در ذهن دارد. اين تصوير معمولا تنوع چنداني ندارد؛ يا كلاسيك است يا اسكوتر، يا يكي از همين كرويزرهاي مرسوم است يا اسپورت موشك مانندي كه چند خميدگي تيزگوشه دارد يا يك موتورسيكلت مخصوص زمين هاي طبيعي و خارج جاده اي با ظاهري مانند دوچرخه. البته در تهران ممكن است به جاي تصوير فقط صدا به ذهنتان برسد؛ صداي قارقارك درب و داغاني كه قبل از ديدنش ممكن است ناغافل از گوشه اي سر برسد و استخوان هايتان را خرد و خمير كند. راستش نمي دانم كدام شيرپاك خورده اي به صاحبان بعضي از اين به اصطلاح موتورسيكلت ها كه به قدر حلبي هاي به كار رفته در آنها نمي ارزند، گفته خيلي خوش صدا هستيد كه در اگزوزشان هم دست مي برند تا حتما از كنار هر كسي كه رد شدند زمزمه اي بشنوند . بگذريم، به هر حال موتورسيكلت موضوع بحث امروز ما، شكل هيچ كدام از موتورسيكلت هايي نيست كه تا به حال ديده ايد.
نمايشگاه بين المللي موتورسيكلت لانگ بيچ كاليفرنيا كه يكي از مهمترين مكان هاي عرضه جديدترين محصولات صنعت موتورسيكلت در جهان است، در آخرين روزهاي آذرماه امسال شاهد پرده برداري از تازه ترين طرح ويكتوري - از زيرمجموعه هاي شركت پولاريس- بود كه با طرحي تازه و انقلابي نظر بسياري از علاقه مندان به اين وسيله نقليه و نيز رسانه ها را به خود جلب كرد.
موتورسيكلت مفهومي ويكتوري Vision800 با طرحي منحصر به فرد به اعتقاد بسياري از صاحبنظران و كارشناسان رسانه اي موتورسيكلت، نويد بخش نوآوري هاي آينده صنعت موتورسيكلت درجهان است. موتورسيكلت اتوماتيك Vision زاده ذهن خلاق طراحي جوان به نام تايگر بريسي است كه همين اواخر به تيم ويكتوري پيوسته؛ كسي كه خود را هميشه موتورسوار مي نامد. در مجموعه شخصي موتورسيكلت هاي او تعداد زيادي موتورسيكلت پارك شده است؛ از جمله يك جفت سوزوكي نئوكلاسيك Gsx-R1100 مدل 92 و كاتانا 1000 مدل 82 كه در مورد اين دومي گفته است، موتورسيكلتي بود كه مرا در كودكي به عاشق شيفته موتورسيكلت بدل كرد .
او با نگاهي خوشبين نسبت به آينده طرحش مي گويد: بياييد موتورسيكلت ها را به جايي ديگر ببريم. ما بايد به جلو حركت كنيم و اين موتورسيكلت  ستاره ما خواهد بود .
در نگاه اول به شكل ارگانيك اين موتورسيكلت، به نظر مي رسد كه پروژه درسي يك دانشجوي طراحي صنعتي است كه قصد داشته طرحي افراطي و بلند پروازانه به استادانش تحويل دهد، اما اين طرح در عين آنكه از ايده هاي ابتكاري تايگربريسي بهره فراواني برده، حاصل سال ها مطالعه و اكتشاف تيم طراحي صنعتي پولاريس - ويكتوري است؛ گروهي كه برنده چند جايزه بين المللي طراحي صنعتي بوده است. به گفته گرگ برو- مدير تيم طراحي صنعتي پولاريس- اين تيم هرگز از تلاش و اكتشاف براي بهينه سازي شكل و عملكرد موتورسيكلت دست برنداشته است. ما پيوسته روندهاي طراحي را در سراسر جهان مورد مطالعه قرارداده ايم و نيز سعي كرده ايم درك بهتري نسبت به مصرف كنندگان امروزي موتورسيكلت داشته باشيم و انتظارات آينده آنها را دريابيم. پولاريس بهترين افراد را از سراسر جهان گردهم آورده تا اين تيم را تشكيل دهد و ما تصميم داريم آينده طراحي موتورسيكلت مبتني بر سفارش مصرف كنندگان را در ايالات متحده در دست بگيريم .
وي مي افزايد: Vision800 فقط نمونه اي است از آن نوع تحقيق و اكتشافي كه تيم ما در پيش گرفته است تا ارائه دهنده طرح هايي نوآورانه باشد كه به آتش اشتياق مردم براي خريدن موتورسيكلت دامن بزند .
در واقع اين يكي از تمهيداتي است كه پولاريس - شركت مادر ويكتوري - انديشيده تا بتواند جايگاه خود را در ميان بازيگراني كه در اين صنعت حرف اول را مي زنند، ارتقا بخشد. رقيب اصلي اين شركت در حال حاضر غول صنعت موتورسيكلت به ويژه در ايالات متحده- است كه كيفيت و كارايي و امتيازهاي فني و جذابيت هاي توليداتش مثال زدني است؛ غولي به نام هارلي داويد سون. اما ويكتوري در دل شركت مادر خود نيز رقيبي دارد كه بايد با آن دست و پنجه نرم كند؛ برادر خوانده احتمالي اين شركت. در صورتي كه پولاريس به تصميم خود براي خريداري شركت عظيم KTM كه مهمترين توليد كننده موتورسيكلت در اروپاست، جامه عمل بپوشاند، ويكتوري با هماورد قدرتمندي در ميدان رقابت روبه رو خواهد شد.
شايد به همين دليل باشد كه توني ميرويتز، مسئول امور مطبوعاتي و رسانه اي پولاريس - ويكتوري، در مراسم پرده برداري از ويكتوري Vision800 مي گويد: براي شركت ما تاكنون هيچ موتورسيكلتي بيش از اين اهميت نداشته است .
در واقع ويكتوري به اين نياز دارد كه از بازار فعلي كرويزرهايش فراتر برود و مخاطبان بيشتري بيابد؛ درست به همان صورت كه هارلي داويدسون به بوئل احتياج دارد، ويكتوري نيز به موتورسيكلت تازه اي نياز دارد كه براي بازاري ديگر و مخاطبي متفاوت جذاب باشد. آنچه در اولين نگاه به ويكتوري Vision800 جلب توجه مي كند، ظاهر چشمگير و جذاب آن است كه آميزه اي از موتورسيكلت اسپورت، كرويزر و اسكوتر است؛ دراز و كم ارتفاع با بدنه اي آشكارا پرهزينه و دماغي كوفته اي كه مشخص ترين وجه اين طرح جسورانه است. بدنه اي از جنس آلومينيوم آلياژي ريخته گري شده ساختاري را نگه مي دارد كه فاصله محور دوچرخ آن 61 اينچ
(155 سانتي متر) و ارتفاع صندلي اش 5/28 اينچ(72سانتي متر) است. Vision به جاي تكيه گاه پشتي براي پا به سبك موتورسيكلت هاي اسپورت، مانند اسكوترها تخته اي در جلو و زير پا دارد كه درست زيرموتور آن قرار گرفته است.
فرم بدنه به اندازه كافي جالب توجه هست اما مشخصات فني اين موتورسيكلت- به ويژه از لحاظ فاصله گرفتن آن از ويژگي هاي معمول ويكتوري- بيشتر جلب نظر مي كند. Vision800 همچنان كه از نامش پيداست به موتوري با گنجايش 800 سانتي متر مكعب مجهز است. اين موتور انژكتوري كه بر مبناي موتور 760 سي سيBig Gun ATV پولاريس ساخته شده با افزودن يك عامل توازن و افزايش حجم، روان تر و قدرتمندتر شده است (مسئولان ويكتوري اعلام كرده اند كه ممكن است در مرحله توليد انبوه اين موتورسيكلت از موتور قدرتمندتر V-Twin ساخت KTM كه در Adventure950 ديده شده نيز استفاده كنند). اين موتور چهار ضربه اي parallel-Twin با آب خنك مي شود.
سيستم انتقال قدرت اتوماتيك پيوسته متغير (CVT) بدون كنترل از طريق پا يا كلاچ عمل مي كند و قدرت موتور را از طريق يك شفت با يك بازوي آلومينيومي تك به تاير عقب ضخيم 250ميلي متري R18- 40/250 هدايت مي كند. بخش عقب موتورسيكلت كاملا شبيه به يك موتورسيكلت اسپورت است و در قسمت جلو دوشاخه معكوس تلسكوپيك 43ميلي متري و ديسك هاي دوتايي 300 ميلي متري دارد. خروجي اگزوز دوتايي از زير صندلي گذشته و به انتهاي قسمت عقب حجيم
موتور سيكلت مي رسد. پدال گاز كاملا قابل تنظيم، در عقب قرار گرفته و دريچه مخزن سوخت در پشت چرخ جلو به راحتي قابل دسترسي است. اهرم ترمز در هر دو طرف فرمان دستي قرار دارد.
از نظر صداگيري، بااستفاده از آخرين فن آوري هاي كاهش صدا در بدنه و دهانه اگزوز، آلودگي صوتي به حدي بسيار پايين تر از استاندارد ملي ايالات متحده رسيده كه اين نكته در تبليغات ويكتوري به خوبي جلب توجه مي كند. در واقع يكي از ويژگي هاي موتورهاي خوب امروز، حداقل توليد صوت است
( قابل توجه تمام توليد كنندگان آلودگي صوتي).
مجموعه خصوصيات ظاهري، امتيازهاي فني، راحتي رانندگي و قدرت مانور Vision800 ويكتوري - پولاريس را به زمين زدن يك برگ برنده و پيروزي قاطع در ميدان رقابت اميدوار ساخته است؛ هرچند هنوز يك عامل بسيار مهم و تعيين كننده يعني قيمت نهايي موتورسيكلت در زمان توليد انبوه در پرده ابهام قرار دارد.

پيست
ميشلن فرمول يك را ترك مي كند
000042.jpg
ميشلن بعد از فصل مسابقات 2006 ديگر در 1F حضور نخواهد داشت. آينده ميشلن در مسابقات فرمول يك زماني در معرض ترديد قرار گرفت كه در جريان مسابقات ايندياناپوليس در تاريخ 19ژوئن 2005 (29 خرداد 84) هر هفت تيم خودروسازان فرانسوي دو اتومبيل خود را به علت نگراني از ايمني لاستيك از مسابقه بيرون كشيدند. فقط 6 اتومبيل از 20 اتومبيل 1F در مسابقه آن روز شركت كردند كه همه به تاير بريجستون مجهز بودند.
بنابر تصميم فدراسيون FIA اتومبيل هاي مسابقه فرمول يك از اين به بعد فقط به لاستيك هاي يك توليدكننده بريجستون- مجهز خواهند بود و بدين ترتيب، شركت فرانسوي ميشلن كه از بزرگ ترين توليدكنندگان لاستيك در سراسر جهان است، ميدان تجاري فرمول يك را به رقيب ژاپني خود واگذار كرد.
درپي اين تصميم FIA ، ادوارد ميشلن از مديران شركت- ضمن بيانيه اي به شدت از مديران FIA و مسئولان فرمول يك انتقاد و اعلام كرد كه ميشلن به كلي از مسابقات فرمول يك خارج خواهد شد. در بستري كه به وجود آمده، ميشلن ديگر علاقه اي به سرمايه گذاري بلندمدت در فرمول يك ندارد. اين تصميم نتيجه وجود اختلافي عميق ميان فلسفه ورزشي باسابقه و ريشه دار ميشلن و شيوه مديريت فرمول يك است كه ديگر فضايي سالم و پايدار فراهم نمي آورد كه سرمايه گذاري بلندمدت در آن عملي معقول باشد . به اين ترتيب تيم ميشلن نيز در مسابقات فرمول يك شركت نخواهد كرد.
واكنش هوندا به خروج ميشلن از۱ F
نيك فراي مدير اجرايي تيم مسابقه فرمول يك هوندا- نهايت تاسف خود را از تصميم ميشلن براي خروج از رقابت هاي فرمول يك اعلام كرد. در مدت سه سال گذشته ما همكاري محكمي با يكديگر داشتيم و لحظات خاصي را كه در شكل گيري و رشد تيم اهميت بسياري داشت، در كنار يكديگر گذرانديم. ما درعين تاسف، دلايل ميشلن را براي اين تصميم درك مي كنيم. از ميشلن براي مشاركتش در آنچه تيم ما را ساخت متشكريم و اميدواريم كه در سال 2006 بازهم به همكاري ادامه دهيم. ما از طرف خود هر كاري را كه ممكن است براي آنكه فصل بعدي مسابقات موفق ترين فصل براي ما و ميشلن باشد، انجام مي دهيم .

آرمانشهر
ايرانشهر
تهرانشهر
جهانشهر
خبرسازان
دخل و خرج
در شهر
شهر آرا
|  آرمانشهر  |  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  جهانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |