دوشنبه ۱۹ دي ۱۳۸۴ - - ۳۸۹۶
بخوان، آه پدر بيچاره
000003.jpg
عكس: ميلاد پيامي
اولين فستيوال نمايشنامه خواني مولوي با روخواني از سه نمايشنامه از آرتور كوپيت ، آليسخولوس و برتولت برشت   آغاز به كار كرد.
ساراي قشقايي- تصورش را بكنيد بالاخره نوبت به پدر بيچاره رسيد كه قرار است سراسر متنش در تالار اصلي مولوي روخواني شود.
اولين فستيوال دانشجويي نمايشنامه خواني اگرچه نام دانشجويي را به يدك مي كشد، اما چندان هم دانشجويي نيست؛ قرار است در اين جشنواره دانشجويان كنار حرفه اي ها به رقابت بپردازند. حريف هر چند براي دانشجويان قدر است، اما رقابت عادلانه است. دانشجويان تئاتر و نمايش حالا ديگر در كارشان استاد شده اند.28 گروه شركت كننده در سه بخش نمايشنامه هاي خارجي، يادگاري هاي اداره تئاتر و كارگاه نمايشنامه نويسي آثار خود را به اجرا درخواهند آورد.در بخش نمايشنامه خواني اداره تئاتر فقط متن موردنظر نيست، بلكه كشف استعدادهاي تازه در راس اهداف اين برنامه قرار دارد.اولين نمايشي كه در بخش نمايشنامه هاي خارجي اجرا مي شود نمايش آه پدر، پدر بيچاره، مامان تو را در گنجه پنهان كرد نوشته آرتور كوپيت و ترجمه شهرام زرگر و رامين ناصرنصير است كه هومن نوروزي آن را كارگرداني خواهد كرد.
هومن نوروزي قبلا اين نمايشنامه را خوانده بود و تصميم داشت به زودي آن را روي صحنه به اجرا بگذارد، اما به دليل وفاداري به متن تصميم گرفت اين نمايش را با همكاري 7بازيگر حرفه اي نقش خواني كند.
او مي گويد: فعلا از اجراي صحنه اي نمايش آه پدر، پدر بيچاره صرفه نظر كرده ام، اما اعتقاد دارم كه اين يكي از بهترين نمايشنامه هايي است كه من خوانده ام. اگرچه اين نمايش 50 سال قبل نوشته شده، اما كاراكتر نمايش به گونه اي است كه تماشاگر را به همزادپنداري با شخصيت هاي داستان وادار مي كند .هايده حائري، حسين محب اهري، كمند اميرسليماني، اميرحسين مدرس، مهدي واثقي، رضا عالي زاده و پدرام برزو از جمله نقش خوانان اين نمايش هستند.
نمايشنامه بعدي متعلق به آيسخولوس   با عنوان نياز آوران  است كه عبدالله كوثري آن را ترجمه كرده و محمد پويا آن را كارگرداني مي كند.
در ادامه بخش هاي خارجي اين فستيوال نيز يك اثر از برتولت برشت   وجود دارد كه پرويز تاييدي آن را ترجمه و مريم رجايي آن را كارگرداني كرده است.
ساير نمايش هايي كه در اين بخش حضور خواهند داشت شامل عيد پاك نوشته جان آگوست استريندبرگ و كارگرداني حسن باستاني است.
بكتا نوشته ژان آنوي را نيز محمدرضا خسروي روي پرده خواهد برد. نمايش سرخ سياه و نادان يكي از تئاترهاي جذابي است كه ادوارد باند آن را ترجمه كرده و علي فرهادزاده آن را كارگرداني خواهد كرد.
اما ياد اولين هاي تئاتر ايران به خير؛ چه كسي آنها را فراموش خواهد كرد؟ آثار علي حاتمي، محسن يلفاني و ساير نمايشنامه نويسان دهه چهل در بخش يادگاري هاي اداره تئاتر به اجرا درخواهد آمد. علاقه مندان اين فرصت را دارند كه تا 15 دي ماه نمايشنامه هاي پيشنهادي خود را به اطلاع اداره تئاتر برسانند.در حال حاضر نمايشنامه چهل گيسو نوشته علي حاتمي توسط داوود بني اردلان براي نمايشنامه خواني در 17 دي ماه رزرو شده است.
نمايشنامه هايي كه در فصل جديد و بخش كارگاه نمايشنامه نويسي اداره تئاتر حضور دارند عبارتند از: ماداگاسكار نوشته احسان نوروزي و كارگرداني حميد آقازاده و موش و گربه كه نوشته و كار عبدالرضا فريدزاده است. رفتن در بازگشت را نيز حامد حيدري، هم نوشته و هم اجرا خواهد كرد. افسانه هم كاري از محمدعلي بخشنده است و نمايش بامزه يه قورباغه چطور انتقام مي گيره   هم توسط مرجان محمدپور به اجرا درخواهد آمد. خفته ها هم كاري از عليرضا تواناست.

سينماي خانگي
رز زرد
حتما بيل بوردهاي فيلم را به خاطر داريد. چهره بازيگران فيلم به همراه كارگردان كه همگي عينك دودي بر چشم داشتند؛ بيل بورد جذابي كه احتمالا در جذب مخاطب هم موثر بود، ولي خيلي از منتقدان مقدمه نقدشان را با عينك هاي دودي آغاز كردند؛ بهانه اي براي كوبيدن فيلمي كه هر چه بود، منتقدپسند نبود.
شهاب مهدوي- داريوش فرهنگ با پيشينه اي قابل دفاع در تئاتر و دستياري بهرام بيضايي به سينما آمد و با طلسم   نشان داد كه درس سينما را به خوبي از استادش ياد گرفته است. او در همان دوران، سريال پرمخاطب افسانه سلطان و شبان را هم ساخته بود.فرهنگ بعد از ساخت چند فيلم ناموفق كه نه اعتناي منتقدان را برانگيختند و نه گيشه قابل اعتنايي داشتند، مسير فيلمسازي اش را عوض كرد. او با رواني مسير تازه اي را آغاز كرد؛ حركت به سوي جذب مخاطب و رسيدن به گيشه اي پررونق؛ اتفاقي كه در رواني با حضور ستارگان سينماي ايران رخ داد و پس از ديگر فيلم هاي فرهنگ، همه پرفروش از كار درآمدند، مثل تكيه بر باد   يا همين رز زرد .در اين سال ها گويا فرهنگ راز برقراري ارتباط با مخاطب را به خوبي ياد گرفته است، فقط مي ماند كيفيت فيلم ها كه سير نزولي داشته اند. رز  زرد اقتباسي است از يكي از آثار موفق سينماي وحشت هاليوود. فيلم مي دانم تابستان گذشته چه كرديد؟ كه البته فيلنامه نويس رز زرد كوشيده تغييراتي در آن بدهد. اگر منبع اقتباس رز زرد را ديده باشيد متوجه مي شويد كه اين تغييرات همگي به ضرر فيلم تمام شده است.اينكه ما تجربه و پس زمينه درستي در سينماي وحشت نداريم و اينكه صحنه هايي كه قرار بوده ترسناك باشند به خاطر اجراي ضعيف كارگردان چنين كاركردي ندارند. در چنين فيلم هايي معمولا گره اصلي ماجرا بر مبناي پيدا كردن قاتل رقم مي خورد، ولي در رز زرد فهميدن اينكه همه ماجراها زير سر بهرام رادان است، اصلا كار سختي نيست، اما حتي اين مسئله هم باعث نشده تا گره گشايي انتهايي فيلم، براي تماشاگر باورپذير باشد.سؤال اصلي اينجاست كه خود فيلم مي دانم تابستان گذشته چه كرده ايد؟ چه ايرادي داشت كه سازندگان رز زرد داستانش را به هم ريخته اند و چنين فيلم آشفته اي ساخته اند.

درفرهنگسراها
كارگاه نجوم
كارگاه نجوم، شما را با رموز كائنات آشنا مي كند به همين دليل فرهنگسراي علوم براي آشنايي شهروندان با مجموعه ستارگان موجود در كهكشان، كارگاه نجوم را برگزار مي كند. رصد اجرام آسماني با تلسكوپ، پخش اسلايدهاي تنوع نجومي و... از جمله برنامه هاي اين كارگاه است.
علاقه مندان مي توانند به ميدان بريانك، خيابان شهيد دعوتي، ابتداي خيابان خوش جنوبي، خيابان شهيد اميرقلي (نيكو)، فرهنگسراي علوم مراجعه كنند.
عرضه محصولات فرهنگي
به يك بار سركشي به آنجا مي ارزد تا نمونه اي از محصولات فرهنگي را ببينيد.
فرهنگسراي بانو غرفه اي را داير كرده كه در آن محصولاتي چون كتاب، سي دي آموزشي و بازي، مجموعه اشعار شاعران، سخنان بزرگان و مجموعه كتب مهارت هاي شاد زيستن را در اختيار علاقه مندان قرار مي دهد.
علاقه مندان مي توانند هر روز از ساعت 10 صبح الي 19 به فرهنگسراي بانو مراجعه كنند.
اكران فيلم
از امروز فيلم سينمايي پيشنهاد۵۰ ميليوني به كارگرداني مهدي صباغ زاده در سينما چاپلين فرهنگسراي بهمن اكران مي شود. البته سالن هاي صبح 10 تا 12 ويژه مدارس بوده و 14 تا 20 به عموم اختصاص دارد.
سينما تراس چاپلين تا آخر دي اين فيلم را روي پرده خواهد داشت.
كارگاه نقاشي
دوره هاي نقاشي و طراحي ويژه بزرگسالان و كودكان در مجتمع علوم و فنون شهيد رحيمي برگزار مي شود.
علاقه مندان براي ثبت نام مي توانند به خيابان شهيد رحيمي، شهرك 13آبان، ارديبهشت سوم، جنب مسجد امام رضا(ع) مراجعه كنند.

مائده هاي زميني
نان تنوري قارچ
فكر كردم هر كدام ما بالاخره به نحوي هر بار يكي از غذاهاي نقاط مختلف ايران را چشيده ايم، بنابراين تصميم گرفتم تا دستور پخت غذاهاي جديدي از كشورهاي ديگر را برايتان بگويم و از آنجا كه فكر كردم ذائقه ما ايراني ها با ترك ها كمي همخواني دارد، قصد دارم تا مدتي دستور پخت غذاهاي تركي را برايتان بگويم. اين مائده زميني را كه اين بار مي خواهم دستور پختش را برايتان بگويم در ترجمه به آن مي گويند نان تنوري قارچ و در تركي به آن مي گويند (mantarli tash ekmegi) .
شهره مهرنامي- دستور پخت اين غذا براي چهار نفر است.
يك پنجه خمير نان يا يك بسته مايه خمير، دو ليوان آب، يك قاشق چايخوري شكر، يك ليوان شير و آرد به مقدار لازم.
براي درون نان هم به يك قاشق غذاخوري روغن، 250 گرم گوشت چرخ كرده، يك عدد پياز، دو عدد فلفل سبز، نيم كيلو قارچ، نمك و فلفل سياه و براي روي غذا هم به پنير پيتزاي ورقه اي احتياج داريم.
اول يك پنجه خمير يا يك بسته مايه خمير را با نصف ليوان آب و يك قاشق چايخوري شكر در يك ظرف مي ريزيم و مي گذاريم خمير خوب ور بيايد و يك ليوان شير را با يك و نيم ليوان آب باقي مانده در يك كاسه گود مي ريزيم و مخلوط مي كنيم. بعد مايه خمير ورآمده را به درون مخلوط آب و شير اضافه مي كنيم و آنقدر آرد به آن اضافه مي كنيم تا خمير ورز آمده و به صورتي درآيد كه به خوبي از دست جدا شود. سپس روي كاسه و اطراف آن را با يك پارچه خوب مي پوشانيم و مي گذاريم نيم ساعت در گوشه گرمي بماند.
در اين نيم ساعت ماهيتابه نچسبي را با كمي روغن چرب مي كنيم و مي گذاريم داغ شود. خميرها را مشت مشت از خمير اوليه جدا مي كنيم و بعد از صاف كردن و كمي نازك كردن آن روي دست، در ماهيتابه مي اندازيم تا پشت و روي آن كاملا سرخ شود؛ اين كار را آنقدر ادامه مي دهيم تا تمام خمير درون كاسه به پايان برسد.
بعد يك قاشق روغن يا كره را در ماهيتابه آب مي كنيم و پياز خرد شده و گوشت چرخ كرده را با پودر فلفل در روغن خوب تفت مي دهيم و آهسته آهسته فلفل سبز خرد شده را با نمك و فلفل سياه به آن اضافه مي كنيم و همه را خوب به هم مي زنيم. وقتي فلفل ها خوب پخته شد، قارچ هايي را كه قبلا خوب خرد كرده ايم به آن اضافه مي كنيم و مي گذاريم آنقدربپزد تا آب قارچ خوب خشك شود. نان هاي تنوري خود را درون سيني فر مي چينيم و روي هر نان مقداري از مخلوط گوشت و قارچي كه را درست كرده ايم را مي ريزيم و روي هر كدام از آنها در آخر يك ورقه پنير پيتزا خود مي گذاريم و سپس سيني را در فري كه دماي آن 200 درجه سانتي گراد است مي گذاريم و كمي صبر مي كنيم تا پنيرها آب شود. نان تنوري قارچ ما آماده است؛ حالا مي توانيد با گوجه فرنگي و چند تا قارچ درسته كه قبلا در روغن آن را تفت داده ايد همراه جعفري، اطراف آن را تزئين كنيد. من اين غذا را خورده ام و چون خوب بود به شما هم پيشنهاد مي كنم كه امتحان كنيد.

آب وهوا
موج سرما
000018.jpg
گاهي دلمان مي خواست در روزهاي برفي زمستان، بي محابا به برف بزنيم و با گوله برف بكوبيم به سر و صورت يكديگر. گاهي چقدر روياها، شيرين است.
ميثم فقيهي - بارش باران كه از ساعات اوليه شنبه در استان هاي آذربايجان غربي و شرقي آغاز شده است در شهرهاي شمالي اين استان ها به شكل برف بود و به تدريج پس از 24 ساعت در تمامي شهرهاي كشور فراگير و باعث شادي مردم شد. مخصوصا در پايتخت كه باعث از بين رفتن شرايط اضطراري آلودگي هوا شد.

عكس روز
زمين در نزديكي آسمان
000045.jpg
يك اسكي باز روي هواست ولي آسمان سفيد شده و ما را به ياد زمين مي اندازد. زمين پر برف. پيست هاي اسكي هم كه باز شده اند. بالاخره زمستان آمد.
عكس: روبرت ميشل از AFP

از صبح تا شب
حميدرضا پورنصيري
نام محمدرضا هنرمند را كه حتما شنيده ايد؟ همان آقاي كارگرداني كه مجموعه كاكتوس را ساخت و در سينماها هم فيلم هاي موفقي مثل مرد عوضي و موميايي 3 را داشت. اين روزها اين آقاي هنرمند مشغول فيلمبرداري مجموعه جديدش است كه متاسفانه هيچ ربطي به كاكتوس ندارد و نامش زير تيغ است. فيلمنامه اين سريال را علي اكبر محلوجيان نوشته و راجع به دو دوست است كه در كارخانه اي كار مي كنند اما يكي از آنها به اتهام سرقت اموال كارخانه به دردسر مي افتد و با اينكه سعي مي كند به ديگران بقبولاند اين كار را انجام نداده، ولي همه شواهد و قراين عليه اوست. از طرفي، پيش از اين ماجرا اين دو دوست تصميم گرفته بودند با ازدواج فرزندانشان، دوستي چندين و چند ساله شان را محكم تر كنند، اما اتفاق جديد باعث مي شود موانعي سر راه آنها پيش بيايد و حوادث و وقايع بعدي سريال را رقم بزند. در زير تيغ كه فيلمبرداري اش از اوايل دي ماه آغاز شده، پرويز پرستويي، فاطمه معتمدآريا و الهام حميدي در كنار كورش تهامي، نگار جواهريان و شبنم مقدمي حضور دارند. اين طور هم كه به نظر مي رسد قرار است اين مجموعه در 20 قسمت 45 دقيقه اي براي شبكه يك سيما حاضر شود، اما مشخص است كه در خوشبينانه ترين حالت، زودتر از اوايل سال بعد نمي توانيد اين مجموعه را تماشا كنيد. به خاطر همين بهتر است برويم سراغ مجموعه هايي كه امشب مي توان تماشايشان كرد.
پيشنهاد اول امروز مجموعه سينماي ديگر است كه مانند هر دوشنبه در حوالي ساعت 21:30 از شبكه۲ پخش مي شود و اختصاص دارد به نمايش فيلم هاي كوتاه و مستند؛ برنامه جذابي كه بعضي وقت ها شاهكارهاي بي نام و نشاني را براي پخش انتخاب مي كند. در كنار اين مجموعه مي توانيد حدود ساعت 20:45 قسمت ديگري از مجموعه گارد ساحلي را ببينيد كه به قول يكي از همكاران مطبوعاتي اداي دين فيلمساز است به كارتون هاچ زنبور عسل ! ساعت 19 هم از شبكه تهران مجموعه گرفتار پخش مي شود كه هنوز در حال و هواي كمدي هاي پيش پا افتاده دهه 60 و اوايل دهه 70 است و سعي مي كند با استفاده از لهجه بازيگرانش تماشاگران را بخنداند. اين مجموعه را اكبر منصورفلاح ساخته كه در ماه رمضان مجموعه براي آخرين بار را روي آنتن داشت و نقش اصلي اش هم برعهده حسن اكليلي  است. ساعت 22:10 هم گويا مي توانيد دومين قسمت از مجموعه مسافر ري را تماشا كنيد كه ابتدا به صورت فيلم سينمايي ساخته شد و در سينماها به نمايش درآمد و سپس راهي تلويزيون شد و حالا براي چندمين بار از رسانه ملي به نمايش درمي آيد. كارگردانش هم داود ميرباقري ا ست كه اين مجموعه  هم مانند ديگر آثارش پر است از بازيگران معروف. ساعت 23 هم از شبكه تهران مي توانيد تكرار كنت مونت كريستو را تماشا كنيد كه نقش اصلي اين مجموعه را ژرار دي پارديو معروف ايفا مي كند. اگر هم از مجموعه ماموران مخفي پليس خوش تان مي آيد و ديشب نتوانسته ايد آن را تماشا كنيد، ساعت 15:10 امروز فرصت داريد تكرار قسمت شب گذشته را از شبكه يك ببينيد.

از مدينه تا غدير خم
۱۰ روز تا غدير
دكتر عدنان درخشان
جمعه هشتم ذي الحجه سال 10 هجري قمري، 20 اسفند سال 10 هجري شمسي، 8 مارس سال 632 ميلادي
امروز روز ترويه است. ترويه به معناي ذخيره كردن آب است و چون بايد براي توقف در عرفات و بيتوته در مشعر الحرام و نيز اعمال خاص منا، حجاج به فكر ذخيره آب باشند، از اين رو به آن روز يوم الترويه گفته اند. اين نام از حج ابراهيم و اسماعيل (ع) به يادگار مانده است، چرا كه جبرئيل(ع) به ايشان توصيه كرد تا براي عرفات و مشعر و منا آب با خود بردارند. دراين روز از حجه الوداع بود كه پيامبر(ص) به همراه تمامي همراهان از مكه خارج شدند و از راه منا به سوي عرفات رهسپار شدند.
رسول خدا(ص) به هنگام احرام بستن در ذوالحليفه بيش از 60 قرباني با خود آورده بودند. از همين رو،  بعد از اتمام طواف و سعي در مكه همچنان تا اعمال عرفه و منا در احرام باقي ماندند. اميرمومنان(ع) و ديگر كساني كه قرباني با خود داشتند نيز چنين كردند، اما كساني كه قرباني با خود نداشتند و همگي در مكه از احرام خارج شده بودند- به غير از تعدادي به ظاهر مسلمان كه به تكليف عمل نكردند- امروز دوباره به قصد حج تمتع احرام بستند و در كنار پيامبر(ص) به راه افتادند.
مكه، در واپسين ماه هاي عمر رسالت، يادآور خاطراتي شيرين از سال هاي آغازين دعوت نبوي است كه در آن پيامبرخدا (ص) همانند اين سفر به ابلاغ وصايت علوي مامور بودند. در دعوت نزديكان خود، دست اميرمومنان(ع) را در حالي كه عمر آن حضرت حداكثر 13 سال بود- گرفته، فرمودند: 
ان هذا أخي و وصيي و خليفتي فيكم، فاسمعوا له و أطيعوا (1)
به راستي كه اين علي- برادر من، وصي من و خليفه من در ميان شماست. پس به سخنانش گوش فرا دهيد و اطاعتش كنيد .
... و تاريخ را حكايت هاي تلخي از اين روز است. 50 سال بعد در همين روز، روز هشتم ذي الحجه سال 60 هجري، يادگار نبوت و فرزند امامت، -حسين(ع)- قبل از آغاز مراسم حج، مكه را ترك مي گويد تا جاسوسان يزيد، خون او را در حرم امن الهي كعبه- نريزند. آري سرآغاز راه خونين كربلا امروز است و اولين شهيد اين قافله در همين روز سر از تنش جدا مي شود و از بالاي قصر كوفه، بدن بي سر او را به پايين مي اندازند؛ سفير امام، مسلم بن عقيل كه سلام خدا بر او باد.

۱ - بحارالانوار‎/ ج 18/ ص 163 و برخي مدارك مربوط به اهل تسنن: مسند احمد‎/ ج 1/ ص 159؛ تاريخ طبري‎/ ج 1/ ص 217؛ كنزالعمال‎/ ج 6/ ص 401، كامل ابن اثير‎/ ج۲‎/ ص۲۴

تهرانشهر
آرمانشهر
ايرانشهر
جهانشهر
خبرسازان
دخل و خرج
در شهر
شهر آرا
|  آرمانشهر  |  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  جهانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |