سه شنبه ۲۰ دي ۱۳۸۴ - - ۳۸۹۷
بشتابيد، بليت ها رسيد
هيچ اتفاقي نيفتاده؛ جلو افتادن تاريخ پيش فروش براي اين است كه جشنواره 10 روز زودتر برگزار مي شود
000066.jpg
پيش فروش بليت هاي جشنواره فيلم فجر براي هنرمندان، نمايندگان رسانه هاي گروهي، دانشجويان، نمايندگان وزارتخانه ها، نهادها و سازمان ها از امروز در سينما فلسطين آغاز مي شود.
مينو زنده رود- از آنجايي كه جشنواره فيلم فجر است، حق تقدم با هنرمندان و دست اندركاران سينماست تا امروز در اولين روز پيش فروش بليت هاي جشنواره با ارائه كارت صنفي، بليت هاي موردنظرشان را پيش خريد كنند. اهالي سينما بايد براي خريد از ساعت 9 تا 16 به سينما فلسطين مراجعه كنند.
فردا نوبت به نمايندگان رسانه هاي جمعي و مطبوعات مي رسد كه چون روز تعطيلي است براي اين گروه از علاقه مندان سينما هم فرصت خوبي است. ساعت پيش فروش براي اهالي رسانه ها از ساعت 10 الي 17 است.
تجربه سال هاي قبل جشنواره فيلم فجر نشان داده كه اين جشنواره، در ميان دانشجويان، علاقه مندان و طرفداران بسياري دارد و دانشجويان براي گرفتن بليت هاي فيلم با 20 درصد تخفيف
سر و دست مي شكنند؛ البته شايد جلو افتادن زمان جشنواره و همزماني آن با امتحانات دانشگاه ها باعث كم شدن اين اشتياق و استقبال شود، ولي به هر حال روزهاي پنج شنبه، بيست و دوم و شنبه بيست و چهارم دي ماه از ساعت 8 تا 16 به دانشجويان اختصاص داده شده است.
روزهاي يكشنبه بيست و پنجم دي ماه از ساعت 9 تا 16 و دوشنبه بيست وششم دي ماه از ساعت 9 تا 14 نيز براي نمايندگان وزارتخانه ها،  نهادها، ارگان ها و سازمان هاي مختلف (با ارائه معرفي نامه معتبر) در نظر گرفته شده است.
به گفته عليرضا رضاداد- دبير بيست و چهارمين جشنواره بين المللي فيلم فجر- جدول نمايش فيلم هاي جشنواره هنوز به طور كامل تهيه نشده و تا بيست و هفتم دي ماه تدوين مي شود. همچنين امسال دو جدول- يكي بر اساس روزهاي نمايش و ديگري بر اساس سينماهاي نمايش دهنده- براي اطلاع از زمان و مكان نمايش فيلم هاي جشنواره طراحي شده و براي معرفي بهتر فيلم هاي جشنواره، اين آثار در دو گروه 11 فيلمي به نمايش درمي آيند.فردا، همچنين شماره صفر نشريه جشنواره منتشر و همزمان با پيش فروش بليت هاي جشنواره، در اختيار مراجعان قرار مي گيرد.
اين نشريه شامل بخش هايي چون مروري بر بخش هاي مختلف، معرفي داوران و هيات هاي انتخاب، معرفي سينماها، نظرگاه مدير جشنواره، معرفي مراسم افتتاحيه و بزرگداشت ها، گزارش هايي از آخرين وضعيت فني فيلم ها و استوديوها و فعل و انفعالات برگزاري جشنواره، معرفي طراحي پوستر و سايت جشنواره و برنامه هاي ويژه راديو و تلويزيون در ايام جشنواره است.

مائده هاي زميني
پيراشكي تركي
اين بار مي خواهم طرز تهيه پيراشكي تركي يا همان چي بورك كه معني آن در زبان تركي استانبولي بورك خام است را برايتان بگويم.
شهره مهرنامي- اين غذاهايي كه اخيرا طرز پخت آن را برايتان مي نويسم از غذاهاي سنتي مردم تركيه است كه هرچقدر هم به اين كشور سفر كنيد نمي توانيد اين غذاها را در رستوران هاي شهر استانبول يا آنتاليا بخوريد. براي پخت اين غذا به يك كيلو و 200 گرم  آرد، 250گرم گوشت چرخ كرده، يك عدد پياز، يك عدد تخم مرغ، 250گرم روغن يا كره، نمك به مقدار لازم، فلفل سياه، يك قاشق رب گوجه فرنگي و روغن براي سرخ كردن غذا نياز داريد. اول يك كيلو و 200گرم آرد را از الك رد مي كنيد و داخل كاسه اي مي ريزيد. وسط آرد را مانند يك حوض گود  كنيد و درون آن يك عدد تخم مرغ و نمك را بريزيد و چند قطره آب به آن اضافه كنيد (تقريبا ته يك فنجان آب) و آن را با دست ورز دهيد، آنقدر كه كاملا نرم شود. سپس آن را به قسمت هاي كوچك كوچك تقسيم كنيد (هر كدام به اندازه يك مشت). سپس يك پارچه نم دار را روي خميرهايي كه تكه تكه كرده ايد بيندازيد و حدود 15 دقيقه صبر كنيد. در اين فاصله پياز خود را رنده كنيد. رب گوجه فرنگي، گوشت چرخ كرده، فلفل سياه و نمك را خوب با هم مخلوط كنيد. خمير را به قسمت هاي كوچك تقسيم كنيد و آنها را كمي نازك كنيد؛ نه آنقدر نازك كه پاره شود و نه آنقدر كلفت باشد كه حجم زيادي داشته باشد؛ نازكي آن بايد به اندازه يك پارچه پشمي باشد. بعد مقداري از مواد آماده شده را درون آن مي گذاريد و يك خمير ديگر كه به همين شكل است روي آن مي گذاريد و دور آن را با دست جمع مي كنيد. مي توانيد هر تكه از خمير را كه جدا كرده ايد ميان آن را با چاقو مانند خميرنان ساندويچي باز كنيد و با مواد پر كنيد و در آن را ببنديد. دقت كنيد خمير آنقدر بايد نازكي داشته باشد كه گوشت چرخ كرده كه نپخته است، در مرحله بعد پخته شود. سپس، پيراشكي ها يا بورك هاي درست شده را درون روغني كه از قبل در ماهي تابه  داغ كرده ايد خوب سرخ  كنيد و بعد براي اينكه روغن اضافه پيراشكي ها را بگيريد، مي توانيد روي آنها دستمال كاغذي بيندازيد تا روغن اضافه آن خوب گرفته شود.

آب و هوا
الوعده وفا
000078.jpg
اين هم از برف كه وعده داده بوديم، اميدوارم حسابي برف بازي كرده باشيد.
ميثم فقيهي- اگر فرصت نكرديد هنوز وقت داريد چون باز هم خبر خوش داريم، يعني توده هواي ديگري كه چند درجه اي هم از قبلي سردتر خواهد بود كم كم از امروز وارد شهرهاي غربي كشورمان مي شود و احتمالا آخر هفته اي برفي را براي بيشتر شهرهاي كشورمان خواهيم داشت.اين يعني اگر برنامه مسافرت ريخته ايد، كمي حواستان بيشتر جمع باشد و البته تعطيلات خوش بگذرد.

از صبح تا شب
حميدرضا پورنصيري
اگر ديشب برنامه سينماي ديگر را از دست داده ايد پيشنهاد مي كنم امروز ساعت 13 دوباره آن را از دست ندهيد و به تماشاي برنامه اين هفته آن بنشينيد كه شامل فيلم هاي اشتباه تلفني، دست ها، انيميشن المپيك سبز، برادران اميدوار ـ ساخته بيژن ميرباقري ـ اونگا بونگا، آينه و منشور فيلم كوتاه است. تهيه كننده اين برنامه جذاب محمد آفريده است و همان طور كه مي دانيد اختصاص به نمايش فيلم هاي كوتاه و مستند دارد و معمولا فيلم هايي را نشان مي دهد كه به اين راحتي ها نمي توانيد پيدايشان كنيد. در كنار اين برنامه بد نيست سراغي هم از نيمكت رحمانيان بگيريد كه در حوالي ساعت 13:30 تكرار مي شود و شب هنگام در حوالي ساعت 20:30 مي توانيد قسمت جديدي از آن را تماشا كنيد. درضمن مثل اينكه سريال  هر روز صبح شبكه يك ـ كه در ساعت 11 پخش مي شود ـ مجموعه اي ا ست به نام از سرزمين هاي شمالي . حالا كه صحبت به سريال هاي ايراني رسيد بد نيست به طرفداران مجموعه هاي تاريخي اين نويد را بدهم كه شهرام اسدي و همكارانش اين روزها مشغول انجام آخرين مراحل فني مجموعه شيخ بهايي هستند.
اما در ميان ديگر مجموعه هايي كه امشب مي توانيد تماشا كنيد، پيشنهاد اولم مانند همه سه شنبه ها پرستاران است كه پس از قطع نمايش مجموعه جذاب ماموران پرونده هاي راكد به تنها انگيزه سه شنبه شب ها بدل شده است. اين مجموعه ديدني و پرطرفدار استراليايي را مي توانيد ساعت 22:10 از شبكه يك سيما تماشا كنيد. در ضمن آن مجموعه اي هم كه جايگزين ماموران پرونده هاي راكد شده، سريالي است با عنوان پليس PSI كه اصلا در حد و اندازه هاي آن سريال محبوب نيست و براي شبكه سه اي ها يك پسرفت كامل است. آنهايي هم كه هيجان خونشان پايين آمده و بدشان نمي آيد چند تا ماشين مدل بالاي آلماني را ببينند كه درب و داغون مي شوند بهتر است ساعت 19 حواسشان به شبكه تهران و مجموعه هشدار براي كبرا 11 باشد.
با توجه به تعطيلي فردا هم احتمالا مي توانيد يكي- دو فيلم سينمايي را از شبكه هاي مختلف تماشا كنيد كه به احتمال زياد هم حال و هوايي كمدي خواهند داشت. يكي از آنها كه به نظر مي رسد پخش اش قطعي باشد فيلمي است با عنوان دالتون ها كه قرار است فردا شب در حوالي ساعت 22 از شبكه تهران به نمايش درآيد. اين فيلم كمدي ـ وسترن محصول سال 2004 فرانسه است و فيليپ هايم آن را كارگرداني كرده. داستانش هم درباره مبارزه دائمي لوك خوش شانس با دالتون هاست. درضمن شبكه تهراني ها گويا هر شب از ساعت 22 تا 23 برنامه  زنده اي  دارند با عنوان مهرآفرين كه قرار است تا عيد غدير ادامه پيدا كند. به خاطر همين، شايد ساعت نمايش دالتون ها تغيير كند و اين فيلم چند ساعتي زودتر شروع شود. البته راستش را بخواهيد بعيد مي دانم فيلمي باشد كه ارزش ديدن داشته باشد.

از مدينه تا غدير خم
9روز تا غدير
دكتر عدنان درخشان
شنبه نهم ذي الحجه سال 10هجري، 21اسفند
سال 10هجري شمسي، 9مارس سال۶۳۲ ميلادي
امروز، روز خودشناسي ، روز بازخواني كرده ها و ناكرده ها، روز اعتراف به گناهان و راز و نياز با خداوند و روز معرفت نسبت به حجت خداست. امروز، روز عرفه است و جايي كه ما از آن سخن مي گوييم، صحراي عرفات.
عرفات در روزگار ما، مشخص ترين مكاني است كه حجت خدا و جانشين پيامبر، حضرت حجه بن الحسن العسگري (عج) در آن حضور مي يابند و به جمع حاجيان گرما مي بخشند. با آن حضور مقدس، اگر حاجيان رسول خدا(ص) را در كنار خود نبينند، مولاي متقيان را نيابند، وجود امام مجتبي(ع) را احساس نكنند، زمزمه دعاي سيدالشهدا(ع) را نشنوند و امام سجاد(ع) را و حضرت باقر(ع) را و... به حق كه حجشان ناتمام است.
عجب صحرايي است عرفات و عجب روزي است عرفه!
در چنين روزي، پيامبر خدا(ص) تا طلوع آفتاب در منا حضور داشتند و سپس به عرفات تشريف فرما شدند. نيك كه بنگريم در محلي به نام نمره خيمه
رسول الله (ص) را خواهيم ديد و چون در سخنان حضرتش دقت كنيم، بوي خداحافظي را استشمام خواهيم كرد. آفتاب عمر حبيب خدا(ص) انديشه غروب دارد و واپسين سفر اين سفير الهي با ابلاغ آخرين تكاليف رسالتش سپري مي شود.
پيامبر برگزيده خدا(ص) مي داند كه بايد در واپسين روزهاي حيات، جانشين خود را به شكل آشكار و در حضور همگان به مردم بشناساند. جبرئيل در شامگاه روز قبل، بار ديگر پيام معبودش را به وي ابلاغ كرده كه اگر چنين نكند گويي رسالتش را به انجام نرسانيده است.
روزهايي مهم وحساس در پيش است و پيام آور امين الهي بايد كه براي رساندن پيام كردگارش زمينه را آماده سازد. همين ديشب بود كه صداي حضرتش گفتار جبرئيل را براي مومنان فرياد مي كرد:
خوشبختي واقعي و سعادت كامل و نيك بختي حقيقي، از آن كسي است كه علي را در زنده بودن و پس از مرگش دوست بدارد .(1)

۱ -بحارالانوار/ج۳۹/صص۲۵۷و۲۷۴و برخي مدارك مربوط به اهل تسنن: مجمع الزوائد هيثمي/ج۹/ص۱۳۲؛كنزالعمال/ج۶/ص۴۰۰

در شهر
نمايشگاه كتاب
نخستين نمايشگاه تازه هاي كتاب تهران از 21 تا 29 ديماه به مناسبت عيد فربان و غديرخم با عرضه 7 هزار عنوان كتاب در زمينه هاي مختلف در مجتمع فرهنگي- هنري نور تهران برپا مي شود

تهرانشهر
ايرانشهر
خبرسازان
دخل و خرج
زيبـاشـهر
شهر آرا
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  زيبـاشـهر  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |